handdator

Visa fullständig version : Undrar om jag har diabetes


zoltan_hellhound
2006-08-24, 18:18
Blev lite rädd nu när jag läste tråden om snus och insulin..så jag testa mitt blod med en sådan där maskin för diabetiker, jag fick 9,0 på mätaren detta var 1,5 timmar efter måltid..sedan testade jag efter 2 timmar och då hade jag 6.1, läste om symton på diabetes och jag dricker faktiskt rätt mycket,,typ 1-2liter vätska om dagen Men resten av symtonen har jag inte.yrsel hade jag iofs när jag låg väldigt lågt med kalorier

Pox
2006-08-24, 18:24
Det är lugnt,
du var inte fastande och hade ett B-glukos på 6,1 mmol/L.
"Upprepade fasteblodsocker >6.1 mmol/L är liktydigt med diabetes" (Klinisk Kemi, Nilsson-Ehle),
alltså kommer ditt blodsocker att sjunka än mer innan det räknas som fastande.
Dessutom är 1-2 liter vätska per dag inte mycket.

Baha
2006-08-24, 18:25
du har inte diabetes

zoltan_hellhound
2006-08-24, 18:33
jag mätte två gg till blev 7 och 8 så alltså på en timme har jag fått 3 värden 6,8,7 typ bara en minut mellan mätningarna

zoltan_hellhound
2006-08-24, 18:36
borde jag testa på morgonen. dvs efter fasta.kan kofein påverka mätningarna

Baha
2006-08-24, 18:36
finns en viss felmarginal på en sån hemmätare med, inget av värdena har dock varit för högt ens så INGET att oroa sig ens lite för.

edit du borde inte testa på morgonen, helt onödigt. du´mt ge sig själv en massa nojor.

zoltan_hellhound
2006-08-24, 18:43
mår en diabetiker dåligt av att äta socker..för det gör inte jag..igår åt jag en kaka en bit choklad chips och läsk..mådde inte dåligt.mår bra av socker

Trance
2006-08-24, 18:44
Du har inte diabetes.

Pox
2006-08-24, 18:46
Ja, oroa dig inte. Finns ingen anledning.
Du har inte för högt blodsocker, du har inga symptom heller!
(som sagt, 1-2l vätska är ingenting, obehandlade diabetiker dricker betydligt mer än så)(för information avses i regel med fasta en natts fastande).

zoltan_hellhound
2006-08-24, 19:14
Det är lugnt,
du var inte fastande och hade ett B-glukos på 6,1 mmol/L.
"Upprepade fasteblodsocker >6.1 mmol/L är liktydigt med diabetes" (Klinisk Kemi, Nilsson-Ehle),
alltså kommer ditt blodsocker att sjunka än mer innan det räknas som fastande.
Dessutom är 1-2 liter vätska per dag inte mycket.

så när jag testar på fastande mage ska det ligga under 6 då? eller vad är ett bra värde

zoltan_hellhound
2006-08-24, 19:26
Ja, oroa dig inte. Finns ingen anledning.
Du har inte för högt blodsocker, du har inga symptom heller!
(som sagt, 1-2l vätska är ingenting, obehandlade diabetiker dricker betydligt mer än så)(för information avses i regel med fasta en natts fastande).

blir nog 3-4 liter tänkte inte på proteinet.

jwzrd
2006-08-24, 19:27
blir nog 3-4 liter tänkte inte på proteinet.

Baserat på det du har sagt nu så finns det _inget_ som ens avlägset tyder på att du har diabetes. Själv dricker jag mellan 7 och 8 liter vatten varje dag, jag har inte diabetes.

zoltan_hellhound
2006-08-24, 19:32
Baserat på det du har sagt nu så finns det _inget_ som ens avlägset tyder på att du har diabetes. Själv dricker jag mellan 7 och 8 liter vatten varje dag, jag har inte diabetes.


jo men jag hade 8 i testet 2 timmar efter måltid

Baha
2006-08-24, 19:34
8 är inte för högt, ens om du hade haft 12 en gång och det sen gått ned så hade det inte varit ngt fel.

är det en ny mätare så mäter den troligtvis blodplasman med så värdet är 10% högre

jwzrd
2006-08-24, 19:41
jo men jag hade 8 i testet 2 timmar efter måltid

Efter måltiden HAR man högt blodsocker, olika högt beroende på vad du åt och vem du är typ.

Bönne
2006-08-24, 19:58
1-2 L vatten är knappast mycket, speciellt inte om man tränar...

Tintomara
2006-08-24, 20:06
jag mätte två gg till blev 7 och 8 så alltså på en timme har jag fått 3 värden 6,8,7 typ bara en minut mellan mätningarna
Man kan inte ställa diagnos efter blodsockermätare för hemmabruk. Gå till vårdcentralen (de har en annan typ av mätare) och låt dem kolla ditt fasteblodsocker (på morgonen) om du är orolig. Eller gör ett sockerbelastningstest.

I likhet med de andra tror jag inte att du har diabetes, men om du vill känna dig riktigt säker, så låt proffsen kolla dig. Så att du sedan kan lägga det bakom sig.

Diabetes typ 2 är förresten en gradvis sjukdom. Kan ju vara intressant att veta om man ÄR PÅ VÄG att utveckla diabetes, även om man inte ännu har hunnit dit. (För ju tidigare man ingriper, desto bättre resultat blir det.) *Obs! Allmän upplysning! Inte sagt för att skrämmas!* :-)

zoltan_hellhound
2006-08-25, 16:14
Nej jag känner mig inte som om jag har diabetes så jag skippar nog tester på vårdcent.. hemma testet var ju inte bra.på morgonen innan frokost var bs 6.7-7.8 vid kl 12 var den 5,3-5. ska nog börja äta som en diabetiker ändå..skadar ju inte

Three pigs
2006-08-25, 16:59
du kan va lugn, du har inte diabetes ;)
blodsocker <9,0 är inget. fastän 3,5-6,1 är typ "bra" blodsocker.

Pox
2006-08-25, 18:50
Som sagt, blodsocker ska vara under 6.1 på morgonen innan man ätit något. Ska man vara noga ska man sitta/ligga still 5-10min före provtagning eftersom förändring av kroppsläge ändrar blodvolymen (vätska går in/ut mellan olika kompartments vid ändrade kroppshållningar, är man stilla ett tag återgår jämvikten) och därmed koncentrationer.
Men din mätare verkar inte vara den bästa heller och eftersom du saknar symptom behöver du fortfarande inte oroa dig.
Gränsvärde för icke-fastande ligger på 11 i blodsocker, däromkring, 11.1 eller något sånt, kommer inte ihåg.

Angel
2006-08-30, 13:18
Euuum, va på föreläsning idag ang diabetes och då sa dom mellan 3-6 är normalt men ligger man närmare 6 så skall man kolla upp det eftersom man då kan ligga i riskzonen mot att utveckla en typ 2 diabetes. Denna diabetesen kan oftast kostbehandlas.

Three pigs
2006-08-30, 15:04
har man över 6 så skall man inte vara orolig iaf, många av mina kompisar som inte har diabetes får ofta runt där, ibland strax över efter måltid.

Cartwright
2006-08-30, 15:54
har man över 6 så skall man inte vara orolig iaf, många av mina kompisar som inte har diabetes får ofta runt där, ibland strax över efter måltid.

Men 9 är ganska mycket högre än 6.

Fasteblodsocker är inte heller det mest pålitliga testet; när man är fastande har kroppen haft hela natten på sig att normalisera blodsockret. Personer med begynnande diabetes kan ofta ha normala fastevärden, men efter måltid klarar inte kroppen av att hålla blodsockret på rimlig nivå.

zoltan_hellhound: Jag tycker att du ska göra en glukosbelastning om du är orolig - det avslöjar direkt om något är pågång. Har du diabetes i släkten? Är du fet? Hur gammal är du?

Pox
2006-08-30, 16:08
Ligger man nära 6 i fasteblodsocker OCH har en eller flera riskfaktorer (ålder, fetma, genetiskt etc) kan det tyda på att man håller på att halka dit ja.

Three pigs>> Efter måltid ja, då är det inte konstigt att ha vid 9 eller däromkring.
Diabetiker kan ha långt över 11 i blodsocker efter måltid.

zoltan_hellhound
2006-08-30, 16:15
Jag hade ju genomsnitligt 6i blodsocker blev under en dag allt från 5.4-8, men jag känner mig inte konstig blev lite orolig bara då min mamma har diabetes.men jag har inga symptom.så jag ska nog ta det lungt och bara köra på som vanligt, jag äter en bra kost redan så det blir inte värre iaf,