handdator

Visa fullständig version : Metal Viking Bencher X-type, hurusom använda detta stycke trasa?


Nitrometan
2006-08-24, 14:45
En klubbkompis har skaffat sig en sån tröja. Och snäll coach som jag är vill jag att han ska kunna använda den så bra som möjligt.

Frågan lyder alltså: hur använder man en Metal Viking Bencher X-type?


Hur ska den sitta?
Var ska man ta ner stången?
Är farten lika viktig som med Titans tröjor?
Brygga?
Fler tips mottages tacksamt

Börje H
2006-08-24, 21:34
Frågan lyder alltså: hur använder man en Metal Viking Bencher X-type?


Hur ska den sitta?
Var ska man ta ner stången?
Är farten lika viktig som med Titans tröjor?
Brygga?
Fler tips mottages tacksamt

Nu har jag iof begränsad erfarenhet av dessa tröjor, men har iaf varit med när Tahvo (ca 180 kg´s bänkare) samt Undo (300+ bänkare) kört med dessa. Jag upplever iaf att man inte är lika beroende av farten i dessa tröjor. Sömmarna har vi kör med 2-3 cm utanför armbågen samt kragen "halvt" nerdragen. Alltså inte lika extremt som andra tröjor. När man kika på tröjans utformning så kan man iaf tänka sig att det skall gå riktigt bra att brygga i den men jag vet inte riktigt. Ingen av ovanstående lyftare är några elitgymnaster. När det gäller nedtagningen av stången styrs det ju som vanligt av hur långt ner tröjan är dragen. Vad man kan se från sidan är att träffytan för perfekt träff verkar tämligen liten dvs att stången gärna driftar ner mot magen för att undvika stretch i tyget.

Hmm inte mkt med alltid något. Jag skall fundera lite mer tills imorgon.

sweetkarolina
2006-08-25, 11:27
hmm, jag håller inte riktigt med börje... men alla är vi olika.
jag kör med en x-type och brukar sätta sömmen precis på armbågen. för att få ut mer (men även försvåra att komma ner med stången) kan man vrida sömmen uppåt.
för mig är farten mycket viktig, och jag drar ner den så långt det går i bröstet.

vad gäller brygga tror jag tröjan funkar för både och. jag har mycket brygga och det funkar bra.
och stången vill VÄLDIGT gärna smita ner till magen.

Nitrometan
2006-08-25, 13:23
Tack så mycket för svaren så långt. Jag ska fundera på det och se om vi kan få till nåt riktigt bra för honom.