handdator

Visa fullständig version : Mjolk: bra - daligt?


MickeZZ
2006-08-24, 12:36
Kan nagon bussig hanvisa mig till lite utforligare tradar om fordelar/nackdelar med att dricka (mycket) mjolk i vuxen alder?

Mitt intresse galler mjolk under bulk samt till vardags vid ren underhallstraning. Jag har alltsa inget deffokus.

Kurash
2006-08-24, 12:39
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69637&highlight=mj%F6lk

En tråd om mjölk.

King Grub
2006-08-24, 12:43
Utmärkt protein, både anabolt och anti-katabolt.

Ökar risken för diabetes.

Ökar fettförbränningen vid energiunderskott.

Feta mjölkprodukter minskar risken för mag- och tarmcancer.

Kalcium ökar risken för prostatacancer och äggstockscancer.

Peptider i kasein och vassle tycks kunna sänka blodtrycket.

MickeZZ
2006-08-24, 12:48
Tack till er bada, ska ga igenom traden samt forsoka smalta de klurigheter King Grub skriver ;) Grubens inlagg gor mig smatt orolig dock, tycks vara betydligt mer riskfyllt at dricka mjolk an vad jag trott...

Pox
2006-08-24, 13:17
Kalcium ökar risken för prostatacancer och äggstockscancer.


Inte bevisat, vissa studier har pekat på ett sådant samband men de senaste studier jag kunde gräva upp gav inget stöd för detta, de hittade inget samband.
När det gäller prostata-cancer är väl den starkaste kopplingen till kost den att fettrik kost skulle öka risken.

jwzrd
2006-08-24, 13:19
Men Grub, om fettinlagringen beror av energiunderskottet, hur förklarar du att mjölk ökar fettförbränningen vid underskott?

/Slartibartfast från jwzrds konto

Guddi
2006-08-24, 13:21
Tack till er bada, ska ga igenom traden samt forsoka smalta de klurigheter King Grub skriver ;) Grubens inlagg gor mig smatt orolig dock, tycks vara betydligt mer riskfyllt at dricka mjolk an vad jag trott...
I stort sett allting har negativa sidor i för stora mängder. Sen nämnde han faktist bara ökad risk för diabetes och ökad risk för prostatacancer som negativa saker.

Diabetesrisken är mest kopplad till småbarn som dricker mjölk och prostatarisken finns (enligt en del studier) när man får i sig mer än 1200mg kalcium vilket motsvarar över 1L mjölk.

Så drick du din mjölk om du tycker om det. Är du orolig för den ökade risken till prostatacancer så håll ditt kalcium intag under 1200mg

King Grub
2006-08-24, 13:39
Inte bevisat, vissa studier har pekat på ett sådant samband men de senaste studier jag kunde gräva upp gav inget stöd för detta, de hittade inget samband.
När det gäller prostata-cancer är väl den starkaste kopplingen till kost den att fettrik kost skulle öka risken.

High intakes of dairy products and of the milk sugar lactose have been hypothesized to increase ovarian cancer risk, but prospective data are scarce.

We examined the association between intakes of dairy products and lactose and the risk of total epithelial ovarian cancer and its subtypes.

This was a prospective population-based cohort study of 61 084 women aged 38-76 y who were enrolled in the Swedish Mammography Cohort. Diet was assessed in 1987-1990 with the use of a self-administered food-frequency questionnaire. During an average follow-up of 13.5 y, 266 women were diagnosed with invasive epithelial ovarian cancer; 125 of those women had serous ovarian cancer.

After adjustment for potential confounders, women who consumed >/=4 servings of total dairy products/d had a risk of serous ovarian cancer (rate ratio: 2.0; 95% CI: 1.1, 3.7; P for trend = 0.06) twice that of women who consumed <2 servings/d. No significant association was found for other subtypes of ovarian cancer. Milk was the dairy product with the strongest positive association with serous ovarian cancer (rate ratio comparing consuming >/=2 glasses milk/d with consuming milk never or seldom: 2.0; 95% CI: 1.1, 3.7; P for trend = 0.04). We observed a positive association between lactose intake and serous ovarian cancer risk (P for trend = 0.006).

Our data indicate that high intakes of lactose and dairy products, particularly milk, are associated with an increased risk of serous ovarian cancer but not of other subtypes of ovarian cancer. Future studies should consider ovarian cancer subtypes separately.

Am J Clin Nutr. 2004 Nov;80(5):1353-7. Milk and lactose intakes and ovarian cancer risk in the Swedish Mammography Cohort.

Calcium intake was an independent predictor of prostate cancer (relative risk (RR) = 1.91, 95 percent confidence interval (CI) 1.23-2.97 for intake > or = 1183 vs. < 825 mg/day), especially for metastatic tumors (RR = 2.64, 95 percent CI 1.24-5.61), controlling for age, family history of prostate cancer, smoking, and total energy and phosphorous intakes. High consumption of dairy products was associated with a 50 percent increased risk of prostate cancer.

Cancer Causes Control. 1998 Dec;9(6):559-66. Dairy products, calcium, phosphorous, vitamin D, and risk of prostate cancer (Sweden).

In our CPS-II Nutrition Cohort, the association between high calcium intake and prostate cancer does not appear to be as strong as reported in previous prospective studies. In the Health Professionals Study, calcium intake (>=2000 mg/day) was strongly associated with prostate cancer risk, with RRs of 1.71, 2.97, and 4.57 for total, advanced, and metastatic prostate cancer. In addition, risk of prostate cancer was independently associated with both dietary and supplemental calcium and with milk intake.

Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention Vol. 12, 597-603, July 2003

Recent epidemiological studies have raised concern that high calcium intakes are associated with increased risk of prostate cancer. A large prospective cohort study in the U.S. followed more than 50,000 male health professionals for 8 years and found that men whose calcium intake was 2,000 mg/day or more had a risk of developing advanced prostate cancer that was 3 times higher than men whose calcium intake was less than 500 mg/day and a risk of developing metastasized prostate cancer that was more than 4 times greater ...

http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/minerals/calcium/index.html

Although dairy products have been found to be associated with an elevated risk of prostate cancer, studies investigating the potential effect of Ca are limited, and findings are inconsistent. The objective of the present study was to test the relationship between the risk of prostate cancer and consumption of dairy products and Ca. The analysis included 2776 men from the French SU.VI.MAX (Supplementation en Vitamines et Mineraux Antioxydants) prospective study, among whom sixty-nine developed prostate cancer during the follow-up period (median: 7.7 years). Food consumption was assessed at inclusion from repeated 24 h records and nutrient intake was calculated using a food composition table. A higher risk of prostate cancer was observed among subjects with higher dairy product (relative risk (RR; 95 % CI), 4th quartile v. 1st: 1.35 (1.02, 1.78), P = 0.04) and Ca intake (RR (95 % CI), 4th quartile v. 1st: 2.43 (1.05, 5.62), P = 0.04). Nevertheless, we identified a harmful effect of yoghurt consumption upon the risk of prostate cancer (RR (95 % CI), increment 125 g/d: 1.61 (1.07, 2.43), P = 0.02) independently of the Ca content. Our data support the hypothesis that dairy products have a harmful effect with respect to the risk of prostate cancer, largely related to Ca content.

Br J Nutr. 2006 Mar;95(3):539-45.

Increasing evidence supports the important role of nutrition in cancer prevention, including prevention of prostate cancer. In this review, we summarize data for some of the most consistently observed dietary associations for prostate cancer incidence, briefly consider possible postdiagnostic effects of nutrition on prostate cancer progression/survival, discuss new but limited data on diet-gene interactions, and comment on current areas of controversy for future research focus. Potential protective dietary elements include tomatoes/lycopene, other carotenoids, cruciferous vegetables, vitamin E, selenium, fish/marine omega-3 fatty acids, soy, isoflavones and polyphenols; whereas milk, dairy, calcium, zinc at high doses, saturated fat, grilled meats, and heterocyclic amines may increase risk.

J Clin Oncol. 2005 Nov 10;23(32):8152-60.

Dairy intake may increase prostate cancer risk, but whether this is due to calcium's suppression of circulating vitamin D remains unclear. Findings on calcium and vitamin D intake and prostate cancer are inconsistent. We examined the association of dairy, calcium, and vitamin D intake with prostate cancer. In a prospective study of 3612 men followed from 1982-1984 to 1992 for the first National Health and Nutrition Examination Epidemiologic Follow-up Study, 131 prostate cancer cases were identified. Dietary intake was estimated from questionnaires completed in 1982-1984. Relative risk (RR) and 95% CIs were estimated by using Cox proportional hazards models adjusted for age, race, and other covariates. Compared with men in the lowest tertile for dairy food intake, men in the highest tertile had a relative risk (RR) of 2.2 (95% CI: 1.2, 3.9; trend P = 0.05). Low-fat milk was associated with increased risk (RR = 1.5; 95% CI: 1.1, 2.2; third compared with first tertile; trend P = 0.02), but whole milk was not (RR = 0.8; 95% CI: 0.5, 1.3; third compared with first tertile; trend P = 0.35). Dietary calcium was also strongly associated with increased risk (RR = 2.2; 95% CI: 1.4, 3.5; third compared with first tertile; trend P = 0.001). After adjustment for calcium intake, neither vitamin D nor phosphorus was clearly associated with risk. Dairy consumption may increase prostate cancer risk through a calcium-related pathway. Calcium and low-fat milk have been promoted to reduce risk of osteoporosis and colon cancer. Therefore, the mechanisms by which dairy and calcium might increase prostate cancer risk should be clarified and confirmed.

Am J Clin Nutr. 2005 May;81(5):1147-54.

Solklara, för alltid obestribara bevis? Nej, men att många studier och analyser, aktuella sådana, har funnit ett klart samband, går inte att avfärda. Man skall naturligtvis inte drabbas av panik och utesluta allt vad mjölk heter, men att ligga på intag som motsvarar RDI x 5 kanske inte heller är så lyckat och kanske kan innebära att man får ångra sig senare i livet.

Pox
2006-08-24, 17:30
Du hade inte behövt göra dig besväret och gräva fram källor, jag vet att det finns studier som visar på samband mellan kalciumintag och prostatacancer(men flera av de du citerar citerar i sig samma artiklar).

Min poäng var att det kändes lite magstarkt att påstå att kalcium ökar risken för prostatacancer då man är inte helt överens om detta, och eventuellt hur det hänger ihop (men kanske är det bara jag som reagerar så). Det tydligaste man sett är väl att stora mängder (>2,000mg/dag) ökar riskerna hos de me redan framskriden prostatacancer. Problem med studiedesign verkar också göra det svårt att komma fram till säkra slutsatser.

Som sagt finns motstridiga resultat och funderingar runt motstridiga resultat också:

"There is evidence that elevated dietary calcium, phytoestrogens and folate intake have a positive role in tumor prevention. The authors suggest that this beneficial action is due not only to intrinsic antimitotic proapoptotic activity, but also to maintenance of an efficient synthesis in prostate and colon cells of calcitriol, the active metabolite of vitamin D, since this hormone has profound antiproliferative, prodifferentiating and proapoptotic activity in both prostate and colon cancer."
Nutritional regulation of extrarenal vitamin D hydroxylase expression – potential application in tumor prevention and therapy
Cross & Enikö Kállay

"In our randomized trial, the incidence of prostate cancer was clearly not elevated and was possibly lower among men assigned to calcium supplementation" ... "Thus, our results provide reasonably strong evidence against the hypothesis that calcium intake materially increases overall prostate cancer risk."
Risk of Prostate Cancer in a Randomized Clinical Trial of Calcium Supplementation
Baron et al.

"Substantial cell culture and animal data support an anticancer effect for vitamin D and calcium in both prostate and colon cancer. Whether these activities occur in humans is uncertain, because epidemiologic studies have yielded mixed results. The results suggest a complex relation between vitamin D/calcium and the risk of prostate and colon cancer, wherein the effect may be dependent on background diet, lifestyle, genetics, and other population characteristics"
Vitamin D and Calcium in the Prevention of Prostate and Colon Cancer: New Approaches for the Identification of Needs
Gross

rQx
2006-08-24, 19:57
jag har hört att fosfater minskar kalcium upptaget i kroppen, kan man käka lite fosfater och dricka mycket mjölk då? :D

MickeZZ
2006-08-25, 12:27
Jag har last den andra traden som rekommenderades ovan, samt har risken for prostatacancern diskuterats relativt ingaende. Far tacka alla skribenter!

Jag undrar om nagon kan belysa diabetesriskerna lite battre? Nagon skrev ovan att det mest gallde barn, ar det vetenskapligt belagt eller anses aven vuxna klopa en storre risk iom mjolkdrickning? Vilka mangder handlar det om i sa fall?

King Grub
2006-08-25, 12:48
Nej, det är inte 100% bevisat, men det finns tecken på att det finns ett samband, och den som kräver 100% bevisat... kan inte tro på mycket. Det finns forskare som inte anser att det är bevisat att rökning orsakar cancer. :D

Att undvika mjölk verkar skydda mot insulinresistens och det metabola syndromet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15910636&query_hl=2&itool=pubmed_DocSum

Det behövs fler och mer kontrollerade studier för att kunna säga något definitivt.

Vad gäller diabetes typ 1 så är det beta-kasein A1 som man tror kan facilitera dom immunologiska processer som kan leda till sjukdomen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16403684&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

MickeZZ
2006-08-27, 15:51
Ah nej, annu fler rapporter :D Far aterkomma med fler fragar efter att ha ognat igenom. Tack sa lange.

Olof
2006-08-29, 09:23
Minskar inte D vitamin risken för prostacancer? Har för mig att läst det någonstanns.

maRRtin
2006-08-29, 11:34
Minskar inte D vitamin risken för prostacancer? Har för mig att läst det någonstanns.
Jo, och fytoöstrogener.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13559307.asp

maRRtin
2006-09-03, 10:00
Men Grub, om fettinlagringen beror av energiunderskottet, hur förklarar du att mjölk ökar fettförbränningen vid underskott?

/Slartibartfast från jwzrds konto
http://www.nymedicin.com/news/2005/03/22/Yoghurt_kan_leda_till_att_man_gar_ner_i_vikt.html

TheLoser
2011-11-15, 10:55
Am J Clin Nutr. 2004 Nov;80(5):1353-7. Milk and lactose intakes and ovarian cancer risk in the Swedish Mammography Cohort.



Cancer Causes Control. 1998 Dec;9(6):559-66. Dairy products, calcium, phosphorous, vitamin D, and risk of prostate cancer (Sweden).



Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention Vol. 12, 597-603, July 2003



http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/minerals/calcium/index.html



Br J Nutr. 2006 Mar;95(3):539-45.



J Clin Oncol. 2005 Nov 10;23(32):8152-60.



Am J Clin Nutr. 2005 May;81(5):1147-54.

Solklara, för alltid obestribara bevis? Nej, men att många studier och analyser, aktuella sådana, har funnit ett klart samband, går inte att avfärda. Man skall naturligtvis inte drabbas av panik och utesluta allt vad mjölk heter, men att ligga på intag som motsvarar RDI x 5 kanske inte heller är så lyckat och kanske kan innebära att man får ångra sig senare i livet.

Är lite småorolig med tanke på hur mycket mjölk jag häver i mig. Speciellt efter träning eftersom jag inte har möjlighet att äta. Hur som haver, sammanfattningen enligt länk under, där pratas det om trolig koppling och begränsad bevisning. Givetvis är det mycket sämre än effekt på risk ej trolig, men det som får mig att fundera är att skillnaden i studie 2 ovan är ett glas mjölk. Det är alltså så att om du dricker ett extra glas mjölk så ökar risken för prostatacancer?

Jag är dessutom nyfiken på hur variation i kalciumintaget påverkar risken. Om du häver 1l mjölk ena dagen, 1000mg Ca, och nästa dag bara dricker 2 dl, 200mg. Över två dagar snittar du alltså under 600mg vilket ska vara lugnt. Dvs vilka tidsrymder är det farligt?

www.nordisknutrition.se/artiklar/2-08/NN2-mjolk_cancer.pdf
I en mycket omfattande rapport sammanställd av World Cancer Research Fund (WCRF) och American Institute for Cancer Research (AICR) (1) dras dock vissa övergripande slutsatser, huvudsakligen baserat på observa-tionsstudier. Högsta bevisgrad som tillämpas i rapporten är ”överty-gande” (convincing). Övriga nivåer är, i sjunkande ordning, ”trolig” (proba-ble), ”begränsad” (limited/suggestive) och ”effekt på risk ej trolig” (substan-tial effect on risk unlikely).Enligt rapporten är det ”troligt” att mjölk skyddar mot cancer i tjocktarm och ändtarm (colorectal cancer), medan man anser att det finns ”be-gränsad” bevisning för att ost medför en ökad risk. Vidare anses en kost rik på kalcium ”troligen” medföra en ökad risk för prostatacancer. Det finns också ”begränsad” bevisning för att mjölk och mjölkprodukter ökar risken för denna cancerform.

Offtopic, vilken bump! 4år! :hbang:

Morrris
2011-11-15, 11:00
5 år skulle jag säga. Eddie Vedder brukar ha saker att tillägga i dylika optisammanhang.

Eddie Vedder
2011-11-15, 11:03
En mer aktuell tråd:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=174560