handdator

Visa fullständig version : Inköp av ny monitor, tips?


blekfet2
2006-08-24, 11:43
det sket sig med en monitor jag skulle köpt i början av veckan, så nu är jag på jakt efter en ny monitor till datorn.

Är ute efter en widescreener, 21" minimun, och som helt klart funkar bra att spela med, priset bör inte överstiga säg, 10000kr.

Någon som har något tips?

tossefar
2006-08-24, 11:46
Dell har en sjysst 24" ws för strax under 10k.
Apple har en väldigt sjysst 23" runt det priset, rekommenderas starkt.

tossefar
2006-08-24, 11:48
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6424045/wo/Lc76NTOHYrYO24mFs1KhWWmBrC3/0.PSLID?mco=D5BB854C&nclm=AppleDisplays

och

http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&l=sv&sku=59216&category_id=6198&first=true&s=dhs&cs=sedhs1

Tyvärr blir responstiden lidande när man kommer upp över 20", men det är inget jag märkt av med min appleskärm.

Langster
2006-08-24, 11:52
Appleskärmarna har väl riktig kass responstid, även för att vara stora. Hittade inte på den sidan men jag tror de ligger på 16ms. Samsung har några 19-20" som är nere på 2ms. De är rätt billiga också.

tossefar
2006-08-24, 12:01
Appleskärmarna har väl riktig kass responstid, även för att vara stora. Hittade inte på den sidan men jag tror de ligger på 16ms. Samsung har några 19-20" som är nere på 2ms. De är rätt billiga också.
Över 20" så har apple bättre responstid än dells motsvarighet.

Langster
2006-08-24, 12:18
Över 20" så har apple bättre responstid än dells motsvarighet.
Nej de ligger båda på 16, kollade upp det nu. Apples skärmar är gamla.
Samsung har skärmar på 24" som ligger på 6ms.
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=998069&node=133

tossefar
2006-08-24, 12:40
Nej de ligger båda på 16, kollade upp det nu. Apples skärmar är gamla.
Samsung har skärmar på 24" som ligger på 6ms.
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=998069&node=133
Det står ju 14ms på apple.com? De är förövrigt helt nya, de uppdaterades för knappa månaden sen.

En vän köpte en samsung 20", riktigt dålig bild. Billig var den dock.

blekfet2
2006-08-24, 13:09
humma...dellen har jag sållat bort, för kass enligt många.

Jox
2006-08-24, 13:10
Man får räkna med att riktigt snabba skärmar har kassa betrakningsvinklar o sämre färgområde(6 bit). Oftast används det TN paneler till dessa. tex samsung 205BW, 204B runt 5ms (on/off)

s-pva panelerna har bättre betraktningsvinkel och färgrymd (8-bit) och har något slöare responstider tex 215tw 8ms (gray to gray)

Finns även massa andra paneltyper.
Jag tycker själv att as-ips panelen är lovande
tex nec 20WGX2 (wide 20") har fått väldigt bra kritik.

Dock finns inte den perfekta TFT skärmen idag, tyvärr

grabben i skogen
2006-08-24, 13:33
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319694

blekfet2
2006-08-24, 14:13
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319694


jo kikat lite på den, är lite nyfiken. Dock inte så bra upplösning.

jwzrd
2006-08-24, 14:20
För att följa jagorkarfanintegoogla-trenden: Finns det någon platt skärm som klarar av någon kompetent upplösning? 1280x1024 var lagom när jag körde windows 95 för hundra år sen.

Jox
2006-08-24, 14:35
För att följa jagorkarfanintegoogla-trenden: Finns det någon platt skärm som klarar av någon kompetent upplösning? 1280x1024 var lagom när jag körde windows 95 för hundra år sen.

De flesta 20" wide och 21" wide har 1680*1050
De flesta 23" wide och 24" wide har 1920*1200

4:3 format har:
19" har 1280*1024
20" och 21" har 1600*1200

jwzrd
2006-08-24, 14:38
De flesta 20" wide och 21" wide har 1680*1050
De flesta 23" wide och 24" wide har 1920*1200

4:3 format har:
19" har 1280*1024
20" och 21" har 1600*1200

Lite irriterande att man inte får högre upplösning ändå. Jag har kört 1600x1200 på min sura 19" CRT i 100 år nu, med större bildyta vill jag ha högre upplösning också.

Jox
2006-08-24, 14:54
Lite irriterande att man inte får högre upplösning ändå. Jag har kört 1600x1200 på min sura 19" CRT i 100 år nu, med större bildyta vill jag ha högre upplösning också.

1600*1200 på en 19" tycker väl ja gär lite för litet, men jag har väl taskig syn.
Det finns juh alltid 30" med 2560*1600 också.

aliquis
2006-08-24, 15:02
Nej de ligger båda på 16, kollade upp det nu. Apples skärmar är gamla.
Samsung har skärmar på 24" som ligger på 6ms.
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=998069&node=133Är de "gamla" för att de har dålig responstid?

Det kan ju vara så att Apple väljer TFT-paneler efter bildkvalite, färger, ljus, skärpa osv och inte för att försöka få dem att passa gamers...

Dell och Apple skall väl ha bra skärmar annars, och Dell borde ju vara rätt prisvärt.

Enskilda modeller har jag ingen som helst koll på dock.

Kör på en 23" wide med typ 2520x1920 upplösning eller vad de har, lär ju vara grymt skönt.

Yes
2006-08-24, 15:03
Finns även massa andra paneltyper.
Jag tycker själv att as-ips panelen är lovande
tex nec 20WGX2 (wide 20") har fått väldigt bra kritik.

Har en polare med nån såndäringa NEC-skärm och den är riktigt trevlig. Verkar funka bra till spel också(har iof mest sett honom köra Oblivion, vet inte hur det är med snabba shooters).

aliquis
2006-08-24, 15:08
Man får räkna med att riktigt snabba skärmar har kassa betrakningsvinklar o sämre färgområde(6 bit). Oftast används det TN paneler till dessa. tex samsung 205BW, 204B runt 5ms (on/off)

s-pva panelerna har bättre betraktningsvinkel och färgrymd (8-bit) och har något slöare responstider tex 215tw 8ms (gray to gray)

Finns även massa andra paneltyper.
Jag tycker själv att as-ips panelen är lovande
tex nec 20WGX2 (wide 20") har fått väldigt bra kritik.

Dock finns inte den perfekta TFT skärmen idag, tyvärrTack för informativt svar.

Fråga:
Växlar inte 18bit skärmarna mellan pixelfärgerna för att "emulera" fler färger så att säga? Blir ju fortfarande sämre dock, och eventuellt hinner de ju inte växla mellan något innan det är dags att byta färg iaf.

Jox
2006-08-24, 17:47
Tack för informativt svar.

Fråga:
Växlar inte 18bit skärmarna mellan pixelfärgerna för att "emulera" fler färger så att säga? Blir ju fortfarande sämre dock, och eventuellt hinner de ju inte växla mellan något innan det är dags att byta färg iaf.


"These particular panels, with 6 bits per color channel as opposed to 8, can approach true 24-bit color using a dither method which quickly cycles pixels to simulate a given shade, which are noticeable to some and discomforting to others. Overall, color reproduction and linearity on TN panels is poor"

Från wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#TN.2BFilm

Genesis
2006-08-24, 21:33
Jag sitter med Dells 24". Tycker inte att den är så pjåkig, men ni elitzorz kan säkert rata den totalt. ;)

tossefar
2006-08-24, 21:47
Jag sitter med Dells 24". Tycker inte att den är så pjåkig, men ni elitzorz kan säkert rata den totalt. ;)
Vi är bra på att rata allt vi inte har själva ;)

blekfet2
2006-08-24, 22:45
Jag sitter med Dells 24". Tycker inte att den är så pjåkig, men ni elitzorz kan säkert rata den totalt. ;)



vilken modell?

å hur funkar det å spela snabbare spel med den? :whipped:

Tomten
2006-08-24, 23:34
det sket sig med en monitor jag skulle köpt i början av veckan, så nu är jag på jakt efter en ny monitor till datorn.

Är ute efter en widescreener, 21" minimun, och som helt klart funkar bra att spela med, priset bör inte överstiga säg, 10000kr.

Någon som har något tips?

Fan vad du är korkad, och jag menar det fan.

Varför ska du ha en widescreen TFT för att spela spel?

Widescreen TFT har sämre responstid och är sämre än vanliga TFT skärmar på alla områden. För att göra det hela mer patetiskt så är de dyrare och många spel går inte ens att spela i widescreen. Så vill du kasta pengarna i sjön, go ahead.

kolla in recensionerna på tomshardware istället, de är mig veterligen enda sidan som har riktigt genomgående tester av TFT monitorer.

http://www.tomshardware.com/graphics/displays/index.html

In the final analysis, we have to say that the video performance of 16:10 monitors still falls short. Progress has been made in that area, but they're still far from what the best of the current crop of 19" monitors can do - especially the ViewSonic VP930.

säger väl att som behöver sägas om dagens widescreen skärmar.

UNDVIK om du är en smart människa.

Tomten
2006-08-24, 23:37
Appleskärmarna har väl riktig kass responstid, även för att vara stora. Hittade inte på den sidan men jag tror de ligger på 16ms. Samsung har några 19-20" som är nere på 2ms. De är rätt billiga också.

bara för att de säger att en skärm har 4 eller 16 ms så betyder det inte att det stämmer. Det är i regel långt ifrån sanningen. Responstid är inte heller något som är konstant, utan den skiftar hela tiden. Visst kan man ta det som en riktlinje, men det hör knappast till ovanligheterna att företagen "kryddar" resultaten för att sälja fler enheter.

Olsson
2006-08-25, 01:51
Fan vad du är korkad, och jag menar det fan.

Varför ska du ha en widescreen TFT för att spela spel?

Widescreen TFT har sämre responstid och är sämre än vanliga TFT skärmar på alla områden. För att göra det hela mer patetiskt så är de dyrare och många spel går inte ens att spela i widescreen. Så vill du kasta pengarna i sjön, go ahead.

kolla in recensionerna på tomshardware istället, de är mig veterligen enda sidan som har riktigt genomgående tester av TFT monitorer.

http://www.tomshardware.com/graphics/displays/index.html



säger väl att som behöver sägas om dagens widescreen skärmar.

UNDVIK om du är en smart människa.


Sluta yra människa. Widescreengaming ger betydligt större upplevelse än 4:3 som faktiskt är ett korkat format då vårt synfält är bredare än det är hög. Ungefär 16:10 som widescreenskärmana håller.

Det är inget i säg som gör att widescreenskärmarna har högre responstid. Jag kör på en Dell 24" som Dell speccade till 16ms, Apple specca samma panel till 8ms. Såvida man inte ska köra extremt snabba spel, OCH är väldigt kräsen så funkar det hur bra som helst att spela på den utan märkbara eftersläpningar. Det är hur snabbt de långsammaste pixlarna bytar färg som är det intressanta och inte hur snabbt de snabbaste bytar. Vad är det som gör widescreenskärmarna sämre på alla områden? När jag köpte min fanns det ialla fall ingen 4:3 skärm som hade lika bra kontrast som denna enligt produktspecifikationerna. Gemfört med många andra toppskärmar tycker jag även att min har bättre färgåtergivning. Det var i princip bara Eizo som är med i tävlingen, och de är inte speciellt billiga de heller.

Många nya spel stöder widescreenupplösningar, annars finns det ofta hack för att själv fixa det. Går det inte eller man absolut inte vill så går det mkt bra att spela i 4:3 format oxå med svarta kanter på sidorna, alternativit strecha ut bilden på bredden.

Ja jag anser det korkat att gå och köpa en 4:3 skärm.

LarsK
2006-08-25, 02:04
Lite irriterande att man inte får högre upplösning ändå. Jag har kört 1600x1200 på min sura 19" CRT i 100 år nu, med större bildyta vill jag ha högre upplösning också.
CRT är fortfarande bäst på bildkvalitet på både TV, projektor och monitor. Jag tittade på platt TV i helgen, och enda som hade accepterbar kvalitet var en Pioneer för 70000:-. Resten var sunkigt.
Nä, min IIYAMA 21" får stå kvar ett bra tag till.

Tomten
2006-08-25, 03:06
Sluta yra människa. Widescreengaming ger betydligt större upplevelse än 4:3 som faktiskt är ett korkat format då vårt synfält är bredare än det är hög. Ungefär 16:10 som widescreenskärmana håller.

Större upplevelse. Sujektivt. Det jag argumentarar för är att widescreenskärmar i dagsläget inte är konkurenskraftiga med 4:3 skärmar eftersom de är dyrare och inte håller samma kvalitet som 19" TFT skärmar.

lite quotes från recensioner av 20" widescreen skärmar (från www.tomshardware.com)

"The same applies to video: the images were noisy, but less so than on the NEC, admittedly. Video was quite viewable from a slight distance, but the performance was a far cry from what the best 19" monitors can do."

"Video, however, was catastrophic: the TN panel produced too much sparkling. The worst performer was the NEC model we discussed earlier in this article, but the BenQ monitor was just behind it."

"In the final analysis, we have to say that the video performance of 16:10 monitors still falls short. Progress has been made in that area, but they're still far from what the best of the current crop of 19" monitors can do - especially the ViewSonic VP930."

Det är inget i säg som gör att widescreenskärmarna har högre responstid. Jag kör på en Dell 24" som Dell speccade till 16ms, Apple specca samma panel till 8ms. Såvida man inte ska köra extremt snabba spel, OCH är väldigt kräsen så funkar det hur bra som helst att spela på den utan märkbara eftersläpningar. Det är hur snabbt de långsammaste pixlarna bytar färg som är det intressanta och inte hur snabbt de snabbaste bytar. Vad är det som gör widescreenskärmarna sämre på alla områden? När jag köpte min fanns det ialla fall ingen 4:3 skärm som hade lika bra kontrast som denna enligt produktspecifikationerna. Gemfört med många andra toppskärmar tycker jag även att min har bättre färgåtergivning. Det var i princip bara Eizo som är med i tävlingen, och de är inte speciellt billiga de heller.

Produktspecifikationerna LJUGER. Välkommen till verkligheten. Bara för det står på ett papper så blir det inte en sanning. Om det står att din skärm har en responstid på 16ms så är det garanterat högre än så. Påstår Apple att den är 8ms så har de verkligen brett på för att få produkten att bli eftertraktad. Om du försöker påstå att widescreenskärmar har samma responstid som 4:3 skärmar så har du fel, även om vissa modeller ibland kommer nära.


Många nya spel stöder widescreenupplösningar, annars finns det ofta hack för att själv fixa det. Går det inte eller man absolut inte vill så går det mkt bra att spela i 4:3 format oxå med svarta kanter på sidorna, alternativit strecha ut bilden på bredden.

Ja jag anser det korkat att gå och köpa en 4:3 skärm.

Dagen då 16:10 blir den standard som efterföljs så blir det värt att köpa en 16:10 TFT skärm. Idag är de dyra och dåliga i jämförelse med 4:3 skärmar. Om man nu anser att det är så viktigt att spela i 16:10 och är beredd att köpa en skärm med lägre kvalitet för ett högre pris, varsågod.

LarsK
2006-08-25, 04:08
Produktspecifikationerna LJUGER. Välkommen till verkligheten. Bara för det står på ett papper så blir det inte en sanning. Om det står att din skärm har en responstid på 16ms så är det garanterat högre än så. Påstår Apple att den är 8ms så har de verkligen brett på för att få produkten att bli eftertraktad.
Det har jag också läst på ett annat forum. Uppgivit ms är baserat på test, inte riktigt användande. Tror det var något så enkelt som svart till vit skärm.

OT;
Tomten, översätter du till/från japanska? Min fru är också översättare, dock engelska till japanska, och vice versa.

blekfet2
2006-08-25, 08:33
Fan vad du är korkad, och jag menar det fan.

Varför ska du ha en widescreen TFT för att spela spel?

Widescreen TFT har sämre responstid och är sämre än vanliga TFT skärmar på alla områden. För att göra det hela mer patetiskt så är de dyrare och många spel går inte ens att spela i widescreen. Så vill du kasta pengarna i sjön, go ahead.

kolla in recensionerna på tomshardware istället, de är mig veterligen enda sidan som har riktigt genomgående tester av TFT monitorer.

http://www.tomshardware.com/graphics/displays/index.html



säger väl att som behöver sägas om dagens widescreen skärmar.

UNDVIK om du är en smart människa.


ojojoj, verkar som om någon har blivit antastad grannen.

Bara för att jag säger att jag kunna spela spel med den så betyder det väl inte att jag inte kommer använda den till annat också. Många spel inte går att spela i wide, sure, men där kommer inställningar till nytta.
Och att dom kostar några tusen kronor extra är inget bekymmer med tanke på att hur mycket skönare det är att sitta framför en wide.

Jox
2006-08-25, 09:35
Tyvärr är responstiden väldigt skev på TFT skärmar och brukar bara berätta svart till vitt omslag vilket också är den snabbaste omslagstiden. Ofta ser man att övriga färgomslag kan resultera i 25-30ms även på en 8ms skärm.

Detta gäller naturligtvis oberoende om det är wide eller 4:3 format.
Vissa spel och program har widescreen stöd, andra inte men oftast finns det lösningar med någon form av "hack" i mjukvaran.

Tomten
2006-08-25, 11:39
OT;
Tomten, översätter du till/från japanska? Min fru är också översättare, dock engelska till japanska, och vice versa.

Jag är bara en obegåvad wannabe. Jag håller på med självstudier, så jag översätter ganska mycket texter och försöker även ibland att översätta filmer och tv-serier. Inom ett år så ska jag försöka börja studera på universitet eller alternativt fara direkt till Japan och studera.

På din profil står det att du bor i Tokyo, kan du själv Japanska elle kämpar du tappert och försöker kommunicera på engelska med Japanerna? :D

chidde
2006-08-25, 12:10
Jag är bara en obegåvad wannabe. Jag håller på med självstudier, så jag översätter ganska mycket texter och försöker även ibland att översätta filmer och tv-serier. Inom ett år så ska jag försöka börja studera på universitet eller alternativt fara direkt till Japan och studera.

På din profil står det att du bor i Tokyo, kan du själv Japanska elle kämpar du tappert och försöker kommunicera på engelska med Japanerna? :D

vad har det med inköp av monitor-tips att göra? *slap*
använd pm!!

vad hade ni valt? 2x19" eller +24" ?
helst av allt hade man velat ha 2x24" ju... men det kostar ju därefter

hade varit riktigt nice med 2 skärmar, och frågan är vad som är bäst när man har brudar hemma. vill man ha "ooh, har du två skärmar?!"- eller "oj, vilken stor skärm du har!"-reaktionen?

Genesis
2006-08-25, 12:11
frågan är vad som är bäst när man har brudar hemma. vill man ha "ooh, har du två skärmar?!"- eller "oj, vilken stor skärm du har!"-reaktionen?
Helt klar en stor. Två skärmar förvirrar bara och tjejen kommer tro att du är någon sorts bög. :D

tossefar
2006-08-25, 12:31
Två skärmar är irriterande, man måste dra musen så långt! En större widescreenskärm är vad som gäller.

blekfet2
2006-08-25, 14:39
Helt klar en stor. Två skärmar förvirrar bara och tjejen kommer tro att du är någon sorts bög. :D




haha...så bra, klart veckans bästa :laugh: :laugh:

hultman
2006-08-25, 14:58
Inte för att vara den där tråkiga personen, men varför i helvete vill man ha en skärm som är större än 19"

Själv kör jag en LG 19" som fungerar kanon.

tossefar
2006-08-25, 14:59
Inte för att vara den där tråkiga personen, men varför i helvete vill man ha en skärm som är större än 19"

Själv kör jag en LG 19" som fungerar kanon.
För att få plats med mer? *screwy*

blekfet2
2006-08-25, 15:07
Inte för att vara den där tråkiga personen, men varför i helvete vill man ha en skärm som är större än 19"

Själv kör jag en LG 19" som fungerar kanon.


för att det är skönt med stor skärm, sitter nu på en 22", fjuttigt.

chidde
2006-08-25, 15:21
Helt klar en stor. Två skärmar förvirrar bara och tjejen kommer tro att du är någon sorts bög. :D

... eller så går hon ner på knä och friar när hon förstår att jag kan spela .avi-filer på den ena samtidigt som jag skriver inlägg på kolozzeum på den andra skärmen. what do you say about that? :cool:

hultman
2006-08-25, 15:35
För att få plats med mer? *screwy*

Man får inte plats med mer för att skärmen är större?

blekfet:
Du kan väl inte spela med en skärm som är större än 20" ? :D

blekfet2
2006-08-25, 15:53
blekfet:
Du kan väl inte spela med en skärm som är större än 20" ? :D



nej justfan, hade helt glömt bort det :D

Olsson
2006-08-25, 16:44
Inte för att vara den där tråkiga personen, men varför i helvete vill man ha en skärm som är större än 19"

Själv kör jag en LG 19" som fungerar kanon.

Nä just det, och varför skulle man behöva mer än 64kb minne?

Ska man inte göra mer än sufra i ett webläsarfönster, eller skriva dikter i ett ordbehandlingsprogram så klarar man sig väl bra på en 19". Men jobbar man med grafik, hemsidor, programmering, osv så är det värt varända öre med en 24" ws. Eller varför inte ha en film eller serie igång i något hörn när man slöchattar med polare, samtidigt som man surfar kolo? Om ett par år kommer nog verken 4:3 skärmar eller skärmar mindre än 20" att säljas.

Olsson
2006-08-25, 17:20
Större upplevelse. Sujektivt. Det jag argumentarar för är att widescreenskärmar i dagsläget inte är konkurenskraftiga med 4:3 skärmar eftersom de är dyrare och inte håller samma kvalitet som 19" TFT skärmar.


Jag vågar påstå att min har betydligt bättre bild än majoriteten av 19" skärmarna. Jag tittade runt på massor av sådana när jag skulle köpa skärm, och de flesta var jag missnöjd med.


lite quotes från recensioner av 20" widescreen skärmar (från www.tomshardware.com)

"The same applies to video: the images were noisy, but less so than on the NEC, admittedly. Video was quite viewable from a slight distance, but the performance was a far cry from what the best 19" monitors can do."

"Video, however, was catastrophic: the TN panel produced too much sparkling. The worst performer was the NEC model we discussed earlier in this article, but the BenQ monitor was just behind it."

"In the final analysis, we have to say that the video performance of 16:10 monitors still falls short. Progress has been made in that area, but they're still far from what the best of the current crop of 19" monitors can do - especially the ViewSonic VP930."


Iofs var jar en modell före, men det där är märken vars skärmar jag valde bort för jag inte var nöjd med dem. Men man kan väl inte dra alla widescreenskärmar över en kam för det?


Produktspecifikationerna LJUGER. Välkommen till verkligheten. Bara för det står på ett papper så blir det inte en sanning. Om det står att din skärm har en responstid på 16ms så är det garanterat högre än så. Påstår Apple att den är 8ms så har de verkligen brett på för att få produkten att bli eftertraktad. Om du försöker påstå att widescreenskärmar har samma responstid som 4:3 skärmar så har du fel, även om vissa modeller ibland kommer nära.


Jag vet att det finns mindre skärmar som har kortare responstid. MEN fortfarande är det bara svart-vitt de mäter. Några top end skärmar ÄR snabbare när de gäller långsammare skiftningar oxå. Men jag vågar påstå att man inte märker skillnad på denna skärmen och en vanlig 19" skärm med 4 eller 8ms. En kompis LG 19" med 4 ms upplever jag nästan långsammare än min, om inte, så likvärdig ialla fall.


Min kom levererad utan några som helst pixelfel (vilket det forfarande är), ingen bakgrundsbelysning som lyser igenom alls i hörn eller så. Riktigt bra kontrast, och efter kalibrering blev färgerna kanon. Det här verkar ju fortfarande vara problem på många 19". Jag hade läst massvis med recensioner på alla möjliga skärmar i storbildsklassen och när det kom till spel så förväntade jag mig att det skulle bli märkbara eftersläpningar trots att många skrivit att den här skärmen skulle faktiskt funka bra. Jag blev possitivit överaskad ändå! Så att säga att alla 20"+ ws-skärmarna skulle hålla lägre kvalitet har jag svårt att hålla med om. Jag rekomenderar verkligen blekfet2 en 24" ws, men jag tycker han ska göra de samma som mig, läsa alla recensioner och personliga åsikter först om alla de intressanta skärmarna, och sen givetvis försöka få en titt på de i verkligheten oxå. Annars är det lätt att bli besviken.