handdator

Visa fullständig version : För fan, nu behöver jag axeltips!


Officer
2003-01-13, 22:05
Mina axlar har svarat bra i början av min träning.
Men nu känner jag mig otroligt kort om axlarna! Jag vill bli bredare..!

Jag har just slutat köra militärpressar (kör bröst/axlar, framsida axlar får ändå mycket stryk när man kör bröst), och som det ser ut just nu kör jag ungefär:
3 set stående hantellyft åt sidan 6-8 reps, 3 set sittande hantellyft åt sidan, 6-8-10 reps, 4 set kabellyft för baksidan axlar (6-10 reps).

Hur kan jag lägga om detta, måntro?

z_bumbi
2003-01-13, 22:08
Press bakom nacken ? Hantelpress ? Drag till hackan ?

Officer
2003-01-13, 22:41
Jag har ju lagt av med militärpressen då mina framsida-axlar redan är mycket välutvecklade, dock behöver baksidan/sidan av axlarna komma ikapp lite.
Men jag kanske ändå ska slänga in 2-3 set militärpress på slutet av axelpasset.. Vet ju att det är en bra massaövning för axlar, men det tar ju mest på framsida axlar, såvida man inte går ner endast ner till näsan med stången...?

Arne Persson
2003-01-13, 22:42
Ett tips: Börja med att supersetta press bak nacke och press framför 5X8 på varje. Kör gärna i smithmaskin UTAN ryggstöd, mest för säkerhet och kör hela rörelsebanor dvs gå ända ner i press bak nacken också. Därefter side lat. raises och baksida. Kör schugs som avslutning.

Officer
2003-01-13, 22:45
Originally posted by Arne Persson
Ett tips: Börja med att supersetta press bak nacke och press framför 5X8 på varje. Kör gärna i smithmaskin UTAN ryggstöd, mest för säkerhet och kör hela rörelsebanor dvs gå ända ner i press bak nacken också. Därefter side lat. raises och baksida. Kör schugs som avslutning.

Apropå shrugs.. Har just lagt av med det också!! Tänkte bara varierar på detta vis ett tag..
Har också hört från diverse byggare att trapz ska man inte träna om man vill se bredare ut...Då trapz ändå växer som ogräs utav vanlig axelträning.. eller vad säger ni?

Arne Persson
2003-01-13, 22:48
Problemet är att om man är extremt axelbred utan matchande traps så ser man oehört bräcklig ut, dvs det massiva intrycket försvinner totalt.

Officer
2003-01-13, 22:51
Originally posted by Arne Persson
Problemet är att om man är extremt axelbred utan matchande traps så ser man oehört bräcklig ut, dvs det massiva intrycket försvinner totalt.

Det har du bannemej rätt i hehe..

Men Arne, jag kör bröst/axlar på samma pass som sagt (har testat många olika upplägg, detta funkar bäst på mig)

Så efter massa pressövningar för bröst så har jag inte särskilt mkt kvar o ge på framsida axlar, så jag brukar köra sidolyft för axlar och kabellyft för baksida axlar. Jag har skippat militärpressarna just för den skull, att jag inte har kraft kvar i framsida axlar, dom får ju stryk under 8-10 set när jag kör axlar.. Mer eller mindre stryk får dom, hur mkt jag än kopplar ur dom.

Hur föreslår du att jag ska göra?
Mitt upplägg ser ut såhär (efter mycket experimentering..)

Måndag: --VILA--
Tisdag: Rygg <> Vader
Onsdag: --VILA--
Torsdag: Bröst <> Axlar <> Trapezius
Fredag: --VILA--
Lördag: Triceps <> Biceps <> Mage
Söndag: Baksida lår <> Framsida lår

Nils
2003-01-14, 00:17
Det där med traps är lite lustigt, jag vet flera som har marklyft som favoritövningen framför andra och utvecklat mycket bra traps och även om de kan pressa väldigt mycket i miliärpress så ser de nästan ut som om de är utan axlar då trapsen verkar ta över. Det brukar faktiskt vara ganska lätt att se om någon är oproportionellt bra på marklyft bara genom att studera rundheten runt axlarna. Lagom är bäst som vanligt antar jag.
Nils

-xR-
2003-01-14, 09:25
Murat: Du kan ju alltid testa att prioritera axlar vissa pass istället för brösten och därmed axelpressa för axlarna och köra lite enklare övningar för brösten som flyes, pec-dec, kabeldrag etc.

Good luck.

Muskelsmurfen
2003-01-14, 09:39
Du skulle kunna lägga in Framåtlutade hantellyft åt sidan på ryggdagen och även axelrotering för rotatorcuff då den också tar på baksida axlar.
Varför ryggdagen? Tja... det finns förmodligen mer plats där än på bröst axeldagen...

z_bumbi
2003-01-14, 09:51
Är det bara jag som är förvirrad vad gäller begreppet militärpress ?
Enligt mig är det axelpress med skivstång från framsidan (Bröstet), tar mer på framsida axlar än andra pressövningar för axlarna.

Muskelsmurfen
2003-01-14, 10:36
Bumbi>Tror du har rätt där. Jag föredrar helt klart press med hantlar...

jwzrd
2003-01-14, 12:24
För mig när jag äntligen (efter 3 år) lärde mig att träna axlar så var det inte så mycket övningarna som det var muskelkontakt. Jag skulle rekomendera att köra pressövningar utan ryggstöd som Arne sa men en hel del discoövningar i början. För att lära dig att få pump i axlarna. Strunta i om det är hundben du tränar med. Det kan du ta igen sen när du börjar få till axelträningen. Min erfarenhet är dessutom att axlarna tål mycket (musklerna alltså, inte leden). Men vartefter du får bättre och bättre kontakt med axlarna så kan du dra ner på discoövningarna och antalet set.

Kalidor
2003-01-15, 12:04
Originally posted by jwzrd
För mig när jag äntligen (efter 3 år) lärde mig att träna axlar så var det inte så mycket övningarna som det var muskelkontakt. Jag skulle rekomendera att köra pressövningar utan ryggstöd som Arne sa men en hel del discoövningar i början. För att lära dig att få pump i axlarna. Strunta i om det är hundben du tränar med. Det kan du ta igen sen när du börjar få till axelträningen. Min erfarenhet är dessutom att axlarna tål mycket (musklerna alltså, inte leden). Men vartefter du får bättre och bättre kontakt med axlarna så kan du dra ner på discoövningarna och antalet set.

Jag har fortfarande inte lärt mig att träna axlar, trots att jag nu är inne på mitt 3:e år ;) Det stora problemet är baksida axlar. Vilka övningar kör du f baksida jwzrd? Dom enda övningarna jag tycker jag får hyfsad kontakt och pump i är just DISCO övningar.. Vore kul o se ditt "axelprogram"

Cardo
2003-01-15, 12:34
Det bästa tipset!

Kör ej Bröst och axlar ihop!

alme
2003-01-15, 21:54
hantelpress tar hur bra som helst på mitten av axlarna. Om du kör med ett ryggstöd som lutar 90 grader, och går ner helt med hantlarna så du får bra stretch. Då är den kung!

razores
2003-01-16, 16:40
Originally posted by Arne Persson
Ett tips: Börja med att supersetta press bak nacke och press framför 5X8 på varje. Kör gärna i smithmaskin UTAN ryggstöd, mest för säkerhet och kör hela rörelsebanor dvs gå ända ner i press bak nacken också. Därefter side lat. raises och baksida. Kör schugs som avslutning.

Hur pass mycket ska man svanka när man kör utan ryggstöd? För det blir väl ganska oundvilkigt att man inte svankar när man kör utan stödet?
Någon annan anledning än säkerhet för att man inte ska köra med ryggstödet?

Tack.

/Kristian

Petrus
2003-01-16, 17:40
Originally posted by razores
Hur pass mycket ska man svanka när man kör utan ryggstöd? För det blir väl ganska oundvilkigt att man inte svankar när man kör utan stödet?
Någon annan anledning än säkerhet för att man inte ska köra med ryggstödet?

Tack.

/Kristian

Kör du utan ryggstöd är det mycket viktigt att du svankar och håller den delen av ryggen spänd under hela rörelsen, för att undvika skador. Dessutom får du en mycket bättre balans i övningen och blir starkare.

För säkerhetens skulle ska du använda bänk med ryggstöd. Bättre balans, bättre säkerhet, starkare!!!

Själv föredrar jag en bänk med ca 80graders lutning. Det + en hård svank i ryggen är mumma för axlarna.

Vänligen,,,
Petrus

Lord_X
2003-01-16, 20:45
Originally posted by AnabolicProtein
Mina axlar har svarat bra i början av min träning.
Men nu känner jag mig otroligt kort om axlarna! Jag vill bli bredare..!

Jag har just slutat köra militärpressar (kör bröst/axlar, framsida axlar får ändå mycket stryk när man kör bröst), och som det ser ut just nu kör jag ungefär:
3 set stående hantellyft åt sidan 6-8 reps, 3 set sittande hantellyft åt sidan, 6-8-10 reps, 4 set kabellyft för baksidan axlar (6-10 reps).

Hur kan jag lägga om detta, måntro?
Behöver du sådär många set hantellyft åt sidan?
Tänk också på det att om du inte håller hantlarna i ett sådant grepp ungefär som om du häller ut vatten ur en flaska på det viset så tar det främst på främre axlar.
Säker på att kabellyften tar bra på baksidan av axlarna och inte mest på mitten?
Visst tar bänkpress ganska bra på främre axlar, men den ger inte så bra effekt som pressar över huvudet, typ Militärpress.