handdator

Visa fullständig version : Money Order?


tenchi
2006-08-24, 06:42
Hur fungerar det? Får fram på Google att det är postanvisning, men hittar ingen svensk sida med info om det.

Vann en auktion på ebay, missade att säljare inte har PayPal utan bara vill ha Money order eller check. Smidigt...

donpedro
2006-08-24, 08:07
Money order används i usa och är en slags postväxel kan man säga.

Man köper den i t ex en butik för den summan man vill den ska vara värd och skriver mottagarens namn på den. Då kan mottagaren gå in i en annan affär och lösa in den mot pengar. Så ingen annan ska få tag på pengarna om de rånar brevbäraren.

Tror det blir svårt att få tag på i Sverige ;)

Kolla upp check-alternativet annars ..

High1ander
2006-08-24, 08:15
Money order används i usa och är en slags postväxel kan man säga.

Man köper den i t ex en butik för den summan man vill den ska vara värd och skriver mottagarens namn på den. Då kan mottagaren gå in i en annan affär och lösa in den mot pengar. Så ingen annan ska få tag på pengarna om de rånar brevbäraren.

Tror det blir svårt att få tag på i Sverige ;)

Kolla upp check-alternativet annars ..
Sant, men det anvands oftast for da det e en Money Order pa mer an 1000$, annars brukar man anvanda en "Cashiers Check".

Min rekommendation e att dra till X-change, de har kontakt med Western Union Bank. Vilket innebar att du kan skicka over pengar pa DIREKTEN till en Western Union Bank, det enda som kravs e att du ger ratt namn pa personen du skickar pengar till, och att han/hon har ID nar de hamtar ut, ditt for och efternamn, koden for overforingen och summan i dollar pa overforingen.

Att skicka pengar via banken till en annan bank tar upp till 5 arbetsdagar...

tenchi
2006-08-24, 08:17
fan va krångligt. Paypal är ju så mycket enklare!

hur som helst så lät säljaren köpet gå tillbaka. Summan gällde bara 7 dollar. känns menlöst att börja fixa en check eller liknande.

High1ander
2006-08-24, 08:20
fan va krångligt. Paypal är ju så mycket enklare!

hur som helst så lät säljaren köpet gå tillbaka. Summan gällde bara 7 dollar. känns menlöst att börja fixa en check eller liknande.
En Money Order kostar 6 dollar, kanske mer om du inte e kund pa banken :)

Cashiers Check e 2 dollar (iaf pa min bank).

Sag mig, var den en "Swedish Made Penis Enlarger" du raka kopa?

tenchi
2006-08-24, 08:36
En Money Order kostar 6 dollar, kanske mer om du inte e kund pa banken :)

Cashiers Check e 2 dollar (iaf pa min bank).

Sag mig, var den en "Swedish Made Penis Enlarger" du raka kopa?

haha... nope. en reparationsmanual på cd till en 88as honda prelude ;)