handdator

Visa fullständig version : Min kost


Mattedextrin
2006-08-24, 06:22
Hej!
Jag försöker äta enligt de råd jag fått i bfl boken, fungerar det bra in the long run? vill gå ner i fettvikt...

Frukost:
omelett på 5äggvitor, en skiva bröd

mellanmål:
grov macka med ett ägg på

lunch: det som skolan serverar, tänker dock på att ta en portion kolhydrater, en portion protein och en portion grönsaker alltid

mellanmål: gainomax eller ännu en macka med ägg på

middag: det som serveras hemma, tänker även där på tallriksmodellen men gärna något kött, kyckling eller fläskfile eller köttfärs

kvällsmat: en burk kesella eller en burk keso tillsammans med något smått


verkar det vettigt? :)

Mental
2006-08-24, 07:49
Hej!
Jag försöker äta enligt de råd jag fått i bfl boken, fungerar det bra in the long run? vill gå ner i fettvikt...

Frukost:
omelett på 5äggvitor, en skiva bröd

mellanmål:
grov macka med ett ägg på

lunch: det som skolan serverar, tänker dock på att ta en portion kolhydrater, en portion protein och en portion grönsaker alltid

mellanmål: gainomax eller ännu en macka med ägg på

middag: det som serveras hemma, tänker även där på tallriksmodellen men gärna något kött, kyckling eller fläskfile eller köttfärs

kvällsmat: en burk kesella eller en burk keso tillsammans med något smått


verkar det vettigt? :)


Helt omöjligt att säga om du kommer gå ned i vikt. Det är lite som att fråga "hur långt är ett snöre?" Du får prova dig fram, antalet måltider ser jättebra ut. Frukosten är möjligen lite klen, men alla orkar inte äta frukost.

Men vi vet inget om vad du väger, hur lång du är, ålder, hur vältränad och muskulös du är. Och vi har ingen aning om hur du tränar, gym, morgonpromenader, cardio i övrigt? Och mat på skolan varierar ju i energitäthet, om det är vita bönor och korv ena dan så får man inte i sig speciellt mycket energi på en portion, men nästa dag kanske det är potatismos och köttbullar och drar i sig det dubbla.

Mattedextrin
2006-08-24, 08:54
Helt omöjligt att säga om du kommer gå ned i vikt. Det är lite som att fråga "hur långt är ett snöre?" Du får prova dig fram, antalet måltider ser jättebra ut. Frukosten är möjligen lite klen, men alla orkar inte äta frukost.

Men vi vet inget om vad du väger, hur lång du är, ålder, hur vältränad och muskulös du är. Och vi har ingen aning om hur du tränar, gym, morgonpromenader, cardio i övrigt? Och mat på skolan varierar ju i energitäthet, om det är vita bönor och korv ena dan så får man inte i sig speciellt mycket energi på en portion, men nästa dag kanske det är potatismos och köttbullar och drar i sig det dubbla.

orkar inte äta frukost egentligen så där har du helt rätt angående mig! :)
Jag är 18 år, 183cm lång, väger 84kg.
Har runt 20-21% kroppsfett genom mätning på gymet med nån kläm grej... trots det så syns det att jag tränar! men jag har absolut ingen beach-form, men det siktar jag på till sommaren 2007!
Min cardio träning består av 20 minuters intervall jogging, svårt att beskriva, men det är hård träning för mig!
På gymet så tränar jag överkropp 1/2ggr i veckan och underkropp 1/2ggr i veckan. Jag tränar tre kvart åt gången och försöker köra rätt intensivt, varierar repsantal och börjar med 12 för att gå ner till 6 reps på tyngre och sen gå upp lätt igen. Ska nog sätta igång med en timmes vanliga promenader varje dag också som nytt mål bara för att få igång förbränningen ännu mer. Jag funderar på om det är värt att börja väga maten, kan bli svårt i skolan, då får jag uppskatta vikt på maten... Vad tycker du?
I skolan har vi nästan alltid keso så är det proteinfattig mat så tar jag alltid keso till som proteinalternativ! :)

Funderar på att starta träningsdagbok där jag även sammanfattar hur jag käkar varje dag, vore fint med lite individuella tips och råd samt peppande! ;)

Mattedextrin
2006-08-24, 23:50
Men till exempel vad jag åt idag, vad tros om det månntro?

Frukost: 2 mackor med keso och lite smått och gott på.

Kalorier: ca 273
Protein: ca 18gr
Kolhydrater: ca 25 gr
Fett: ca 7gr

Lunch: Tomatsoppa med pasta i, stoppade ner ca 250gr keso i det med oliver nedblandat (finns färdigt @ salladsbordet), en portion, har ingen koll på energiinnehållet i det tyvärr...
men låt säga runt 600kcal och runt 30gr protein och inte så mycket mindre kollisar och några gram fett!

Mellanmål1: Kesella+Filmjölk+Havregryn+Sötningsmedel
Kalorier: 362
Protein: 39,87gr
Kolhydrater: 32,35gr
Fett: 8,35gr


Middag: Torsk med potatis och champinjoner

Kalorier: 178,3
Protein: 22,75gr
Kolhydrater: 19gr
Fett: 0,98gr



Mellanmål2 (ja, jag tycker det är smarresmaskens): Kesella+Filmjölk+Havregryn+Sötningsmedel
Kalorier: 362
Protein: 39,87gr
Kolhydrater: 32,35gr
Fett: 8,35gr

Kvällsmål: Keso 100gr

Kalorier: 92,7
Protein: 12gr
Fett: 4gr
Kolhydrater: 2,1gr



Det här är alltså sättet jag trivs att äta på, och det har blivit en vana för mig. Jag mår verkligen hur bra som helst av att äta såhär och kombinera det med nästan daglig träning, förr var jag dålig i magen och kunde skräckslaget frukta kommande toabesök, nu är det en njutning. Jag känner även av en förbättrad kondition och känner styrkan öka.
Jag tycker det verkar flyta på bra, har kört såhär ett par veckor nu men inte fått något synligt resultat, antar att jag ska ge de synliga resultaten ett antal veckor till att visa sig, eller?
annars får jag väl lägga i en högre växel... Jag tror inte jag behöver någon mer ätardag då jag aldrig känt mig sugen på något "onyttigt" under den här perioden, inte ens om jag försöker känna efter om det finns nåt litet sug - det känns iallafall som att det rör på sig framåt mot en bättre livsstil!

Totalt blev det
Kalorier: runt 1500
Protein: runt 132
Kolhydrater: runt 110
Fett: runt 30 gram

Jag är medveten om att det är ganska lågt kalori, fett och proteinmässigt. Tänkte över det där och kom fram till att jag ska använda mig av olja på salladen i skolan, ta omega 3 kapslar inför natten och äta fisk minst 2 gånger i veckan. Att lägga in en proteindrink på förmiddagen och lite senare mot kvällningen samtidigt som kvällsmaten skulle ju kunna höja proteinintaget lite så att jag åtminstone är nära mina 2 gram per kroppsvikt - för det är väl ingen skandal om jag ligger runt 1,5gram egentligen, saker lär väl fortsätta att flyta på som jag vill?

Dricker även mycket vatten, känns riktigt bra, slipper vara törstig och hungrig, haha :thumbup:

Vad tror ni, funkar det i längden om jag lägger in 1-2 prottedrinkar per dag och tar mina kapslar och käkar mina 2 portioner firrar i veckan minst?

Jag hamnar väl inte på den välkända "sparlågan" hoppas jag på?

Mental
2006-08-24, 23:57
Näe, det är lite tunt med kalorier kanke, men ingen svältrisk här inte, håll bara koll på vågen så du inte rasar för fort i vikt. Och jag tror inte du behöver mer protein, snarare lite mera fett. Jag skulle äta lite mera kolhydrater för att kunna träna hårdare, men tycker du det går bra i alla fall så skippa det.

Mattedextrin
2006-08-25, 00:01
Näe, det är lite tunt med kalorier kanke, men ingen svältrisk här inte, håll bara koll på vågen så du inte rasar för fort i vikt. Och jag tror inte du behöver mer protein, snarare lite mera fett. Jag skulle äta lite mera kolhydrater för att kunna träna hårdare, men tycker du det går bra i alla fall så skippa det.

härligt med snabbt svar!
Ska väga mig varje måndag tänkte jag då, märker nu att några blodådror på händerna börjar synas bättre och pyttelite på armarna, en lång tjock på högra underarmen är konstant framme...
Men annars har jag inte sett några speciella resultat, men jag får väl ha tålamod! ;)
Känns skönt att sparlåge varningen är bortblåst nu när jag fått råd av en kunnig, nu kan jag fortsätta som jag är van vid, lite mer fett så är ju det hela finemang med kalorierna också!

Hur ska jag få i mig fettet?
Kan jag unna mig 20 gram cashew/mandlar om dagen, eller ska jag ta något som jag bara får i mig fett av? Vad tror du skulle kunna passa mig?