handdator

Visa fullständig version : 2 fragor


adriano
2006-08-23, 22:00
Hej, jag dar jag bor ar det varmt som fan pa dagarna och lite mindre varmare pa kvallarna. Skillnaden ar ganska stor pa dagarna ar det ungefar 30 grader varmt och jag orkar inte jogga sa mkt varmen tar kal pa mej. eller rattare sagt jag orkar jogga men pallar inte springa. Vad gor det for skillnad pa energiforbrukningen/konditionen om jag joggar nar det ar snorhett, eller springer nar det ar lite svalarare pa kvallen.

vad hander med naringsinnehallet pa brod nar man rostar det?

aloha

formula4shape
2006-08-23, 22:25
1. Springa ger dig högre energiförbrukning oavsett temperatur och tid på dygnet (förutsatt att du inte joggar betydligt längre tid/sträcka). Konditionen beror på hurpass länge du orkar hålla på.

2. Det händer inte speciellt mycket om du inte rostar det tills att det bränns då en del av näringsinnehållet förstörs.

paddanboy
2006-08-23, 23:01
Hummz, svaret på din fråga är väll...

För kroppen krävs det mer energi att kyla ner kroppen en varm solig dag. Men tittar du på hur du presterar (vilket troligen är sämre) så kanske det går jämt ut.

Precis samma sker om det är en riktigt kall dag och du är ute. Kanske är kylan i detta fall snarare positivt(?).

Men det är inga överdrivna skillnader vi pratar om här.