handdator

Visa fullständig version : Musiktips(för alla)


Trance
2006-08-23, 19:23
Först för er som gillar trance, Cosmic Gate - Should have known. Även om Cosmic Gate verkar ha gått ifrån hard trance totalt så är denna ändå en helt ok låt som är perfekt att lyssna på när man slappar. Mer likt den "vanliga" holländska trance som dominerar numera. Lite lugna female vocals på den.

Sedan ett till tips för alla nu, även ni som inte gillar trance. Myspace, denna enormt fula stora sida som snart är störst på Internet har en musik-del som säkert flertalet vet om. Men för er som inte vet det så har mängder av band en egen sida där de ofta har lagt upp runt 4 låtar man kan provlyssna på. Utbudet är rätt enormt inom så gott som alla genres. Det är inte bara små skitartister utan man kan även kolla in t.ex. Guns and Roses sida. Finns t.ex. 159 982 sidor som har taggen "metal". Lyssnade själv på på HIM som jag inte lyssnat på innan och tyckte iallfall Killing Loneliness var bra.
(http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=4739583)
Slutligen kan man väl säga t.ex. Lily Allen(med Smile bland annat) blev ju upptäckt genom myspace, lite häftigt(om man är nörd, men de är väl alla inners inne).

Sök bland banden:
http://topartists.myspace.com/index.cfm?fuseaction=music.topBands&genreID=26

"Browse"
http://music.myspace.com/index.cfm?fuseaction=music.directory&Mytoken=63FB3C98-F6B8-45CF-970AEC6851BDFB94465402468

Om det inte funkar på grund av "mytoken" i länken så kan ni alltid gå in på www.myspace.com och klicka på music. Lätt att hitta sök och kategorierna.

Tipsa gärna om mer musik ni antingen hittar på myspace eller bara lyssnar på, men beskriv gärna ungefär vad det är för musik och varför den är bra. Så jobbigt med en tråd med bara en rad med gruppnamn och ett låtnamn, det har man ju Lyssnar på just nu till.

Trance
2006-08-23, 20:25
Jag gillar inte er heller.

hultman
2006-08-23, 21:21
Inte så förtjust i hard trance. Gillar mer låtar i stil med;

Rimini project - away
Barthezz - on the move
Akira - million miles from home
Cosmic gate - back to earth
Androgen (min kusin :p) - prophet & pusher / set me free
Narya - leave you alone

Har inte så bra koll på genre dock :D

Lasse Kongo
2006-08-23, 21:22
Cosmic Gate har tillhört en av mina favoriter sedan länge!!!

Bra musiksmak har du iaf Trance :thumbup:

Krampus
2006-08-23, 21:23
Jag gillar inte er heller.
:laugh:

Lasse Kongo
2006-08-23, 21:24
Inte så förtjust i hard trance. Gillar mer låtar i stil med;

Rimini project - away
Barthezz - on the move
Akira - million miles from home
Cosmic gate - back to earth
Androgen (min kusin :p) - prophet & pusher / set me free
Narya - leave you alone

Har inte så bra koll på genre dock :D

Den du.... den låten får igång mina ben även om jag är bedövad med ryggmärgsbedövning :thumbup:

PowPow
2006-08-23, 21:28
Ett band som jag lyssnar mycket på för tillfället är Arcitecture in Helsinki (http://www.architectureinhelsinki.com/). Deras skiva har snart ett år på nacken, men jag tycker inte riktigt att de fick den hypen de förtjänade.

Det är popigt, enkelt, studsigt, glatt och underbart. Låtarna It 5 och Wishbone får mig att börja studsa och lalla med för glatta livet.


Senaste veckorna har det mest varit enkel rakpåmusik som dominerat mina lurar. Cat5 (http://www.cat5.se/)är ett annat band som därför spelats en del. Helelektroniskt band med två tjejer som gör enkel musik som åtminstonde får mig att ryckas med. Tyvärr hittar man inte så mycket på deras hemsida /= Men det kan kanske gå att finna på andra ställen.


----------

Bra initiativ med en sånhär tråd. Jag försökte göra en likadan för ett tag sedan, där jag bad folk skriva mer än bara bandnamn. Men det slutade med att folk la in listor med 30-40 artister och skrev Heavy metal inom parentes. Hjälpte inte så mycket.'

Edit:
Jag antar och hopaps att man inte bara fick tipsa om trance-musik?

Trance
2006-08-23, 21:36
Jo, tanken var ju att man fick tipsa om all möjlig musik. Jag tipsade ju till och med om en metal-låt som jag hittade på myspace. Rätt coolt, man kan leta runt bland både "unsigned" och större band där.

Annars om ni vill har börjat lyssna på trance sent eller är nyfiken så kan jag rekommendera: "A state of trance classics the full unmixed versions 2006". Många bra låtar av stilen "holländsk/episk/uplifting/etc"-trance för det mesta.

stevebc
2010-08-06, 01:34
Ibland upptäcker man helt otroliga saker. Jag har strölyssnat på Eldkvarn ett tag nu, men Spotify verkar ha missat guldklimpar som denna:

cSTCBryQINc

Måste införskaffa hela diskografin nu. Inte en låt ska missas fr o m nu.

Lithargo
2010-08-06, 07:10
Ojojoj, det märks att man håller på att bli gammal...vad är 'hard trance' för något? Jag är periodare, allt från döds till jazz går hem, och eftersom elektronika verkar gå hem så kan jag tipsa om en svensk akt som heter Hux-Flux med låtar somidiot och ugglor i mossen. Det skulle väl räknas som proggresiv trance eller något ditåt skulle jag gissa, men jag är inget vidare på indelningarna.

Just nu spelas det mycket ella fitzgerald och machinae supremacy i lurarna på gymmet.

Jag gillade eldkvarn låten!

Nitrometan
2010-08-06, 07:17
Jag gillar inte er heller.
OK.


1kpR1OkMt6w


duiZcVBPgF0

:hbang:

Stort tack till mikaelj. :bow: