handdator

Visa fullständig version : Lite om hur min "bantning" gick i somras + lite frågor


bamzizen
2006-08-23, 16:50
Tjena

Skrev lite här på forumet innan sommaren och undrade om diverse saker för att jag tänkte gå ner i vikt. Jag är drygt 172 cm lång och vägde innan sommaren 73 kg. Inga muskler utan mest fett dårå.

Jag har egentligen inte gjort så mycket för att gå ner, innan sommaren la jag av med kaka till kaffe som jag dricker i stora mängder.

Jag började lovet med att försöka gå en timme om dagen, det gjorde jag lite oregelbundet under några veckor. Under Juli månad gjorde jag typ ingenting för det var så jävla varmt att jag inte pallade.

Nu i Augusti har jag börjat gå igen osv.


Under hela perioden har jag i princip avstått helt ifrån godis/chips (har aldrig haft nåt sockersug etc.) Och ätit nyttigt och i relativt små mängder.


Iaf, i skrivande stund har jag gått ner från 73 kg till 64,5-65 kg =)
Märker inte att jag tappat så mycket muskler som alla säger, har ju inte alls styrketränat under denna tiden. Dock hade jag ju inga muskler innan jag började heller :P

Kan egentligen inte förstå att jag går ner så mycket utan att gå exakt varje dag och utan någon speciell diet, har ätit det som serveras liksom, inte tänkt så mycket. Och eftersom jag inte är stark eller har bra kondition så kan jag väl inte haft så jättehög förbränning eller? Ett mysterium för mig :P

Är ganska nöjd men har fortfarande en del att bli av med, så jag ska fortsätta ligga på underskott.


Nu har jag lite frågor att ställa, hoppas nån kan svara på dem och att det går att svara med enkla termer så man förstår :D:
(jag har sökt i forumet men det strular lite när jag ska söka, den laddar inte och jag fattar inte riktigt)

* Ska börja simma 2 ggr á ~60 min i veckan, tror ni det ger något? är ju bara 2 ggr i veckan och så? Och man tränar ju muskler när man simmar men inte kan jag väl få muskler om jag ligger på energiunderskott för att jag vill gå ner i vikt?

* Har det nån negativ effekt när man t.ex. äter kvällsmat och DIREKT borstar tänderna och går till sängs efteråt? påverkar det negativt?

* Hur många kalorier förbränner man i runda tal i minuten när man är helt still utan fysiskt arbete och när man sover?

* När är det kroppen tar av fett vid motion och när tar den av muskler?

* Om man lägger sig utan kvällsmat en kväll, och sover på tom mage, Tar kroppen automatiskt energi från musklerna då? Eller kan den ta av fett?


Mycket tacksam för svar!

Mvh från mig

nutz
2006-08-23, 16:55
* Ska börja simma 2 ggr á ~60 min i veckan, tror ni det ger något? är ju bara 2 ggr i veckan och så? Och man tränar ju muskler när man simmar men inte kan jag väl få muskler om jag ligger på energiunderskott för att jag vill gå ner i vikt?

* Har det nån negativ effekt när man t.ex. äter kvällsmat och DIREKT borstar tänderna och går till sängs efteråt? påverkar det negativt?

Om du är så pass otränad som du säger så kommer du nog att utveckla iallafall lite muskler i vilkte fall som helst, dock inte lika mycket som du skulle ha gjort om du styrketränade..
Just simmare brukar ha väldigt ordentliga överkroppar, i synnerhet axlar, men då ligger väl inte dom på minus heller för den delen.

Sen det där med sänggående vill jag också veta :-D ibland när jag lägger mig direkt efter middagen så brukar jag vakna upp efter kanske 20 min och är alltid FRUKTANSVÄRT dålig i magen. Gjorde en tråd om det men fick inge svar ;(

Edit:

Grattis till viktminskningen också! :D Ett praktexempel på att det inte behöver vara så svårt alla gånger, kommer långt med att bara äta med sunt förnuft. Åtta kg på tre månader låter väldigt lagomt.

King Grub
2006-08-23, 16:57
Ska börja simma 2 ggr á ~60 min i veckan, tror ni det ger något? är ju bara 2 ggr i veckan och så? Och man tränar ju muskler när man simmar men inte kan jag väl få muskler om jag ligger på energiunderskott för att jag vill gå ner i vikt?

Ger vad? Kondition? Allt är bättre än inget. Simningen räknas till energiförbrukningen. Energi in minus energi ut, och simning ökar energi ut.

* Har det nån negativ effekt när man t.ex. äter kvällsmat och DIREKT borstar tänderna och går till sängs efteråt? påverkar det negativt?

Negativt för fettförlusten? Nej, inte förutsatt att dygnets totala energiintag är lika stort i jämförelsen.

* Hur många kalorier förbränner man i runda tal i minuten när man är helt still utan fysiskt arbete och när man sover?

Att sitta still kostar cirka 1 kcal per kilo kroppsvikt och timme. Att ligga och sova 10% mindre.

* När är det kroppen tar av fett vid motion och när tar den av muskler?

Den "tar" alltid av båda, men proteinnedbrytning kompenseras över dygnet. Ingen form av motion ökar fettförbränningen över dygnet jämfört med en vilodag med matchat energiintag, men motionen hamnar på "energi ut"-sidan, och är "energi ut"-sidan större än "energi in" under en viss mätperiod (t ex ett dygn), minskar du i kroppsvikt/fettvikt.

* Om man lägger sig utan kvällsmat en kväll, och sover på tom mage, Tar kroppen automatiskt energi från musklerna då? Eller kan den ta av fett?

Visst används fett som bränsle under sömn. Ju längre fastande, desto längre tid i negativ proteinbalans. Det finns ingen anledning att gå och lägga sig på tom mage.

bamzizen
2006-08-23, 17:10
Tack så mycket för alla svar! :D

Undrar en sak till också, hur farligt är undergiunderskott under puberteten? Är förbränningen och därmed energibehovet extra högt under den tiden och vad kan hända om man äter t.ex. väldigt lite fett och ligger på underskott under en längre tid?

King Grub
2006-08-23, 17:21
Talar vi rent fysiska effekter finns det risker för brister i mikronutrienttillförseln, t ex järn och kalcium, som kan innebära hälsorisker både på kort och lång sikt.

För växande barn och tonåringar kan även en måttlig minskning av energiintaget under balansnivå innebära en försämring av den naturliga tillväxttakten. För flickor kan det innebära störningar av menstruationen, även om energireduktionen inte innebär kroppsviktförlust, och sekundär amenorrhea har visats i flera studier. Även utan amenorrhea kan energiunderskott hos flickor innebära ökad risk för osteopeni och osteoporosis på sikt.

Av psykologiska faktorer är risken för ätstörningar, ibland livslånga sådana, den största. Tonårsdieter är det vanliga förstadien före anorexia eller bulemi.

Scratch89
2006-08-23, 17:27
Det betyder väl dock inte att jag kan skylla mina blyga 173 cm på att jag bantade bort en del kilon som 15åring, då jag var tjock? Dvs, skulle jag rent hypotetiskt kunnat bli längre om jag inte skulle fått rätsida på mitt liv?

bamzizen
2006-08-23, 17:28
Okej, men talar vi kraftigt energiunderskott då eller "Räcker" det att man ligger på undergiunderskott varje dag för att man ska vara i farozonen?

Om vi rent hyptetiskt tar nån som börjar äta mycket mindre och då får en försämrad tillväxt, om detta märks, och personen då börjar äta helt normalt igen - kommer tillväxten då att ske normalt igen eller är det "för sent" om den en gång rubbats och inte kan bli normal igen trots normalt energiintag?

King Grub
2006-08-23, 17:31
Det räcker med ett högst måttligt underskott. Det är inte meningen att man skall "banta" som växande barn eller tonåring. Det är inte meningen att man skall vara fet heller, men bantning när man inte är fet utan bara, som tonåring, skall banta ändå, "bara för att", är inte bra.

In growing children and teenagers, even a marginal reduction in energy intake can be associated with growth deceleration.

Paediatrics & Child Health 2004;9(7):487-491

bamzizen
2006-08-23, 17:34
Det räcker med ett högst måttligt underskott. Det är inte meningen att man skall "banta" som växande barn eller tonåring. Det är inte meningen att man skall vara fet heller, men bantning när man inte är fet utan bara, som tonåring, skall banta ändå, "bara för att", är inte bra.

Ajdå :S

Men om man sedan snabbt börjar ligga på normalt energiintag igen, kan det bli normalt igen då eller är det redan försent då?

King Grub
2006-08-23, 17:39
Svårt att spekulera i på individnivå. Att banta i tonåren utan att man behöver det för hälsoskäl ger i alla fall inte några fördelar när det gäller att nå sin naturliga maximala längd.

Scratch89
2006-08-23, 18:01
Om jag drar mina slutsatser av vad du precis skrev Grub, så finns det en möjlighet att jag kunde varit längre om jag fortsattit vara tjock i ett par år till?

King Grub
2006-08-23, 18:02
Ja. Möjlighet. Men jag kan inte säga att du hade varit det.

Callister
2006-08-23, 18:10
Å andra sidan växer man mycket fortare tidigare i åren om man är överviktig.

Guddi
2006-08-23, 21:34
Om du väger 65kg på 172cm så är det dags att börja bygga muskler och motionera om du fortfarande tycker att du ser tjock ut.

Att deffa när man har ett BMI på 22 är inte nödvändigt och många gånger skadligt.

bamzizen
2006-08-24, 10:42
Om du väger 65kg på 172cm så är det dags att börja bygga muskler och motionera om du fortfarande tycker att du ser tjock ut.

Att deffa när man har ett BMI på 22 är inte nödvändigt och många gånger skadligt.


Jag vet att jag inte väger så mycket och att jag borde bygga muskler. Men jag har fortfarande mycket fett omkring magen, låren och rumpan t.ex. Och jag vill ju gärna bli av med det så fort som möjligt. Dock tycker jag inte att jag ser särskilt tjock ut, men man ser på magen och det att det fortfarande är en del som ska bort. Med kläder på ser jag rätt smal ut.

Sedan undrar jag en sak, om man ligger på ett energiintag som är +-0 gentemot sin förbrukning, kan man fortfarande bränna bort fett utan att hålla på att deffa/banta? Vill inte väga mindre, bara ha mer muskler och mindre fett. Vikten är jag helnöjd med, vill t.o.m. väga mer =)

King Grub
2006-08-24, 10:54
Du kan aldrig minska din fettmängd utan energiunderskott. Fettförbränning sker alltid, även vid energiöverskott, men vid energibalans eller över är fettinlagringen (som också alltid sker) lika stor som eller större än fettförbränningen, över mätperioden.

Det är dessutom fullt normalt med fett kring mage, lår och rumpa. Det är "idealen" du ser i tidningar och liknande som inte är normala och oftast är fotografierna tagna i ett tillstånd som personen bara uppnår och håller en kort tidpunkt, t ex vid en tävling.

bamzizen
2006-08-24, 11:02
Okej, får väl fortsätta ligga lite på underskott ett tag då..

Har liksom lite "putmage" vid undermagen eller vad man ska säga, sen lite på sidorna, vid höften. Det är det som jag prioriterar med, även lite i ansiktet med.


Synd att inte punktförbränning fungerar :P

myling
2006-08-24, 17:03
Som jag ser det har du redan gjort det viktigaste, skurit ner på godis och sånt, och du har ju mycket riktigt gått ner 8 kg också. Nu tycker jag du kan sluta fixera på maten och börja motionera istället om du vill förändra dina kroppsformer, vilka ändras mycket ändå när du är tonåring (vilket jag får uppfattningen att du är). Som jag ser det kan man inte äta för mycket bra mat, bara motionerna för lite...

Axmode
2006-08-24, 20:42
Okej, får väl fortsätta ligga lite på underskott ett tag då..

Har liksom lite "putmage" vid undermagen eller vad man ska säga, sen lite på sidorna, vid höften. Det är det som jag prioriterar med, även lite i ansiktet med.


Synd att inte punktförbränning fungerar :P

Låter som du är en kopia av mig :)