handdator

Visa fullständig version : bygga bra ben med bara böj/lårcurl?


Johan86
2006-08-23, 13:13
jag kör för tillfället bara knäböj och liggande lårcurl + vaderpressar på mitt benpass.kan man bygga bra lår/ben med så få övningar?

jwzrd
2006-08-23, 13:21
Ja det kan man. Det hänger på hur bra du tränar.

Johan86
2006-08-23, 13:23
Ja det kan man. Det hänger på hur bra du tränar.


många set tunga böjar

Fartman
2006-08-23, 15:23
Framsidan borde iaf inte vara något problem, det är ju baksidan som isåfall skulle kunna lida av det.

shibi
2006-08-23, 16:35
Nu när ämnet var på tal så passar jag på.

Nybörjare inom styrketräning och har tänkt köra 3x12 i varje övning.
Fungerar det bra eller borde jag köra tyngre för ben/axlar...

Jag har tillgång till skivstång hemma och undrar om dessa övningar räcker för att få ett par saftiga ben;

Raka marklyft
knäböj (Har tyvärr ingen ställning att få upp stången på axlarna så jag får hålla den framför mig i armvecken)
utfall
step up (med tung ryggsäck)
Någon vadövning.

Johan86
2006-08-23, 17:00
Framsidan borde iaf inte vara något problem, det är ju baksidan som isåfall skulle kunna lida av det.


jag kör ju även marklyft på ryggdagen.så baksidan borde få tillräckligt med pisk

typ 5set böj och 4set baksida lår körde jag sist (första gången jag böjde i år).hur många set tycker ni är lämplig? hur ska set förhållandet vara mellan fram och baksida lår?

mACKANNN
2006-08-23, 18:18
Funderade också över dedär sist jag körde ben, om det räcker med två övningar. I mitt fal böj och raka mark.
Det känns ju som att de räcker iallafall, hade världens träningsverk sist. Skulle passa fint också för då kan man lägga ihop ben och axlar :)
hoppas någon vettig nisse kommer o styr upp tråden snart :D

Johan86
2006-08-23, 19:49
det är riktigt skönt att gå till gymmet och veta att man bara måste köra 2st övningar för ben + 2 övningar för vader.sen såg har vi ingen vettig benspark på gymmet

pragmatist
2006-08-23, 20:49
Jag skulle säga att det beror lite på hur du är byggd, en del kan få bra ben av bara knäböj medan andra tenderar få mycket rumpa, mycket rectus femoris, men inget mer.

Scratch89
2006-08-23, 20:56
Annars kan du ju kika in Robban här på forumet. Han kör endast benspark för framsidan...

Johan86
2006-10-20, 11:13
På mitt lilla gym så har vi varken benpress eller någon vettig benspark. Men hacksquat har vi. Vad gör hacksuaten som inte knäböj gör? Kan man bygga bra benen utan benpress och benspark?Jo just det Liggande lårcurl har vi självklart

Lövbiffen
2006-10-20, 11:18
Annars kan du ju kika in Robban här på forumet. Han kör endast benspark för framsidan...

Bra tips! Men som sagt Robban kör ju dom övningarna på eget "vis". Han kör väldigt ostrikt och är rutinerad på att köra på det viset. Inte alla som kan lyckas med den metoden tror jag.
Men han har ett jävla svep på låren alltså :Virro
Man känner sej som en såndär asiatisk hydda då man står bredvid honom! Dvs. en hytt på styltor :P

Timme
2006-10-20, 11:23
Jag skulle säga att det beror lite på hur du är byggd, en del kan få bra ben av bara knäböj medan andra tenderar få mycket rumpa, mycket rectus femoris, men inget mer.

Kan det verkligen bli så? Själv så tycker jag att det låter som fysiologiskt omöjligt. Jag menar, knäleden är ju en gångjärnsled och kan endast öppnas och stängas. Vilka andra benövningar kan påverka aktiveringen av vastus medialis, vastus lateralis och vastus intermedius mer än knäböj? alla andra benövningaqr för framsida lår har ju också extension i knäleden precis som knäböj. Extension i knäled är ett måste för att kunna genomföra en knäböj och där är framsida lår inblandat och alla dess muskler. Får man dålig utveckling på de olika vastus huvudena så borde ignen annan övning kunna göra det bättre än knäböj eftersom de också har en extension i knäleden, likadan som den i knäböjen.

En full knäböj böjer knäleden lika mycket som en hack squat eller benpress i full rörelse längd. Varför skulle en annan benövning ta mer på lårmuskeln?

Jag menar inte att vara offensiv utna jag skriver bara lite funderingar och tankar. Skulle du pragmatist (givetvis andra också) kunna svara på min funderingar och utveckla ditt svar lite?

Gpajpen
2006-10-20, 11:52
Absolut! du kan bygga med ENBART knäböj. överlägsen övning i muskelrekrytering och massa andra fördelar!

pragmatist
2006-10-20, 14:23
Kan det verkligen bli så? Själv så tycker jag att det låter som fysiologiskt omöjligt. Jag menar, knäleden är ju en gångjärnsled och kan endast öppnas och stängas. Vilka andra benövningar kan påverka aktiveringen av vastus medialis, vastus lateralis och vastus intermedius mer än knäböj? alla andra benövningaqr för framsida lår har ju också extension i knäleden precis som knäböj. Extension i knäled är ett måste för att kunna genomföra en knäböj och där är framsida lår inblandat och alla dess muskler. Får man dålig utveckling på de olika vastus huvudena så borde ignen annan övning kunna göra det bättre än knäböj eftersom de också har en extension i knäleden, likadan som den i knäböjen.

En full knäböj böjer knäleden lika mycket som en hack squat eller benpress i full rörelse längd. Varför skulle en annan benövning ta mer på lårmuskeln?

Jag menar inte att vara offensiv utna jag skriver bara lite funderingar och tankar. Skulle du pragmatist (givetvis andra också) kunna svara på min funderingar och utveckla ditt svar lite?


Som sagt så beror det lite på dina proportioner - vinklar, längd på olika ben etc. Beroende på dina proportioner så kommer kroppen utsättas för olika belastning. Eftersom det är de mest belastade musklerna som stimuleras mest och också sätter gräns för hur stark du är i övningen så betyder det att samma övning kan påverka olika individer ganska olika. Om du t.ex. har ett relativt långt lårben i förhållande till hela kroppen så kommer hävarmseffekten vara större i bottenläget av knäböjen än om du har korta lårben, vilket gör att belastningen på de muskler som håller upp överkroppen i förhållande till låret (korsrygg, sätesmuskler och hamstrings) blir större. En person med korta lårben kommer därför lyfta mer med framsida lår än en person med långa lårben, och följdaktligen kommer knäböj vara en mycket bättre övning för framsidan för den personen. I den långbente personens fall kommer rörelsen bli mer "fällknivslik" vilket skiftar belastning (och uppbyggnadseffekten) till baksidan.

Diggler
2006-10-20, 14:28
Jag skulle säga att det beror lite på hur du är byggd, en del kan få bra ben av bara knäböj medan andra tenderar få mycket rumpa, mycket rectus femoris, men inget mer.

Jag skulle krasst gissa att de personerna skulle få "mycket rumpa, mycket rectus femoris, men inget mer" i vilket fall, även om de körde benpress eller hacklift, eller för den delen frontböj, eller alla tre av dessa istället för knäböj.

Timme
2006-10-20, 15:50
Jag skulle krasst gissa att de personerna skulle få "mycket rumpa, mycket rectus femoris, men inget mer" i vilket fall, även om de körde benpress eller hacklift, eller för den delen frontböj, eller alla tre av dessa istället för knäböj.

Något sådant tänkte jag med. De skulel tyvärr isåfall få preics samma utveckling med andra övningar. Alla benövningar är ju faktiskt bara varianter av knäböj kan man säga där alla har extension i knäleden och höftleden och fotleden. Dessa människor kommer tyvär int få bättre resultat med verken bepress, hack squat, hack lift, front böj, osv.

Alltså så är det väl inte knäböjens fel som övning utan isåfall hur personen är byggd.

pragmatist
2006-10-20, 20:18
Jag menar att det finns en anledning till att man pratar om böjröv och inte benpressröv eller hackliftröv. ;)

Folk som sjunger knäböjens lov som den enda övning man behöver är vanligtvis kortväxta eller har korta lårben i förhållande till sin längd, så de kan knäböja ganska upprätt och inte behöver luta sig framåt så mycket när de går djupt. För dem är knäböjen ofta en suverän lårbyggare.

Det är egentligen inte konstigare än att somliga får väldigt bra bröst av vanlig bänkpress medan andra inte alls får ut lika mycket av den övningen eftersom armarna och axlarna tar över för mycket.

delta_mats
2006-10-20, 20:26
Jag menar att det finns en anledning till att man pratar om böjröv och inte benpressröv eller hackliftröv. ;)

Folk som sjunger knäböjens lov som den enda övning man behöver är vanligtvis kortväxta eller har korta lårben i förhållande till sin längd, så de kan knäböja ganska upprätt och inte behöver luta sig framåt så mycket när de går djupt. För dem är knäböjen ofta en suverän lårbyggare.

Det är egentligen inte konstigare än att somliga får väldigt bra bröst av vanlig bänkpress medan andra inte alls får ut lika mycket av den övningen eftersom armarna och axlarna tar över för mycket.


Jag är ganska lång, 188 cm. Och har rätt grova lår (70cm). Har i stort sett bara kört knäböj för låren, och curl för baksidan.

Diggler
2006-10-21, 09:21
Jag håller med Timme. +1 eller vad man säger. Sen är det absolut inget fel att köra tex benpress istället för knäböj, då de kanske ger mer att bara behöva pressa utan att behöva kliva ut och krångla, särskilt om man är trött efter några set. Men att tro att man tex kommer få större svep av den, då är man nog ute och cyklar.

DavidN
2006-10-21, 09:32
Min träning,
Pass 1: Knäböj + sittande lårcurl
Pass 2: Hackböj + marklyft + liggande lårcurl
Pass 3: Frontböj + raka marklyft

Inte så stora lår nu (62cm på 174cm). Ben är definitivt min sämsta sida.
Det ska bli sjukt bra klass på dem iallafall :P

BigForre
2006-10-21, 09:57
Vad är det ni säger!? Jag vet inte hur ni utför benspark, men jag har väldigt svårt att aktivera rumpan ordentligt i den övningen.












Nej, jag vet ironi fungerar inte för alla över internet, men jag tycker inte att det brukar vara så svårt. Så för er som det inte klickar för så är innebörden i meningen att jag reagerade på Timmes inlägg om att alla benövningar bara är varianter på böj och att personer således skulle bygga röv av alla benövningar. Och, nej man aktiverat inte Gluteus i någon betydande grad i benspark och det är där ironin ligger.