handdator

Visa fullständig version : Träna en muskel mer= Bättre resultat?


goa_killen
2002-04-10, 11:46
Hejsan !!

Har en liten fundering här kring att bara träna en muskel 1gång per vecka vs att träna en muskel 2 ggr per vecka..

Om tex om jag tycker att mina biceps ligger efter skulle de då inte hjälpa att träna dom 2 ggr istället för 1 gång?

Eller är de optimala att bara träna en muskel i gång i veckan???

Vore tacksam om någon kunde förklara!!

Mvh Tomas

Stickboy
2002-04-10, 11:53
om en muskel svarar bättre på att köras 2 gånger i veckan skulle jag köra alla muskler 2 gånger i veckan.

se över hela ditt träningsprogram det kan vara så att tex din biceps får för mycket träning.

VanDamage
2002-04-10, 13:40
Håller med Stickboy.

Vissa muskelgrupper är större respektive mindre än andra. Så du förstår nog att det tar längre tid för kroppen att återhämta en totalt slutkörd bröstmuskulatur, än vad det tar o återbygga t ex bicepen som är betydligt mindre.
Det du ska satsa på är att köra varje muskelgrupp var 5'e eller 6'e dag, men då ska du ta vara på dina set och reps när du väl kör den muskelgrupp som sackar efter! Ha total koncentration och kör totalt ut den muskeln.

MikeW
2002-04-15, 12:01
Det är ju ett vanligt förekommande fel som många har, speciellt nybörjare.

(Stor överdrift, men ändå)
Pelle, 14 år, har precis börjat träna. Han har kört i 2 månader och tycker han har blivit rejält grov. Men, bröstet är ju fortfarande litet, det måste åtgärdas. Därför börjar Pelle köra bänkpress 4 dagar i veckan, för mer är bättre, enligt Pelle, och om kompisarna frågar kan Pelle säga att han tar jättemycket i bänkpress. Men veckorna går och Pelle växer ingenting på bröstet. Istället går han ner sig och kan inte ens köra med samma vikter som förra veckan.

Överträning någon?

Kör en gång i veckan, om du inte har en riktigt släpande muskel, då får du köra prioritetsträning men det är en annan historia.

[ 15 April 2002: Inlägget har ändrats av: MikeW ]

Numero1
2002-04-15, 16:04
Det är enl. mig ett balansförhållande mellan hur hårt du tränar och hur mycket du behöver vila !
Ytterst individuellt och svårt att deffiniera i exakt tid. Prova dig fram !

Själv brukar jag aldrig träna en muskelgrupp oftare än en ggr/v eller en muskelgrupp som har träningsvärk. Har nu tränat i 12 år (5 pass/v) och det upplägget passar MIG !

Lycka till !