handdator

Visa fullständig version : Gå upp i vikt!


abbasartan
2006-08-23, 00:41
Hejsan.

Jag ska gå rakt på sak; Jag är en såkallad "ectomorf", vilket gör att jag har det mycket kämpigt med att gå upp i vikt. Jag kan äta väldigt mycket kalorik mat utan att gå upp någonting.Jag är 18 år, 178 cm lång
och 50 kilo tung. Den här kroppsformen har jag haft i hela mitt liv, och har under större tiden även vantrivts/haft komplex för min kropp. Jag har därför försökt, under flera perioder att lägga på mig vikt, dock utan resultat.

vet om begreppet "ät mer än vad du gör av med, så går du upp i vikt". Detta har inte riktigt fungerat med mig, då min ämnesomsättning är vrålhög, så antar jag att jag förbränner väldigt mycket fett.

Nu har jag dock bestämt mig att göra ännu ett försök till att gå upp, åtminstonde några kilon. Då maten inte riktigt verkar ha räckt till de andra gångerna, har jag kollat runt på lite olika gainers. En som jag tycker verkar intressant är "serious mass" som den heter.

Där det står att varje servering ger 1250 kalorier, tar jag då denna 3 gånger om dagen, plus lassar på med mycket mat, bör jag väl se resultat, eller ?.

Problemet är ju dock priset. Plus att en sådan endast räcker till 16 portioner, så då får man nästan köpa 2 st, vilket blir över tusenlappen. Så jag undrar vad ni tror om denna gainer? Är den någonting för mig eller har ni några andra bättre förslag?

Har ni andra förslag på vad man kan äta? Har hört att 1 deciliter fiskolja ska innehålla 900 kalorier, om jag även dricker några deciliter utav detta, då borde det väl räcka.. eller ?

Och om jag dricker gainer, bör detta kombineras med träning? Eller kan jag dricka den utan att träna? Det gör ingenting om jag får endel fett, det är bara uppskattat =). Vad får jag bäst resultat av?

Nu har jag säkert glömt något. Men klockan är 01.30 och jag ska upp klockan 7 och gå till skolan imån, så nu måste jag sova:sleep:. Men jag läser igenom alla inlägg imån, och svarar även :)

Reservera mig för alla stavfel och dåliga meningsuppbyggnader =). Och om jag har postat i fel forumsdel, eller gjort några andra knasigheter, var god ta inte bort tråden, utan fixxa till det istället. Jag är ny här, var vänlig och ta hänsyn till det.

tack på förhand.

obesogen
2006-08-23, 00:50
Varför har inte "ät mer än du förbrukar" funkar på dig? Det är enkel fysik för alla som inte har en störd ämnesomsättning. Har du fått det diagnostiserat? Berätta vad/hur mycket du äter en vanlig dag, och hur mycket du rör på dig.

Sonny.
2006-08-23, 01:45
Hej och välkommen forumet abbasartan!

Jag är lika gammal som du och har fått dras med samma problem som du beskriver så länge jag kan minnas. Jag kom till en punkt för ungefär två år sedan, då jag kan mig fan på att ändra på saker och ting, och började styrketräna. Och nu står jag på vågen ett par kilo tyngre och jag är mer motiverad än någonsin! Och mitt självförtroende har aldrig varit bättre. Man lär sig ju också så mycket på vägen att ingenting till slut känns omöjligt. Mest av allt kanske jag har lärt mig hur, när och vad jag skall äta.

Jag beställde två 'säckar' med 'On - Serious mass', för två månader sedan. Om sisådär en vecka har jag tagit mig igenom den första. Jag tycker det är en fullkomligt vidrig produkt till smaken sett, och att trycka i sig alla de där kalorierna har jag kanske inte alltid mått så bra utav, speciellt inte i början, då jag helt allvarligt vid flera tillfället trodde att jag håll på att få en allergisk shock och dö, eller något liknande, men nu har jag lyckats vänja in mig och mår inte det minsta illa. Produkten fungerar uppenbarligen, eftersom jag för första gången har fett på magen, även om det inte är mycket. Viktigast är att man dricker den precis efter träning. Annars trycker jag i mig så mycket jag kan emellan de vanliga målen.

Kämpa på!

Ninjasmurf
2006-08-23, 04:50
kanske bättre att satsa på mer mat i första hand innan kosttillskott börjar användas. Ett tips är att först öka antalet mål per dag, och sen när du vant dig vid det antalet börja öka mängden i varje mål.

Baha
2006-08-23, 04:59
börja med ngt enkelt tex som sonny rejäl gainer efter träningen +600 kcal

sen lägg till LITe extra mat och försök öka på det progressivt, tex vecka 1 1 dl extra mjölk till några måltider eller så lite som enhalv potatis extra etc..sen veckan efter lägger du till lite mera, bra sätt (tycker jag) att lära sig ätamkt utan att man mår illa under tiden.

får kanske ingen brakökning i vikt med med den extra mat du äter hela tiden kommer den öka sakta men säkert

många som verkar ha svårt at öka i vikt äter ju ofta som fan tex mån -fre sen lör sön sover dom 12+ timmar och kanske bara äter 2 ggr

tror det är relativt viktigt att försöka äta mkt ALLA dagar för att det skall funka för en sån person.


skriv gärna upp en typisk dag med, kul o se vad du äter nu på ett ungefär.

seemer
2006-08-23, 05:10
Har/hade samma problem. Men jag har lyckats ta mig ur det genom hård träning plus några gainers om dagen plus en jäkla massa mat. Jag körde bara på nån billig gainer och nu har jag nån som jag aldrig testat förut som heter Body Blast (vet inte om man kan köpa den i Sverige).

Tar en gainer på morgonen plus frukost och en gainer efter träning plus lite käk. Ibland slinker det ner en gainer innan sängen också. Men det som gjorde mest skillnad för mig var att jag började äta mellanmål också, det hjälper mycket.

Bara att äta och träna så går det. Vissa dagar kan jag äta hur mycket som helst och då är det bara att passa på att trycka i sig bra mat =)

LarsK
2006-08-23, 06:20
En ectomorph har en adaptiv ämnesomsättning. Desto mer han äter, desto mer förbränner kroppen. Visst finns det en gräns för hur mycket man äta utan att gå upp i vikt, men den är högre än normala människor.

Vad jag starkt rekommenderar till dig är att köpa boken Scrawny to Brawny. Den finns på amazon.com. Ta en titt på www.scrawnytobrawny.com
Boken är skriven av Michael Mejia som själv hade det svårt att lägga på vikt. Han gav sig fan på det och med hjälp av John Berardi lyckades han lägga på en massa kilo muskler.
Boken handlar inte bara om hur man ska äta, utan även hur man ska träna. Ectomorpher har ofta ogynsamma kroppsporpotitioner, som t.ex långa armar. Långa armar och klassisk bänkpress går inte så bra ihop, armbågarna kommer för långt ner och skador kan uppstå i axlarna. Allt du kan tänka dig och begära får du från denna boken. Vad du ska äta, när du ska äta och hur ofta.
Jag tror den kostade $13 plus porto. Läs boken istället för att gissa hur du ska gör, det är mitt råd till dig.

z_bumbi
2006-08-23, 08:44
Ectomorph är ett sätt att försöka se på människor hur deras psykiska status är beroende på utseende och har ingen relevans till styrketräning (Ingen relevans för psykologi heller för den delen.).

Ät mer! är ett klassiskt uttryck och det funkar för 99,99% av alla som tränar.

En gainer i rimlig storlek efter träningen ger ca 500 kcal, ökar man inte av det så får man se till att äta mer mat de övriga målen eller så lägger man till en gainer innan träningen.

LarsK
2006-08-23, 09:12
Ectomorph är ett sätt att försöka se på människor hur deras psykiska status är beroende på utseende och har ingen relevans till styrketräning (Ingen relevans för psykologi heller för den delen.).
Menar du verkligen psykiska?

Ät mer! är ett klassiskt uttryck och det funkar för 99,99% av alla som tränar.
Visst fungerar det, men äta vad när och hur mycket är en annan fråga.

LarsK
2006-08-23, 09:21
Här är en bra beskrivning av de olika kroppstyperna.
http://bodybuildingpro.com/bodytypeinformation.html

Kroppstypsindelningen är ganska gammal och stämmer inte till 100%. De flesta (om inte alla) har drag från de olika kroppstyperna. Tyvärr har det inte kommit någon ny indelning pga att det är svårt att dela upp de olika kroppstyperna. Denna första uppdelningen är den accepterade uppdelningen som gäller idag. Men man får blanda och ta mellan de olika för att komma fram till vilken man är.

Och du menar fysiska, inte psykiska.

obesogen
2006-08-23, 09:50
Jag håller med björnen. Trodde också länge att jag var en sån som inte kunde gå upp i vikt. Vägde 52 kg på 178 cm i gymnasiet. Tyckte jag åt allt jag kom över och ändå hände ingenting. Men, man ska komma ihåg, att när man är 18 år gammal så är man fortfarande inte färdigväxt och att du skulle vara en ectomorph som inte kan gå upp i vikt är bara dumt att spekulera om nu. Nej du, ÄT. Du tror säkert att du äter mycket, men vill du gå upp i vikt så måste du ta det till en annan nivå. Personligen tycker jag det är onödigt att trycka i sig massa gainers med snabba kolhydrater, utan se till att försöka äta ordentligt var trejde timme istället.

jubbedidu
2006-08-23, 10:06
Hej
En ide är att göra egna energikakor. Iaf om du nu vill gå upp i vikt.
Ta typ havregryn, nötter, russin som du rostar lite i ugnen. Sen gör du en knäcksmet. Rör ihop alltsammans och platta ut det sedan på bakplåtspapper. När det svalnat skär man lagom portionsbitar av det.

tp_88
2006-08-23, 10:20
Du bör nog INTE äta 3750kcal från gainer varje dag, på en kroppsvikt av 50kg. Det kan inte vara överdrivet svårt att lägga sig på kcal+ med den vikten via mat. ÄT för tusan!

Pepz
2006-08-23, 12:06
abbasartan Skriv upp vad du äter en vanlig dag så vi har något att utgå ifrån..

abbasartan
2006-08-23, 13:48
ok, tack för alla svar. Läst igenom dem noga nu, och sett att många vill att jag lägger upp vad jag äter under en vanlig dag. Så här kommer det:

7.00 frukost - 1 portion havregröt, 1 macka + nått att dricka
11.00 ~ 12.00 Lunch i skolan - Äter en normalstor portion av vad som bjuds
16.00 mellanmål hemma - ett par mackor.
17.00~19.00 Kvällsmat - äter en normalstor portion av det som huset bjuder på (oftast vanlig husmanskost)

Kanske att jag tar någon nattmacka/havregrynsgröt innan läggdax.

Det är vad jag äter just _NU_ alltså när jag inte försöker gå upp i vikt.När jag försökte gå upp i vikt då åt jag det fast dubbelt så mycket typ =).

Förresten, ang gainer. Är det förslaget jag skrev om i tråden bra eller? Ni har fortfarande inte svarat på "fisk olje" grejjen :Virro . Och en fråga: Om jag skulle lyckas gå upp nåra kilon med gainern, skulle dem rasa ner till mina 50 kilo så fort jag slutar dricka den isåfall? Eller är det lätt att behålla dem kilona jag eventuellt har gått upp?

Fortsätt posta svar. Jag är tacksam för allt. Kommer läsa igenom allt och skrik bara till om det är nått mer ni vill veta, så skriver jag det direkt =).

King Grub
2006-08-23, 13:50
Inte konstigt att du inte går upp i vikt. Du äter normalt för en person i din ålder som inte tränar. Det där är ingenting. Du behöver inte undra mer, utan bara dubbla matintaget.

Pepz
2006-08-23, 13:51
hur länge "försökte" du gå upp i vikt?? inget som händer på en vecka bara.. OCh olja är inte vettigt att dricka, självklart kan du öka ditt intag men att dra i sig en dl axtra är lite magstarkt. Raps eller olivolja rekommenderas iaf.

Gainer innehåller näringslösa kalorier så den ska du enbart ta i samband med träning.

Du behöver lägga in mellanmål mellan varje måltid och äta rejält på kvällen + äta mer i övrigt.. ge det lite tid

abbasartan
2006-08-23, 16:10
Inte konstigt att du inte går upp i vikt. Du äter normalt för en person i din ålder som inte tränar. Det där är ingenting. Du behöver inte undra mer, utan bara dubbla matintaget.

Skrev ju att jag åt så just nu, när jag inte försöker gå upp i vikt. Och när jag försökte käkade jag typ dubbelt så mycket.


hur länge "försökte" du gå upp i vikt?? inget som händer på en vecka bara.. OCh olja är inte vettigt att dricka, självklart kan du öka ditt intag men att dra i sig en dl axtra är lite magstarkt. Raps eller olivolja rekommenderas iaf.

Gainer innehåller näringslösa kalorier så den ska du enbart ta i samband med träning.

Du behöver lägga in mellanmål mellan varje måltid och äta rejält på kvällen + äta mer i övrigt.. ge det lite tid

Försökte väl minst ett par månader iallafall, vet att det tar tid. Men när man inte märker någon som helst skillnad försvinner motivationen att fortsätta blixtsnabbt. Tack för ditt svar ang gainern. Raps eller olivolja, kan jag dricka det direkt? Eller ska jag blanda in det i maten? Är det säkert, ofarligt alltså? Vill helst inte få igentäppta kärl och dö i förtid av en hjärtinfarkt för jag käkade dumt.

Ska käka mer mellanmål oxå.

tack !!

MrBoris
2006-08-23, 17:16
Skrev ju att jag åt så just nu, när jag inte försöker gå upp i vikt. Och när jag försökte käkade jag typ dubbelt så mycket.




Försökte väl minst ett par månader iallafall, vet att det tar tid. Men när man inte märker någon som helst skillnad försvinner motivationen att fortsätta blixtsnabbt. Tack för ditt svar ang gainern. Raps eller olivolja, kan jag dricka det direkt? Eller ska jag blanda in det i maten? Är det säkert, ofarligt alltså? Vill helst inte få igentäppta kärl och dö i förtid av en hjärtinfarkt för jag käkade dumt.

Ska käka mer mellanmål oxå.

tack !!

duktig pojke.. det handlar nästintill ALLTID om att man äter för lite*kissass*

Xtreme-G
2006-08-23, 19:00
Jag har också alltid varit liten och ätit relatvit mycket. Jag har även styrketränat väldigt smått sedan högstadiet. När jag gick ut gymnasiet hade jag LITE muskler och vägde 61 kg på 181 cm. Då började jag styrketräna seriöst och försöka äta mer. Jag försöker alltid äta nyttigt och inte bara för att få i mig kalorierna. Till skillnad från dig kör jag styrketräning 5 ggr i veckan men äter även bra mycket mer.

Även fast jag vet att man ska äta mer utspritt så blir det ofta istället stora portioner mer sällan och då äter jag så pass mycket att man är mätt efter halva portionen. Det blir alltså jobbgit att äta ibland. Dessutom äter jag ju självklart mellanmål också oftast och gainer efter träningen. Det blir inte mycket fett för det. Men jag förstår inte varför du inte satsar på att bygga lite muskler istället och är glad för din låga fettnivå?

z_bumbi
2006-08-24, 08:58
Menar du verkligen psykiska?

Ja.

Visst fungerar det, men äta vad när och hur mycket är en annan fråga.

Se till att sköta återhämtningen i samband med träningen och sen ät mer under resten av dagen. Går man inte upp i vikt äter man för lite och då får man äta mer, går man upp för snabbt så får man äta mindre.

Tolkia
2006-08-24, 09:21
Jag håller med övriga om att det vettigaste är att skippa alla idéer om att dricka olja, hinka kubikmetervis med gainer etc. Min (inte särskilt långsökta) gissning är att dina svårigheter att gå upp i vikt beror på att du växer så pass mycket fortfarande. Både kroppsformen och hur du svarar på ökat/minskat näringsintag kommer att ändra sig fort nog för dig som för andra. ;) Ät mer mat och ät BRA mat - och ha tålamod. Hur kroppen ser ut när den är 18 (även om du har haft komplex för den i hela ditt liv är hela ditt liv inte särskilt långt ännu) säger ganska lite om hur den kommer att se ut sedan.

Ang. oljan gäller samma saker för fett som för alla andra näringsämnen: Ät så mycket som behövs, men överdriv inte. Jag tror inte att det är någon vågad gissning om jag gissar att du vill gå upp i vikt på ett "snyggt" sätt och inte i ren fettvikt - har du komplex nu kommer de inte att bli ett dugg mindre av en mysmage. ;)

airs
2006-08-25, 00:27
Är väll där du är antar jag, 183cm 60kg. Tränade på gym över vintern och var upp på 65kg, slutade träna och har endast suttit vid datorn och knappt käkat, är där jag började. Försök klämma i dig en dl jordnötter per dag, drick mjölk till alla måltider, gärna ett glas extra etc. Försöker ta mig samman och komma igång igen och äta upp mig, ingen höjdare att vara tandpetare :Virro *slap*.

Kämpa på! Till slut kommer dom efterlängtade kilona! :eating: *flex*

LarsK
2006-08-25, 01:50
Ni som tycker det är lätt att gå upp i vikt, lägg in vad ni äter om dagen när ni bulkar (eller normal äter) så vi som har svårt att gå upp i vikt får se vad som krävs.

Doctor Snuggles
2006-08-25, 02:25
Det som fungerat för mig (förutom att bli äldre, avsevärd skillnad på ämnesomsättningen de senaste åren), är näringstiming. Gainers innan och efter träning, och sen mycket energirik mat närmsta timmarna efter träning. Sen spelade det i stort sett ingen större roll hur jag åt resten av tiden. En förutsättning är förstås också att du tränar tillräckligt hårt (och inte för stor träningsvolym skulle jag tippa, om du är sk hardgainer).
För många som lallar runt på gymen med diverse lätta kabelövningar och gnäller på att de inte växer.

rockford
2006-08-25, 08:45
Skippa gainers som Serious Mass. Dessa "super" gainers är enbart dyra. Du måste ju ta flera hundra gram pulver till varje drink. Köp istället en billig gainer och dra i dig 2-3 drinkar per dag, resten av pengarna kan du lägga på bra och god mat. Finns en mängd bra och billiga gainers på marknaden för en bråkdel av vad alla super produkter kostar.

Om det är svårt att få i sig en massa mat så öka antalet måltider och ät istället mindre varje gång så ska du se att du kommer att öka som fan i vikt om du även tränar på ett bra sätt.

Trance
2006-08-25, 08:59
På samma sätt som de som går ner i vikt seriöst måste tänka och planera varje måltid så måste vissa som vill gå upp i vikt göra samma. Kontinuitet och att hela tiden få i sig massa mat är nyckeln. Sedan är det bara att försöka trycka så mycket som möjligt och inte ge upp.

Sniggel
2006-08-25, 09:29
Jag tycker det är lättare att överäta om jag tränar mer. Min aptit ökar mer än behövligt om jag tränar ofta. På samma sätt sjunker min aptit mer än behövligt när jag är stillasittande.
Att gå upp i vikt tycker jag är lättast i vilket fall, det är bara att njuta av rejäl mat 4-5 ggr om dagen och kanske ta några mellanmål lite då och då.
Förstår dock om det kan vara svårt för vissa i tonåren då man växer och kanske inte har en "vuxen" aptit.

Pez
2006-08-25, 09:39
Skippa gainers som Serious Mass. Dessa "super" gainers är enbart dyra. Du måste ju ta flera hundra gram pulver till varje drink. Köp istället en billig gainer och dra i dig 2-3 drinkar per dag, resten av pengarna kan du lägga på bra och god mat. Finns en mängd bra och billiga gainers på marknaden för en bråkdel av vad alla super produkter kostar.

Om det är svårt att få i sig en massa mat så öka antalet måltider och ät istället mindre varje gång så ska du se att du kommer att öka som fan i vikt om du även tränar på ett bra sätt.
Nae... gainers flera gånger om dagen utanför pre/post-träning är fan inte att rekommendera.
Mat. Mat. Mat. Enda vägen att gå.

rockford
2006-08-25, 13:31
Nae... gainers flera gånger om dagen utanför pre/post-träning är fan inte att rekommendera.
Mat. Mat. Mat. Enda vägen att gå.

Håller med men jag menade om han har svårt att stoppa i sig en massa mat så kan gainer vara bra för att få i sig alla kcal han behöver per dag så han inte ligger på minus sidan. 1 gainer före och 1 efter träningen är väl inte helt fel om man tränar. Självklart är det bättre om man kan få i sig riktig mat, det är dessutom godare.

airs
2006-08-25, 22:31
Håller med men jag menade om han har svårt att stoppa i sig en massa mat så kan gainer vara bra för att få i sig alla kcal han behöver per dag så han inte ligger på minus sidan. 1 gainer före och 1 efter träningen är väl inte helt fel om man tränar. Självklart är det bättre om man kan få i sig riktig mat, det är dessutom godare.

Tror mer på mellanmål timme/halvtimme innan träning, gainer efter och mat på det. Gäller att lära sig äta riktiga måltider istället för att lägga till en gainer här och där :eating: :cool: