handdator

Visa fullständig version : blir det för mycket?


challe balle
2006-08-22, 23:26
Hejsan!
Jag har två mål som jag verkligen vill nå, och det är att lägga på mig mer muskler och förbättra konditionen ganska mycket (väldigt ovanliga mål) men jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp träningen för att nå hyffsade resultat, jag vet att kosten spelar in väldigt mycket men vi lägger det åt sidan i den här tråden tack.

kille
18år
71-72kg 174cm

Hade tänkt köra styrkeschemat såhär ungefär.
(förutom bröst,ben och rygg kör jag en övning och 3 set mellan 8-12 reps)

Måndag:
Bröst (enligt mm2k)
Triceps
axlar

tisdag:
rygg (mark,rodd)
biceps

Onsdag:
HIIT (längd beroende av hur långt jag orkar)

torsdag:
bröst (mm2k)
axlar
triceps

Fredag:
ben
biceps
rygg (chins)

Lördag&söndag: löpning, 5km+ eller HIIT om jag har orken.

Ben kör jag en gång i veckan istället för två gånger som resten av muskelgrupperna pga av att jag känner att det kan bli lite för mycket och slita upp ena knät.

utöver det har jag idrott 2 ggr i veckan, ibland rätt hårt och ibland rätt slappt. ibland smyger även ett innebandy pass in i veckan också.

Så hur tror ni, är det överkill eller skulle det kunna funka för både styrkeökning och konditionsökning?

Thorwaldsson
2006-08-23, 08:00
Om du bara sköter din kost och sover tillräckligt ser jag absolut ingen anledning till varför det här skulle vara för mycket.

Jag ser inte det här schemat som mycket träning.

Taragon
2006-08-23, 08:04
Du måste ju ha en vilodag..

kimonque
2006-08-23, 08:09
måste och måste, kör på och testa, du märker om det blir för mycket.

Frustrator
2006-08-23, 08:30
Måndag:
Bröst (enligt mm2k)
Triceps
axlar

tisdag:
rygg (mark,rodd)
biceps

Onsdag:
HIIT (längd beroende av hur långt jag orkar)

torsdag:
bröst (mm2k)
axlar
triceps

Fredag:
ben
biceps
rygg (chins)

Lördag&söndag: löpning, 5km+ eller HIIT om jag har orken.

Ben kör jag en gång i veckan istället för två gånger som resten av muskelgrupperna pga av att jag känner att det kan bli lite för mycket och slita upp ena knät.



Inte funderat på att köra benträningen på Måndagen istället? Så att du inte löper dagen efter benträningen...

Guddi
2006-08-23, 08:56
Inte funderat på att köra benträningen på Måndagen istället? Så att du inte löper dagen efter benträningen...
Vet inte riktigt om jag håller med. Det skadar nog mer styrketräningen om han är trött i benen när han ska träna dem, än vad det skadar konditionsträningen om han har lite träningsvärk när han ska ut och springa.

I övrigt så tror inte jag att träningsmängden är några problem om du äter och sover ordentligt.

King Grub
2006-08-23, 09:08
Att förbättra konditionen lär inte vara några problem. Möjligen kan träningsmängen, konditionsträningmängden i synnerhet, verka hämmande om det är maximal muskeltillväxt du samtidigt vill åstadkomma.

Mängden som sådan lär inte orsaka överträning, förutsatt att återhämtningsfaktorerna sköts. Jag har aldrig tränat så lite.

Frustrator
2006-08-23, 09:12
Vet inte riktigt om jag håller med. Det skadar nog mer styrketräningen om han är trött i benen när han ska träna dem, än vad det skadar konditionsträningen om han har lite träningsvärk när han ska ut och springa.

I övrigt så tror inte jag att träningsmängden är några problem om du äter och sover ordentligt.

Tänkte mest att det borde gå att lägga upp schemat så att han aldrig kör ben två dagar i rad...springer man så helst ingen benträning dagen efter, och inte heller tvärtom...

Guddi
2006-08-23, 09:28
Tänkte mest att det borde gå att lägga upp schemat så att han aldrig kör ben två dagar i rad...springer man så helst ingen benträning dagen efter, och inte heller tvärtom...
Då håller jag med dig till 100%.

challe balle
2006-08-23, 13:59
Ofan, det här låter ju ganska bra ändå isf :)

Det där med att man kan byta så jag kör ben 2ggr i veckan tror jag inte är så bra idee just för mig, jag har haft lite små problem med knät och tror att mer styrketräning kommer kanske förvärra det, så jag tar det lite lungt där, men jag kör ett tag och ser om det känns bra i knät, sen kanske man kan öka.

King Grub: Okej, det var det jag tänkte, men har inte en förbättrad kondition en possetiv effekt på styrketräningen också?
Tycker du det finns bättre uppläg för att muskelutvecklingen inte ska bli lika lidande?

challe balle
2006-08-23, 14:02
Tänkte mest att det borde gå att lägga upp schemat så att han aldrig kör ben två dagar i rad...springer man så helst ingen benträning dagen efter, och inte heller tvärtom...

Det har du kanske rätt i, får titta igenom lite på det!