handdator

Visa fullständig version : Kellogs Red Berries


iingenalls
2006-08-22, 21:47
Törs man äta det varje morgon om man är en 14 årig tjej som håller på att gå ner i vikt? Hur onyttigt är det?
Kcal och sånt säger mig ingenting..

L-Sami
2006-08-22, 22:00
Om du menar Special K Red Berries?

I så fall innehåller den onödigt mycket socker vilket inte ger dig nån näring. Det har dock inget med viktminskning att göra. Det är dagsintag av kalorier och förbränning som avgör hur mycket du går ner eller upp i vikt.

formula4shape
2006-08-22, 22:03
Ingredienser Näringsinnehåll per 100 g
Ris (52%), socker, fullkornsvete (15%), vetegluten, frystorkad frukt (hallon, jordgubbar, körsbär) (5%), skummjölkspulver, avfettade vetegroddar, salt, malt (korn). Vitaminer: Vitamin C, tiamin(B1), riboflavin(B2), niacin, B6, folacin, B12. Mineral: Järn.

Energi 1584 kJ
373 kcal
Protein 14 g
Kolhydrater
Totalt 77 g
Sockerarter 23 g
Stärkelse 54 g
Fett
Totalt 1 g
Mättade fettsyror 0,3 g
Kostfiber 3 g
Natrium 0,75 g
Vitaminer
B1 2,1 mg
B2 2,4 mg
Niacin 27 mg
B6 3 mg
Folacin 300 µg
B12 1,5 µg
Mineraler
Järn 11 mg


Flingorna innehåller 23% socker vilket inte är något att rekommendera (det räknas inte till "bra" kost). Det finns många bättre alternativ vid frukostbordet!

Max
2006-08-22, 22:11
Törs man äta det varje morgon om man är en 14 årig tjej som håller på att gå ner i vikt? Hur onyttigt är det?
Kcal och sånt säger mig ingenting..
1. Du behöver inte gå ner i vikt, du är normalviktig.
2. Du kan äta det varje morgon men bättre är att välja en god müsli.

cardio
2006-08-22, 23:58
Törs man äta det varje morgon om man är en 14 årig tjej som håller på att gå ner i vikt? Hur onyttigt är det?
Kcal och sånt säger mig ingenting..

Just den sorten är inte så nyttig tyvärr. Testa att byta ut det mot en müsli (en osötad sådan är bäst, t ex Finax "Sunt och Gott" eller Frebacos "Müsli utan tillsatt socker")

Här har du en länk till Frebacos och Finax müslisorter så dina föräldrar vet vad dem ska handla hem :D http://www.frebaco.se/produkter/produkt.asp?produktId=15
http://www.finax.se/produkterna/musli/sunt_och_gott.html

Att äta detta tillsammans med fil eller en naturell yoghurt är en bra start på dagen. Annars är gröt också nyttigt och ett bra frukostval!


Angående att banta i 14-årsåldern, är det inte något man ska kasta sig in i utan kunskap. Oavsett om du verkligen behöver gå ner i vikt eller inte så tycker jag du bör diskutera detta med någon kunnig först. Någon som du kan prata med öga-mot-öga och som vet lite mer om dig än vad vi gör. Titta förbi din skolsköterska och hör efter med henne om hon kan hjälpa dig, alternativt få dig i kontakt med någon kunnig dietist om nu detta skulle behövas!

Lycka till!

skratt
2006-08-25, 16:45
klart du vågar för viktens skull! (vet att du inte gillar det här men: med tanke på ditt andra inlägg låter det tyvärr som om dina tankar inte är riktigt sunda) ät med sunt förnuft, allt men inte alltid, visst en sockerfri müsli kanske är bättre för hälsan i allmänt, men oroa dig inte för vikten. hälsa ska man må bra av!!