handdator

Visa fullständig version : Löpning.


Golfarn
2006-08-22, 20:25
Jag har/ska börja löpträna ganska ofta nu framöver.
Springer en sträcka som mäter ung. 3,5 km. Finns en uppförsbacke på ung. 800 meter, svag lutning hela tiden.

Jag hade tänkt mej att springa varannan/var tredje dag nu i 3-4 veckor, för att bygga upp konditionen, så att jag kan gå in och verkligen köra på snabbhet sen.

Men det känns som om det är lite för ofta, men jag vill veta vad ni tycker. Är det för ofta med varannan/var tredje dag? Motivera väldigt gärna!

Borde jag springa en sträcka på kanske 5 km 2 ggr i veckan i stället för mer resultat på konditionen?

Hur tycker ni att jag borde löpträna för att få bäst resultat på konditionen?

Tacksam för svar!

Ame
2006-08-22, 20:33
Eftersom det verkar som att du inte tränat innan så skulle jag säga att 3 pass/veckan är tillräckligt.
Sedan hur långt du ska springa så tycker jag att du kan börja med 3.5 km och sedan när du spungit ett tag och börjat komma igång så kan du gå upp och springa 5km istället.

L-Sami
2006-08-22, 21:52
Det räcker med att träna 3 x i veckan kondition för att förbättra konditionen. Eftersom man måste hinna återhämta sig efter passen också.

Om du är nybörjare så kan du börja köra lite kortare sträcka 1,5km sen öka efter när konditionen har förbättrats.

sailaways
2006-08-22, 22:16
Jag började med att springa ca 3-4 ggr vecka de två första veckorna, när jag körde igång med kondition. men hade redan då som mål att egentligen köra 5 ggr/vecka... men vissa dagar föll bort helt enkelt. Ha iaf som mål i bakhuvudet hur mycket du vill ge, så du inte "nöjer" dig med hur du kör nu... och sen till och med kanske får misslyckade resultat kontrat med dålig motivation, på grund av att du inte hade några mål från första början.

Bara en tanke :)

krima
2006-08-22, 22:33
3 ggr i veckan låter bra tycker jag och om du varierar passen så blir det mycket roligare. Lägg in ett långpass (5-6 km) i slutet av veckan och kör intervaller någon dag. Försök få med dig någon polare så att ni kan peppa varandra. Försök att vara ute åtminstone 30 minuter när du springer i lagom "prat"-tempo så ska du se att konditionen förbättras.

SPACEJAM
2006-08-22, 23:57
Det räcker med att träna 3 x i veckan kondition för att förbättra konditionen. Eftersom man måste hinna återhämta sig efter passen också.

Om du är nybörjare så kan du börja köra lite kortare sträcka 1,5km sen öka efter när konditionen har förbättrats.

Då får du förklara att många av de militära förbanden rekommenderar 5 dagars konditionsträning i sina konditionsbyggande program..?

SPACEJAM
2006-08-23, 00:14
BTW; Programmen jag snackade om riktar sig nog inte till otränade konditionsmässigt...

Börja köra 3 veckor och efter 3-4 veckor kan du öka till 4 ggr/vecka!

Shajjn
2006-08-23, 09:59
I början när du bygger upp din kondition och vänjer kroppen vid att springa så är tiden du är "aktiv" viktigare är sträckan. Promenera raskt i tio minuter och övergå sen till lätt jogging (Skall kunna föra en konversation med din träningspartner samtidigt.).
Gå om du blir trött, fortsätt jogga sen. Efter 20minuter av jogging/gång varvar du ner med 5-10minuters promenad. Tre gånger i veckan räcker, som tidigare sagt.

Efter 2-4 veckor kan du öka jogging/gång tiden till 25-30min, och efter ytterliggare 2-5 veckor till 35-40min. Börja inte med hård back- och intervall träning förens du utan besvär kan jogga 45-50 minuter.
(antal veckor, minuter och rundor är bara exempel, för att illustrera hur träningen kan se ut.)

L-Sami
2006-08-23, 11:09
Då får du förklara att många av de militära förbanden rekommenderar 5 dagars konditionsträning i sina konditionsbyggande program..?


Ja, men har varit i en armé utanför Sverige och garanterar att det är hårdare än i Sverige. Där rekommenderades 3 x i veckan kondition.

3 x i veckan är optimalt. Du sliter bara på kroppen genom att köra mer. Visst kan du köra mer än tre gånger i veckan men du får inte så mycket bättre kondition för det.

Slartibartfast
2006-08-23, 11:14
Då får du förklara att många av de militära förbanden rekommenderar 5 dagars konditionsträning i sina konditionsbyggande program..?

Det mesta som rekommenderas i armén är direkt kontraproduktivt i avseende till vad som helst.

Fjod0r
2006-08-23, 11:18
Ja, men har varit i en armé utanför Sverige och garanterar att det är hårdare än i Sverige. Där rekommenderades 3 x i veckan kondition.

3 x i veckan är optimalt. Du sliter bara på kroppen genom att köra mer. Visst kan du köra mer än tre gånger i veckan men du får inte så mycket bättre kondition för det.

Skitsnack. Sen när vart 3 x i veckan optimalt? Hur många seriösa löpare (tävling, elitnivå) kör tre gånger i veckan? Ingen, varför inte? För att det krävs mer träning. Det ökad dos dock medför är att vilan och kosten blir otroligt mycket viktigare. Fuskar man med någon av dessa vid hög träningsdos får man inte ett skit. Sträcka och tid i löpspåret är mycket mer relevant.

Fjod0r
2006-08-23, 11:20
Därimot håller jag med om att 3 gånger i veckan är en bra dos att börja med. Det är också en dos alltid är lagom för motionären. Öka bara löptiden/sträckan. Börja inte för hårt, all träning är jobbigare (upplevs jobbigare) när man är ovan. Skräm inte bort dig själv genom att öppna för hårt.

Fjod0r
2006-08-23, 11:21
Det mesta som rekommenderas i armén är direkt kontraproduktivt i avseende till vad som helst.


Jasså?

Ame
2006-08-23, 11:44
Då får du förklara att många av de militära förbanden rekommenderar 5 dagars konditionsträning i sina konditionsbyggande program..?
Rekommenderar dem det till personer som aldrig tränat tidigare? Är alla passen löp pass då, det spelar ju ganska stor roll vad de olika passen är.

L-Sami
2006-08-23, 11:46
Skitsnack. Sen när vart 3 x i veckan optimalt? Hur många seriösa löpare (tävling, elitnivå) kör tre gånger i veckan? Ingen, varför inte? För att det krävs mer träning. Det ökad dos dock medför är att vilan och kosten blir otroligt mycket viktigare. Fuskar man med någon av dessa vid hög träningsdos får man inte ett skit. Sträcka och tid i löpspåret är mycket mer relevant.


Jag tror inte vi talar om en elitlöpare här utan en person som vill öka konditionen. Då skulle är 3x i veckan optimalt för att öka konditionen, själv höll på med konditionskrävande idrott i 8år och 3x i veckan var det som rekommenderades för optimalt kondition (Bortser elitlöpare)

Fjod0r
2006-08-23, 11:56
Jag tror inte vi talar om en elitlöpare här utan en person som vill öka konditionen. Då skulle är 3x i veckan optimalt för att öka konditionen, själv höll på med konditionskrävande idrott i 8år och 3x i veckan var det som rekommenderades för optimalt kondition (Bortser elitlöpare)

3x i veckan anses optimalt i hälsosynpunkt. Inte konditionsmässigt. Sen kan jag hålla med om att 3x räcker för de flesta. Jag uppfattade ditt första inlgg som att du utryckte att mer än 3x veckan inte var bätre för konditionen, vilket är fel. Nöjd nu dock, med förtydliganden :thumbup:

Noodles
2006-08-23, 12:25
3 ggr i veckan räcker helt klart långt. Dock räcker det bara till en viss nivå. En elitlöpare skulle inte klara sig på tre pass i veckan. Däremot är fler pass än så inte att rekommendera om du är ovan. Risken finns att du efter ett tag får gå ner på noll pass i veckan pga skador.

Nyckeln till utveckling är ändå variation i löpträningen. Tre pass i veckan kan ge väldigt mycket om du varierar passen och inte nöter samma distans och tempo hela tiden.

hgus
2006-08-23, 12:45
På www.marathon.se hittar du en massa träningsupplägg. Jag tror inte du skall ha några problem att hitta ett som håller din nivå.

Golfarn
2006-08-23, 18:26
Extremt tacksam för alla svar! Lärde mig verkligen något.

Ska ut i morgon igen, hade jag tänkt. Ska nog ta och springa ung 3,5 km i ett ganska så raskt tempo, för att sedan nästa vecka/kanske till helgen köra en 3,5 i högt tempo.

nutz
2006-08-23, 18:53
Om du är nybörjare så kan du börja köra lite kortare sträcka 1,5km sen öka efter när konditionen har förbättrats.

1,5 km..

snarare alkis, rökare, cancersjuk och rullstolsbunden.

skeletron
2006-08-23, 20:00
Hej, vill bara låna tråden lite.

OM man ska springa intervaller t.ex, hur kan man då börja med det? Ifall man är halvduktig, klarar milen på 50 min ungefär, sådär.
Om man t.ex springer 1 min och går en min, är det sedan bra att ändra detta då man blivit snabbare? hur skulle det se ut då? Typ?

Golfarn
2006-08-23, 20:04
Vet att vi i fotbollen ett tag körde "70 - 30". Dvs. vi sprang 70 %, vilade 30 %. Kommer dock inte ihåg om det var i sekunder eller meter. :em:
Skulle dock tro att det var sekunder.

hgus
2006-08-23, 23:44
Vad sägs om ett program som detta:

"Riktfarten för programmet ligger på att klara 10km någonstans runt 45-50 minuter.

http://www4.marathon.se/traningsprogram/intro.cfm?Pro_ID=12&Ph_ID=9&Rac_ID=68