handdator

Visa fullständig version : Storm - Filmen


hobbitar
2006-08-22, 17:40
Jag såg denna svenska film idag och fattade inte så mycket, kan någon förklara?

hangatyr
2006-08-22, 17:41
galet många lösa trådar sominte knyts ihop i slutet.

hobbitar
2006-08-22, 17:43
galet många lösa trådar sominte knyts ihop i slutet.

mmm tex. Vad var det för serietidnings-stuk? Vilka var dessa två "väsen"?

King Grub
2006-08-22, 17:45
Pretentiös dynga.

Achryl
2006-08-22, 18:07
äeh. storm var en grymt skön film. Kul att några svenskar vågade sig på holywoodstuket. Synd att manuset sög bara, fantastiskt välgjord
EDIT: Manuset kanske inte sög, kan hända att den var djupare än jag fattade

trasan
2006-08-23, 20:32
Alltså hur kan man tycka att filmen är bra? Man sitter där och ser hela filmen och väntar på slutklämmen där allt förklaras... O vf händer??? -> Eftertexter!! Dynga enligt min mening!!

Jazzman
2006-08-23, 23:41
Såg den i december (jo faktiskt) på bio och både jag och min flickvän gick ut från salongen.
/Jazz

trasan
2006-08-23, 23:58
Såg den i december (jo faktiskt) på bio och både jag och min flickvän gick ut från salongen.
/Jazz

Mer info :D

Jazzman
2006-08-24, 13:36
Mer info :D

Om något speciellt?

L-Sami
2006-08-24, 13:37
Den är förvirrande men ändå annorlunda för en svensk film vilket är bra.

Lasse Kongo
2006-08-27, 13:19
Vi var på partaj igår, blev lite sugen på att hyra film när vi kom hem så jag svängde förbi videoaffären, hittade Storm på en hylla och läste på den, verkade ju ganska bra tyckte jag, hade aldrig hört talas om filmen.

Väl hemma igårkväll så läste jag lite recensioner och vad folk tyckte om filmen, snittbetyget låg väl på typ "sämsta film någonsin, årets kalkon osv"

Så ja sade till min tjej att jag vill inte förstöra lördagskvällen med en såhär dålig film, så vi såg en annan som vi hade hemma.

Men eftersom jag iaf hade hyrt fillmen så tänkte jag att jag måste väl se den iallafall, så sagt och gjort, vi hoppade ner i soffan efter frukosten imorse och bunkrade upp med kudde o täcke och lite snacks *popcorn*

Måste säga att jag är OERHÖRT glad att jag såg filmen, både jag OCH min tjej tyckte den var grymt bra.

En av de bästa svenska filmerna som har producerats tom, helt underbart galet bra story+sjukt bra filmad och ett uberbra ljud för mig som är ljudbög =)

Jävligt otäck film som får en att tänka till både en och 2 ggr, filmen är ganska djup men man behöver inte gå in på djupet om man inte vill, en mentalt frisk människa fattar vad filmen handlar om ändå =)

De mesta inom svensk filmindustri är pinsamt så därför blir man lite extra stolt när man vet att denna film är "svensk"

Ni som inte sett den, SE DEN :hbang:

Wennerberg
2006-08-27, 16:39
Vi var på partaj igår, blev lite sugen på att hyra film när vi kom hem så jag svängde förbi videoaffären, hittade Storm på en hylla och läste på den, verkade ju ganska bra tyckte jag, hade aldrig hört talas om filmen.

Väl hemma igårkväll så läste jag lite recensioner och vad folk tyckte om filmen, snittbetyget låg väl på typ "sämsta film någonsin, årets kalkon osv"

Så ja sade till min tjej att jag vill inte förstöra lördagskvällen med en såhär dålig film, så vi såg en annan som vi hade hemma.

Men eftersom jag iaf hade hyrt fillmen så tänkte jag att jag måste väl se den iallafall, så sagt och gjort, vi hoppade ner i soffan efter frukosten imorse och bunkrade upp med kudde o täcke och lite snacks *popcorn*

Måste säga att jag är OERHÖRT glad att jag såg filmen, både jag OCH min tjej tyckte den var grymt bra.

En av de bästa svenska filmerna som har producerats tom, helt underbart galet bra story+sjukt bra filmad och ett uberbra ljud för mig som är ljudbög =)

Jävligt otäck film som får en att tänka till både en och 2 ggr, filmen är ganska djup men man behöver inte gå in på djupet om man inte vill, en mentalt frisk människa fattar vad filmen handlar om ändå =)

De mesta inom svensk filmindustri är pinsamt så därför blir man lite extra stolt när man vet att denna film är "svensk"

Ni som inte sett den, SE DEN :hbang:
Såg filmen igårkväll. Tyckte den var riktigt bra.
"Du då, kompis. Är du intressrad av guds hjälp?"
"Mmm..."

Scratch89
2006-08-27, 16:43
Tyckte inte den var särskilt bra. Om man ska försöka härma David Lynch så ska man fan göra det bra, annars kan man strunta i det.

Jag kanske störde mig en hel del på deras dialekt med, då jag känner en hel del Vänersborgare, och det är ingen dialekt, det är ett jäkla läte. :D

Lasse Kongo
2006-08-27, 16:49
Såg filmen igårkväll. Tyckte den var riktigt bra.
"Du då, kompis. Är du intressrad av guds hjälp?"
"Mmm..."

Haha, ja den scenen var bra skön, "Mmm" undra va som hände sen liksom :D

Wennerberg
2006-08-27, 16:51
Tyckte inte den var särskilt bra. Om man ska försöka härma David Lynch så ska man fan göra det bra, annars kan man strunta i det.

Jag kanske störde mig en hel del på deras dialekt med, då jag känner en hel del Vänersborgare, och det är ingen dialekt, det är ett jäkla läte. :D
Ser inte hur de försöker likna David lynch. Bara för det är en ask med eller?

Haha, ja den scenen var bra skön, "Mmm" undra va som hände sen liksom :D

Haha, gillar Jonas Karlsson som fan. Anser att han kan spela vilken roll som helst. Han är bra i 30:e November!

Scratch89
2006-08-27, 16:54
Ser inte hur de försöker likna David lynch. Bara för det är en ask med eller?

Snarare konceptet "Jag trycker in så mycket udda händelser som det bara är möjligt och ger fan i att knyta ihop det på slutet".


Jonas Karlsson, och de snabba kommentarerna han tänker, är väl det enda som räddar filmen, egentligen.

Lasse Kongo
2006-08-27, 16:54
Ser inte hur de försöker likna David lynch. Bara för det är en ask med eller?



Haha, gillar Jonas Karlsson som fan. Anser att han kan spela vilken roll som helst. Han är bra i 30:e November!

Han har säkerligen läst den kommentaren på nätet någonstans och tyckte det var coolt att kasta in den... ;)

Jag kan inte säga att jag tycker filmer härmar någon speciell film, utan att den står helt på egna fötter, och ja... man kan nog kalla den nyskapande iaf inom svensk film!

Scratch89
2006-08-27, 17:10
Han har säkerligen läst den kommentaren på nätet någonstans och tyckte det var coolt att kasta in den... ;)

Nej det har jag inte.
Själva konceptet med att det utspelar sig under en kort period, man träffar konstiga, udda personer, går tillbaka i tid och rum för att få en chans att påverka osv. Det är väldigt mycket Lynch över det.

Wennerberg
2006-08-27, 18:23
Snarare konceptet "Jag trycker in så mycket udda händelser som det bara är möjligt och ger fan i att knyta ihop det på slutet".


Jonas Karlsson, och de snabba kommentarerna han tänker, är väl det enda som räddar filmen, egentligen.
JAg tycker han knyter ihop det rätt bra. Många som inte gillade den pga att de inte fattade vad som hände

Lillgrabben
2006-08-27, 18:28
Jag hyrde den för några dagar sedan & tyckte att den var sådär. Ingen film jag skulle hyra igen, men nog gick den se.

Tjejen på videobutiken frågade vad jag tyckte om filmen då jag lämnade tillbaka den, jag svarade att den är väl inte den bästa jag sett precis. Då kontrade hon "ingen kund har gillat den hittills"...

Gandalf
2006-08-27, 19:54
Storm går att se men inte mer och jag förstår inte folk som inte förstår denna enkla gamla handling?
Filmen handlar ju om kampen mellan det goda och det onda och den dom slåss om är ju han i huvudrollen, enklare än så kan det ju inte bli.
Den onde vill att han ska fortsätta sitt liv och inte ångra något utan fortsätta vara en som bara ser till sig själv och skiter i andra.
Den gode vill ju att han ska öppna ögonen och se vilka fel han gjort tidigare i livet och ångra dom och därigenom bli en människa med empati som ser till människornas behov i hans liv.
Detta är ingen actionfilm och slagsmålen är ju skitdåliga utan detta är ju ett drama så därför så tycker nog folk att den är dålig då dom väntat sig något Matrixstuk på filmen.
Filmen är en känga åt borgarsamhällets satsa på dig själv och skit i andra och det tycker jag är jävligt bra och därför så gillade jag filmen.

hobbitar
2006-08-27, 20:10
Storm går att se men inte mer och jag förstår inte folk som inte förstår denna enkla gamla handling?
Filmen handlar ju om kampen mellan det goda och det onda och den dom slåss om är ju han i huvudrollen, enklare än så kan det ju inte bli.
Den onde vill att han ska fortsätta sitt liv och inte ångra något utan fortsätta vara en som bara ser till sig själv och skiter i andra.
Den gode vill ju att han ska öppna ögonen och se vilka fel han gjort tidigare i livet och ångra dom och därigenom bli en människa med empati som ser till människornas behov i hans liv.
Detta är ingen actionfilm och slagsmålen är ju skitdåliga utan detta är ju ett drama så därför så tycker nog folk att den är dålig då dom väntat sig något Matrixstuk på filmen.
Filmen är en känga åt borgarsamhällets satsa på dig själv och skit i andra och det tycker jag är jävligt bra och därför så gillade jag filmen.

Självklart fattar man att den handlar om det goda och det onda men var kommer dom snubbarna ifrån?, är dom på riktigt? Varför fanns dom i en häftigare verison i en serietidning? Varför sa hon att "allt" fanns i asken när det bara var hans barndomsminnen? Kom dom till Cuba på riktigt eller drömde han bara allt? Nej filmen blev alldeles för komplicerad för filmskaparen själv. Ska man göra en invecklad film måste man se till att ge lösningarna i slutet av filmen också.....

Scratch89
2006-08-27, 21:31
Självklart fattar man att den handlar om det goda och det onda men var kommer dom snubbarna ifrån?, är dom på riktigt? Varför fanns dom i en häftigare verison i en serietidning? Varför sa hon att "allt" fanns i asken när det bara var hans barndomsminnen? Kom dom till Cuba på riktigt eller drömde han bara allt? Nej filmen blev alldeles för komplicerad för filmskaparen själv. Ska man göra en invecklad film måste man se till att ge lösningarna i slutet av filmen också.....
Du sa det så bra, så jag säger bara +1.

Papi
2006-09-03, 13:17
Jag tyckte den var jättebra! Kul att se att det görs filmer i Sverige som inte följer Beck-mallen. Visst, allting knöts inte ihop fint och prydligt på slutet, men den är fortfarande sevärd.
Ni som gillade den, kolla på serien De drabbade! Samma team som gjort den och den innehåller liknande teman och många av samma skådisar.

raZmus
2006-09-03, 13:22
Jag tyckte först den var ganska dålig. De hade ju stulit en hel del från massa olika håll.

Men jag måste säga att efter att ha sett hela så tycker jag den var riktigt bra. Gillar filmer som lämnar saker öppna.

Orkar inte plita ner min tolkning av filmen dock :D

Bronkitkorv
2006-09-15, 21:31
Jävla bra... "Ja just det snuten"

Haha ni som inte fattade filmen förtjänade helt enkelt inte att fatta den föräns ni gjort upp med erat förflutna tror jag.

hobbitar
2006-09-15, 21:52
Jävla bra... "Ja just det snuten"

Haha ni som inte fattade filmen förtjänade helt enkelt inte att fatta den föräns ni gjort upp med erat förflutna tror jag.

Och om man inte har någonting att "göra upp" med då?

Skriv gärna ner svaren på mina frågor om du nu vet dom.