handdator

Visa fullständig version : Ätardag - varje dag


rockford
2006-08-22, 17:10
Hej
Jag har ett stort problem. Jag känner mig ständigt hungrig. Måste få i mig mat hela tiden vilket har börjat bli ganska jobbigt.
Jag har räknat ut att jag får i mig (vissa dagar) omkring 6-7000kcal vilket är på tok för mycket då jag väger 82kg och är 170cm.

Jag har ett ganska tungt jobb så jag förbränner en hel del men jag börjar bli lite fet vilket jag inte vill.

Jag ökar som fan i min träning (både styrka och massa) vilket är bra men jag vill inte bli ett fetto som mina öl drickande polare.
Har gått upp 2 kilo på en vecka.

Vad kan man göra för att inte gå omkring och ständigt vara hungrig?

Baha
2006-08-22, 17:13
låta bli att äta och lära dig skilja p hunger och sug tror jag, var likadan förr men progressivt minskat ätandet och slutat äta hela tiden bara för man har det tråkigt typ.

Trance
2006-08-22, 17:15
Hej
Jag har ett stort problem. Jag känner mig ständigt hungrig. Måste få i mig mat hela tiden vilket har börjat bli ganska jobbigt.
Jag har räknat ut att jag får i mig (vissa dagar) omkring 6-7000kcal vilket är på tok för mycket då jag väger 82kg och är 170cm.

Jag har ett ganska tungt jobb så jag förbränner en hel del men jag börjar bli lite fet vilket jag inte vill.

Jag ökar som fan i min träning (både styrka och massa) vilket är bra men jag vill inte bli ett fetto som mina öl drickande polare.
Har gått upp 2 kilo på en vecka.

Vad kan man göra för att inte gå omkring och ständigt vara hungrig?

Vad äter du? Välj mat som mättar mer kanske..

BigForre
2006-08-22, 17:35
Det du bör tänka på trots att du inte har tänkt dig att ligga på ett energiunderskott är att äta vid bestämda tider, näringsrikt och inte allt för näringstät mat (som tar plats, men inte ger engergi till förbannelse). Sedan är det nog upp till dig att låta din kropp vänja sig vid det energiintag som är lagom. Om du faktiskt på riktigt lägger på dig 2 kg på en vecka (att det inte är frågan om skillnad i vätska och dyligt i kroppen mellan dessa tillfällen) så är det ju ett helt klart onödigt stort energiplus (om ditt mål är en välbyggd hård kropp i slutändan, vilket jag får känslan av).

regus
2006-08-22, 17:39
stavas d i s c i p l i n.

Om du verkligen är tvungen att äta kan du äta kokt potatis och kokt broccoli mellan målen.

mättar bra och innehåller väldigt lite kcal.

rockford
2006-08-22, 18:11
Jag blir för fan yr om jag inte får mat.
Höll nästan på att spöa chefen på jobbet för att jag var hungrig.
Jag äter ingen skit mat bara riktig husmanskost. Mycket kött och fisk. Drar lätt i mig en saftig köttbit, en potatisgratäng, sallad och 1-2 liter mjölk per måltid. Äter 6-8 mål om dagen.

Min fru vill inte att jag följer med om vi ska äta hos någon bekant då hon tycker det är pinsamt att jag "vräker" i mig mat.

Har slutat med gainer, protein drink. Enda tillskottet jag tar är kreatin.

MrBoris
2006-08-22, 18:20
Jag blir för fan yr om jag inte får mat.
Höll nästan på att spöa chefen på jobbet för att jag var hungrig.
Jag äter ingen skit mat bara riktig husmanskost. Mycket kött och fisk. Drar lätt i mig en saftig köttbit, en potatisgratäng, sallad och 1-2 liter mjölk per måltid. Äter 6-8 mål om dagen.

Min fru vill inte att jag följer med om vi ska äta hos någon bekant då hon tycker det är pinsamt att jag "vräker" i mig mat.

Har slutat med gainer, protein drink. Enda tillskottet jag tar är kreatin.

du får gärna skriva en vanlig dag o alla måltider, kan inte tänka mig att du äter 6000-7000kcal på en dag utan att smälla i dig någon slags "skitmat"...

BigForre
2006-08-22, 18:23
Du kanske bör undvika att svara med en sådan brysk ton om folk ägnar sin tid åt att ge dig konstruktiv kritik. Samtliga har bland annat gett dig rådet att äta mat som inte är lika näringstät. Och då svarar du att du äter husmanskost såsom biff med potatisgratän och sväljer ner det med ett par liter mjölk...släpp hörnflaggan och kom med i matchen...

Cykelmannen
2006-08-22, 18:36
Jag blir för fan yr om jag inte får mat.
Höll nästan på att spöa chefen på jobbet för att jag var hungrig.
Jag äter ingen skit mat bara riktig husmanskost. Mycket kött och fisk. Drar lätt i mig en saftig köttbit, en potatisgratäng, sallad och 1-2 liter mjölk per måltid. Äter 6-8 mål om dagen.

Min fru vill inte att jag följer med om vi ska äta hos någon bekant då hon tycker det är pinsamt att jag "vräker" i mig mat.

Har slutat med gainer, protein drink. Enda tillskottet jag tar är kreatin.

1-2 liter mjölk per måltid? Jaha, jag vet inte hur många måltider du äter per dag men säg att du kommer upp i 6 liter mjölk per dag och det är lättmjölk du pratar om (40 kcal/100g). Då snackar vi 2400 kcal bara där, d.v.s i princip hela ditt energiöverskott.

DRICK VATTEN..for fuck sake.

rockford
2006-08-22, 18:38
Du kanske bör undvika att svara med en sådan brysk ton om folk ägnar sin tid åt att ge dig konstruktiv kritik. Samtliga har bland annat gett dig rådet att äta mat som inte är lika näringstät. Och då svarar du att du äter husmanskost såsom biff med potatisgratän och sväljer ner det med ett par liter mjölk...släpp hörnflaggan och kom med i matchen...

Menar inte att vara brysk, är kanske hungrig ;) Jag menar bara att jag inte skulle stoppa i mig vilken skit som helst (pizza, ett skrov etc.) äter nästan aldrig sådan mat. En gratäng är kanske inte det nyttigaste men mättande. Man blir inte mätt på sallad, äter enbart sånt för att det är nyttigt.

Har man ett kroppsarbete måste man få i sig riktigt med mat, ska man senare under dagen även träna går det inte att vara utan energirik föda.

Kanske kan bromsa intaget av mjölk. Blir ca. 5-6 liter om dagen vilket är 2250-2700kcal.

Jay-Z
2006-08-22, 18:38
Bokstavligen talat... Mata inte...

:D

thomast
2006-08-22, 18:44
Beskriv en vanlig dags ätande med klockslag.

BigForre
2006-08-22, 18:51
Har man ett kroppsarbete måste man få i sig riktigt med mat, ska man senare under dagen även träna går det inte att vara utan energirik föda.

Ja visst måste du få i dig riktigt med mat om du har ett fysiskt krävande arbete, dock missar du det du måste få i dig med omkring 2000kcal om dagen, så jag tror att du överskattar ditt behov lite. Att dricka 6-7 liter mjölk låter måttligt genomtänkt om du har det problem du har. Intaget av kalcium torde bli ganska högt också...prova att behålla max en liter om dagen och drick vatten övriga tiden...

rockford
2006-08-22, 19:31
Beskriv en vanlig dags ätande med klockslag.

Svårt att ge tider men på ett ungefär.

05:00 frukost
08:00 fikarast - Gröt/fil, ett gäng smörgåsar (allt ifrån 3-6 st med korv, ost),mjölk
11:00 Matrast - Husmanskost
13:00 fikarast - Gröt/fil, ett gäng smörgåsar (allt ifrån 3-6 st med korv, ost), mjölk
15:00 Tonfisksallad
17:00 Mat - Husmanskost
19:00 träning
21:00 Mat - Husmanskost

Kan bli ett mål mat till runt 22-23:00 under helgen.

Ryska_raketen
2006-08-22, 19:33
Svårt att ge tider men på ett ungefär.

05:00 frukost
08:00 fikarast - Gröt/fil, ett gäng smörgåsar (allt ifrån 3-6 st med korv, ost),mjölk
11:00 Matrast - Husmanskost
13:00 fikarast - Gröt/fil, ett gäng smörgåsar (allt ifrån 3-6 st med korv, ost), mjölk
15:00 Tonfisksallad
17:00 Mat - Husmanskost
19:00 träning
21:00 Mat - Husmanskost

Kan bli ett mål mat till runt 22-23:00 under helgen.



Ät.

rockford
2006-08-22, 19:37
Ja visst måste du få i dig riktigt med mat om du har ett fysiskt krävande arbete, dock missar du det du måste få i dig med omkring 2000kcal om dagen, så jag tror att du överskattar ditt behov lite. Att dricka 6-7 liter mjölk låter måttligt genomtänkt om du har det problem du har. Intaget av kalcium torde bli ganska högt också...prova att behålla max en liter om dagen och drick vatten övriga tiden...

Problemet är att jag verkligen gillar mjölk. Kan inte dricka annat till maten men man får väl testa att hinka i sig vatten.

Vet inte hur många kcal man ska ligga per dag om man väger 82kg, 170cm och är i farten hela tiden. Självklart så varierar det från person till person.
Har aldrig haft det här problemet tidigare, det började för någon månad sedan.

sailaways
2006-08-22, 20:24
Problemet sitter i ditt huvud och inte i din mage.

Milia
2006-08-22, 21:15
Men fatta att du skulle kunna smälla i dig 2,5 kg kycklingfilé istället för mjöken och jag tror nog det mättar mer.
Men får du i dig nog med fett då? det brukar ju bidra till mättnaden också.
För mig så får jag oftare ständigt sug om jag får i mig för lite fett.

pragmatist
2006-08-22, 21:31
Testa att skifta energiintaget bort från kolhydrater i största allmänhet, d.v.s. ät mer fett och protein. Jag vet själv att när jag överäter kolisar blir jag lätt "fejkhungrig" igen inom några timmar. Insulinet som spökar antagligen.

bluelight
2006-08-22, 22:46
Så jävla mycket åt du väl inte? :confused:

Men 6 liter mjölk, sluta ljug :/

Callister
2006-08-23, 14:39
Det är nog inget överdrivet. En kompis jag har dricker 1 liter till varje mål mat och det är inget ovanligt bland mina vänner.

rockford
2006-08-24, 09:09
1 liter till varje mål mat, tycker inte heller att det är mycket.

rockford
2006-08-24, 09:11
Testa att skifta energiintaget bort från kolhydrater i största allmänhet, d.v.s. ät mer fett och protein. Jag vet själv att när jag överäter kolisar blir jag lätt "fejkhungrig" igen inom några timmar. Insulinet som spökar antagligen.

Ska testa det, låter ganska vettigt.