handdator

Visa fullständig version : Vad är lagom för en nybörjare som mig?


Linusen
2006-08-22, 15:07
Jag var på vårat friskis och svettis gym i helgen, kl 9 på morgonen testade jag o killen gymmet. Massa maskiner o allt är nytt o fräscht. Prominerade i rask takt på rullband för första gången ca 20 min, sen rodde jag lite, cyklade för att sen gå över på vikterna:whipped:

O fasen vad kul de va, och va mycket kul de fanns att träna där. Det gymmet jag har varit på är kanske inte en en fjärdedel av de som friskis har, ja dom har typ en maskin där du kan göra lite olika saker...

Till min fråga nu.. vad är lagom för en som mig att börja med ? Som tex ben, armar osv när de gäller vikt och gånger?? Jag har som sagt styrktränat lite innan men inte på sånna maskiner utan en kombi maskin:em: Alltså värdelöst. Mycket sit ups och armhävningar på fast mark vart de då

Jag väger 62 kilo och är 170 lång. Har bra kondis, springer en mil på 50 min idag och joggar från4-6 ggr i veckan upp till 5km-1 mil åt gången. Satt va bör ja ha för vikter, vad är lagom ,satt jag inte har för tungt på:em: Och en sak till... vad tar ni tjejer i ben press??

Köttbullen
2006-08-22, 15:13
Lite tips;

*Tänk inte för mycket på vikterna.
*Kör med så tung att du klarar en 6-8 rep.
*Kör mycket bas övningar tex. benpress, axelpress,
latsdrag, vadpress, knäböj, mark osv.

*Sköt kosten o sov ordentligt!

pragmatist
2006-08-22, 15:32
Prata förslagsvis med en instruktör på gymmet, läs nybörjarartiklarna i "Best of..."-delen på detta forum, och tänk på att jämföra dina prestationer med dig själv, inte med andra (som kanske tränat sedan Kalmarunionen).

Linusen
2006-08-23, 06:31
Okej tack för tipsen. Jag ska kanske be gym intruktörern göra ett schema till mig så jag vet hur jag går till väga på bästa sätt;)

Trance
2006-08-23, 08:10
Närmare 10 reps än 6 skulle jag vilja säga.

Guddi
2006-08-23, 08:45
Jag håller med Trance. Särskilt när man börjar träna styrketräning så är det viktigt att man låter kroppen anpassa sig först innan man kör på för hårt. Även om musklerna klarar av vikten så är det inte säkert att senor, leder och ligament klarar av samma belastning och det märker man oftast inte förrän det är för sent och man måste vila ett par veckor.

Börja lungt, kör på en vikt så du klarar 10-12 repetitioner och du kan gott nöja dig med 2 set. Efter en 5-6 veckor så kan du sakta sänka antalet repetitioner om du vill (ner emot 8-10 reps) och samtidigt öka på seten om du känner att du orkar och är villig att lägga ner tiden.

Sen måste jag bara påpeka, att även om friskis har en väldig massa med roliga maskiner så är det fortfarande bättre att träna med fria vikter ;)

MrBoris
2006-08-23, 08:51
Sen måste jag bara påpeka, att även om friskis har en väldig massa med roliga maskiner så är det fortfarande bättre att träna med fria vikter ;)

+1:thumbup: