handdator

Visa fullständig version : Är det bra med kost som minskar muskelnedbrytningen efter träning?


Tjockisen
2003-01-13, 13:11
Sitter och läser lite av Paulún. En fråga som dök upp var: Om man använder tillskott som minskar muskelnedbrytningen efter ett träningspass, kommer då kompensationen bli lika stor? Om muskeln inte har brutits ner särskilt mycket, varför bemödar den sig med att överkompensera då? Paulún hade inget riktigt svar på frågan. Någon som har några idéer?

stridis
2003-01-15, 13:32
Inte den bästa att svara på det tyvärr; men shocken som man gett CNS (=centrala nervsystemet) är väl det viktigaste.
Sen skulle jag också vilja ha ngn kunnig medlem förklara hormonresponsdelen (tack på förhand:bow: ). Man käkar ju både proteinpulver och snabba kolhydrater för att snabbt påbörja återuppbyggnaden så varför inte försöka hindra att en katabol miljö uppstår, det är ju bra för återhämtningsskäl.osv.
Någon som tycker annorlunda?

Tjockisen
2003-01-15, 14:07
CNSets ökning av musklernas styrka är väl rätt begränsad? Det är väl bara under den första tiden när man tränar som effektiviteten av den ökar. Sen beror styrkeökningarna till största delen på att muskelfibrerna blir effektivare.

Att man vill hamna i en katabol miljö beror på att man vill superkompensera.. men hurpass mycket katabolt vill man egentligen ha?

stridis
2003-01-15, 20:30
Oj läser i mitt förra inlägg och inser att jag formulerade mig fel;
(effektiviteten i CNS ökar bara i början det har du rätt i) det jag menade var att när man stimulerar kroppen med träning känner kroppens nervsystem av detta och initerar en hormonell respons. Proteindegenerationen är inte essentiell för denna initering.
Sen vet jag inte hur hormonerna verkar, måste det finnas skadade filament o dyl för att de ska kunna verka?
När det gäller proteindegeneration så ligger löpare högre än bodybuilders. Men löpning stimulerar inte tillväxt såsom högintensiva vadpressar. (ok kanske lite haltande tanke för de springer dagligen men deras leder måste återhämta sig också och sådant återhämtar sig långsammare)

Begrunda detta fenomen: en kille som råkat för en olycka får gipsa ena foten och kan därför inte röra denna vad. han tränar den andra vaden och erhåller förutom en stark vad en andra vad som inte har atrofierat så mkt . sensmoral: styrketräning är inte helt specifik, och således borde nervsystemet vara en viktig del i det hela.

cjs
2003-01-15, 23:14
Jag tycker det var en väldigt bra fråga från Tjockisen, värd att tänka på!

Varför lägga ut pengar på ett ultrasnabbt supervassleprotein och springa till kranen för att snabbt fylla upp ett glas, blanda och svepa, när det kanske t.o.m. vore bättre för muskeltillväxten att låta kroppen svälta en viss tid för att kanske erhålla en större respons när maten väl kommer!

Finns många artiklar om näringstiming, proteinchock-scheman, etc etc. Skulle knappast förvåna om någon forskningsrapport visar att man ska vänta 3h och sen bomba på med 2000+ kcal fjordlax eller nåt för bästa resultat. Gärna smörja på med fet bernaisesås för bästa testo/GH-respons.

Chocka kroppen, sa en vis man... :naughty: