handdator

Visa fullständig version : Maskiner i ett gym


Jujutsu
2006-08-22, 08:58
Hello. Jag är ny här på forumet och har en fundering. Nu är det så att jag skulle vilja börja gymma och jag har hittat ett gym i närheten av där jag bor. Enda problemet är att det ser ganska litet ut...

Frågan till er är: vilka maskiner/thingys ska finnas i ett gym för att det ska vara värt att träna där? Lämna gärna en kort beskrivning/bild av maskinerna/sakerna i fråga, så jag kan känna igen dom :P

Loke
2006-08-22, 09:11
Basutbudet av hantlar, skivstänger och bänkar lär ju finnas på de flesta gym, och jag tror att 90% av den träning jag gör görs med dessa.

Sen i övrigt vilka tillbehör som är viktiga beror mest på individen. Jag brukar använda ett par benmaskiner pga mina ryggproblem.

Jag tror för övrigt att detta bara är ett svepskäl som du använder för att inte börja träna. Gå dit, träna ett tag, och känner du dig väldigt begränsad så får du väl byta, inte värre än så =)

Jujutsu
2006-08-22, 09:18
Njae... Jag är motiverad att träna, men jag har inte riktigt ekonomin för att lägga pengar på ett gymkort bara för att måsta byta gym efter ett par veckor... tyvärr.

Vad är basutbudet? Hur många bänkar, vilka vikter på hantlar?

bubbe
2006-08-22, 09:26
Njae... Jag är motiverad att träna, men jag har inte riktigt ekonomin för att lägga pengar på ett gymkort bara för att måsta byta gym efter ett par veckor... tyvärr.

Vad är basutbudet? Hur många bänkar, vilka vikter på hantlar?

du behöver bara 1 bänk, hantlarnas vikt är upp till dig men kanske upptill 40kg räcker till en början. skivstång med vikter upptill 150? Bänken kan hänga ihop med en ställning som är höjningsbar då kan du träna knäböj där. annars en separat ställning för det, eller powerrack.

benpress kan vara bra, likaså en hiss.

donpedro
2006-08-22, 10:33
Håller med föregående om utrustning, fria vikter och ett par maskiner som jag använder mig mycket av är: http://www.nordicgym.se/produkter/bas/images/114_l.jpg
- eller liknande där man kan träna rygg och latsdrag osv.
- bensparks maskin
- benpress
- vadpress

resten kör jag nog med fria vikter :) lycka till o kör hårt!

mini
2006-08-22, 12:05
Varför inte köpa ett månadskort eller klippkort och prova hur du trivs? Har du fler gym i närheten kan du ju alltid gå och kolla på dem. Vissa gym har instuktörer som ger en introduktion första gången man är där.
Titta gärna på Z-bumbis nybörjarprogram i best of-delen och fundera på om du kan utföra de övningarna på gymmet.

Jujutsu
2006-08-27, 19:32
Jag tänker använda nybörjarprogrammet, och planen är (som det ser ut nu) att jag ska köpa ett månadskort och testa.

För att förenkla frågan en aning: finns det någon här som tränar på Westside i Umeå? Är det värt?