handdator

Visa fullständig version : Ganska kraftig styrkeminskning efter deff, normalt?


cliclock
2006-08-21, 22:46
Har gått av den dieten nu och börjat äta mer "vanligt" fast fortfarande nyttigt. Äter nu för att sakta öka i vikt samtidigt som jag kör igång en omgång MM2k.


Lite kusligt var att jag i slutet av deffen var ca 10% svagare på alla övningar och sänkt mitt Rm1 i bänken från 78 kilo till 68 kilo, vilket suger lite.

Är detta normala förändringar eller var min deff för snål helt enkelt och vad ska jag isåfall tänka på tills nästa gång?

cliclock
2006-08-22, 12:58
Hmm ok, ingen som vet.

Säg så här då; hur mycket styrka brukar Ni tappa under/efter deff?

L-Sami
2006-08-22, 13:01
Hmm ok, ingen som vet.

Säg så här då; hur mycket styrka brukar Ni tappa under/efter deff?

Under deffen har jag inte känt så mycket styrkeförlust faktiskt! Ligger på samma.

Jacksatan
2006-08-22, 13:01
med tanke på att ditt max i bänken är lågt så tycker jag nog att det är konstigt att du tappade så mkt under deffen. Du kanske låg för lågt i kalorier eller så var nånting annat fel.
Själv brukar jag tappa under en deff, men inte så mkt i början utan det är mest när jag börjar närma mig att bli riktigt hård som jag tappar nån betydande styrka.

Piranha
2006-08-22, 13:10
Tycker inte styrkeminskningen är så farlig ändå, 15% ca.

formula4shape
2006-08-22, 13:22
Tycker inte styrkeminskningen är så farlig ändå, 15% ca.

Precis, det är fullt normalt.

Hur många kilo plockade du bort? Vid större droppar är det lätt hänt att lite muskelmassa glider med.

Piranha
2006-08-22, 13:29
Precis, det är fullt normalt.

Hur många kilo plockade du bort? Vid större droppar är det lätt hänt att lite muskelmassa glider med.


Jag blir skitklen på diet, men de märks gör sig mest till känna när man blir lite hårdare säg under 10%.

Melker
2006-08-22, 14:01
Lite kusligt var att jag i slutet av deffen var ca 10% svagare på alla övningar och sänkt mitt Rm1 i bänken från 78 kilo till 68 kilo, vilket suger lite.

Är detta normala förändringar eller var min deff för snål helt enkelt och vad ska jag isåfall tänka på tills nästa gång?

Det är väl kanske inte så konstigt att man tappar lite under diet, man ligger ju på energiunderskott.

Jag har tappat upp till ca 20% på vissa moment och framförallt är uthålligheten sämre.
Märkligt nog så går det även bättre i vissa delar och det har jag svårare att förstå :D

Slartibartfast
2006-08-22, 15:58
Beror ju fullständigt på hur mycket du plockade bort och hur hård du blev.

muffe85
2006-08-22, 19:24
Beror ju fullständigt på hur mycket du plockade bort och hur hård du blev.

Beror ju fullständigt på hur väl du utfärde din deff (hur nogrann/perfektionistisk du var).

I grova drag är muskleras storlek/styrka/osv kopplade till Proteinbalansen (Balansen mellan Proteinsyntes och Proteinnedbrytning).
Både proteinsyntes och proteinnedbrytning sker konstant under dygnet.

Ju större energiunderskott du har (ju fortare du går ned i vikt) desto högre är proteinnedbrytningen. för att ha en så jämn och låg proteinnedbrytning som möjligt försöker man att äta oftare och mer regelbundet. Detta för att ha en så jämn blodsockerkurva som möjigt alltså.

För att öka proteinsyntesen (nya muskelprotein som ersätter proteinnedbrytningen eller alternativt bygger till nytt muskelprotein) ser man till att få i sig protein, att träna, och att sköta den delen så bra man kan. bästa sättet att få hög proteinsyntes är att styrketräna.

Alltså, ju fortare man vill gå ned i vikt, ju mer noga måste man vara med kosten och träningen för att inte tappa muskler. utför man en väl deff kan man även öka i muskelmassa, under förutsättningarna att under den perioden har du haft mer proteinsyntes än muskelnedbrytning.

under en optimal deff borde du inte tappa i muskelmassa, men i de flesta fall gör man det eftersom få orkar/kan utföra en mer eller mindre "optimal" deff.

Under min deff tappade jag bara styrka egentligen i biceps, jag tror det beror på att biceps är en muskel som man använder mycket i vardagen, och på så vis fick den för lite återhämtning under den annars mycket ansträngande och påfrestande deffperioden.


Men precis som Slarti säger, om du deffar ned dig så långt att det inte finns speciellt mycket fett att förbränna, så kommer du att börja förbränna muskler.
Detta eftersom kroppen behöver den energi du har i underskott, oavsett om den energin kommer från fett, muskler, glykogen, kolhydrater, osv.

formula4shape
2006-08-22, 19:41
Alltså, ju fortare man vill gå ned i vikt, ju mer noga måste man vara med kosten och träningen för att inte tappa muskler. utför man en väl deff kan man även öka i muskelmassa, under förutsättningarna att under den perioden har du haft mer proteinsyntes än muskelnedbrytning.


Tror du själv på att man kan öka i muskelmassa vid kaloriminus?

cliclock
2006-08-22, 21:03
Klumpigt av mig att inte skriva ut hur mycket jag tappade.

Jag tappade ca 6 kilo på 9 veckor (varav en var på Hultsfred och allt gick ungefär åt helvete med kosten).

Gick från 71 till 65kg och visst blev jag smalare men knappast stenhård. Jag tror nog att jag åt lite för lite under min deff, vilket får göras bättre nästa gång.

Ska nämnas att detta var min första deff och att jag nu är en erfarenhet rikare, även om det är trist att vara ungefär där man var för ett år sen i styrkeväg. (Inte i muskelväg tack o lov)

pragmatist
2006-08-22, 22:33
Som någon sa tidigare i tråden tycker jag framför allt att man tappar ork och uthållighet, medan maxvikterna ligger relativt still. Annorlunda uttryckt så har jag ungefär samma 1RM när jag håller diet men mitt 10+RM droppar en hel del. För att inte tala om vad som händer med andra övningen för samma muskelgrupp...

Fullt logiskt egentligen eftersom glykogenet inte lär vara på topp när man deffar.

YTS
2006-08-23, 00:01
Tror du själv på att man kan öka i muskelmassa vid kaloriminus?

Ursäkta att jag svarar på frågan.

Det är en vanlig missuppfattning att man måste ligga på kaloriplus för att bygga muskler. Enligt min erfarenhet är det fullt möjligt att bygga muskler under en viktnedgång på ca 1/2 kg per vecka, så länge man har någorlunda stora fettdepåer att plocka energi från. Men man bör då äta större andel kolhydrater än man gör i vanliga fall.

YNGVE

Toljanen
2006-08-23, 07:23
Sen får vi inte glömma att en tyngre kropp kan hantera tyngre vikter!
Tappar man 10 kg och muskelmassan är konstant lyfter man i regel mindre vikter. Det märks tydligast i pressövningar som böj och bänk.

Robban
2006-08-23, 09:39
Tränar man "uthållighetsträning" på gymmet. Alltså många reps och många set per muskelgrupp så blir man naturligtvis jättesvag tidigt i passen. Detta då man är beroende av glykogen i högre utsträckning! ;)

muffe85
2006-08-28, 17:08
Tror du själv på att man kan öka i muskelmassa vid kaloriminus?

Ja det tror jag verkligen.
Jag tror att matematiken gäller. alltså att vid "normal" proteinsynes och "normal" proteinnedbrytning borde man ligga ungefär stilla i proteinbalansen.
Så, med 100Kcal+ eller 100Kcal- torde inte spela så stor roll, men jag tror att ett underskott påverkar den energi kroppen behöver för att kunna utföra en bra styrketräning och på så vis påverkar styrketräningens påverkan på proteinsyntesen och då i sin tur sänker proteinsyntesen.