handdator

Visa fullständig version : Är ordet neger rasistiskt?


Bolio
2006-08-21, 22:31
Denna tråd är lite speciell. Tråden började tidigare ikväll i bilen med två kompisar när vi var på väg hem från gymmet. Vi började diskutera mänskliga raser - jag hävdade att raser existerade, mina vänner att de inte gjorde det. Därefter kom vi in på ordet neger och ifall det var rasistiskt eller inte. Mina vänner ansåg att det är ett rasistiskt ord, dvs. ett ord som helt klart har en nedsättande klang. Mot detta opponerade jag mig, ty jag ansåg att det i största utsträckningen var ett helt och hållet neutralt ord. De flesta människor som använder sig av ordet menar inget nedsättande med det. Av denna anledning anser jag att vi kan bruka det med gott samvete. Här opponerar sig min vän åter och anser att vi inte behöver använda det då det finns goda alternativ. Detta håller jag inte med om och debatten är påbörjad.

Jag är helt och hållet medveten om att det finns flera trådar om detta, men denna tråd kommer med all sannolikhet att ha ett speciellt perspektiv på det hela, och jag anser därför att den bör få finnas kvar, utifall att någon moderator vill ta bort den.

Min vän som jag satt i bilen med är joak1m på kollozeum. Ordet är joak1ms; varför är ordet neger negativt joak1m och vilka goda alternativ finns det?

Dav0d
2006-08-21, 22:33
Tycker jag inte. Men för respekt till folk som tycker det använder jag det inte öppet. Har som sagt med baktanken att göra.

Fjantigaste är väl svarta som kallar sig själva och kompisar neger eller nigger men vill gå berserkar om andra gör det till dem.

Miiix
2006-08-21, 22:33
Ordet neger tycker jag inte är rasistiskt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger

"Neger (av franska nègre, av latinets niger, "svart") är ett tilltal för personer med ursprung i Afrika söder om Sahara eller för de australiensiska urinvånarna."

"Ordet blandas ofta ihop med ordet nigger, som till skillnad från "neger" alltid är mycket nedsättande"

Bolio
2006-08-21, 22:34
Tycker jag inte. Men för respekt till folk som tycker det använder jag det inte öppet. Har som sagt med baktanken att göra.

Fjantigaste är väl svarta som kallar sig själva och kompisar neger eller nigger men vill gå berserkar om andra gör det till dem.

Jag vet inte vilken värld du lever i men i Sverige känner jag inte en enda neger som kallar folk för neger. Nu snackar vi om Sverige och inte USA.

Sebbe_H
2006-08-21, 22:34
Inte rasistiskt, alla använder det, negerboll heter det också för den delen.

Snake
2006-08-21, 22:35
"We call them ni-ni-ni-nihhhhheeh wienerbrauds" :Virro

Krokodil
2006-08-21, 22:39
Det existerar inga raser inom homo sapiens. Bara för att vi ser olika ut beroende på ursprung betyder inte det att vi genetiskt skiljer oss så mycket att vi är olika "raser".

Dav0d
2006-08-21, 22:40
Jag umgås med folk från Rinkeby, Tensta och gick i Solna Gymnasiet. Där jag träffade på detta "fenomen" hela tiden. Det är denna värld jag lever i, var bort du ? A/S/L !?

Dock bland äldre har jag aldrig hört någon använda det, dessa ungdomar var under 20 vid tillfället.

Stoltz
2006-08-21, 22:41
Neger? Nej, tycker jag inte. Är "arier" det?

Bolio
2006-08-21, 22:41
Jag umgås med folk från Rinkeby, Tensta och gick i Solna Gymnasiet. Där jag träffade på detta "fenomen" hela tiden. Det är denna värld jag lever i, var bort du ? A/S/L !?

Kallar folk varandra för "neger"? Har du hört talas om ordet zingi?

Dav0d
2006-08-21, 22:42
Ja det använder vi iranier ganska ofta.

Nej, tycker jag inte. Är "arier" det?


Flesta tar det nästan positivt att bli kallad "arie", bland de jag känner.

joak1m
2006-08-21, 22:44
Denna tråd är lite speciell. Tråden började tidigare ikväll i bilen med två kompisar när vi var på väg hem från gymmet. Vi började diskutera mänskliga raser - jag hävdade att raser existerade, mina vänner att de inte gjorde det. Därefter kom vi in på ordet neger och ifall det var rasistiskt eller inte. Mina vänner ansåg att det är ett rasistiskt ord, dvs. ett ord som helt klart har en nedsättande klang. Mot detta opponerade jag mig, ty jag ansåg att det i största utsträckningen var ett helt och hållet neutralt ord. De flesta människor som använder sig av ordet menar inget nedsättande med det. Av denna anledning anser jag att vi kan bruka det med gott samvete. Här opponerar sig min vän åter och anser att vi inte behöver använda det då det finns goda alternativ. Detta håller jag inte med om och debatten är påbörjad.

Jag är helt och hållet medveten om att det finns flera trådar om detta, men denna tråd kommer med all sannolikhet att ha ett speciellt perspektiv på det hela, och jag anser därför att den bör få finnas kvar, utifall att någon moderator vill ta bort den.

Min vän som jag satt i bilen med är joak1m på kollozeum. Ordet är joak1ms; varför är ordet neger negativt joak1m och vilka goda alternativ finns det?
Hej min gode vän

Jag anser att ordet neger har fått en negativ klang, låt mig påpeka att jag själv är afrikan och har umgåtts med hur många jävla afrikaner som helst i mitt liv och har diskuterat detta med i stort sett alla afrikaner jag känner, och det alla kommit fram till är att ordet har fått en negativ klang den senaste tiden och har börjat användas som ett skällord, ett exempel på detta är då man ska beskriva afrikaner (vi kommer in på diskussionen om vad som kännetecknar en afrikan när tiden är mogen) som gjort något dumt, t.ex. "igår kom det massa negrer till festen och snodde grejer", eller "hon har knullat massa neger jag vägrar ta på henne" ser vi däremot en afrikan på tv säger vi knappast "en neger tog hem vm-guldet" utan mer sannolikt "en afrikan vann guldet osv"

Ett adekvat alternativ i mitt tycke är ordet afrikan, "Men det finns ju olika typer av afrikaner, t.ex. nordafrikaner vi kan ju inte kalla dom för afrikaner om jag vill beskriva en svart människa med stora läpper och bred näsa" jovisst men hur många av Sveriges befolkning associerar ordet afrikan med en marockan? Vad ordet afrikan har för laddning i dagsläget år 2006 är helt enkelt dessa karaktäristiska drag man beskriver en sk. "neger" med.

då är alltså frågeställningen, varför är det då fel att kalla en "neger" för afrikan när ordet afrikan har fått en negativ klang, samma argument skulle kunnas användas för ordet svarta? "men indier kan ju vara svarta?" jovisst! men då kallas dom just indier i folkmun! Svarta associerar helt enkelt med "negrer". Precis som asiat används för att beskriva kineser trots att annat mellanöstern folk är asiater.

Bolio
2006-08-21, 22:44
Ja det använder vi iranier ganska ofta.

Var det ett svar på frågan om zingi?

Dav0d
2006-08-21, 22:47
Har du hört talas om ordet zingi?

Ja det använder vi iranier ganska ofta.

Observera "JA"


Var det ett svar på frågan om zingi?

JA!

Achryl
2006-08-21, 22:48
Beror ju på vem som använder det med. Om en politiker säger "neger" och snackar om raser lär ju iaf aftonbladet skriva om det. Sen om det finns raser eller inte är mer en definitionsfråga. Det blev känsligt efter nazismen, men det kan väl vara praktiskt att dela in oss i olika raser i och med att vi är olika och svarar olika på medicin osv

Dav0d
2006-08-21, 22:50
Jag anser att det finns olika raser bland människor. Enligt mig är det ganska synligt hur Asiater, Afrikaner, Indianer etc inte är lika varandra. Inte bara utanpå utan jag anser att det finns olikheter på insidorna också. Dock väldigt minimala men tillräckligt att säga att det finns olika arter.

joak1m
2006-08-21, 22:53
Jag anser att det finns olika raser bland människor. Enligt mig är det ganska synligt hur Asiater, Afrikaner, Indianer etc inte är lika varandra. Inte bara utanpå utan jag anser att det finns olikheter på insidorna också. Dock väldigt minimala men tillräckligt att säga att det finns olika arter.
vilka olikheter finns på insidorna menar du?

Krokodil
2006-08-21, 22:54
Jag anser att det finns olika raser bland människor. Enligt mig är det ganska synligt hur Asiater, Afrikaner, Indianer etc inte är lika varandra. Inte bara utanpå utan jag anser att det finns olikheter på insidorna också. Dock väldigt minimala men tillräckligt att säga att det finns olika arter.
Vilka skillnader på insidan tänker du på? Genetiskt sett är vi alla lika till 99,99%.

MilkmaN
2006-08-21, 22:55
Jag har en del vänner av afrikanskt ursprung, och de gillar inte att bli kallade för 'neger'. På basis av det skulle jag aldrig använda ordet, eftersom det klassas som kränkande, rasistiskt eller ej.

Raser tror jag för övrigt finns.

Bolio
2006-08-21, 22:59
Hej min gode vän

Yo bro. :) :love:

Först och främst: Mycket bra inlägg. Coolt att ha åtminstone en riktigt smart kompis som man inte behöver skämmas för. :)

Jag anser att ordet neger har fått en negativ klang, låt mig påpeka att jag själv är afrikan och har umgåtts med hur många jävla afrikaner som helst i mitt liv och har diskuterat detta med i stort sett alla afrikaner jag känner, och det alla kommit fram till är att ordet har fått en negativ klang den senaste tiden och har börjat användas som ett skällord, ett exempel på detta är då man ska beskriva afrikaner (vi kommer in på diskussionen om vad som kännetecknar en afrikan när tiden är mogen) som gjort något dumt, t.ex. "igår kom det massa negrer till festen och snodde grejer", eller "hon har knullat massa neger jag vägrar ta på henne" ser vi däremot en afrikan på tv säger vi knappast "en neger tog hem vm-guldet" utan mer sannolikt "en afrikan vann guldet osv"

Men ordet neger används ju aldrig på TV. Ifall några zingisar (vi använder varken neger eller afrikan i denna diskussion för att göra det tydligare för oss, cool?) stjäl en bil och det kommer med på Efterlyst, säger då Hasse Aro att det de misstänkta var några negrer? Inte ens i negativa sammanhang används ordet neger på TV. Och i vardagslivet används neger helt neutralt i de flesta fallen anser jag. Man säger t.ex. att man såg några killar på spåret. Då frågar någon hur de såg ut, varpå man svarar att de var negrer. Det är för det mesta alltså inget negativt i just själva ordet neger.

När du tar exemplet "jävla negrer" så gör du ett fel. Du blandar ihop ordets betydelse med vad det betecknar. T.ex. skulle man ju även kunna säga "jävla kurder". Betyder det att ordet kurd har en negativ innebörd? Naturligtvis inte.

Att väldigt många zingisar i Sverige tar illa upp och anser att ordet neger är negativt är faktiskt ingen god riktlinje för något. De flesta kurder jag känner tycker t.ex. att det är extremt fascistiskt av svenskar att säga att vi kommer från Iran, Irak, Turkiet eller Syrien. Vi är från Kurdistan och svenskarna är dumma i huvudet som inte förstår det, tycker otroligt många kurder. Saken är bara den att det inte avgör ifall svenskarna har en orättvis syn på kurder eller inte. Vad vi kurder tror om hur svenskar uppfattar oss är irrelevant. Det viktiga är vad svenskarna de facto tänker och tycker om oss. Ifall jag anser att alla svenskar är kurdofobiska kan jag ju inte använda det som argument mot dem. Jag måste ju utgå från vad svenskarna själva tycker och tror, och inte från vad jag tror eller misstänker om dem. Det är fördomsfullt. Och min åsikt är att de flesta svensktalande inte alls lägger in några negativa värderingar i ordet neger. Det är helt enkelt ett neutralt ord för att beskriva en kategori av människor. T.ex. som "västlänningar", "européer", "kaukasier", "asiater", "Mellanösternfolk", etc.

Ett adekvat alternativ i mitt tycke är ordet afrikan, "Men det finns ju olika typer av afrikaner, t.ex. nordafrikaner vi kan ju inte kalla dom för afrikaner om jag vill beskriva en svart människa med stora läpper och bred näsa" jovisst men hur många av Sveriges befolkning associerar ordet afrikan med en marockan? Vad ordet afrikan har för laddning i dagsläget år 2006 är helt enkelt dessa karaktäristiska drag man beskriver en sk. "neger" med.

Detta tror jag inte på. Jag tror att det är så pass många zingisar som inte räknas som "afrikaner", och så pass många afrikaner som inte räknas som zingisar, att begreppet blir missledande. Och då särskilt onödigt med tanke på att det ju finns ett betydligt bättre ord med mycket större precision.

då är alltså frågeställningen, varför är det då fel att kalla en "neger" för afrikan när ordet afrikan har fått en negativ klang, samma argument skulle kunnas användas för ordet svarta? "men indier kan ju vara svarta?" jovisst! men då kallas dom just indier i folkmun! Svarta associerar helt enkelt med "negrer". Precis som asiat används för att beskriva kineser trots att annat mellanöstern folk är asiater.

Men begreppet neger handlar ju inte enbart om hudfärg.

Bolio
2006-08-21, 23:01
Observera "JA"

JA!

Hur skulle jag veta vad du menade när du i ditt svarsinlägg citerade ett helt annat inlägg? Hur vet jag vilket inlägg du svarar på? Du får helt enkelt vara tydligare nästa gång debattör Dav0d. Besvikelsen över din debattinkompetens är mycket stor.

Bolio
2006-08-21, 23:02
Jag anser att det finns olika raser bland människor. Enligt mig är det ganska synligt hur Asiater, Afrikaner, Indianer etc inte är lika varandra. Inte bara utanpå utan jag anser att det finns olikheter på insidorna också. Dock väldigt minimala men tillräckligt att säga att det finns olika arter.

Skolkade du mycket i grundskolan? Lär man sig inte grundläggande biologi i Solna Gymnasium eller i de förorter som du hänger i?

PowPow
2006-08-21, 23:03
Visst kan ordet brukas i rasistiska syften - men det kan å andra sidan ord som svart, vit och jävel också. Allt handlar om kontext. Själv tar jag aldrig , eller i alla fall väldiigt sällan ordet i min mun. Tycker det rimmar illa, helt enkelt. Det faktum att folk kan ta illa upp är anledning nog för mig.

Gällande raser så är biologerna överens: Människan kan inte delas in i raser på biologisk grund. Och på någon annan grund är det ju svårt (läs: omöjligt) att klara det. Så att påstå att det finns belägg för olika mänskliga raser är lika välgrundat som att påstå att jorden är platt och träden gjorda av läskepapper. Med det inte sagt att fenomenet raser inte går att studera inom andra forskningsgrenar; så länge folk har en bild av människor och gör skillnad på folk på grund av vad de uppfattar som raser, så är det ett högst relevant begrepp inom bland annat sociologin.

Bolio
2006-08-21, 23:05
Gällande raser så är biologerna överens: Människan kan inte delas in i raser på biologisk grund. Och på någon annan grund är ju det ju svårt att klara det. Så att påstå att det finns belägg för olika mänskliga raser är lika välgrundat som att påstå att jorden är platt och träden gjorda av läskepapper. Med det inte sagt att fenomenet raser inte går att studera inom andra forskningsgrenar; så länge folk har en bild av människor och gör skillnad på folk på grund av vad de uppfattar som raser, så är det ett högst relevant begrepp inom bland annat sociologin.

Are you reeeeeeeeeeeeally suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuure? :)

Krokodil
2006-08-21, 23:06
Man brukar ge tolkningsföreträde till dem som åsyftas med ordet. exempelvis säger vi romer istället för zigenare, resandefolk istf tattare, kurder istf bergsturk osv. Om ordet neger uppfattas nedsättande av svarta ska vi sluta med det!

Enkelt!

Avesta
2006-08-21, 23:07
Skolkade du mycket i grundskolan? Lär man sig inte grundläggande biologi i Solna Gymnasium eller i de förorter som du hänger i?
"eller de förorter du hänger i"


Snälla Bolio, sluta spela lidingöhora

PowPow
2006-08-21, 23:07
Are you reeeeeeeeeeeeally suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuure? :)

Sure ass a lemon plus e.
(var det en rebus?)

Krokodil
2006-08-21, 23:08
Are you reeeeeeeeeeeeally suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuure? :)Från wikipedia.

Unesco:s inställning till rasbegreppet
FN har löpande träffat ledande vetenskapsmän från olika forskningsområden, för att ta ställning till rasbegreppets relevans och för att utröna eventuella skillnader. 1950 samlade FN-organet Unesco en grupp socialvetenskapsmän, vilka utarbetade ett officiellt uttalande om rasbegreppet. I juni året därefter anordnades en konferens i Paris med ärftlighetsforskare och antroploger, som med det föregående uttalandet som grund författade ett nytt uttalande om begreppet ras. Ordet ansågs vara nödvändigt i vetenskapliga sammanhang, men det fastslogs även att det var svårt att dra någon egentlig gräns mellan olika raser.

Dav0d
2006-08-21, 23:08
Hur skulle jag veta vad du menade när du i ditt svarsinlägg citerade ett helt annat inlägg? Hur vet jag vilket inlägg du svarar på? Du får helt enkelt vara tydligare nästa gång debattör Dav0d. Besvikelsen över din debattinkompetens är mycket stor.

Ursäkta bolio, önskade verkligen att jag kunde debattera lika bra som dig. Men jag hoppas att jag börjar studera hårdare med min svenska skrift mässigt. Så att jag någon gång når upp till din standard. Helt allvarligt.

Skolkade du mycket i grundskolan? Lär man sig inte grundläggande biologi i Solna Gymnasium eller i de förorter som du hänger i?

Orkar inte gå in på fakta just nu eller hur jag tänker kring det. Är väldigt trött och ska sova. Dessutom uttrycker mig mycket bättre oralt än skriftligt tyvärr.

Läser denna tråden imorgon någon gång, tills dess.
Adjö

PowPow
2006-08-21, 23:12
Vi började diskutera mänskliga raser - jag hävdade att raser existerade, mina vänner att de inte gjorde det.

Hur tänkte du då?

Loke
2006-08-21, 23:17
Beror ju på vem som använder det med. Om en politiker säger "neger" och snackar om raser lär ju iaf aftonbladet skriva om det. Sen om det finns raser eller inte är mer en definitionsfråga. Det blev känsligt efter nazismen, men det kan väl vara praktiskt att dela in oss i olika raser i och med att vi är olika och svarar olika på medicin osv

Vetenskapligt sett är det inte intressant. Skillnaderna är större mellan individer än "raser".

I vissa folk är en blodgrupp mycket vanligare än andra. Men hur kan man utnyttja det? Man måste ju likväl veta vilken blodgrupp individen har innan man kan ge han blod eller nåt. Dessutom, om det fanns någon medicinsk applikation så måste man ju veta vilken ras individen tillhör. En individ kan vara av 90% japanskt ursprung och ändå vara den svartaste negern i afrika.

Så nej, det finns inget praktiskt i att indela oss i raser, inte naturvetenskapligt sett i alla fall. Det går inte att dela in människor i raser. Till synes kan det verka som att det finns homogena raser, men i verkligheten kan man inte veta vilken "ras" någon tillhör.

Arf Pingvin
2006-08-21, 23:18
Var det inte så att det kan vara större skillnad i DNA på två gorillor från olika delar av samma regnskog än vad det är skillnad mellan olika människor från hela världen. Inte går jag och gör skillnad på gorillor.

OnT: Jag menar inget med ordet neger, men jag skulle inte våga använda det i alla sammanhang för jag är inte säker på hur det skulle tas emot.

Bolio
2006-08-21, 23:18
Man brukar ge tolkningsföreträde till dem som åsyftas med ordet. exempelvis säger vi romer istället för zigenare, resandefolk istf tattare, kurder istf bergsturk osv. Om ordet neger uppfattas nedsättande av svarta ska vi sluta med det!

Enkelt!

Men kurder och bergsturkar är ju två helt olika saker. Menar du att kurder även kan kallas för bergsturkar men att vi väljer att kalla dem för kurder därför att kurderna själva hellre vill bli kallade för kurder istället för bergsturkar?

Bolio
2006-08-21, 23:20
"eller de förorter du hänger i"


Snälla Bolio, sluta spela lidingöhora

:)

Bolio
2006-08-21, 23:22
Hur tänkte du då?

Att raser finns och att du kommer, om du vågar :D alltså, påbörja en lång debatt med mig om det för att till slut inse att du hade helt fel och att mänskliga raser finns. :) Och dessutom att världens bästa biolog anser att raser finns.

joak1m
2006-08-21, 23:23
Yo bro. :) :love:

Först och främst: Mycket bra inlägg. Coolt att ha åtminstone en riktigt smart kompis som man inte behöver skämmas för. :)


älskar dig med =) *kissass*


Men ordet neger används ju aldrig på TV. Ifall några zingisar (vi använder varken neger eller afrikan i denna diskussion för att göra det tydligare för oss, cool?) stjäl en bil och det kommer med på Efterlyst, säger då Hasse Aro att det de misstänkta var några negrer? Inte ens i negativa sammanhang används ordet neger på TV. Och i vardagslivet används neger helt neutralt i de flesta fallen anser jag. Man säger t.ex. att man såg några killar på spåret. Då frågar någon hur de såg ut, varpå man svarar att de var negrer. Det är för det mesta alltså inget negativt i just själva ordet neger.


Sorry att jag inte skrev det tydligare, men syftade på människor som tittar på tv, Hasse Aro skulle aldrig säga neger på tv eftersom att det skulle vara väldigt icke-pk, däremot menar jag att folk bakom tvn inte har något att skämmas för i sina egna hushåll och därför skulle kunnat använda ordet neger för att beskriva t.ex. en idrottare, det jag försöker förklara är lite att en person blir en "neger" så fort han gör något dåligt, hjälper Martin Dahlin Sverige att ta Vm-brons är han "svensk", skulle han däremot råna en bank eller ****** någons syster är han en "neger".


När du tar exemplet "jävla negrer" så gör du ett fel. Du blandar ihop ordets betydelse med vad det betecknar. T.ex. skulle man ju även kunna säga "jävla kurder". Betyder det att ordet kurd har en negativ innebörd? Naturligtvis inte.


Det har du helt rätt i, men om vi bortser från ordet "jävla" tycker jag ändå att jag får fram mitt budskap med exemplena.


Att väldigt många zingisar i Sverige tar illa upp och anser att ordet neger är negativt är faktiskt ingen god riktlinje för något. De flesta kurder jag känner tycker t.ex. att det är extremt fascistiskt av svenskar att säga att vi kommer från Iran, Irak, Turkiet eller Syrien. Vi är från Kurdistan och svenskarna är dumma i huvudet som inte förstår det, tycker otroligt många kurder. Saken är bara den att det inte avgör ifall svenskarna har en orättvis syn på kurder eller inte. Vad vi kurder tror om hur svenskar uppfattar oss är irrelevant. Det viktiga är vad svenskarna de facto tänker och tycker om oss. Ifall jag anser att alla svenskar är kurdofobiska kan jag ju inte använda det som argument mot dem. Jag måste ju utgå från vad svenskarna själva tycker och tror, och inte från vad jag tror eller misstänker om dem. Det är fördomsfullt. Och min åsikt är att de flesta svensktalande inte alls lägger in några negativa värderingar i ordet neger. Det är helt enkelt ett neutralt ord för att beskriva en kategori av människor. T.ex. som "västlänningar", "européer", "kaukasier", "asiater", "Mellanösternfolk", etc.

Nja det var väl inte riktigt liknande exempel, kurd, iranie, turk osv har inte i närheten lika negativ klang som ordet neger, precis som senegales, etiopier, nigerian inte heller har någon speciell negativ klang rent allmänt, sen att folk använder ordet kaukasier är ju bara löjligt, jag har aldrig hört någon beskriva en människa som kaukasier, precis lika sällan som jag hört någon beskriva en kines som en mongoloid


Detta tror jag inte på. Jag tror att det är så pass många zingisar som inte räknas som "afrikaner", och så pass många afrikaner som inte räknas som zingisar, att begreppet blir missledande. Och då särskilt onödigt med tanke på att det ju finns ett betydligt bättre ord med mycket större precision.

Nja det är väl där våra åsikter går isär

Men begreppet neger handlar ju inte enbart om hudfärg.
Ingen som sagt det, men ordet svart människa har ju ändå fått en viss laddning som associeras med de typiska karaktäristiska dragen hos en "neger".

Mago
2006-08-21, 23:24
Så tråkigt att man måste tassa runt ord som egentligen inte är negativa. Rasism är så fruktansvärt löjligt att man skäms.

Brukar inte säga neger eftersom folk uppenbarligen tar illa upp. Vad ska man säga för att inte uppröra? Vit tar ju ingen illa upp av, så svart borde väl funka bra?

Krokodil
2006-08-21, 23:30
Men kurder och bergsturkar är ju två helt olika saker. Menar du att kurder även kan kallas för bergsturkar men att vi väljer att kalla dem för kurder därför att kurderna själva hellre vill bli kallade för kurder istället för bergsturkar?
Jag är ingen expert på kurdistan, men vad jag förstår av kurder jag träffat är "bergsturk" ett mycket nedsättande ord som används av den turkiska staten om kurder. Detta fann jag på nätet: "Bergsturk är den svenska översättning på en benämning (dağ Türkü) som används i Turkiet för kurder, då den turkiska staten ej erkänner att kurderna skulle tillhöra en annan etnicitet än majoritetsbefolkningen i landet."

En av orsakerna till att vi säger "kurder" är självklart att ni själva använder den benämningen om ert folk.

PowPow
2006-08-21, 23:34
Att raser finns och att du kommer, om du vågar :D alltså, påbörja en lång debatt med mig om det för att till slut inse att du hade helt fel och att mänskliga raser finns. :) Och dessutom att världens bästa biolog anser att raser finns.

Vågar gör jag, men frågan är om jag orkar. Orden lång och debatt i samma mening vid den här tiden på dygnet låter inte jättelockande.:sleep:

Vilken biolog är det du talar om? Vad kallar han/hon sin verksamhet? Rasbiologi? På vilket sätt bemöter denne biolog det faktum att det är möjligt för två personer ur två olika så kallade raser att ha mer likartad genetik än två personer inom samma så kallade ras?

Bolio
2006-08-21, 23:35
älskar dig med =) *kissass*

=)

Sorry att jag inte skrev det tydligare, men syftade på människor som tittar på tv, Hasse Aro skulle aldrig säga neger på tv eftersom att det skulle vara väldigt icke-pk, däremot menar jag att folk bakom tvn inte har något att skämmas för i sina egna hushåll och därför skulle kunnat använda ordet neger för att beskriva t.ex. en idrottare, det jag försöker förklara är lite att en person blir en "neger" så fort han gör något dåligt, hjälper Martin Dahlin Sverige att ta Vm-brons är han "svensk", skulle han däremot råna en bank eller ****** någons syster är han en "neger".

Men det där funkar ju inte heller. Det där kan man applicera på alla slags invandrare. En arab som vinner VM-Guld är svensk och en arab som rånar en bank är arab. Ordet arab får inte en negativ innebörd för det.

Det har du helt rätt i, men om vi bortser från ordet "jävla" tycker jag ändå att jag får fram mitt budskap med exemplena.

Vilket är budskapet?

Nja det var väl inte riktigt liknande exempel, kurd, iranie, turk osv har inte i närheten lika negativ klang som ordet neger, precis som senegales, etiopier, nigerian inte heller har någon speciell negativ klang rent allmänt, sen att folk använder ordet kaukasier är ju bara löjligt, jag har aldrig hört någon beskriva en människa som kaukasier, precis lika sällan som jag hört någon beskriva en kines som en mongoloid

Men nu var det inte ordet kurd jag syftade på utan andra människors åsikter om saker och ting och hur man kan tolka dem. Du använde det som ett argument för att neger har en negativ betydelse för de flesta svenskar, att du kände många afrikaner och att de upplevde det så. Jag menar att du inte kan använda det som ett argument. Det är inte relevant hur afrikanerna tycker att svenskar ser på ett visst ord, utan just vad svenskarna själva tycker och tänker om ordet. Radikalfeminister i Sverige anser t.ex. att det pågår ett groteskt förtryck mot alla kvinnor dag in och dag ut och att alla män är skyldiga till det, kan vi verkligen använda det som ett argument mot männen? Måste vi inte utgå från vad männen själva tycker och inte vad kvinnorna tror att de tycker? Och på samma sätt, kan vi verkligen utgå från vad afrikanerna tror svenskarna tycker eller borde vi inte ha svenskarnas egna åsikter som utgångspunkt?


Nja det är väl där våra åsikter går isär

Du tror alltså att majoriteten av det svensktalande folket anser att ordet neger har en negativ innebörd?

Ingen som sagt det, men ordet svart människa har ju ändå fått en viss laddning som associeras med de typiska karaktäristiska dragen hos en "neger".

Jag håller inte med. Dessutom är det språkligt nonsens. Tycker vi inte om ordet neger för att beskriva negrer kan vi väl istället skapa ett nytt synonym? Svart människa är villseledande och kan betyda tusen andra saker. Inte minst därför att ingen människa är svart. Det kan kanske fungera bland en yngre befolkning som ser på amerikansk TV och film, men den äldre svenska generationen trorj ag inte talar om "svarta människor". I komparation med vadå egentligen? Vita människor? Är jag vit? Jag känner mig inte vit...

Bolio
2006-08-21, 23:36
Jag är ingen expert på kurdistan, men vad jag förstår av kurder jag träffat är "bergsturk" ett mycket nedsättande ord som används av den turkiska staten om kurder. Detta fann jag på nätet: "Bergsturk är den svenska översättning på en benämning (dağ Türkü) som används i Turkiet för kurder, då den turkiska staten ej erkänner att kurderna skulle tillhöra en annan etnicitet än majoritetsbefolkningen i landet."

En av orsakerna till att vi säger "kurder" är självklart att ni själva använder den benämningen om ert folk.

Så jag som är kurd från Iran kan också kallas för bergsturk? Ser du verkligen ingen skillnad mellan kurd - bergsturk och svart - neger?

Bolio
2006-08-21, 23:37
Vågar gör jag, men frågan är om jag orkar. Orden lång och debatt i samma mening vid den här tiden på dygnet låter inte jättelockande.:sleep:

Vilken biolog är det du talar om? Vad kallar han/hon sin verksamhet? Rasbiologi? På vilket sätt bemöter denne biolog det faktum att det är möjligt för två personer ur två olika så kallade raser att ha mer likartad genetik än två personer inom samma så kallade ras?

Richard Dawkins. Biologi. Han bemöter inte sådana irrelevanta argument överhuvudtaget. Mänskliga raser handlar om ytliga karaktäristika, utseendesdrag helt enkelt.

Krokodil
2006-08-21, 23:43
Så jag som är kurd från Iran kan också kallas för bergsturk? Ser du verkligen ingen skillnad mellan kurd - bergsturk och svart - neger?Kallas av vem? Jag försökte bara åskådliggöra att man (i Sverige) försöker låta den som åsyftas bestämma benämning.

Det haltar lite när man ska jämföra "neger" med t.ex. "kurd" eftersom det ena syftar på hudfärg och det andra om etnicitet.

Bolio
2006-08-21, 23:44
Kallas av vem? Jag försökte bara åskådliggöra att man (i Sverige) försöker låta den som åsyftas bestämma benämning.

Det haltar lite när man ska jämföra "neger" med t.ex. "kurd" eftersom det ena syftar på hudfärg och det andra om etnicitet.

Inte minst för att negrer är negrer och kurder inte är bergsturkar utan just kurder.

Bolio
2006-08-21, 23:46
Kallas av vem? Jag försökte bara åskådliggöra att man (i Sverige) försöker låta den som åsyftas bestämma benämning.

Det haltar lite när man ska jämföra "neger" med t.ex. "kurd" eftersom det ena syftar på hudfärg och det andra om etnicitet.

Sen har du fel i sakfrågan också. Vilka ord vi använder bestäms av det svenska folket, ingen annan. Så har det alltid varit och så är det idag.

Rataxes
2006-08-21, 23:48
Richard Dawkins. Biologi. Han bemöter inte sådana irrelevanta argument överhuvudtaget. Mänskliga raser handlar om ytliga karaktäristika, utseendesdrag helt enkelt.Dawkins? Trodde inte han var vidare förtjust i diskontinuerligt tänkande överhuvudtaget.

Krokodil
2006-08-21, 23:49
Sen har du fel i sakfrågan också. Vilka ord vi använder bestäms av det svenska folket, ingen annan. Så har det alltid varit och så är det idag.
Har svenska folket bestämt att t.ex. ordet "romer" är att föredra före "zigenare" eller har romerna haft någon talan i saken?

aliquis
2006-08-21, 23:51
Jag tycker inte det iaf.

Achryl
2006-08-21, 23:54
Vetenskapligt sett är det inte intressant. Skillnaderna är större mellan individer än "raser".

I vissa folk är en blodgrupp mycket vanligare än andra. Men hur kan man utnyttja det? Man måste ju likväl veta vilken blodgrupp individen har innan man kan ge han blod eller nåt. Dessutom, om det fanns någon medicinsk applikation så måste man ju veta vilken ras individen tillhör. En individ kan vara av 90% japanskt ursprung och ändå vara den svartaste negern i afrika.

Så nej, det finns inget praktiskt i att indela oss i raser, inte naturvetenskapligt sett i alla fall. Det går inte att dela in människor i raser. Till synes kan det verka som att det finns homogena raser, men i verkligheten kan man inte veta vilken "ras" någon tillhör.

Okej. Jag läste om hur olika folkgrupper reagerar olika på mediciner i Illustrerad Vetenskap, så satsar inte alla mina slantar på att jag har rätt =)

PowPow
2006-08-22, 00:05
Richard Dawkins. Biologi. Han bemöter inte sådana irrelevanta argument överhuvudtaget. Mänskliga raser handlar om ytliga karaktäristika, utseendesdrag helt enkelt.

Och hur delar han upp de mänskliga raserna? Vad baserar han det på? Det måste ju vara omöjligt att lyckas dela upp människorna utan att använda sig av genetik (även om det visats sig vara omöjligt då med). Jag menar.. eller jag vet inte vad jag menar. Kan inte ens tänka mig hur en sådan klassifisering skulle gå till. Färgschema? Mäta tjocklek på hår? Mäta näsor? I dont get it. Talar han verkligen om biologiska raser på detta vis?

En snabb googling gav mig detta citat:
"[Race] doesn't exist biologically, but it does exist socially… Culturally I'm white-ified. People see me as white. That has something to do with how I look, but it has nothing to do with biological variation."
(http://www.vdare.com/sailer/dawkins.htm)

Jag är förvirrad. Talar vi om olika saker?
Om jag förstår det rätt så säger han samma sak som jag: Att det biologiskt sett inte går att skilja på olika raser.

Kwon
2006-08-22, 02:57
Är väl bara att kalla Kofi Annan för neger och se vad som händer.

Kofi på besök i Sverige.

Göran P: Nämen tjenare Kofi! Välkommen din gamle neger!

Kofi:Thank you!

(vid middagen)

Göran P: Har du besökt Ghana på länge Kofi?

Skall vara ganska överbefolkat där nu va?

Hur många negrer bor där nuförtiden?

Kofi: !

(lite senare)

Göran P: Inte kul å va neger om man bor i södra delarna av staterna va?

Kofi: Dunno!

Dissector
2006-08-22, 06:16
Jag tycker definitivt inte att ordet är rasistiskt, eller nedsättande heller för den delen (är väl kanske upp till dom själva att avgöra iofs). Däremot vet man inte vem som tycker det så jag undviker att använda det bland invandrare eller ... :rolleyes: negrer, när jag inte är så bekant med personerna i fråga. Gäller även bland vanliga svenskar jag inte känner. Då säger jag mörkhyad oftast.


[...]


:laugh::laugh:

Kwon
2006-08-22, 07:20
Är ju ganska enkelt.

Anser de berörda att det är nedsättade så är det ju det.

Själv använder jag inte det ordet i något sammanhang, däremot brukade många av de gamla polarna göra det.

En gammal polispolare när vi var ute på stan: Kolla dom där negerbrudarna, vilka rövar dom har! (dom stog 2 meter ifrån oss).

Jag: Pinsam tystnad och tittade lite snabbt mot deras håll för att se deras blickar mot polaren. Sen tittade jag upp i luften. [Lite som att man skulle börja vissla då] :D

En annan polare: Vars ska ni på semestern?

Jag: Kanske te Grekland, helst skulle man ju vilja åka till något ställe man aldrig vart förut. Typ Afrika, USA, Australien tex

Polaren: Äh, hur kul är det där? Finns bara negrer i Afrika!

Jag tänkandes för mig själv: "lol"

Diggler
2006-08-22, 07:50
Har svenska folket bestämt att t.ex. ordet "romer" är att föredra före "zigenare" eller har romerna haft någon talan i saken?


jag tror att Romerna är kluvna i frågan. Finskzigenare i sverige kallar sig själva för zigenare, andra zigenare kallar sig för romer. Kanske för att de vill skilja sig själva från just finskzigenare?

Trance
2006-08-22, 07:53
Vetenskapligt sett är det inte intressant. Skillnaderna är större mellan individer än "raser".

I vissa folk är en blodgrupp mycket vanligare än andra. Men hur kan man utnyttja det? Man måste ju likväl veta vilken blodgrupp individen har innan man kan ge han blod eller nåt. Dessutom, om det fanns någon medicinsk applikation så måste man ju veta vilken ras individen tillhör. En individ kan vara av 90% japanskt ursprung och ändå vara den svartaste negern i afrika.

Så nej, det finns inget praktiskt i att indela oss i raser, inte naturvetenskapligt sett i alla fall. Det går inte att dela in människor i raser. Till synes kan det verka som att det finns homogena raser, men i verkligheten kan man inte veta vilken "ras" någon tillhör.

Det finns medicinska tillämpningar. Dosering av medicin t.ex. Ett annat är att om svarta och vita får en hjärtattack så beror det på olika saker oftare procentuellt. Så man tjänar på att chansa på "vit" behandling först på vita och "svart" på svarta, bara genom att spela på oddsen.

Sedan småsaker som vem som kan äta mjölk, vem som tår alkohol etc skiljer ju.

Tolkia
2006-08-22, 08:07
I mina ögon är inte "neger" i sig ett negativt/rasistiskt ord, men det skall tilläggas att jag då ser på det som vit (öh ... skär?) och svensk många generationer inlandsbönder tillbaka. Jag är också medveten om att många faktiskt använder det i nedsättande syfte och brer ut sin om "jävla negrer" etc., så att det i många sammanhang faktiskt fungerar högst nedsättande och så att många som skulle kunna falla inom gruppen "negrer" upplever det som nedsättande. I sammanhang där jag märker av endera ("zingi" - var det så det hette i den aktuella diskussionen? - tar illa upp/ random person använder "neger" på ett sätt jag inte själv vill använda det, typ som skällsord) avstår jag från att använda ordet. Min svada lider inte överdrivet av en och annan begränsning. :D

Sedan är ju inte ordet "neger" alls adekvat i alla sammanhang bara för att de personer man avser är svarta. En jämförelse mellan "negrer" och "indier" är t.ex., skulle jag säga, inkorrekt; korrekt skulle vara att jämföra "indier" och "somalier"/"ugandier"/annan nationalitet. "Neger" är inte heller synonymt med "afrikan" - det finns afrikaner som inte är negrer resp,. negrer som inte är afrikaner. Det senare även utan att härstamma från in/utvandrare.

Bolio
2006-08-22, 08:10
Dawkins? Trodde inte han var vidare förtjust i diskontinuerligt tänkande överhuvudtaget.

Hur så?

Bolio
2006-08-22, 08:11
Har svenska folket bestämt att t.ex. ordet "romer" är att föredra före "zigenare" eller har romerna haft någon talan i saken?

Självklart har det svenska folket bestämt det. Romerna/zigenarna som bor i Sverige är väl en del av det svenska folket?

Bolio
2006-08-22, 08:12
Och hur delar han upp de mänskliga raserna? Vad baserar han det på? Det måste ju vara omöjligt att lyckas dela upp människorna utan att använda sig av genetik (även om det visats sig vara omöjligt då med). Jag menar.. eller jag vet inte vad jag menar. Kan inte ens tänka mig hur en sådan klassifisering skulle gå till. Färgschema? Mäta tjocklek på hår? Mäta näsor? I dont get it. Talar han verkligen om biologiska raser på detta vis?

En snabb googling gav mig detta citat:
"[Race] doesn't exist biologically, but it does exist socially… Culturally I'm white-ified. People see me as white. That has something to do with how I look, but it has nothing to do with biological variation."
(http://www.vdare.com/sailer/dawkins.htm)

Jag är förvirrad. Talar vi om olika saker?
Om jag förstår det rätt så säger han samma sak som jag: Att det biologiskt sett inte går att skilja på olika raser.

Mja, det börjar luta åt det. För att göra det enkelt: Vad menar du med biologiskt? Är inte allt just... biologi?

Bolio
2006-08-22, 08:22
To quote myself:

Själv tycker jag att det är skitkorkat att säga att raser inte finns. Men fullt lika korkat att tro att det inte är vi människor som har hittat på raser, alltså att det är vi som kategoriserar människor. Men på samma sätt som vi har skapat kategorierna "mustasch" eller "skägg" har vi också skapat kategorin "negroid" - och den är fullt lika riktig och verklig som exempelvis kategorin skägg. Egentligen "finns" ju inte skägg heller. Det är en massa hårstrån som egentligen inte har någonting med varandra att göra, men som vi människor grupperar ihop i en kategori som vi sedan döper till skägg, och som vi tar för givet är skild från de resterande hårstråna i området.

Det är ju helt godtyckligt vad som skall ingå i kategorin skägg. Ordet är transcendent och lever på att de flesta utav oss håller med om ungefär vilka hårstrån som får ingå. Samma sak gäller för mänskliga raser. Moder natur har ju ingen aning om vad en neger är och hur den skiljer sig från en kaukas, men det gör hon inte heller vad andra mänskliga koncept som exempelvis kapitalism beträffar. Ändå är det väl ingen som hävdar att kapitalism inte "finns", bara för att vi människor har skapat det? Vi är ju liksom en del utav naturen och precis som träden kan skapa blad är vi förmögna att skapa nya delar i samma natur som vi själva och allt annat befinner oss i.

Nina L
2006-08-22, 08:26
Är ju ganska enkelt.

Anser de berörda att det är nedsättade så är det ju det.Jag tycker som du.

Big_Vik
2006-08-22, 08:29
negerjävel o dyl är inte speciellt trevligt nej, men pröva att sätta ordet i ett sammanhang. Att jobba som en neger betyder att jobba hårt vilket är positivt. Att vara välhäng som en neger vet väl det flesta vad det innebär och att få en chockladboll (dew är ju så goda) uppkallad efter sig är väl fint? Neger är ett fint ord?

Trance
2006-08-22, 08:31
negerjävel o dyl är inte speciellt trevligt nej, men pröva att sätta ordet i ett sammanhang. Att jobba som en neger betyder att jobba hårt vilket är positivt. Att vara välhäng som en neger vet väl det flesta vad det innebär och att få en chockladboll uppkallad efter sig är väl fint? Neger är ett fint ord?

Jobba som en neger är väl kanske inte överdrivet fint. Neger har blivit nedsättande, så stort inflytande har kulturen från den Stora Satan. Det är bara bita ihop och säga schwarting istället.

L-Sami
2006-08-22, 08:34
Att använda N-ordet handlar bara om ointelligens av personen som använder det. Ordet är utdött sen urminnes tid, som använder ordet borde kallas för urbefolkningsmän som har ingen utbildning av vårt moderna samhälle.

Bolio
2006-08-22, 08:35
Att använda N-ordet handlar bara om ointelligens av personen som använder det. Ordet är utdött sen urminnes tid, som använder ordet borde kallas för urbefolkningsmän som har ingen utbildning av vårt moderna samhälle.

Vilket du har som inte kan svenska? *whatever*

Big_Vik
2006-08-22, 08:35
Jobba som en neger är väl kanske inte överdrivet fint. Neger har blivit nedsättande, så stort inflytande har kulturen från den Stora Satan. Det är bara bita ihop och säga schwarting istället.

Jag tycker det, lite grann som att göra karriär? Negerjobb är iofs. värre då...

Bolio
2006-08-22, 08:37
För att få slut på debatten:

Ordet neger kan av vissa uppfattas som nedsättande och av de flesta andra som neutralt.

Riktigt?

L-Sami
2006-08-22, 08:39
Vilket du har som inte kan svenska? *whatever*

Vad syftar du på?

Bolio
2006-08-22, 08:42
Vad syftar du på?

Läs igenom ditt inlägg och fundera över språkkvaliteten. När du har gjort det kan du fundera över var du befann dig under svensklektionerna i högstadiet.

Att använda N-ordet handlar bara om ointelligens av personen som använder det. Ordet är utdött sen urminnes tid, som använder ordet borde kallas för urbefolkningsmän som har ingen utbildning av vårt moderna samhälle.

Det där låter som något min farbror skulle säga. Han har bott i Sverige i 4 år. :D

Kwon
2006-08-22, 08:44
Jag tycker som du.

Och jag respekterar det, vet man att folk känner att vissa ord är nedsättande så använder jag dom inte.


What's up mah niggaz??!

L-Sami
2006-08-22, 09:50
Läs igenom ditt inlägg och fundera över språkkvaliteten. När du har gjort det kan du fundera över var du befann dig under svensklektionerna i högstadiet.




Om du inte förstår vad jag skrev, så är det väl du som inte kan svenska. Trådet har överhuvudtaget inget med språkkvalité att göra.

Bolio
2006-08-22, 09:52
Om du inte förstår vad jag skrev, så är det väl du som inte kan svenska. Trådet har överhuvudtaget inget med språkkvalité att göra.

Det du skrev var språkligt inkorrekt. När du sedan menar att vi som använder ordet neger är obildade och dumma, så framstår det som mycket lustigt när du själv saknar grundläggande kunskaper i svenska.

Det heter förresten tråden och inte trådet. En tråd, inte ett tråd.

L-Sami
2006-08-22, 10:02
Det du skrev var språkligt inkorrekt. När du sedan menar att vi som använder ordet neger är obildade och dumma, så framstår det som mycket lustigt när du själv saknar grundläggande kunskaper i svenska.

.


Ne, det har jag inte påstått att folk som använder ordet är dumma. Jag förstår inte bara varför använda ett ord som är utdött i den moderna och utbildade världen. N-ger användes under slavtiden, varför ska man använda ett sådant ord i dagens samhälle för ett människoslag?

Bolio
2006-08-22, 10:05
Ne, det har jag inte påstått att folk som använder ordet är dumma. Jag förstår inte bara varför använda ett ord som är utdött i den moderna och utbildade världen. N-ger användes under slavtiden, varför ska man använda ett sådant ord i dagens samhälle för ett människoslag?

Är inte ointelligent ekvivalent med dum? Du skrev att vi som använder ordet är ointelligenta. Varför är vi det? Jag känner mig rätt så intelligent.

Ordet är inte utdött. Det används flitigt i Sverige och har därför en plats i SAOL.

Vilken slavtid syftar du på egentligen? Har vi någonsin haft negrer som slavar i Sverige?

High1ander
2006-08-22, 10:17
Jag tycker inte Neger e daligt, men jag anvander det sallan da jag vet att vissa kan ta illa upp.

Det existerar inga raser inom homo sapiens. Bara för att vi ser olika ut beroende på ursprung betyder inte det att vi genetiskt skiljer oss så mycket att vi är olika "raser".

Jag tycker man kan prata om "raser" hur mycket man vill. Men som andra sagt e det inte sa praktiskt da en svart snubbe kan ha mer gemensamt med en vit snubbe and tva svarta snubbar har med varandra.

Men samma sak bor val da ocksa galla hundar? Att kalla en hund for en ras bara pga den ser ut e val fel da?

Ras innebar val generellt att det forfarande e samma art och darmed sa kan en hona och en hane fa fertil avkomma, men att det fortfarande finns variationer.

L-Sami
2006-08-22, 10:17
Är inte ointelligent ekvivalent med dum? Du skrev att vi som använder ordet är ointelligenta. Varför är vi det? Jag känner mig rätt så intelligent.

Ordet är inte utdött. Det används flitigt i Sverige och har därför en plats i SAOL.

Vilken slavtid syftar du på egentligen? Har vi någonsin haft negrer som slavar i Sverige?


Är inte ointelligent ekvivalent med dum? Möjligtvis kan det vara det.

Att använda ett ord som känns stötande och förolämpande av människor är något ointelligent enligt mig.

Ordet har utgått ur det offentliga språket man använder inte ordet t ex i skolorna.

Jag menar slavtiden i USA. Det är därifrån ordet kommer ifrån, därför finns det ingen anledning för svenskarna ens att använda ordet för att det har inte funnits några slavar i sverige.

Nina L
2006-08-22, 10:21
What's up mah niggaz??!Är "What's up mah niggaz" ett nedsättande uttryck?


bolio: Riktigt? Mjae, om du byter plats på "vissa" och "de flesta" så godkänner jag det.

Bolio
2006-08-22, 10:23
Är inte ointelligent ekvivalent med dum? Möjligtvis kan det vara det.

Att använda ett ord som känns stötande och förolämpande av människor är något ointelligent enligt mig.

Ordet har utgått ur det offentliga språket man använder inte ordet t ex i skolorna.

Jag menar slavtiden i USA. Det är därifrån ordet kommer ifrån, därför finns det ingen anledning för svenskarna ens att använda ordet för att det har inte funnits några slavar i sverige.

Så det är ointelligent att använda ordet kurd i Turkiet? Där finns det många kurdfientliga turkar som blir stötta av ordet kurd.

Kommer det svenska ordet neger från USA?

Nitrometan
2006-08-22, 10:31
Kommer det svenska ordet neger från USA?
Neger är ett i grunden nedsättande ord. Det uppstod på på 1500- och 1600-talen då européer utforskade Afrika. De namngav alla djur och människor de hittade. Nubier funkade inte längre eftersom de utforskade andra delar av Afrika. Sen kom de på att de kunde använda dem som slavar. Då var det extra viktigt att påpeka att de inte var lika mycket värda.

Länge ansågs det t.ex. att afrikaner inte var riktiga människor utan nånslags mellanting mellan apa och människa.

Språkligt sett kommer neger från latinets niger (svart) och spanskans, portugisiskans osv. ord för svart. Neger betyder helt enkelt svarting. Och ja, det är ett nedsättande ord.

Kwon
2006-08-22, 10:35
Är "What's up mah niggaz" ett nedsättande uttryck?


Du får la testa!

Leta upp närmaste grupp mörkhyade pågar I Malmoe och presentera dig på detta sätt "What's up mah niggaz!?!?!" :D

Berätta sedan vilken respons du fick!

Jag tror dock att du hade fått bättre (mer positiv) respons än om jag hade gjort det! :devil:

L-Sami
2006-08-22, 10:35
Så det är ointelligent att använda ordet kurd i Turkiet? Där finns det många kurdfientliga turkar som blir stötta av ordet kurd.

Kommer det svenska ordet neger från USA?


Kurdar har sitt ursprung från Kurdistan och samma som en nigerian har sitt ursprung från Nigeria. N-ger är ett stötande ord som kommer ifrån slavtiden i USA.

Att jämföra en kurd och n-ger är att jämföra folkgrupp vs ras. Som att jämföra en vithyad med en pakistanier. Det är lite skillnad där.

Meningen av ordet n-ger har sitt ursprung från USA. Jag tror inte att man skulle ha använt ordet i sverige om man det hade inte funnits slavar i USA.

Bolio
2006-08-22, 10:37
Kurdar har sitt ursprung från Kurdistan och samma som en nigerian har sitt ursprung från Nigeria. N-ger är ett stötande ord som kommer ifrån slavtiden i USA.

Att jämföra en kurd och n-ger är att jämföra folkgrupp vs ras. Som att jämföra en vithyad med en pakistanier. Det är lite skillnad där.

Meningen av ordet n-ger har sitt ursprung från USA. Jag tror inte att man skulle ha använt ordet i sverige om man det hade inte funnits slavar i USA.

Jag tror att du behöver studera lite svensk språklära. Samma sak gäller för Nitrometan.

Kwon
2006-08-22, 10:38
Ordet kommer ursprungligen från spanskans "negro" som betyder svart.

Ordet har tidigare använts mer generellt men i takt med att det fått en mer negativ klang så har det utgått ur det offentliga språket.

Vissa kan uppfatta ordet som stötande.

http://runeberg.org/img/nfak/0483.4.png

Kraniets abnorma tjocklek, vilket låter negern uthärda slag, som skulle krossa en normal europeisk huvudskål! ROFL!

bubbe
2006-08-22, 10:41
Jag tror att du behöver studera lite svensk språklära. Samma sak gäller för Nitrometan.

vad spelar det för roll? du vill väl inte argumentera med att vi andra har dåligt (slarvigt) språkbruk på forumet, utan bemöta argumenten med fakta istället. Tycker fö du själv inte håller fanan speciellt högt vad det gäller skrivet språk i denna tråden, inte för att jag bryr mig öht men bara som en parantes.

cosmo
2006-08-22, 10:42
L-Sami, skärp dig. Ordet neger kommer inte från slavtiden i USA. Läs vad Nitrometan ovan skriver.

För övrigt har jag en kompis (neger), som inte gillar ordet eftersom han anser att det har dålig klang, då slavägare började använda ordet på de personer de höll som slavar; slavarna betraktades inte som människor, utan som ägodelar.

Kwon
2006-08-22, 10:42
LOL!

"Kraniets starka prognatism med en breddindex af 70-74 (enl. Broca) och abnorma tjocklek, som låter negern uthärda slag, hvilka ovilkorligt skulle krossa en normal europeisk hufvudskål;"

"I psykiskt hänseende kan negern sägas i allmänhet stå på barnets ståndpunkt, med liflig fantasi, brist på uthållighet och energi och ett
lättrörligt lynne, hvars mest framstående drag..."

Bolio
2006-08-22, 10:43
vad spelar det för roll? du vill väl inte argumentera med att vi andra har dåligt (slarvigt) språkbruk på forumet, utan bemöta argumenten med fakta istället. Tycker fö du själv inte håller fanan speciellt högt vad det gäller skrivet språk i denna tråden, inte för att jag bryr mig öht men bara som en parantes.

Vad har slarvigt språkbruk med saken att göra? Jag pratar alltså om ursprunget till det svenska ordet neger. Det har ingenting med engelskans nigger att göra.

bubbe
2006-08-22, 10:45
Vad har slarvigt språkbruk med saken att göra? Jag pratar alltså om ursprunget till det svenska ordet neger. Det har ingenting med engelskans nigger att göra.

ok! bra, trodde du var ute att bemöta texten genom nedlåtande attityd i att folk inte bryr sig om att skriva perfekt svenska.

Bolio
2006-08-22, 10:47
ok! bra, trodde du var ute att bemöta texten genom nedlåtande attityd i att folk inte bryr sig om att skriva perfekt svenska.

Nej, jag är ingen språkpolis och har aldrig brytt mig om folks språk. Det jag tycker är konstigt är hur lätt folk drar egenkonstruerade slutsatser som den att svenskans neger kommer från amerikanska slavägares nigger...

L-Sami
2006-08-22, 10:48
L-Sami, skärp dig. Ordet neger kommer inte från slavtiden i USA. Läs vad Nitrometan ovan skriver.

För övrigt har jag en kompis (neger), som inte gillar ordet eftersom han anser att det har dålig klang, då slavägare började använda ordet på de personer de höll som slavar; slavarna betraktades inte som människor, utan som ägodelar.


Okej, det började användas tidigare då! men användes ändå flitigt under slavtiden i USA.

cosmo
2006-08-22, 10:52
Okej, det började användas tidigare då! men användes ändå flitigt under slavtiden i USA.

Användes neger (negro) eller nigger flitigt under slavtiden i USA?

L-Sami
2006-08-22, 10:56
Nej, jag är ingen språkpolis och har aldrig brytt mig om folks språk. Det jag tycker är konstigt är hur lätt folk drar egenkonstruerade slutsatser som den att svenskans neger kommer från amerikanska slavägares nigger...


Ordet användes under 1500-1600 talet för afrikaner som var slavar och behandlades som om de var mindre värda.

Är det rätt att använda ett sådant ord om ett människoslag som är i dagens samhälle lika värda som ljushyade människor?

Det är precis vad jag menade med ointelligens.

L-Sami
2006-08-22, 10:56
Användes neger (negro) eller nigger flitigt under slavtiden i USA?

Ja, vad kallade man slavarna annars då?

Kwon
2006-08-22, 10:57
Well, oavsett hur jag, Lasse eller Börje använder ordet, så kan man ej vara så säker på att de drabbade/berörda vet att jag menar det ord vars ursprung kommer från si och så och betyder svart.

Det är oftare så att de tror någonting annat menas, vilket skapar problem.

För att undvika dessa problem, kan man använda ord som är svårare att misstyda, som till exempel mörkhyad eller färgad vilket jag inte tror någon tar illa vid sig av.

Bara för att det var allmänt accepterat och OK av europeerna att tro att färgade var en slags apor med ett psyke liknande barnet runt 1900-talet, behöver inte det betyda att det var ok för de berörda!

Lasse kan ju säga neger med en helt annan mening än vad Örjan gör tex.

Ordet neger har tydligen olika betydelse för olika personer.

Där Bolio och andra kanske använder ordet neger med betydelsen svart (från spanskans negro) kanske Beppe använder det med en helt annan mening.

Men det viktigaste enligt mig, är ju hur den/de berörda uppfattar det.

När det är så lätt att använda färgad eller mörkhyad och undvika konfrontation, varför ej använda de orden istället för att det skall finnas risk till missförstånd och obehag?

Bara jag för att JAG vet att när JAG säger neger så menar jag si, behöver det inte betyda att Kofi Anan som jag diskuterar med vet det. För honom kanske ordet har en helt annan mening och betydelse.

Bolio
2006-08-22, 10:59
En gång för alla: ordet neger har ingenting med nigger eller negro i den amerikanska engelskan att göra. De har utvecklats utifrån samma grund men separat och med olika värden. Vårt ord för neger fanns långt innan USA ens existerade.

L-Sami
2006-08-22, 11:00
Well, oavsett hur jag, Lasse eller Börje använder ordet, så kan man ej vara så säker på att de drabbade/berörda vet att jag menar det ord vars ursprung kommer från si och så och betyder svart.

Det är oftare så att de tror någonting annat menas, vilket skapar problem.

För att undvika dessa problem, kan man använda ord som är svårare att misstyda, som till exempel mörkhyad eller färgad vilket jag inte tror någon tar illa vid sig av.

Bara för att det var allmänt accepterat och OK av europeerna att tro att färgade var en slags apor med ett psyke liknande barnet runt 1900-talet, behöver inte det betyda att det var ok för de berörda!

Lasse kan ju säga neger med en helt annan mening än vad Örjan gör tex.

Ordet neger har tydligen olika betydelse för olika personer.

Där Bolio och andra kanske använder ordet neger med betydelsen svart (från spanskans negro) kanske Beppe använder det med en helt annan mening.

Men det viktigaste enligt mig, är ju hur den/de berörda uppfattar det.

När det är så lätt att använda färgad eller mörkhyad och undvika konfrontation, varför ej använda de orden istället för att det skall finnas risk till missförstånd och obehag?


Faktiskt! Ganska klokt sagt :thumbup:

cosmo
2006-08-22, 11:00
Ja är inget bra svar på en sådan fråga, tycker jag? Jag gjorde en distinktion.

"Jag menar slavtiden i USA. Det är därifrån ordet kommer ifrån, därför finns det ingen anledning för svenskarna ens att använda ordet för att det har inte funnits några slavar i sverige."

Neger eller nigger?

cosmo
2006-08-22, 11:01
En gång för alla: ordet neger har ingenting med nigger eller negro i den amerikanska engelskan att göra. De har utvecklats utifrån samma grund men separat och med olika värden. Vårt ord för neger fanns långt innan USA ens existerade.
Bra sagt.

L-Sami
2006-08-22, 11:01
En gång för alla: ordet neger har ingenting med nigger eller negro i den amerikanska engelskan att göra. De har utvecklats utifrån samma grund men separat och med olika värden. Vårt ord för neger fanns långt innan USA ens existerade.

Jasså från vilket årtal då? och vilka började använda ordet i sverige? och i vilken mening?

L-Sami
2006-08-22, 11:04
Ja är inget bra svar på en sådan fråga, tycker jag? Jag gjorde en distinktion.

"Jag menar slavtiden i USA. Det är därifrån ordet kommer ifrån, därför finns det ingen anledning för svenskarna ens att använda ordet för att det har inte funnits några slavar i sverige."

Neger eller nigger?


Ja, man använde ordet n-gger för slavarna i USA. På detta sätt har det utvecklats in i det moderna samhället i dagens USA. Det är inte precis att man använder ordet n-gger för att mena att en person är svart utan för att förnedra personen.

Bolio
2006-08-22, 11:06
Jasså från vilket årtal då? och vilka började använda ordet i sverige? och i vilken mening?

1600-talet daterar SAOB det tillbaka till. Det användes för att beskriva det som vi idag anser vara negrer.

L-Sami
2006-08-22, 11:07
Om man inte kan säga n-ger ordet i närvarande av mörkhyade människor så ska man helst låta bli att göra det när de är frånvarande.

eller säga det när man kollar den mörkhyade personen i ögonen utan att man vill förnedra den.

cosmo
2006-08-22, 11:10
Ja, man använde ordet n-gger för slavarna i USA. På detta sätt har det utvecklats in i det moderna samhället i dagens USA. Det är inte precis att man använder ordet n-gger för att mena att en person är svart utan för att förnedra personen.
*whatever*

Är din hjärna felprogrammerad?

Förstod du min ursprungliga fråga? :confused:

L-Sami
2006-08-22, 11:12
*whatever*

Är din hjärna felprogrammerad?

Förstod du min ursprungliga fråga? :confused:

Nej jag förstår inte vad du menar :confused:

"Användes neger (negro) eller nigger flitigt under slavtiden i USA?"

vad menar du exakt med den?

cosmo
2006-08-22, 11:17
Hela tråden handlar alltså om ordet neger, inte nigger. Jag citerar bolio:

"En gång för alla: ordet neger har ingenting med nigger eller negro i den amerikanska engelskan att göra. De har utvecklats utifrån samma grund men separat och med olika värden. Vårt ord för neger fanns långt innan USA ens existerade."

Jag skriver att ordet neger kommer inte från slavtiden i USA. Du svarar med att säga:

"Okej, det började användas tidigare då! men användes ändå flitigt under slavtiden i USA."

Var det neger eller nigger som användes?

?

L-Sami
2006-08-22, 11:29
Hela tråden handlar alltså om ordet neger, inte nigger. Jag citerar bolio:

"En gång för alla: ordet neger har ingenting med nigger eller negro i den amerikanska engelskan att göra. De har utvecklats utifrån samma grund men separat och med olika värden. Vårt ord för neger fanns långt innan USA ens existerade."

Jag skriver att ordet neger kommer inte från slavtiden i USA. Du svarar med att säga:

"Okej, det började användas tidigare då! men användes ändå flitigt under slavtiden i USA."

Var det neger eller nigger som användes?

?

Det var nigger som användes i USA eftersom neger är svenska. Fast den har samma innebörd, ett nedsättande ord.

Bolio
2006-08-22, 11:32
Det var nigger som användes i USA eftersom neger är svenska. Fast den har samma innebörd, ett nedsättande ord.

Har neger samma innebörd som nigger? Hur drar du den slutsatsen? Utifrån vilken etymologisk forskning?

Grahn
2006-08-22, 11:35
Det var nigger som användes i USA eftersom neger är svenska. Fast den har samma innebörd, ett nedsättande ord.

Inte för att jag ser vikten av att framhärda att använda ett ord som folk upplever som nedsättande, men det du sa nu var väl inte riktigt logiskt?

L-Sami
2006-08-22, 11:35
Har neger samma innebörd som nigger? Hur drar du den slutsatsen? Utifrån vilken etymologisk forskning?

Om du slår upp ordet i en ordbok. Neger=Negro och Nigger har utvecklats utifrån negro.

Bolio
2006-08-22, 11:37
Om du slår upp ordet i en ordbok. Neger=Negro och Nigger har utvecklats utifrån negro.

Men negro betyder svart och har ingen negativ konnotation. Negro är helt neutralt. Det kommer från latinets niger. Är ordet "svart" negativt? En svart bil är en dålig bil? Är du rasist?

Grahn
2006-08-22, 11:38
Om du slår upp ordet i en ordbok. Neger=Negro och Nigger har utvecklats utifrån negro.

Svenne är nedsättande och har utvecklats ifrån svensk, det gör inte svensk nedsättande.

Bakgrunden till varför neger upplevs som stötande är ologisk, det förändrar dock inget eftersom i dagsläget upplevs det som stötande och bör därför undvikas.

cosmo
2006-08-22, 11:43
Kanske har vänsterspöket skapat ett klimat där sunt svenskt språkbruk blivit främlingsfientligt?

För övrigt är ordet neger för mig bara ett normalt svenskt ord som jag inte har några problem med att använda i varken politiska sammanhang eller i vardagsbruk.

Lillgrabben
2006-08-22, 11:44
För mig hade neger betydelsen "mörkhyad person från afrika" då jag var liten & jag har aldrig satt någon negativ stämpel på ordet. Om jag tänker "neger" tyst för mig själv avser jag inte att vara nedsättande mot någon person.

Trots detta har jag slutat använda ordet då jag vet att de med ursprung från Afrika osv inte gillar bli kallad "neger". Det kostar ju inte mig så mycket självkontroll att utesluta ordet "neger" från mitt vokabulär.

För att svara på frågan: Nej jag tycker inte neger som ord är rasistiskt, men det kan säkert sättas i sådana sammanhang & därigenom bli rasistiskt.

L-Sami
2006-08-22, 11:48
Men negro betyder svart och har ingen negativ konnotation. Negro är helt neutralt. Det kommer från latinets niger. Är ordet "svart" negativt? En svart bil är en dålig bil? Är du rasist?

Nej ordet svart är inte negativt. Så varför inte kalla en mörkhyad person för svart istället? Jag kallar inte dig för blanco direkt heller så.

Lillgrabben
2006-08-22, 11:50
Nej ordet svart är inte negativt. Så varför inte kalla en mörkhyad person för svart istället? Jag kallar inte dig för blanco direkt heller så.

Är de från Kurdistan "blanco"?:Virro


( som bolio kommer ifrån)

L-Sami
2006-08-22, 11:50
Kanske har vänsterspöket skapat ett klimat där sunt svenskt språkbruk blivit främlingsfientligt?

För övrigt är ordet neger för mig bara ett normalt svenskt ord som jag inte har några problem med att använda i varken politiska sammanhang eller i vardagsbruk.


Okej så du kan använda ordet neger, när det är 5 st främmande mörkhyade människor närvarande i ditt sällskap?

L-Sami
2006-08-22, 11:51
Är de från Kurdistan "blanco"?:Virro

Ja, alla kurder är ljushyade som jag har mött...

Kwon
2006-08-22, 11:53
Är de från Kurdistan "blanco"?:Virro

( som bolio kommer ifrån)

Jag har då aldrig sett svarta kurder, de flesta kurder jag sett har varit ganska bleka! :)

Grahn
2006-08-22, 11:54
Ja, alla kurder är ljushyade som jag har mött...

Allt är relativt

Lillgrabben
2006-08-22, 11:55
Jag har då aldrig sett svarta kurder, de flesta kurder jag sett har varit ganska bleka! :)

Nej, det har förvisso jag inte heller gjort.

Jag reagerade mest på ordet "blanco".

För mig känns "blanco" mer som ett ord jag skulle kunna använda att beskriva av någon som är "engelskt blek" med.:)

cosmo
2006-08-22, 12:00
Okej så du kan använda ordet neger, när det är 5 st främmande mörkhyade människor närvarande i ditt sällskap?
Absolut.

Edit: Om de upplever det som nedsättande, provocerande, förödmjukande etc. förklarar jag för dem hur jag resonerar.

Tolkia
2006-08-22, 12:05
Om du slår upp ordet i en ordbok. Neger=Negro och Nigger har utvecklats utifrån negro.
Men det svenska neger är inte synonymt med "nigger", oavsett den negativa konnotation ordet har fått på senare år, och oavsett användning av "neger" som skällsord (alla ord som används som skällsord är ju inte synonyma, även om de används i samma syfte). "Nigger" finns f.ö. belagt även på svenska, dock används det i dagsläget inte ofta, mer p.g.a. att det uppfattas som väldigt ålderdomligt än p.g.a. att man inte vill stöta sig med någon ("negerjävel" och liknande hör man ju, så stöta sig vill man uppenbarligen ibland).

"Neger" började om jag inte har fattat det helt fel förlora sin rumsrenhet i samband med raskravallerna och i USA (Martin Luther King och Svarta Pantrarna) - antagligen valde svenskarna/svenskan att ansluta sig till engelskan här, som vi så ofta gör, lite lagom anglofila som vi är. Att använda "negro" på engelska skulle idag förmodligen ses som ålderdomligt, ungefär som om vi skulle säga "morian" eller något; jag tror att "black" och (i USA ) afro-american" är de mer korrekta termerna ("nigga" och liknande används nog - gissning här - mest i sammanhang där "korrekt" kanske inte är det som beskriver språket bäst). Det verkar dock som om samliga uttryck "negro", "black" och "coloured" har varit påbjudna/"förbjudna" i omgångar.

Sedan, som sagt, är det ju inte direkt någon uppoffring att anpassa sitt språk så att man inte stöter de personer man talar med, oavsett ords lexikaliska innebörder. Att framhärda "bara för att" verkar ju rätt onödigt, för att inte säga fånigt.

Bolio
2006-08-22, 12:05
Samma här. Jag är uppvuxen i princip enbart bland negrer. De flesta av mina vänner från min barndomstid är negrer och jag har mer afrikansk "förortskultur" än kurdisk förortskultur (om nu något sådant existerar). Jag pratar sådan slang som negrerna i förorter talar och identifierar mig mer med förortsnegrer än förortskurder, om jag nu skall identifiera mig med någon grupp av de jag vuxit upp med. Och jag har aldrig haft problem med vare sig ordet neger eller dess ekvivalent zingi som man använder i förorten.

Nitrometan
2006-08-22, 12:07
Jag tror att du behöver studera lite svensk språklära. Samma sak gäller för Nitrometan.
OK. Upplys mig.

Neger (av franska nègre, av latinets niger, "svart") är ett tilltal för personer med ursprung i Afrika söder om Sahara eller för de australiensiska urinvånarna. Ordets kvinnliga motsvarighet är negress. Uttrycket anses numera som nedsättande och används av vissa som sådant medan en del fortfarande använder uttrycket utan att mena att förolämpa (jämför även mulatt).

Ordet blandas ofta ihop med ordet nigger, som till skillnad från "neger" alltid är mycket nedsättande.

Neger var ursprungligen en allmän benämning på alla folkslag med svart hudfärg, men en indelning grundad på mer tillförlitliga kännetecken än hudfärgen ledde på 1800-talet till att man från negrer skilde inte bara dravidfolken i Deccan och alla malajer utan även de australiska folken och papuaner (på Nya Guinea). Under det koloniala tidevarvet kom alltså negrer därför att mena bara de i Afrika inhemska eller i historisk tid därifrån genom slavhandel utförda svarta folken. Dock användes även uttrycken "papuanegrer" och "australiska negrer" i motsats till de afrikanska folken ifråga.

Men inte heller i Afrika ansågs vid denna tid alla mörkhyade folk höra till negrerna. De semitiska och hamitiska folken i Sahara, Abessinien och egyptiska Sudan liksom också hottentotter och bushmän i Kaplandet skiljdes från negrerna. Man höll sig med detaljerade rasbeskrivningar, av vilka framgick att de som inte kvalificerade som negrer istället skulle betecknas som "negroida", ett uttryck som idag används som särskilt nedsättande i viss rasistisk propaganda riktad mot afrikanska invandrare.

Före 1800-talet beskrevs de svarta som morer.

blåman (fornsv. blaman, fornisl. blámaür eg. 'svart man'; blå betydde i äldre tid även 'svart'), ett i fornsvenskan och även senare använt ord för en mörkhyad människa, en neger (ett ord som inte är känt i svenska språket före 1680-talet; tidigare användes även mor eller morian som synonym), så bl.a. i Gustav Vasas bibelöversättning.

morian (medellågty., av likabetydande fornfr. moriaine, möjligen av ett medeltidslat. maurita_nus 'invånare i Mauretania, morernas land', av lat. maurus [mau_-] 'afrikansk', 'morisk'), äldre ord för neger (och andra mörkhyade personer), känt i svenskan sedan 1500-talet. Ett klassiskt exempel är Crusenstolpes roman "Morianen" (1–6, 1840–44).

L-Sami
2006-08-22, 12:10
Absolut.

Edit: Om de upplever det som nedsättande, provocerande, förödmjukande etc. förklarar jag för dem hur jag resonerar.

Ja, visst lycka till!

mrburns
2006-08-22, 12:11
Jag orkade nästan läsa igenom allt.

Men att ordet utgått eller borde utgå för att det användes som nedsättande förut eftersom svarta människor ansågs vara mindre värda är väl "egentligen" rätt dumt? Om man jämför med grejer som ansetts som fult eller tabu förr i tiden som kanske låt säga sex med en främling. One night stand. Om vi leker med tanken att just det uttrycket fanns förut(jag vet inte), "one night stand" fast aldrig användes p.g.a. det var något fult. Nu med andra värderingar borde man då inte få använda det ordet trots att vissa frirelgiösa människor fortfarande förkastar det hela och blir illa tid mods.?
Eller varför inte ordet bög som använt som skällsord hur länge som helst men som i en övergångsfas nu börjar användas med skämtaktigt (ett sätt att hantera situationen) och som slutligen förmodligen kommer att börjas använda hyfsat korrekt. Ska vi då inte få använda ordet bög eftersom det har en negativ stämning över sig? Eller ordet flata t.ex.


I officiella sammanhang använder jag inte ordet neger då det kan tolkas negativt, men med folk jag känner som vet att jag inte menar något illa med det så kallar jag ibland svarta för negrer. Det varierar lite. I min flickväns sällskap försöker jag att inte använda orden neger, fit... m.m. eftersom hon blir rätt sur då. Medan jag i sällskap med t.ex. svarta vänner kan använda det fritt och de själva använder ordet om sig själv och om andra mörkhyade. För mig är ordet neger en beskrivning av en svart person oavsett om det är indier, afrikan eller vilka andra ursprung som nu finns.


Att neger då används som negativt om det skett något dåligt som rån, överfall o.s.v. är inte direkt förvånande. Oftast så kan man få vad som helst till att vara negativt. T.ex. om en kille med mycket muskler våldtar någons kompis så heter det kanske "hjärndöda apmänniska som har bytt ut intelligensen mot muskler"... Trots att personen i fråga inte använt doping. Jävla invandrare, jävla kurd, jävla neger,
jävla svensk (som det kan heta ibland invandrare), jävla hockeynörd, jävla överklassfitta, jävla lowlife.. Jävla politiker...

Om t.ex. en svensk person som bor i mellanöstern begår ett brott där nere. Skulle det då inte skrivas negativt om denne i deras tidningar?


Att något kan betraktas som negativt beror på att det fortfarande finns negativa tankar, och det kommer nya ord inte att ändra på. Personligen tror jag att det kommer att gå några generationer innan vi hunnit blanda våra färger tillräckligt för att inte känna främlingsfiendeskap. D.v.s. då vi inte längre är främlingar. Just nu så är det för mycket segregering t.ex. att invandrare placeras i ett bostadsområde och umgås bara med varandra och det bildas ett "vi och dom". Sakta men säkert utplånas detta och rasistiska svärföräldrar blir stolta far och morföräldrar till mullatbarn eller vad det nu kallas.

Övergångsfas som sagt, folk är fördomsfulla åt alla håll, hudfärg, klass, länder, m.m. Och även en del avundssjuka spelar in.

Jag tycker att ord som beskriver en grupp av människor till utseende inte bör betraktas som negativt. Utan det är handlingarna som får avgöra det.

L-Sami
2006-08-22, 12:12
Samma här. Jag är uppvuxen i princip enbart bland negrer. De flesta av mina vänner från min barndomstid är negrer och jag har mer afrikansk "förortskultur" än kurdisk förortskultur (om nu något sådant existerar). Jag pratar sådan slang som negrerna i förorter talar och identifierar mig mer med förortsnegrer än förortskurder, om jag nu skall identifiera mig med någon grupp av de jag vuxit upp med. Och jag har aldrig haft problem med vare sig ordet neger eller dess ekvivalent zingi som man använder i förorten.

Jag har däremot växt upp med såna svarta som uppskattar inte att ordet neger används.

Bolio
2006-08-22, 12:15
Jag har däremot växt upp med såna svarta som uppskattar inte att ordet neger används.

Mina vänner är m.a.o. bättre på svenska än dina. ;)

teal
2006-08-22, 12:16
Inget fel med att säga neger. Dessvärre har ju ordet fått en dålig klang, som tidigare sagts här, vilket gör det svårtolkat.
Det är rasistiskt att säga nigger men det är precis lika rasistiskt att säga svenne tycker jag.
Min polare som är negrer säger oftast neger om de pratar om någon som är det..ser inget fel i det. Det ska vara så lika mellan alla hela tiden men det brukar bli jordens kalabalik om en "vit" person säger neger men aldrig om det är en neger som säger det.

L-Sami
2006-08-22, 12:21
Mina vänner är m.a.o. bättre på svenska än dina. ;)

Ja, det är nog orsaken till att du får använda vilka ord du vill för dem. Försvenskade sådana, då brukar man glömma vart man kommer ifrån inte helt men lite i allafall.

donpedro
2006-08-22, 12:23
Jag kan bara svara med mina egna värderingar som utgångspunkt och enligt dessa så har ordet en väldigt negativ klang i mina öron.

Även om ordets härstamning från latin/spanska är oskyldigt så har sättet det använts på gjort att jag inte skulle få för mig att använda det.

Tycker inte ordet är speciellt användbart för den delen heller, känns som ett generaliserande ord som används när man saknar substitut för det man pratar om. ;)

L-Sami
2006-08-22, 12:23
Inget fel med att säga neger. Dessvärre har ju ordet fått en dålig klang, som tidigare sagts här, vilket gör det svårtolkat.
Det är rasistiskt att säga nigger men det är precis lika rasistiskt att säga svenne tycker jag.
Min polare som är negrer säger oftast neger om de pratar om någon som är det..ser inget fel i det. Det ska vara så lika mellan alla hela tiden men det brukar bli jordens kalabalik om en "vit" person säger neger men aldrig om det är en neger som säger det.

Svenne är ingen ras. Inte finne heller för sig som också kan kännas förnedrande.

Att svarta säger negrer till varandra gör inte det rasistiskt, att säga viting till en annan vit är inte heller lika rasistiskt där är skillnanden. Än för en vit att säga det till en svart och vice versa

Kwon
2006-08-22, 12:25
Visst, det är säkert olika, vissa färgade tycker säkert om att bli kallade negrer och andra inte.

Men för att underlätta för sig själv och undvika missförstånd och onödigt slöseri av energi så kan man ju på ett enkelt sätt använda termer som inte är lika lätta att missförstå/feltolka som tex mörkhyad/färgad, speciellt bland människor man inte känner, då man vet att det finns risk/chans att vissa KAN ta illa upp.

Det kan ju tyckas vara lite onödigt.

Om man har en tompis som inte bryr sig om att bli kallad det är det ju fritt fram lixom.

Kids i förorten kanske inte tar lika illa upp som tex den äldre generationen a la Kofi Anan. Kan säkerligen bero på sammanhang också.

I vissa fall kan det vara lättare att missförstå än andra (vad som menas).

Nu dyker Kofi upp igen bara för att han verkar vara så distinguished! :D

L-Sami
2006-08-22, 12:27
Visst, det är säkert olika, vissa färgade tycker säkert om att bli kallade negrer och andra inte.

Men för att underlätta för sig själv och undvika missförstånd och onödigt slöseri av energi så kan man ju på ett enkelt sätt använda termer som inte är lika lätta att missförstå/feltolka som tex mörkhyad/färgad, speciellt bland människor man inte känner, då man vet att det finns risk/chans att vissa KAN ta illa upp.

Det kan ju tyckas vara lite onödigt.

Om man har en tompis som inte bryr sig om att bli kallad det är det ju fritt fram lixom.

Kids i förorten kanske inte tar lika illa upp som tex den äldre generationen a la Kofi Anan. Kan säkerligen bero på sammanhang också.

I vissa fall kan det vara lättare att missförstå än andra (vad som menas).

Nu dyker Kofi upp igen bara för att han verkar vara så distinguished! :D

Gillar ditt sätt att tänka om det här :)

Bärs
2006-08-22, 12:29
Neger är ett i grunden nedsättande ord. Det uppstod på på 1500- och 1600-talen då européer utforskade Afrika. De namngav alla djur och människor de hittade. Nubier funkade inte längre eftersom de utforskade andra delar av Afrika. Sen kom de på att de kunde använda dem som slavar. Då var det extra viktigt att påpeka att de inte var lika mycket värda.

Länge ansågs det t.ex. att afrikaner inte var riktiga människor utan nånslags mellanting mellan apa och människa.

Språkligt sett kommer neger från latinets niger (svart) och spanskans, portugisiskans osv. ord för svart. Neger betyder helt enkelt svarting. Och ja, det är ett nedsättande ord.

Vad har du för stöd för detta? Det du citerade från Wiki verkar ju inte stöda det du hävdar här.

Bolio
2006-08-22, 12:31
Ja, det är nog orsaken till att du får använda vilka ord du vill för dem. Försvenskade sådana, då brukar man glömma vart man kommer ifrån inte helt men lite i allafall.

Försvenskade negrer i Norra Botkyrka? :)

Kwon
2006-08-22, 12:33
Svarting,Guling,Röding och Viting låter ju konstigt nog inte heller speciellt positivt i mina öron, speciellt inte i dagens samhälle. :D

Finns många ord som vissa kan uppfatta som respektlösa, men som säkerligen andra inte ser några som helst problem med.

Vaddå? Du ÄR ju svart ju, klart du skall kallas svarting då! Inget fel med det! :laugh:

Å andra sidan finns det mångt och mycket som kan ses nedvärderande nuförtiden.

Ordets makt.

Nitrometan
2006-08-22, 12:36
Vad har du för stöd för detta? Det du citerade från Wiki verkar ju inte stöda det du hävdar här.
Äsch, jag bara svamlar. Jag tror att jag nån gång har råkat umgås med en vänsterradikal kvinna. Förlåt mig.

Bolio
2006-08-22, 12:38
Äsch, jag bara svamlar. Jag tror att jag nån gång har råkat umgås med en vänsterradikal kvinna. Förlåt mig.

Har du märkt att du gör det här ganska ofta? Jag har ett minne av ett mycket bra inlägg av Bärs som handlar om just detta.

Nästa propp går till de medlemmar som i ett resonemang "sådär i förbifarten" slänger ur sig otroligt detaljerad information som antyder att personen har en oerhörd kunskapsreserv att falla tillbaka på, trots att man kan ana att personen hittat infon på wikipedia för första gången i sitt liv fem minuter tidigare. Det finns en som är speciellt bra på det.

Grahn
2006-08-22, 12:39
.... då brukar man glömma vart man kommer ifrån inte helt men lite i allafall.

Och hur menar du att svarta invandrare i sverige "kommer ifrån" slavtidens USA? Förutom hudfärgen har de ju väldigt lite gemensamt.

L-Sami
2006-08-22, 12:41
Försvenskade negrer i Norra Botkyrka? :)

Då kan de inte prata bättre svenska än de jag känner i allafall :)

Nitrometan
2006-08-22, 12:41
Har du märkt att du gör det här ganska ofta?
Japp. Tycker du illa om det?

Jag kan försöka vara mer påläst. Men det är inte lika roligt.

Bolio
2006-08-22, 12:41
Då kan de inte prata bättre svenska än de jag känner i allafall :)

Varför inte?

Bolio
2006-08-22, 12:42
Japp. Tycker du illa om det?

Jag kan försöka vara mer påläst. Men det är inte lika roligt.

Ja, det är faktiskt lite jobbigt och barnsligt. Det stör när man har en seriös diskussion. Man dras ju till att besvara den typen av inlägg för att sedan upptäcka hur otroligt mycket tid man slösade på det.

Bärs
2006-08-22, 12:42
Vilket jäkla minne du har Bolio. :D

L-Sami
2006-08-22, 12:43
Varför inte?

Jaja, skit samma! det jag menade var mer *ironisk* :)

L-Sami
2006-08-22, 12:44
Och hur menar du att svarta invandrare i sverige "kommer ifrån" slavtidens USA? Förutom hudfärgen har de ju väldigt lite gemensamt.

Jag har inte sagt att svarta invandrare i Sverige kommer ifrån slavtidens USA.

Bolio
2006-08-22, 12:45
Vilket jäkla minne du har Bolio. :D

Vad elakt! Enligt Nietzsche är minnet en reaktiv del av människan och nära sammankopplat till de mekanismer som ger upphov till ressentimentet. Med andra ord säger du att jag är en ressentimentsmänniska! :(

Skämt åsido så var det ett mycket bra inlägg som jag hade användning för på ett annat forum där fenomenet var så otroligt påträngande vanligt att jag var tvungen att sätta ned foten och säga ifrån. Givetvis med beundransvärd Bärsiansk hjälp. :)

Grahn
2006-08-22, 12:46
Jag har inte sagt att svarta invandrare i Sverige kommer ifrån slavtidens USA.

Hur menar du då att Nigger och neger blir samma sak och att de svarta som inte tänkte som du gömmt var de kommer ifrån?

Nitrometan
2006-08-22, 12:47
Ja, det är faktiskt lite jobbigt och barnsligt. Det stör när man har en seriös diskussion. Man dras ju till att besvara den typen av inlägg för att sedan upptäcka hur otroligt mycket tid man slösade på det.
OK. Då får jag försöka undvika dina trådar.

Inledningsvis i dina trådar verkar du ibland lite naivt okunnig för att locka in folk i diskussionen. Men oftast har du bra på fötterna. Även om du har knäppa åsikter ibland. Men det är OK.

Bärs: Visst har han ett bra minne. :thumbup:

(Apropå nåt helt annat Bärs, det finns inga omnämnaden av hetero- och homosexualitet i litteraturen innan 1850 (kollat med en litteraturvetare), beskrivningar av olika sexuella handlingar, ja, men inte just dessa benämningar och deras implikationer)

Bolio
2006-08-22, 12:49
OK. Då får jag försöka undvika dina trådar.

Inledningsvis i dina trådar verkar du ibland lite naivt okunnig för att locka in folk i diskussionen. Men oftast har du bra på fötterna. Även om du har knäppa åsikter ibland. Men det är OK.

Bärs: Visst har han ett bra minne. :thumbup:

(Apropå nåt helt annat Bärs, det finns inga omnämnaden av hetero- och homosexualitet i litteraturen innan 1850 (kollat med en litteraturvetare), beskrivningar av olika sexuella handlingar, ja, men inte just dessa benämningar och deras implikationer)

Jag vill inte att du undviker mina trådar Nitrooooooometan! Jag gillar dig. Jag vill bara att du tar reda på lite mer om saken innan du ger dig in i debatten. Och detta gäller inte bara för dig utan de flesta här. :)

Jag gillar faktiskt dig och skulle mer än gärna ha sex med exempelvis din syster eller liknande. Tro inte att jag är negativt inställd till dig. :)

Nitrometan
2006-08-22, 12:52
Jag gillar faktiskt dig och skulle mer än gärna ha sex med exempelvis din syster eller liknande. Tro inte att jag är negativt inställd till dig. :)
Jag gillar dig med bolio.

Men ge fan i min syrra! *slap*


:)

L-Sami
2006-08-22, 12:54
Hur menar du då att Nigger och neger blir samma sak och att de svarta som inte tänkte som du gömmt var de kommer ifrån?

Jag förstår inte riktigt hur du menar

Rataxes
2006-08-22, 13:19
Hur så?Jag menade att eftersom Dawkins är uttalat emot den diskontinuerliga kategorisering vi gör av saker som egentligen är jämnt fördelade över ett kontinuum som t ex, apa -> människa och embryo -> människa, när vi dessutom har enormt skilda uppfattningar om det som ligger på varsin sida om den godtyckliga avgränsningen, borde han väl egentligen vara emot rasbegreppet också eftersom även det är fråga om uppsättningar av utseendedrag fördelat över ett kontinuum, från t ex kaukasier till neger, som vi styckar upp i grupper och bildar associationer med avseende på grupptillhörigheten istället för individen.

Problemen i alla dessa fall kommer ju när man extrapolerar för mycket från de olika avgränsningarna av ett kontinuum, det är inget problem att tänka på oss själva som att vi har olika hårfärger eftersom vi sällan lägger någon större innebörd i personens hårfärg än just färgen, men vad gäller ras, förutom att det i jämförelse med hårfärg är ett betydligt mindre specifikt begrepp som snarare avser en hel uppsättning utseendedrag, brukar det även följa med alla möjliga kulturella och etniska associationer om hur personen "är". Frågan är om det är möjligt att skala av rasbegreppet så att det verkligen bara blir en utseendebeskrivning?

Grahn
2006-08-22, 13:27
Jag förstår inte riktigt hur du menar

Du refererar hela tiden till slavtidens USA, deras språkbruk och sedan antyder du att de svarta som är "försvenskade" glömmt var de kommer ifrån när de inte ser ordet neger som negativt.

Det jag menar är att de inte glömmt, de har bara inte sugit åt sig den amerikanska historien och gjort den till sin. De enda slavar jag kan dra mig till minnas i denna tarkt var vikingatidens trälar och de kom nog knappast från afrika.

Utav respekt tycker jag det är onödigt att använda ordet neger, dock är den laddning ordet fått på senare tid mer ett utryck för hur en folkgrupp använder en gemensam hudfärg för att finna samhörighet med en annan och projicera deras situation på sin egen mer än ngt att göra med ordet i sig.

Tyvär säljer den amerikanska kulturen himmlarns bra......

Bärs
2006-08-22, 13:29
Äsch, jag bara svamlar. Jag tror att jag nån gång har råkat umgås med en vänsterradikal kvinna. Förlåt mig.

Ordets allmänna etymologi är förstås intressant i sig, men mer intressant är det nog att se hur det använts i svenskan tidigare och jämföra med hur folk uppfattar det i dag. Faktum är att både neger och nigger har en historia som neutrala begrepp i svenskan, åtminstone enligt Svenska Akademiens ordbok. De flesta känner väl till familjen Krokodil som bodde i Niggerland.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=169838

Den första förekomsten av neger från 1680 verkar vara helt neutral:

"The som genom en .. Negre vthaff en Indianisk Qwinna födde warda, kallar man Mulatter"

Jag tror att Tolkia är något på spåren när hon hänför problematiken till sent 1960-tal. Före det reflekterade man nog inte så värst mycket över detta. Jag tror vidare att svenskans nigger ganska snabbt därpå övertog konnotationerna för engelskans nigger, vilket ju inte är möjligt för neger. Neger har därför kunnat existera som en neutral fysiologisk term sedan dess, och det är precis den betydelsen neger verkar ha för många svenskar idag - vilket även framkommer i den här tråden. Stöd för neger i den betydelsen kommer ju även från adjektivet negroid, som knappast har en negativ klang.

Frågan är därför om det finns skäl att ändra på detta förhållande. Att det finns negrer som ogillar ordet är inte ett tillräckligt starkt argument för att förorda en bannlysning eftersom det finns så många motargument. Det viktigaste motargumentet är helt enkelt att det uppfattas som neutralt av väldigt många. Ett annat argument är att ordet är väletablerat som ett neutralt ord sedan länge, det finns alltså ingen historisk belastning. Ett tredje är att det är relativt entydigt eftersom det inte blandar in geografiska benämningar. Ett fjärde är att ordet är behändigt och följer normala svenska böjningsregler.

Givetvis skall det även beaktas att det kan uppfattas som stötande. Att gå så långt som att döma ut det som ett rasistiskt ord är dock förhastat. Jag skulle rekommendera att man med respekt för divergerande uppfattningar om ordets stilvalör använder neger enligt eget omdöme och därutöver uppmuntrar och underhåller en öppen och fördomsfri diskussion om saken.

Bärs
2006-08-22, 13:35
Bärs: Visst har han ett bra minne. :thumbup:

(Apropå nåt helt annat Bärs, det finns inga omnämnaden av hetero- och homosexualitet i litteraturen innan 1850 (kollat med en litteraturvetare), beskrivningar av olika sexuella handlingar, ja, men inte just dessa benämningar och deras implikationer)

Det är precis det jag hävdade. Idén om att det finns olika sexuella läggningar är modern. Gick man till ett djur, ungdom, eller en av samma kön var det mer ett misstag el. dyl., inte ett uttryck för en medfödd läggning. Det är i det ljuset vi skall läsa Bibeln.

Bärs
2006-08-22, 13:39
Vad elakt! Enligt Nietzsche är minnet en reaktiv del av människan och nära sammankopplat till de mekanismer som ger upphov till ressentimentet. Med andra ord säger du att jag är en ressentimentsmänniska! :(

Skämt åsido så var det ett mycket bra inlägg som jag hade användning för på ett annat forum där fenomenet var så otroligt påträngande vanligt att jag var tvungen att sätta ned foten och säga ifrån. Givetvis med beundransvärd Bärsiansk hjälp. :)

Jag kunde tänka mig att det är långsintheten, ett av ressentimentets främsta kännetecken, som N kanske syftar på.

Långsinta människor är nästan det värsta som finns.

Tolkia
2006-08-22, 14:26
Jag tror att Tolkia är något på spåren när hon hänför problematiken till sent 1960-tal. Före det reflekterade man nog inte så värst mycket över detta. Jag tror vidare att svenskans nigger ganska snabbt därpå övertog konnotationerna för engelskans nigger, vilket ju inte är möjligt för neger.
Jag fick uppfattningen (ja, jag har luskat runt lite) att en av anledningarna till att "neger "kunnat förbli neutralt på det sätt som det gjorde i Sverige hade att göra med att vi ganska länge knappt hade några i landet överhuvudtaget. Invandring och den eventuella problematiken kring denna, eventuella åsikter om människovärdet hos människor med annat ursprung och utseende etc. är ju inte ett problem förrän man har någon invandring att tala om.

Ang. "nigger" var det, vad det verkar, förvånansvärt länge relativt lite belastat - jämför barnvisan om "Herr Krokodil, Fru Krokodil och Krokodille-lilleman" som finns i "Nu skall vi sjunga", en barnkammarklassiker, som börjar "I Niggerland händer ibland, att man får se på Nilens svarta strand ..." osv. Detta i en upplaga från 50-talet. Notera att visan inte bör klassas som "rasistisk", se text nedan.

I Niggerland, händer ibland
att man får se på Nilens svarta strand
Herr Krokodil
Fru Krokodil
och Krokodille-lille-lilleman
Solen den skiner ner på negerlandet ner
Där ligga de och gäspa käkarna ur led
Herr Krokodil
Fru Krokodil
och Krokodille-lille-lilleman

Herr Krokodil, Fru Krokodil
och Krokodille-lille-lilleman
De dra åstad,
vandra i rad
till gamla negerdoktorn Pillerman
...

kneger
2006-08-22, 14:27
har inte läst igenom hela tråden, men jag gillar inte när folk kallar mig neger, inte ens de kompisar som jag känner bra.

bara för att man är brunare de andra är man inte neger.

Bärs
2006-08-22, 14:33
Jag fick uppfattningen (ja, jag har luskat runt lite) att en av anledningarna till att "neger "kunnat förbli neutralt på det sätt som det gjorde i Sverige hade att göra med att vi ganska länge knappt hade några i landet överhuvudtaget. Invandring och den eventuella problematiken kring denna, eventuella åsikter om människovärdet hos människor med annat ursprung och utseende etc. är ju inte ett problem förrän man har någon invandring att tala om.

Ang. "nigger" var det, vad det verkar, förvånansvärt länge relativt lite belastat - jämför barnvisan om "Herr Krokodil, Fru Krokodil och Krokodille-lilleman" som finns i "Nu skall vi sjunga", en barnkammarklassiker, som börjar "I Niggerland händer ibland, att man får se på Nilens svarta strand ..." osv. Detta i en upplaga från 50-talet. Notera att visan inte bör klassas som "rasistisk", se text nedan.

I Niggerland, händer ibland
att man får se på Nilens svarta strand
Herr Krokodil
Fru Krokodil
och Krokodille-lille-lilleman
Solen den skiner ner på negerlandet ner
Där ligga de och gäspa käkarna ur led
Herr Krokodil
Fru Krokodil
och Krokodille-lille-lilleman

Herr Krokodil, Fru Krokodil
och Krokodille-lille-lilleman
De dra åstad,
vandra i rad
till gamla negerdoktorn Pillerman
...


Det är ju den sången jag skriver om ;)

Nitrometan
2006-08-22, 14:34
Det är precis det jag hävdade. Idén om att det finns olika sexuella läggningar är modern. Gick man till ett djur, ungdom, eller en av samma kön var det mer ett misstag el. dyl., inte ett uttryck för en medfödd läggning. Det är i det ljuset vi skall läsa Bibeln.
Jag vet. Jag hoppas att jag inte sa att du hade fel i just det. Sen uppfattar vi pastor Green helt olika. Men det är ju ingen idé att diskutera just den saken.

Sen finns det ju kulturer under historiens gång som har uppfattat den samkönade kärleken som något fint och bra.

Homosexuellt beteende förekommer inom många djurarter (t.ex. pingviner).

Men det har ju väldigt lite med negerdiskussionen att göra.

Bärs
2006-08-22, 14:37
Bögnegertematiken är ständigt aktuell. Ständigt.

Edit: nu blir det träning.

Tolkia
2006-08-22, 15:03
Det är ju den sången jag skriver om ;)
Scheisse, den delen av inlägget lyckades jag missa. Pinsamt. :em:

(Men håll med om att den i sin aningslöshet är intressant som något slags "tidsdokument" eller vad vi skall kalla den; jag är uppväxt med den, och jag kan inte minnas att någon någonsin reagerade på texten. F.ö. var det mer eller mindre omöjligt att få tag på texten; finns den så försvann den i alla felciterade versioner på olika diskussionsfora - alla med samma fel vad jag kunde se, så det verkar vara något slags forums-rundgång ...)

Köttbullen
2006-08-22, 15:53
säger alltid neger till mina svarta kompisar.
Beror ju lite på vem det e, jag går inte fram o säger det till en okänd mörkhyddad.

Bolio
2006-08-22, 16:08
Jag kunde tänka mig att det är långsintheten, ett av ressentimentets främsta kännetecken, som N kanske syftar på.

Långsinta människor är nästan det värsta som finns.

Mycket riktigt som du skriver. Han skriver något om att den förnäme inte kan förlåta därför att han redan har glömt! Mycket storslaget.

Baan
2006-08-22, 16:52
Jag ser neger som ett negativt ord eftersom vita människor just måste hävda att dom är vita; istället för att försöka beskriva personen i fråga på annat sätt än att använda ordte neger så gör man det enkelt för sig. Nu är det ju inte alls omöjligt att vissa/många inte menar något illa, men jag försöker själv undvika ordet då det nog finns en del som ser det som negativt laddat. Tycker även att ordet inte har så jättemånga användningsområden i vanliga fall (varför behöva kalla folk efter hudfärg (eller ras om man nu vill snacka ras)) så att undvika det är inget större problem.

Bärs
2006-08-22, 16:53
Han skriver något om att den förnäme inte kan förlåta därför att han redan har glömt! Mycket storslaget.

Suveränt!

Bärs
2006-08-22, 16:58
Scheisse, den delen av inlägget lyckades jag missa. Pinsamt. :em:

(Men håll med om att den i sin aningslöshet är intressant som något slags "tidsdokument" eller vad vi skall kalla den; jag är uppväxt med den, och jag kan inte minnas att någon någonsin reagerade på texten. F.ö. var det mer eller mindre omöjligt att få tag på texten; finns den så försvann den i alla felciterade versioner på olika diskussionsfora - alla med samma fel vad jag kunde se, så det verkar vara något slags forums-rundgång ...)

Så det är så noggrant du läser mina inlägg *grr*

Instämmer helt i din textanalys. Niggerdoktor lät bara roligt och exotiskt, nästan lite farligt.

Bärs
2006-08-22, 17:00
istället för att försöka beskriva personen i fråga på annat sätt än att använda ordte neger så gör man det enkelt för sig.


Hur skulle du beskriva en typisk neger?

PowPow
2006-08-22, 17:08
Mja, det börjar luta åt det. För att göra det enkelt: Vad menar du med biologiskt? Är inte allt just... biologi?

Nej, allt är inte biologiskt. Man kan ju dela upp folk på andra grunder än biologi.

Men när jag menar att det inte går att dela upp folk biologiskt, så menar jag att det inte går eftersom vår genetik är för lik varandra för att kunna göra gränsdragningar genom jämförelse av DNA.

Man kan klart dela upp folk i olika raser lite mer godtyckligt, baserat på utseende, form på kroppsdelar och så vidare. Jag menar, mätning av skallar och att jämföra ögonfärg med olika färgscheman är ju tekniker som används förr. Men det blir ju väldigt oprecisist. Jag menar, skulle då en vit man med bred näsa, krulligt hår och mycket pigment kallas svart? Och vise versa? Och en svart man som inte stämmer in på alla de karakteristika man väljer koppla till en viss ras, ska han då bli del av en egen ras? Ett annat problem med en sådan uppdelning måste ju vara att folkslag är så pass blandade idag. Ska man då dela upp dem i olika subraser, eller ska man låta dem stå utanför rasindelningssystemet?

Jag får reservera mig lite, med tanke på att jag inte läst något av din favoritbiolog. Men jag borde göra. Det är ju lite svårt att argumentera emot något man inte läst. Kollade akademibokhandeln, men hittade inget som kunde tänkas behandla just detta. Tips?

PowPow
2006-08-22, 17:34
Själv tycker jag att det är skitkorkat att säga att raser inte finns. Men fullt lika korkat att tro att det inte är vi människor som har hittat på raser, alltså att det är vi som kategoriserar människor. Men på samma sätt som vi har skapat kategorierna "mustasch" eller "skägg" har vi också skapat kategorin "negroid" - och den är fullt lika riktig och verklig som exempelvis kategorin skägg. Egentligen "finns" ju inte skägg heller. Det är en massa hårstrån som egentligen inte har någonting med varandra att göra, men som vi människor grupperar ihop i en kategori som vi sedan döper till skägg, och som vi tar för givet är skild från de resterande hårstråna i området.

Det är ju helt godtyckligt vad som skall ingå i kategorin skägg. Ordet är transcendent och lever på att de flesta utav oss håller med om ungefär vilka hårstrån som får ingå. Samma sak gäller för mänskliga raser. Moder natur har ju ingen aning om vad en neger är och hur den skiljer sig från en kaukas, men det gör hon inte heller vad andra mänskliga koncept som exempelvis kapitalism beträffar. Ändå är det väl ingen som hävdar att kapitalism inte "finns", bara för att vi människor har skapat det? Vi är ju liksom en del utav naturen och precis som träden kan skapa blad är vi förmögna att skapa nya delar i samma natur som vi själva och allt annat befinner oss i.

Det inlägget hade jag missat.
Men som jag själv tidigare skrev. And i quote:

Gällande raser så är biologerna överens: Människan kan inte delas in i raser på biologisk grund. Och på någon annan grund är det ju svårt (läs: omöjligt) att klara det. Så att påstå att det finns belägg för olika mänskliga raser är lika välgrundat som att påstå att jorden är platt och träden gjorda av läskepapper. Med det inte sagt att fenomenet raser inte går att studera inom andra forskningsgrenar; så länge folk har en bild av människor och gör skillnad på folk på grund av vad de uppfattar som raser, så är det ett högst relevant begrepp inom bland annat sociologin.

Med andra ord: Fenomenet och begreppet raser finns och brukas. Alltså är det ett begrepp som omöjligt går att förkasta. Om än många skulle vilja det. Men det betyder inte att några mätbara biologiska skillnader är grunden till indelningen av raserna. Så långt är vi väl överrens? Eller? Att mäta folks likheter och olikheter genom mekaniska instrument måste väl ändå anses förlegat och obrukbart i detta sammanhang?

Alltså, fenomenet raser existerar, men det är ett socialt fenomen - inte ett biologiskt... och det var väl exakt vad Dawkin sade i det citatet jag tidigare bifogade? Och det jag sade i det inlägg jag själv har citerat?

Ser att jag skrivit: "Och på någon annan grund är det ju svårt (läs: omöjligt) att klara det". För att förtydliga så menar jag självklart att det är omöjligt indela folk i några faktiska raser utan att använda sig av de metoder som brukas inom den moderna biologin. Det framkom säkert, men att förtydliga är ju aldrig fel..

Bolio
2006-08-22, 17:37
Hur delar man upp hundraser då? Finns det någon biologisk grund där?

Mago
2006-08-22, 17:39
Hur delar man upp hundraser då? Finns det någon biologisk grund där?

Mm. Skiljer det mer mellan en Golden Retriever och en Labbe än det gör mellan en etiopier och en japan tro?

Baha
2006-08-22, 17:43
antar det beror på hur man säger det

säger jag det till min negerarbetspolare "kom nu din dumma neger" så menar jag det inte som rasistikst utan mer att han just är en neger

säger jag åt min vita arbetspolare att det är ett riktigt "Negergöra" så menar jag det på ett rasistikst vis

så jag antar det kan betyda båda beroende på hur ochnär jag säger det, men det hade ni kanske redan kommit fram till.

Bolio
2006-08-22, 17:46
Mm. Skiljer det mer mellan en Golden Retriever och en Labbe än det gör mellan en etiopier och en japan tro?

Skiljer det mer mellan en gambian och en tysk än mellan en amstaff och en pitbull?

Mago
2006-08-22, 18:25
Skiljer det mer mellan en gambian och en tysk än mellan en amstaff och en pitbull?

Min gissning är nej. Men det är ju inte lika "känsligt". Eller i just det fallet är det väl ganska känsligt iom. SKK:s jävla regler.

Sheo är väl biolog av något slag. Detta ska han kunna. :D

regus
2006-08-22, 18:31
antar det beror på hur man säger det
säger jag det till min negerarbetspolare "kom nu din dumma neger" så menar jag det inte som rasistikst utan mer att han just är en neger.

you made my day!
:laugh:

Granatgiraffen
2006-08-22, 19:29
Allt är relativt

Nej, allt är inte relativt. Har inte Einstein lärt dig något alls? *grr27*

Toxic
2006-08-22, 19:44
Denna tråd är lite speciell. Tråden började tidigare ikväll i bilen med två kompisar när vi var på väg hem från gymmet. Vi började diskutera mänskliga raser - jag hävdade att raser existerade, mina vänner att de inte gjorde det. Därefter kom vi in på ordet neger och ifall det var rasistiskt eller inte. Mina vänner ansåg att det är ett rasistiskt ord, dvs. ett ord som helt klart har en nedsättande klang. Mot detta opponerade jag mig, ty jag ansåg att det i största utsträckningen var ett helt och hållet neutralt ord. De flesta människor som använder sig av ordet menar inget nedsättande med det. Av denna anledning anser jag att vi kan bruka det med gott samvete. Här opponerar sig min vän åter och anser att vi inte behöver använda det då det finns goda alternativ. Detta håller jag inte med om och debatten är påbörjad.

Jag är helt och hållet medveten om att det finns flera trådar om detta, men denna tråd kommer med all sannolikhet att ha ett speciellt perspektiv på det hela, och jag anser därför att den bör få finnas kvar, utifall att någon moderator vill ta bort den.

Min vän som jag satt i bilen med är joak1m på kollozeum. Ordet är joak1ms; varför är ordet neger negativt joak1m och vilka goda alternativ finns det?


Nej, neger är ett ord för svart eller mörk
I detta fallet mörkmänniska och om man inte tror på på strunt så som att olika hudfärg betyder olika raser så ser jag inte problemet(ursäkta ev stavfel)

Kwon
2006-08-22, 22:08
har inte läst igenom hela tråden, men jag gillar inte när folk kallar mig neger, inte ens de kompisar som jag känner bra.

bara för att man är brunare de andra är man inte neger.

Detta säger väl allt.

Det finns de som tar illa upp, så varför använda ett ord där vissa kan ta illa vid sig (oavsett varifrån ordet har sitt ursprung).

För att undvika missförstånd och onödigt användande av energi, varför inte göra det enklare och lättare för sig genom att använda ett ord som ej missförstås/uppfattas på samma sätt, då vi VET att det finns folk som kan missuppfatta intentionen!

Eller respekterar ni inte de färgade/mörkhyade på samma sätt som de ljusare?

Bärs
2006-08-22, 22:17
Detta säger väl allt.

Näpp, det säger ingenting. Det sårande ligger i att bli tilltalad utgående från sin rastillhörighet, inte i ordet neger.

paddanboy
2006-08-22, 22:19
Nej det är inte rasistiskt.

Kwon
2006-08-22, 22:24
Näpp, det säger ingenting. Det sårande ligger i att bli tilltalad utgående från sin rastillhörighet, inte i ordet neger.

Då får jag önska dig lycka till i livet, och fortsätt du med att kalla alla färgade du kallar för negrer! :thumbup:

För eller senare så händer någonting olyckligt du kanske inte är beredd på, då alla inte ser på detta ord på samma sätt som du! :)

Själv anser jag att det är ointelligent att använda ord man vet vissa människor kan ta illa upp av och tar som förolämpning.

Men det beror ju självklart på hur mycket man respekterar sin medmänniska.

För vissa, betyder ordet neger ingenting speciellt, men för andra kan det ha en enorm laddning med negativitet.

Bärs
2006-08-22, 22:37
Då får jag önska dig lycka till i livet, och fortsätt du med att kalla alla färgade du kallar för negrer! :thumbup: .

Jag tror inte att du förstod vad jag skrev.

Vad är skillnaden mellan dessa?

Kom hit neger.

Kom hit afrosvensk.

Kom hit färgade.

Kom hit svarte.

Kom hit afrikan.


Skillnaden är noll eftersom det är det att du benämns efter din rastillhörighet som är det kränkande, inte ordet neger. Förstår du nu?

Kwon
2006-08-22, 22:47
Killen några poster upp säger:

har inte läst igenom hela tråden, men jag gillar inte när folk kallar mig neger, inte ens de kompisar som jag känner bra.

bara för att man är brunare de andra är man inte neger.

Det är ju enkelt att se att killen inte vill bli kallad det.

Av respekt för personen så väljer jag alltså att inte kalla honom det, oavsett vad ordet har för innebörd för mig eller för dig.

Självklart blir folk förolämpade och anser det nedsättande av att behöva "klassas" in i en grupp/tillhörighet, men du måste också förstå Bärs, att ordet neger är ett ännu värre ord (för vissa) och har en mycket större impact för folk än tex afrosvensk/afrikan.

Oavsett vad ordet har för innebörd för MIG så väljer jag att inte använda det av respekt för person, då tex personen som postade några poster innan och sa att han inte gillade att bli kallad det.

Vad har (just det) ordet för betydelse för dig? Förmodligen svart.

Vad har det ordet för betydelse för mig?

Vad har det ordet för betydelse för honom?

Bärs
2006-08-22, 22:53
Men för h*lvete. Du förstår tydligen inte ett dugg av vad jag försöker säga.

Jag är för trött för att fortsätta förklara. Kanske någon annan med utvilad hjärna kan göra det någon annan gång.

G' natt.

WheyProtein
2006-08-22, 22:54
Det är ju enkelt att se att killen inte vill bli kallad det.

Men killen är ju inte neger heller.

Kwon
2006-08-22, 22:56
Men killen är ju inte neger heller.

Varför blir han kallad för det då? :confused:

Grahn
2006-08-22, 23:00
Kwon då jag för ovanlighetens skull är överens med Bärs tänkte jag påpeka att han faktiskt sagt lite av det även du menar.

Givetvis skall det även beaktas att det kan uppfattas som stötande. Att gå så långt som att döma ut det som ett rasistiskt ord är dock förhastat. Jag skulle rekommendera att man med respekt för divergerande uppfattningar om ordets stilvalör använder neger enligt eget omdöme och därutöver uppmuntrar och underhåller en öppen och fördomsfri diskussion om saken.

Grahn
2006-08-22, 23:00
Varför blir han kallad för det då? :confused:

För mkt ProTan? :Virro

WheyProtein
2006-08-22, 23:04
Varför blir han kallad för det då? :confused:
Han blir felaktigt kallad neger för att han har något mörkare hudfärg.

Kwon
2006-08-22, 23:11
För mkt ProTan? :Virro

LOLZ

Det finns även de som uppfattar "Neger" som ett skällsord / en förolämpning där det det står för lägre varelse med låg intelligens etc..

Medan vissa endast uppfattar ordet "Neger" som svart (från spanskans negro) kan andra uppfatta det mycket värre. Varifrån detta (med lägre intelligens) har sitt ursprung vet jag ej, å andra sidan trodde ju européerna runt 1900 att de var ett slags apor med intelligens som ett barn.

Ja, ordet har olika innebörd för olika personer, och ibland även ingenting att göra med rastillhörighet utan endast som ett skällsord som idiot, dumhuvud etc.

Olika personer, olika innebörd.

Bara för att jag kanske använder ordet för någon som är svart behöver det ju inte betyda att personen jag pratar med gör det.

Sedan har vi ju sett många som är aningens bruna blivit kallade för negrer, vilket också kan uppröra (även om man använder det som en benämning för att ha svart hud/vara svart), då de ej är svarta utan ytterst ljusbruna.

Hur man använder ett ord och vad för ord man använder är ju upp till var och en, men jag väljer vilka ord jag använder med respekt för medmänniskan, då jag vet att folk kan ta illa upp.

Jag har även sett grekiska ungdomar kalla varandra för negrer, då som skällsord/förolämpningar.

Baan
2006-08-23, 06:02
Hur skulle du beskriva en typisk neger?

ööööh, den enda gemensamma nämnaren jag kan tänka mig är mörkhyad... sen finns det ju klassiska drag som stor näsa/läppar osv men jag har sett tillräcklgit många bevis på folk från Afrika som inte följer dom här "standarden" så det funkar inte för mig. frågan är väl varför jag behöver skrvia en typisk neger?

Kwon
2006-08-23, 06:14
Utifrån de iaktagelser jag har gjort genom åren, har jag aldrig sett något positivt komma av att kalla någon för neger, enbart negativt.

Oavsett vad ordet har för betydelse/innebörd för mig.

Oavsett vad ordet har för betydelse/innebörd för honom [kneger tidigare i tråden] (färg på huden, hyvens påg, snygging, en hejjare på att hyvla plank, skällsord/förolämpning,lägre IQ/högre IQ, rastillhörighet, en rackare på laxrensning, tål hårdare slag på skallen etc osv)

Oavsett vad, så vill han ej bli kallad för det.

Det får man respektera. Det gör jag iaf.

Bolio
2006-08-23, 06:46
Killen några poster upp säger:



Det är ju enkelt att se att killen inte vill bli kallad det.

Av respekt för personen så väljer jag alltså att inte kalla honom det, oavsett vad ordet har för innebörd för mig eller för dig.

Självklart blir folk förolämpade och anser det nedsättande av att behöva "klassas" in i en grupp/tillhörighet, men du måste också förstå Bärs, att ordet neger är ett ännu värre ord (för vissa) och har en mycket större impact för folk än tex afrosvensk/afrikan.

Oavsett vad ordet har för innebörd för MIG så väljer jag att inte använda det av respekt för person, då tex personen som postade några poster innan och sa att han inte gillade att bli kallad det.

Vad har (just det) ordet för betydelse för dig? Förmodligen svart.

Vad har det ordet för betydelse för mig?

Vad har det ordet för betydelse för honom?

Allvarligt Kwon... Är det någon här som tvingar dig att använda ordet? Har Bärs eller någon annan skrivit att du måste eller ens borde använda det? Är det vad debatten handlar om?

Det vi diskuterar här är huruvida ordet har en rasistisk konnotation eller inte. Rasism betyder att man värderar en ras över en annan. Vad jag argumenterar för är att en sådan konnotation, i den mån den existerar, är är en mycket sent tillkommen del utav ordet samt fortfarande inte alls särskilt utbredd.

Hur avgör man om ett ord är rasistiskt eller inte? Enkelt, man studerar dess historia och olika begreppsomvandlingar, och tar i beräkning vilken betydelse och vilka värderingar det har och som ligger i det idag för majoriteten av de som använder ordet. Vad vi finner om vi studerar ordet neger är att det historiskt har varit helt och hållet neutralt, men att det de senaste åren har fått en negativ konnotation hos några få svensktalande, men att majoriteten fortfarande ser det som neutralt.

Därmed kan vi dra slutsatsen att ordet är neutralt, på samma sätt som vi drar slutsatsen att ordet turk är neutralt, även om många svensktalande upplever "turk" som ett negativt skällsord.

Att några blir stötta utav det eller anser att det är negativt är faktiskt bara en bisak i sammanhanget. Vår uppgift är nu att informera dessa (rasistiska, smygrasistiska samt språkokunniga icke-negrer samt språkokunniga negrer) att ordet neger inte har någon negativ konnotation, samt att det inte kan ha det på väldigt många år, därför att evolutionen måste fortgå bra mycket längre hos oss människor för att den ena rasen skall kunna utvecklas separat från de andra raserna ifråga om mentala karaktäristika.

Tolkia
2006-08-23, 07:46
Lustigt att se hur folk (i mina ögon, då) kör om varandra på enkelriktat.

Egentligen undrar jag om grundfrågan - "är neger ett rasistiskt ord" inte är lite av en ickefråga. Kan man överhuvudtaget säga att ett ord är rasistiskt, eller är det helt och hållet användningen som avgör? Inte ens ord ang. vilka man inte ens behöver fundera över om de är negativt belastade eller inte, typ "Endlösung", "judesvin", "kaffer", "kuli", "slampa", "fikus" osv. osv. har ju samma värde i alla sammanhang (några universitetspoäng tyska och ni har täckt behovet av nazistassocierade ord för ett bra tag framöver). Ord som uppfattas som neutrala i de flesta sammanhang kan på samma sätt utan problem användas så att det uppfattas som (och för att det skall uppfattas som) rasistiskt/stötande/pejorativt/välj själv. Vilka ord som passar i vilka sammanhang, och vilka ord som verkar stöta närvarande personer är ju en uppskattning var och en måste göra själv - liksom huruvida det är något man vill anpassa sig till eller inte. Det behöver inte med nödvändighet vara så att det som är "mest rätt" (vem som nu avgör detta) är att anpassa sig - å andra sidan kan man fråga sig vad det är för poäng med att provocera bara för provokationens skull. Vanlig hänsyn och hyfs räcker, skulle jag tro, i de flesta fallen rätt långt.

Avesta
2006-08-23, 09:48
Lustigt att se hur folk (i mina ögon, då) kör om varandra på enkelriktat.

Egentligen undrar jag om grundfrågan - "är neger ett rasistiskt ord" inte är lite av en ickefråga. Kan man överhuvudtaget säga att ett ord är rasistiskt, eller är det helt och hållet användningen som avgör? Inte ens ord ang. vilka man inte ens behöver fundera över om de är negativt belastade eller inte, typ "Endlösung", "judesvin", "kaffer", "kuli", "slampa", "fikus" osv. osv. har ju samma värde i alla sammanhang (några universitetspoäng tyska och ni har täckt behovet av nazistassocierade ord för ett bra tag framöver). Ord som uppfattas som neutrala i de flesta sammanhang kan på samma sätt utan problem användas så att det uppfattas som (och för att det skall uppfattas som) rasistiskt/stötande/pejorativt/välj själv. Vilka ord som passar i vilka sammanhang, och vilka ord som verkar stöta närvarande personer är ju en uppskattning var och en måste göra själv - liksom huruvida det är något man vill anpassa sig till eller inte. Det behöver inte med nödvändighet vara så att det som är "mest rätt" (vem som nu avgör detta) är att anpassa sig - å andra sidan kan man fråga sig vad det är för poäng med att provocera bara för provokationens skull. Vanlig hänsyn och hyfs räcker, skulle jag tro, i de flesta fallen rätt långt.

strålande!

Bolio
2006-08-23, 09:50
Well put Tolkia, men nu var det något annat jag menade med om ordet "var rasistiskt". Menade givetvis ifall det uppfattas som ett ord med en rasistisk konnotation av majoriteten språkbrukare.

jwzrd
2006-08-23, 10:04
Lustigt att se hur folk (i mina ögon, då) kör om varandra på enkelriktat.

Egentligen undrar jag om grundfrågan - "är neger ett rasistiskt ord" inte är lite av en ickefråga. Kan man överhuvudtaget säga att ett ord är rasistiskt, eller är det helt och hållet användningen som avgör? Inte ens ord ang. vilka man inte ens behöver fundera över om de är negativt belastade eller inte, typ "Endlösung", "judesvin", "kaffer", "kuli", "slampa", "fikus" osv. osv. har ju samma värde i alla sammanhang (några universitetspoäng tyska och ni har täckt behovet av nazistassocierade ord för ett bra tag framöver). Ord som uppfattas som neutrala i de flesta sammanhang kan på samma sätt utan problem användas så att det uppfattas som (och för att det skall uppfattas som) rasistiskt/stötande/pejorativt/välj själv. Vilka ord som passar i vilka sammanhang, och vilka ord som verkar stöta närvarande personer är ju en uppskattning var och en måste göra själv - liksom huruvida det är något man vill anpassa sig till eller inte. Det behöver inte med nödvändighet vara så att det som är "mest rätt" (vem som nu avgör detta) är att anpassa sig - å andra sidan kan man fråga sig vad det är för poäng med att provocera bara för provokationens skull. Vanlig hänsyn och hyfs räcker, skulle jag tro, i de flesta fallen rätt långt.

Det där är det som är intressant. Det är så otroligt vanligt, särskillt när det gäller just ord med den här typen av konotation. Det intressanta är inte att någon väljer ordet utan vem som gör det. Oftast är det en liten spilevink som försöker göra sig uppfattad som intresserad av Invandringsdebatten(tm), t ex: Paddanboy eller någon av dom andra rasisterna på forumet. Det handlar inte om ett intresse utan enbart som att få förklä sitt hat på ett sätt som oftare än andra sätt erbjuder möjligheten att slippa undan häckel.

Bolio
2006-08-23, 10:06
Det där är det som är intressant. Det är så otroligt vanligt, särskillt när det gäller just ord med den här typen av konotation. Det intressanta är inte att någon väljer ordet utan vem som gör det. Oftast är det en liten spilevink som försöker göra sig uppfattad som intresserad av Invandringsdebatten(tm), t ex: Paddanboy eller någon av dom andra rasisterna på forumet. Det handlar inte om ett intresse utan enbart som att få förklä sitt hat på ett sätt som oftare än andra sätt erbjuder möjligheten att slippa undan häckel.

Också helt sant. Men faktiskt inte alltid. Och jag tror att majoriteten av svenskarna som använder det faktiskt inte är några rasister eller smygrasister. Kanske döljer de sin rasism, men det är inte den uppfattningen jag har fått i alla fall. Men det du säger är helt klart jwzrdianskt sant.

jwzrd
2006-08-23, 10:10
Också helt sant. Men faktiskt inte alltid. Och jag tror att majoriteten av svenskarna som använder det faktiskt inte är några rasister eller smygrasister. Kanske döljer de sin rasism, men det är inte den uppfattningen jag har fått i alla fall. Men det du säger är helt klart jwzrdianskt sant.

Jag överdriver givetvis, men det är kanske vad du menar med jwzrdianskt. :)

Bolio
2006-08-23, 10:12
Jag överdriver givetvis, men det är kanske vad du menar med jwzrdianskt. :)

Neh. Jwzrdiansk sanning kom jag på när jag läste någon tråd du medverkade i igår, där du debatterade mot Nejv (tror jag?). Du använde dig av programmeringslogik för att knäcka honom retoriskt. Det är jwzrdiansk sanning. Logisk sanning typ. Överdriftsbiten är paddanboyiansk sanning. :D

Nitrometan
2006-08-23, 10:17
Eftersom jag gjorde lumpen på ubåt, har en pappa som har tjänstgjort på ubåt i en oherrans massa år och är intresserad av marinhistoria så kan jag informera om att tyska marinen (Kriegsmarine) under åren 1943-45 använde små torpedbestyckade miniubåtar (främst för sabotageuppdrag) - den officiella benämningen på dessa var Neger.

Kuriosa: Jag har träffat en av de tyska ubåtsmän som tjänstgjorde på en Neger.

Tolkia
2006-08-23, 11:50
Well put Tolkia, men nu var det något annat jag menade med om ordet "var rasistiskt". Menade givetvis ifall det uppfattas som ett ord med en rasistisk konnotation av majoriteten språkbrukare.
Jo, jag är medveten om det, men jag tyckte ändå att slutet på diskussionen hade börjat slira mer och mer i den riktningen (typ "är det ett ord man får använda?") än i den ursprungliga.

Sedan är det ju intressant, som Jwzrd nämner, att se på vem som väljer att använda ett ord, och när och var. Vilket inte är så lätt att avgöra alltid, det beror ju på hur bekant man är med situationen och personen(erna).

PowPow
2006-08-23, 12:27
Hur delar man upp hundraser då? Finns det någon biologisk grund där?

Ja, det måste det väl finnas? Med tanke på att de kan avgöra huruvida en hund är renrasig eller ej. Och sen måste det vara lättare att göra gränsdragningar med hundar också. En Sankt Bernadshund blir alltid stor, en tax alltid liten. En bulldog har alltid en speciell näsa, en pudel har en annan näsa och så vidare (nu tog min hundkunskap slut :D ) Detta måste ligga i deras gener, och skillnaden måste ju vara betydligt mycket större än hos människor. Uppenbarligen stor nog för att kunna dra tydliga gränser.

Bolio
2006-08-23, 12:30
Ja, det måste det väl finnas? Med tanke på att de kan avgöra huruvida en hund är renrasig eller ej. Och sen måste det vara lättare att göra gränsdragningar med hundar också. En Sankt Bernadshund blir alltid stor, en tax alltid liten. En bulldog har alltid en speciell näsa, en pudel har en annan näsa och så vidare (nu tog min hundkunskap slut :D ) Detta måste ligga i deras gener, och skillnaden måste ju vara betydligt mycket större än hos människor. Uppenbarligen stor nog för att kunna dra tydliga gränser.

Det är mindre skillnad mellan Amstaff och Pitbull än vad det är mellan människor. Skillnaden syns oftast inte ens. Man drar gränserna rätt godtyckligt. :)

jmk
2006-08-23, 13:25
Det är mindre skillnad mellan Amstaff och Pitbull än vad det är mellan människor. Skillnaden syns oftast inte ens. Man drar gränserna rätt godtyckligt. :)

tänkte också på det där med hur man drar gränser mellan olika hundraser...
och ja, där föll powpows teori sönder. Det finns olika raser! *slap*
Araber, negrer, judar och homosexuella!!

PowPow
2006-08-23, 15:27
Det är mindre skillnad mellan Amstaff och Pitbull än vad det är mellan människor. Skillnaden syns oftast inte ens. Man drar gränserna rätt godtyckligt. :)

Ah ok, inte koll på hundraser riktigt. har aldrig varit något hundfan ;) .

Men ja, drar man gränser utan att ens kunna se skillnad så är det ju vääldigt godtyckligt.

Om vi säger såhär: Människan kan delas upp i olika raser, men inte med biologiska hjälpmedel. Uppdelningen blir alltså godtycklig och oprecisis. Gränsfall och personer som inte ingår i någon av raserna blir utanför indelningssystemet, alternativt skapar en egen ras som de delar med andra med samma fysiska karakteristika. Man kan aldrig hålla koll på vilken ras alla människor tillhör, eftersom man då måste hantera varje individ enskilt och jämföra denne med de mallar som skapats för att definiera en speciell ras. Eller?

Eller: Biologiskt sett så tillhör alla människor inte bara sama art, utan även samma ras, vilket påvisas genom det faktum att det inte går att skilja och klacifisera människor som del av en viss ras, eftersom skillnaden mellan människor inom rasen den kan tänkas tillhöra är för stor, samt att likheten mellan andra raser kommer vara alldeles för stor. Dock kan individer uppfatta andra individer som en del av en annan ras än sig själv, alternativt samma ras som sig själv. Detta byggs dock endast på den individuella tolkningen av den andra personen, och den som enligt en person klassas som del av en viss ras, kan av en annan person klassas som del av en annan ras. Med andra ord: Raser är inget biologiskt fenomen, det är ett socialt fenomen.

Är du med på någon av definitionerna?

PowPow
2006-08-23, 15:29
tänkte också på det där med hur man drar gränser mellan olika hundraser...
och ja, där föll powpows teori sönder. Det finns olika raser! *slap*
Araber, negrer, judar och homosexuella!!

Men det är ju samma sak smo att säga att min teori (det är absolut inte MIN teori, det är en relativt allmänt vedertagen teori) faller på det faktum att det dras gränser mellan olika människoraser. Jag har aldrig sagt att detta inte görs, men jag har påstått att detta görs på sociala grunder, inte biologiska.

joak1m
2006-08-23, 15:31
Men det där funkar ju inte heller. Det där kan man applicera på alla slags invandrare. En arab som vinner VM-Guld är svensk och en arab som rånar en bank är arab. Ordet arab får inte en negativ innebörd för det.


I just det sammanhanget blir det negativt, varför skulle en person annars utpekas som en arab, vad har det för betydelse i just det exemplet? Ifall polisen skulle leta efter en misstänkt brottsling kan jag förstå att gärningsmannen skulle beskrivas som en arab då man har nytta för beskrivningen av utseendet.

I andra vardagsexempel har ordet arab rent allmänt inte en negativ innebörd, precis som ordet afrikan.



Vilket är budskapet?

Läste om min text nu och såg att vi diskuterade olika meningar.

"igår kom det massa negrer till festen och snodde grejer", eller "hon har knullat massa neger jag vägrar ta på henne" ser vi däremot en afrikan på tv säger vi knappast "en neger tog hem vm-guldet" utan mer sannolikt "en afrikan vann guldet osv"
Detta var exemplena jag syftade på som inte har ordet "jävla" med.


Men nu var det inte ordet kurd jag syftade på utan andra människors åsikter om saker och ting och hur man kan tolka dem. Du använde det som ett argument för att neger har en negativ betydelse för de flesta svenskar, att du kände många afrikaner och att de upplevde det så. Jag menar att du inte kan använda det som ett argument. Det är inte relevant hur afrikanerna tycker att svenskar ser på ett visst ord, utan just vad svenskarna själva tycker och tänker om ordet. Radikalfeminister i Sverige anser t.ex. att det pågår ett groteskt förtryck mot alla kvinnor dag in och dag ut och att alla män är skyldiga till det, kan vi verkligen använda det som ett argument mot männen? Måste vi inte utgå från vad männen själva tycker och inte vad kvinnorna tror att de tycker? Och på samma sätt, kan vi verkligen utgå från vad afrikanerna tror svenskarna tycker eller borde vi inte ha svenskarnas egna åsikter som utgångspunkt?

Jovisst! Men frågar man runt bland normala allmänbildade människor som bor i någorlunda stora städer hör man oftast samma svar, det finns en stor tvekan i när man ska använda sig utav ordet och framför vem man kan använda det. Oftast blir det så att man använder sig utav ett mer neutralt ord.


Du tror alltså att majoriteten av det svensktalande folket anser att ordet neger har en negativ innebörd?

Har jag aldrig sagt, du skrev:
"Jag tror att det är så pass många zingisar som inte räknas som "afrikaner", och så pass många afrikaner som inte räknas som zingisar, att begreppet blir missledande."

Vilket jag inte håller med om, jag tror att större majoriteten utav det svenska folket föreställer sig en svart människa med de typiska karaktäristiska dragen hos en "neger" när de hör ordet afrikan, skulle man däremot beskriva en person som nordafrikan vore det skillnad.

Jag håller inte med. Dessutom är det språkligt nonsens. Tycker vi inte om ordet neger för att beskriva negrer kan vi väl istället skapa ett nytt synonym? Svart människa är villseledande och kan betyda tusen andra saker. Inte minst därför att ingen människa är svart. Det kan kanske fungera bland en yngre befolkning som ser på amerikansk TV och film, men den äldre svenska generationen trorj ag inte talar om "svarta människor". I komparation med vadå egentligen? Vita människor? Är jag vit? Jag känner mig inte vit...
Well du dansar som en "vit" människa iaf that's for sure. :D

Men jag håller med dig om att skapa ett nytt synonym, att beskriva en typisk afrikan är det absolut inget fel på, det är just ordet neger som fått en dålig klang, därför skulle ett nytt synonym kunna få slut på allt tjafs en gång för alla.

joak1m
2006-08-23, 15:40
Ordet kommer ursprungligen från spanskans "negro" som betyder svart.

Ordet har tidigare använts mer generellt men i takt med att det fått en mer negativ klang så har det utgått ur det offentliga språket.

Vissa kan uppfatta ordet som stötande.

http://runeberg.org/img/nfak/0483.4.png

Kraniets abnorma tjocklek, vilket låter negern uthärda slag, som skulle krossa en normal europeisk huvudskål! ROFL!
Heh. Så enligt denna text är tydligen inte alla abessinier (etiopier) negrer

Tolkia
2006-08-23, 15:43
Läste om min text nu och såg att vi diskuterade olika meningar.

"igår kom det massa negrer till festen och snodde grejer", eller "hon har knullat massa neger jag vägrar ta på henne" ser vi däremot en afrikan på tv säger vi knappast "en neger tog hem vm-guldet" utan mer sannolikt "en afrikan vann guldet osv"
Detta var exemplena jag syftade på som inte har ordet "jävla" med.
Det här är intressant, för det stämmer i alla fall till viss del. Delvis kanske p.g.a. att man i media som regel väljer att inte använda "neger", vilket gör att "afrikan" och likvärdigt förekommer i fler positiva eller neutrala och färre negativa sammanhang. Det är ju inte så ofta man ser "hon har knullat massa neger jag vägrar ta på henne" i DN, direkt (inte ens i Aftonbladet). På sätt och vis innebär detta alltså att vi i vår strävan att inte använda ord som kan verka stötande bidrar till att ord blir stötande/får övervägande negativa konnotationer? Lite hårddraget.

joak1m
2006-08-23, 16:09
Hur skulle du beskriva en typisk neger?
Varför inte testa afrikan? Trots att ordet har en geografisk omfattning tänker de flesta på en typisk "neger" när det hör ordet afrikan.

Skulle jag beskriva en kines som jag aldrig förr träffat i mitt liv skulle jag antagligen använda ordet asiat och 9/10 skulle fått en någorlunda korrekt beskrivning om man ser till de karaktärisiska dragen hos en typisk kines.

Skulle aldrig använda mig utav ordet mongoloid och har aldrig i mitt liv hört någon annan göra det förutom i vetenskapliga sammanhang.

Varför är det just svarta som benämns som negrer då inget annan folk beskrivs utifrån deras rastillhörighet?

Bärs
2006-08-23, 16:14
Varför inte testa afrikan? Trots att ordet har en geografisk omfattning tänker de flesta på en typisk "neger" när det hör ordet afrikan.

Skulle jag beskriva en kines som jag aldrig förr träffat i mitt liv skulle jag antagligen använda ordet asiat och 9/10 skulle fått en någorlunda korrekt beskrivning om man ser till de karaktärisiska dragen hos en typisk kines.

Skulle aldrig använda mig utav ordet mongoloid och har aldrig i mitt liv hört någon annan göra det förutom i vetenskapliga sammanhang.

Varför är det just svarta som benämns som negrer då inget annan folk beskrivs utifrån deras rastillhörighet?

Men negrer är inget folk, det är en ras.

Mongoloider är väl individer med downs syndrom?

jwzrd
2006-08-23, 16:35
Men negrer är inget folk, det är en ras.

Mongoloider är väl individer med downs syndrom?

Hur kallar man inuiters och asiaters ansiktsdrag med ögonvecket?

joak1m
2006-08-23, 17:00
Men negrer är inget folk, det är en ras.

Mongoloider är väl individer med downs syndrom?

http://susning.nu/Mongoloid

både och tydligen =)

med "folk" syftar jag t.ex. på att en senegales kallas för en neger samtidigt som en kines skulle kallas för en asiat

Tolkia
2006-08-23, 22:28
... med "folk" syftar jag t.ex. på att en senegales kallas för en neger samtidigt som en kines skulle kallas för en asiat
Ett problem jag ser här är t.ex. egyptier - "afrikaner" som jag inte tror kan klassas som "negrer" (även om det kanske är att klyva hår, jag vet inte).

Bärs
2006-08-24, 06:48
http://susning.nu/Mongoloid

både och tydligen =)

med "folk" syftar jag t.ex. på att en senegales kallas för en neger samtidigt som en kines skulle kallas för en asiat


Men vad är det som är problemet med det?

Gpajpen
2006-12-04, 16:03
Det existerar inga raser inom homo sapiens. Bara för att vi ser olika ut beroende på ursprung betyder inte det att vi genetiskt skiljer oss så mycket att vi är olika "raser".
homo sapiens har en del raser, detta är ett välkännt faktum.
du menar troligtvis "arter"

Metal_boy_
2006-12-04, 16:07
homo sapiens har en del raser, detta är ett välkännt faktum.
du menar troligtvis "arter"


Precis. Eftersom man bl.a. kan se på skelett vad den personen har för ras och härstammar ifrån.

regus
2006-12-04, 16:09
posta del

Nilsjohan
2006-12-06, 20:59
Pippis pappa inte längre negerkung

Har Pippi Långstrumps pappa förlorat sitt konungadöme? Eller fått ett nytt? Den norska radions barnprogramsproducenter har emellertid beslutat att Efraim Långstrump inte längre får kallas sig negerkung. I stället bär han numera epitetet ”kung av en söderhavsö”, uppger NRK. Men i Sverige kommer kapten Långstrump att förbli negerkung.

Länk: DN (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=595074&previousRenderType=3)