handdator

Visa fullständig version : Det där med att steka kött


Achryl
2006-08-21, 22:13
Olika typer av kött ska om jag förstått det stekas på olika sätt för att bli så mört som möjligt. Om vi tar lövbiff tillexempel, hur får man den mörast? Ska man brassa på på max en minut på varje sida, eller blir den mörare om den får vara i längre?

Finns det skillnader mot tex fläskfile?
Grytbitar å andra sidan ska ju kokas skitlänge, som jag förstått det?

mathor
2006-08-21, 22:15
Vad har kokning med stekning att göra?

Achryl
2006-08-21, 22:15
Vad har kokning med stekning att göra?
förlåt, jag spårade ur mot slutet

polaren
2006-08-21, 22:19
Köttgrytor ska väl koka rätt länge har jag för mig, det gör iaf mamma och det blir göttegött :)

Stekbiten är hon sämre på.

Var hemma hos 2 lebbar en gång och där låg köttet i pannan en bra bit över 1 timme innan dom skulle äta (Jag var typ 10-11 och dom hade dator så jag och en kompis brukade fara dit och spela :D).

Du kan ju ta och kolla i nån kokbok? :)

Trance
2006-08-21, 22:22
Det handlar om att bevara så mycket vatten som möjligt. Min taktik att steka kycklingfilé så den blir riktigt god är:

Stek på medelhögvärme. Kom på att snart börjar aset brännas och den är fan rå i mitten. Släng på vatten och lock och dra ner till 2:an. Går väl även att köra i ungnen, då får man ju dessutom behålla kryddor bättre.

Köttgrytor skall koka så länge som möjligt typ. Kyckling blir dock torr om man kokar den länge. Finns en stekskola på arla.se annars.

Achryl
2006-08-21, 22:22
Köttgrytor ska väl koka rätt länge har jag för mig, det gör iaf mamma och det blir göttegött :)

Stekbiten är hon sämre på.

Var hemma hos 2 lebbar en gång och där låg köttet i pannan en bra bit över 1 timme innan dom skulle äta (Jag var typ 10-11 och dom hade dator så jag och en kompis brukade fara dit och spela :D).

Du kan ju ta och kolla i nån kokbok? :)

har ingen, kör med nätet, och när inte google tillfredställer en när man söker på "att steka lövbiff" så blir det kolo.
Okej men blev deras kött gott då?

Achryl
2006-08-21, 22:23
Det handlar om att bevara så mycket vatten som möjligt. Min taktik att steka kycklingfilé så den blir riktigt god är:

Stek på medelhögvärme. Kom på att snart börjar aset brännas och den är fan rå i mitten. Släng på vatten och lock och dra ner till 2:an. Går väl även att köra i ungnen, då får man ju dessutom behålla kryddor bättre.

Köttgrytor skall koka så länge som möjligt typ. Kyckling blir dock torr om man kokar den länge. Finns en stekskola på arla.se annars.
ah! ska leta upp den där stekskolan. Tack för tipsen

LadyG
2006-08-21, 22:24
Väljer man segt och trådigt kött måste det koka länge för att bli mört. Filé gör man generellt sett inte gryta på, men om man gör det blir köttet enormt mört snabbt och skulle bara falla i småbitar om man kokar för länge.

Steker man på för hög värme driver man ur vätskan ur köttet och köttet blir torrt, men steker man på för låg värme blir det segt. Det är en avvägningsfråga, delvis får man gå efter fingertoppskänslan (peta på köttet, du känner när konsistensen är rätt) och klockan. Det beror också på om du vill ha genomstekt biff (a la kolstycke) eller om biffen ska vara lättstekt (den råmar när du petar på den).

http://www.tasteline.com/

Vadan denna fundering?

The_RobRoy
2006-08-21, 22:26
Riktigt hög värme i början, stoppa inte köttet i pannan förrän den är riktigt varm (5an på plattan), så att du får stekyta och få köttsaften att stanna i köttet, därefter sänk temperaturen till kanske 3an eller 4an.

Detta gäller allt kött, lövbiff är ju väldigt tunt, så där är det hög temperatur för stekyta sen snabbt vända och sen är det klart.

Achryl
2006-08-21, 22:36
Riktigt hög värme i början, stoppa inte köttet i pannan förrän den är riktigt varm (5an på plattan), så att du får stekyta och få köttsaften att stanna i köttet, därefter sänk temperaturen till kanske 3an eller 4an.

Detta gäller allt kött, lövbiff är ju väldigt tunt, så där är det hög temperatur för stekyta sen snabbt vända och sen är det klart.
Mjo, men det är så jag brukar göra och det blir inte riktigt så mört som jag vill ha det (läs: mitt ex pallade inte käka det för det var så segt)
Kan man hälla vatten i pannan och sen koka det i några minuter? Eller skiter det sig då?

Achryl
2006-08-21, 22:38
Vadan denna fundering?

Tycker aldrig jag har fått till lövbiffarna just, tänkte fråga kolo-eliten

Coldsmith
2006-08-21, 22:39
Riktigt hög värme i början, stoppa inte köttet i pannan förrän den är riktigt varm (5an på plattan), så att du får stekyta och få köttsaften att stanna i köttet, därefter sänk temperaturen till kanske 3an eller 4an.

Detta gäller allt kött, lövbiff är ju väldigt tunt, så där är det hög temperatur för stekyta sen snabbt vända och sen är det klart.

Nä det gäller verkligen inte allt kött.

Olika bitar behöver olika tillagning.

Lövbiff tillverkas generellt av innanlår som är en hyffsad mör bit. Där funkar det med hög värme och kort tid. Andra köttbitar som vill ha hög värme kort tid är till exempel fileerna, entrecote/karre men även kotlett och biff kan tillagas så fast jag skulle rekommendera lite lägre värme och längre tillagningstid där.
Rostbiffen (ej att förväxla med skivad/grillad rostbiff man brukar ha till potatissallad) är också en väldigt mör bit och kan tillagas på högre värme en kortare tid.

Sen har vi till exempel bitar som fransyska och högrev som är ena sega bitar kött framförallt högreven som innehåller otroligt sega och kraftiga fibrer från halsen/nacken på kossan. Där behöver man koka köttet länge. Glöm stekning om du inte gillar att tugga på skosulor.

Oxfile-entrecote-rostbiff-innanlår-fransyska-högrev lägger jag köttbitarna i seghetsskalen med mörast till vänster och segast till höger. Oxfile till innanlår går bra att steka, fransyska och högrev kräver kokning på lång lång tid.

Coldsmith
2006-08-21, 22:40
Tycker aldrig jag har fått till lövbiffarna just, tänkte fråga kolo-eliten

Om du tycker att det är för segt är det antingen för torrt eller så är det inte nog tillagat. Pröva lägre temperatur på stekpannan och längre tillagning. Du kan med fördel använda ett stekpannelock för att behålla saftigheten.

polaren
2006-08-21, 22:42
har ingen, kör med nätet, och när inte google tillfredställer en när man söker på "att steka lövbiff" så blir det kolo.
Okej men blev deras kött gott då?

Jag smakade inte, men det såg iaf gott ut ;)

EDIT: Det var ju iofs inte lövbiff dom stekte

Coldsmith
2006-08-21, 22:42
Sen har vi förstås fläskkött också och där är jag inte lika säker med skinkor och schnitzlar och det ena och det andra :).

Angel
2006-08-21, 22:44
Hujja, mycket köttprat*spy*

Coldsmith
2006-08-21, 22:46
Hujja, mycket köttprat*spy*

Kött är mums.. har just tryckt i mig två skivor grillad karré.... mmmmmmm... meat...

Joey: "here comes the meat sweats"

brill
2006-08-21, 23:06
För att behålla saftigheten ska man steka på ganska hög värme för att porerna i köttet då stänger sig och behåller vätskan.

Angel
2006-08-21, 23:07
Kött är mums.. har just tryckt i mig två skivor grillad karré.... mmmmmmm... meat...

Joey: "here comes the meat sweats"

Jag känner mig lite förgiftad när jag ätit kött, som något dött ligger och ruttnar i magen..

grisbil3n
2006-08-21, 23:09
Varför inte bara pm:a Aliquis?

LadyG
2006-08-21, 23:22
Tycker aldrig jag har fått till lövbiffarna just, tänkte fråga kolo-eliten

Det borde ju finns minst en kock här tycker jag :)

Lövbiff med gorgonzolafyllning... *dregel*

Sån't är off limits nu :(

Mental
2006-08-21, 23:43
Det borde ju finns minst en kock här tycker jag :)

Lövbiff med gorgonzolafyllning... *dregel*

Sån't är off limits nu :(


Psst, man kan göra rullar av tunt skuren lövbiff och fylla med champinjoncreme, :D

Sniggel
2006-08-22, 13:16
Jag smakade inte, men det såg iaf gott ut ;)

EDIT: Det var ju iofs inte lövbiff dom stekte
Skägg**** ? *innocent*

Wain
2006-08-22, 14:03
Lövbiff med gorgonzolafyllning... *dregel*


:thumbup:
Precis, lövbiff skall helst stekas med någon form av fyllning (ex: lök, vitlök, champinjoner och senap). De är alldeles för tunna för att bara slänga i stekpanan.

Tabbe
2006-08-22, 14:36
För att få lövbiff att bli mört ska du linda in dom i papper och sen slå på dom med en kötthammare och sen ner i stekpannan på hög värme, max 3 min.

Då blir dom underbart goda.

krille__
2006-08-25, 18:25
lövbiffen ska inte häller ligga och dra efteråt den ska ätas direkt efter stekning.

och att steka varmt för att proteinerna inte ska gå ut stämmer inte!
när vätskan går ur köttet så går också mycket av proteiner vitaminer ur köttet samtidigt vätskan(kötsaften) börjar gå ur vid 50 grader i kötets mitt då är det en blodig bit. kötsaften börjar gå ur kötet

mera kötsaft riktiligt med kötsaft rinner ut vid 55 grader då är biten medium/rosa(minimum för tex fläskfile)

köttsaften börjar klarna medium svagt rosa i mitten kärntemperatur 60 grader

köttsaften helt klar välstekt 65 grader

desto mer köttsaft du har i köttet ju mörare brukar det vara (pratar nu stekning av kött) vill du få biten mörare en vad den är ta och slå ut biten funkar bra med en kastrul vill du ha biten i den ursprungliga storlek kan du vika den dubbel och ta epp par slag till brukar bli ganska lika då. för att bevara proteiner och vitaminer som gått till spillning häll i lite vatten i stekpanan den får inte hålla för hög värme så vattnet fräser bort men inte för lite ta ur köttet antingen för vattnet eller efter häll i lite kryddor red av med majzena mjöl(löser sig snabbast både i vätskan och i kroppen) funkar även med andra och använd detta som en sås

dynamo
2006-08-26, 00:00
Jag har använt mig av Svensk Köttinformation (http://www.meatinfo.com/konsument/artiklar/readone.php?categoryID=6&id=123&avdelning=konsument)

Tillagningstips och -tider för olika köttsorter och tillagningssätt.

Sverker
2006-08-26, 06:31
För att behålla saftigheten ska man steka på ganska hög värme för att porerna i köttet då stänger sig och behåller vätskan.


Proteinet på köttets yta denaturerar och klumpar ihop sig. Bildar en tjock ytan som hindrar den inre köttsaften från att rinna ut ( en mer omständig version med fler ord:em: ).


När det gäller framdelskött på nöt som högrerev/grytbitar är köttet fullt med kollagen/bindväv.
För att göra bindväven mjuk så att vi kan tugga köttet behöver bindväven utsättas för vatten och värme under 1 - 2 timmar. Lösningen blir att koka köttet i en gryta.



Gör vi tvärtom så blir högrevet som en gummiboll efter 2 minuter i stekpannan och lövbiffen blir tunna sladdriga trådar i grytan.

bear.flowertwig
2006-08-26, 09:58
För att få lövbiff att bli mört ska du linda in dom i papper och sen slå på dom med en kötthammare och sen ner i stekpannan på hög värme, max 3 min.

Då blir dom underbart goda.


Använder du köttklubban på dem? Värt att prova?

http://www.verdus.se/Kottklubba_51-1_kopia.jpg

Achryl
2006-08-29, 18:17
Jag har använt mig av Svensk Köttinformation (http://www.meatinfo.com/konsument/artiklar/readone.php?categoryID=6&id=123&avdelning=konsument)

Tillagningstips och -tider för olika köttsorter och tillagningssätt.
what the fuck? jag läser på din länk att lövbiff bara ska stekas på ena sidan.

" Lövbiff 1/2 cm steks endast på en sida"

brukar ni göra så? måste man inte ha ganska låg värme då så man itne brännr sönder den på andra sidan? Känns som en massa köttsaft borde tränga upp och rinna ut på ovansidan

LadyG
2006-08-29, 21:50
Inte alls, hur tror du man gör fylld lövbiff? Den steks ju bara på ena sidan, andra sidan är ju s a s mot fyllningen (champinjonfyllnig lät ju så gott!!) och eftersom den är så tunn blir både kött och fyllning varmt fort, och har man ost i smälter den och blir så där härligt rinnig.

*bankar huvet i väggen* Off limits, off limits!

Nej då det är inget fel på mig. :P

Burken
2011-12-03, 23:39
För att få lövbiffen som bäst är att använda blåslampa efter kryddningen, snabbt som fan och få yta.

Hej, första inlägget efter ett tags registrering. :)