handdator

Visa fullständig version : Andningsteknik vid lång-/medeldistanslöpning


Akilles
2006-08-21, 20:50
Jag är färsk även på det här. Finns det några generella tips att ge för hur man ska tänka för att få till andningstekniken när man springer? Jag har provat ett par olika sätt att andas.

A) Andas in under tre steg, andas ut under tre steg.
B) Andas in under två steg, andas in under två steg.
C) Andas in under ett steg, andas ut under två steg.

Ska inandningen vara lika lång som utandningen?

Med A) speciellt och delvis nd även med B) får jag "hålla" i andan lite för att den inte ska sippra ut för tidigt. Jag hade nån tanke om att man ska försöka att andas så lugnt som möjligt och se till att syret verkligen kommer ner i lungorna, att man inte ska flåsa en massa in och ut utan att luften "kommer ner". Å andra sidan så hade jag också nån tanke om att naturlig andning är bättre, och när jag andas naturligt så krävs det efter någon kilometer snabbare andetag. Vilket kanske beror på att kroppen behöver mer syre när man blivit lite trött. En gång provade jag att springa ett par km med A), för att sedan byta till B). Resultatet blev att jag kände mig helt lätt och tom i huvudet (osäkert om det var svimning å färde eller energikick), fick upplevelsen av att jag svävade på moln eller flög fram. Jag funderade på orsaken. Antingen så kunde det bero på att jag fått för lite syre under A), så att jag under B) tillfredsställde ett uppdämt behov av syre och därmed fick en "syrekick" i hjärnan och musklerna. Eller så kunde det vara tvärtom, dvs att jag inte fick ner tillräckligt med syre i lungorna under de här korta andetagen (B), så att jag kände mig lätt i huvudet av syrebrist.

Tjarven
2006-08-21, 22:17
I regel tror jag mer på att man ska få in syre så mycket som möjligt liksom fylla lungorna anas djupt med magen som om man fyller en flaska nerifrån och upp.
Syret ska snabbt ut men metodiskt och andningen ska ske i takt med stegen lungt och djupt med avslappnad mage.
Är en träningssak som man känner bäst men i regel få in så mycket som möjligt luft via näsa och mun.

Tänk inte så mycket på takten till stegen det ger lätt en felaktigt tempo och du kanske få avbryta inandningen för att andas ut.
Efter man kommer in i andra andningen så går allt automatiskt.

MilkmaN
2006-08-21, 22:44
*screwy*

Det kommer väl ändå helt naturligt?

Noodles
2006-08-22, 05:29
Jag har aldrig tänkt på det. Jag har fullt upp med att springa och få tillräckligt med syre. :) Försök att inte tänka för mycket på det så blir det säkert naturligt efter ett tag.

eleni
2006-08-22, 05:57
Tänk inte så mycket utan bara spring på! Tror det kommer naturligt efter ett tag. Försökte själv ge mig på det där med andningstekniker vid löpning vilket resulterade i att jag faktiskt inte orkade springa lika långt/mycket/länge. Lägg energin på löpningen!

regus
2006-08-22, 12:15
tänk på att andas djupt så kommer tempot naturligt.
Eller det funkar för mig.

Good luck*flex*