handdator

Visa fullständig version : Min "Gå ner i vikt" tråd


RogerE
2006-08-21, 20:31
Tjenare!

Till att börja med får jag väll presentera mig. Jag heter Roger och har beslutat mig för att komma i bättre form. I nuläget blir det alldeles för mycket pizza och godis och det gör så att jag inte känner lika stor motivation för att gå och gymma. Jag väger 72-73 kg och är runt 183 cm lång. Jag har inte direkt några muskler vilket jag gärna skulle vilja ha när jag fått bort det överflödiga fettet.

Jag har mest fett runt magen och låren, ansiktet vill jag ska bli smalare det med.

Hade tänkt att gå ner runt 10 kg så snabbt som det rekommenderas att gå. Jag hoppas kunna gå ner runt 1kg per vecka, är det osunt och icke att rekommendera? De flesta säger ju 0,5 men nu har jag fått stor motivation till att börja med det här och nu känns det som jag klarar allt!

Det jag undrar lite är hur mycket jag ska äta per dag. Har testat en diet där jag endast åt 7-800 kcal per dag (jag vet, inte bästa) men jag kände mig inte direkt aldrig hungrig. Gick ner kanske 3kg på en och en halvvecka...men märkte inte så stor skillnad på magen.

Hur mycket ska jag äta per dag? Är 1500kcal lagom? Och vad ska jag äta? Det är detta jag undrar över.

Jag hade tänkt mig något liknande detta (berätta gärna era synpunkter och om jag ska byta ut något mot annat!)

Frukost:
1 portion havregrynsgröt, ingen mjölk eller sylt till (jag klarar mig faktiskt och tycker det är gott ändå!). Ett äpple och två glas vatten.

Lunch:
Tre potatisar, halva tallriken sallad/tomat/gurka och en fiskbit/köttbit/några köttbullar.
Eller: Salladstallrik utan dressing och ett knäckebröd till.
Eller: vanlig mat i lite mindre portion med mycket sallad. Två glas vatten blir det till lunchen.

Mellanmål:
Valfri frukt med vatten

Middag:
Varma koppen
eller en tallrik filmjölk med havregryn (är filmjölk "ok"?)
eller fruktsallad.
eller Kyckling utan skinn med ris och sallad

Jag styrketränar 3-4ggr i veckan samtidigt som jag cyklar relativt snabbt (18-20km/h) 70min tre gånger i veckan. Sedan blir det lite korta promenader till det. 10min springande på löpbanden blir det på gymmet också.

Vad tror ni, kommer jag lyckas med mitt mål? Som sagt mattips och synpunkter rekommenderas. Kan jag styrketräna samtidigt som jag går ner i vikt t.ex? Jag har läst deffguiden men skulle behöva höra lite av era åsikter som motivation!

Tack för att ni lyssnade!

//Roger E

nutz
2006-08-21, 21:13
63 kg vid 183 cm är undervikt. Lägg på dig ett gäng muskler istället. 72 kg låter VÄLDIGT normalt.

Dagens hemläxa:

Säg "jag är inte fet" två miljoner gånger innan du går och lägger dig.

MrBoris
2006-08-21, 21:17
Menar det, 72kg på 183cm är normalt..:banned

L-Sami
2006-08-21, 21:50
Du borde bygga på dig muskler först, sen deffa! Då får du mer synligt resultat.

jubbedidu
2006-08-22, 06:10
Läs King Grubs deffguide
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Den borde ge dig de flesta svaren.

Tolkia
2006-08-22, 07:28
Det här är ett typiskt sådant fall som får mig att undra hur bra det är med lätt kroppsfixerade träningsfora - när man "matar" sin dåliga kroppsuppfattning (och sin dåliga självkänsla?) med dem.

Eftersom du ställer frågan - JA, ett kilos viktnedgång i veckan är högst orsunt i ditt fall, för du har inga kilon du behöver tappa. Det är fullt möjligt att du är vad som ibland kallas "smalfet" och skulle kunna "omfördela" lite (s.a.s. byta fett mot muskler - och det gör du genom att träna och vara aktiv samt äta tillräckligt, inte genom att svälta dig), men du är INTE överviktig. Det. Finns. Inte. En. Chans. Minus tio kilo och du lär se ut som en vandrande pinne.

Matschemat är ... ja, tanigt. Det du anger lär inte ens täcka ditt BMR (basalförbrukning i absolut vila, d.v.s. sängliggande; formel för att räkna ut detta finns i deffguiden). Kolla om det finns några i din viktklass som skriver träningsjournal och har med matangivelser där, eller be folk slänga upp vad de äter en vanliga dag för jämförelse. Varma koppen är inte vad jag skulle kalla en vettigt middag, och att leva på sallad är att bädda för ett stört ätbeteende (Förr eller senare slår kroppen bakut och villl ta tillbaka det du undenhåller den, och då är risken stor att du börjar tokäta. Och kombinationern tokätning - tokbantning är en katastrof för både kropp och själ - för att du inte skall tänka att det är lätt att sitta och tycka kan jag säga dig att jag vet vad jag pratar om.).

Ang. "valpfett" i ansiktet - hur gammal är du? Ansiktet blir som regel smalare med åren.

Träna gärna, rör på dig, bli stark och ha kul - men banta inte.

Guddi
2006-08-22, 09:06
Håller med de andra i tråden. Du behöver motionera och inte banta. Du har en BMI på strax under 22 och det är så mycket normalvikt man kan vara. Om du tycker att du ser fet ut så är det för att du inte har några muskler. Börja träna så ska du se att det på magen också kommer att försvinna under tiden om du äter bra mat och får i dig tillräckligt med energi och näring.

rbn
2006-08-22, 09:25
Gå ner 10 kg när du väger 72-73 redan och är 183 cm lång?! Det låter inte sunt.

Sniggel
2006-08-22, 12:25
73 kg på 183 cm och du tycker att du ser tjock ut?
Isåfall är det muskler du behöver. Får du det kommer du att se smalare ut då din bf% kommer minska (musklerna kommer att "fylla ut genom fettet").
Strunta i att gå ner i vikt och börja träna något istället, det får du bättre resultat av.

Axmode
2006-08-22, 12:58
Jag tycker du ska avgöra precis själv. Själv vägde jag 78 och var 183 lång. Jag var innan smalfet och hade ingen direkta muskler att hurra över. Idag väger jag 64 kg. Visst att jag är ganska smal men trivs bättre med min kropp nu. Ansiktet blev smalare samt att kläderna sitter snyggare. Hellre lite smalare och mindre fett än smalfet.

MrBoris
2006-08-22, 15:19
Jag tycker du ska avgöra precis själv. Själv vägde jag 78 och var 183 lång. Jag var innan smalfet och hade ingen direkta muskler att hurra över. Idag väger jag 64 kg. Visst att jag är ganska smal men trivs bättre med min kropp nu. Ansiktet blev smalare samt att kläderna sitter snyggare. Hellre lite smalare och mindre fett än smalfet.

ehm, du vägde 6kg mer än vad vederbörande gör nu så det är knappast en bra jämförelse...

Axmode
2006-08-22, 15:21
ehm, du vägde 6kg mer än vad vederbörande gör nu så det är knappast en bra jämförelse...

Jag vägde 73 innan men var för lat för en s.k bantning/deff. Hade jag bara tagit tag i det då så hade jag gått ner då innan.

MrBoris
2006-08-22, 15:26
som sagt, att gå ner i vikt/deffa vid en vikt på 72kg/183cm för att man känner sig "fet" är idioti...träna på och vipps så kommer magen försvinna och lite mer muskler synas...och allt kommer kännas bättre.

RogerE
2006-08-22, 15:46
Tack för svaren!

Ni får ursäkta min okunnighet, det jag menade med att gå ner i vikt var att träna bort lite fett och för att uppnå detta lättare samtidigt äta bättre (och mindre). Hade sedan tänkt börja bygga muskler!

Men det är som sagt omfördela jag tänkt göra.

Får väll äta normalt antar jag och sedan träna lite hårdare än vad jag gör, känns inte som jag gjort några större framsteg genom detta tidigare men jag får försöka igen!

tack :thumbup:

Tolkia
2006-08-22, 16:11
Det kan ju vara så att "som vanligt" kunde vara bättre, utan att du nödvändigtvis behöver äta mindre. Posta "som vanligt" så kanske du får några vettiga tips?