handdator

Visa fullständig version : Köpråd - Dig. Videokamera


hulk h
2006-08-21, 18:20
Ska införskaffa mig en digital videokamera (innan 27/11, bebben kommer då). Skulle uppskatta lite tips o råd, då jag inte har koll på märke, pris, pixlar osv.. enda kravet (tror jag) är att den ska ha hårddisk, några nackdelar med det gämnfört med DV band o DVD lagring?

Lizard
2006-08-21, 18:24
Ska införskaffa mig en digital videokamera (innan 27/11, bebben kommer då). Skulle uppskatta lite tips o råd, då jag inte har koll på märke, pris, pixlar osv.. enda kravet (tror jag) är att den ska ha hårddisk, några nackdelar med det gämnfört med DV band o DVD lagring?
Ska du ranta runt med en låda i handen för att du är för generad för att deltaga i det som sker runt omkring dig? Eller vill du ha en som ingen riktigt bryr sig om att du tar fram och som du kan ta med dig överallt?
Har du ett dyrt, avancerat filmbearbetningsprogram och känner till grunderna i klippning? Eller kommer du mest att korta ned befintligt material i portioner och sätta lite musik till?


Lizard

hulk h
2006-08-21, 18:43
Ska ha en "vanlig svensson" modell, alltså en hyffsat liten o smidig. Har lite amatörvana av redigering, så lite sådant kommer jag att hålla på med. Inga planer på att bli nya Spielberg.

hulk h
2006-08-21, 18:50
Har en gamal DV kamera sedan innan, men det är ett tag sedan jag köpte den så jag är inte så uppdaterad längre, därför ber jag er om lite hjälp.. TACK

MasterChief
2006-08-21, 20:38
Jag tycker att DV-banden ger klart bäst kvalitet. Hårddiskarna och skivorna komprimerar datan hårt. Sen är det bara att spara banden så har du tillgång till orginal med bästa kvalitet. Tycker även de små banden är smidiga. Med en hårddisk är du hela tiden bunden till att föra över infon till hårddisken i datorn. Har du inte datorn kopplad till TV:n så blir det bökigt varje gång ni ska kolla. Är man noggrann när man filmar och planerar varje "skjutning" så är redigering inte helt nödvändigt i alla fall. Filmar man mycket (vilket man ska göra när man har barn) så kan jag tänka mig att en hårddisk i längden hämmar kreativiteten eftersom det inte är lika smidigt att tanka över som från en digitalkamera. Det blir lätt liggande om man inte är jävligt "på" och tycker allt är skitroligt.

Valet av kamera beror på många faktorer. Vissa gillar Panasonics 3-CCD kameror och andra gillar Sonys lösningar. Personligen tycker jag dessa två märken tillverkar de bästa kamerorna i dagsläget och jag själv lutar mest åt Sony. De har lite olika styrkor och det beror ju på hur du kommer använda kameran.

Vad har du för priskrav? Intresserad av HDTV? Datorvana?

Lizard
2006-08-21, 21:46
Jag tror MasterChief har helt rätt och jag hade samma resonemang när jag valde kamera. However, så är jag allergisk mot att släpa på saker. Allra helst i händerna, så jag tvingades göra ett radikalt val. Eftersom alla kameror är fyrkantiga i formen så blir det som att försöka smyga med sig en liter mjölk i fickan hur jag än försökte. Då kunde jag lika gärna välja en semiproffskamera som inger respekt när man sätter den i ansiktet på någon. Mitt val blev i stället en MPEG-4 kamera som lagrar informaionen på ett minneskort (2meg)i stället och är lika stor som en mbl ungefär. Kvaliteten blir lägre än en HD-DV-kamera, men fullt nog god för att överträffa vilken QickTime-film som helst.
40 minuter HD-tv får du ut på ett 2 megs minneskort och sen lyfter jag över filmen till datorn för efterbehandling.
http://sanyo.com/prodimages/Xacti_HD1_02.med.jpg

Lizard

Jay-Z
2006-08-21, 21:54
Lizard: Är det denna?

http://www.sanyo-xacti.com/produkte/sanyo_product.asp?Xacti=HD1A

Lizard
2006-08-21, 23:00
Jepp det är den.

internethjälten
2006-08-22, 04:13
Finns massor med trådar om detta ämnet, bara
att söka.

hulk h
2006-08-22, 06:00
Jag tycker att DV-banden ger klart bäst kvalitet. Hårddiskarna och skivorna komprimerar datan hårt.


Vad har du för priskrav? Intresserad av HDTV? Datorvana?

Kan man inte välja hur hårt filmen ska komprimeras, så att man kan få samma kvallite som banden?
Diskarna ligger väll på 20 - 30 gb, så det blir ju en del film som får plats, innan man behöver lägga över det till datorn.

Pris max ca 10´. HDTV blir det nog innom en tre års period. Dator o lite redigeringsvana, ja

High1ander
2006-08-22, 07:46
Kan man inte välja hur hårt filmen ska komprimeras, så att man kan få samma kvallite som banden?
Diskarna ligger väll på 20 - 30 gb, så det blir ju en del film som får plats, innan man behöver lägga över det till datorn.

Pris max ca 10´. HDTV blir det nog innom en tre års period. Dator o lite redigeringsvana, ja
Kor pa miniDV, miniDV komprimeringen motsvarar ca 4 min = 1 gig. Varje band e 60 min. Bandet haller alltsa 11 gig, vilket e lite battre an HDs pa bara 30-40 gig. Jag menar, ett band e vad, 50 kr?
HDV e inte sa latt att arbeta med nu, om man inte har en snabb snabb dator med redigeringsprogram som stodjer HDV.
MiniDV kor for ovrigt pa 25Mbps, du far jamfora det med vad Harddiskkamera ligger pa for Mbps.

HDV ligger ocksa pa 25Mbps...

Arf Pingvin
2006-08-22, 08:50
www.cyberphoto.se

Slartibartfast
2007-02-03, 18:29
Lånar tråden lite. Kan man ta stillbilder med en digital videokamera? Hur blir kvaliteten?