handdator

Visa fullständig version : Saab 900 -88 på dåligt humör


tegel
2006-08-20, 22:54
Har en saab 900i -88 som har gått finfint de senaste 3 åren.. men så en dag förra veckan efter jobbet så startar inte bilen. Motorn grå runt på startmotorn men går aldrig igång. Gnista finns i tändstiften, fördelardosa hel och torr, bränsle kommer fram (kollat vid kallstartsventilen). Blen går ej att rulla igång, reagerar inte på startgas och har även prövat med ett hjälpbatteri utan framgång. Kort sagt..bilen är på ett jävligt dåligt humör just nu, den visar inte ens antydan till att hosta lite då man försöker starta den.

Misstänker elfel.. men brukar ju vara lite småsvårt att lokalisera dessa. Har ni förslag el. spekulationer till vad det är som jävlas så mottages de tacksamt.

internethjälten
2006-08-20, 22:58
Är det 8 eller 16 ventils motorn ?

änglahåret
2006-08-20, 22:58
Finns det komprission i den? eftersom den inte reagera på startgas är det jävligt skumt?

Liten Men Fet
2006-08-20, 23:56
Om inte bilen tänder alls så kan det hänga på två saker:

1. Den får inte bensin fram till spridarna.

Kolla om det tänder på startgas som substitut för bensin.
Lyssna bak vid pumpen om den surrar och arbetar upp bränsletryck när tändningen dras på. Kolla om bränslerelät är trasigt, du kan bygla det för att se om pumpen startar då.

2. Finns ingen gnista.
Skruva ut tändstift och kolla om det finns nån gnista, enkelt att se.

Kolla så att tändkablarna går till rätt tändstift så dom får gnista vid rätt tidpunkt. Men har du inte haft bort dom är det ju tveksamt.

Angående elfel, kolla jordningspunkterna så dom inte är rostiga och dana.

Annars vet i fanken...
Du har inte råkat tanka diesel?

Topplockspackning kan ha gått sönder, men då borde den gå på några cylindrar iallafall. Kolla så det inte ligger vatten i botten av oljan, eller om oljenivån har höjts.

tegel
2006-08-21, 12:59
internethjälten: Det är 8 ventilers-motorn.

änglahåret: Hur kollar jag kompressionen (i cylindrarna?)?

Liten Men Fet: Ska kolla spridarna så att jag är 100 på att bränslet kommer förbi kallstartsventilen. Det rann på rätt bra med soppa när jag kopplade bort bränsleslangen vid kallstartsventilen, så att det verkar finnas ett arbetstryck. Man kan höra bränslepumpen när jag vrider på tändningen. Gnista finns och tändkablarna sitter i rätt ordning (där de suttit de senaste 3 åren). Diesel är jag rätt säker på att jag inte få i tanken. Ska kolla oljenivån och jordningspunkter!

Har en polare som hade en teori om att det kunde strula vid tändningslåset, eftersom det lätt kommer in fukt o skit ner de sitter nere vid växelspakar som de gör på saabar. Men eftersom det kommer gnista och allt så verkar ju inte den teorin så trolig.. eller?

Liten Men Fet
2006-08-21, 14:20
internethjälten: Det är 8 ventilers-motorn.

änglahåret: Hur kollar jag kompressionen (i cylindrarna?)?

Liten Men Fet: Ska kolla spridarna så att jag är 100 på att bränslet kommer förbi kallstartsventilen. Det rann på rätt bra med soppa när jag kopplade bort bränsleslangen vid kallstartsventilen, så att det verkar finnas ett arbetstryck. Man kan höra bränslepumpen när jag vrider på tändningen. Gnista finns och tändkablarna sitter i rätt ordning (där de suttit de senaste 3 åren). Diesel är jag rätt säker på att jag inte få i tanken. Ska kolla oljenivån och jordningspunkter!

Har en polare som hade en teori om att det kunde strula vid tändningslåset, eftersom det lätt kommer in fukt o skit ner de sitter nere vid växelspakar som de gör på saabar. Men eftersom det kommer gnista och allt så verkar ju inte den teorin så trolig.. eller?

För att kolla kompressionen måste du ha en kompressionstestare, är inte så dyrt och svårt. Jag tror ju dock inte det är så kass kompression på alla cylindrar att den inte tänder på någon cylinder.

Kolla så det säkert sprutar bensin ur spridarna. Du borde kunna ta bort kallstartspridaren så du kan se om det sprutar bensin ur den.

Eftersom det är en 8-ventilers i från 88 så sitter det väl K-jetronic på, mekaniskt insprut som ska ha ett bränsletryck på 5 bar. Det är ganska mycket, så det ska verkligen spruta bensin ur bensinledningen.

Kolla så inte fördelar dosan har lossnat eller vridigt på sig så tändningen står väldigt fel.

En annan god ide är att titta in på www.stcs.nu och kolla på forumet om det är nån som vet vad det är, dom brukar vara väldigt kunniga och hjälpsamma.

Liten Men Fet
2006-08-21, 14:22
Här står lite om K-jetronic
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=140923

tegel
2006-08-22, 15:02
Lossade en av den fyra bränsleledningarna (till spridarna) och där kommer det ingen soppa. Har Haynes gör-det-själv handbok om saab 900 och där står det att man ska lossa en säkerhetskrets som ska finnas vid luftmängdsmätaren.. vad är det för något? Bränsle ska väl komma ur spridarna när motorn går runt?

Liten Men Fet
2006-08-22, 16:22
Lossade en av den fyra bränsleledningarna (till spridarna) och där kommer det ingen soppa. Har Haynes gör-det-själv handbok om saab 900 och där står det att man ska lossa en säkerhetskrets som ska finnas vid luftmängdsmätaren.. vad är det för något? Bränsle ska väl komma ur spridarna när motorn går runt?

Vet inget om säkerhetskretsen, bränsle borde komma om motorn går runt och pumpen går.

Nique
2006-08-22, 21:20
Min kompis bil vare likadant med.
Det visade sig att det var en säkring...

*slap*

tegel
2006-08-22, 22:32
Jo soppan kommer fram till spridarna, va tvungen att ta bort bränslepumpsrelät o istället bygla över där det sitter. Har kollat alla säkringar o de är hela.

Minst sagt klurigt att gå vidare med detta utan att lämna in den på verkstad. Gnista o soppa finns ju.

Kan kanske vara

- styrtrycksventilen (även kallad tryckregulatorn) som sitter i bränslefördelaren. Att trycket i spridarna är för dåligt. Måste i så fall byta bränslefördelaren.

- tändmodulen (även kallad tändenhetens förstärkarenhet). Att denna måste bytas ut för att gnistan inte är tillräcklig??

- lägesgivaren i strömfördelaren. Att gnistan inte kommer vid rätt tidpunkt.

Några fler spår att gå på?