handdator

Visa fullständig version : Vad är aspartam?


X-Change
2006-08-20, 21:42
Hittade en reklambroschyr från en lokal hälsokostbutiken, som gjorde reklam för diverse Twinlabprodukter. Vid sidan av bilderna på flera av produkterna stod det "Nu fri från aspartam!" och då undrar jag vad aspartam är? är det skadligt, eller inte och i vilka produkter finns det?

Använder inte Twinlabs produkter själv, blev bara nyfiken.

Big_Vik
2006-08-20, 21:46
Kemiskt sötningsmedel.

Finns väl i de flesta lightprodukter, pepsi max, funlight osv.

flenders
2006-08-20, 21:48
Aspartam är kemiskt framtaget. Det är ett ämne man ser i bland annat light läsk och proteinpulver. Anledningen till att man använder aspartam är att den inte består av några kalorier (inga mängder att bry sig över i var fall. mindre än 1kcal per light läsk). Den är tusentals gånger sötare än vanligt socker så en enda droppe räcker för att söta en stor mängd vätska/pulver. Det kom någon studie som gjorde att alla trodde det ökade risken för cancer men sedan kom någon studie som motbevis. I dagsläget vet jag inte vad som är bevisat men du kan få i dig aspartam och vara lugn enligt min mening.

formula4shape
2006-08-20, 21:50
http://62.181.218.130/forum/search.php?searchid=217647

Finns 45 trådar vars titel innehåller ordet aspartam.

Sverker
2006-08-21, 06:25
Består av två aminosyror, fenylalanin och asparginsyra + en del metanol.

Metanolen i sig är giftig så vid stora intag kan det bli en risk.

Tillsammans med aminosyran fenylalanin kan det ge cancer.

Äter du bara en eller två proteindrinkar varje dag så är du under de uppsatta säkerhetsgränserna. Fyller du på med mer läsk, sylt o s v kan dosen bli rätt hög.

Big_Vik
2006-08-21, 06:32
Metanolen i sig är giftig så vid stora intag kan det bli en risk.


Äter du bara en eller två proteindrinkar varje dag så är du under de uppsatta säkerhetsgränserna. Fyller du på med mer läsk, sylt o s v kan dosen bli rätt hög.

...men det stod ju på Wikipedia att ett glas apelsinjuice genererar mer metanol än ett glas lightsaft? :angel:

Diana
2006-08-21, 06:56
Aspartam är ett jävla otyg *popcorn*

King Grub
2006-08-21, 07:50
...men det stod ju på Wikipedia att ett glas apelsinjuice genererar mer metanol än ett glas lightsaft? :angel:

Men även etanol som "motgift". Och fenylalaninnivåerna stiger fortare än vad dom skall vid intag av läsk/saft sötad med aspartam än motsvarande mängd fenylalanin från vanlig mat.

Krokodil
2006-08-21, 08:02
Jag som jobbade med aspartam fick veta att man skulle vara väldigt varsam när man blandade till den eftersom den bildade formaldehyd i varm och sur miljö!

En teori var att detta skulle förklara "gulf war syndrome" eftersom man förvarade cola light i ökenhettan. Långsökt kanske men intressant.

King Grub
2006-08-21, 08:25
Jag som jobbade med aspartam fick veta att man skulle vara väldigt varsam när man blandade till den eftersom den bildade formaldehyd i varm och sur miljö!

En teori var att detta skulle förklara "gulf war syndrome" eftersom man förvarade cola light i ökenhettan. Långsökt kanske men intressant.

När metanol från aspartam bryts ned i kroppen, omvandlas det också till formaldehyd, i levern.

Lindstein
2006-08-21, 10:33
Hur går det för Suckralos nu då?
Några nya studier om det är farligt eller inte?

Trance
2006-08-21, 10:42
Dock kan man ju se hur mycket aspartam som har konsumerats i världen och dra slutsatser från det. Så länge man inte är extrem så ser jag inte hur det skulle kunna vara farligt.

King Grub
2006-08-21, 11:03
Hur går det för Suckralos nu då?
Några nya studier om det är farligt eller inte?

Har inte gjorts några nya.

King Grub
2006-08-21, 11:10
Här är på tal om sukralos FDA:s slutgiltiga bedömning:

http://www.cfsan.fda.gov/~lrd/fr980403.html

FreCKo
2006-08-21, 11:13
var inte aspartam lika farligt som det där dom hittade i chips, typ om du äter 400kg chips om dagen så KAN du få cancer?

Tror att man ska oroa sig för annat än cancer isf *rolleyes*

King Grub
2006-08-21, 11:15
var inte aspartam lika farligt som det där dom hittade i chips, typ om du äter 400kg chips om dagen så KAN du få cancer?

Betydligt mindre...

http://cebp.aacrjournals.org/cgi/content/full/15/2/266