handdator

Visa fullständig version : Vanligt med våldtäkter, kvinnomisshandel etc


shadowfire
2006-08-20, 21:38
Kan bara konstatera nu att ungefär varannan kvinna/flicka som jag lär känna har blivit utsatt för "bad boys". Oftast misshandel eller våldtäkt i förhållandet, att de har sagt nej men den fulle pojkvännen har förgripit sig på dem mot deras vilja, eller att den fulle pojkvännen har slagit dem.

Oftast har alkohol varit inblandat.

Ett par har blivit förföljda, någon enstaka har blivit våldtagen i en park och en har blivit våldtagen på en fest av ett gäng grabbar.

Två har beskrivit hur de blev drogade på en fest, varav en hittade bilder på sig efteråt, utlagda på internet, där man ser hur grabbar tafsar o klämmer över hela hennes kropp.

Är det bara jag som på någotvis lyckas springa på alla "offer", eller lever vi i en så här svinig värld? Har ni ockstå stött på tjejer som blivit utsatta för det ena o det andra?

Trance
2006-08-20, 21:44
Min erfarenhet är att i de grupper lite lägre ner på samhällsskalan(de som super först och super mest) så råkar tjejer rätt illa ut lätt.

LarsK
2006-08-20, 21:46
Jag tror det hänger mycket på media, att de rapporterar mer om såna händelser än förr. Man blir mörkrädd när man läser om det gång på gång i dagstidningarna.

I ditt fall kan det vara som du skriver, du springer på alla "offer", men samtidigt lever vi i en svinig värld.

Coldsmith
2006-08-20, 21:53
känner inte till såna faktiskt. Vad jag vet iaf.

Däremot ökar den typen av brottslighet kraftigt i sverige. Vi ligger över usa till och med vad gäller våldsbrott och man kan i nte se att det börjar minska, tvärtom.
I usa så sjunker dock all våldsbrottslighet.

shadowfire
2006-08-20, 21:55
Min erfarenhet är att i de grupper lite lägre ner på samhällsskalan(de som super först och super mest) så råkar tjejer rätt illa ut lätt.
Det är inte min erfarenhet iaf, då åldern har varierat (och därmed också behovet av att supa o festa) och likaså utbildningsnivå etc. Det har varit allt från jurister från fjollträsk till sjuksköterskor från götet. Ingen röd tråd i det jag har sett, men märkbart skrämmande vanligt.

shadowfire
2006-08-20, 21:56
Det mest skrämmande är att det verkar vara extremt mkt som sker i förhållandet. Kanske därför det inte kommer ut heller, vilken tjej vill berätta för allmänheten om att hennes pojkvän våldtog henne? Rädslan finns säkert där, över att folk kommer ifrågasätta henne varför hon nekade sin pojkvän sex istället..

Lellan
2006-08-20, 21:58
Både och.. Har kompisar som varit tillsammans med sina pojkvänner 7-10 år och inte går på krogen själva, alltid är med sina pojkvänner (=trist att inte kunna vara utan varandra tycker jag iofs..) - men av dem har ingen så vitt jag vet råkat ut för något.

Men så fort det rör sig om tjejer som dejtar, så är det beklämmande många.. Tänkte först inte skriva det, men mig hände det när jag nyss fyllt 16. Det är aldrig tjejens fel vet alla, och jag menar inte att det var mitt. Men i mitt fall var det en kille som snodde min väska och jag blev förbannad och följde efter. Det jag lärde mig då var att aldrig försvinna från mina vänner, blev en osjälvständig blodigel men de får de ta (och gör det bra).

Lärde mig också att våldtäkt inte behöver handla om sex, i mitt fall kändes hans överfall mer som en förlängning av våld (och som tur är drabbades inte mitt sexliv heller). En väldigt kränkande form av våld vill jag tillägga.

Dessutom anmälde jag inte, ville inte att någon skulle få veta och eftersom jag (som man instinktiv gör) snabbt tvättade mig ren tänkte jag att han aldrig skulle åka fast ändå. Sedan råkade en till tjej ut för honom, han fick fängelse. Den ångesten var nog värre för mig än överfallet.

Det viktigaste att komma ihåg är att ALDRIG låta en ensam tjej gå hem från en krog eller när det börjar skymma om man kan undvika det. Visst kan man tycka att det är skitfel att som tjej inte få kunna röra sig fritt, men nu när risken finns så ska man nog sätta sig och tänka igenom innan vilka risker man är beredd att ta.

De flesta sker dock av någon som tjejen känner, och självklart kan man inte skydda sig för alla eventualiteter heller.. Så om det inträffar tror jag att det är viktigt att tjejer vågar tala om det (kanske det som gör att det verkar som om fler utsätts? För att det inte är lika tabu att berätta längre?), anmäla osv.

Åter igen, det är inte tjejens fel, men är man riktigt rädd för att bli utsatt så får man vara rädd om sig själv och sina tjejkompisar. Inte färdas ensam, OM man gör det se självsäker och stark ut (+nyklar i handen att försvara sig med, mobiltelefon med) och aldrig stanna om det är mörkt, folktomt och något tex stannar i en bil och frågar om vägen el dylikt. Stoppar någon dig när du går, säg vänligt att du har bråttom för att din pojkvän väntar "där borta" *peka längre fram*. Ha alltid taxipengar eller någon du kan ringa om skjuts.. Får säkert skit för de här råden ("för det ska inte behöva vara så") men själv så vill jag i alla fall tro att jag om jag varit mer medveten innan, tagit med mina kompisar i jakten på honom eller låtit honom dra och polisanmält stölden.

hum
2006-08-20, 21:58
Har också stött på såna tjejer. Man skäms för sitt kön.

Lellan
2006-08-20, 22:01
Hur deletar man? Och editar? Jaja, fortsättningen var:
, hade haft större chans att undvika det som hände. Dock tänker jag inte lasta mig själv för det nu! :)

christian
2006-08-20, 22:08
shadowfire: Lyckligtvis är det en form av snedvridet urval att gå på sin bekantskapskrets osv. http://sv.wikipedia.org/wiki/Snedvridet_urval

LadyG
2006-08-20, 22:10
All heder åt dig, Lellan.

Du ska inte ha någon skit för dina goda råd, det är alldeles utmärkta råd imho. "För det ska inte vara så" (Då tänker jag "Nehe, och vilken jävla utopi lever den människan i, som tänker så? Se verkligheten, och var redo.)

"Better safe than sorry."

Tyvärr är det ingen media-hype. Våldtäkt är vanligast i förhållanden, överfallsvåldtäkter är oftast de brutalaste dock. Många sexuella övergrepp innebär också tafsande, (cencurerar bort en massa här) som inte fattar att en tjejs kön och bröst inte är allmän egendom bara för att hon är tjej.

Undrar hur tafs-killarna och våldtäktsmännen skulle reagera om en kille gjorde exakt samma sak mot hans syrra, morsa eller flickvän. Är det fortfarande "coolt" då?

Nej, jag föraktar den sortens killar så djupt att jag inte finner ord för det.

Och all heder till alla killar som försvarar sina tjejer, som spöar skiten ur de där (cencurerar lite till här) typerna och som är allmänt reko killar. (Får man hoppas på att de där typerna får tänderna nersparkade i halsen, eller är det elakt?)

Det är inte alla killar som är kräk, som tur är.

shadowfire
2006-08-20, 22:12
Hur deletar man? Och editar? Jaja, fortsättningen var:
, hade haft större chans att undvika det som hände. Dock tänker jag inte lasta mig själv för det nu! :)
Du har bara en viss tid på dig efter att ha postat ditt inlägg då du kan editera det... en minut eller något har jag för mig.

Det är trist att då det väl händer så blir det ingen anmälan... inte nog med att brottet begås liksom...

Sedan det som slagit mig har varit att rätt många sagt att det skett i förhållandet, men att de inte vågat berätta det för någon. Inte förrän långt efteråt då relationen spruckit.
Det sker nog mer än vad man vill veta innanför "relationernas lykta dörrar".

shadowfire
2006-08-20, 22:13
shadowfire: Lyckligtvis är det en form av snedvridet urval att gå på sin bekantskapskrets osv. http://sv.wikipedia.org/wiki/Snedvridet_urval
Möjligt att det var ett snedvridet urval - tackar för definition på det - men bara sett till antalet så är det alltför många offer för att jag inte ska låta bli o lyfta på ögonbrynen.

Lellan
2006-08-20, 22:18
Du har bara en viss tid på dig efter att ha postat ditt inlägg då du kan editera det... en minut eller något har jag för mig.

Det är trist att då det väl händer så blir det ingen anmälan... inte nog med att brottet begås liksom...

Ok, var lite sölig då.. Ja, det där med att anmäla: det krävs ju rätt mycket av tjejen, det blir ju en stor grej och det är ju svårt att fälla när kanske ord står mot ord, utan bevis osv. Självklart vore det ju hemskt att en oskyldig skulle bli dömd, men samtidigt är det ju sorgligt att skyldiga går fria..


Sedan det som slagit mig har varit att rätt många sagt att det skett i förhållandet, men att de inte vågat berätta det för någon. Inte förrän långt efteråt då relationen spruckit.
Det sker nog mer än vad man vill veta innanför "relationernas lykta dörrar".

Kan tänka mig att den sorten är känslomässigt svårast? Visst kan det vara hemskt att vara rädd för främlingar, men hur lär man sig lita på någon när man varit med om att den person man stod närmast och litade mest på är förövaren?:(

shadowfire
2006-08-20, 22:23
Ok, var lite sölig då.. Ja, det där med att anmäla: det krävs ju rätt mycket av tjejen, det blir ju en stor grej och det är ju svårt att fälla när kanske ord står mot ord, utan bevis osv. Självklart vore det ju hemskt att en oskyldig skulle bli dömd, men samtidigt är det ju sorgligt att skyldiga går fria..
Jo, måste kanske förtydliga bara, menar inte o klanka ner på de som inte anmäler... men det trista är att risken finns att förövaren ger sig på andra framledes. Likaså lär det vara ett rätt stort mörkeltal, precis som alkoholism inom familjen etc. Sådant folk inte pratar om i gemene lag.

Kan tänka mig att den sorten är känslomässigt svårast? Visst kan det vara hemskt att vara rädd för främlingar, men hur lär man sig lita på någon när man varit med om att den person man stod närmast och litade mest på är förövaren?:(
Jo, heh, o då springer jag på dem... kanske står "dr phil" i skallen på mig, vad vet jag. Nej, men skämt åsido så är min erfarenhet att de flesta repat sig rätt bra och gått vidare i livet. Men visst, det är nog en gråzon där innan man litar fullt ut på någon igen.

christian
2006-08-20, 22:27
Möjligt att det var ett snedvridet urval - tackar för definition på det - men bara sett till antalet så är det alltför många offer för att jag inte ska låta bli o lyfta på ögonbrynen.

Jo, jag förstår precis vad du menar och kan känna samma sak ibland.

Ett utmärkt exempel är att titta på t ex forumet på sporthoj.com där de har en forumavdelning de kallar "minneslunden". Detta pga att det är många på forumet och bekanta till forummedlemmar som går bort varje år. Statistiskt är det en abnorm avvikelse.

Här kan du iaf titta på lite statistik: http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=8

shadowfire
2006-08-20, 22:28
Jo, jag förstår precis vad du menar och kan känna samma sak ibland.

Ett utmärkt exempel är att titta på t ex forumet på sporthoj.com där de har en forumavdelning de kallar "minneslunden". Detta pga att det är många på forumet och bekanta till forummedlemmar som går bort varje år. Statistiskt är det en abnorm avvikelse.

Här kan du iaf titta på lite statistik: http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=8
Dåligt exempel dock, antalet avlidna är ju rätt svårt att mörka.
Antalet våldsbrott i förhållande är desto lättare att mörka om man aldrig anmäler det och statistiska centralbyrån aldrig får nys om det?

Caixa**
2006-08-20, 23:03
Ok, var lite sölig då.. Ja, det där med att anmäla: det krävs ju rätt mycket av tjejen, det blir ju en stor grej och det är ju svårt att fälla när kanske ord står mot ord, utan bevis osv. Självklart vore det ju hemskt att en oskyldig skulle bli dömd, men samtidigt är det ju sorgligt att skyldiga går fria..


Först Lellan: Jag är otroligt imponerad av hur stark du är som lyckats ta dig igenom allt det där! Har personer i min närhet som gått åt motsatt håll..

Måste vara svårt att anmäla, speciellt om offret känner gärningsmannen (ännu värre om de dessutom har/har haft en relation).

Min tidigare pojkvän var polis och jobbade en del med våltäktsfall. Han menade att det var väldigt viktigt att anmäla, dels för sin egen skull, för att få upprättelse, men även för alla andra kvinnors skull. Få andra kvinnor att våga anmäla och ge en tydlig signal till våldsmännen att beteendet inte var acceptabelt.

Tyvär finns det en baksida också. Det kallas ibland för "den andra våldtäkten". En anmälan leder till en rättsprocess som inte alltid innebär en upprättalse för offret. Snarare tvärt om: vad man hade på sig för kläder, hur mycket man hade druckit, ens tidigare sexuella erfarenheter osv. kan vara frågor man man "tvingas" besvara.

Många fall (de allra flesta?) leder inte ens till åtal. I de fall där våldmännen inte döms står man där, utan upprättelse, och är istället stämplad som "slampa"..

När jag frågade min pojkvän vad han tyckte att JAG skulle göra om jag blev våldtagen visste han inte vad han skulle svara. I sin roll som polis tyckte han självklart att jag skulle anmäla. Men som min pojkvän var han orolig att en rättegång skulle innebära ytterligare kränkning och med fel domslut göra situationen än värre..frågan var om det var värt det..

Angel
2006-08-20, 23:09
Hmm, vet inte vad jag ska skriva riktigt. Men ja blev drogad och våltdagen när jag va 15, jag kände personen. Jag blev övertalad av polisen att anmäla, han häktades,ja fick advokat och börja förbereda mig för rättegång. Åklagaren lade ner åtalet i brist på bevis.
Jag blev hotad av hans föräldrar,kompisar m.m. Kunde inte gå ut. Fick börja i en skola 4mil bort (han gick på den gymnasieskolan ja skulle gått på). Så va det i stora drag...

Caixa**
2006-08-20, 23:20
Hmm, vet inte vad jag ska skriva riktigt. Men ja blev drogad och våltdagen när jag va 15, jag kände personen. Jag blev övertalad av polisen att anmäla, han häktades,ja fick advokat och börja förbereda mig för rättegång. Åklagaren lade ner åtalet i brist på bevis.
Jag blev hotad av hans föräldrar,kompisar m.m. Kunde inte gå ut. Fick börja i en skola 4mil bort (han gick på den gymnasieskolan ja skulle gått på). Så va det i stora drag...

Fyfan va vidrigt! Hur gick du vidare efter något sådant? Det är nog mardrömmen för alla kvinnor.. Offret får ta på sig skulden..fy fan säger jag bara!

Hemskt vad många som blivit utsatta ändå.. Känner en del som blivit våldtagna av sina pojkvänner/kompisar på högstadiet/gymnasiet och berättar det först nu.. Men det är ju inget man talar om, så det kanske inte är så konstigt att det inte är så många som har hört om det.. Mörkertalet måste vara enormt..

Lellan
2006-08-20, 23:21
-> Starkt att berätta. Å anmäla.. å ja, du vet. Kan inte jämföra min händelse med din, jag hoppas att de som hotade dig någon gång började tänka, hejdade sig, fick GRYMT dåligt samvete och att ingen mer råkat ut för honom. Du gjorde helt rätt i alla fall, kram på dig!

Callister
2006-08-21, 01:07
Ja ni.. Man är ju orolig för tjejen hela tiden. Att hon färdas själv nattetid kommer inte på fråga. För det mesta möter jag henne vid busshållsplatsen i märsta som hon kommer med (Från sigtuna/uppsala). Det är biten via märsta station som jag inte alls gillar. Ibland blir det ju dock sent, och jag kan ju inte möta henne jämt :(

Bronkitkorv
2006-08-21, 05:15
När jag tänker efter så har jag känt och känner en del som blivit spöade av sina pojkvänner och våldtagna. En "kompis" tjej hade en blåtira och dom förklara det med att cykeln inte hade bromsar och kompisen hade hoppat av i faren i en nerförsbacke och hon hade inte hunnit hoppa av i tid och farit in i ett buskage. När jag hörde det så förstod jag direkt att han hade sopat till henne. Det fanns inte ens en backe på den vägsträckan. Men men dom super och knarkar båda två...

Nina L
2006-08-21, 07:03
Jag har också varit där, anmälde inte heller. Det gjorde inte nästa tjej heller. Och så vitt jag vet inte heller tjejerna innan mig. Kanske sitter det någon tjej just nu och funderar på hur fan hon skall ta sig ur det hela... Det är tråkigt, men jag ångrar mig inte. Nu har det gått några år, och jag blir inte längre rädd när det ringer på dörren. Hade jag anmält så hade jag nog varit rädd ännu. När det gäller tjejer jag har kommit nära genom åren så är det väldigt många som har haft varit utsatta för våld/våldtäkt/hot från män.

Sofia4_4
2006-08-21, 08:32
Japp, been there.
För våldtäkts försök i alla fall. En från en taxiförare när jag var 16. Han körde mig utanför stan mitt i natten. Jag hade tur att han inte var "erfaren" våldtäktsman så jag spelade på hans manlighet. Sa att jag också var attraherad av honom och att vi kunde åka hem till mig och ha det trevligt. Efter 3 timmar, ca kl. 3 på morgonen och mycket psyko prat lyckades jag övertyga honom och han körde mig tillbaks, till en plats nära hemma, men jag gav fel address förstås och vi bokade dejt dagen efter. Naturligtvis var jag inte där *whatever* .

Andra gången var det en "vän" som skulle följa med hem så att "ingenting hände mig" efter krogen. Han började förgrippa sig och jag sa, ok, då är jag med på det. Han slapp greppet om mig och drog ner byxorna. Då fick jag tillfälle att slingra mig och springa iväg. Han kunde inte springa efter med nerdragna byxor förstås. Nu kan jag se den komiska i situationen, men tragiskt är det.

Anmälde ingen, ville fortsätta med mitt liv istället för att hålla på med advokater och bullshit.

Baal_Sebul
2006-08-21, 10:48
All heder åt dig, Lellan.

Du ska inte ha någon skit för dina goda råd, det är alldeles utmärkta råd imho. "För det ska inte vara så" (Då tänker jag "Nehe, och vilken jävla utopi lever den människan i, som tänker så? Se verkligheten, och var redo.)

"Better safe than sorry."

Tyvärr är det ingen media-hype. Våldtäkt är vanligast i förhållanden, överfallsvåldtäkter är oftast de brutalaste dock. Många sexuella övergrepp innebär också tafsande, (cencurerar bort en massa här) som inte fattar att en tjejs kön och bröst inte är allmän egendom bara för att hon är tjej.

Undrar hur tafs-killarna och våldtäktsmännen skulle reagera om en kille gjorde exakt samma sak mot hans syrra, morsa eller flickvän. Är det fortfarande "coolt" då?

Nej, jag föraktar den sortens killar så djupt att jag inte finner ord för det.

Och all heder till alla killar som försvarar sina tjejer, som spöar skiten ur de där (cencurerar lite till här) typerna och som är allmänt reko killar. (Får man hoppas på att de där typerna får tänderna nersparkade i halsen, eller är det elakt?)

Det är inte alla killar som är kräk, som tur är.

Är det ok att spöa skiten ur tjejer/kvinnor som tafsar?

paddanboy
2006-08-21, 11:00
Attraction Isn't a Choice

teal
2006-08-21, 11:11
Fick reda på att en bekant till mig blev våldtagen när hon var väldigt ung. Man kan inte tänka sig att det ska hända någon i sin närvaro men när jag fick reda på det blev jag lite knäckt.

Jag förespråkar kemisk kastrering av våldtäktsmän som blivit dömda och bevisen är överväldigande/ett erkännande från gärningsmannen.

Och angående folk som tafsar, tjejer kan vara minst lika hemska som männen fast på ett annat sätt. Killar kanske är mer på när de är på krogen och tar någon på brösten/baken vilket givetvis inte är ok. Tjejer är nog mer tafsande på mindre tillställningar, tjejkvällar då enstaka killar är med. Ett exempel var när vi var servitörer på en tjejsittning, vi serverade i bara underkläder och slips eller fluga, då blev vi tvungna att tejpa fast underkläderna efter ungefär halva middagen för det var inte många som inte hade fått hela härligheten blottad då någon drog ner boxershortsen. Dessutom fick man höra en hel del "kom hit och lägg dig så vi får hälla sprit och slicka bort det från ditt sexpack" eller liknande kommentarer. Att man fick daskar på stjärten inträffade ungefär varannan meter. Två veckor senare var det herrsittning och då serverade kvinnorna i spetsunderkläder och då var det NOLL klagomål/tafsningar och dylikt. Det värsta som var inträffade då det var visslingar.

mini
2006-08-21, 11:23
Attraction Isn't a Choice
Vad menar du?

TrasMannen
2006-08-21, 11:28
Fick reda på att en bekant till mig blev våldtagen när hon var väldigt ung. Man kan inte tänka sig att det ska hända någon i sin närvaro men när jag fick reda på det blev jag lite knäckt.

Jag förespråkar kemisk kastrering av våldtäktsmän som blivit dömda och bevisen är överväldigande/ett erkännande från gärningsmannen.

Och angående folk som tafsar, tjejer kan vara minst lika hemska som männen fast på ett annat sätt. Killar kanske är mer på när de är på krogen och tar någon på brösten/baken vilket givetvis inte är ok. Tjejer är nog mer tafsande på mindre tillställningar, tjejkvällar då enstaka killar är med. Ett exempel var när vi var servitörer på en tjejsittning, vi serverade i bara underkläder och slips eller fluga, då blev vi tvungna att tejpa fast underkläderna efter ungefär halva middagen för det var inte många som inte hade fått hela härligheten blottad då någon drog ner boxershortsen. Dessutom fick man höra en hel del "kom hit och lägg dig så vi får hälla sprit och slicka bort det från ditt sexpack" eller liknande kommentarer. Att man fick daskar på stjärten inträffade ungefär varannan meter. Två veckor senare var det herrsittning och då serverade kvinnorna i spetsunderkläder och då var det NOLL klagomål/tafsningar och dylikt. Det värsta som var inträffade då det var visslingar.


Sånt där blir jag fan förbannad på.
Fast det förekommer lika mycket på krogen. Tjejerna är precis lika bra/dåliga på att tafsa som killar imo.

AngelLove
2006-08-21, 11:30
Finns inte ord för vad man tycker om de killar som gör saker som dessa mot sina flickvänner eller tjejer övht... Hemskt :(

Till alla de som blivit utsatta för skit som det här, hoppas verkligen att ni klarar ta er tillbaka till ett 'normalt' liv igen.... :love:

TrasMannen
2006-08-21, 11:56
Sånt där blir jag fan förbannad på.
Fast det förekommer lika mycket på krogen. Tjejerna är precis lika bra/dåliga på att tafsa som killar imo.

Ont:

Killar som våldtar borde få hårda straff, våldas själva och få hänglås på kuken

Scratch89
2006-08-21, 12:07
Man skäms för att vara av det manliga könet vid tillfällen som dessa.
Att folk inte kan förstå att ett nej är ett nej, och varför i helvete kan man inte behandla sina medmänniskor med respekt?

Trance
2006-08-21, 12:14
Jag förespråkar kemisk kastrering av våldtäktsmän som blivit dömda och bevisen är överväldigande/ett erkännande från gärningsmannen.


Kemisk kastrering fodrar ju att våldäktsmannen faktiskt går med på det eftersom det behövs underhållas, det är ju inget permanent ingrepp direkt. Dock antar jag väl att det kan göras med tester eller att de får åka och ta medicinen på ett visst ställe och missar de så åker de in i fängelse. Skulle funka efter ett fängelsestraff.

Jag tror helt klart det kan vara ett enormt mörkertal, jag vet bara så många misshandlingar jag sett som inte anmälts. Är det bara en tiondel i antalet som är sexuella ofredredningar av tjejer så borde det vara en hel del.

Däremot så kan man ju inte direkt döma hur som helst nära bara ord står mot ord, så tyvärr kommer nog det alltid läggas ner massa anmälningar.

mini
2006-08-21, 12:17
Kemisk kastrering hjälper dessutom inte mot kass attityd, alkoholproblem, kvinnoförakt eller övergrepp med andra verktyg än en penis.

Tricklev
2006-08-21, 13:50
Är det ok att spöa skiten ur tjejer/kvinnor som tafsar?

+1

Har kännt 2 bekanta som har råkat ut för detta, en som jag inte längre har kontakten med, och en som blev nerdrogad av ett par ytliga bekanta.

Doctor Snuggles
2006-08-21, 14:06
Kemisk kastrering hjälper dessutom inte mot kass attityd, alkoholproblem, kvinnoförakt eller övergrepp med andra verktyg än en penis.

Precis. Våldtäkt är ju, som någon nämde, oftast inte sexuellt motiverat, utan ett maktövergrepp.

Svårt att säga hur vanligt det är, men mörkertalet är som sagt nog ganska stort, särskilt när det gäller "daterape". Känner också en hel del tjejer som råkat ut för horribla saker. Jag kan förstå att man skulle vilja ha skottpengar på vissa individer.

Trance
2006-08-21, 14:28
Precis. Våldtäkt är ju, som någon nämde, oftast inte sexuellt motiverat, utan ett maktövergrepp.


Detta nämns ofta, varför har detta blivit en sanning? Vad stödjer denna teori sig på?

Dav0d
2006-08-21, 14:31
Enda anledningen varför jag skulle vilja rösta på moderaterna är deras nya "nolltolerans mot brott" etc. Dock inte tillräckligt i min mening då jag gärna har dödsstraff mot våldtäckter, incest, pedofili etc. Kalla mig ytlig och ja vad ni vill, men jag har inget samvete att döda sådant folk själv.

Eller helst inte döda, för varje offer du har antastat åker en lem på kroppen bort. Skulle fungera absolut för mig.

Trance
2006-08-21, 14:34
Enda anledningen varför jag skulle vilja rösta på moderaterna är deras nya "nolltolerans mot brott" etc. Dock inte tillräckligt i min mening då jag gärna har dödsstraff mot våldtäckter, incest, pedofili etc. Kalla mig ytlig och ja vad ni vill, men jag har inget samvete att döda sådant folk själv.

Eller helst inte döda, för varje offer du har antastat åker en lem på kroppen bort. Skulle fungera absolut för mig.

Dödsstraff på våldtäkt skulle ju betyda att enormt många fler går fria eftersom man skulle kräva en enormt mycket hårdare bevisning.

Sedan vad för straff anser du man skall få om man dödar någon om man kör rattfull? Eller om man misshandlar någon så personen hamnar i rullstol? Eller mördar någon? Eller dräper någon? Rimligtvis borde väl alla ge dödsstraff eller?

jwzrd
2006-08-21, 14:42
Enda anledningen varför jag skulle vilja rösta på moderaterna är deras nya "nolltolerans mot brott" etc. Dock inte tillräckligt i min mening då jag gärna har dödsstraff mot våldtäckter, incest, pedofili etc. Kalla mig ytlig och ja vad ni vill, men jag har inget samvete att döda sådant folk själv.

Eller helst inte döda, för varje offer du har antastat åker en lem på kroppen bort. Skulle fungera absolut för mig.

Den typen av människosyn brukar gå över i och med puberteten å andra sidan.

paddanboy
2006-08-21, 14:49
Vad menar du?

D.DeAngelo anser det, en tjej som dras till en agressiv kille slutar inte attraheras "enbart" för att han slår henne.

Bolio
2006-08-21, 14:52
Den typen av människosyn brukar gå över i och med puberteten å andra sidan.

Hoppas verkligen det. Fy för sånt. Bleh.

jwzrd
2006-08-21, 14:53
Hoppas verkligen det. Fy för sånt. Bleh.

:)

MrBoris
2006-08-21, 15:11
själv har jag en i familjen som blev våldtagen och nu 12år senare sitter hon fortfarande instängd i lägenheten och vägrar ha kontakt med omvärlden.

Detta tär även på familjemedlemmar och jag kan säga en sak: skulle jag se en våldtäkt idag så skulle jag bli rädd för mig själv, för jag vet inte vad jag skulle ta mig till med den våldtäktsmannen...

Tolkia
2006-08-21, 15:32
Detta nämns ofta, varför har detta blivit en sanning? Vad stödjer denna teori sig på?
Bl.a. det faktum att random man inte våldtar bara för att han råkar känna sig lite pilsk (eller gör ni?). Studier av våldtäktsmäns, sexualförbrytares etc. psyken, osv. Nej, det är inte en "feministidé", om det var någon som trodde det, utan en ganska så spridd uppfatting

Trance
2006-08-21, 15:36
Bl.a. det faktum att random man inte våldtar bara för att han råkar känna sig lite pilsk (eller gör ni?). Studier av våldtäktsmäns, sexualförbrytares etc. psyken, osv. Nej, det är inte en "feministidé", om det var någon som trodde det, utan en ganska så spridd uppfatting

Jag våldtar inte när jag vill utöva makt heller? Finns det någonstans jag kan läsa om detta?

Yankeee
2006-08-21, 15:38
Jag våldtar inte när jag vill utöva makt heller? Finns det någonstans jag kan läsa om detta?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=910975&dopt=Abstract

Cilia
2006-08-21, 15:41
Bl.a. det faktum att random man inte våldtar bara för att han råkar känna sig lite pilsk (eller gör ni?). Studier av våldtäktsmäns, sexualförbrytares etc. psyken, osv. Nej, det är inte en "feministidé", om det var någon som trodde det, utan en ganska så spridd uppfatting
hhmm fast jag har en kompis som arbetar med våldtäktsmän eller främst pedofiler. Han är inte helt övertygad om tesen att det handlar om makt utan menar precis som Trance att det är en myt som fått fäste och som skapades av en kvinnlig psykolog (ska ta reda på namnet). Han menar att det faktiskt inte finns ngn forskning som visar på att det endast handlar om makt.

Sen är det en annan sak att mannen utövar sin makt just i det läget när han våldtar.

För övrigt så känner jag igen det där att det är många som blivit "våldtagna" av sina pojkvänner/partners. Dom flesta av dom männen skulle nog inte hålla med om att dom har våldtagit sina respektive fast tjejerna känner sig våldtagna vilket jag tycker är det viktiga. Sen kan man hävda att man ska anmäla men att få dom dömda för våldtäkt är oerhört svårt.

Doctor Snuggles
2006-08-21, 16:16
hhmm fast jag har en kompis som arbetar med våldtäktsmän eller främst pedofiler. Han är inte helt övertygad om tesen att det handlar om makt utan menar precis som Trance att det är en myt som fått fäste och som skapades av en kvinnlig psykolog (ska ta reda på namnet). Han menar att det faktiskt inte finns ngn forskning som visar på att det endast handlar om makt.

Sen är det en annan sak att mannen utövar sin makt just i det läget när han våldtar.



Det är förstås kopplat till sexualitet, men kom ihåg att bland däggdjur är sexuell dominans bland hanar kopplat till rangordning i flocken. Det verkar iaf den rimligaste förklaringen att det är män som på ngt sätt känner sig underlägsna som våldtar. Det är det allorstädes närvarande kontrollbehovet som yttrar sig i en extrem form, skulle jag tro.

shadowfire
2006-08-21, 16:32
Shit den här tråden blev riktigt läskig.
Eloge till er som delger er egen erfarenhet dock, starkt gjort! :bow:

Det jag tycker jag hör allt mer ofta nu är att tjejer drogas, dricker bara två cider och får skjutsas hem med taxi, polis, vänner osv. En del tjejer säger att det räcker med o hålla koll på glaset på krogen, men verkar som att det händer en hel del på förfester med, typ killkompisar som ska vara balla o prova något fin liten tablett i tjejens glas. Trodde först det var fjortistrick men de erfarenheter hört hittils har varit med ungdomar i 20-25 år. Kanske inte menat o förgripa sig på tjejen senare på kvällen, men hon blir ju ett lätt byte för en annan förövare.

Diana
2006-08-21, 16:56
Shit den här tråden blev riktigt läskig.
Eloge till er som delger er egen erfarenhet dock, starkt gjort! :bow:

Det jag tycker jag hör allt mer ofta nu är att tjejer drogas, dricker bara två cider och får skjutsas hem med taxi, polis, vänner osv. En del tjejer säger att det räcker med o hålla koll på glaset på krogen, men verkar som att det händer en hel del på förfester med, typ killkompisar som ska vara balla o prova något fin liten tablett i tjejens glas. Trodde först det var fjortistrick men de erfarenheter hört hittils har varit med ungdomar i 20-25 år. Kanske inte menat o förgripa sig på tjejen senare på kvällen, men hon blir ju ett lätt byte för en annan förövare.
Tror det är en sak att säga att man har 100% koll på glaset och en helt annan sak att faktiskt ha det när promillen börjar stiga.

--------

Bra tråd! lider med er alla som delat med er av erfarenheter. hoppas varje dag som går suddar ut ytterligare en liten bit till av de hemska minnena för er.

Jag fick veta att pappa utsatte mamma för sexuella övergrepp i stor skala när de va yngre. han har alltid haft kontrollbehov och kort stubin och alla som träffar honom märker att han har tydliga temperamentsproblem.. men detta kom som en blixt från klar himmel och i mitt huvud är det långt mkt värre än det fysiska våld jag och min syster fått utstå från honom under vår uppväxt. vidrig människa. jag gör mitt bästa att försöka förlåta honom men det är jävligt svårt trots att det var sålänge sedan. kan man någonsin älska en sådan människa helhjärtat? det går inte alls ihop med den typen av person min mor är heller. har noll förståelse för varför hon stannat kvar.

Hursomheslst har det tydligt påverkat mej och vilken typ av killar jag drogs till när jag var yngre -skippar utförlig psykanalys här om misshandlade tjejer som söker upp män som liknar sin far i bekräftelsesyfte, you know it ;) är övertygad om att det är just det det rör sej om hos tjejer som dras till män med olika typer av vålds tendenser.

Never again för min del säger jak.

backflash
2006-08-21, 17:01
Det är förstås kopplat till sexualitet, men kom ihåg att bland däggdjur är sexuell dominans bland hanar kopplat till rangordning i flocken. Det verkar iaf den rimligaste förklaringen att det är män som på ngt sätt känner sig underlägsna som våldtar. Det är det allorstädes närvarande kontrollbehovet som yttrar sig i en extrem form, skulle jag tro.


Hmm. Detta hade på ett sätt hade kunnat förklara gängvåldtäkterna då dominansen speglas i det visuella som 'åskådarna' får vara del av senare. Det vill säga att maktförhållandet inte, primärt, har ett skit att göra med kvinnan utan snarare med de som 'står i tur'. Utifrån det här blir en våldtäkt inom en relation en snarast schizofren handling. Det ska ju inte synas utåt. På något sätt. Ansiktsskadorna har skett genom att någon gick in i dörren exempelvis. Det där blåmärket förklaras med något annat påhittat.

backflash
2006-08-21, 17:12
Hmm. Detta hade på ett sätt hade kunnat förklara gängvåldtäkterna då dominansen speglas i det visuella som 'åskådarna' får vara del av senare. Det vill säga att maktförhållandet inte, primärt, har ett skit att göra med kvinnan utan snarare med de som 'står i tur'. Utifrån det här blir en våldtäkt inom en relation en snarast schizofren handling. Det ska ju inte synas utåt. På något sätt. Ansiktsskadorna har skett genom att någon gick in i dörren exempelvis. Det där blåmärket förklaras med något annat påhittat.

Hmm, kan uppdatera det här med en fråga eller 2.

1. Är det någon som har statistik på hur många som döms för våldtäkt som blir dömda till psykiatrisk vård?
2. Hur många som överklagar sina domar med den ovanstående frågans dom i åtanke?

Barkbiten
2006-08-21, 17:21
Jag har flera kvinnliga bekanta som råkat ut för våldtäkter, både i förhållanden och utanför. Ingen av dem har anmält eller berättat för någon när det hände, jag kan inte föreställa mig hur det känns att bära på något sådant själv.
Spontant skulle jag vilja åka hem och "hälsa på" gärningsmännen... Men det skulle nog inte göra det lättare för den som blivit utsatt, så jag avstår. Vet någon vad man som kille annars kan göra för att hjälpa en tjej som blivit utsatt? Man kan säga att det är en ganska angelägen situation nämligen.

shadowfire
2006-08-21, 17:26
Vet någon vad man som kille annars kan göra för att hjälpa en tjej som blivit utsatt? Man kan säga att det är en ganska angelägen situation nämligen.
Tror inte man kan göra så mkt som utomstående, utan det är en process som gemene offer måste genomgå själv. Däremot kan man väl vara extra noga med grundpelarna som att lyssna aktivt, finnas tillhands samt förvalta förtroende.

Barkbiten
2006-08-21, 17:28
Tror inte man kan göra så mkt som utomstående, utan det är en process som gemene offer måste genomgå själv. Däremot kan man väl vara extra noga med grundpelarna som att lyssna aktivt, finnas tillhands samt förvalta förtroende.


som jag trodde då... hade dock blivit glad om lösningen med stort L hade varit att hälsa på med en Glock i näven:devil:

shadowfire
2006-08-21, 17:38
som jag trodde då... hade dock blivit glad om lösningen med stort L hade varit att hälsa på med en Glock i näven:devil:
Har jagat en grabb genom gatorna på Sundsvall som jag är glad över att jag inte fick tag på. Var lite på fyllan själv och fick syn på honom 1 månad efter att han våldtog mitt ex (de var ett par, hon gjorde slut och då våldtog han henne). I samma veva hade polisen stoppat hennes far som hade tagit med sig en yxa och åkt för att slå ihjäl killen.

Tack o lov fick jag inte tag på honom, för trots min klena vikt o styrka så hade jag i det ögonblicket troligen använt övervåld och våld för första gången i mitt liv. Det hade knappast tjänat till något, men huga vilken vrede som bubblade upp. Få gånger i livet som jag kännt ett sådant hat och förakt gentemot en annan människa.

mathor
2006-08-21, 17:53
Jag har bankat våldtäktsman, men det var bara för att jag var full och fick honom serverad till mig av vakterna på krogen. Bevisbördan låg på honom i cirka två sekunder i det läget, vilket medförde att rättvisa möjligen inte skipades. Såhär i efterhand kan jag tänka mig att det bara var en upprörd tjej som hade sagt till vakterna att han tafsat på henne för att få honom utslängd, som så ofta händer. Nåja.

Ninjasmurf
2006-08-21, 18:03
Våldtäkter, övergrepp con misshandel är jäkligt mycket mer vanligt än man tror.
Att du shadowfire fått höra det så ofta beror nog att personerna känner sig trygga att berätta för dig.
Hörde på radio för ett tag sen att den största delen av dom som är kemisk kastrerade har gjort det av egen vilja, oftast av rädlsa för att skada någon annan.

Undrar om personer som begår dessa övergrepp fundrar på vad dom gör med den andra personen.

Doctor Snuggles
2006-08-21, 18:25
Hmm. Detta hade på ett sätt hade kunnat förklara gängvåldtäkterna då dominansen speglas i det visuella som 'åskådarna' får vara del av senare. Det vill säga att maktförhållandet inte, primärt, har ett skit att göra med kvinnan utan snarare med de som 'står i tur'. Utifrån det här blir en våldtäkt inom en relation en snarast schizofren handling. Det ska ju inte synas utåt. På något sätt. Ansiktsskadorna har skett genom att någon gick in i dörren exempelvis. Det där blåmärket förklaras med något annat påhittat.

Ja, gruppvåldtäkter är speciella eftersom de mycket starkare är präglade av "flockinstinkten". Men inom en relation är det fortfarande maktutövning, och befästning av en högre rang, tror jag.
Fast då kan man undra varför det motsatta också finns: En klassiker är ju kvinnor/män i chefspositioner som har masochistiska/undergivenhets tendenser i sitt sexliv.

backflash
2006-08-21, 19:07
Ja, gruppvåldtäkter är speciella eftersom de mycket starkare är präglade av "flockinstinkten". Men inom en relation är det fortfarande maktutövning, och befästning av en högre rang, tror jag.
Fast då kan man undra varför det motsatta också finns: En klassiker är ju kvinnor/män i chefspositioner som har masochistiska/undergivenhets tendenser i sitt sexliv.

Jag vet inte om de är mer präglade av en flockinstinkt än andra, men jag tror att de bedöms så. Att en gruppvåldtäkt ses som en intern kamp om makt där rekvisita (ja jag är medveten om hur det låter) används och skadas. Rekvisita i den mån att det inte är helt ovanligt att den utsatta blir ifrågasatt på basis av klädval och beteende - med andra ord har gjort sig tillgänglig för det här fenomenet. Det är då själva maktkampen som fördöms och straffas, med lite hänsyn till den utsatta.

När det då gäller våldtäkt inom en relation så lever de här tankegångarna kvar, men flocken blir reducerad till en individ. Den här individen tävlar med sig själv, mot sig själv. Våldtäkten ses då som en intern maktkamp som tar sitt uttryck i fysiskt och sexuellt våld. Eftersom det här inte alltid sker så blir slutsatsen av att våldtäktsmannen inte var sig själv vid tillfället, och döms - av väldigt många - utifrån det här (jfr. med "han är så gullig när inte slår/är full/allmänt andas"). Och hur får man bukt med personer som inte kan ta hand om sig själv? Vård. Och vips har detta gått från att vara ett övergrepp på en annan till ett övergrepp på sig själv. Utifrån att den personen sen ska vårdas så ska den kunna återgå till samhället som en hel individ i kontakt med sitt 'sanna' jag - och ha lärt sig hur man tar hand om sitt 'sanna' jag. Den som blir utsatt för det fysiska och sexuella våldet blir då igen bara en bisak i själva historien - lämnad att tas hand om av andra som har varit i samma situation.

Liten teori bara om hur det förstnämnda tankesättet kan översättas in i praktiken.

backflash
2006-08-21, 19:18
Fast då kan man undra varför det motsatta också finns: En klassiker är ju kvinnor/män i chefspositioner som har masochistiska/undergivenhets tendenser i sitt sexliv.

Glömde svara på det här. Menar du att en masochist i ett s&m-förhållande, eller ens s&m-lek saknar makt? Alltså om den blir 'dominerad'.

userfriendly
2006-08-21, 19:24
Kan bara konstatera nu att ungefär varannan kvinna/flicka som jag lär känna har blivit utsatt för "bad boys". Oftast misshandel eller våldtäkt i förhållandet, att de har sagt nej men den fulle pojkvännen har förgripit sig på dem mot deras vilja, eller att den fulle pojkvännen har slagit dem.

Oftast har alkohol varit inblandat.

Ett par har blivit förföljda, någon enstaka har blivit våldtagen i en park och en har blivit våldtagen på en fest av ett gäng grabbar.

Två har beskrivit hur de blev drogade på en fest, varav en hittade bilder på sig efteråt, utlagda på internet, där man ser hur grabbar tafsar o klämmer över hela hennes kropp.

Är det bara jag som på någotvis lyckas springa på alla "offer", eller lever vi i en så här svinig värld? Har ni ockstå stött på tjejer som blivit utsatta för det ena o det andra?

Jag själv har vart ihop med ett riktigt psyko och flera andra av mina vänner. Många i min umgängeskrets har blivit utsatta för sexuellt utnyttjande eller våldtäkt, frågar man en grupp tjejer på en fest ere iaf hälften.

Folkpartiet skriver på sina valkampanjer att "Vi minskade kvinnovåldet (fler poliser sattes in)" (typ) SKA POLISERNA BO HEMMA HOS FOLK DÅ ELLER?

Ser man till statistik gråter man i princip


Osen blir jag arg när ett gäng män sitter o säger att det inte är så. Klart ni inte vet att det är så när ni inte blir utsatta.

userfriendly
2006-08-21, 19:28
Och det här med att anmäla och inte anmäla. Polisen gör iaf ingenting. eftersom de själva vet att det inte går att bevisa försöker de inte ens. Går det däremot att göra det verkar de vara skitstolta över att de lyckas.
En överfallsvåldtäkt är lättare "att gå igenom med" i rätten än en relationsvåldtäkt.
Det är kränkande och hemskt. Dessutom tar det ofta lång tid innan man inser att det faktiskt inte var ens eget fel

Yankeee
2006-08-21, 19:30
Osen blir jag arg när ett gäng män sitter o säger att det inte är så. Klart ni inte vet att det är så när ni inte blir utsatta.

Det var väl ingen som sa att det inte var så, folk påpekade bara att man inte kan använda sitt sociala umgänge som referens.

userfriendly
2006-08-21, 19:31
Det var väl ingen som sa att det inte var så, folk påpekade bara att man inte kan använda sitt sociala umgänge som referens.

nej jag vet att det inte var så i den här tråden *popcorn* *sorry om det verkade så*

shadowfire
2006-08-21, 19:32
Och det här med att anmäla och inte anmäla. Polisen gör iaf ingenting. eftersom de själva vet att det inte går att bevisa försöker de inte ens. Går det däremot att göra det verkar de vara skitstolta över att de lyckas.
En överfallsvåldtäkt är lättare "att gå igenom med" i rätten än en relationsvåldtäkt.
Det är kränkande och hemskt. Dessutom tar det ofta lång tid innan man inser att det faktiskt inte var ens eget fel
Att anmäla är dock bra ifall det upprepar sig. En person som drar på sig fler o fler anmälningar får också mer uppmärksamhet av polis och åklagare och därmed görs större insatser. Så jag vill nog påstå att det är bättre att anmäla än att inte göra det alls, sedan förstår jag givetvis att det är lätt o sitta o skriva det här på forumet mot för att göra det i praktiken.

Krokodil
2006-08-21, 19:32
Glömde svara på det här. Menar du att en masochist i ett s&m-förhållande, eller ens s&m-lek saknar makt? Alltså om den blir 'dominerad'.
Snarare tvärtom i mina ögon. En UG i ett sunt s&m-förhållande har all makt!

userfriendly
2006-08-21, 19:34
Att anmäla är dock bra ifall det upprepar sig. En person som drar på sig fler o fler anmälningar får också mer uppmärksamhet av polis och åklagare och därmed görs större insatser. Så jag vill nog påstå att det är bättre att anmäla än att inte göra det alls, sedan förstår jag givetvis att det är lätt o sitta o skriva det här på forumet mot för att göra det i praktiken.

Jag anmälde bara för att andra tjejer skulle ha något stöd bakom sig om de gjorde det senare. Jag vet att han fortsätter.

backflash
2006-08-21, 19:35
Snarare tvärtom i mina ögon. En UG i ett sunt s&m-förhållande har all makt!

Inte all ifs, de delar på den även om det definitivt är till den undergivnes favör. Det är ett ordentligt samspel minst sagt.

Krokodil
2006-08-21, 19:36
Inte all ifs, de delar på den även om det definitivt är till den undergivnes favör. Det är ett ordentligt samspel minst sagt.
Så är det, jag uttryckte mig klumpigt.

Dav0d
2006-08-21, 20:46
Den typen av människosyn brukar gå över i och med puberteten å andra sidan

Jag anser att folk som kan utföra en sådan hatisk och sjuk akt är så gravt sinnesrubbade att de inte förtjänar att leva. I mitt samhälle vill jag inte att sådana personer existerar och skulle inte ha några problem om de försvann med vilket medel som helst. Tyvärr inte lätt att få det gjort men den synen lär inte gå över hos mig.

Dödsstraff på våldtäkt skulle ju betyda att enormt många fler går fria eftersom man skulle kräva en enormt mycket hårdare bevisning.

Sedan vad för straff anser du man skall få om man dödar någon om man kör rattfull? Eller om man misshandlar någon så personen hamnar i rullstol? Eller mördar någon? Eller dräper någon? Rimligtvis borde väl alla ge dödsstraff eller?

Självklart vet jag att det inte skulle gå att lägga dödsstraff på alla våldtäkter. Men jag anser att man skulle kunna lägga det på de grövsta och mest bevisade fallen. Jag känner folk som blivit våldtagna och vet hur de påverkat dem. Det är absolut ingenting som någon borde uppleva och i vissa fall skulle jag inte ha något dåligt samvete att låta mannen/kvinnan som gjorde det gå igenom det största tänkbara helvete.

Rattfull dödandet måste ha ökat straff, det är som vilket mord som helst. Dock utan hatiska eller väldigt sjuka personlighetsdrag därför behöver människan inte vara ond till person (bara väldigt dum). Men grov misshandel eller mord ska ge dödstraff eftersom igen, sådana sjuka handlingar kan jag inte ens se mig själv göra. Gjorde jag det och åkte fast skulle jag nästan bli förbannad (och lycklig) om de inte gav mig dödstraff. Därför om jag gjorde det är jag ju helt mentalt instabil och förtjänar defenitivt inte att leva.

Många fall beror på och jag orkar inte skriva en mer informationsrik text över hur jag tänker. Men jag menar att det ska finnas chansen till dödstraff i alla grövre handlingar. Samt allmänt högre fängelsestraff för alla typer av brott som just nu utförs.

Cilia
2006-08-21, 20:59
Inte all ifs, de delar på den även om det definitivt är till den undergivnes favör. Det är ett ordentligt samspel minst sagt.
men den UG har mer makt än vad en okunnig utifrån ser.

shadowfire
2006-08-21, 20:59
Ja jisses, tala om trollen:
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,67789798_852__,00.html

Hovrätten friar och dessutom får fanskapet 100 laxar på kuppen. Den 14-åriga flickans berättelse verkar trolig, men bevisning saknas... gah..
Om nu flickans berättelse är sann så är det ju helt otroligt.

Trance
2006-08-21, 21:01
Ja jisses, tala om trollen:
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,67789798_852__,00.html

Hovrätten friar och dessutom får fanskapet 100 laxar på kuppen. Den 14-åriga flickans berättelse verkar trolig, men bevisning saknas... gah..
Om nu flickans berättelse är sann så är det ju helt otroligt.

Ja, men du måste ju ha bevisning. Du kan inte enbart gå på en persons ord, det vore ju helt orimligt. Sedan är väl 100 000 inte överdrivet mycket för att ha blivit dömd för våldtäkt och suttit i fängelse i ett halvår. Rätt mycket i ens liv som blir förstört.

Tricklev
2006-08-21, 21:07
Det är amazing att en person som vill döda varenda brottsling talar om att döda folk som har opassande attityd.;)

Våldtäckter är hemska, och bevisningen är oerhört svår, men hellre fria än fälla.

shadowfire
2006-08-21, 21:08
Ja, men du måste ju ha bevisning. Du kan inte enbart gå på en persons ord, det vore ju helt orimligt. Sedan är väl 100 000 inte överdrivet mycket för att ha blivit dömd för våldtäkt och suttit i fängelse i ett halvår. Rätt mycket i ens liv som blir förstört.
Mjo, är det verkligen en våldtäkt så tycker jag det är minst sagt förjävligt att han frias och dessutom får pengar för det. Var det inte en våldtäkt så är det en annan femma, men i det här fallet verkar ju två domstolar tro på flickan o hennes berättelse - men sakna bevis.

backflash
2006-08-21, 21:13
men den UG har mer makt än vad en okunnig utifrån ser.

True dat ;)

Trance
2006-08-21, 21:15
Mjo, är det verkligen en våldtäkt så tycker jag det är minst sagt förjävligt att han frias och dessutom får pengar för det. Var det inte en våldtäkt så är det en annan femma, men i det här fallet verkar ju två domstolar tro på flickan o hennes berättelse - men sakna bevis.

Jag vet, om jag läser mycket om ett sådant brott och tänker mig i hennes situation så känner jag att jag skulle kunna döda den som våldtog henne. Perfect Crime-stilen, inte några kontakter med henne eller känner inte någon.

Men hur som helst, man måste hålla perspektivet i det hela. Jag har även hört diskussioner med tjejer som säger att om en kille var tillräckligt svinig så skulle de kunna tänka sig att anmäla han för våldtäkt. Hur roligt skulle det vara att oskyldigt bli dömd till fängelse i 5+ år... Blev fan nojig efter one night stand efter det, som tur är har jag inbyggt försvar. Inga tjejer verkar villa ligga med mig numera, jag som ändå är så charmig och trevlig.

Dav0d
2006-08-21, 21:26
Våldtäckter är hemska, och bevisningen är oerhört svår, men hellre fria än fälla

Så att det är din dotter nästa gång.

Cilia
2006-08-21, 21:27
Så att det är din dotter nästa gång.
men herregud ser du ingen skillnad i det?

Bärs
2006-08-21, 21:28
Undrar varför det alltid är våldtäkt som framkallar behovet av att tillämpa dessa snarast medeltida straff. Handlar det om att väcka sympati hos det täcka könet? Omedvetet raggningsknep?

Trance
2006-08-21, 21:33
Undrar varför det alltid är våldtäkt som framkallar behovet av att tillämpa dessa snarast medeltida straff. Handlar det om att väcka sympati hos det täcka könet? Omedvetet raggningsknep?

Man är uppväxt med riddaridealet och beskyddandet när det gäller kvinnor. Svårt att trycka bort en hel kultur och ett helt livs uppfostran. Man mår bättre när man beskyddar en tjej/kvinna.

shadowfire
2006-08-21, 21:42
Jag vet, om jag läser mycket om ett sådant brott och tänker mig i hennes situation så känner jag att jag skulle kunna döda den som våldtog henne. Perfect Crime-stilen, inte några kontakter med henne eller känner inte någon.

Men hur som helst, man måste hålla perspektivet i det hela. Jag har även hört diskussioner med tjejer som säger att om en kille var tillräckligt svinig så skulle de kunna tänka sig att anmäla han för våldtäkt. Hur roligt skulle det vara att oskyldigt bli dömd till fängelse i 5+ år... Blev fan nojig efter one night stand efter det, som tur är har jag inbyggt försvar. Inga tjejer verkar villa ligga med mig numera, jag som ändå är så charmig och trevlig.
Ja du är väldigt charmig o trevlig, jag har faktiskt övervägt sexuella förslag via pm men inte vågat. Är lite blyg i början sådär.

OT så ja, jag har också hört - tack och lov tomma - hot om att anmäla till synes reko grabbar för något de inte gjort. Maktmissbruk, fast av en tjej. Å andra sidan tror jag sådant inte förekommer fullt lika ofta som våldtäkter, heh ... DNA är ju tack o lov ett bra steg på vägen vad gäller bevisföring, hoppas de kan ta det två steg längre.

Caixa**
2006-08-21, 21:45
Undrar vad det är för grabbar som begår våldtäkt egentligen.. Jag menar om det är ett enormt mörkertal som blir våldtagna så måste det vara ett enormt mörkertal som våldtar med? Eller är det samma person som våldför sig på flera kvinnor? (jämför med exempelvis rattonykterhet.. en liten procent står för de flesta brotten)

Någon som vet om de flesta fall är engångsförteelser eller om det handlar om återfallsförbrytare?

De killar jag känner till ha våldtagit någon är av väldigt olika typer:

1) Den blyga killen i skolan. Har många killkompisar men vågar inte riktigt ta kontakt med tjejerna. Är kär i en tjej i klassen. Vågar snacka med henne först när både hon och han är aspackade på en klassfest. Ser det som en invit när hon ligger utslagen i ett sovrum. "Hon kommer ju iallafall inte säga nej.."

2) Killen som umgås i mer eller mindre kriminella kretsar. Missbrukar alkohol och droger (även ibland tillsammans med tjejen). Slår och våldtar tjejen då det slår slint i skallen på honom (kanske steroiderna bidragande orsak?) Tjejen alltid förlåtande "allt kommer att bättra sig, jag kan hjälpa honom med hans problem" osv. (egentligen är hon för rädd för att lämna honom)

3) En oerfaren, klumpig och tjatig kille vill ha sex med sin flickvän för första gången. Flickvännen har dåligt självförtroende, känner sig egentligen inte redo, men säger ja iallafall. Hon blir inte upphetsad, det gör ont, hon säger ifrån men han slutar inte..

Det sägs ju att alla killar är potentiella våldtäktsmän. Det tror jag inte ett ögonblick på. Hur många vill egentligen göra sina tjejer illa? Däremot kanske alla typer av killar är det.. Se bara på Hagamannen: Vänliga småbarnspappan i huset brevid..

Av egen erfarenhet är de flesta killar vääääldigt försiktiga (kanske lite för försiktiga ibland*rolleyes* )

Bärs
2006-08-21, 21:58
Man är uppväxt med riddaridealet och beskyddandet när det gäller kvinnor. Svårt att trycka bort en hel kultur och ett helt livs uppfostran. Man mår bättre när man beskyddar en tjej/kvinna.

Jag tror du har rätt där. Min cynism var obefogad och jag tar tillbaka den.

Tricklev
2006-08-21, 22:05
Så att det är din dotter nästa gång.

Varför inte vända på det, låt oss säga att din farsa blir anklagad av en tjej imorgon för att ha systematiskt våldtagit henne i 3 år. Då hoppas jag han dör, spela roll om man inte har några bevis.


DÖÖÖÖÖDAAA!!


Edit: Får jag kalla David korkad, eller får jag en varning då?

Angel
2006-08-21, 22:07
Det fanns en del bevisning i mitt fall, plus 2 vittnen varav den ena var hans kompis, men det hjälpte inte :(

Dav0d
2006-08-21, 22:09
Lugnt du får kalla mig det, tar inte illa upp. Jag själv som inte orkar skriva ner fullständigt hur jag tycker och tänker. Saker uppfattas oftast fel.

Iallafall, jag vet att jag aldrig kommer åka dit för dessa anklagelser. Eftersom jag inte umgås med sådant folk, oftast lägger man sig i den positionen själv. Men självklart handlar det om hur stark bevisningen är, men vi alla vet att i sverige måste allting ligga på film samt ha ett erkännande för att få en CHANS till fällande dom. Tycker bara sverige är lite för mesiga när det gäller bevisandet.

Som Angel precis skrev... Typiskt sverige ? Ja...

shadowfire
2006-08-21, 22:10
Det fanns en del bevisning i mitt fall, plus 2 vittnen varav den ena var hans kompis, men det hjälpte inte :(
Tror du det skulle vara annorlunda om det hade hänt idag? Med DNA osv? Bara en hypotetisk fråga, inte min mening o riva upp gamla otäcka minnen.

Trance
2006-08-21, 22:11
Lugnt du får kalla mig det, tar inte illa upp. Jag själv som inte orkar skriva ner fullständigt hur jag tycker och tänker. Saker uppfattas oftast fel.

Iallafall, jag vet att jag aldrig kommer åka dit för dessa anklagelser. Eftersom jag inte umgås med sådant folk, oftast lägger man sig i den positionen själv. Men självklart handlar det om hur stark bevisningen är, men vi alla vet att i sverige måste allting ligga på film samt ha ett erkännande för att få en CHANS till fällande dom. Tycker bara sverige är lite för mesiga när det gäller bevisandet.

Som Angel precis skrev... Typiskt sverige ? Ja...

Vad baserar du detta på?

Rataxes
2006-08-21, 22:17
Jag anser att folk som kan utföra en sådan hatisk och sjuk akt är så gravt sinnesrubbade att de inte förtjänar att leva. I mitt samhälle vill jag inte att sådana personer existerar och skulle inte ha några problem om de försvann med vilket medel som helst. Tyvärr inte lätt att få det gjort men den synen lär inte gå över hos mig. Människor har fortfarande rättigheter även om de begår brott. Det säger inte bara *poff* vid någon godtycklig gränsdragning för brottets grovhet eller hur mycket det personligen äcklar dig där du helt plötsligt får göra precis vad du vill med brottslingen. Bestraffningen och inskränkningen av brottslingens rättigheter måste stå i proportion till hur stor fara för samhället och andra personers rättigheter som personen bedöms utgöra i fortsättningen. Eventuella avskräckande effekter kan också spela in i straffets utformning, men vad jag vet finns det inte något vidare starkt stöd för att hårdare straff skulle ha någon avskräckande effekt vad gäller ex våldtäkter.

Inse att hur din reptilhjärna instinktivt reagerar på en handling eller hur du känner inför ett brott som du har personlig anknytning till inte nödvändigtvis har något att göra med hur samhället bör reagera.

Angel
2006-08-21, 22:19
Tror du det skulle vara annorlunda om det hade hänt idag? Med DNA osv? Bara en hypotetisk fråga, inte min mening o riva upp gamla otäcka minnen.


Nja, vad för DNA?

Jag anmälde det inte som sagt själv, utan polisen ringde mig några mån efter, för att en tjej som hade hört han prata om det hade tipsat dom, så polisen övertalade mig att göra en anmälan...

Dav0d
2006-08-21, 22:28
Människor har fortfarande rättigheter även om de begår brott. Det säger inte bara *poff* vid någon godtycklig gränsdragning för brottets grovhet eller hur mycket det personligen äcklar dig där du helt plötsligt får göra precis vad du vill med brottslingen. Bestraffningen och inskränkningen av brottslingens rättigheter måste stå i proportion till hur stor fara för samhället och andra personers rättigheter som personen bedöms utgöra i fortsättningen. Eventuella avskräckande effekter kan också spela in i straffets utformning, men vad jag vet finns det inte något vidare starkt stöd för att hårdare straff skulle ha någon avskräckande effekt vad gäller ex våldtäkter.

Inse att hur din reptilhjärna instinktivt reagerar på en handling eller hur du känner inför ett brott som du har personlig anknytning till inte nödvändigtvis har något att göra med hur samhället bör reagera.

När sa jag att samhället ska reagera så som jag tycker ?
När sa jag att jag kämpar för det och det kommer hända ?
Jag uttryckte mig bara hur jag skulle forma ett rättsystem och jag tror på att om våldtäkter hade som straff att de skärde av ens ben. Skulle nog mindre ungdomar gå berserkar på tjejer för de vill ha lite ***** eller känna makten de "får".

Caixa**
2006-08-21, 22:32
Nja, vad för DNA?

Jag anmälde det inte som sagt själv, utan polisen ringde mig några mån efter, för att en tjej som hade hört han prata om det hade tipsat dom, så polisen övertalade mig att göra en anmälan...

Väldigt mycket handlar också om vilken polis man får, hur bra de sköter utredningen, om offret blir trott redan i förhöret osv. Offrets status i samhället spelar stor roll. Det läggs i allmänhet ner mycket mer tid och resurser på en 45-årig högavlönad kvinnas utredning än en full tonårsflickas.. (Bara 45-åringens roll i samhället gör henne mer trovärdig..) Mycket är inte rättvist..

Rataxes
2006-08-21, 23:11
När sa jag att samhället ska reagera så som jag tycker ?
När sa jag att jag kämpar för det och det kommer hända ?
Jag uttryckte mig bara hur jag skulle forma ett rättsystem
Du har inte sagt att du vill att samhället ska utforma rättssystemet som du beskrev ovan, men du säger nu att om du fick bestämma skulle du utforma rättsystemet just så? Tror du inte på dina egna åsikter eller ser du bara inte motsägelsen?jag tror på att om våldtäkter hade som straff att de skärde av ens ben. Skulle nog mindre ungdomar gå berserkar på tjejer för de vill ha lite ***** eller känna makten de "får".Möjligt, det är också möjligt att vi skulle få ner snatteriet om vi började hugga av snattarnas händer och doppa de blodiga stumparna i syra, men jag tror att det saknas något i det resonemanget...

Angel
2006-08-21, 23:16
Väldigt mycket handlar också om vilken polis man får, hur bra de sköter utredningen, om offret blir trott redan i förhöret osv. Offrets status i samhället spelar stor roll. Det läggs i allmänhet ner mycket mer tid och resurser på en 45-årig högavlönad kvinnas utredning än en full tonårsflickas.. (Bara 45-åringens roll i samhället gör henne mer trovärdig..) Mycket är inte rättvist..

Jag tyckte polisen jag träffade gav mig seriöst intryck, de va ju som sagt han som övertalade mig att anmäla. Plus att han gick ut till min pappa sen och mummlade nått med att vissa borde ha ett baseballträ i skallen.

Men som sagt kunde ja inte redogöra exakt för händelseförloppet eftersom jag va påverkad av Stilnoct som de senare visade sig att killen tatt från sin mamma som hade recept på det. 2vittnen fanns som sagt,samt lite andra saker...

Ninjasmurf
2006-08-22, 05:03
Mycke text se ovan

Det där är ett väldigt intressant ämne. som jag gärna skulle se lite forskning på.

Tanken som slog mig är finns det en vissa på av människor (män) som kan bli våldtäktsmän oavsett vart dom växer upp och hamnar i samhället eller är det miljön som gör en till det.

Hagamannen var väl inte så normal när det väl kom ut, extrem pedant m.m.

Sofia4_4
2006-08-22, 06:25
Våldtäkter, övergrepp con misshandel är jäkligt mycket mer vanligt än man tror.

Undrar om personer som begår dessa övergrepp fundrar på vad dom gör med den andra personen.

Jag tror inte att de som våldtar ser kvinnor som personer. De tycker att kvinnor är underlägsna männen och att de är till för en sak.
Våldtäkt är den yttersta formen av misshandel på kvinnan. Men det finns en rad andra former av kvinnomisshandel som avslöjar en potential våldtäktsman som t.ex. att han begränsar hennes frihet i vad hon gör och vad hon säger hemma och/eller ute i samhället, att visa sysselsättningar är bara "kvinliga".

Det är helt enkelt en outvecklat mans hjärna som tycker sig ha makt över alla kvinnor och att de är menade att ställa upp för allt han vill.

De potentiella våldtäktsmännen har oftast inga kvinliga vänner, tror jag.

Arf Pingvin
2006-08-22, 08:58
Men det finns en rad andra former av kvinnomisshandel som avslöjar en potential våldtäktsman som t.ex. att han begränsar hennes frihet i vad hon gör och vad hon säger hemma och/eller ute i samhället, att visa sysselsättningar är bara "kvinliga".

Det där tror jag inte på för en sekund. Det är många konservativa som har precis sån attityd till kvinnor utan att för den skull vara potentiella våldtäktsmän. Om du inte väljer att se alla män som potentiella våldtäktsmän. :confused:

Sofia4_4
2006-08-22, 09:09
Det där tror jag inte på för en sekund. Det är många konservativa som har precis sån attityd till kvinnor utan att för den skull vara potentiella våldtäktsmän. Om du inte väljer att se alla män som potentiella våldtäktsmän. :confused:

Alla män?!!!
Alla män i dagens samhälle är inte konservativa. Tvärtom, som tur är.
Men det finns samhällen där den "konservatismen", mjukt sagt, är ett vardagligt sätt att leva, som t.ex i många länder i Mellanöstern. Där de kallar inte tvånget till sex för våldtäkt utan det är mannens rätt att ta till för sig när han vill och kvinnans skyldighet att ställa upp.

Arf Pingvin
2006-08-22, 09:12
Jag tänkte kanske mer på västerländska män, konservativa kristna etc. Vanliga hederliga män som aldrig skulle få för sig att våldta någon.

Tolkia
2006-08-22, 09:19
Hagamannen var väl inte så normal när det väl kom ut, extrem pedant m.m.
Givetvis var han inte "normal", med tanke på vad han gjorde. Däremot ställer jag mig tveksam till hur mycket vi som utomstående betraktare kan säga om "hur han var/är" - däremot kan vi säga en hel del om hur kvällspressen valt att framställa honom.

Trance
2006-08-22, 09:21
Våldtäktsmän och de som misshandlar kvinnor är ju knappast jämt utspridda över alla samhällsklasser och typer av män. Däremot kan man kanske inte alltid se vem som är det. Lite som alla kvinnor och män inklusive du är potentiella mördare och pedofiler?

Tolkia
2006-08-22, 09:23
Det sägs ju att alla killar är potentiella våldtäktsmän. Det tror jag inte ett ögonblick på. Hur många vill egentligen göra sina tjejer illa? Däremot kanske alla typer av killar är det.
Min erfarenhet är att det oftast är det sista som sägs och avses (och det tror jag f.ö. är sant; ungefär som man brukar säga att "idioter finns överallt"). "Alla killar är potentiella våldtäktsmän" har jag mest hört arga killar säga att "de där feministerna" säger. Om det är en missuppfattning eller vad det är vet jag inte. ;)

High1ander
2006-08-22, 09:28
Det är förstås kopplat till sexualitet, men kom ihåg att bland däggdjur är sexuell dominans bland hanar kopplat till rangordning i flocken. Det verkar iaf den rimligaste förklaringen att det är män som på ngt sätt känner sig underlägsna som våldtar. Det är det allorstädes närvarande kontrollbehovet som yttrar sig i en extrem form, skulle jag tro.
Att valdta som djur isf handlar inte om makt, utan att fa sina arvsanlag spridna.

Som Trance o Cilia, jag koper inte helt iden om att "makt" e hela losningen pa fragan varfor folk valdtar.

Och min teori e att det fan e svarare att valdta da man inte kan fa upp penisen. Visst man kan fortfarande misshandla och kranka.

Yankee visa pa nagot som sa att sexet inte var dominant, men det finns ju fortfarande dar som gemensam namnare i alla fallen.

Jag kan nog inte pasta att jag kan tanka som en valdtaktsman, sa jag kan ju inte saga vad som triggar. Men jag tror nog att kemisk kastrering anda skulle kunna minska antalet aterfall.

Varfor skulle man bara vilja kanna makt over kvinnor? Varfor inte ta killar o valdta om det e makt man e ute efter? Eller varfor inte barn? Eller djur? Jag undrar bara varfor man maste utesluta sig till att valdta kvinnor som heterosexuell man, for e det makt man e ute efter och det inte e sexuellt, sa kan man val valdta som sagt killar ocksa?

Hagamannen, varfor valdtog han inte killar? E det ett kvinnohat man maste bara pa? E det kvinnor man maste vilja dominera eller ha makt over?

Trance
2006-08-22, 09:34
Min erfarenhet är att det oftast är det sista som sägs och avses (och det tror jag f.ö. är sant; ungefär som man brukar säga att "idioter finns överallt"). "Alla killar är potentiella våldtäktsmän" har jag mest hört arga killar säga att "de där feministerna" säger. Om det är en missuppfattning eller vad det är vet jag inte. ;)

"Alla män är potentiella våldtäktsmän" har väl "ledande" feminister också sagt och citerats. Det är väl inte konstigt att män blir förbannade när sådan hatretorik används? Jämför med att säga alla invandrare är potentiella våldtäktsmän.

Tolkia
2006-08-22, 09:35
Eftersom jag var en av de som tog upp det: Jag har aldrig påstått att det enda som ligger bakom våldtäkter är makt/maktutövande/etc. på samma tema. Däremot tror jag att det har en inte oviktig roll i sammanhanget. Och jag påstår inte att sex inte har en del i det hela - varför våltdar annars heterosexuella män inte (så ofta) män, som skrevs ovan. Förklaringen "kvinnohat" håller inte heller i längden; jag tror att tämligen få våldtäkter utförs för att straffa kvinnosläktet som helhet. Däremot köper jag att våltäktsmän ofta har en (i mina ögon då, knappast i deras) "skev" kvinnosyn - är inte det faktum att de tar en kvinna med våld bevis nog på det?
Jag tror personligen att ett sökande efter en enda orsak är att göra det lätt för sig - så lätt att det i slutänden blir omöjligt att hitta gåon orsak.

Bolio
2006-08-22, 09:41
Jag håller med Tolkia. Läs gärna Sexualitetens historia av Michel Foucault. Mycket bra bok som handlar om just detta. Det man däremot måste göra är att skilja på olika slags våldtäkter. Tolkias princip gäller oomkullrunkeligt för överfallsvåldtäkter, men inte alla gånger våldtäkter inom det egna hemmet. Där är det Oprahs fel.

Tolkia
2006-08-22, 09:43
"Alla män är potentiella våldtäktsmän" har väl "ledande" feminister också sagt och citerats.
Jag försvarar varken idioter som säger idiotiska saker (men jag tror inte att de är SÅ många, även om hatretoriker givetvis finns; en känd ROKS-ordförande inte minst) eller klantskallar som inte kan uttrycka sig så att det går att förstå vad de menar (i det här fallet som säger "alla män" och menar "alla grupper/typer av män", vilket förekommit även det). Och ja, jag förstår att man blir förbannad. Dock kan jag tycka ibland att man är lite väl snabb att utnämna dem som skriker högst och syns mest till "ledande" (i feministfallet är det rätt tydligt, tycker jag); ibland känns det ungefär som om man skulle utnämna den politiker som skriker högst (och säger de mest korkade sakerna) till "ledande" oavsett ställning inom rörelsen.

High1ander
2006-08-22, 09:47
Eftersom jag var en av de som tog upp det: Jag har aldrig påstått att det enda som ligger bakom våldtäkter är makt/maktutövande/etc. på samma tema. Däremot tror jag att det har en inte oviktig roll i sammanhanget. Och jag påstår inte att sex inte har en del i det hela - varför våltdar annars heterosexuella män inte (så ofta) män, som skrevs ovan. Förklaringen "kvinnohat" håller inte heller i längden; jag tror att tämligen få våldtäkter utförs för att straffa kvinnosläktet som helhet. Däremot köper jag att våltäktsmän ofta har en (i mina ögon då, knappast i deras) "skev" kvinnosyn - är inte det faktum att de tar en kvinna med våld bevis nog på det?
Jag tror personligen att ett sökande efter en enda orsak är att göra det lätt för sig - så lätt att det i slutänden blir omöjligt att hitta gåon orsak.
Jag tror att det finns massa variabler som orsakar valdtakter, det sagt.

Skev kvinnosyn ingar "kvinnohat" enligt mig.

Men valdtaktsman av kvinnor e maktgalningar.

Valdtakter av killar e vad?

Valdtakter av barn e vad? Skev barnsyn? Det kanns som att valdtar man barn sa gor man det pga. sexuella orsaker, sakert makt dar ocksa. Men det verkar vara anses mer "rent sexuellt" ocksa (enligt min uppfattning i media), varfor galler inte detta vid valdtakter av kvinnor? Varfor e inte valdta kvinnor bara en "sexuell pervesion" da valdta barn e det?

Bolio
2006-08-22, 09:48
[...] eller klantskallar som inte kan uttrycka sig så att det går att förstå vad de menar (i det här fallet som säger "alla män" och menar "alla grupper/typer av män", vilket förekommit även det) [...]

Men det stämmer ju inte. Alla typer/grupper av män är inte potentiella våldtäktsmän. Man kan gruppera in män i en mycket stor grupp impotenta män som inte kan våldta någon. Eller en mycket stor grupp genuint godhjärtade män som avskyr saker som våldtäkt, ty sådana män finns det. Och även om det nu förhöll sig på det viset att alla grupper/typer av män skulle vara potentiella våldtäktsmän så blir argumentet forfarande redundant, då alla typer/grupper av kvinnor också potentiellt kan våldta. Samma sak gäller för alla slags djur, och trädgrenar. Och om nu alla varelser och objekt här i världen kan ha en roll i allehanda slags våldtäkter, vilken anledning finns det då att överhuvudtaget betona att alla typer av män är potentiella våldtäktsmän, om inte just för att nedvärdera alla män?

Trance
2006-08-22, 09:51
Jag försvarar varken idioter som säger idiotiska saker (men jag tror inte att de är SÅ många, även om hatretoriker givetvis finns; en känd ROKS-ordförande inte minst) eller klantskallar som inte kan uttrycka sig så att det går att förstå vad de menar (i det här fallet som säger "alla män" och menar "alla grupper/typer av män", vilket förekommit även det). Och ja, jag förstår att man blir förbannad. Dock kan jag tycka ibland att man är lite väl snabb att utnämna dem som skriker högst och syns mest till "ledande" (i feministfallet är det rätt tydligt, tycker jag); ibland känns det ungefär som om man skulle utnämna den politiker som skriker högst (och säger de mest korkade sakerna) till "ledande" oavsett ställning inom rörelsen.


Maria-Pia Boëthius skrev väl det och sedan citerades av Winberg. De måste väl ändå ses som representanter den största feministideoligin i Sverige idag? Jag tycker det faktum att man kan skriva så visar på att det ligger mer bakom som man inte "vågar" skriva. På samma sätt som folk läser mellan raderna i Sverigedemokraternas manifest.

Tolkia
2006-08-22, 10:07
Men det stämmer ju inte. Alla typer/grupper av män är inte potentiella våldtäktsmän. Man kan gruppera in män i en mycket stor grupp impotenta män som inte kan våldta någon. Eller en mycket stor grupp genuint godhjärtade män som avskyr saker som våldtäkt, ty sådana män finns det. Och även om det nu förhöll sig på det viset att alla grupper/typer av män skulle vara potentiella våldtäktsmän så blir argumentet forfarande redundant, då alla typer/grupper av kvinnor också potentiellt kan våldta. Samma sak gäller för alla slags djur, och trädgrenar. Och om nu alla varelser och objekt här i världen kan ha en roll i allehanda slags våldtäkter, vilken anledning finns det då att överhuvudtaget betona att alla typer av män är potentiella våldtäktsmän, om inte just för att nedvärdera alla män?
Som vanligt får man problem när man börjar generalisera. Här tror jag att det handlar om hur man väljer att dela in en grupp av individer (här män) i "typer" eller "undergrupper". De flesta som säger att det kan finnas våldtäktsmän inom alla grupper/typer av män brukar, om jag inte är helt ute och cyklar (indoktrinerad av den Onda Feministerna, kanske?) mena något i stil med alla samhällsgrupper, alla socioekonomiska grupper, alla etniska grupper, alla religiösa grupper osv., och inte gruppindela efter kriterier som "godhjärtade" och "onda" (Om de förra är svårdefinierade så skulle jag betrakta de sista som mer eller mindre omöjliga; när är man egentligen "god" nog för att kunna räknas som "god"? Räcker det att man är godhjärtad i våldtäktsfrågan eller måste man vara det över hela linjen, t.ex.?).

Jag tror att syftet med att framhålla att potentiella våldtäktsmän finns inom alla grupper oftast inte är att nedvärdera alla män (jag är medveten om att det finns hatpropagadister, men jag försöker i viss mån tala som vanlig kvinna, icke hatpropagandist), utan att framhålla att det inte går att säga att de bara finns inom vissa samhällsgrupper - t.ex. att det bara är Onda Invandrare som våldtar Fina Svenska Tjejer (inte helt ovanlig åsikt, hur pinsam den än är), att det bara är packade killar som våldtar packade tjejer (som alltså får skylla sig själva, och det var ju inte killen det var fel på, han var ju full ...), att våldtäkt inom förhållandet bara förekommer i spcialgrupp 3 och liknande.
Maria-Pia Boëthius skrev väl det och sedan citerades av Winberg.

Aooo, ja, där måste man säga att M-P. Boëthius gjorde en fet tavla (vågar inte uttala mig om vad hon menade; jag hade nästan glömt det där). Winbergskan är ju pinsam i största allmänhet; det mesta hon sade på slutet doftade rätt starkt av opulism, tycker jag. :(

backflash
2006-08-22, 10:07
Jag håller med Tolkia. Läs gärna Sexualitetens historia av Michel Foucault. Mycket bra bok som handlar om just detta. Det man däremot måste göra är att skilja på olika slags våldtäkter. Tolkias princip gäller oomkullrunkeligt för överfallsvåldtäkter, men inte alla gånger våldtäkter inom det egna hemmet. Där är det Oprahs fel.

OT: läst HIS 2 och 3 också?

Bolio
2006-08-22, 10:13
OT: läst HIS 2 och 3 också?

Yeah, jag har en rätt så bra läsanteckning.doc också på alltihopa. :)

backflash
2006-08-22, 10:30
Yeah, jag har en rätt så bra läsanteckning.doc också på alltihopa. :)

Trevlish :) En hel del läser 1an, hyllar den, och skiter i att läsa något annat som han skrev. Oftast räcker det med att de läser introduktionen till 2an för att se att 1an var lite annorlunda än hur de hade läst den från början (och den för en gångs skull subtila dissen mot frankfurtskolan på sidan 4 :D). Någon läsanteckning.doc lyckades jag aldrig göra, men lär göra en då det snart är dags att läsa igenom en del av hans verk+butler (1 bok)+stoler och eribon.

Bolio
2006-08-22, 10:32
Trevlish :) En hel del läser 1an, hyllar den, och skiter i att läsa något annat som han skrev. Oftast räcker det med att de läser introduktionen till 2an för att se att 1an var lite annorlunda än hur de hade läst den från början (och den för en gångs skull subtila dissen mot frankfurtskolan på sidan 4 :D). Någon läsanteckning.doc lyckades jag aldrig göra, men lär göra en då det snart är dags att läsa igenom en del av hans verk+butler (1 bok)+stoler och eribon.

Åh, Butler gillade jag ett tag. Tills jag läste Lacan på allvar. Läsanteckning.doc tycker jag helt klart att du skall ägna dig åt dock. Det är mycket praktiskt och faktiskt det bästa sättet att på fullt allvar lära dig ett verk. :)

backflash
2006-08-22, 10:49
Åh, Butler gillade jag ett tag. Tills jag läste Lacan på allvar. Läsanteckning.doc tycker jag helt klart att du skall ägna dig åt dock. Det är mycket praktiskt och faktiskt det bästa sättet att på fullt allvar lära dig ett verk. :)

Jag brukade lita på mitt minne, tills det började överge mig. Mest för att folk är jobbiga dock och ber en dra upp långdragna teorier för skojs skull, när det egentligen är som att säga "gå och bygg den där bron där borta för hand och låt mig se på detta samtidigt". Jävla auktorativa as ... som Derrida hade kallat dem. Iaf, Butlers bok som, iaf jag, anser ska läsas i samband med de ovannämnda är The Psychic Life of Power: Theories in Subjection. Och bara den. Och inte ens hela den :D

Ett problem med Butler blir dock när en ser till hur många böcker hon har skrivit på hur kort tid. De är säkert jättebra, men så vitt jag vet framtvingade för att hon ska få behålla sin professorsgrad (hon hade ju ifs kunnat skita i graden) - då de har någon form av krav på publicering för att graden ska vara kvar. Har blivit rekommenderad Lacan, men inte var jag skulle börja.

Doctor Snuggles
2006-08-22, 12:38
Att valdta som djur isf handlar inte om makt, utan att fa sina arvsanlag spridna.

Som Trance o Cilia, jag koper inte helt iden om att "makt" e hela losningen pa fragan varfor folk valdtar.

Och min teori e att det fan e svarare att valdta da man inte kan fa upp penisen. Visst man kan fortfarande misshandla och kranka.

Yankee visa pa nagot som sa att sexet inte var dominant, men det finns ju fortfarande dar som gemensam namnare i alla fallen.

Jag kan nog inte pasta att jag kan tanka som en valdtaktsman, sa jag kan ju inte saga vad som triggar. Men jag tror nog att kemisk kastrering anda skulle kunna minska antalet aterfall.

Varfor skulle man bara vilja kanna makt over kvinnor? Varfor inte ta killar o valdta om det e makt man e ute efter? Eller varfor inte barn? Eller djur? Jag undrar bara varfor man maste utesluta sig till att valdta kvinnor som heterosexuell man, for e det makt man e ute efter och det inte e sexuellt, sa kan man val valdta som sagt killar ocksa?

Hagamannen, varfor valdtog han inte killar? E det ett kvinnohat man maste bara pa? E det kvinnor man maste vilja dominera eller ha makt over?

Det ÄR sexuellt kopplat, som jag sa, eftersom den sexuella driften har med makt/rangordning i flocken/få sina arvsanlag spridna att göra (jag anser att dessa begrepp är utbytbara i förlängningen).
Maktstrukturen i samhället är relativt komplex, vilket förklarar att våldtäkter i vårt samhälle egentligen är en avart, en missriktad företeelse.
Men i t.ex fängelser, där maktstrukturen är mycket tydligare definierad, våldtar män andra MÄN (ja det sker i sverige också, inte bara i OZ), för att visa vart skåpet skall stå.

shadowfire
2006-08-28, 20:57
Bara bilden gör mig arg..
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,878512,00.html

24000 anmäls i varje fall, är ju rätt bra att så pass många anmälningar görs ändå.. även om det bara är en droppe i havet.