handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni om detta helkroppspass?


Popeye
2006-08-20, 17:49
Under hösten så kommer tiden at vara en bristvara och jag funderar på att köra helkroppspass.

Bänk
Böj
Stångrodd
Stångcurl
Ngn godtycklig magövning

Det får ju inte med 100% av kroppen men det mest vesäntliga. Vad tror ni?

pocoloco
2006-08-20, 18:04
Gör så att du varierar övningarna, från pass till pass så kan du absolut vara säker på att du får med allt. Stångcurl behövs inte då biceps och axlar får mycket pisk utav rodd och chins.

T.ex:
Bänk / Militärpress
Böj / Marklyft
Stångrodd / Chins
Stela mark / Lårcurl
Mage

Popeye
2006-08-20, 18:13
Mmm, iofs en tanke.
Det börjar ju bli dags för markexperimentet á la Sumo...
Och det kanske är en sund idé att inte glömma bort hamstrings.

kspr
2006-08-20, 18:25
blir väl lite tråkigt o köra samma pass varje gång. Tycker som pocoloco att det kan vara idé att variera lite mer.

Jag försöker köra ungefär: (välj ett alternativ från varje rad)

bänk / hantelpress / dips
stångrodd / kabelrodd / chins / latsdrag
mark / böj / benpress
bicepsövning / tricepsövning / axelövning / vadövning (välj gärna fler än en av dessa om ork finns)
mage

Kieran
2006-08-20, 19:45
Hur många övningar per muskelgrupp och pass rekommenderas? Själv så trodde jag på ungefär 3 olika övningar per muskelgrupp i ett helkroppspass.

Jag tänkte även köra tre gånger i veckan och har styrketränat ett år.

Arf Pingvin
2006-08-20, 20:05
Hur många övningar per muskelgrupp och pass rekommenderas? Själv så trodde jag på ungefär 3 olika övningar per muskelgrupp i ett helkroppspass.

Jag tänkte även köra tre gånger i veckan och har styrketränat ett år.

Tre övningar per muskelgrupp?! Det blir en ofantlig massa övningar, set och reps. På 45 minuter hinner jag med kanske 4 basövningar. På en timme 5. På en dryg timme 6 övningar. Då har jag haft med de tre stora plus chins där mark och böj tar mesta tiden.

pocoloco
2006-08-20, 22:19
Hur många övningar per muskelgrupp och pass rekommenderas? Själv så trodde jag på ungefär 3 olika övningar per muskelgrupp i ett helkroppspass.

Jag tänkte även köra tre gånger i veckan och har styrketränat ett år.
Det är alldeles för mycket övningar, använder du dig utav flerledsövningar (bänkpress, knäböj, marklyft) så du behöver
du inte ens EN övning för varje muskelgrupp. Vid isolationsövningar
cirka en per muskelgrupp. 3-5 set á 5 ggr i veckan.

Kieran
2006-08-21, 00:37
Okej, men varje pass ska gärna vara den tidigare olikt?

Så en övning på bröst, en på biceps, en på triceps, en på ben, en på axlar, en på rygg? Detta tre gånger i veckan.

Varför inte t.ex två? Skadligt?

Popeye
2006-08-21, 17:56
Oki, jag håller med om att variation är bra och när jag ser tillbaka på det hela så håller jag med om kommentaren ang olika pass.

Vi kan väl säga så här då:
Rot 1
Bänk/Böj/Raka Mark/Roddmaskin/Stångcurl/Sit-Ups
Rot 2
Hantelpress/Mark/Benpress/Chins/Hantelcurl/Crunches
Rot 3
Dips/Stångrodd/Kicks/Bencurl/Bicepsmaskin/Tricepsmaskin/Magmaskin

På rot 3 softar jag lite... ;)

Man kan hitta på fler variationer men det blev tre som exempel och då tar det 1½ vecka innan man är tillbaka vid rot 1 om man kör två pass/vecka.