handdator

Visa fullständig version : viktigt att variera startposition hantellyft åt sidan?


Johan86
2006-08-20, 17:00
läste i boken "styrketräning en anatomisk guide" att det var viktigt att variera startpositionen när man kör hantellyft åt sidan.vad tycker ni om det? framför,bredvid,bakom

MasterChief
2006-08-20, 17:13
läste i boken "styrketräning en anatomisk guide" att det var viktigt att variera startpositionen när man kör hantellyft åt sidan.vad tycker ni om det? framför,bredvid,bakom

Jag kan inte komma på en enda vettig anledning varför det är viktigt att variera. Viktbelastningen är så oerhört låg i starten så det kan inte ha någon betydelse.

Robban
2006-08-20, 17:13
läste i boken "styrketräning en anatomisk guide" att det var viktigt att variera startpositionen när man kör hantellyft åt sidan.vad tycker ni om det? framför,bredvid,bakom

Varför var det viktigt?

King Grub
2006-08-20, 17:14
Boken är bra, men här och där dyker det upp antingen småfel eller sådana här detaljer som det inte förklaras varför det skulle vara viktigt. Och jag känner inte heller till någon sådan anledning.

Johan86
2006-08-20, 17:16
det är inte så att om man tex börjar hanteln/trissan bakom ryggen så belastas axlarna på annat vis?

Johan86
2006-08-21, 12:54
Boken är bra, men här och där dyker det upp antingen småfel eller sådana här detaljer som det inte förklaras varför det skulle vara viktigt. Och jag känner inte heller till någon sådan anledning.


vilka mer småfel finns det i den boken?

Erik__
2006-08-21, 13:31
Står en del om inre/yttre bröst som inte verkar helt vettigt, typ att det är 2 olika delar överhuvudtaget.

Jacksatan
2006-08-21, 13:46
oviktig detalj som inte gör nån skillnad på det stora hela

Diggler
2006-08-21, 14:17
En detalj. Jag anser att det är bra att variera, dels för att undvika tristess, dels lär du dig hur de olika varianterna känns, det är också tyngre resp lättare i olika delar av lyftet i olika varianter och det kan säker göra en ytterst pyttig marginell skillnad för utvecklingen. (iom att du blir starkare i olka lägen blir du kanske totalt sett ytterst lite starkare än om du inte varierat)...eller så kanske variationen är viktig om man vill undvika "nervbaneffektivisering".

Nu är det en liten, rätt obetydlig rörelse men hade det stått att man skall variera startposition i marklyft hade ni inte dissat pratet om variation så mycket.