handdator

Visa fullständig version : Slå på magen


vedor
2006-08-20, 12:05
Som många har säkert har sett så ser man ju i många filmer och andra ställen att en person slår han som tränar mellan repsen på magen. När han tränar mage givetvis. Vad är det för mening med det?

Thewind
2006-08-20, 12:11
Det ser bra ut på film :D

Vissa anser att man kan härda sig, något som man säkert kan även om det mer handlar om teknik och psyke än vad det handlar om styrka eller muskelmassa. En boxare måste ju kunna syresätta sig, aktivera sina magmuskler och ta stryk samtidigt.

delta_mats
2006-08-20, 12:57
Att ta emot slag är en vanesak. Att bli hårt träffad i magen kan vara lika med knockout. Därför är det bra att vänja kroppen och träna på att bättre klara av smällar mot magen. Det är viktigt att man tajmar kontraktionen av magmusklerna i ögonblicket just innan träffen.
Hurvida musklerna blir starkare eller större av sådan träning vet jag inte, men jag tvivlar att dom blir det. Träningsformen kommer ursprungligen från kampsporten i alla fall.

LadyG
2006-08-20, 13:01
Det är en vanesak, som föregående talare skriver. Det är bra att vänja kroppen vid slag, om man vill orka gå en hel match. Kroppen blir utmattad av att ta emot hårda kroppsslag, men man kan till viss del vänja kroppen vid det också, som så mycket annat.

I övrigt är det inte nödvändigt att ha någon som slår en på magen, om man bara vill bli starkare.

änglahåret
2006-08-20, 22:42
Låter ju inte som nån byggande träningsform direkt, möjligen kan man impa på polarna eller ha nytta av det i kampsport?

ahz
2006-08-20, 23:02
Jag såg för ett tag sedan ett program om hur hollywood-stjärnorna tränar, och Janet Jacksons tränare berättade att han brukar slå henne i magen men handflatan när hon gör situps för att musklerna då instinktivt spänner sig. Det skulle alltså vara ett sätt att få magen att spänna sig lite extra. Det är hans förklaring, inte min.

änglahåret
2006-08-21, 19:49
Låter ju helt konstigt om det skulle funka?

Nitrometan
2006-08-21, 19:52
Jag såg för ett tag sedan ett program om hur hollywood-stjärnorna tränar, och Janet Jacksons tränare berättade att han brukar slå henne i magen men handflatan när hon gör situps för att musklerna då instinktivt spänner sig. Det skulle alltså vara ett sätt att få magen att spänna sig lite extra. Det är hans förklaring, inte min.
Han ville bara ha en ursäkt att få tafsa på Janet... *rolleyes*