handdator

Visa fullständig version : Hur har ni klanta er i lumpen?


Bönne
2006-08-19, 16:45
Tre veckor in, tre tabbar gäller för min del.

* Kasta mig i skydd med för bred fotställning och smällde ett par m90 byxor.

* Tänkte att "om en linneslapp gör så rent i pipan, då måste två göra superrent" och så fäste jag två linneslappar på läsklinan och saken var biff, det gick omöjligt att backa eller dra ut skiten, den satt som sten (en löjtnant (samma som jag rapportera de spräckta byxorna till) fick slita i läsklinan medans jag slet i pipan för att få loss skiten).

* På skjutbanan, ska precis skjuta och känner så allt känns rätt, tänker "mynningsskydd är av, ja" och drar av tre skott, till min förvåning hänger där endast en gummiring med en tråd fäst till den framme vid pipan när jag sedan kollar upp.



Ni som har gjort lumpen eller ryckt in nyligen, vad är era största tabbar?

tuben
2006-08-19, 16:50
Själv lyckats med alla dom du sagt :) klassiker

Min största var nog under GSU'n när det gick larm på natten och vi skulle inta stridsställningar.
Jag försökte tvinga på mig regnjackan på benen men det gick inte trots envisa försök.
Fattade inget förrän en i tältet påpekade det för mig och då var alla nästan ute.
Så på med regnbyxor med bara kalsonger under och en t-shirt för att sen lägga sig i stridsställning i spöregn.

Vastrix
2006-08-19, 16:55
Min största tabbe var nog när jag under min GSU på K3 skulle ta skydd och lyckas landa med ögonbrynet på det bakre siktet.
Resultatet blev en hel del blod i ansiktet och ett besök hos farbror doktor som fick sy några stygn.
Annars så har jag klarat mig ifrån allvarliga incidenter, att skjuta av ett mynningsskydd räknar jag inte som något allvarligt...

/V.

Kurash
2006-08-19, 17:06
Satt på logementet och läste dom där jävla böckerna om soldatskap. Fick inte gå ut av nån anledning, dom andra va på skjutbanan, så det va nåt slags straff. Gungade lite på stolen, plötsligt ligger jag på golvet med värsta smärtan i armbågen. Kravlade in till majorens kontor och bad om tillåtelse att gå till sjukan. Hade känningar i 3 år av den skadan.

Longshot
2006-08-19, 17:08
Jag klanta mig inget under min lumpentid. Men råka blev offer för någon annans fadäs.

Det visade sig att det fanns tre stycken med samma efternamn som mig (vilket jag inte visste då) vid inryck. Så jag tog det första logementet där mitt efternamn stod (stod bara efternamnen inget annat). Iväg och hämta utrustning och hela kitet, dunka in det i skåpet för att sedan bli informerad av någon tomte att jag ska bo i ett annat logement. -du har tre minuter på dig att flytta alla dina saker till ditt skåp och sedan så uppställd i m90 (var civilklädd). Stress var väl bara förnamnet :)

The_RobRoy
2006-08-19, 17:32
Nja vettefasen, värsta var väl när vi hade vart ute och lekt krig (som vanligt) med vår BT-utrustning (som är väldigt dyr).

Blev lite förvånad när vi kom tillbaks med vagnarna och jag tittar på min ksp58 och ser att laserskjutdelen är borta, bara fästet är kvar, va aningens tungt att gå till kapten och anmäla att man sumpat en 10 000kr pryl.

Gissa om vi fick åka och leta..

Den hittades dock cirka 3 mån senare av ett annat kompani när snön försvunnit :D

Roligaste jag gjorde var under slutövningen, då vi hade tråkigt och låtsades av vi blev anfallna under ett av alla "ta eldställningar"

Började mata loss med min ksp så det dånade i hela förläggningen, sen hade befälen kul resten av natten

shadowfire
2006-08-19, 17:36
Gjorde en hel del felaktiga stridsbeslut i början som gruppchef (NSKY-plut).

Såg fotspår i snön och sket i att hunden hade fått vittring och markerade åt höger. Gick rakt fram istället o följde fotspåren, helt säker på att jag ledde min grupp mot fienden. Det gjorde jag också, bakom kullen gick vi rätt in i en perfekt metkrok. Snacka om krutrök.

Navigerade fel ett par gånger också med karta o kompass o fick rapportera till staben att "GC6 är vilse"... lagom utskällning för det.


Lite misstag som andra gjorde:

¤ en kille skulle visa hur duktig han var med sina scoutfärdigheter o slängde in granris i tältkaminen för att elda på lite mer. Rökfyllt tält på 20 sek, skyddsmask på och total utrymning.

¤ en KSP-skytt låg o höll sig i stridsställning tills han inte pallade trycket. En enorm brakare från skyttevärnet och sedan en stank som hette duga. Killen sket ner sig från topp till tå, dessutom vattnigt så det gick rätt genom M90'n och färgade snön brunt.

Sedan hade vi tjejer i plutonen med som så gott som dagligen gjorde misstag, bland annat vådaskott och felaktigt hanterande av skarpladdad AK5'a. En av tjejerna blev anmäld för att med skarpladdad AK5a ha satt sina gruppmedlemmar i livsfara (hon orkade inte bära den som folk, utan bar den som en bäbis i famnen med pipan riktad på sin stridspartner intill).

Allan
2006-08-19, 17:37
Uppkäftig. Ett par hundra armhävningar per dag var inte ovanligt i början. På den tiden var "grå bestraffning" inte förbjudet.

allan

nim
2006-08-19, 17:43
Eldat upp en 3år gammal Scania lastbil, min AK5:a + en massa annan utrustning på en övning i Revingehed och varit ytterst nära att kvadda den nya lastbilen jag fick. :em:

Grisen
2006-08-19, 17:46
Eldat upp en 3år gammal Scania lastbil, min AK5:a + en massa annan utrustning på en övning i Revingehed och varit ytterst nära att kvadda den nya lastbilen jag fick. :em:


Du har ledarmössan än så länge!

Jorgen
2006-08-19, 17:46
Jag klantade inte mig i lumpen, men var nära att få en plugg skjuten i ansiktet. Vi hade gjort visitation för skarpskjutning (ingen lösskjutningsanordning på mao) och killen som blindavfyrade framför mig hade missat att han hade en plugg i loppet. Man hoppade till lite när det small några dm från skallen.

jwzrd
2006-08-19, 17:49
Mest uppkäftighet. Kläder, särskillt skjortorna, var inte anpassade efter mig och det fanns nästan aldrig 60:or, så dom sprack där ärmarna satt fast i resten av skjortan. Resultatet var att 912 andersson antingen fick skäll för trasiga kläder eller för att kläderna inte hade alla jävla tjänstegradslappar. Då har jag inte ens börjat berätta om skägg och rakning. 912 andersson var inte vidare imponerad av auktoriteter [då heller]. :)

Mental
2006-08-19, 17:54
Jag klantade inte mig i lumpen, men var nära att få en plugg skjuten i ansiktet. Vi hade gjort visitation för skarpskjutning (ingen lösskjutningsanordning på mao) och killen som blindavfyrade framför mig hade missat att han hade en plugg i loppet. Man hoppade till lite när det small några dm från skallen.

Den som visiterade efter lösskjutningen, och som visiterade innan skarpskjutningen lär ha fått utskällningar så att färgen lossnar från tak och väggar.

Edit: Är utbildat skjutinstruktör och jag vågar inte ens tänka på hur mycket skit och skäll jag skulle få om ett vapen jag visiterat skulle smälla vid blindavfyring.

Jorgen
2006-08-19, 17:57
Den som visiterade efter lösskjutningen, och som visiterade innan skarpskjutningen lär ha fått utskällningar så att färgen lossnar från tak och väggar.

Edit: Är utbildat skjutinstruktör och jag vågar inte ens tänka på hur mycket skit och skäll jag skulle få om ett vapen jag visiterat skulle smälla vid blindavfyring.
Med tanke på att det var kaptenen själv som visiterade så blev det givetvis ingen utskällning. Han som avlossade skottet fick däremot kompaniförbud.

Mental
2006-08-19, 18:00
Med tanke på att det var kaptenen själv som visiterade så blev det givetvis ingen utskällning. Han som avlossade skottet fick däremot kompaniförbud.

Jag antar att ni inte hade någon soldat som var utsedd säkerhetsansvarig på plutonen? När jag gjorde lumpen var säkerhetstänket högt, och jag satt som plutonens säkerhetsman med vid planering av alla övningar, och jag hade raportplikt på allt som hände, så jag fick skriva massor av incidentrapporter för småsaker efter varje övning, jävla skitjobb, men viktigt för försvarsmakten som helhet, jag hade anmält den kaptenen rakt av.

Kebab-Arne
2006-08-19, 18:02
Nu har jag bara legat inne i 3 veckor och har väl inte så mycket att komma med men men...

Har redan börjat med motortjänst, lastbilskörning. Lyckats få in avgasbromsen när det gick för sakta i en uppförsbacke. Söligt folk framför... Rykte massa och fick halv panik. Tur nog kom en i plutonen som har CE kort och la ur den. Vet dock fortfarande inte hur man får ur den ifall den skulle gå in igen. Har fan ingen aning om vad typ 8 knappar på instrumenbrädan gör.

En annan gjorde en ganska rolig grej. En snäll sergeant hade teoritesikt genomgång och en håller på att somna så hon säger åt honom att ställa sig upp. Han:"Öhh, varför då?" Direkt efter kom Löjtnanten som var med på lektionen: "NEEEEEJ!!! DU STÄLLER DIG UPP!!!!" Han flög upp fort.

Sir Anselm
2006-08-19, 18:04
Tabbe och tabbe... Låg på KA1 som mindykare, och en dag höll vi på och tränade på lyft med lyftsäck, en stor jäkla säck som vi skulle lyfta en mina med tror jag... Precis när vi fått upp den till ytan och de i båten skulle förankra den så sjönk den igen... Befälen sa att den var värd 5000 spänn och vi fick därmed göra 5000 armhävningar för att betala av den... Efter att vi gått ner och hämtat upp den igen naturligtvis :D Man var rätt haj på armhävningar på den tiden ;)

Longshot
2006-08-19, 18:07
Roligaste jag gjorde var under slutövningen, då vi hade tråkigt och låtsades av vi blev anfallna under ett av alla "ta eldställningar"

Började mata loss med min ksp så det dånade i hela förläggningen, sen hade befälen kul resten av natten

Hahaha :laugh: :Virro

Jorgen
2006-08-19, 18:07
Jag antar att ni inte hade någon soldat som var utsedd säkerhetsansvarig på plutonen?
Stämmer.

Ja, givetvis så skulle ansvarigt befäl blivit anmält. Men det skedde såklart inte.

DjaN
2006-08-19, 18:17
Har legat inne i 3 veckor. Under den andra veckan lät kadetterna som hade hand om oss marschera själva för första gången. Då drar en kille i plutonen igång en snappsvisa i stället för den vanliga "taktlåten". Grejjen var att han gjorde det rätt framför kadetternas befäl vid matsalen, och kadetterna gick bakom oss. Tror ni hela plutonen fick en dålig utskällning då?

Mental
2006-08-19, 18:21
inget misstag, men rätt jobbigt, vi fick alltid marchera till matsalen, väl där hände det ibland att vi blev beordrade att hoppa, och sedan marchera tillbaka igen, vi hade då hoppat över lunchen...... Sånt är tungt.

pellep
2006-08-19, 18:32
Höll mig anonym så gott jag kunde.
Dock fanns det en del hjältar inom kompaniet som klantade till sig. Lastbilar flög åt höger o vänster, av folk som inte hade förarbevis.
Kompisen råkade köra sönder det militära kocklandslagets lastbil. Tyckte så synd om grabben, kunde dock inte låta bli att skratta :)

Tolkia
2006-08-19, 18:45
Off topic: Jag tror att jag måste be brorsan avslöja några hemligheter ... (någon gång måste han ju hunnit dabba sig på 15 månader). :D

Inte en tabbe, men väl en kovändning gjorde faderskapet: Han var allmänt exemplarisk (hur han lyckades hålla humöret i schack är mig en gåta, då det är väl i Jwzrd-klass ...) och tydligen rätt hyfsat på skidor, då det fanns ett gäng skidskytte-priser (på den tiden var det tydligen en del inbördes småtävlingar) i en låda som jag och brorsan brukade leka med när vi var små. När han ett antal år senare blev inkallad för repövning drabbades han tämligen omedelbart av akut hemlängtan hem till fru och (då mycket små) barn och drog hem som vapenvägrare. :D

Fartman
2006-08-19, 19:16
Här är en härlig episod som egentligen inte var mitt fel, även om jag satt bakom spakarna.
Hur som helst, platsen är Åbergsfortet. Det är vinter och vi hade stått grupperade med vår PBV 4016 (alltså en sån som innehåller en RB70 grupp). Tidigare på morgonen hade vi varit tvungna att köra runt bommen på vägen upp till fortet för att hinna vara eldberedda i tid. (Ni som träffat på en låst bom kanske vet att det kan ta timmar att få dit någon med nyckel.) Det var en något krånglig väg in vill jag lova, det är ju faktiskt ett gammalt fort och det innebär att det är rätt anpassat så att det ska vara svårframkomligt utanför vägen. Men det gick iaf bra, saken var dock klar att vi var tvungna att ta en annan väg ut då det inte skulle gå lika bra i motsatt riktning pga lutningen bla.

Klockan var väl kring 17 och det var redan ordentligt mörkt, dvs dags att bryta upp och åka iväg. Gissa om bommen fortfarande var stängd trots att vi informerat om att den behövdes öppnas för att vi skulle komma ut. Givetvis inte.
Vid den här tidpunkten hade vi en blågul löjtnant på besök, våran Stf Plutonchef. Han beslutade att vi skulle ta oss ut genom att åka längs en kraftledningsgata som han ett par år tidigare med lite krångel tagit sig upp längs med bandvagn! Han beslutade också att han skulle leda vagnen då det var en krånglig väg. Kör till, sa vi.
Till saken hör attvi var tvungna att köra med enbart parkeringsljusen på vagnen för att vi inte skulle röja KP-troppen som var grupperade strax nedanför. Denna KP-tropp hade också larmminerat skogen vilket vi tidigare blivit informerade om, så vi såg till att de plockade bort dom i anslutning till vår planerade färdväg.

Så startade våran färd i mörkret, ledda av en kompetent löjtnant och hans lilla ficklampa. (det var bara den man såg typ). Det började med att vi körde över ett tjugotal småträd. Sedan kom en gammal husgrund, det hinder jag fasade över. Men, efter en jävla massa sväng, stanna, backa, sväng, framåt osv så gick det vägen. Och det värsta var över, trodde jag. Nu var vi nere längs kraftledningen. Efter några svängar hit och dit så hördes plötsligt ett krasande ljud som om ett träd gick av och ficklampan framför mig försvann kvickt. I nästa sekund lös ett grönt ljus upp allting och det hördes en jävla smäll! Sen var det helt, helt tyst. Efter ett tag kom löjtnanten fram igen och ledde fram mig en bit och signalerade uppstigning. Utanför vagnen stod löjtnanten, vagnschefen och de fyra som satt bak. Samtliga, förutom jag hade flytt vagnen i samma sekund som trädet föll över ledningen. Alla andra förutom jag var också rätt medtagna av spektaklet, alla var dock ok.
Sen kom det roliga, i samma ögonblick som det small hade vagnschefen hört mig muttra "Det var en jävla larmmina" :D

I efterhand fick vi höra att det lilla strömavbrottet vi orsakat släckt ner en tredjedel av hela stan. Nästa dag skulle vi gruppera på samma ställe. Gissa om bommen var öppen? Det var den inte. Men då fick vi fara till Gruvberget istället :thumbup:
Angående ansvar och så så fick jag i efterhand av löjtnanten bekräftat att jag inte på något sätt hade något ansvar i det hela utan att det låg på han som lett vagnen. Eller som han uttryckte sig "Det ända som händer nu är att mina kollegor kommer att ha roligt åt mig i några veckor".

Rock'nRoll
2006-08-19, 19:26
Jag somnade på istort sett varje lektion vi hadde. Efter några veckor så fick inte jag sitta mer utan fick stå upp från början. Efter att inte ha suttit ner på en lektion på ett halvår frågade jag om jag fick sitta ner. Det fick jag inte.

Annars så gjorde jag inget speciellt klantigt. Lite roligt dock då vi skulle ha vattenfys och hela plutonen står redo för enhetligt ihop, jag missade att man skulle hoppa i på andra signalen så jag hoppade på första istället. Rätt kul när man just bryter vattenytan att ser att alla andra står kvar på kanten och tittar på en.

The_RobRoy
2006-08-19, 20:48
Det klantigaste någon gjorde under min lumpentid var vår löjtnad.

Vår vagnschef var sjuk och då tog löjtnaden över som vagnschef, han lyckades med konsstycket att backleda oss in en enormt stor sten i hyffsat hög fart (det var vinter och stenen hade snö på sig), fyfasen va det tog stopp och vad vi flög bak i 9040in.

Vagnen blev halvt kvaddad iallafall, hela kolven som spänner ena bandet gick sönder, så de fick ställa undan en 9040 som fick lagas för runt 1 miljon kronor :thumbup:

Yes
2006-08-19, 20:58
Jag somnade på istort sett varje lektion vi hadde. Efter några veckor så fick inte jag sitta mer utan fick stå upp från början. Efter att inte ha suttit ner på en lektion på ett halvår frågade jag om jag fick sitta ner. Det fick jag inte.

Tur att jag inte gjorde lumpen... hur kan man acceptera sånt?

Eller iof, det hade kanske varit bra om jag gjort lumpen så hade jag kunnat lära befälen att veta hut.

Trance
2006-08-19, 21:29
Tur att jag inte gjorde lumpen... hur kan man acceptera sånt?

Vad är det för fel med det? Så svårt är det inte att respektera föreläsaren tillräckligt genom att hålla sig vaken. Säger inte att jag alltid var vaken, men skulle inte gnälla om jag var tvungen att ställa mig upp om de märkte mig.


Eller iof, det hade kanske varit bra om jag gjort lumpen så hade jag kunnat lära befälen att veta hut.

Nja, beror väl lite på befäl men de flesta skulle nog inte gå med på att lära sig veta hut. Dessutom så var det iallfall när jag låg inne bara jävligt löjliga personer som höll på att snacka skit med befälen. Bit ihop och gör ditt jobb på bästa sätt så blir det inget skitsnack. Om man nu inte har otur och får ett psyko på riktigt. Dock var det säkert annorlunda förr.

shadowfire
2006-08-19, 21:43
Tur att jag inte gjorde lumpen... hur kan man acceptera sånt?

Eller iof, det hade kanske varit bra om jag gjort lumpen så hade jag kunnat lära befälen att veta hut.
Det där är en klassiker, en av de roligaste sakerna befälen vet om.
Ta en pluton nyinryckta o släng ut dem i fält direkt, stör dem med lite sömn, hårda fysiska aktiviteter och utomhusluft i ett par dagar, sedan in med dem i en lektionssal med dålig luft och gärna uppskruvad värme med. Sedan en föreläsare som maler på om politisk krigsföring och hotbilden med forna ryssland osv. Finns många befäl som älskar det, som bara väntar på att få sätta tänderna i den första som fäller ögonlocken...

Bönne
2006-08-19, 21:43
Tur att jag inte gjorde lumpen... hur kan man acceptera sånt?

Eller iof, det hade kanske varit bra om jag gjort lumpen så hade jag kunnat lära befälen att veta hut.Sover du, så hör du inte vad personen föreläser om. Många gånger föreläser dem om säkerhet, det är alltså inte bara då respektlöst mot personen som föreläser, utan även emot alla, som du möjligen kommer att utsätta för fara på grund av att du inte lärt dig säkerhetsbestämmelser.

Garnax
2006-08-19, 22:09
Sover du, så hör du inte vad personen föreläser om. Många gånger föreläser dem om säkerhet, det är alltså inte bara då respektlöst mot personen som föreläser, utan även emot alla, som du möjligen kommer att utsätta för fara på grund av att du inte lärt dig säkerhetsbestämmelser.

Vill man inte att folk ska vara hungriga får man låta dom äta, vill man
att folk ska vara vakna och lyssna och ta till sig vad som föreläses
får man låta dom sova...

Man kan inte slå undan benen på någon man vill ska gå, gör man
det vill man inte att han ska gå...

Yes
2006-08-19, 22:43
Vad är det för fel med det? Så svårt är det inte att respektera föreläsaren tillräckligt genom att hålla sig vaken. Säger inte att jag alltid var vaken, men skulle inte gnälla om jag var tvungen att ställa mig upp om de märkte mig.
Och om du efter ett halvår fortfarande inte får sitta ned?

Som Garnax skrev så är ju lösningen mer sömn



Nja, beror väl lite på befäl men de flesta skulle nog inte gå med på att lära sig veta hut. Dessutom så var det iallfall när jag låg inne bara jävligt löjliga personer som höll på att snacka skit med befälen. Bit ihop och gör ditt jobb på bästa sätt så blir det inget skitsnack. Om man nu inte har otur och får ett psyko på riktigt. Dock var det säkert annorlunda förr.
Det beror väl också på befäl om de behöver lära sig veta hut. Förutsatt att man faktiskt vill vara där finns det såklart en hel del man får acceptera och stå ut med, men så finns det folk som tycker om att jävlas bara för att de kan(och från vad jag hört och från en del befäl jag träffat så verkar det finnas gott om idioter i det svenska försvaret). Sådana personer behöver sättas på pottan.

Det där är en klassiker, en av de roligaste sakerna befälen vet om.
Ta en pluton nyinryckta o släng ut dem i fält direkt, stör dem med lite sömn, hårda fysiska aktiviteter och utomhusluft i ett par dagar, sedan in med dem i en lektionssal med dålig luft och gärna uppskruvad värme med. Sedan en föreläsare som maler på om politisk krigsföring och hotbilden med forna ryssland osv. Finns många befäl som älskar det, som bara väntar på att få sätta tänderna i den första som fäller ögonlocken...
Härligt. :thumbup:

Sover du, så hör du inte vad personen föreläser om. Många gånger föreläser dem om säkerhet, det är alltså inte bara då respektlöst mot personen som föreläser, utan även emot alla, som du möjligen kommer att utsätta för fara på grund av att du inte lärt dig säkerhetsbestämmelser.
Jag menade inte heller att det är bra att sova på lektionerna.

Trekker
2006-08-20, 08:53
Vill man inte att folk ska vara hungriga får man låta dom äta, vill man
att folk ska vara vakna och lyssna och ta till sig vad som föreläses
får man låta dom sova...

Man kan inte slå undan benen på någon man vill ska gå, gör man
det vill man inte att han ska gå...

Det handlar väldigt sällan om att vara elak och inte låta värnpliktiga sova. Det handlar om att vi har 11 månader på oss att utbilda soldaterna till en sådan nivå att vi med gott samvete kan be dom åka på mission, där dom kan dö om dom gör fel. Dessutom sover dom oftast mer än 6timmar varje natt, så brist på sömn är det inte.

Hade deras föräldrar lärt dom hur man diskar, bäddar sängen, inte slänger saker på marken, plus normalt hyfs, hade vi tjänat två månader, där soldaterna hade kunnat sova.

LarsK
2006-08-20, 09:21
Tur jag inte har gjort lumpen, det verkar som det hade gått åt helvete för mig. Jag hatar förmynderi. Hade jag inte fått äta var tredje timme, eller blivit beordrad en massa dumheter hade jag gått i taket.
Jag hade nog inte haft permis på en väldigt lång tid.
Tur psykologen sa till mig att såna som mig vill de inte ha i lumpen, frisedel. Synd jag inte fick den på första sagen, hade sparat en massa bensin på det sättet och 20 mil i en gammal Amazon.

Ska väl tillägga, jag var helt inne på att få frisedel. Det var precis i övergången från gamla lumpen till "nya" besparade lumpen. När de frågade vad jag ville göra var det antingen kryppskytt eller hundförare. Trodde psykologen skulle skratta ihjäl sig.

Krampus
2006-08-20, 10:43
Jag söp bort en handkompass för några tusen spänn...
Fick åka 20mil och leta efter den. Hittade aldrig den och fick avdrag på muckarbidraget. Inte värre än så. :)

En kollektiv tabbe var när 5 haubitsar av 6 skickade iväg skarpa granater istället för övningsgranater. Efter det hörde dem inte av eldledarna på ett tag. Folk var i 10minuter övertygade om att vi var döda.
De fick en utskällning av en kapten som var så jävla rolig: "KUKEN, FAN HELVETE, KUKEN!!! ER JÄVLA KUKAR!!!*grr27*
Efter det fick han heta Kapten ***. Han var rolig. Han var i princip rasande varje dag under ett år.. Roids I say! *popcorn*

jakke
2006-08-20, 10:49
Jag söp bort en handkompass för några tusen spänn...
Fick åka 20mil och leta efter den. Hittade aldrig den och fick avdrag på muckarbidraget. Inte värre än så. :)

En kollektiv tabbe var när 5 haubitsar av 6 skickade iväg skarpa granater istället för övningsgranater. Efter det hörde dem inte av eldledarna på ett tag. Folk var i 10minuter övertygade om att vi var döda.
De fick en utskällning av en kapten som var så jävla rolig: "KUKEN, FAN HELVETE, KUKEN!!! ER JÄVLA KUKAR!!!*grr27*
Efter det fick han heta Kapten ***. Han var rolig. Han var i princip rasande varje dag under ett år.. Roids I say! *popcorn*
hahaha.. Våra eldledare fick granater 250m ifrån sig av en "super" pjäsgrupp som missat att uppdatera sin position....

Krampus
2006-08-20, 10:51
hahaha.. Våra eldledare fick granater 250m ifrån sig av en "super" pjäsgrupp som missat att uppdatera sin position....

Ajdå....
Du hoppas jag att ngn skrek: "JÄVLA KUKAR!!!!" *grr27* Högt som fan till dem.. :)

Arf Pingvin
2006-08-20, 12:56
Min kusin skjöt 1.5 mil fel. Han fick inre tjänst efter det.

kroy
2006-08-20, 13:45
jag orkar inte berätta mina personliga tabbar just nu,men det roligaste (kanske farligaste med) var att under slutövningen i narvik var det en i mitt kompani som råkade göra halva övre delen av norge utan telefonförbindelse till bla. akutnummer. detta genom att banka ner en stagpåle till en radiolänkmast, dvs ca.7cm bred 3-4dm ner i marken och lyckas träffa ledningen mitt i skogen...
det vart rätt mkt skriverier i norge om det, bla en 70-årig man som inte kunde komma fram till 112 när han behövde hjälp..

130kg finsk sisu
2006-08-20, 14:23
Jag var i armèn under hela 2003. Rolig tid när man tänker tillbaka men jävlit tung då. I finska armèn är det en helvetes pimsning gång på gång (säkert i svenska oxå). Otaliga gånger under rekryttiden måste min stuga springa upp tillbaka i logementet och bädda om alla sängar eftersom bara min säng var dåligt bäddad. Så till sist fick jag hjälp med bäddningen. Men jag hjälpte ju kompisarna med annat.
Nåja över till min tabbe som gjorde att jag fick hjältegloria, vilket ju är kul: Det var hösten 2004 då jag var på reservövning. Jag var sergeant till graden och fungerade som batterifältväbel. Men jag var oxå gruppchef i artilleribataljonens närförsvarpluton. Det var under en sån övning som min tabbe ägde rum. Vi var utrustade med "TASI-västar" dvs lasersändare på geväret och västar som tar emot lasern om man blir träffad och då börjar man pipa som f-n. Nåja, vi skulle anfalla en kulle som fienden besatt. Jag ledde min förstärkta grupp lite fel och 5 av 6 man blev "sårade" eller "döda". Endast en lite äldre kille 30 år vid namn Öst var med mej. Även de andra grupperna led "förluster"Då tänkte jag att f-n detta är onödigt, jag och öst drog oss långt ute till vänster och jag tänkte att vi bara skulle ligga å skjuta å låta de andra storma. Men vi tappade bort oss lite i snårskogen som fanns till vänster. Och plötsligt befann vi oss bakom fienden. Jag sa åt Öst att gå tillbaka och skjuta serieeld för att upphålla deras blickar framåt. Medan jag själv kröp från grop till grop å avrättade försvararna med nackskott. :cool: När detta var gjort ställde jag mej upp som värsta rambon och med ett stormgevär i var hand tömde jag en kasset. Och gjorde några djungelvrål. "Skapparna"(befälen) öste beröm över mej och sade att jag räddade hela plutonen och jag fick högsta betyg på pappret efter övningen. Men de visste ju inte att jag villat bort mej totalt och i misstag kommit bakom fienden...:Virro

För övrigt var jag typ kompaniets 3e sämsta skytt med enkel eld. Hittade knappt i tavlan. Men med serieeld kunde jag från 50m tömma en kasset(30 skott) i "ett tryck" och få varje skott att träffa tavlan. De sa att de aldrig sett någon göra detta.
Och min marsförmåga var som ni kanske kan förstå mycket dålig...:eating: :eating:

rolf
2006-08-20, 15:05
Haha! :laugh:

130kg finsk sisu = the finnish equivalent of rambo. :hbang:

130kg finsk sisu
2006-08-20, 19:44
Jodu Rolf skulle varit kul att bli kallad Rambo men jag hette bl.a "LÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖKEN" eftersom jag hade en tendens att få stora lökringar under armarna. :naughty:

Stoltz
2006-08-20, 19:54
Jodu Rolf skulle varit kul att bli kallad Rambo men jag hette bl.a "LÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖKEN" eftersom jag hade en tendens att få stora lökringar under armarna. :naughty:

Snälla, säg att det var det som du skrek när du gjorde rambovrålet :D
"LÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖK!" :laugh:

Papi
2006-08-21, 00:42
Det där är en klassiker, en av de roligaste sakerna befälen vet om.
Ta en pluton nyinryckta o släng ut dem i fält direkt, stör dem med lite sömn, hårda fysiska aktiviteter och utomhusluft i ett par dagar, sedan in med dem i en lektionssal med dålig luft och gärna uppskruvad värme med. Sedan en föreläsare som maler på om politisk krigsföring och hotbilden med forna ryssland osv. Finns många befäl som älskar det, som bara väntar på att få sätta tänderna i den första som fäller ögonlocken...
Och då skriker de GAMNACKE!! :D

Longshot
2006-08-21, 09:46
finsk_sisu: Hahaha!

Hade några i min pluton gjorde en liknande sak. Dem fick order på att omfatta fienden men dem gjorde en sån gigantisk omfattning så dem hamnade bakom fienden (vilket inte är så bra när vi skjuter mot fienden), men död på fienden fick vi iaf.

Bönne
2006-08-24, 18:04
Jodu Rolf skulle varit kul att bli kallad Rambo men jag hette bl.a "LÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖKEN" eftersom jag hade en tendens att få stora lökringar under armarna. :naughty:När vi har full stridsutrustning får jag oftast även fram LP-skivor på M90'n (dvs. igenom både shorta och kroppsskydd först) :hbang:

Fartman
2006-08-24, 18:09
När vi har full stridsutrustning får jag oftast även fram LP-skivor på M90'n (dvs. igenom både shorta och kroppsskydd först) :hbang:

Det är så djävla jobbigt. Efter en vanlig dag ute i stridsutrustning under GSUn så var ju allt man hade på sig helt dyngsurt. Väldigt kul när man satt i en lektionssal med en M90 som det såg ut som att man pissat ner sig i. Helt blött ner till knäna :D
Du vet väl att det riktiga namnet på skyddsvästen egentligen är Svettvästen. :thumbup:

Bönne
2006-08-24, 19:54
Det är så djävla jobbigt. Efter en vanlig dag ute i stridsutrustning under GSUn så var ju allt man hade på sig helt dyngsurt. Väldigt kul när man satt i en lektionssal med en M90 som det såg ut som att man pissat ner sig i. Helt blött ner till knäna :D
Du vet väl att det riktiga namnet på skyddsvästen egentligen är Svettvästen. :thumbup:Haha, det känner man igen. Fast sedan jag börja använda fältshorta 90 istället, så har det blivit mycket bekvämare, den blir inte våt på samma sätt. Kan kännas dumt att dra på sig ett sådant plagg, under, när det är varmt ute, men jag tycker i alla fall att det blir skönare.


Första personen drog av ett vådaskott i våran pluton i onsdags i alla fall, löst förvisso, men att skjuta av misstag är allvarligt, inget kul sätt att klanta sig på heller. Fyra veckor in tog det..