handdator

Visa fullständig version : Pinglan (diskb)RÅCKAR loss-en rehabjournal


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8

Pinglan
2006-08-19, 16:09
:D Vad säger ni om en ny journal kamrater? Den andra är ju så full med gamla minnen om vikter som jag inte kommer att kunna lyfta på länge, länge än.....grejen är den att jag har fått önskemål om att fortsätta skriva om min träning, det finns visst många därute som har problem med ryggen och som vill läsa om hur en rehabilitering kan se ut. Sagt och gjort men jag vill som sagt var skriva detta separat i en ny journal för att slippa påminnas om gamla tider....dessutom kommer jag inte att skriva ut några vikter i denna journal, det blir bara jobbigt att behöva jämföra med vad jag tagit tidigare osv....jag försöker förtränga detta med viktkåtheten nu eftersom jag bara får ont om jag råkar välja vikter som innebär att jag tappar fokus på stabiliteten i ryggen.

För den som inte vet vem jag är och vad jag hållit på med tidigare så kan jag säga att jag tidigare tävlat i SL. Under en tävling i februari i år skadade jag mig dessvärre och drog på mig 2 diskbråck i ländryggen.

Detta har inneburit att jag helt fått kasta om min styrketräning, jag kör numer helkroppspass med löjligt lätta vikter och anpassade övningar, jag har dessutom fått ge upp min älskade löpträning och ersatt den med mountainbike-körning. Men skam den som ger sig, målet som det känns idag är att jag ska ta mig tillbaka till SL-flaket...återstår bara att se hur lång tid det tar! Följ mig på vägen kamrater :thumbup:

Jag går ut stark såhär i början av journalen och dokumenterar gårdagens lilla helkroppspass:

Drag bakom nacken 3x10
Lyft bakåt i kabel (b.axel): 3x15
Lyft åt sidan i kabel: 3x15
Lutande hantelpress: 4x10
Sittande hantelcurl: 3x10
Drag till hakan: 3x10
Liggande tricepsextension runt huvudet: 3x10
Ryckknäböj (kvastskaft): 3x5
Situps: 3x15

Ikväll blir det ett litet pass på mtb (mbt om bubbe läser ;) ) i regnet!

Semiramis
2006-08-19, 16:15
Åh vad kul att få läsa mer om Pinglan-träning:thumbup:

occt
2006-08-19, 16:23
Lycka till med tränandet ;)

tp_88
2006-08-19, 16:24
Jag vet själv vilet h-vete det är med ryggbesvär, hoppas det löser sig till det bästa!

sunkan
2006-08-19, 16:25
Lycka till pinglan, det här fixxar du:thumbup:

shadowfire
2006-08-19, 17:14
Bra idé med o släppa det gamla o fokusera på här o nuet... jag får göra samma sak nu efter träningsuppehåll och med en axel som jävlas, gick till gymet idag och tänkte på mina gamla vikter o där rök det självförtroendet...

Härligt o se att du är på banan i varje fall, pinglan ger sig inte! :thumbup:

cam
2006-08-19, 17:36
Mycket bra initiativ :thumbup:
Och bra idé att göra en ny journal, förstår att det är trist att dras med den gamla när man tränar på ett helt nytt sätt. Denna skall följas :hbang:

T-train
2006-08-19, 17:46
Good thinking;) Det tar emot att träna lätt..men det ger resultat*lovar* Hoppas allt är väl! Kommer hålla koll på vad du kluddar ner:)

Mehdi
2006-08-19, 17:52
Oh, perfa! Ska bli kul o följa journalen. Du, berätta gärna mer om din mtb-träning då jag själv tänkt köpa en hojj rätt snart. Måste sätta igång med någon form av konditionsträning känner jag och jogga/springa funkar inte med mitt skitknä, så cykla it is :D

Go pinglan, go!

Stumpis
2006-08-19, 18:18
Så glad jag blir, ska bli så roligt att få följa dig, Pinglan! Har saknat min största motivations- och inspiratioskälla här på Kolo! :)

Jonna
2006-08-19, 18:50
åh vad kul att du startar en ny journal!

Lycka till med rehabträningen, detta ska absolut följas!

*yourock*

Pinglan
2006-08-19, 19:53
Åhhh vilken härlig respons! Tack kära kamrater :love:

Nå så har vi varit ute en sväng på våra cyklar. Johan var så gullig att han sympatiköpte sig en cykel han också när jag (efter mycket om och men) bestämde mig för att lägga löparskorna på hyllan och börja konditionsträna på cykel för ryggens skull. Det är ju så mycket roligare när man kan träna tillsammans!

Min pärla är en Scott scale 60 (om det säger er något, själv vet jag ingenting om cyklar men denna skulle tydligen vara okej) Den har ställbar dämpning i framgaffeln och för min del har jag alltid full dämpning, alltså även när jag cyklar på grus/asfalt. Jag provade att låsa dämpningen på en asfaltsrunda vid ett tillfälle men då märkte jag direkt att jag kände mer i ryggen dagen efter. Annars tycker jag det fungerar bra för ryggen att cykla, även i terräng faktiskt. Jag kör iofs inte så långa sträckor åt gången när jag kör terräng, bäst att skynda långsamt.

Idag blev det dock ingen terrängkörning eftersom Kisas skogar är fulla av jägare som pyrchar (stavning?) bock just för tillfället. Istället fick vi köra grusvägar+en del asfalt, sammanlagt blev det 2.2 mil. Väldigt backigt var det kan jag säga...... Fy tusan vad det var jobbigt *spy*

Jag har som vana att alltid sitta ner även i de värsta uppförsbackarna (känns bättre för ryggen) och gudarna ska veta att mina stackars lår blir så fulla av mjölksyra att det värker i dom även i nedförsbackarna ;) Jag tror det blir extra jobbigt för benen att cykla med dämpningen också, visst är det väl så? Det känns iaf som att det suger mer kraft ur benen.

När vi kommit hem från denna tur var det bara att hoppa upp på balansbollen!

Situps på bollen: 3x10

Armhävningar på bollen (tårna i golvet, händerna på bollen) 3x5 å fy fan vad jobbigt! Mycket jobbigare än när man gör tvärtom dvs när man har fötterna på bollen och händerna i gplvet!

Hängbro med benlyft (axlar och huvud på bollen, fötterna i golvet. Sträck ett ben i taget) 3x5

Sen blev det mastodontstretching och nu ska vi äta kräftor och dricka öl :cheers:

no1fitness
2006-08-20, 05:13
Hoppas ryggen blir bättre nu Ingela. :)
Snart dags att tävla på SM i mtb ? ;) :D

Pinglan
2006-08-20, 18:03
No1: man vet aldrig........;)

Åhhh, jag sitter här och funderar på om jag ska ta och köra igång med väldigt lätta böj och mark nu när jag bestämt mig för operation återtåg till SL.....förut har jag inte känt att det funnits någon anledning att riskera ryggen med de övningarna men nu skulle det kännas bra att iaf få göra momenten sas.....mycket lätta vikter skulle det ju såklart handla om, på sin höjd stångens vikt.....bara för att känna in tekniken osv....jag tycker inte att det borde fresta ryggen men man vet ju inte....å andra sidan kommer jag känna det direkt dagen efter om det är dåligt för ryggen och då är det ju bara att lägga av igen....jag har vilat från böj och mark i 3 månader nu så jag vet inte om jag ens kommer ihåg hur man gör ;) Nej nu har jag bestämt mig, det blir böj med bara stången idag så får det bära eller brista! Återkommer ikväll eller imorgon med rapport om passet!

Otto GROV
2006-08-20, 18:12
har du funderat på byggning???
Tror du att ryggen kommer hålla för maxbelstningar i mark å böj i framtiden? Om inte kanske de inte ä nån ide att göra ytligare sl-satsning.

Pinglan
2006-08-20, 21:14
Otto GROV: jag har funderat på byggning....men det är SL som ligger mig varmast om hjärtat...jag vill så gärna återgå till tävlandet....jag har SÅ himla mycket mer att ge, jag hann ju knappt börja med utrustning innan jag skadade mig.....jag vet inte om ryggen kommer att hålla för maxbelastningar....men jag hoppas det....jag ska göra allt jag kan för att få bort de faktorer som förmodligen orsakade mina diskbråck...sedan är det bara att hoppas att det håller :thumbup:

Här kommer kvällens lilla träningspass:

Bänkpress med fötterna i luften (vanliga bänkpressar fungerar inte för ryggen, inte ens om jag kör utan brygga):
1x10, 1x5, 3x3

Knäböj (bara stången):
3x5

Latsdrag mor bröstet:
3x10

Lyft bakåt med stång:
3x10

Lyft åt sidan i kabel:
3x10

Press bakom nacke:
3x6

Sittande enarms frenchpress:
2x8

Liggande kabelcurl (fungerar inte att stå upp och köra denna):
3x10

Fetknoppens magövning:
2x10

Situps:
3x15

Kändes okej i ryggen att köra knäböj....och vad härligt det var :) hade så gärna velat kasta på lite vikter men det får väl vänta ytterligare 3-4 månader.....nu får jag vara glad om det öht funkar att köra med stången...det lär märkas imorgon bitti när jag ska gå ur sängen...

Pinglan
2006-08-21, 06:44
*uppdate*
Ryggen min kändes helt okej imorse vilket jag tolkar som det iaf den här gången var okej att köra knäböj med stången. Förhoppningsvis kan jag göra det någon gång i veckan framöver. En annan grej, och detta är fanimig pinsamt att erkänna- jag fick träningsvärk i röven av 20kg-knäböj :em: Inte mycket men ändå...snacka om otränad :laugh:

Ikväll blir det en sväng på mtb....det blir nog ingen lång sväng iofs..jag jobbar till 18.00 på måndagar och då brukar jag vara rätt sliten när jag kommer hem.

Ha en bra dag kamrater!

Stumpis
2006-08-21, 07:27
Skönt så långt att ryggen accepterade dina knäböj. Hoppas det är en trend som håller i sig! :thumbup:

Eva_E
2006-08-21, 07:39
Hej Ingela!

Glad att se att du har startat en ny journal! Du vet att jag håller alla tummar för att du kan återuppta din SL-karriär så småningom. Precis som du säger - den hade ju knappt börjat...

Träningsvärk är bra! Fortsätt så!

Kram,

Eva

Börje H
2006-08-21, 09:53
I´ll be watching you :MrT:

Ta det nu djäklar lugnt från början Ingela. Låt vara att du provar knäböjen lite med lätt vikt (stången) men nöt nöt och nöööt in en bra teknik med minimal ryggfällning då du nu har tid att skola om dig. Och vänta för guds skull med marklyftande tills du är ordentligt grundstark, smärtfri och ffa stabil. Detta lär ju vara månader bort. Fördelen med en knäböjning är ju att du från början av lyftet får en bättre dynamisk stabilitet. Vid markdragen är det lätt att redan från böjan inta en lätt flekterad hållning och då sedan vikten skall dras så orkar man inte/hinner inte med att bibehålla stabiliteten i länden.

Pinglan
2006-08-21, 10:06
Börje: trevligt att ha dig här! Jag ska ta det lugnt, det lovar jag. Jag tycker som sagt var att jag har bra koll på vad jag kan/inte kan göra nu och jag kör inga övningar som ger mig smärta i ryggen.

Du har en poäng där med marklyftandet.....kanske bäst att vänta ett tag till....för en sak är säker- stabil, det är jag INTE! Sumo är väl iofs mer gynnsamt för ryggen, men det kanske ändå är för tidigt....

Diana
2006-08-21, 10:47
Verkligen kul att du fortsätter skriva trots ryggskit och rehab!! =) jag som gnäller bara jag får en ynka inflammation i ryggen.. beundrar verkligen din kämparglöd darling du är helgrym :bow:

träningsvärk av böjjar ala 20 kilo - been there.. :laugh:
// en som nyss haft ett längre träningsuppehåll

Pinglan
2006-08-21, 10:51
Diana: Tack, det värmde att höra :) Hoppas det kan vara till nytta för någon annan stackare med ryggproblem!

Jag har funderat på att testa någon nytt roligt upplägg för bänken. Jag har tittat på detta http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=programmer&fname=040620_benkpressprogram och tror att jag ska testa. Jag får ju köra anpassat och ha fötterna sprattlandes i luften men med den anpassningen borde det ju funka. Har tappat så mycket styrka och tryck i bänken också (fast jag egentligen inte borde, jag har ju kunnat köra med tassarna i luften hela tiden) jag tror dte där med tryck och känsla är mycket psykiskt också....när allt känns skit så är det lätt att tappa gnistan och då är allt tungt.....men som sagt var, nu ska jag nog prova något nytt för att få lite ökad motivation

Nitrometan
2006-08-21, 11:42
Jättekul att se din nya journal.

Kul att ryggen höll.

Ta det lugnt. Små små steg framåt så ska du se att du kommer att bli stark så småningom.

bubbe
2006-08-21, 13:11
Vad kul!

Sikta högt och långsiktigt, men ta det försiktigt nu bara så ska du nog nå dina mål.

autowah
2006-08-21, 20:16
Kul med ny journal!

Ta det lugnt och försiktigt så blir du bra så småningom!

Pinglan
2006-08-21, 20:56
Nitro, bubbe, autowah: roligt att ni vill läsa om mina vedermödor ;) Jag tar dte lugnt, jag lovar!

Ikväll blev det en mtb-sväng i skogen. 8km mest skogsstigar och små grusvägar. det är verkligen roligt att köra i skogen, mycket mycket roligare än att nöta asfalt.

Därefter blev det en åktur på balansbollen:

Plankan med armdrag (tårna i golvet, underarmarna på bollen, ryggen rak. Skjut bollen ifrån dig och sedan tillbaka): 3x5

Bäckenlyft (fötterna på bollen): 3x10

Hängbron med benspark (huvud, axlar på bollen, rak rygg, fötterna i golvet, sträck ett ben i taget: 3x5

Situps på bollen: 3x10

Det är verkligen skitjobbigt att träna med bollen.....men jag märker att jag får allt bättre stabilitet. De övningar som var jättejobbiga i början klarar jag riktigt bra nu.....jag ändrar övningar och gör svårare allt eftersom jag blir starkare...känns bra.

Pinglan
2006-08-22, 19:22
Sådär då har det varit disco i Ladan igen.....iofs vet jag inte om jag kan kalla min "träning" för disco ens en gång....gammeltjoa kanske *rolleyes* :D

Lutande bänkpress:
1x10
1x5
3x6

Utfall (stången):
3x6

Drag mot bröst (roddhandtag)
1x10
1x10
1x5

Pushdown:
1x10
6x8

Lyft åt sidan i kabel (bakom ryggen):
3x10

Drag mot pannan:
3x10

Drag mot hakan:
1x10
1x10
1x5

EZ-curl, ryggen mot vägg:
1x10
1x8
1x6

Fetknoppens magövning:
2x10

Det var det allt för idag

bubbe
2006-08-22, 19:26
Finns det något du kan träna tungt? typ triceps el likn?

Pinglan
2006-08-23, 06:41
Finns det något du kan träna tungt? typ triceps el likn?
De övningar som jag kan köra tungt är dessvärre lätträknade.....jag har sabbat min rygg så till den milda grad att jag inte tål den minsta lilla vackling i ryggen (varken framåt/bakåt/åt sidorna) och det innebär att alla övningar där jag står eller sitter måste jag köra oerhört strikt. Latsdrag uppifrån på olika sätt och med olika handtag är väl den enda övningen jag kan fläska på lite med....det går också hyfsat bra att köra bänkpress med fötterna i luften och där borde jag kunna lasta på lite mer vikt, således borde det även gå att köra smala bänk med fötterna i luften på tyngre vikter.....grejen är bara att jag inte har gjort det...kört tungt på de övningarna alltså...jag blev så less på alltihop så jag har ägnat sommaren åt väldigt, väldigt mesig träning i alla övningar....nu när jag har fått tillbaka inspirationen och tänkte lyfta lite tunga bensprattelbänk har jag fullständigt tappat trycket så det blir till att börja om från början där också....så kan det gå ;)

AFanatic
2006-08-23, 08:13
Va skoj med en ny journal och att du börjat skriva igen. :) Du vet det finns väldigt många MTB-tävlingar... :naughty:

PontusWidehall
2006-08-23, 08:29
Håll i dig i svängarna, men kör ändå plattan i botten ;)

Håller med TP, det han säger är sant.
Bara kör på, sakta men säkert, fast ändå plattan i botten så löser det sig ! :thumbup:

Pinglan
2006-08-23, 10:40
AFan: Roligt att du vill läsa! Mtb-tävlingar ja.....det är absolut intressant! Har du gjort några sådana tävlingar är kör du "bara" för nöjes skull?

PontusWidehall: sakta men säkert med plattan i botten! Det blir grejer det :D

Nu har jag pratat med the boss på telefon. Diskuterade lite kring detta med lätta böjs vara eller inte vara...han tipsade om knäböj på balansplatta.....ja, bara med kroppsvikten då till att börja med...när det blir för lätt försvårar man med enbensböj på balansplattan.....när det blir för lätt gör man knäböj på balansbollen!!!!!!! Ja, han menade det...han hade sett någon göra knäböj på balansboll...det låter ju helt sjukt...jag som från början hade problem bara att sitta på faanskapet :D Nå, jag ska prova böj på balansplatta nästa pass, dvs imorgon! Låter kul!

Nitrometan
2006-08-23, 10:58
"Pistolen" på balansplatta låter häftigt.

Jag har sett alpinskidåkare köra böj på balansboll, men jag ahr aldrig fattat varför.

Pinglan
2006-08-23, 11:47
"Pistolen" på balansplatta låter häftigt.

Jag har sett alpinskidåkare köra böj på balansboll, men jag ahr aldrig fattat varför.
Vad är "pistolen" ? Böj på balansboll är väl den optimala(!) övningen för bålstabilitet :D

Fetknoppen
2006-08-23, 12:18
AFan: Roligt att du vill läsa! Mtb-tävlingar ja.....det är absolut intressant! Har du gjort några sådana tävlingar är kör du "bara" för nöjes skull?

PontusWidehall: sakta men säkert med plattan i botten! Det blir grejer det :D

Nu har jag pratat med the boss på telefon. Diskuterade lite kring detta med lätta böjs vara eller inte vara...han tipsade om knäböj på balansplatta.....ja, bara med kroppsvikten då till att börja med...när det blir för lätt försvårar man med enbensböj på balansplattan.....när det blir för lätt gör man knäböj på balansbollen!!!!!!! Ja, han menade det...han hade sett någon göra knäböj på balansboll...det låter ju helt sjukt...jag som från början hade problem bara att sitta på faanskapet :D Nå, jag ska prova böj på balansplatta nästa pass, dvs imorgon! Låter kul!

Jag har sett en 60kg tjej träna djup knäböj på 70kg på balansboll, men jag förstår fortfarande inte hur det gick till...

Nitrometan
2006-08-23, 13:53
Vad är "pistolen" ? Böj på balansboll är väl den optimala(!) övningen för bålstabilitet :D
Ett annat namn på enbensböj.

http://www.powerathletesmag.com/pages/pistols.htm

http://www.powerathletesmag.com/images/pistol2.jpg
http://www.powerathletesmag.com/images/pistol1.jpg

Pinglan
2006-08-23, 21:07
Fetknoppen: Jösses! Hmmmmmm, jag kanske ska ha som mål att klara en knäböj (utan vikt) på balansbollen...innan jag kklarar det får jag inte lägga på några vikter i böjen.....:D

Nitro: åhhhhh, snyggt! Det där ska jag väl iaf kunna lära mig....ja på balansplatta då...inte på balansbollen ;)

Ikväll skulle vi egentligen ha cyklat men faktum är att jag hade så ont i röven (sadelont) att jag inte pallade....gick en promenad på 30min istället. Sedan var jag såklart tvungen att prova att knäböja på balansplatta....det var faktiskt inte svårt alls...och då hade jag ändå en extra kloss på plattan som gör den ostabilare än vanligt...3x10 blev det och nästa gång får jag väl antingen hålla i hantlar eller prova på ett ben....är lite rädd för snedbelastning bara.....

Sedan blev det upp på bollen och nöta mer stabilitet:

Bäckenlyft med fötterna på bollen: 3x10

Armhävningar händerna på bollen: 3x5

Hängbron med benspark: 3x10

Lillgrabben
2006-08-23, 21:11
Pingela:

Tack för PM.et!

Jag ska följa din rehabträningsbok med intresse.

Krya på dig & stor lycka till med bänkpressträningen! :)


MVH

bubbe
2006-08-23, 21:18
Ikväll skulle vi egentligen ha cyklat men faktum är att jag hade så ont i röven (sadelont) att jag inte pallade

Att ni aldrig ska lära er!

http://rosnix.net/~per/album/2006/08/LCT06/640x640/p8190046.jpeg

garanterat fritt från rövont.

PontusWidehall
2006-08-23, 21:56
ännu en gång tar bubbe hem priset med onsdagen den 23/8-2006's skönaste kommentar ! ;)
Snygg cykel!

Förresten, knäböj på balansboll. det är sjukt, pistolen på balansboll är ännu sjukare. Usch

Pinglan
2006-08-24, 06:32
Lillgrabben: Tack :thumbup:

bubbe: Kan man cykla i skogen med dom där? :D

Pontus: Ska vi tävla? Försten som klarar pistolen på balansboll vinner :devil: :D

Pinglan
2006-08-24, 06:33
Förresten kan jag meddela att mina ben känner av böjen på balansplattan igår! Känner mig lite trött och sliten i varenda benmuskel känns det som! Härligt!

Eva_E
2006-08-24, 10:48
Knäböj på balansplatta låter roligt - måste nog testa nån gång! Har ju själv en sådan som jag tränar styrkan i vristerna med. Står på ett ben och blundar... Låter hur löjligt som helst men är ursvårt.

Det där med böj på boll har jag sett bilder på en nån tidning, undrar om det inte var Fitness magazine som hade det - en snowboardtjej som visade sin träning. Tufft!

Tycker mig skönja en lite gladare ton i inläggen igen nu! Härligt!

Eva

-AG-
2006-08-24, 10:51
Lycka till med rehaben, och kom ihåg att trägen vinner *flex*

Pinglan
2006-08-24, 10:59
Eva: ja prova vetja! Om inte annat så för att variera träningen lite! Att blunda och stå på ett ben är verkligen svårt, jag håller med dig!

Angående böj på boll så berättade jag om denna diskussion för min kollega här på jobbet och naturligtvis var han tvungen att prova! Vi gick in i träningslokalen (som dessutom var full med patienter) och han upp på bollen.....det gick inte sådär jättebra precis...:laugh: :laugh: sen var ju jag också tvungen att prova till hans vilda protester.....tänk på ryggen, tänk på ryggen skrek han......men jag var bara tvungen som sagt var.......nu hade det bildats en liten ring med patienter omkring oss....de var väldigt intresserade av vad vi hade för oss........jag ställde mig vid ribbstolen som tur var och så upp på bolljävlen.... vips.....så hängde jag i armarna i ribbstolen och bollen låg i andra änden av lokalen...sura som två citroner gick vi därifrån....våra patienter bara ruskade på huvudet åt oss :D Nu SKA jag bara klara det där alltså! Iaf att "bara" stå på bollen, att knäböja får väl bli en senare fråga.....nu jäklar :devil:

Det är klart att man blir glad när man har såhär kul på jobb och träning :D Nej men allvarligt talat så blir allt mycket bättre om man tar det för vad det är....det är också väldigt bra att sätta upp mål...oavsett vad målet är!

Pinglan
2006-08-24, 11:01
Lycka till med rehaben, och kom ihåg att trägen vinner *flex*
Tack -AG- :) Tålamod har aldrig varit min starka sida men det är nog på väg att bli bättre! Jag är ju så illa tvungen :thumbup:

autowah
2006-08-24, 13:24
Er balansbollsövning var dagens bästa:D Tur det slutade bra.

Nitrometan
2006-08-24, 13:42
Leka på en boll:
http://www.youtube.com/watch?v=t4mIBtje5i8

Helt gawlen snubbe på bollar:
http://video.google.com/videoplay?docid=-5062922370960468580&q=swiss+ball

cam
2006-08-24, 16:20
Helt otroligt med knäböj på boll, hade jag aldrig hört talas om ens...

Pinglan, vad tuff du är som satsar mot SL igen :bow: Du är allt en envis rackare :thumbup:

Pinglan
2006-08-24, 18:05
autowah: Tur var ordet :D

Nitro: sådär ja nu har du tryckt Mickes (kollegan) och min själkänsla ner i stövelskaften! Tack för det *grr27* :D

cam: jag vet inte om tuff är det rätta ordet.....*screwy* kanske skulle vara mer passande ;)

Pinglan
2006-08-24, 18:20
Nu har jag tränat lite igen då....jag kom på att det kanske kan vara av intresse att jag redovisar vikter, set och reps på just bänkpressen eftersom jag ju ska testa programmet på den här sidan http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=programmer&fname=040620_benkpressprogram (vet inte hur man gör för att länka direkt till exell-arket) Jag har valt 60kg som målvikt och jag kommer att göra alla övningar utom snedbänk med fötterna i luften. Innan skadan blev allför jäklig klarade jag visserligen en 3:a på 62.5kg med fötterna i luften men jag har- som jag sagt tidigare- lagt av mig fullständigt över sommaren. Mitt max idag ligger nog 10kg under dvs runt 52.5kg. Nåja, min första dag på programmet var i tisdags och således körde jag idag vecka 1/dag 2:

Bänkpress med fötterna i luften:
20kg 1x10
37.5kg 1x5
42.5kg 2x4
45kg 2x3
50kg 2x2
50kg 2x1
50kg 2x2
45kg 2x3
42.5kg 1x4
40kg 1x5 Du store tid vad slut jag blev! Det var länge sedan jag tränade något liknande! Mycket roligt och inspirerande! Ska bli väldigt spännande att se vad detta program kan ge!

Ryckknäböj (stången):
3x5

Chins:
2xmax

Liggande tricepsextension runt huvudet (EZ-stång), fötterna i luften:
1x10
1x10
1x5

Lyft bakåt i kabel:
3x15

Sittande lårcurl:
1x10
1x10

Situps:
3x15

Slut för idag, tack för idag!

AFanatic
2006-08-24, 21:45
AFan: Roligt att du vill läsa! Mtb-tävlingar ja.....det är absolut intressant! Har du gjort några sådana tävlingar är kör du "bara" för nöjes skull?


Nej jag har inte varit med i ngra tävlingar. Funderar tom på att sälja MTB, då det inte har blivit ngt kört på över ett år tyvärr.

sweetkarolina
2006-08-25, 11:55
Heeeej gumman!
jätteskoj att höra att du satsar igen, man ska ha ett mål för psykets skull!
Lycka till!

Pinglan
2006-08-26, 08:22
Karro: tack vännen!

Igår blev det en tur på mtb. 8km mestadels skogsterräng inklusive en backe som är så tung att man är gråtfärdig redan när man är halvvägs! men upp kom jag :hbang: Det är roligt att cykla men ännu saknar jag dessvärre löpningen....cyklingen kan inte mäta sig med det....hoppas jag lär mig uppskatta cyklingen mer med tiden.

Efter cykelturen blev det en match med balansbollen. Jobbade för att klara knästående på bollen och banne mig så gick det riktigt, riktigt bra till slut! Tog inte tiden men om jag ska tippa höll jag mig nog upprätt i ca 30sek åt gången! Snart gör jag knäböj ;) Vi är förresten 3 st på jobbet som har startat en tävling om vem som klarar att stå med kontroll först! Jag tänker vinna :cool: När alla 3 klarar det ska vi ha ett uppträdande för resten av vårdcentralen :D

Idag har jag en väldigt skum träningsvärk i nästan hela kroppen men mest i benen och jag gissar på att det är bollövningen som är skurken!

Idag är det serietävling i SL....satan vad jag hade velat vara med *cry*

Pinglan
2006-08-26, 15:53
Mtb i regnet.........15km mestadels små (leriga) grusvägar....väldigt kuperat...konstigt nog känns det som om det BARA är en massa uppförsbackar hela tiden....konstigt....nåja, jag blev trött, svettig och skitig så allt kändes perfekt :D

Därefter blev det knäböj på balansplatta (utan vikt) 3x10. Kändes stabilt. Lite knästående bollträning blev det också, inte lika stabilt kanske....

cam
2006-08-26, 16:04
Förstår att du fick träningsvärk av den bollövningen, kan tänka mig att man använder en massa muskler man inte använder ofta. Kul att läsa om dina olika övningar. Själv är jag dålig på att göra såna. Och skulle jag försöka mig på knäböj på balansplatta, skulle det vara en syn för gudarna :laugh:

Stumpis
2006-08-26, 16:05
Är det någon som vinner tävlingen om vem som kan stå stabilt på bollen, så lär det ju vara du! :)
Vet förresten att Malmös Rugbykillar har det i sin träning, just att köra övningar ståendes på bollen. (Även sittandes.)

Ironbabe
2006-08-26, 17:44
Hej min starka vän! Härligt att du har startat en rehab journal. Du kommer klara det här galant :hbang:

Nu väckte du tävlingsmänniskan inom mig, jag vill oxå kunna köra knäböj på boll :naughty: Har ju en sån där boll hemma, jag skulle verkligen behöva köra mer balansövningar för bål o ben efter graviditeten! Funderar på var jag ska kunna hålla i mig när jag försöker ställa mig på bollen *hm*

Skynda långsamt bara vännen så att du inte får några bakslag! Du är bäst :bow:

Jorgen
2006-08-26, 20:13
Nu har jag läst genom alla 59 posterna. Hade helt missat att du startat en ny journal. Jag vill inte bli den förtiosjuttonde som säger att du skall ta det lugnt, så jag gör inte det.
Vill du komma tillbaka till SL så har jag inga som helst tvivel på att du klarar av det. Du kan allt. Du är ju Pinglan ffs. :hbang:

Pinglan
2006-08-27, 08:53
Idag är jag riktigt deppig igen *cry* Vaknade och hade så jäkla ont i ryggen, det ondast jag haft på länge......vad kan det då bero på ? Ja det är 3 saker, antingen var det cyklingen, knäböj på balansplatta eller knäståendet på bollen.....efter att jag hde skrivit här igår så tränade jag ännu mer knästående....det är möjligt att jag överdrev lite (någon som blir förvånad :em: ;) ) Nåja, jag tror faktiskt det är bollövningen som är boven...jag får ta det lite lugnt med den ett tag......nå morgonen var redan förstörd och så var jag så dum att jag surfade in på JSK´s sida och laddade ner filmen från tävlingen igår.....åhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh hhhhhhhhhhh, jag VILL också vara med.....fy faaaaaaaaaaaan vad surt detta är :( nu bryter jag nog ihop igen men det ska väl gå över denna gången också....det går i vågor detta hur jag hanterar min skada.....ibland kan jag se realistiskt och försöka mobilisera min frustration till motivation men ibland, som idag, får jag psykdyk och vet inte var jag ska göra av min besvikelse....det är jobbigt.......

Så, nu har jag fått gnälla lite.........det känns alltid bra att få gnälla hos folk som vet hur det är....som vet hur besviken och frustrerad man blir av sånt här....

cam: prova! Du kanske skulle behöva det med tanke på att din rygg också krånglar! Snacka om att hela kroppen måste jobba med stabilisering!

Stumpis: man vet aldrig men just idag känns det inte så.....ååååå, så de tuffa krapparna kör också balansboll...det gör ju saken lite roligare ;)

Ironbabe: välkommen hit vännen (här skulle jag ha satt en lovesmily om jag haft någon kvar)! Angående knäböj på bollen; häng med på tävlingen du också...eller du och jag kan ju tävla...mina arbetskamrater kanske inte vill ha med en superbabe från nätet ;-) iofs borde väl inte jag heller ställa upp på tävling med tanke på ryggjäveln....nåja, när jag har tränat lite stående har jag stått precis vid en dörröppning, då kan man hålla sig i på varje sida om dörrkarmen...det bäste vore nog ändå att ha en dörrtrapets (chinsräcke) att hålla i...ska nog skaffa det...

Jörgen: vad roligt att du också har hittat hit...känns tryggt på något vis :-D

Runda Grodan
2006-08-27, 09:28
Jag har också haft stora problem med diskbråck. Böja i höftleden var länge ett "no,no" för mig och jag fick börja med att köra statiska stabiliseringsövningar. Tänkte bara att jag skulle skriva det eftersom du funderade över vilken övning som var boven bakom smärtan.

Kan tillägga att jag lider med dig. Vet hur jävligt det kan vara. Hoppas att du läker ihop så fort som möjligt och ta det lugnt. Ett snedsteg kan betyda flera veckor bakåt i tillfrisknandet.

Semiramis
2006-08-27, 09:34
Fy sjutton vad jag känner med dig, vad trist. Hoppas verkligen det känns bättre snart.

cam
2006-08-27, 09:49
Åååååh vad trist :( Jag vet hur du känner dig, hade själv planer på att satsa mot någon form av tävling när benet och ryggen började jävlas och vet hur jävla surt det är. Ena dagen är allt kanon och på rätt väg, sen är allt skit igen. (Idag är jag nöjd med att inte tävla, men har mina svackor som t ex just nu)

Ta det bara varligt med kroppen nu så är du snart på rätt väg igen. Vet hur lätt det är att överbelasta när en övning känns kul, men det är inte värt det. Hoppas, hoppas det snart är bättre :love:

Pinglan
2006-08-27, 17:30
Tack för sympatierna kamrater :) Nu har jag varit och tränat och mår lite bättre...fick kasta om lite i programmet pga ryggen (visserligen kör jag inga övningar som frestar på ryggen men även bland de övningar som är skonsamma för ryggen finns det de som känns lite mer i ryggen även att jag inte får ont av dom, sådana övningar valde jag alltså bort idag)

Bänkpress med tassarna i luften (mellanbrett grepp dvs mellan smalbänk och vanliga bänk):
20kg 1x10
37.5kg 2x5
40kg 2x4
42.5kg 1x12 (enligt programmet skulle jag köra max reps här men eftersom jag tränade ensam idag fick jag stoppa lite innan max (ville definitivt inte riskera att fastna under stången idag även att det var lätta vikter och titta nu har jag gjort en parantes i parantesen igen :em: ) kanske hade kunnat klara 2 reps till men det får bli en annan gång)

Drag bakom nacken:
1x10
1x10
1x8

Dips:
2xmax

Lyft bakåt stång (b.axlar):
3x10

Lyft åt sidan i kabel (framför kroppen):
3x10

Sittande hantelpress utan ryggstöd:
1x10
1x8
1x8

Sittande hantelcurl med fötterna mot väggen:
1x10
1x10
1x8

Sittande lårcurl:
3x10

Situps (höfter och knän i 90 grader):
3x15

Det var allt för idag.

Stumpis
2006-08-28, 07:44
Nä, det hade väl varit att ta i lite väl ifall du dessutom fastnat under stången... Som om du inte har nog med bry som det är!

Men ändå kämpar du på, föredömligt! :hbang:
Självklart ska du ha rätten att gnälla, gråta ut, deppa osv här hos oss, så vi får möjligheten att peppa, uppmuntra och tycka lite synd om dig. :)

Cilia
2006-08-28, 08:00
Segt att ha det sådär ont.
Skador tar på psyket men än man tror innan

Pinglan
2006-08-28, 09:49
Nu ska ni få höra något som jag tror får era öron att trilla av! Som ni vet var jag hos en idrottsläkare i slutet av maj, det var han som skrev remiss till MR och det var han som sa åt mig att glömma styrkelyftandet i princip oavsett vad MR visade. Jag var på MR i juli och tjatade mig till att få en kopia på utlåtandet skickat hem till mig (detta pga att idrottskliniken var stängd över sommaren och om jag inte fått svaret hemskickat hade jag fått vänta jättelänge att få svaret). MR visade ju på 2 st diskbråck varav det ena påverkade den avgående nerven (S1).

I förra veckan fick jag kallelse till idrottskliniken för att få svar på MR (där visste de inte att jag redan fått svaret på posten) Jag tänkte att det kan väl vara spännande att höra vad han har att säga osv så jag tog tiden jag fick och där har jag således varit idag.

Läkaren läser upp svaret, jag sitter där och låtsas förvånad och sådär ni vet...försöker låtsas som att det var första gången jag hörde det där ;)

Jag: Oj....2 diskbråck....vad innebär det för min SL-karriär?

Han: Nej det behöver inte betyda någonting, det finns inget som säger att styrkelyftare skulle få större problem än andra...

Jag: men det är ju 2 bråck....betyder inte det att jag är extra utsatt i framtiden....en svag länk sas...

Han: Nej absolut inte....bara du låter det läka så kommer inte du ha större risk att få mer ont i ryggen än någon annan.....det tar 1-2 år för det att läka sen kan du köra hårt igen...

Jag: Vad bra...men under tiden då? Hur ska jag planera min träning? Plocka bort alla övningar som belastar diskarna väl?

Han: Nej, det behöver du inte göra...det KAN du ju inte göra, då tappar du ju all styrka du byggt upp....nej fortsätt du att köra knäböj och marklyft, det gör ingen skillnad för diskbråcken...de kommer inte att förvärras av att du lyfter kontrollerade knäböj och marklyft...isf är det värre att okontrollerat böja sig framåt efter något på golvet....

Jag: så du tycker det är okej att jag tränar knäböj och marklyft med start idag om det skulle vara så?

Han: kör på bara, bråcken kommer att läkas ändå....det handlar ju bara om hur mycket smärta du kan tåla.....gör det FÖR ont kan du ju inte köra av den anledningen...men du behöver inte vara rädd för att förvärra skadan...

Jag: okej.......så bra då....ingen annan träning du rekomenderar? Bålstabilitet tex?

Han: kör det om du vill, det kvittar väl egentligen....du kommer inte att bli frisk snabbare för det...

Jag: men det hindrar kanske nya diskskador....

Han: det finns det inga bevis för....


Ja sådär häll vi på ett tag till.....mycket ska man som sagt var höra innan örona trillar av...Jösses........men det låter ju bra! Ikväll blir det böj och mark ;)

Nitrometan
2006-08-28, 10:09
Hmmm. Nu blev jag lite förvirrad. Men jag antar att det var positivt.

Då kan du prova lite hur det känns nu då?

Pinglan
2006-08-28, 10:17
Hmmm. Nu blev jag lite förvirrad. Men jag antar att det var positivt.

Då kan du prova lite hur det känns nu då?
Jag blev också förvirrad men mest irriterad...det han säger strider ju mot allt jag har lärt mig och även vad andra sjukgymnaster och naprapater har sagt till mig.......mycket märkligt att han gör en sådan helomvändning plötsligt....nej jag håller mig nog till min tidigare rehabplan....jag väntar med böj och mark tills jag varit helt symtomfri i minst 3 månader (iofs kör jag kanske böj med stången och ev lätta mark bara för teknikens skull)...därefter kan jag kanske börja belasta med vikter...jag fortsätter med stabilitetsträningen som förut och jag undviker löpning....just det, jag glömde berätta att jag frågade om löpningen också....det skulle inte heller vara några problem...bara att löpa på....

Runda Grodan
2006-08-28, 10:23
Med mina erfarenheter låter det där lite suspekt. Jag har haft mitt diskbråck i över ett år och vid ett antal tillfällen har jag gjort lite dumma saker som att börja för tidigt med böjen (bara stången) och detta resulterade i flera veckors tillbakagång i tillfrisknandet och mer smärta som följd. Jag har även för mig att jag "slet upp" bråcket när jag körde latsdrag vid något tillfälle. För att inte vara helt demoraliserande så kan jag tillägga att i dagsläget är mitt bråck ganska bra och det var inte länge sedan jag gjorde 3 reps på 100kg i frontböj utan någon ischiassmärta.

Jag tror inte på att utföra en övning som gör ont men om man kan utföra en övning t.ex. knäböj eller marklyft utan att det gör ont så är det bara bra. Ischiassmärtan är ju en bra indikator om övningen fungerar eller inte.

Bålstabilitetsträning har känts väldigt produktivt för mig. Det kanske inte hjälper bråcket att läka men den förbättrade hållningen gjorde att jag kände mindre smärta. Jag blev i och för sig väldigt svag i nedre delen av ryggen och bålen då jag inte stod upp så mycket den första tiden efter att jag nyss fått diskbråcket.

Nu vet ju inte jag hur pass allvarligt ditt bråck är eller hur väl du klarar av smärtan men du verkar ju vara väldigt rörlig och att röra på sig är nog det bästa man kan göra.

Det blev lite långt och osammanhängande det där...

AFanatic
2006-08-28, 10:32
Ja, vad ska man tro? :confused: Fick du uppfattningen av att han var lite loj i sina svar? Det känns så när man läser det du skrev iaf. Better safe than sorry I guess...

Börje H
2006-08-28, 14:30
:bpump: Hård doktor....

Nu ska ni få höra något som jag tror får era öron att trilla av! Som ni vet var jag hos en idrottsläkare i slutet av maj, det var han som skrev remiss till MR och det var han som sa åt mig att glömma styrkelyftandet i princip oavsett vad MR visade. Jag var på MR i juli och tjatade mig till att få en kopia på utlåtandet skickat hem till mig (detta pga att idrottskliniken var stängd över sommaren och om jag inte fått svaret hemskickat hade jag fått vänta jättelänge att få svaret). MR visade ju på 2 st diskbråck varav det ena påverkade den avgående nerven (S1).

I förra veckan fick jag kallelse till idrottskliniken för att få svar på MR (där visste de inte att jag redan fått svaret på posten) Jag tänkte att det kan väl vara spännande att höra vad han har att säga osv så jag tog tiden jag fick och där har jag således varit idag.

Läkaren läser upp svaret, jag sitter där och låtsas förvånad och sådär ni vet...försöker låtsas som att det var första gången jag hörde det där ;)

Jag: Oj....2 diskbråck....vad innebär det för min SL-karriär?

Han: Nej det behöver inte betyda någonting, det finns inget som säger att styrkelyftare skulle få större problem än andra...

Jag: men det är ju 2 bråck....betyder inte det att jag är extra utsatt i framtiden....en svag länk sas...

Han: Nej absolut inte....bara du låter det läka så kommer inte du ha större risk att få mer ont i ryggen än någon annan.....det tar 1-2 år för det att läka sen kan du köra hårt igen...

Jag: Vad bra...men under tiden då? Hur ska jag planera min träning? Plocka bort alla övningar som belastar diskarna väl?

Han: Nej, det behöver du inte göra...det KAN du ju inte göra, då tappar du ju all styrka du byggt upp....nej fortsätt du att köra knäböj och marklyft, det gör ingen skillnad för diskbråcken...de kommer inte att förvärras av att du lyfter kontrollerade knäböj och marklyft...isf är det värre att okontrollerat böja sig framåt efter något på golvet....

Jag: så du tycker det är okej att jag tränar knäböj och marklyft med start idag om det skulle vara så?

Han: kör på bara, bråcken kommer att läkas ändå....det handlar ju bara om hur mycket smärta du kan tåla.....gör det FÖR ont kan du ju inte köra av den anledningen...men du behöver inte vara rädd för att förvärra skadan...

Jag: okej.......så bra då....ingen annan träning du rekomenderar? Bålstabilitet tex?

Han: kör det om du vill, det kvittar väl egentligen....du kommer inte att bli frisk snabbare för det...

Jag: men det hindrar kanske nya diskskador....

Han: det finns det inga bevis för....


Ja sådär häll vi på ett tag till.....mycket ska man som sagt var höra innan örona trillar av...Jösses........men det låter ju bra! Ikväll blir det böj och mark ;)

Fetknoppen
2006-08-28, 14:50
:bpump: Hård doktor....

Jag försöker skicka ett privat meddelande till Börje H, men boxen är full och jag får inte fram meddelandet. Kan Börje fixa detta?

Fetknoppen
2006-08-28, 14:54
Jag försöker skicka ett privat meddelande till Börje H, men boxen är full och jag får inte fram meddelandet. Kan Börje fixa detta?

Ursäkta Pinglan att jag postade ovanstående i din journal. Jag såg att Börje läste där och ville gärna få fram ett meddelande. Hoppas det inte gjorde nåt.

Pinglan
2006-08-28, 15:05
Börje: han kanske är hård mot de hårda och mjuk mot de mjuka osv :D

Fetknoppen: det är lugnt :thumbup: Men har du ingen kommentar till monsterdoktorns rekommendationer :D

Fetknoppen
2006-08-28, 15:12
Börje: han kanske är hård mot de hårda och mjuk mot de mjuka osv :D

Fetknoppen: det är lugnt :thumbup: Men har du ingen kommentar till monsterdoktorns rekommendationer :D

Nej men nu har jag bråttom.

Jag skickar dig ett privat mess så får du hjälpa mig...

Pinglan
2006-08-28, 19:00
Fetknoppen: hoppas det löste sig!


Ja, vad ska man tro? :confused: Fick du uppfattningen av att han var lite loj i sina svar? Det känns så när man läser det du skrev iaf. Better safe than sorry I guess...
Jag vet inte om jag kan säga att han var loj direkt...snarare gjorde han sig lite dryyyyg sådär....men det kan ju ha att göra med att jag var ganska dryg tillbaka.....jag blir gärna lite dryg när jag märker att någon, som bör veta bättre, snackar goja....men jag vet inte...ju mer jag tänker på det ju konstigare blir det...jag kanske har drömt alltihop :D

Ikväll blir det ingen träning...iaf ingen cykling...jag har fortfarande rätt ont i ryggen efter vad jag nu gjorde i lördags så det är bättre att vila.....möjligtvis att jag sitter ;) lite på bollen senare!

autowah
2006-08-28, 19:56
Lita inte för mycket på den där läkaren, tror du känner själv vad som fungerar och vilka rörelser du får ont av. Lyssna på kroppen!

Pinglan
2006-08-29, 06:40
Lita inte för mycket på den där läkaren, tror du känner själv vad som fungerar och vilka rörelser du får ont av. Lyssna på kroppen!
Nej...faktum är att jag inte litar ett endast dugg på honom......puckoläkare *rolleyes* Min kropp brukar ju som sagt var tala om när det är något som är tokigt...iofs inte förrän dagen efter vilket ställer till det en del....men nu har jag som sagt var läget under någorlunda kontroll (det är bara när det dyker upp nya roliga saker, som knästående på balansboll ;) , som jag kan åka dit igen)

Ryggen min kändes helt okej imorse...det var nog bra att vila igår...ikväll blir det träning, kommer förmodligen att köra böj med stången :hbang: :D

Eva_E
2006-08-29, 07:56
Nej...faktum är att jag inte litar ett endast dugg på honom......puckoläkare *rolleyes*

Det gör du alldeles rätt i Pingla! Din kropp har rätt och monsterläkaren har fel!

För övrigt försökte jag mig på böjar på balansplatta häromdagen, utan vikt. Det var ju jättesvåååårt! Blir ännu mer impad av dig nu, hålla på med såna akrobatikövningar:bow:

Eva

emmzan
2006-08-29, 07:59
Intressant läkare.. minst sagt :)

Hur mår cykeln då? Döpt den än?

Pinglan
2006-08-29, 10:44
Intressant läkare.. minst sagt :)

Hur mår cykeln då? Döpt den än?
Som sagt var......*screwy* -läkare :D

Cykeln mår nog bra, har inte hälsat på den sedan i lördags....den är inte döpt....den är ju inte så gammal än :D Det värsta är väl att jag inte kan njuta lika mycket av cyklingen som jag gör av löpningen...hur mycket jag än försöker....men det kanske kommer.......

Semiramis
2006-08-29, 12:50
Man skulle ju gärna vilka tro att den där läkaren hade rätt men det är ju tyvärr litet svårt att tro på. Och om det är någon som har provat på att träna med skador så är det ju verkligen du! Ditt spår är nog bättre om också tråkigare, det är inspirerande och läsa om hur du kämpar!

Cilia
2006-08-29, 14:49
Det där förstärker bara mina fördomar mot läkare dvs jag tror inte på dom och dom är elaka väsen som har kommit upp till ytan. Kanske lite tillspetsat men men.

Jag ska nog inte säga så mycket mer för då sårar jag bara någon här inne som är läkare. Men jag är övertygad om att det någonstans därute finns en bra läkare. Måste finnas minst en iaf *L*

Fetknoppen
2006-08-29, 14:54
Nu ska ni få höra något som jag tror får era öron att trilla av! Som ni vet var jag hos en idrottsläkare i slutet av maj, det var han som skrev remiss till MR och det var han som sa åt mig att glömma styrkelyftandet i princip oavsett vad MR visade. Jag var på MR i juli och tjatade mig till att få en kopia på utlåtandet skickat hem till mig (detta pga att idrottskliniken var stängd över sommaren och om jag inte fått svaret hemskickat hade jag fått vänta jättelänge att få svaret). MR visade ju på 2 st diskbråck varav det ena påverkade den avgående nerven (S1).

I förra veckan fick jag kallelse till idrottskliniken för att få svar på MR (där visste de inte att jag redan fått svaret på posten) Jag tänkte att det kan väl vara spännande att höra vad han har att säga osv så jag tog tiden jag fick och där har jag således varit idag.

Läkaren läser upp svaret, jag sitter där och låtsas förvånad och sådär ni vet...försöker låtsas som att det var första gången jag hörde det där ;)

Jag: Oj....2 diskbråck....vad innebär det för min SL-karriär?

Han: Nej det behöver inte betyda någonting, det finns inget som säger att styrkelyftare skulle få större problem än andra...

Jag: men det är ju 2 bråck....betyder inte det att jag är extra utsatt i framtiden....en svag länk sas...

Han: Nej absolut inte....bara du låter det läka så kommer inte du ha större risk att få mer ont i ryggen än någon annan.....det tar 1-2 år för det att läka sen kan du köra hårt igen...

Jag: Vad bra...men under tiden då? Hur ska jag planera min träning? Plocka bort alla övningar som belastar diskarna väl?

Han: Nej, det behöver du inte göra...det KAN du ju inte göra, då tappar du ju all styrka du byggt upp....nej fortsätt du att köra knäböj och marklyft, det gör ingen skillnad för diskbråcken...de kommer inte att förvärras av att du lyfter kontrollerade knäböj och marklyft...isf är det värre att okontrollerat böja sig framåt efter något på golvet....

Jag: så du tycker det är okej att jag tränar knäböj och marklyft med start idag om det skulle vara så?

Han: kör på bara, bråcken kommer att läkas ändå....det handlar ju bara om hur mycket smärta du kan tåla.....gör det FÖR ont kan du ju inte köra av den anledningen...men du behöver inte vara rädd för att förvärra skadan...

Jag: okej.......så bra då....ingen annan träning du rekomenderar? Bålstabilitet tex?

Han: kör det om du vill, det kvittar väl egentligen....du kommer inte att bli frisk snabbare för det...

Jag: men det hindrar kanske nya diskskador....

Han: det finns det inga bevis för....


Ja sådär häll vi på ett tag till.....mycket ska man som sagt var höra innan örona trillar av...Jösses........men det låter ju bra! Ikväll blir det böj och mark ;)

Jag diskuterade ditt fall idag med en ryggspecialist. Och när jag beskrev vad läkaren sagt till dig blev hon inte förvånad. Enligt henne säger de modernaste forskningsrönen att disken inte kan läka. Tydligen torkar hela nucleus pulposus ihop och försvinner, och resultatet blir en lägre disk med klart nedsatt stötdämpande förmåga.

Den specialist jag talade med hade inte heller hört något om att disken kan återfå sin styrka till 70-80%, men motsade det inte heller. Hon var dock övertygad om att knäböj och marklyft inte på något sätt skulle förlänga eller förstöra återhämtningen. De faror hon såg med fortsatt lyftande var en något ökad risk för diskbråck även på andra nivåer i ryggen, samt risk för artros i facettlederna.

Hmmm, det här låter lite konstigt, och i vissa fall går detta rakt emot mitt kunnande. Men å andra sidan kullkastas många traditionella behandlingsmetoder av moderna forskningsrön. Det här är inte första gången man blir förvånad om jag säger så...

Vilka slutsatser du ska dra av detta måste du bestämma själv. Det kan ingen göra åt dig. Ryggen är trots allt ganska viktig för allmänhälsan...

Cilia
2006-08-29, 15:01
Jag diskuterade ditt fall idag med en ryggspecialist. Och när jag beskrev vad läkaren sagt till dig blev hon inte förvånad. Enligt henne säger de modernaste forskningsrönen att disken inte kan läka. Tydligen torkar hela nucleus pulposus ihop och försvinner, och resultatet blir en lägre disk med klart nedsatt stötdämpande förmåga.

Den specialist jag talade med hade inte heller hört något om att disken kan återfå sin styrka till 70-80%, men motsade det inte heller. Hon var dock övertygad om att knäböj och marklyft inte på något sätt skulle förlänga eller förstöra återhämtningen. De faror hon såg med fortsatt lyftande var en något ökad risk för diskbråck även på andra nivåer i ryggen, samt risk för artros i facettlederna.

Hmmm, det här låter lite konstigt, och i vissa fall går detta rakt emot mitt kunnande. Men å andra sidan kullkastas många traditionella behandlingsmetoder av moderna forskningsrön. Det här är inte första gången man blir förvånad om jag säger så...

Vilka slutsatser du ska dra av detta måste du bestämma själv. Det kan ingen göra åt dig. Ryggen är trots allt ganska viktig för allmänhälsan...
men borde han inte ha koll på att han i maj sa att hon inte borde träna alls och att styrkelyft var uteslutet?

Om nu rönen är så nya borde man ju lägga fram att det här är nya rön och att han därför har ändrat sig i sina uttalanden.

Läkare har en brist i att förstå vilken information och fakta som man vill ha och som man behöver som patient för att förstå sammanhangen. Sen kan man ju inte bara byta ståndpunkt utan att förklara varför iaf inte om man vill ha kvar sin trovärdighet

Fetknoppen
2006-08-29, 15:03
men borde han inte ha koll på att han i maj sa att hon inte borde träna alls och att styrkelyft var uteslutet?

Om nu rönen är så nya borde man ju lägga fram att det här är nya rön och att han därför har ändrat sig i sina uttalanden.

Läkare har en brist i att förstå vilken information och fakta som man vill ha och som man behöver som patient för att förstå sammanhangen. Sen kan man ju inte bara byta ståndpunkt utan att förklara varför iaf inte om man vill ha kvar sin trovärdighet

Jo visst är det så...

Pinglan
2006-08-29, 17:40
Fetknoppen: det var som tusan........vet inte vad jag ska säga....det låter ju skitbra, ingen skulle naturligtvis bli gladare än jag om det stämmer såsom din specialist, och föralldel min puckodoktor :D, säger...man blir bara lite konfunderad som sagt var...hmmmmm, får väl ta en fundera på hur jag nu ska lägga upp det....kanske känna på mark lite såsom jag gjort med böjen...på lätta vikter...öka långsamt om allt känns okej....hmmmmmmmm....känns lite pinsamt nu efter att ha totalsågat min läkare och så snackade han kanske inte i nattmössan såsom jag trodde :em:

Semiramis: roligt att du gillar att läsa det jag skriver :)

Cilia: ett konstigt släkte dom där läkarna ;)

Pinglan
2006-08-29, 17:45
Lite disco i ladan avklarat!

Lutande bänkpress (enligt program):
20kg 1x10
37.5kg 3x6

Knäböj:
20kg 3x8

Drag till bröst (v-handtag):
1x10
1x10
1x6

Smal bänkpress (fötterna i luften):
1x10
3x6

Drag till tinningen:
3x10

Lyft åt sidan i kabel (bakom ryggen):
3x10

Drag till hakan:
1x10
2x6

Ez-curl (ryggen mot väggen):
1x10
2x8

Fetknoppens magövning:
2x10

Fetknoppen
2006-08-29, 19:03
Fetknoppen: det var som tusan........vet inte vad jag ska säga....det låter ju skitbra, ingen skulle naturligtvis bli gladare än jag om det stämmer såsom din specialist, och föralldel min puckodoktor :D, säger...man blir bara lite konfunderad som sagt var...hmmmmm, får väl ta en fundera på hur jag nu ska lägga upp det....kanske känna på mark lite såsom jag gjort med böjen...på lätta vikter...öka långsamt om allt känns okej....hmmmmmmmm....känns lite pinsamt nu efter att ha totalsågat min läkare och så snackade han kanske inte i nattmössan såsom jag trodde :em:

Semiramis: roligt att du gillar att läsa det jag skriver :)

Cilia: ett konstigt släkte dom där läkarna ;)

Mmm, men nu är det så många olika bud så jag tycker att du ska höra med någon mer innan du gör något dumt. Kolla om du inte kan få tag på någon info genom medline eller liknande. Där brukar de ha senaste rönen och med information därifrån kanske du kan komma vidare.

LadyG
2006-08-29, 21:25
*följer intresserat utvecklingen*

Jag hejar på dig Pinglan. Jag kan ingenting om diskbråck, men om du är så envis som jag misstänker att du är kommer du att vara tillbaka och tävla så fort det bara är fysiskt möjligt. Något annat känns inte som ett alternativ efter att ha läst din journal.

Pinglan
2006-08-30, 13:45
Mmm, men nu är det så många olika bud så jag tycker att du ska höra med någon mer innan du gör något dumt. Kolla om du inte kan få tag på någon info genom medline eller liknande. Där brukar de ha senaste rönen och med information därifrån kanske du kan komma vidare.
Herregud nu har jag sökt på medline hela dagen (nåja ;) ) utan att ha hittat något passande....jag har varit i kontakt med ett flertal sjukgymnaster som jag tycker brukar ha bra koll på det senaste men ingen av dom hade hört talas om detta att man skulle kunna träna böj och mark utan att förstöra disken återhämtning.....det verkar som att det är läkarna som sitter på den senaste informationen.......jag vet i tusan hur jag ska göra....naturligtvis är jag GRYMT sugen på att börja lite lätt med både böj och mark....och successivt öka vikterna om allt känns bra....men det låter nästan för bra för att vara sant......hmmmmmmm....

LadyG: tack för att du tror på mig :thumbup:

Pinglan
2006-08-30, 18:02
Sådär ja nu har jag varit ute på en liten cykelrunda igen. Idag avverkades 1 mil på mestadels skogsstigar men även lite grusväg och faktiskt också rena rama kalhygget där vi försökte ta oss fram i ett spår som gjorts av markberedare, fullt med stora stenar och ännu större grenar och snårigt och jävligt......det gick inget vidare...det slutade med att jag fick ta cykeljäveln på ryggen och bära ut den från hygget *grr27* Nåja, innan vi kom fram till hygget (där hade vi inte cyklat innan och inte kommer vi att göra det någon mer gång heller) cyklade vi på en snårig stig där vi cyklat minst 5 ggr förut...i slutet av den stigen är det en svår passage med en liten stock, små/snåriga björkar och en liten planka över en bäck....dessutom är det väldigt blött och sumpigt just där...iaf, där brukar jag få hoppa av och leda cykeln förbi det svåraste men idag klarade jag att cykla hela biten utan problem :hbang: Roligt när man märker att det går bättre.....

Sedan har jag gjort lite bollövningar...situps och grejer....:em: okej då...det blev bara situps...hade ingen lust att göra något mer....är rätt trött på bollövningar....men det är klart, jag kan ju stå på knäna på den :) det hade jag glömt bort....jag gör det sedan....

Pinglan
2006-08-30, 20:35
Lite mer bollträning blev det till slut.....körde knästående en bra stund, tycker det går riktigt bra nu...sedan försökte jag mig på att stå på bollen....det gick inte fullt lika bra men en liten stund i taget gick det iaf....imorgon blir det veckans tyngsta bänkdag enligt mitt program som jag kör.....har förresten funderat lite på bänken också iom detta nya angående diskbråcksläkning....det kanske inte gör något att köra vanliga bänkisar...som det är nu kör jag ju bänk med bensprattel men kanske kan jag köra vanliga....hmmmmmmmmmmmmmm

Pinglan
2006-08-31, 17:31
Tjooooohooooooo nu har jag tränat bänk! Programmet jag följer är verkligen jätteroligt! Torsdagens pass är veckans tyngsta och jag blir verkligen helt slut, mycket mycket roligt! Dessutom går det att bänka tungt (nåja :D ) med fötterna i luften utan att få ont i ryggen och det är SÅ himla skönt, inte minst för psyket! Nå, färdigbabblat!

Bänkpress med fötterna i luften:
20kg 1x10
37.5kg 1x6
42.5kg 2x4
45kg 2x3
50kg 2x2
52.5kg 2x1
50kg 2x2
45kg 2x3
42.5kg 1x4
40kg 1x6
Festligt egentligen.......6:an på 40kg i sista setet (det 16:e setet totalt!) var lättare än 6:an på 37.5kg i andra setet....mysko det där med att gå upp på tyngre vikter för att sedan plocka av...snacka om att lura kroppen :thumbup:

Utfall (stången):
3x8

Chins:
2xmax

Liggande tricepsextension runt huvudet:
1x10
1x10
1x6

Lyft bakåt i kabel:
2x10

Situps:
3x15

Det är roooooooooooooooligt att träna bänk :hbang: ;)

sohlin
2006-08-31, 17:50
Det var inte ett dåligt pass inte:thumbup: , 16 sett är inte att leka med:D
Hoppas att ryggen läker och blir bättre än innan

Jorgen
2006-08-31, 17:58
Bänkpress med fötterna i luften är faktiskt ganska skönt. Man får en helt annan kontakt med bröstet.
Tänk vad lite tyngre träning kan göra för psyket. :thumbup:

Semiramis
2006-08-31, 19:51
Härligt med sådan entusiasm!

cam
2006-08-31, 19:58
Åh vad kul med ett sånt pass! Bra att du får vara glad igen :thumbup:

LadyG
2006-08-31, 20:01
Gött mos, låter det som :thumbup: Det kanske kändes lättare eftersom du varit så sugen och motiverad?

Börje H
2006-08-31, 20:43
Att bråckets utläkning skulle försvåras av att köra lättare böj och mark tror inte jag heller. Men det är ju inte främst diskläkningen som min rekomenderade restrektivitet grundar sig i. Min oro ligger i den påverkan på de lokala stabilisatorerna som själva smärtan ger. Ländryggsmärta, vad den än må uppstå ifrån, ger påverkan på de djupa ryggstabilisatorerna (1). Och en ostabil ryggrad är inte att föredra då tyngre vikter skall lyftas. Positivt i ditt fall är ju här att smärtan inte varit aktiv i flertalet år, än.... Men fortsätter du att stimulera smärtreceptorerna med ofördelaktig träning så....
Att ryggträning, även utan speciellt fokus på stabiliteten, är fördelaktikt är ju naturligtvis visat vilket inte det heller är överaskande (2).
Att en läkare inte framhåller stabiliseringsträning som ett bra verktyg vid ryggsmärta är ju föga överaskande, däremot är det ju rent av ljuga då han säger att du inte har större risk att få mer ryggbesvär än ngn annan i framtiden. Har man väl dragit på sig en kraftig ryggsmärta är risken stor att man drabbas igen.


1.(Jull GA, Richardson CA(2000). Motor control problems in patients with spinal pain: A new direction for therapeutic exercise. Journal of manipulative and physilogica therapeutics, 23)

2.Hayden J, van Tulder MW, Tomlinson G (2005). Systematic rewiew: Strategies for using exercise therapy to improve outcomes in chronic low back pain. Ann Intern Med;142 776-785

Nitrometan
2006-08-31, 21:08
Låter jättekul!!!

P.S. Lyssna på Börje...

Pinglan
2006-09-01, 06:28
Tack för alla glada tillrop :)

Börje: Tack för ett bra inlägg :thumbup:
Angående läkarens rekomendationer var ju grejen dessutom den att han inte ens menade att jag behövde träna lätta böj och mark, det var bara att köra på så länge jag klarade av smärtan....naturligtvis kommer jag inte att träna på det sättet, däremot börjar jag nog med väldigt lätta mark redan nu (hade väl tänkt vänta några månader till annars) och jag kommer nog även att lägga på lite vikter, sakta men säkert, både i böjen och marken om allt känns bra (innan detta nya hade jag väl tänkt köra med bara stången till årsskiftet eller liknande). Får jag ökad smärta dagen efter vet jag ju om det blev för tungt eller om det inte var bra på något annat sätt......då tar jag bort övningen eller minskar vikten....knäböj med stången går ju bra att köra så där vet jag ju att övningen i sig funkar men jag vet ju inte hur det blir om jag lägger på några kilo...marklyft vet jag ju inte ännu...tror jag ska testa nästa vecka..

Pinglan
2006-09-01, 16:31
Just hemkommen från en 8km-runda i skogen på cyklen. Som sig bör när man kör i skogen var det mest skogsstigar men även lite mindre grusvägar fanns att tillgå. Åhhh, jag har alltid ont i benen när jag cyklar....känner ingen direkt träningsvärk av cyklingen i dagliga livet men så fort jag hoppar upp på cyklen och använder cykelmusklerna värker benen......härligt :thumbup:

Efter cyklingen blev det lite gott och balansat på bollen....

Situps på bollen:
2x10

Bäckenlyft med fötterna på bollen:
2x10

Hängbron med benspark:
2x5

Plankan med armdrag:
2x5 och py pan vad den är jobbig....den är inte ens roligt jobbig utan bara jobbig...jobbigt ;)

Nu är det helg :)

Pinglan
2006-09-03, 18:18
Å så har det tränats igen. Idag stod bänk med mediumgrepp på programmet och maxreps på sista setet, samma vikt som förra söndagen. Då klarade jag 12 med bud på fler men jag fegade ju ur då eftersom jag var ensam i ladan och inte ville riskera att fastna under stången med snedbelastning på ryggen som följd. Dessvärre var jag ensam idag också så jag fick inte ta ut det där allra sista men det gick bra ändå!

Bänkpress, mediumgrepp (tassarna sprattlade i luften som vanligt):
20kg 1x0
37.5kg 2x5
42.5kg 2x4 (förra veckan var dte bara 40kg på dessa 2 set)
42.5kg (maxreps) 1x18 :hbang: Rekord med 6st jämfört med förra gången! Jag tror säkert att jag hade klarat minst 2 till om jag bara hade haft pass men jag ville inte chansa som sagt var. Jag tror programmet passar mig jättebra! Det riktigt känns hur jag blir starkare och starkare för varje vecka :thumbup:

Knäböj (stången)
3x10 Rekord i reps efter comebacken :hbang: ;)

Drag bakom nacken:
1x10
1x10
1x10

Dips:
2xmax

Lyft bakåt med stång:
3x10

Lyft åt sidan i kabel (framför kroppen):
3x10

Sittande hantelpress (utan ryggstöd):
1x10
1x8
1x8

Sittande hantelcurl (fötterna mot väggen):
3x10

Situps:
3x15

På det stora hela märker jag att jag har bättre koll på bålstabiliteten nuförtiden. Jag kopplar på de musklerna inför varje reps nu, eller jag märker att jag gör det, det har jag inte märkt förut...det känns bra....som att dra åt ett bälte runt bålen fast jag inte gör det....jag tror balansbollen är en Guds gåva till människor med ryggproblem :D

cam
2006-09-03, 18:37
Du har alltså utvecklat den berömda naturliga "korsetten" :hbang:

(Och jag har ju inte alls dåligt samvete för att jag aldrig tränar med boll fast jag t o m äger en. Den ligger fint däruppe på övervåningen :em: )

Timme
2006-09-03, 19:04
Jag måste bara säg att jag tycker att titeln på din journal är grymt bra! Så grym/rolig!

Lycka till med din träning och jag hoppas att du kan återhämta dig ifrån din skada :)

När du är hel och frisk igen så startar du väl en ny journal?

Pinglan
2006-09-04, 06:35
cam: den är nog på god väg iaf! Kännas bra! Haha, fram med bollen nu din lilla rackare! Du behöver den lika väl som jag, det är bara att bita i det sura och erkänna ;)

Timme: ja där fick jag till det va :D Antingen börjar jag en ny journal sedan eller så går jag tillbaka till min gamla....vi får väl se...

Idag kan jag meddela att jag känner mig bättre i ryggen än på mycket länge! Kände i princip ingenting alls imorse...inte ens en antydan till ont och det är väldigt länge sedan det kändes så kan jag säga......mycket glad över det! Undrar just om det kan bero på att jag var väldigt ihärdig med McKenzie-övningar efter varje träningsset igår (inte bara efter böjen) Jag körde 10 st ryggextensioner efter varje avklarat set, i varje övning.....nog för att jag brukar avsluta varje pass med sådana men jag brukar inte göra så här många som jag gjorde igår....kanske någonting för framtiden.....

Semiramis
2006-09-04, 09:05
Härligt att det känns bättre!

Nitrometan
2006-09-04, 09:30
Jätteroligt att höra att det känns så bra!

Hoppas att det fortsätter lika bra.

Stumpis
2006-09-04, 09:51
Wow, va kul att höra, Pinglan! Är så glad för din skull och håller alla tummar jag har för att det ska fortsätta i utstakad riktning! :thumbup:

Eva_E
2006-09-04, 13:40
Att stiga upp ur sängen och känna att det inte gör ont någonstans är ett klart underskattatt glädjeämne!
Det går ju åt rätt håll nu Pinglan! Så glad för din skull!

Eva

Pinglan
2006-09-04, 20:54
Tack för att ni gläds med mig! Ni är så gulliga :)

Usch och fy vad jobbig cyklingen var idag kan jag säga! Vi gav oss på att köra intervall i backe!!!! Har bara en sak att säga om den jobbighetsgraden och det är *spy* ......vi åkte till en backe (skogsstig) som är ca 100m lång, den är ordentligt brant och där uppför skulle vi alltså köra våra intervaller.....jag var ju lika kaxig som vanligt så jag undrade om det var för fjolligt att bara köra 5 intervaller......hmmmmm.....efter 3:e gången höll mina lår på att sprängas! Jo, det är sant, jag lovar! Det gjorde såååååååå jävla ont, det kändes verkligen som att låren var flera nummer för små.....de behövde liksom få explodera.....som tur var gjorde de inte det men jag var tvungen att kasta mig av cyklen och ställa mig att slå på låren....ahhhhhhh, jag kastade mig ner på marken och ålade omkring, hela tiden högt skrikande: jag dör, jag dör....alltmedan Johan bara flinade och skakade på huvudet........aldrig mer säger jag (nästa gång blir det 5 gånger)

Efter denna mardröm varvade vi ner med lite lugn landsvägscykling i några km....sen var det dags för bollen!

Balansboll:

Situps: 2x10

Hängbron med benspark: 2x5

Plankan med armdrag: 2x5

Sedan ville jag träna att stå på bollen så det gjorde jag...väldigt korta sekvenser men ändå....låren började protestera igen! Jo det är sant, det är skitjobbigt för låren att stå på bollen, prova får ni se!

Sedan gjorde jag det lite enklare för mig och körde lite knästående på bollen och det gick riktigt bra! Kan i princip stå stabilt hur länge som helst.....

Avslutningsvis blev det knäböj på balansplattan (utan vikt) 1x30 körde jag där och jag kan lova att benen skakade de sista 10 repsen :D Nu är mina lår döda!!!!!

Imorgon blir det marklyft för första gången på 3 månader! Om allt känns bra vill säga.......

Nitrometan
2006-09-04, 22:02
Sååååå... Efter intervallcyklingen var det jobbigt att stå på bollen - och då tyckte du att 30 reps på balansplatta kändes som en bra idé? *rolleyes*

Man känner iaf igen en Pingla... :D

Kör hårt - du är den jag känner till som bäst personifierar Nietzsches ordspråk "det som inte dödar härdar".

"Was mich nicht umbringt, macht mich nur stärker."

Pinglan
2006-09-05, 06:18
Sååååå... Efter intervallcyklingen var det jobbigt att stå på bollen - och då tyckte du att 30 reps på balansplatta kändes som en bra idé?

Man känner iaf igen en Pingla... :D

Kör hårt - du är den jag känner till som bäst personifierar Nietzsches ordspråk "det som inte dödar härdar".

"Was mich nicht umbringt, macht mich nur stärker."
:em: :D

Ryggen min kändes lika bra imorse som den gjorde igår morse! Lycka! Ikväll blir det mark :hbang: (på 40kg........) ;)

Nitrometan
2006-09-05, 07:47
Jättebra. Då kanske man vågar hoppas att läkningen är på väg åt rätt håll nu?

LadyG
2006-09-05, 09:54
:em: :D

Ryggen min kändes lika bra imorse som den gjorde igår morse! Lycka! Ikväll blir det mark :hbang: (på 40kg........) ;)

Skönt, det låter som om ryggen är på väg att läka, det måste vara glädjande!

Pinglan
2006-09-05, 13:37
LadyG: glädjande är bara förnamnet :)

Något annat som är väldigt glädjande är att jag idag har haft mailkontakt med en SL-tjej som också har/har haft diskbråck...visserligen på en annan nivå men ändå....hon hade kört rehabträning i ungefär ett år sedan stod hon på tävlingsflaket igen.....hon kände dessutom ytterligare en tjej som haft diskbråck och kommit tillbaka upp på flaket! Jag vet att alla har olika förutsättningar men ändå är det glädjande att höra att det går! Det gäller "bara" att ha tålamod (och det vet ju alla att jag har väldigt mycket ;) )

LadyG
2006-09-05, 13:47
Tålamod är bara en annan sida av envishet, ett lite finare namn på samma egenskap i det här sammanhanget :)

Är det inte nånstans i södra europa de brukar hävda att "sakta sakta kommer man långt"? Det måste ju i hög grad gälla även rehabträning, som ju måste vara det svåraste och mest smärtsamma man kan tänka sig?

Jonna
2006-09-05, 14:37
Åh vad roligt att höra att det går framåt för dig! :thumbup:

Men du, marklyft med 40kg första gången?
ska du inte börja med 20? som med böjen?
skynda låååångsamt, jag vill se dig på lyftarflaket igen ju...! *popcorn*

Diana
2006-09-05, 15:57
På det stora hela märker jag att jag har bättre koll på bålstabiliteten nuförtiden. Jag kopplar på de musklerna inför varje reps nu, eller jag märker att jag gör det, det har jag inte märkt förut...det känns bra....som att dra åt ett bälte runt bålen fast jag inte gör det....jag tror balansbollen är en Guds gåva till människor med ryggproblem :D
Fy va underbart.
Är helsäker på att du kommer bli ännu en av dem som kommer dej upp på tävlings flaket igen! Med din kämparglöd, envishet och styrka vännen, ingen match. *kissass*

Måste erkänna att jag blir väldigt sugen på att prova den där bollen efter läst om dina äventyr :D ..Vågar inte tänka på hur det skulle se ut om jag skulle försöka stå på den dock. :laugh:

PontusWidehall
2006-09-05, 15:58
Åh vad roligt att höra att det går framåt för dig! :thumbup:

Men du, marklyft med 40kg första gången?
ska du inte börja med 20? som med böjen?
skynda låååångsamt, jag vill se dig på lyftarflaket igen ju...! *popcorn*

Jonna,
Enligt min uppfattning är det ingen skillnad på 40 och 20 kilo, 40 ser bättre ut än 40 :P

Pinglan
2006-09-05, 18:50
Åh vad roligt att höra att det går framåt för dig! :thumbup:
Men du, marklyft med 40kg första gången?
ska du inte börja med 20? som med böjen?
Tack Jonna! Anledningen till att jag börjar med 40kg är att jag vill ha upp stången i rätt höjd så det blir rätt tekniskt sett. Jag provade att lägga stången på en hög med viktskivor på varje sida men jag fick det inte bra. Dessutom kommer jag att köra sumo och då vill jag veta var jag sätter fötterna i förhållande till viktskivorna. Men annars har du rätt, det bästa hade varit att börja med 20kg även i marken.

Diana: skaffa dig en boll och du kommer att vara såld....jag lovar :D Roligt att du tror på min comeback! tack!

Pontus: haha, nja det var inte riktigt av den anledningen jag valde 40kg ;) Se svaret till Jonna

Pinglan
2006-09-05, 18:58
Träningen avklarad för den här gången!

Smalbänk med fötterna i luften (enligt program)
20kg 1x10
35kg 1x5
42.5kg 3x5 Lätt, lättilättlätt ;)

Och sen......taaaaadaaaaaa......trumpeter och fanfarer......

SUMOMARK!!!!!!!!! (med fötterna i luften höll jag på att skriva :D ):
40kg 3x5 Alltså, förstår ni egentligen hur mycket jag fick kämpa för att inte lassa på 100kg till och bara marka för kung och fosterland! Det kändes så braaaaaaaaaaa! Det var sååååååå roligt, tänk vad man kan bli lycklig av att få dra lite sumomark....ja jösses! Återstår att se hur ryggen känns imorgonbitti! Nu känns den iaf jättebra!

Drag till bröst med roddhandtag:
2x10
1x6

Drag till hakan:
1x10
2x6

Lyft åt sidan i kabel (bakom ryggen):
3x10

Drag till tinningen i kabel:
2x10
1x6

EZ-curl (ryggen mot väggen):
3x10

Sittande lårcurl:
2x10

Fetknoppens magövning:
2x10

Allt avverkades till tonerna (?) av RAMMSTEIN :hbang:

cam
2006-09-05, 18:59
LadyG: glädjande är bara förnamnet :)

Något annat som är väldigt glädjande är att jag idag har haft mailkontakt med en SL-tjej som också har/har haft diskbråck...visserligen på en annan nivå men ändå....hon hade kört rehabträning i ungefär ett år sedan stod hon på tävlingsflaket igen.....hon kände dessutom ytterligare en tjej som haft diskbråck och kommit tillbaka upp på flaket! Jag vet att alla har olika förutsättningar men ändå är det glädjande att höra att det går! Det gäller "bara" att ha tålamod (och det vet ju alla att jag har väldigt mycket ;) )

Så oerhört kul att det faktiskt funkat för flera!!! Nu är det bara att uppbåda tålamodet också :whipped: :)

Semiramis
2006-09-05, 19:04
Håller alla mina tummar för att ryggen ska må finfint.

emmzan
2006-09-05, 19:56
Rehab-Rammstein :D

LadyG
2006-09-05, 21:16
Och sen......taaaaadaaaaaa......trumpeter och fanfarer......

SUMOMARK!!!!!!!!! (med fötterna i luften höll jag på att skriva :D ):
40kg 3x5 Alltså, förstår ni egentligen hur mycket jag fick kämpa för att inte lassa på 100kg till och bara marka för kung och fosterland! Det kändes så braaaaaaaaaaa! Det var sååååååå roligt, tänk vad man kan bli lycklig av att få dra lite sumomark....ja jösses! Återstår att se hur ryggen känns imorgonbitti! Nu känns den iaf jättebra!



*håller tummarna*

Hoppas, hoppas!

Pinglan
2006-09-06, 06:23
*uppdate*
Och ryggen höll!!! Inte minsta känning imorse och jag är så lycklig!!!!! Nu är det bara att fortsätta i lugn och sakta mak och hoppas att det fortsätter att kännas bra!

Har funderat lite över hur det har sett ut sedan jag skadade mig.....det är nu ca 7 månader sedan jag fick min skada, det är ungefär lika länge sedan jag körde tunga böj och mark....jag försökte ju lyfta lite tungt i någon vecka efter skadan, för att se om jag skulle lyckas vara med på SM eller inte....det kunde jag ju inte.....efter det larvade jag väl omkring med lite lätta böj och mark till i maj när jag träffade sjukgymnasten som diagnostiserade min skada som diskogen....således har jag inte kört böj och mark på ungefär 3.5 månad (förrän nu då), stabilitets träningen har jag hållit på med lika länge (ca 3månader) Hmmmm, det ser ljust ut inte sant! Snart är jag hel igen!!!!

AFanatic
2006-09-06, 07:28
Glädjande att höra! :) Håller tummarna för att det fortsätter så här bra. :thumbup:

Nitrometan
2006-09-06, 08:56
S U M O !!!!!

http://chapters.aaja.org/Washington/sumo.jpg

Jättekul att höra att det funkade.

LadyG
2006-09-06, 08:58
Det var jättekul att höra, nu får vi hoppas att det fortsätter så. :thumbup:

Visst ser det ljust ut!

autowah
2006-09-06, 14:13
Kul att det känns bra nu, så ta det lugnt även i fortsättningen!

Jonna
2006-09-06, 15:11
Tack Jonna! Anledningen till att jag börjar med 40kg är att jag vill ha upp stången i rätt höjd så det blir rätt tekniskt sett.

Aha, okej, så långt tänkte jag visst inte :Virro

Skönt att det funkade med ryggen! Nu är du ju snart på G igen!

Pinglan
2006-09-06, 17:24
Tack för att ni bryr er kamrater :)

Idag har jag cyklat, det blev min vanliga 8km-runda......hmmm, jag borde nog ta och utöka den....men rundan är så härlig med skogsterräng och allt....jag gillar dne helt enkelt! Jag blir inte på långa vägar lika trött nu som i början trots att jag cyklar fortare nu...så någonting händer väl med konditionen! Det är bra! Jag hade vilopuls 49 i morse och dte är längesedan den var så låg.....det är också bra!

En lite halvfestlig grej hände förresten under cykelturen. Den här rundan som jag körde idag innehåller den där hemska backen som Johan och jag intervallade i i måndags.....då när mina lår var ytterst nära att explodera ni vet.....nå, benen kändes tipptopp idag....tills jag kom fram till Backen....alltså, redan innan backen började gjorde sig mina ben påminda......så fort jag såg backen började låren att värka...så himla sjukt *screwy* sen gick det bra att ta sig uppför backen men vad lustigt det kändes...rätt var det var så börjar benen att göra ont...mitt på raksträckan innan den långa backen......man brukar ju prata om muskelminne...det här var väl någon form av mjölksyraminne eller nåt :D

Därefter blev det hopp och lek på balansboll....först knästående men det är så lätt nu att det nästan är tråkigt....sedan stog jag på bollen och det är inte lätt men jag klarar det iaf i korta perioder. Avslutningsvis blev det situps och bäcken lyft och en rejäl omgång med stretching........

JAG VILL LYFTA TUNGA VIKTER!!!!!!!!!!!!!!!!!

Cilia
2006-09-06, 18:05
Du gillar rundan, klart du ska köra den rundan då.
Gör det dubbelt så kul för dig!
Cykla 2 varv *eg*

Nitrometan
2006-09-06, 19:32
En lite halvfestlig grej hände förresten under cykelturen. Den här rundan som jag körde idag innehåller den där hemska backen som Johan och jag intervallade i i måndags.....då när mina lår var ytterst nära att explodera ni vet.....nå, benen kändes tipptopp idag....tills jag kom fram till Backen....alltså, redan innan backen började gjorde sig mina ben påminda......så fort jag såg backen började låren att värka...så himla sjukt *screwy* sen gick det bra att ta sig uppför backen men vad lustigt det kändes...rätt var det var så börjar benen att göra ont...mitt på raksträckan innan den långa backen......man brukar ju prata om muskelminne...det här var väl någon form av mjölksyraminne eller nåt :D
Jag tror det var back-ångest. Benen blev rädda att du skulle försöka spränga dem igen. ;)

Cilia: Helt rätt! :thumbup:

Pinglan
2006-09-07, 06:50
Cilia: hmmmmmmm........kan man göra så :D Får väl fundera på det då......

Nitro: Back-ångest var det, skönt att ha en diagnos på det :D

Kamrater nu har jag ett "problem" som jag funderar på här.....nu har jag kört knäböj med stången i 3 veckor, jag får inte ont, allt känns bra. Jag funderar över hur jag ska gå vidare.....kan det vara vettigt att tex höja 2.5kg/vecka så länge allt känns bra.....jag kan ju inte hålla på och nöta varje viktökning i 3 veckor känner jag....jag menar, jag kommer att känna direkt om det blir fel för ryggen och då backar jag några steg och kör lättare vikt igen.....samma med marklyften...där kan jag ju iofs hålla mig på 40kg en eller två veckor till eftersom jag bara kört den övningen en gång sedan "comebacken".

Sedan funderar jag på bänkpressen också...nu känns det helt plötsligt lite fånigt att "bara" köra med fötterna i luften...jag kanske kan köra vanliga....men när ska jag isf prova det? Jag kan ju inte värma upp med fötterna i golvet och sedan köra med bensprattel på de tyngre seten...för det är ju det här med mitt program som jag följer...jag vill gärna slutföra det...jag kanske kan lägga till lite extra bänkar någon annan dag och köra dessa med fötterna i golvet....

Synpunkter?

Nitrometan
2006-09-07, 10:18
Kamrater nu har jag ett "problem" som jag funderar på här.....nu har jag kört knäböj med stången i 3 veckor, jag får inte ont, allt känns bra. Jag funderar över hur jag ska gå vidare.....kan det vara vettigt att tex höja 2.5kg/vecka så länge allt känns bra.....jag kan ju inte hålla på och nöta varje viktökning i 3 veckor känner jag....jag menar, jag kommer att känna direkt om det blir fel för ryggen och då backar jag några steg och kör lättare vikt igen.....samma med marklyften...där kan jag ju iofs hålla mig på 40kg en eller två veckor till eftersom jag bara kört den övningen en gång sedan "comebacken".
Tja, vad vet jag? Jag tycker att det låter som en vettig plan. Men var försiktig med din rygg.

Angående bänken. Bensprattlandet går ju rätt bra. Du kan ju fortsätta med det och sen köra ett par set "vanlig bänk" (endera efteråt eller på ett annat av veckans pass) med lättare vikt. Som teknikträning eller nåt. Känna efter hur det känns.













Ja, ja. Det är bara mina förslag och åsikter.

Pinglan
2006-09-07, 10:37
Nitro: tack för dina åsikter! Låter jättebra (eftersom du tyckte att min plan lät bra så måste det ju vara bra :D )

En grej till.....vad tror ni om att satsa på bänk-SM? Utan krav på större prestationer naturligtvis.....gäller Flugeby som kvaltävling? Isf är jag redan inkvalad till bänk-SM......det dåliga med att satsa på bänk-SM är att jag naturligtvis kan bli förblindad och bli för ivrig och då helt plötsligt glömmer bort att lyssna på kroppen.......det vore ju inte bra...hmmmmm

tinus
2006-09-07, 10:41
Hopp & lek på balansboll låter som en riktigt rolig lek:)


Var rädd om ryggen nu vännen!

Nitrometan
2006-09-07, 10:50
det dåliga med att satsa på bänk-SM är att jag naturligtvis kan bli förblindad och bli för ivrig och då helt plötsligt glömmer bort att lyssna på kroppen.......det vore ju inte bra...hmmmmm
Det var min första tanke. Det kanske är smartare att vänta med SM till nästa år. :confused:

Jorgen
2006-09-07, 15:15
Bli inte för ivrig nu och öka vikterna för mycket bara.
Ryggen din är skör och det är fantastiskt dumt att förvärra skadan mer.

Nitrometan
2006-09-07, 15:26
Bli inte för ivrig nu och öka vikterna för mycket bara.
Ryggen din är skör och det är fantastiskt dumt att förvärra skadan mer.
True, true.

Diana
2006-09-07, 18:05
Hrrm känner igen det där med backångest :D hade en lång backe i mitt löpspår jag fick liknande symptom i, helmysko *screwy*

Tycker oxå du ska ta det säkra före det osäkra.. smyyyga upp i vikterna, även om det är frustrerande som fn...
Diana: skaffa dig en boll och du kommer att vara såld....jag lovar :D Roligt att du tror på min comeback! tack!

(Inskaffar knäskydd, förbokar ambulans) :D

Pinglan
2006-09-07, 18:21
Jag ska vara försiktig, jag lovar! Tack för att ni bryr er (eller är omtanken ren självbevarelsedrift? Ni orkar inte höra på mitt gnäll om ryggen börjar bråka igen...va? va? va? :D )

Diana: knäskydd och förbokad ambulans! Jo, jag tackar jag :laugh:

Då har jag spelat lite bänkpress igen då. Torsdagar är ju veckans tyngsta och längst pass med 2 set på varje vikt. Idag gjorde jag som så att från 20kg upp till 45kg körde jag 1 set med fötterna i luften och det andra med fötterna på golvet. De tyngre seten blev enbart med fötterna i luften medans de avslutande på 45kg och neråt blev ett set av varje igen.

20kg 2x5
37.5kg 2x3
42.5kg 2x3
45kg 2x4
50kg 2x3
52.5kg 2x2
50kg 2x2
45kg 2x3
42.5kg 2x4
40kg 2x3

Kändes konstigt att ha fötterna på golvet.....det gjorde inte ont i ryggen men det kändes ovant...jag hade ingen brygga och jag pressade inte så fasligt med fötterna så jag tror allt att ryggen kommer att acceptera detta!

Frontböj:
20kg 3x10

Chins:
2xmax

Lyft bakåt i kabel:
3x10

Pushdown:
1x10
2x6

Situps:
3x15

Pinglan
2006-09-08, 06:18
Ryggen är fortfarande helt smärtfri! Jag är FRISK!!!!!!!!!!!! :D

Nitrometan
2006-09-08, 13:28
JA! Frisk!!!

Jättekul! Verkligen grattis. Skönt att ryggen känns bra.:thumbup:

autowah
2006-09-08, 15:26
Grattis, skönt det känns bra, ta det lugnt i fortsättningen bara så du inte får tillbaka skadan.

LadyG
2006-09-08, 15:35
Ryggen är fortfarande helt smärtfri! Jag är FRISK!!!!!!!!!!!! :D
Grattis!!!

Verkligen bra jobbat måste jag säga, verkligen kul att du är smärtfri nu. Nu håller vi tummarna för att det fortsätter så också! :thumbup:

stahlberg
2006-09-08, 15:41
Det är mycket bra att du känner dig - och säkert är - frisk. Ha inte bråttom med att öka vikter eller belasta ryggen för mycket!

stahlberg
2006-09-08, 15:45
Jag kollade statistiken i klass 60 kg. Medalj går - som vi alla kan se - på drygt 70 kg.

Att åka till SM utan att sikta på medalj är väl inte helt realistiskt för din del? DEN VIKTIGASTE FRÅGAN är hur mycket din rygg ansträngs av att bänka med "brygga"?

cam
2006-09-08, 19:23
Härligt med smärtfri rygg :thumbup: Men jag är lika tråkig som de andra: Ta det för guds skull lugnt nu!

Jorgen
2006-09-08, 19:47
Gah, jag vill verkligen inte låta negativ. Men ropa inte hej............................ typ.
Det är superbra att det inte känns något i ryggen idag. Men hasta för all del inte iväg nu.

Vi är ju rädda om dig. :)

Pinglan
2006-09-09, 08:09
Tack för alla positiva kommentarer! Ni är så gulliga som bryr er! Jag skrev "jag är frisk" med glimten i ögat, det hoppas jag att ni förstår? Jag vet såklart att jag har lång väg kvar att gå innan jag kan börja belasta ryggen med tyngre vikter.....faktum är att jag idag kände av ryggen (inte så hemskt mycket, men iaf) när jag klev ur sängen så den gör sig påmind för att jag inte ska glömma att skdan sitter där fortfarande. Det är bra!

Stahlberg: mmmmm, jag har också tittat runt lite på rankingen...men det ser ut som att bänkspecialisterna inte finns med på rankingen...de har kanske inte tävlat så mycket ännu? Jag har funderat över vilken viktklass jag skulle tävla i (om det nu blir aktuellt med bänk-SM).....OM jag nu skulle satsa på en så bra placeing som möjligt är ju 60:an bättre....men å andra sidan kanske det är bättre att INTE ställa några förhoppningar på placering...ska jag börja tänka på att jag kan placera mig kommer jag nog döda ryggen i ivern att kunna träna tungt.....

I dagsläget väger jag 63kg, precis mitt emellan viktklasserna, den sämsta vikten man kan ha :D Ärligt talat tror jag inte det vore bra att börja banta nu.....kroppen ligger ju i för att läka ryggen och jag tror det skulle vara kontraproduktivt att börja snåla in på maten....OM jag satsar på SM får det nog bli i 67.5kg-klassen och utan "krav" på placering....bara tävla för skojs skull (vilket iofs är totalt olikt mig...jag brukar inte vilja tävla om jag vet att jag inte har chans till bra placering...jag hatar ju att förlora ;) Om allt hade varit som vanligt, dvs om jag inte hade skadat ryggen hade jag aldrig ens tänkt tanken att ställa upp på bänk-SM, jag suger ju i bänk och som sagt var, vet jag på förhand att jag inte har någon chans till medalj av någon valör så skiter jag hellre i det...precis en sån inställning som lyftare inte ska ha om vi vill att sporten ska bli större :D )

Runda Grodan
2006-09-09, 09:00
Kul att det känns hyffsat bra i din rygg men ta det lugnt. Är du säker på att du redan ska "pressa med benen" i bänken? Jag tycker fortfarande att det känns riskabelt men du kanske klarar av det...

Pinglan
2006-09-09, 09:37
Kul att det känns hyffsat bra i din rygg men ta det lugnt. Är du säker på att du redan ska "pressa med benen" i bänken? Jag tycker fortfarande att det känns riskabelt men du kanske klarar av det...
Njae, jag är väl egentligen inte säker på någonting som handlar om ryggen....det har varit mycket turer fram och tillbaka....jag pressade egentligen ingenting med benen i torsdags när jag bänkade....det var mest att jag hade dem i golvet....men iom att jag naturligt sett har ganska stor svank så blir det ju en ganska ordentligt extension i ländryggen bara av att ligga på bänken med fötterna på golvet.....det kändes som sagt var konstigt (och nästan lite olustigt) men det gjorde inte ont....jag får väl försöka lägga till mer och mer press med fötterna om allt känns bra....

LadyG
2006-09-09, 12:23
Man läser det man vill att det ska stå :em:

Håller ryggen verkligen för tävling redan? Jag kan ingenting om sånthär men är inte tävling en tuff sak att utsätta sig för? Eller man kanske inte blandar in ryggen i bänk?

Pinglan
2006-09-09, 12:38
Man läser det man vill att det ska stå :em:

Håller ryggen verkligen för tävling redan? Jag kan ingenting om sånthär men är inte tävling en tuff sak att utsätta sig för? Eller man kanske inte blandar in ryggen i bänk?
Haha, ja och man hör det man vill höra! Varför tror du att jag så väldigt gärna lyssnade till vad läkaren sa (han som sa att det var helt ok att köra böj och mark) medans jag försöker förtränga det min sjukgymnast, min naprapat och mina sjukgymnastkollegor säger (dvs att jag ska glömma SL överhuvudtaget) :D

Jag vet faktiskt inte om ryggen håller för tävling.....problemet för ryggen i bänkpress är att man går upp i väldigt hög brygga.....det belastar diskbråcken en del....men mina bråck sitter så till att de inte påverkas så mycket av extension (= bakåtböjning= det man gör med ländryggen när man har brygga när man ligger på en bänk) och det är ju bra....det finns de som inte kan böja sig en mm bakåt förrän diskbråcket kläms...det gör såklart vansinnigt ont...men på så sätt har jag tur med mina bråck-placeringar....

LadyG
2006-09-09, 13:17
Frågan återstår alltså vem som har rätt? I slutänden är det iofs din rygg som har sista ordet.

Det låter farligt när du berättar om det, för ryggen alltså. Fast det kanske bara låter farligare än det är?

Nitrometan
2006-09-09, 13:26
Prova lite och se hur det känns. Gör inget dumt. Det kommer fler SM under åren framöver.

Pinglan
2006-09-09, 13:59
Ja ryggen lär ju tala om för mig hur jag ska göra!

För övrigt vill jag bara tala om att jag håller på att explodera av LUUUUUUUUUUUUUUST att tävla!!!!!!!!!!!!!!!! Har precis läst om tjejerna på NM..........va faaaaaan, jag borde ha varit med där juuuuuuuuuuuuuuuu! Det är ruggigt jobbigt att ha en sådan motivation till att träna tungt när man bara får lyfta fjuuuuuuuuuuuun *grr27* *cry* vart ska jag göra av all min frustration, kan någon säga mig det VA VA VA

Hoppsan, ursäkta men nu känns det liiiite bättre :D

Nitrometan
2006-09-09, 14:00
vart ska jag göra av all min frustration, kan någon säga mig det VA VA VA :krampus
Ut och cykla med dig. ;)

sweetkarolina
2006-09-09, 20:36
jaaaaa!!! vad skönt att höra att det går bra.
och va kul med bänk-sm, men du.. du lär väl ta 67,5:an.. annars måste jag ju slå dig och det skulle ju kännas taskigt, man lär ju va snäll med de gamla skadade tanterna :Virro :naughty:


:hbang:

Nitrometan
2006-09-09, 22:03
och va kul med bänk-sm, men du.. du lär väl ta 67,5:an.. annars måste jag ju slå dig och det skulle ju kännas taskigt, man lär ju va snäll med de gamla skadade tanterna :Virro :naughty:
Bra karro! Välj "rätt" viktklass nu Pinglan!

Pinglan
2006-09-10, 07:18
Karro: hmmmm, nu blev jag ju nästan sugen att gå i 60:an....bara för att glädja dig....jag menar, det skulle ju bli din stora chans att klå mig....när jag har 2 diskbråck och jag inte har kunnat träna vettigt på ca 7 månader....det är bäst att du passar på, det lär bli den sista chansen du får att klå mig på flaket :booty: :D

Nitro: Du ska inte egga henne att retas, nu kommer hon ju bara att fortsätta! Fy på dig, du ska skydda mig från onda varelser som Karro, inte heja på dom *slap* :D

Angående min träningsfrustration igår avhjälptes den av att åka på
40års-fest. Av den arla morgonstunden just nu förstår ni att jag agerade chaufför och det känns riktigt bra idag. Igår var det inte fullt lika roligt........

Ikväll blir det böj och dagen till ära ska jag höja vikterna!!!!!! Jag har inte bestämt mig för om det blir höjning till 22.5 eller om jag ska göra något så groteskt som att ge mig på 25kg :D

Pinglan
2006-09-10, 07:58
Om jag höjer vikterna i böjen med 2.5/vecka så tar det mig 60 veckor (utgångspunkt 20kg) att komma upp till den vikt jag hade på stången när jag skadade mig på Flugeby (170kg) I marken räcker det med 52 veckor (utgångspunkt 40kg) för att nå samma vikter som mitt PB (också 170kg) Hmmmmm, vad sägs om comeback på SL-flaket till SM-08.......usch, vad trist allting blev nu helt plötsligt *cry* Jag vill tävla på SM-07!

LadyG
2006-09-10, 08:17
Bara för att du gör en höjning om 2,5 kilo nu betyder det inte att du är nödd och tvungen att göra samma typ av höjningar i framtiden väl? Kan du inte göra en höjning om 3 kilo likaväl, när det känns stabilt? Inte för att man ska stressa fram reslutaten, iofs, men hur mycket måste du hålla igen?

Pinglan
2006-09-10, 08:26
Bara för att du gör en höjning om 2,5 kilo nu betyder det inte att du är nödd och tvungen att göra samma typ av höjningar i framtiden väl? Kan du inte göra en höjning om 3 kilo likaväl, när det känns stabilt? Inte för att man ska stressa fram reslutaten, iofs, men hur mycket måste du hålla igen?
Nej visst är det så.....men grejen är nog den att jag måste vara väldigt, väldigt försiktig med ökningarna.....men ingen kan ju säga hur mycket jag kommer att tåla eller när/om det tar stopp....med de viktskivor jag har kan jag dock inte höja 3 kg...det är 2.5 eller 5kg som är det minsta....vi får se hur det blir...

LadyG
2006-09-10, 08:30
Oj shit, 5 Kilo höjning blir nog kanske inte så bra, det låter mycket. I så fall är nog tålamod din bästa vän och allierade nu, så att inget dumt händer nu när det är på väg åt rätt håll.

Pinglan
2006-09-10, 08:51
Oj shit, 5 Kilo höjning blir nog kanske inte så bra, det låter mycket. I så fall är nog tålamod din bästa vän och allierade nu, så att inget dumt händer nu när det är på väg åt rätt håll.
Jag kan ju göra så att jag nu i början bara ökar 2.5kg åt gången...sen när det känns lite mer stabilt kan jag ju öka snabbare kanske....å andra sidan känns det oerhört fånigt att öka från 20 till 22.5...spela roll liksom :D..... ja det är svårt att veta vilket som är bäst men jag lär väl känna i ryggen hur jag ska göra ;)

LadyG
2006-09-10, 09:01
Visst låter det lite småttigt med tanke på vad du är kapabel till, men jag undrar om ryggen ställer upp på några tyngre eskapader?

Jag undrar just om inte boxning eller liknande skulle vara bra terapi just nu, få slå hårt på något som inte får blåmärken och riktigt få avreagera sig :)

Pinglan
2006-09-10, 09:07
Jag undrar just om inte boxning eller liknande skulle vara bra terapi just nu, få slå hårt på något som inte får blåmärken och riktigt få avreagera sig :)
Faktiskt precis vad jag har funderat på också! Jag kollade tom upp boxningsklubbar som har tävlingsverksamhet här i närheten (ska det va, ska det va ordentligt såklart :D ) och det finns en klubb i Vimmerby....men det är nästan 5mil enkel resa dit och som jag har sagt förut har jag gått och blivit väldigt bekväm på gamla dar.....jag lockas inte av tanken att behöva slösa bort en massa tid i bil för att ta mig till träning...men man vet aldrig :thumbup:

LadyG
2006-09-10, 09:11
Och montera en säck i vardagsrummet är inte ett alternativ antar jag :)

Pinglan
2006-09-10, 09:23
Och montera en säck i vardagsrummet är inte ett alternativ antar jag :)
Jo visst skulle jag kunna det (kanske inte i vardagsrummet men i Ladan) det är bara det att det inte blir samma grej riktigt.....;)

LadyG
2006-09-10, 15:22
Det är sant, om man inte har någon som kan stå och peppa en och skrika lite på en förståss. Vilken lyx att ha en hel lada till hands, gissa hur snabbt jag skulle skapa en dojo om jag hade en :D

Pinglan
2006-09-10, 19:45
LadyG: vad är en dojo? Betänk att det nästan är 30 år sedan jag läste litteratur om ju-jutsi :D

Till dagens träning då! Gissa om jag fick kämpa för att hålla igen! Och allt är Börje H´s fel som lurar mig att se på otäcka filmer *slap*

Först ut var bänkpress med medelbrett grepp och fötterna i luften:
20kg 1x10
37.5kg 2x5
42.5kg 2x4
42.5kg (maxreps enligt program) 1x21 (+ 1 med hjälp) :hbang: puhhhh på de sista darrade armarna vill jag lova!

Knäböj:
20kg 1x10
25kg 3x10 :laugh: fy fan vad patetiskt detta är........

Drag bakom nacken:
1x10
1x10
1x6

Dips:
2xmax

Stående rodd bakom ryggen:
1x10
2x10

Situps:
3x15

Ikväll hade vi fint besök i Ladan! En liten fladdermus satt på första parkett under mina böj! Rätt var det var så flög den ett varv sen hängde den sig uppochner och tittade igen. Till slut kröp den in bakom en bjälke och försvann....jag undrade just var den hade gömt sig men när jag gick ut ur Ladan efter passet höll den på att flyga rakt in i skallen på mig (om det nu var den men det var det nog, den var med all sannolikhet helt yr i huvudet av beundran över mina megatunga knäböj...det var därför den höll på att skalla mig)

LadyG
2006-09-10, 20:02
Dojo är bara namnet på träningslokalen. :)

Men det ser ju ut att ha gått riktigt bra, eller missar jag något förutom din djupa frustration över att inte få ta i mer? jag tror fladdermusen ville ge dig en uppmuntrande klapp vbara :D

Pinglan
2006-09-11, 06:18
LadyG: så en Dojo är samma sak som en Lada alltså :D Jodå, det gick bra igår...det är bara det att det suger att inte få lassa på lite vikter *grr27* Mmmmm, trevliga djur de där fladdermössen :)

Nitrometan
2006-09-11, 07:15
Japp, dojo är japanska för lada.

Bra pass. Du lyckas hålla dig till planen. Jätteduktigt! :thumbup:


Fladdermusen var inte trevlig. Han trodde du var klen och försökte skalla omkull dig. :Virro

Pinglan
2006-09-11, 07:57
Japp, dojo är japanska för lada.

Bra pass. Du lyckas hålla dig till planen. Jätteduktigt! :thumbup:


Fladdermusen var inte trevlig. Han trodde du var klen och försökte skalla omkull dig. :Virro
Tack, det är sannerligen inte lätt! Men jag har funderat en del över hur jag ska göra ökningarna och jag tror det borde gå att höja 5kg/vecka så länge det känns bra....iaf ett tag tills vikterna börjar komma upp mot 50-60, då kanske jag ska minska till 2.5kg/vecka. Jag tror inte det kan ha så stor betydelse när vikterna är såhär fjuniga....

Jävla fladdermus! Jag skjuter den nästa gång jag ser den *grr27* :D

Nitrometan
2006-09-11, 09:27
Tack, det är sannerligen inte lätt! Men jag har funderat en del över hur jag ska göra ökningarna och jag tror det borde gå att höja 5kg/vecka så länge det känns bra....iaf ett tag tills vikterna börjar komma upp mot 50-60, då kanske jag ska minska till 2.5kg/vecka. Jag tror inte det kan ha så stor betydelse när vikterna är såhär fjuniga....
Kanske. Jag kan/vågar tyvärr inte råda dig i frågan. Jag kan bara säga att jag tycker att det låter vettigt.

Var framförallt uppmärksam på signalerna från din rygg.

sweetkarolina
2006-09-11, 15:20
Om jag höjer vikterna i böjen med 2.5/vecka så tar det mig 60 veckor (utgångspunkt 20kg) att komma upp till den vikt jag hade på stången när jag skadade mig på Flugeby (170kg) I marken räcker det med 52 veckor (utgångspunkt 40kg) för att nå samma vikter som mitt PB (också 170kg) Hmmmmm, vad sägs om comeback på SL-flaket till SM-08.......usch, vad trist allting blev nu helt plötsligt *cry* Jag vill tävla på SM-07!


men gumman! om du ökar till 170kg i böj på 60 veckor, så har du ytterliggare ca 4 månader till sm 2008, ca 16 veckor * 2,5 kg = 37,5 kg vilket alltså ger ungefär 207,5 kg i böj på SM....
och en sisådär 227,5 kg i mark...
och med den takten lär du göra ungefär 280 i böj och 300 i mark på VM i slutet av året. :devil: *rolleyes* ;)

Pinglan
2006-09-11, 20:18
Karro: när du presenterar det på det där sättet låter det inte så dumt med 2.5kg-ökningar iaf.....:D

Ikväll var jag så attans sliten efter jobbet att jag bara inte orkade plocka fram cykeln...det fick bli en stillsam Märta-promenad på en halvtimma istället.

Därefter blev det knästående bollträning och sedan knäböj på balansplattor (körde med 2st balansplattor istället för en, det går ju att stå lite bredare då....) 3x10 sådana böj blev det. Sedan fick jag för mig att göra utfallssteg på balansplattorna men se det var inte så lätt som man skulle kunna tro....2x5 blev det på den övningen. Imorgon blir det mark!

Nitrometan
2006-09-11, 20:58
Därefter blev det knästående bollträning och sedan knäböj på balansplattor (körde med 2st balansplattor istället för en, det går ju att stå lite bredare då....) 3x10 sådana böj blev det. Sedan fick jag för mig att göra utfallssteg på balansplattorna men se det var inte så lätt som man skulle kunna tro....2x5 blev det på den övningen. Imorgon blir det mark!
Du är gawlen.

Pinglan
2006-09-12, 17:36
Du är gawlen.
Tack Nitro......eller......;)

Dagens träning avklarad. Idag fick jag ingen åskådare i form av fladdermus.....den tycckte väl inte det var något att se idag eftersom jag inte körde några monsterböj som jag gjorde sist :D

Bänkpress (fötterna i golvet, tävlingsstopp):
20kg 1x10
40kg 3x5
45kg 3x5 Kändes helt okej, inga problem med ryggen. Tänkte det var bäst att börja köra med ordentliga stopp igen så jag inte glömmer bort hur man gör.

Smal bänkpress (fötterna i luften):
20kg 1x10
30kg 1x5
40kg 1x5
45kg 1x5

Sumomark:
45kg 3x5 Jag tycker jag känner mig stabil i ryggen......det känns inte som att ryggen jobbar något överhuvudtaget utan detta är helt klart mer av en benövning för min del (iaf när vikten är så lätt) Hoppas, hoppas att det fortsätter såhär!

Drag till bröst:
1x10
1x10
1x6

Sittande hantelpress (utan ryggstöd):
1x10
1x10
1x8

Lyft bakåt i kabel:
2x10

Lyft åt sidan i kabel:
2x10

Sittande hantelcurl (fötterna mot vägg)
2x10

Sittande lårcurl:
1x10
1x10

Fetknoppens magövning:
2x10

Nitrometan
2006-09-12, 18:45
Bra pass. Verkar riktigt positivt.

Pinglan
2006-09-13, 06:27
Bra pass. Verkar riktigt positivt.
Tack Nitro! Ja det känns riktigt bra! Ryggen sköter sig också, har inga känningar alls :thumbup:

Jag tror jag fortsätter så här nu med alla 3 momenten (jag börjar nu köra bänk med fötterna i golvet på "heltid"). Jag ökar lite varje vecka så länge ryggen inte knystar. Gör den det minskar jag vikten igen och stannar där tills allt känns bra igen.

Nu är bara frågan hur jag ska göra med bänken....ska jag fortsätta med det där programmet jag började med eller ska jag gå tillbaka till som jag körde förut, dvs en tung dag och en lätt/explosiv dag...det har ju fungerat förut...dessutom vill jag kunna få in lite mer komplement tex klossbänk (inte ännu men senare) och det finns dte inte riktigt utrymme för i programmet jag kör nu...hmmmmm...ska fundera lite till....

Pinglan
2006-09-13, 17:24
Puhhhhhh, idag blev det mtb-intervaller i mördarBacken igen *spy* Alltså, ärligt talat....det är något fel på mina lår, det måste vara det....det kan inte vara normalt att få så fruktansvärt ont i låren av några sketna intervaller.....det är verkligen rena undret att de inte sprängs...skinnet blir liksom 3 nummer för litet.....nå, när ni hör detta inser ni säkert att det var rent omöjligt att cykla mer än 3 gånger uppför backhelvetet...jag lovade ju nästan förra gången att jag skulle ta 4 gånger den här gången....men det gick verkligen inte...

Efter denna påhälsning i helvetet blev det lite lugn nervarvning på några km. Därefter blev det till att kliva upp på balansplattorna! Jag körde 2x10 ryckknäböj (med kvastskaft) på 2 balansplattor och därefter 2x10 rycckknäböj (kvastskaftet igen) på 1 balansplatta.

Sen åkte bollen fram och jag gjorde situps 2x10 och bäckenlyft på boll 2x10. Bäckenlyften har jag försvårat genom att minska understödsytan. Förut har jag haft armarna vilande på golvet när jag gjort bäckenlyften men nu hade jag armarna korsade över bröstet och således blev det ingen markkontakt alls med armarna. Då blev det svårare.

Sedan stod jag lite i knästående på bollen men det var så lätt att jag provade att stå upprätt. Grejen var att jag hamnade i något slags flow så ståendet gick också skitbra! Så bra att jag faktiskt provade att böja på knäna! Ni skulle ha sett! När jag hade gjort ca 1/3 böj började benen att skaka så våldsamt att jag blev helt full i skratt. Jag gjorde 5 st sådana tredjedelsböjar och varje gång skakade benen så det var något alldeles förfärligt!

Nu är jag trött i benen!

Nitrometan
2006-09-13, 17:36
Vilka cirkusbalanskonster. :yourock:

Säg till Pinglan att nåt är omöjligt och hon fixar det. Det var inte länge sen du sa att det inte gick att balansera på bollen. Nu står du på den och har börjat försöka med böjar... Du kör såna häftiga cirkusgrejer på balansplattor.

Damn!

Det finns ingen som du, Pinglan. *kissass*
Och det menar jag på ett helt positivt sätt.

LadyG
2006-09-13, 18:03
Japp, dojo är japanska för lada.


:laugh:

Ni är nog de två roligaste på hela brädan :thumbup:

Nitrometan
2006-09-13, 18:54
Ni är nog de två roligaste på hela brädan :thumbup:
Tackar.


Pinglan: *yourock* <- en sån försökte jag få till ovan...

Erik__
2006-09-13, 19:21
Vaa kan man stå på en såndär boll? jag ramla av när jag försökte sitta på en, hade benen i backen då :em:

the_PL_man
2006-09-13, 23:03
Precis så skall sumomark kännas när man utför den riktigt. Bra jobbat!

Mvh

the_PL_man


Sumomark:
45kg 3x5 Jag tycker jag känner mig stabil i ryggen......det känns inte som att ryggen jobbar något överhuvudtaget utan detta är helt klart mer av en benövning för min del (iaf när vikten är så lätt) Hoppas, hoppas att det fortsätter såhär!

Pinglan
2006-09-14, 06:27
Nitro: Tack :love: Du är så gullig! Du strör alltid positiva kommentarer omkring dig och du kommer alltid med glada tillrop! Du är en stor tillgång för mig!

LadyG: visst är vi roliga :D

Erik: kolla Nitros länkar Leka på en boll:
http://www.youtube.com/watch?v=t4mIBtje5i8

Helt gawlen snubbe på bollar:
http://video.google.com/videoplay?docid=-5062922370960468580&q=swiss+ball

PL-mannen: perfekt! Då hoppas vi att det fortsätter kännas så även när vikterna blir tyngre!

emmzan
2006-09-14, 06:43
Cykling kanske man skulle ge sig på igen. Hmmmm. Märta står därnere alldeles övergiven. Jag får dock lätt småont i axlarna - orsak okänd. Trots framdämpningen tycker jag att axlarna tar stryk - bättre med björns odämpade cykel trots att det blir skakigare med den. Hmm

http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/sportlich/g055.gif

Bicycle bicycle bicycle
I want to ride my bicycle bicycle bicycle
I want to ride my bicycle
I want to ride my bike
I want to ride my bicycle
I want to ride it where I like

You say black I say white
You say bark I say bite
You say shark I say hey man
Jaws was never my scene
And I don't like Star Wars
You say Rolls I say Royce
You say car give me a choice
You say Lord I say Christ
I don't believe in Peter Pan
Frankenstein or Superman
All I wanna do is

Bicycle bicycle bicycle
I want to ride my bicycle bicycle bicycle
I want to ride my bicycle
I want to ride my bike
I want to ride my bicycle
I want to ride my
Bicycle races are coming your way
So forget all your duties oh yeah
Fat bottomed girls they'll be riding today
So look out for those beauties oh yeah
On your marks get set go
Bicycle race bicycle race bicycle race
All I want to do is
Bicycle bicycle bicycle I want to ride my bicycle
Bicycle bicycle bicycle bicycle
Bicycle race

You say coke I say caine
You say John I say Wayne
Hot dog you say cool it man
I don't wanna be the President of America
You say smile I say cheese
Cartier I say please
Income tax I say Jesus
I don't wanna be a candidate for
Vietnam or Watergate
Cause all I wanna do is

Bicycle bicycle bicycle
I want to ride my bicycle bicycle bicycle
I want to ride my bicycle
I want to ride my bike
I want to ride my bicycle
I want to ride it where I like

Pinglan
2006-09-14, 11:54
emmzan: plocka fram din Märta vetja! Det är roligt att cykla tycker jag men inte lika roligt som att springa! Jag saknar löpningen väldigt mycket det måste jag erkänna.....löpning längtar jag efter, jag kan gå en hel dag och längta till löppasset som komma skall...cyklingen längtar jag aldrig efter, det tom känns tråkigt och jobbigt att tänka att jag ska cykla när jag kommer hem....men när jag väl sticker iväg är det ju ganska kul ändå.

Dessvärre dröjer det nog länge innan jag vågar mig på att springa igen. Att sluta springa var avgjort det som fick mina ryggproblem att bli bättre. Ganska så snart efter att jag slutade springa vände det med ryggen....innan hade jag ont varje dag....nu har jag sällan ont....Såhär med facit i handen förbannar jag min dumhet att jag envisades med att fortsätta springa...tänk om jag slutat med det direkt, då hade jag kanske inte behövt hålla uppe med böj och mark såhär länge....men som sagt, det är lätt att vara klok med facit i handen.

Ikväll ska jag köra tunga bänk med fötterna på golvet.....funderar på att köra 5:or eller 3:or tills jag inte orkar längre...känns det dumt i ryggen slutar jag såklart innan det blir för tungt.....

Ironbabe
2006-09-14, 11:58
Hej snygging!

Härligt att se att du kämpar på! Du upphör aldrig att förvåna mig, du är makalös kvinna :bow:

Du som har så mycket engergi kanske kan komma upp till sthlm o passa en liten terrorist så att mammsen kan få träna o vila lite :D
Kram kram

Diana
2006-09-14, 15:11
Wow grattis till den näästan genomförda böjjen :hbang: det där fixar du närsomhelst nu ju, skitbra jobbat! Själv blir man bara frustrerad och irriterad när man pysslar med saker som kräver tålamod. :laugh: hrrm.


Tur att fladdermusen klarade sej helkinnad :D ...mitt första inköp som miljonär: LADA!

Nitrometan
2006-09-14, 15:42
...mitt första inköp som miljonär: LADA!
Tror inte du behöver vara miljonär för att köpa en Lada.

http://judey.dasmirnov.net/lada.jpg

De är rätt billiga.

Pinglan
2006-09-14, 16:30
IRONtheBABEofBABES: tack vännen :love: Naturligtvis ställer jag upp så mamma får lite träningssemester! Säg bara till så kommer jag som ett skott :thumbup:

Diana: tack, ja vi får väl se när bollböjen klaras av....jag lovar att jag ska dokumentera med en bild! Lador finns i olika varianter och prisklasser som sagt var........

Nitro: Har du lyckats fånga en dojo på bild! Det var inte dåligt :D

Nu ska jag träna bänk

Erik__
2006-09-14, 17:24
Nitro: Tack :love: Du är så gullig! Du strör alltid positiva kommentarer omkring dig och du kommer alltid med glada tillrop! Du är en stor tillgång för mig!

LadyG: visst är vi roliga :D

Erik: kolla Nitros länkar

PL-mannen: perfekt! Då hoppas vi att det fortsätter kännas så även när vikterna blir tyngre!


nu blir jag ju bara deprimerad.

Pinglan
2006-09-14, 18:15
Erik: Välkommen i gänget :D

Jaha, då har jag pressat bänkar.....eller....vad är det jag har gjort egentligen.....bänkpress.....pressa bänk.....pressa stång från bänk....ja, det jag gjorde! Jag pressade en stång medan jag låg på en bänk, phu tur att jag kom på det! hade varit pinsamt annars...att inte veta vad man gör....iofs var det nog just det som hände ikväll....jag visste inte vad jag gjorde...eller jag visste egentligen mycket väl vad jag gjorde....det var bara det att jag gjorde fel.....ni ska få se....nej nu kan jag inte skjuta upp det längre...nu måste jag erkänna....

Bänkpress (tävlingsstopp):
20kg 1x10
30kg 1x5
40kg 1x5
45kg 1x5
50kg 1x5
55kg 1x5 och här kände jag att detta var det tyngsta jag skulle klara att lyfta en 5:a på den här gången....jag hade i förväg bestämt mig för att bryta när den sista 5:an kändes tung...men.....

57.5kg 1x3 och detta var faktiskt ganska tungt....jag snedpressade tom lite på sista.....nu var det defenitivt läge att bryta....men.....

60kgx1 och detta var precis max vad jag orkade idag.....varför gör jag såhär tror ni :em: nu känns det visserligen bra i ryggen men vem vet hur det kommer att kännas imorgon....herregud, jag kan ju glömma att vara med på bänk-SM, jag kommer att bänkpressa ihjäl ryggen om jag anmäler mig dit....jag är inte redo, så är det och jag klarar inte att tävla "på skoj" bara...ska det va ska det va ordentligt annars skiter jag i det...jag skiter alltså i det..

Usch, nu måste jag glömma att jag bar mig åt sådär pinsamt illa och därför hoppar vi raskt över till resten av passet

Frontböj:
20kg 1x10
25kg 3x10 Här höll jag mig i skinnet iaf!

Chins:
2xmax

Pushdown:
1x10
1x10
1x5

Drag till hakan:
2x10

Lyft bakåt med stång:
2x10

Skivstångscurl (ryggen mot väggen):
2x10

Pinglan
2006-09-15, 06:21
Puhhh, ryggen klarade av bänkpasset igår! Tur! Däremot har jag träningsvärk i rumpan......av frontböj på 25kg.....jösses :laugh:

Stumpis
2006-09-15, 06:55
Jösses, Pinglan! Redan uppe på 60kg igen... Makalös var det nån som sa, bara att instämma. :bow:

Men... VAR NU RÄDD OM DIG! :)

Börje H
2006-09-15, 07:53
57.5kg 1x3 och detta var faktiskt ganska tungt....jag snedpressade tom lite på sista.....nu var det defenitivt läge att bryta....men.....

60kgx1 och detta var precis max vad jag orkade idag.....varför gör jag såhär tror ni :em: nu känns det visserligen bra i ryggen men vem vet hur det kommer att kännas imorgon....herregud, jag kan ju glömma att vara med på bänk-SM, jag kommer att bänkpressa ihjäl ryggen om jag anmäler mig dit....jag är inte redo, så är det och jag klarar inte att tävla "på skoj" bara...

Ok, då säger vi så. Inse nu fakta och fortsätt med den långsiktiga rehabiliteringen. Det kommer att gå vägen :thumbup:

Eva_E
2006-09-15, 08:34
Puhhh, ryggen klarade av bänkpasset igår! Tur! Däremot har jag träningsvärk i rumpan......av frontböj på 25kg.....jösses :laugh:

Pust! Nu hade du tur!:whipped:

Och frontböjar är en lurig övning...

Och nu är du så god och håller dig i skinnet!!! Basta! Inga fler 60-kg bänkpressar den här månaden åtminstone!

Eva

AFanatic
2006-09-15, 09:03
Nervkittlande berättelse om bänken. :Virro Var försiktig.

Front är en grym övning. :hbang: Visst är det skumt att man kan sänka vikterna med 5-20 kg och få en överdjävlig träningsvärk, sedan höjer man och kör 1-3or och får likadan värk. Fast det värsta är när man inte får ngn träningsvärk alls. :D

Nitrometan
2006-09-15, 10:23
Det kan nog vara ett smart drag att skippa bänk-SM i år.

Bättre att vara hel och kunna tävla mer...

Diana
2006-09-15, 18:19
Gahh skönt att ryggen höll för dej :thumbup:

Snyggt frontat, vikten är ovesäntlig det är värken om räknas!! :D

Diana: tack, ja vi får väl se när bollböjen klaras av....jag lovar att jag ska dokumentera med en bild! Lador finns i olika varianter och prisklasser som sagt var........

Niice *popcorn*

Hehehe får väl snickra ihop nån form av kreation på ute i trädgårn om inte annat.

no1fitness
2006-09-16, 04:46
He he, samma gamla goa Pingla är tillbaka.
Upp på de tunga vikterna och stönig som få. :D

Skriver detta i så gott som varje inlägg : Var rädd om dig ! :love:

Gnusram
2006-09-16, 11:50
Halloj!
Nu så har jag vart här och läst lite också.
Det är det svåraste som finns att vara klok när man tränar med skivstänger men du verkar klara det ganska bra!
Bra jobbat, fortsätt så! :bow:

cam
2006-09-16, 12:51
Hihi, nu var du busig där med bänkpressen! Sån tur att du höll ändå. Skräm oss inte mer nu :nono: :)

Egentligen är jag bara avis på vikterna...

Pinglan
2006-09-17, 16:18
Tack för alla snälla kommentarer :) Ja, det får bli så att jag skippar bänk-SM.....det finns ju ingen anledningen att stressa med tävlandet egentligen...bättre att vara 100% frisk i ryggen när jag drar igång tävlandet igen.

I helgen som gått har det varit fullt upp här hemma. Johan och jag har målat staket hela dagen igår och hela dagen idag....man blir rätt trött på att måla efter så många timmar kan jag säga *spy*

Dessutom har jag skitont i ryggen.....jag visste att jag skulle få ont, det har jag märkt förut att staketmålning är en övning som är rena döden för ryggen....(vi har hållit på ett tag med det där jävla staketet, det är 250m spjälstaket som först har rödmålats 2 ggr och nu till sist har vi målat topparna vita.....på varje jävla spjäla...tänk er själva...många vita toppar blir det.....;) )

Nåja, jag visst att jag skulle få ont och det fick jag...men jag var faktiskt tvungen att hjälpa till att måla, jag kunde ju inte låta Johan göra allt själv då skulle det inte bli klart det här året typ.....nu får jag stå mitt kast och således får jag hoppa över dagens planerade träning...möjligen att jag går en liten sväng med Märta i lugnt tempo för helt stilla är ju inte heller bra att vara.

Vi håller tummarna för att ryggen mår bättre på tisdag när det är dags för styrketräning igen :thumbup:

emmzan
2006-09-17, 17:14
Vi håller tummarna för ryggen.

Staketmålning är bevisligen väldigt farligt. När vi skulle måla om staketet för många herrans år sedan fick mor min fruktansvärda buksmärtor och åkte till sjukhuset som misstänkte blindtarmsinflammation. Det visade sig senare "bara" vara extrem träningsvärk :)

Pinglan
2006-09-18, 08:24
Emmzan: det är helt uppenbart att man ska akta sig för staket!

Usch, min rygg mår inte alls bra! Fortsätter det såhär lär det inte bli några marklyft i morgon, inga bänk med fötterna på golvet heller! Skit också, jag blir så jäkla trött på min veka kropp! Frågan är hur jag ska göra med den planerade mtb-turen ikväll...kanske bäst att hoppa över den också...

-AG-
2006-09-18, 08:40
För att avlasta och stabilisera ryggen skulle du kanske ha tagit på markdräkt och bälte när du målade staketet. Det hade varit en syn. :D

Krya på dig

Nitrometan
2006-09-18, 10:00
Krya på dig!

Hoppas ryggen blir bättre snart.

bubbe
2006-09-18, 13:31
Bråcka loss! :hbang:

eller *grr27* menar jag.

Pinglan
2006-09-19, 06:45
-AG-: nu ska du inte retas *slap* Då kanske jag kontrar med att du borde ha haft de där nya benskydden för marklyft (du vet de där som liknar fotbollsbenskydd) när du sprang i trappan........:D

Nitro: tack :)

bubbe: precis ;)

Ryggstatuset idag är väl ungefär samma som igår :( Känns inte bra alls! Har inte bestämt mig ännu hur jag gör med träningen ikväll....självklart blir det inga marklyft eller bänk med fötterna i golvet men kanske jag ska köra lite sprattelbänk.....vi får se.

stahlberg
2006-09-19, 09:16
Vad du än gör, var försiktig.

Pinglan
2006-09-20, 06:30
Vad du än gör, var försiktig.
Det är jag, jag lovar :)

Ryggstatus idag är bättre än igår....men inte bra ännu....alltså, hade jag vetat att det skulle bli såhär illa med ryggen efter målningen hade jag inte brytt mig om att måla färdigt...jag visste att jag skulle få ont men inte att det skulle bli riktigt såhär jävligt....men nu får jag stå mitt kast.....vila idag också och så ev lite lätt styrka imorgon om det känns bättre....phuuuu, tur att man är så tålmodig....*grr27* *cry* ;)

Nitrometan
2006-09-20, 08:14
Glöm inte bollövningarna. De verkar ha hjälpt din rygg tidigare.

Pinglan
2006-09-20, 09:50
Glöm inte bollövningarna. De verkar ha hjälpt din rygg tidigare.
Bollövningar??????? Bollövningar...har jag aldrig hört talas om *innocent* Hmmmm, kanske ska köra typ lite bollövningar ikväll då ;)

sweetkarolina
2006-09-20, 11:01
Bollövningar??????? Bollövningar...har jag aldrig hört talas om *innocent* Hmmmm, kanske ska köra typ lite bollövningar ikväll då ;)


fotboll kanske??? :)

Pinglan
2006-09-21, 10:20
Karro: fotboll är roligt men inte lär det vara särskilt bra för ryggen ;)

Nej jag gjorde som min idol Nitro påminde mig! Jag körde lite vanliga balansbollövningar igår och det kändes finemang!

Situps på boll:
2x10

Bäckenlyft med fötterna på boll:
2x10

Plankan med fötterna på boll:
2xmaxtid

Knästående på boll:
3xmaxtid

Idag känner jag mig nästan som ny i ryggen...om det beror på bollövningarna eller naturalförloppet låter vi vara osagt! Ikväll blir det iaf lite styrketräning, vi får se vilka övningar det blir!

Nitrometan
2006-09-21, 10:27
Idag känner jag mig nästan som ny i ryggen...om det beror på bollövningarna eller naturalförloppet låter vi vara osagt!
Jag har ingen aning. Jag har bara noterat ett samband mellan att du kör övningar med bollen och att du känner dig bättre i ryggen. Om det är ett orsakssamband eller bara tillfälligheter vet jag inte. Och kan antagligen inte veta heller.

Bra att du är bättre igen!

-AG-
2006-09-21, 10:28
-AG-: nu ska du inte retas *slap* Då kanske jag kontrar med att du borde ha haft de där nya benskydden för marklyft (du vet de där som liknar fotbollsbenskydd) när du sprang i trappan........:D


Touché! :D

Pinglan
2006-09-21, 10:31
Jag har ingen aning. Jag har bara noterat ett samband mellan att du kör övningar med bollen och att du känner dig bättre i ryggen. Om det är ett orsakssamband eller bara tillfälligheter vet jag inte. Och kan antagligen inte veta heller.

Bra att du är bättre igen!
Ja, det är bra att ryggen känns bättre igen! Angående detta med akut smärta och bollövningar så är det nog så att övningarna i sig inte är någon smärtlindrande behandling.....den akuta smärtan blev bättre av vila och av naturalförloppet....i det långa loppet är dock bollövningarna av mycket stor vikt tror jag...för att öka stabiliteten och för att hindra att skadan uppstår igen! I vilket fall som helst så kan vi enas om att bollen är bra :thumbup:

Nitrometan
2006-09-21, 10:43
I vilket fall som helst så kan vi enas om att bollen är bra :thumbup:
Låter bra det. Håll ryggen frisk.

Om jag skulle försöka mig på bollen hade det blivit nåt sånt här:
yxcn8JcBtOs

Semiramis
2006-09-21, 10:56
Bollen är suverän tycker jag. För mig är den nyttig för ödmjukheten också.... jag är inte så elegant.

Pinglan
2006-09-21, 11:54
Nitro: :laugh: Hoppas Erik ser den där, då kanske hans självförtroende ökar igen :D

Semiramis: då är vi två :D

Pinglan
2006-09-21, 17:39
Då har jag börjat känna lite försiktigt på träningen igen då. Ryggen kändes helt stabil och smärtfri under hela passet. Bra!

Bänkpress (fötterna i luften):
20kg 1x10
40kg 1x5
45kg 1x5
50kg 1x5

Smal bänkpress (fötterna i luften):
30kg 1x5
35kg 1x5
40kg 1x5
45kg 1x5

Drag bakom nacke:
1x10
1x10
1x10

Drag mot pannan (kabel):
1x10
2x10

Skivstångscurl (ryggen mot väggen):
1x10
3x5

Situps:
3x15

Kan inte bestämma mig för hur jag ska göra med bänkandet....ska jag börja med det där programmet igen som jag körde förut (innan jag började yra om bänk-SM´s vara eller inte vara) men börja om och lägga upp vikterna efter att köra bänk med fötterna i golvet...jag vill ju inte hålla på och köra bensprattel när det ju gick bra att köra vanliga...eller ska jag göra som jag gjorde förut, innan skadan...köra ett lite tyngre pass+kompl och ett lätt/explosivt pass....å att det ska vara så svårt att bestämma sig *rolleyes*

Erik__
2006-09-22, 17:26
Nitro: :laugh: Hoppas Erik ser den där, då kanske hans självförtroende ökar igen :D

Semiramis: då är vi två :D

haha aldrig haft något egentligen, men jag lyckades stå ofattbara 11sek på knäna efter lite hårdträning!

en sak jag förundras över som, du måste ha en åsnas envihet? de flesta hade ju redan skaffat kaninupfödning och hemmabio vid det här laget för pengarna de fått när de sålt den mytenspunna ladan.

Sukt motiverande asså, nu känner man sig lite gnällig som varit sjuk nån vecka här och där hehe : ) förresten, har inte coleman himself fått ett diskbråck (kanske minns fel)? verkar ju hålla för en del träning heheh : D

Pinglan
2006-09-23, 09:50
Erik: 11 sekunder är inte illa pinkat! Bravo :thumbup: En åsnas envishet....:D jodå det ligger något i det du säger....jag är envis men det är ju bara för att jag älskar min träning så otroligt mycket! Jag älskar att lyfta tunga vikter ffa i böj och mark.....jag vill, jag ska, jag måste få stå på lyftarflaket igen! Jag vet ju dessutom att jag är bra, jag vet att jag är stark och jag vet att jag skulle sopa mattan med hela den svenska dameliten bara jag blir bra i ryggen och får lite tid på mig med utrustningsträning :devil: Blygsam? Ödmjuk? Inte ett dugg ;)

Igår blev det lite bollövningar igen:

Situps på boll:
3x10

Bäckenlyft på boll:
3x10

Plankan med armarna på bollen:
2xmax

Knästående på boll:
2xmax

Ikväll ska vi på kräftskiva (jag ska vara nykter och köra) och imorgon planerar jag att köra knäböj på 30 modiga kilo :thumbup:

Jonna
2006-09-23, 16:48
Jag vet ju dessutom att jag är bra, jag vet att jag är stark och jag vet att jag skulle sopa mattan med hela den svenska dameliten bara jag blir bra i ryggen och får lite tid på mig med utrustningsträning :devil:


Så ska det låta! :thumbup: :D

Nitrometan
2006-09-24, 14:17
jag vill, jag ska, jag måste få stå på lyftarflaket igen! Jag vet ju dessutom att jag är bra, jag vet att jag är stark och jag vet att jag skulle sopa mattan med hela den svenska dameliten bara jag blir bra i ryggen och får lite tid på mig med utrustningsträning
Precis. Du är bäst. Om inte annat så har du en fruktansvärd talang för SL (och säkert OL med).
:bow:

cam
2006-09-24, 14:47
Jag vet ju dessutom att jag är bra, jag vet att jag är stark och jag vet att jag skulle sopa mattan med hela den svenska dameliten bara jag blir bra i ryggen och får lite tid på mig med utrustningsträning :devil: Blygsam? Ödmjuk? Inte ett dugg ;)


Hihi, det är rätta takter :hbang:

Pinglan
2006-09-24, 16:59
Jonna, Nitro, cam: ;)

Idag har jag klyvt ved hela dagen....det är inte lätt att vara rädd om ryggen när man bor på landet *rolleyes* Men det gick bra tack och lov, ryggen känns helt okej! Tränats har det gjort denna underbara kväll, nästan trist att gå in i Ladan när solen skiner så härligt.

Bänkpress (fötterna i golvet, tävlingsstopp):
20kg 1x10
30kg 1x5
40kg 1x5
45kg 1x5
47.5kg 3x5 Kändes bra, lätt och behändigt.

Knäböj:
20kg 1x10
30kg 5x5 Hmmmmmmmmm, jag spyr på dessa fåniga vikter! Jag vet inte hur jag ska kunna hålla mig i skinnet......phuu

Drag till bröst:
1x10
1x10
1x6

Hemliga bänkpressvapnet (herregud det är så hemligt att jag har glömt bort det tills nu.....):
1x10
2x8

Lyft åt sidan i kabel:
3x10

Alt. hantelcurl:
1x10
3x5 Första gången på evigheter jag kör denna övning stående, utan stöd för ryggen. Jag kände dock att min förmåga att stabilisera ryggen har blivit otroligt mycket bättre. jag säger bara en sak: BALANSBOLL :hbang:

Situps:
3x15

Ryggresningar:
3x10

sweetkarolina
2006-09-24, 17:26
Pinglan du är en inspiration att läsa om. Tänk om en annan hade din träningsdiciplin och vilja och inställning!
Kram på dig.



Och jag är inte lite nyfiken på ditt hemliga bänkvapen!

Pinglan
2006-09-24, 18:01
Pinglan du är en inspiration att läsa om. Tänk om en annan hade din träningsdiciplin och vilja och inställning!
Kram på dig.



Och jag är inte lite nyfiken på ditt hemliga bänkvapen!
Tack vännen :love: Jag blir så lycklig varje gång någon skriver att han/hon blir inspirerad av att läsa om min träning! Faktum är ju att det inte är mycket att skriva om nuförtiden (ja träningen alltså) Den här journalen är ju inte fylld av tunga vikter och PB som min förra journal var, ibland känns det meningslöst att skriva om träningen....man undrar om det är någon som bryr sig öht...då är det jättekul att få höra sånt som du skrev nu Karro! Jättekul!

och det hemliga bänkpressvapnet är nog inget vapen öht, bara ett internt skämt mellan några av lyftarna här i journalträsket (Jag själv, Lillgrabben, tp_88 och Nitro bla) Vapnet stavas enarms pushdown i kabel och ska man bli en duktig bänkpressare måste man köra det :D

Lillgrabben
2006-09-24, 18:05
Tack vännen :love: Jag blir så lycklig varje gång någon skriver att han/hon blir inspirerad av att läsa om min träning! Faktum är ju att det inte är mycket att skriva om nuförtiden (ja träningen alltså) Den här journalen är ju inte fylld av tunga vikter och PB som min förra journal var, ibland känns det meningslöst att skriva om träningen....man undrar om det är någon som bryr sig öht...då är det jättekul att få höra sånt som du skrev nu Karro! Jättekul!

och det hemliga bänkpressvapnet är nog inget vapen öht, bara ett internt skämt mellan några av lyftarna här i journalträsket (Jag själv, Lillgrabben, tp_88 och Nitro bla) Vapnet stavas enarms pushdown i kabel och ska man bli en duktig bänkpressare måste man köra det :D


Grymmeövningen numero uno! :Virro

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Triceps/CBOneArmPushdown.gif

Det började med att jag tränade övningen för att råda bot på min svagare högerarm & pinglan, tp & nitro blev så himla imponerade. Inom kort var jag inte längre ensam i kabelträsket....:thumbup:

tp_88
2006-09-24, 18:41
MEN HERREGUD! Här försöker jag toppa inför Bänk-SM men har HELT glömt bort hemliga bänkpressvapnet! *cry*

Det ska bli ändring på det!

EDIT: Kul att du kan marka och böja litegrann igen nu! Skynda långsamt! (jag vet, det är jättesvårt! :))

Nitrometan
2006-09-24, 21:28
MEN HERREGUD! Här försöker jag toppa inför Bänk-SM men har HELT glömt bort hemliga bänkpressvapnet! *cry*
Preciiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis!

Så hemligt är det.

"I could tell you. But then I'd have to kill you!" ;)

Du har några veckor på dig. Sätt igång!

Pinglan: Bänken ser ju riktigt bra ut. Femmor på 47,5... Inte illa.
Du bänkar mer än du böjer!

Pinglan
2006-09-25, 06:32
Lillgrabben: ja det var du som var trendsättaren! Men vi var snabba att haka på :D

Tp_88: Hahaha vilken missär! Tur att du kom ihåg det i tid! Nu lär segern vara din utan några som helst problem :thumbup:

Nitro: Tack! Bänkar mer än jag böjer.....minsann att jag har uppmärksammat det jag med! Jag visste att jag skulle få höra det här så småningom! Varför är jag inte förvånad att det var du som kläckte det först *slap* :D :love:

Ryggen känns bra idag! Puh jag klarde vedklyvning utan men alltså! Det tackar vi för! Ikväll blir det förmodligen mtb.

Nitrometan
2006-09-25, 07:18
Jag tycker det är OK att du bänkar mer än du böjer. Sen i framtiden när du har börjat träna tyngre och böjer 180 eller så... Då tycker jag att det är ännu bättre om du bänkar mer än du böjer!

Kör hårt! Men var rädd om ryggen!

Pinglan
2006-09-26, 06:34
Nitro: jag räknar med att bänka mer än jag böjer även i framtiden :D Siktar på 180-200-180 nästa tävling!

Igår blev det en snabbtur med mtb. Grejen var den att jag hade grymmeträningsvärk i benen!!!! Haha, ja det är sant, det är ju fanimig pinsamt! Nå, jag hade skitont i låren och det planerade intervallpasset i backe var bara att glömma...ja jag gillar att plåga mig själv men det finns gränser även för mig :D Istället bestämde Johan och jag att vi skulle ta en lugn sväng i skogen...bara ta det lugnt liksom...jo tjena! Två tävlingsmänniskor kan inte ta det lugnt tillsammans. Det slutade med att det blev ett ruggigt intervall-lopp av hela skiten....vi turades om att dra upp tempot! Fi fan mina ben :D

Efter detta blev det tjo och tjim på balansbollen:

Situps på bollen:
2x10

Bäckenlyft på bollen:
2x10

Plankan med armdrag:
2x10

Knästående på bollen
3xmax

Stående på bollen:
3xmax Riktigt duktig börjar jag bli! Jag försökte mig på ett par knäböjar på bollen men jag kommer bara halvvägs ner sedan börjar benen att skaka så jag nästan ramlar av ;) Nå, det blir nog bättre bara jag tränar lite mer!

Ikväll blir det bänk och frontböj!

Nitrometan
2006-09-26, 07:56
Här ser du hur du ska göra böj på bollen.

DUgckL0pVfc

Gillar hur han kliver av på slutet.

Pinglan
2006-09-26, 17:13
Nitro: det kunde ha varit jag på bollen......nästan :D

Bänkpress, bänkpress hela dan........

Bänkpress (med stopp):
20kg 1x10
30kg 1x5
40kg 1x5
50kg 3x5 Lätta bandage!

Smala bänkpress:
30kg 1x5
40kg 3x5

Stående militärpress:
20kg 1x5
25kg 1x5
30kg 1x5 Länge sedan jag körde den här övningen. I vissa övningar märks min ökade kontroll på bålstabiliteten bättre än på andra övningar. Detta var en övning där det verkligen märktes hur mycket bättre jag har blivit...jag behövde inte anstränga mig för att stabilisera det liksom skedde automatiskt (som det ska göra, iaf på ryggfriska människor men på mig har det ju inte skett automatiskt på länge) Det är så häftigt, jag har sagt det förut men jag måste tjata om det igen så häftigt tycker jag det är....det bara säger poff eller nåt...poff så har musklerna spänt sig utan att jag behövde tänka på det....poff...

Frontböj:
20kg 1x5
30kg 5x5

Drag bakom nacke:
3x10

Lyft åt sidan i kabel (bakom ryggen):
3x10

Lyft bakåt i kabel:
1x10
2x10

Fetknoppens magövning:
3x10