handdator

Visa fullständig version : Mediciiin!


carlsm
2006-08-19, 15:52
Tja folks!


Jag behöver lite medicinhjälp från nån som kan! :)

Har åkt på nån satans halsinfektion med lite feber och shit sen i tisdags. Efter mycket möda lyckades jag få tid hos läkare igår och till slut medicin idag.

Klacid 500 mg med Klaritomycin som verksamt ämne. Nån antibiotika tror jag.

Ganska snart efter jag tog första pillret runt 14:00 idag kände jag mig bättre, minskad smärta, svullnad, feber osv.

Ikväll kommer ett gäng jobbarkompisar ha och jag vill hemskt gärna vara med och känner att det kanske kan gå men med min otur blir jag nog lagom symptomfri tills imorgon och då är det ju bara ännu en skittråkig dag till att genomlida.

Jag ska ta pillrena två gånger om dan, en på morgonen och en på kvällen.
Nu kommer frågan: OM jag tar ett till redan nu eller ganska snart, kommer det ytterligare minska symptomen???

Till er moralkärringar där ute kan jag säga ett par saker innan era åsikter trillar in: 1. jag smittar inte längre, 2 min avsikt är inte att supa till, vill bara umgås med dem på förfesten innan jag slutar där.

Lasse Kongo
2006-08-19, 15:59
Tja folks!


Jag behöver lite medicinhjälp från nån som kan! :)

Har åkt på nån satans halsinfektion med lite feber och shit sen i tisdags. Efter mycket möda lyckades jag få tid hos läkare igår och till slut medicin idag.

Klacid 500 mg med Klaritomycin som verksamt ämne. Nån antibiotika tror jag.

Ganska snart efter jag tog första pillret runt 14:00 idag kände jag mig bättre, minskad smärta, svullnad, feber osv.

Ikväll kommer ett gäng jobbarkompisar ha och jag vill hemskt gärna vara med och känner att det kanske kan gå men med min otur blir jag nog lagom symptomfri tills imorgon och då är det ju bara ännu en skittråkig dag till att genomlida.

Jag ska ta pillrena två gånger om dan, en på morgonen och en på kvällen.
Nu kommer frågan: OM jag tar ett till redan nu eller ganska snart, kommer det ytterligare minska symptomen???

Till er moralkärringar där ute kan jag säga ett par saker innan era åsikter trillar in: 1. jag smittar inte längre, 2 min avsikt är inte att supa till, vill bara umgås med dem på förfesten innan jag slutar där.

Ring sjukvårdsupplysningen, de är till för att svara på sådant.

Kolo är ett träningsforum vet du...

carlsm
2006-08-19, 16:01
Jo tack jag vet det men det finns säkert lite medcinarkunskap här också, nån sjuksköterska eller så. :)
Men de hade jag faktiskt glömt så tack för tipset, ska ringa!

K9Media
2006-08-19, 16:01
Jo tack jag vet det men det finns säkert lite medcinarkunskap här också, nån sjuksköterska eller så. :)
Men de hade jag faktiskt glömt så tack för tipset, ska ringa!

Håller med.

Men hur många frågor hålls inom träningsramen här egentligen ? :)

Tolkia
2006-08-19, 16:02
Anledningen till att du skall ta en på morgonen och en på kvällen är att koncentrationen av antibiotika skall vara så jämn som möjligt i kroppen hela tiden. Den dos du har fått angiven är lagom för att nå den koncentration som är lagom i ditt fall. Att ta två piller på en gång/tätt efter varandra är alltså ingen vits, utan belastar bara kroppen i onödan. Medicinera som läkaren har ordinerat. För att må så bra som möjligt imorgon: Ta det lugnt idag, och framför allt sov ordentligt i natt.

Tolkia
2006-08-19, 16:03
Ring sjukvårdsupplysningen, de är till för att svara på sådant.

Kolo är ett träningsforum vet du...
Hmmm ...
Är Herkulez en kissballong?

Lasse Kongo
2006-08-19, 16:11
Hmmm ...

sug

carlsm
2006-08-19, 16:16
Jahopp....så var den saken ur världen då. Enligt sjukvårdsupplysningstanten tar det två-tre dagar innan man ska märka nån effekt av själva medicinen.

Antar att det är mitt eget immunförsvar, ibuprofenen, paracetamolet och lite annat jag tagit som piggat upp mig då....

Jag är säkert i fin form imorgon men vad spelar det för roll när det jag ville bli frisk till händer ikväll. :confused: Kul sista vecka på semestern det här...

Lasse Kongo
2006-08-19, 16:18
Jahopp....så var den saken ur världen då. Enligt sjukvårdsupplysningstanten tar det två-tre dagar innan man ska märka nån effekt av själva medicinen.

Antar att det är mitt eget immunförsvar, ibuprofenen, paracetamolet och lite annat jag tagit som piggat upp mig då....

Jag är säkert i fin form imorgon men vad spelar det för roll när det jag ville bli frisk till händer ikväll. :confused: Kul sista vecka på semestern det här...

Jag var genomförkyld sista veckan på semestern, sög... men det hindrade mig inte från att ha kul iaf.

Dör du av att röjja lite ikväll, förmodligen inte ;) så...

carlsm
2006-08-19, 16:23
Jag var genomförkyld sista veckan på semestern, sög... men det hindrade mig inte från att ha kul iaf.

Dör du av att röjja lite ikväll, förmodligen inte ;) så...


Haha, precis så jag brukar resonera!! Problemet är bara att det gjort mig ganska hes så jag ville mest preppa upp mig rejält för att inte känna att det gör ont att prata som vanligt en stund. ;)

scythe
2006-08-19, 16:29
Håller med Tolkia. Om jag var du skulle jag ta läkemedlet enligt ordination.

Alkohol under en kur med antibiotika och är inte farligt, däremot finns risken att du hämmar läkemedlets effekt genom att dricka.

Alkohol och värktabletter, t.ex. Ibuprofen och Paracetamol är ingen bra idé, men det visste du säkert redan.
Känner du dig kry nog att utan värktabletter gå ut (förutsatt att du tänker dricka lite) så tycker jag att du ska göra det, däremot finns risken att du hämmar antibiotikans effekt och därmed kanske inte blir helt återställd (en ny kur kan behövas).

Jag vet att detta var en massa babbel som du inte frågade efter, men som blivande sjuksköterska känner jag ett ansvar att informera. Dessutom tycker jag att det är roligt. :D

carlsm
2006-08-19, 17:01
Jag tog ingen extra Klacid eftersom det inte skulle spela nån roll.

Men däremot har jag valt att strunta i vad som står skrivet på bipacksedlar och även här på forumet om att kombinationen av paracetamol, ibuprofen och alkohol inte är att rekommendera. Det är bara högst temporärt så det lär nog inte vara avgörande för min leverhälsa.


Jag har haft skittråkigt ända sedan i tisdags och varit helt ensam och isolerad men nu vill jag verkligen gå på den där festen en stund så det tänker jag göra (tills rösten ger sig)! :)

Nu återstår bara en dush och lite skönhetsvård, val av kläder, koffeinintag och annat intag som piggar upp, stimulerar, smärthämmar m.m.

Tack för allas er input! :thumbup:

Mental
2006-08-19, 18:12
Jag tog ingen extra Klacid eftersom det inte skulle spela nån roll.

Men däremot har jag valt att strunta i vad som står skrivet på bipacksedlar och även här på forumet om att kombinationen av paracetamol, ibuprofen och alkohol inte är att rekommendera. Det är bara högst temporärt så det lär nog inte vara avgörande för min leverhälsa.


Jag har haft skittråkigt ända sedan i tisdags och varit helt ensam och isolerad men nu vill jag verkligen gå på den där festen en stund så det tänker jag göra (tills rösten ger sig)! :)

Nu återstår bara en dush och lite skönhetsvård, val av kläder, koffeinintag och annat intag som piggar upp, stimulerar, smärthämmar m.m.

Tack för allas er input! :thumbup:


Om du nödvändigt måste supa på smärtstillande så skulle jag rekomendera ibuprofen av de val du har.

Tolkia
2006-08-19, 18:50
Om du nödvändigt måste supa på smärtstillande så skulle jag rekomendera ibuprofen av de val du har.
Exakt. NSAID är inte så jobbiga för levern, man blir mest sur i magen. En alvedon för halsont är dock inget du dör av (i så fall är det av ren spritförgiftning), men undvik att ta mer än 1 g/1000 mg; över maxdos blir det nämligen bara biverkningarna som ökar (maxdos alvedon är väl, om jag inte tar helt fel, 1 g*4 per dag).

carlsm
2006-08-20, 04:40
jag som trodde jag skulle dö av tvärt pga min lilla klena skitröst....preppat med effe, ibuprofen, paracetamol, hostmedicin, koffein å shit. men!!

mitt in på kvällen är det dans på g i lilla lägenheten. jag ställer min öl. dansar med finaste flickan. Hånglar lite trots sjukvarning. Fem minuter senare kolapsar hon, kräks vid sidan av sängen, fem min med flickkompis på toa, helt väck trots allt flickkompisstöd som finns, behöver släpas ut på går'n av oss killar till väntan på ambulans, läggas varsamt på filt på bänk, helt väck men kramar hand iafl på kommando. hemskt. flickkompis indikerar gemensam bantningskur med medel. gråta förtvivlat mot min axel. hålla avsimmad flickas ansikte ok så hon inte kvävs. ambulanspersonal komma och hjälpa. allt e shit....å ja som trodde jag hade det jobbigt. hoppas hon mår bra nu. denna flicka så fin så trots detta hon förtjäna det bästa.......suck hoppas hon mår bra nu.

Angel
2006-08-20, 07:09
Varför blandar du olika smärtstillande medel?

Oj shit, vad va de för bantingskur?

jakke
2006-08-20, 08:04
Varför blandar du olika smärtstillande medel?


Så gör man på sjukhus för att förstärka effekten.. T.ex blandar man morfintabletter med Alvedon

carlsm
2006-08-20, 08:45
Varför blandar du olika smärtstillande medel?

Oj shit, vad va de för bantingskur?


För att jag hade ont i halsen. När jag får det är det inte kul. Vet inte hur det är för andra naturligtvis men för mig är halsfluss ett jävla gissel som gör att jag absolut inte fungerar som jag ska. När jag väl masar mig iväg till läkaren får jag på sin höjd fem minuter med doktorn och kanske ett antibiotikarecept om jag har tur och glömmer alltid att fråga om nåt smärtstillande som faktiskt funkar.:Virro

Jag skickade sms till en tjej som följde med henn i ambulansen men har inte fått svar så jag måste ringa och kolla lite senare. Fan det var verkligen inte kul alltså. Hoppas verkligen det inte var nån bantningsgrej egentligen, hon e lång och precis lagom som hon är, stackarn.