handdator

Visa fullständig version : Hjälp med schema


Peran
2006-08-19, 12:56
Jag håller på att sätta ihop ett schema som ska innehålla 5 olika pass (träning mån-fre och vila lör-sön)

Dom muskelgrupperna som jag ska fördela ut på dagarna är:
Rygg
Ben
Vader
Bröst
Biceps
Triceps
Traps
Axlar
Mage

Jag tänkte köra magen 2ggr/vecka så de kommer att bli 2 muskelgrupper till varje pass. Vad jag behöver hjälp med är att sätta ihop det till ett bra schema.

Jag har funderat på det här upplägget

Mån:Ben + Vader
Tis:Rygg + Mage
Ons:Bröst + Traps
Tors:Axlar + Biceps
Fre:Triceps + Mage

Hur verkar det? Nåt som jag bör ändra på?
Ge gärna förslag om ni har en bättre variant på schemat.

Jorgen
2006-08-19, 13:00
Hur länge har du tränat?

Peran
2006-08-19, 13:04
Snart 1 år

Edit: 1år av seriösare styrketräning, innan dess har jag hållt på med fotboll,innebandy och hockey.

delta_mats
2006-08-19, 13:08
Jag håller på att sätta ihop ett schema som ska innehålla 5 olika pass (träning mån-fre och vila lör-sön)

Dom muskelgrupperna som jag ska fördela ut på dagarna är:
Rygg
Ben
Vader
Bröst
Biceps
Triceps
Traps
Axlar
Mage

Jag tänkte köra magen 2ggr/vecka så de kommer att bli 2 muskelgrupper till varje pass. Vad jag behöver hjälp med är att sätta ihop det till ett bra schema.

Jag har funderat på det här upplägget

Mån:Ben + Vader
Tis:Rygg + Mage
Ons:Bröst + Traps
Tors:Axlar + Biceps
Fre:Triceps + Mage

Hur verkar det? Nåt som jag bör ändra på?
Ge gärna förslag om ni har en bättre variant på schemat.


Mån: Ben + Vader
Tis: Bröst + Biceps + Mage
Ons: Vila
Tor: Rygg/Traps + Mage
Fre: Axlar + Triceps

En vilodag mitt i veckan. Vad tror du om det?

Peran
2006-08-19, 15:45
Frågan är om det behövs en vilodag mitt i veckan? Blir det för mycket för kroppen att köra 5 dagar i rad? För om det inte är något problem så kör jag gärna mån-fre. Jag tycker verkligen de är kul med träningen så jag vill träna så ofta som möjligt :)

L-Sami
2006-08-19, 15:48
Frågan är om det behövs en vilodag mitt i veckan? Blir det för mycket för kroppen att köra 5 dagar i rad? För om det inte är något problem så kör jag gärna mån-fre. Jag tycker verkligen de är kul med träningen så jag vill träna så ofta som möjligt :)

Kroppen måste återhämta också ibland :) . Om du kör 5 dar i veckan, så kommer du inte kunna köra lika hårt och intensivt. Det är viktigt att ha kul också, men du kanske inte får samma resultat om du kör 5 dagar i rad.

Peran
2006-08-19, 16:04
Okej så det är alltså inte rekommenderat att köra 5 dagar i sträck?
Då kanske man kan lägga in ett konditionspass mitt i veckan istället? Eller är det total vila från fysisk aktivitet som gäller? (tänker ju hursomhelst vila lördag och söndag också)

Jorgen
2006-08-19, 16:06
Okej så det är alltså inte rekommenderat att köra 5 dagar i sträck?
Då kanske man kan lägga in ett konditionspass mitt i veckan istället? Eller är det total vila från fysisk aktivitet som gäller? (tänker ju hursomhelst vila lördag och söndag också)
Tja, vissa orkar köra fem dagar i sträck. Andra inte.
Jag skulle inte rekomendera det.

delta_mats
2006-08-19, 16:12
Frågan är om det behövs en vilodag mitt i veckan? Blir det för mycket för kroppen att köra 5 dagar i rad? För om det inte är något problem så kör jag gärna mån-fre. Jag tycker verkligen de är kul med träningen så jag vill träna så ofta som möjligt :)


Jag personligen skulle uppleva det som alltför jobbigt. Det beror ju en del på hur träningen ser ut också. Men 4 dagar i veckan är absolut inte sämre än 5 dagar i veckan.

Peran
2006-08-19, 17:06
Okej men då blir det kanske 4 styrkepass/vecka. Men vad säger ni om att lägga in ett konditionspass på onsdag? Hinner kroppen återhämta sig tillräckligt ändå?

Jorgen
2006-08-19, 17:25
Jag personligen hade vilat. Men testa och se hur det känns med kondition på onsdagen. Funkar det så funkar det.

Peran
2006-08-20, 10:37
En till fråga: Ungefär hur många set/muskelgrupp bör jag köra varje vecka för att musklerna ska utvecklas i hyffsat tempo. Som jag har tänkt nu så kommer det att bli ungefär 10set per muskelgrupp och vecka, för lite?

Jorgen
2006-08-20, 10:50
Det finns inget exakt svar på den frågan.
Testa dig fram helt enkelt. Tycker du att det känns lagom med tio set så kör på det. Tycker du att det känns mycket så dra ner på det lite och tycker du att det känns för lite så öka.

Peran
2006-08-20, 11:04
Okej jag vet att det varierar men jag kräver inget exakt svar. Mer en fingervisning om vad som är lagomt. Hur mycket har ni kört och brukar ni köra när det ger resultat? 5-10set? 10-15? 15-20?

Jorgen
2006-08-20, 11:07
3-30 set har jag legat på. Allt har fungerat olika bra under olika perioder.