handdator

Visa fullständig version : Säga upp sig fort som fan


o.z.z
2006-08-19, 12:32
Just nu jobbar jag som budbilschaufför i Gbg, jag är provanställd tom 2006-09-30. Igår fick jag ett samtal från en skola i Sthlm där jag kommit in som reserv på en utbildning som börjar den 2006-09-04. SÅ nu måste jag flytta och säga upp mig från jobbet inom någon vecka, kan de börja jävlas med mig bara för att det står på anställningsavtalet att provanställningen gäller till 2006-09-30? det står ingenting om hur lång uppsägningstid det är.

dynamo
2006-08-19, 12:44
Vet inte om det alltid är så, men det brukar vara 1 månads uppsägningstid på provanställningar.

o.z.z
2006-08-19, 12:46
vad kan de göra om jag rakt av vägrar fortsätta jobba? för det kommer jag göra...kan inte missa denna chansen.

myggan
2006-08-19, 12:52
vad kan de göra om jag rakt av vägrar fortsätta jobba? för det kommer jag göra...kan inte missa denna chansen.

Säg som det är till dom och hoppas att dom förstår.
Rent teoretiskt vet jag inte vad dom kan göra. Dom kan ju inte tvinga dig att jobba i vilket fall.

Kaew
2006-08-19, 12:57
Hehe snälla dom kan inte och kommer inte göra någonting. Säg som det är, och säg upp dig!

scythe
2006-08-19, 12:58
Ta bussjäveln och plöj rätt igenom avenyn.

Skämt åsido, jag håller med Myggan.

internethjälten
2006-08-19, 12:59
vad kan de göra om jag rakt av vägrar fortsätta jobba? för det kommer jag göra...kan inte missa denna chansen.

De kan behålla den resternade lönen som inte är utbetald
samt även innestående semesterersättning.

thezet
2006-08-19, 13:00
det står ingenting om hur lång uppsägningstid det är.
Då gäller ingen uppsägningstid.

dynamo
2006-08-19, 13:02
Om de inte är förstående alls lär det också innebära att du inte vill använda dem som referenser när du senare söker nytt jobb.

ante
2006-08-19, 13:06
Jag tror:

Under en provanställning kan de sparka dig när som helst, så du borde egentligen kunna dra när som helst också. Tiden provanställningen går ut är en deadline när din provanställning övergår till tillsvidareanställning.

Empe
2006-08-19, 13:06
Man har ju rätt till ledighet för studier. Jag vet dock inte hur det fungerar när det är en provanställning. Men å andra sidan så borde det inte vara någon uppsägningstid om det bara är en provanställning.

jakke
2006-08-19, 13:11
Man har ju rätt till ledighet för studier. Jo fast du kan inte komma några veckor innan....Saknar folk på kolla SUNT FÖRNUFT?

dynamo
2006-08-19, 13:14
Verkar som att det är så här:
Lagen säger att man inte har någon uppsägningstid om man säger upp sig som provanställd, däremot om det finns kollektivavtal som säger att det är 1 månad, så är det en månad.

Från arbetsgivarens sida ska de meddela minst 14 dagar innan vid provanställning, om det inte finns ett kollektivavtal som säger annat.

Här stod det lite grann om det:
http://content.jobline.se/77_sv_pf.asp


Alltså, ingen uppsägningstid om inte annat avtalats, direkt mellan dig och dem eller genom kollektivavtal.

Googla lite på provanställning och uppsägningstid hittar du en del intressant läsning.

Cilia
2006-08-19, 13:15
Jag tror:

Under en provanställning kan de sparka dig när som helst, så du borde egentligen kunna dra när som helst också. Tiden provanställningen går ut är en deadline när din provanställning övergår till tillsvidareanställning.
Nu har jag semester och är lite trög
men visst är det så med provanställning att den är som visstidsanställning?
dvs den gäller tills det datum som står på kontraktet och dom kan inte sparka honom under den tiden alltså innan och han kan eg inte säga upp sig innan heller.

Däremot så skulle jag som arbetsgivare inte stå ivägen för någons framtidsplaner när det bara gäller en provanställning och personen inte vill fortsätta ändå utan försöka lösa det så smidigt som möjligt.

thezet
2006-08-19, 13:17
6 § 3 st LAS:

Om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång.

o.z.z
2006-08-19, 13:18
ok tack för svaren!...får ta ett snack med lagerchefen på måndag och säga upp mig. Känns faktiskt lite taskigt att bara sticka sådär snabbt eftersom de inne på lagret varit så schyssta...men men man måste ju tänka lite på sin framtid också.

dynamo
2006-08-19, 13:22
Nu har jag semester och är lite trög

Nähä? :D

kharon
2006-08-19, 14:00
Snacka med bossen!

Jag gissar på att du kan säga upp dig efter varje arbetsdag vid provtidsanställning. Så var det i mitt fall.

myggan
2006-08-19, 14:20
ok tack för svaren!...får ta ett snack med lagerchefen på måndag och säga upp mig. Känns faktiskt lite taskigt att bara sticka sådär snabbt eftersom de inne på lagret varit så schyssta...men men man måste ju tänka lite på sin framtid också.

Om dom är schyssta så är det nog inga som helst problem.

I 9/10 fall så är nog chefen högst förstående.

NiXPhoenix
2006-08-19, 14:34
ok tack för svaren!...får ta ett snack med lagerchefen på måndag och säga upp mig. Känns faktiskt lite taskigt att bara sticka sådär snabbt eftersom de inne på lagret varit så schyssta...men men man måste ju tänka lite på sin framtid också.



Du kan väl jobba hela nästa vecka i alla fall?
Om chefen tycker det vore bra dvs, så har du större chans att få bra referenser från dem.

Lodiz2
2006-08-19, 15:14
Jag tror:

Under en provanställning kan de sparka dig när som helst, så du borde egentligen kunna dra när som helst också. Tiden provanställningen går ut är en deadline när din provanställning övergår till tillsvidareanställning.

på min provanställning så var det 2 veckor

Köttbullen
2006-08-19, 15:44
sluta för fan, du kör budbil.
vad har du o förlora, du lär ju aldrig få jobba där igen men...

ALEXPALEX
2006-08-19, 16:13
1. snacka med din chef!

2. Vad man som arbetsgivare kan göra är att dra av lön motsvarande uppsägningstiden fram till det datum som du slutar jobba, dvs om du slutar den 3/9 och har en månads uppsägningstid så kan de dra av lön som du jobbat in från den 3/8. Om det är vanligt på ditt företag med folk som säger upp sig innan de egentligen ska så kommer de med stor sannolikhet att dra av lön för dig.

3. Uppsägningstid har alla oavsett om det är en provanställning eller ej. Oftast står den inte på anställningsbeviset (som jag hoppas att du har) utan är reglerad enligt kollektivavtal.

shadowfire
2006-08-19, 17:48
1. snacka med din chef!

2. Vad man som arbetsgivare kan göra är att dra av lön motsvarande uppsägningstiden fram till det datum som du slutar jobba, dvs om du slutar den 3/9 och har en månads uppsägningstid så kan de dra av lön som du jobbat in från den 3/8. Om det är vanligt på ditt företag med folk som säger upp sig innan de egentligen ska så kommer de med stor sannolikhet att dra av lön för dig.

3. Uppsägningstid har alla oavsett om det är en provanställning eller ej. Oftast står den inte på anställningsbeviset (som jag hoppas att du har) utan är reglerad enligt kollektivavtal.
ÄNTLIGEN ett bra inlägg istället för att massa bara gissar hejvilt eller utgår från sin egen erfarenhet.

Alla har olika förutsättningar för att få förkortad uppsägningstid, det kan bero på vilket yrke man har, hur stort "manbortfall" det blir, vilket ansvar man har osv. Vad blir konsekvenserna?

Sett från andra sidan så kan jag säga att släppa en medarbetare för tidigt utan en ersättare kan kosta ett företag hundratusentals kronor, så det är inte "bara" som chef att låta folk gå hur som helst. Däremot försöker man alltid göra sitt yttersta för att lösa det för medarbetare.
I vissa fall har jag haft medarbetare som har fått kommit in o jobbat dubbelt, dvs de har haft en helgtjänstgöring där jag inte kunnat lösa det på annat sätt än att medarbetaren har fått komma in o jobba den helgen, men det har jag också kompenserat med olika medel.

Summa sumarum, tro inte att det är en "rättighet" att alltid få förkortad uppsägningstid, men det händer rätt så ofta att man kan komma överens med sin arbetsgivare så att båda blir nöjda.

Baha
2006-08-19, 18:15
får du inte slutat tidigare är det ju bara att sjukskriva dig och börja kursen iaf oxå så.

inte fint, men bättre än bara dra så dom kan innehålla lön o skit.

o.z.z
2006-08-19, 18:23
får du inte slutat tidigare är det ju bara att sjukskriva dig och börja kursen iaf oxå så.

inte fint, men bättre än bara dra så dom kan innehålla lön o skit.
ja eller ta semester, har rätt till 25 dagar. typ 1 vecka betald eller nått eftersom jag bara jobbat där sen 4e april 2006.

shadowfire
2006-08-19, 18:48
ja eller ta semester, har rätt till 25 dagar. typ 1 vecka betald eller nått eftersom jag bara jobbat där sen 4e april 2006.
Har rätt till semester ja, men även det styrs av lagar o förordningar (semesterlagen:1978 samt kollektivavtal) huruvida du kan ta ut den eller inte. Det är inte bara o säga att du vill ha semester o sen skita i vad arbetsgivaren säger :)

Kör på att få chefen o gå med på förkortad uppsägningstid och så tar du ut semesterdagarna i pengar ist.

o.z.z
2006-08-20, 00:37
fan nu börjar jag tveka om jag ska säga upp mig och flytta till sthlm...trivs så bra här i Gbg, och att lämna allt man byggt upp här känns inte heller så kul. Det är säkert en bra utbildning, men vetifan om jag orkar plugga i 2 år.

Jag behöver lite kloka råd av er!

Callister
2006-08-20, 01:10
Vad e det för nåt du kommit in på? Distans går inte? :)

o.z.z
2006-08-20, 01:25
Vad e det för nåt du kommit in på? Distans går inte? :)
Tv-Produktion, det är en Ky-utbildning. Går ej att läsa distans.

Callister
2006-08-20, 01:27
Tv-Produktion, det är en Ky-utbildning. Går ej att läsa distans.
Well låter ju inte så värst intressant men du kanske gillar sånt. ;) Om du tvekar det minsta så gör det inte! Hemma är alltid bäst..

o.z.z
2006-08-20, 01:29
Well låter ju inte så värst intressant men du kanske gillar sånt. ;) Om du tvekar det minsta så gör det inte! Hemma är alltid bäst..
ja annars skulle jag antagligen inte sökt;)

Callister
2006-08-20, 01:34
ja annars skulle jag antagligen inte sökt;)
http://smilies.vidahost.com/contrib/ruinkai/biggrimjackbox.gif

Yes
2006-08-20, 01:40
Tv-Produktion, det är en Ky-utbildning. Går ej att läsa distans.
På Nackademien?

Jag vet inte hur bra just den utbildningen är, men om det är något du vill jobba med tycker jag du skall satsa på den. Har en polare som läser "Digital Graphics"(eller vad den nu heter) där och den verkar iaf hålla riktigt hög standard. Efter bara ett år ligger han på klart professionell nivå, utan att ha hållt på med något sånt innan(fast han har också ett stort överskott på talang). Håller tv-produktionsgrejen samma standard lär du få en bra utbildning.

o.z.z
2006-08-20, 01:45
På Nackademien?

nej det är KYTV Tv-produktion på medieinstitutet som jag kom in på.

Allan
2006-08-20, 09:06
6 § 3 st LAS:

Om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång.

Det är vad som gäller. Det är sällan man har andra skrivningar rörande provanställning.

allan

Pellefant
2006-08-20, 09:15
Åk! Annars kommer du ångra dig grymt mycket i vinter när du kör runt i snöslasket med budbilen.

AlexGBG
2006-08-20, 10:13
vilken firma jobbar du på?
arbetstider?
lön?
möjlighet till arbetstid?

jag behöver ett nytt jobb snart tror jag, jobbar hellre dagtid nämnligen :)

o.z.z
2006-08-20, 10:32
vilken firma jobbar du på?
arbetstider?
lön?
möjlighet till arbetstid?

jag behöver ett nytt jobb snart tror jag, jobbar hellre dagtid nämnligen :)
8-17
under 20 000:-
vad jobbar du med?

AlexGBG
2006-08-20, 11:53
8-17
under 20 000:-
vad jobbar du med?

kör hemglassbil, skönt och roligt jobb å bra betalt men tyvärr är man inte hemma förän 22 varje dag vilket kan vara lite ansträngande på den sociala fronten då de flesta andra jobbar "vanliga" tider..
och en stor fördel är att man kan träna på morgonen då det inte är så mkt folk på gymet.
nackdelen där är ju att det är färre heta flickor att kolla på.

o.z.z
2006-08-20, 12:01
kör hemglassbil, skönt och roligt jobb å bra betalt men tyvärr är man inte hemma förän 22 varje dag vilket kan vara lite ansträngande på den sociala fronten då de flesta andra jobbar "vanliga" tider..
och en stor fördel är att man kan träna på morgonen då det inte är så mkt folk på gymet.
nackdelen där är ju att det är färre heta flickor att kolla på.
arbetstider 13-22 eller?
vad ligger lönen på ungefär?
vilka områden kör du?

o.z.z
2006-08-20, 12:34
ähh nu har jag bestämt mig...jag stannar i Göteborg, tycker det känns mest "rätt"

AlexGBG
2006-08-20, 12:34
arbetstider 13-22 eller?
vad ligger lönen på ungefär?
vilka områden kör du?

23k före skatt om man inte jobbar helger, 28 om man jobbar 4 helger, plus övertid med obtillägg vilket jag kommer att få ut en massa extra på denna lön :D

jag kör massa olika, bergsjön, bjöndammen, furulund, kärna, tega, bohus, surte, alvhem, skepplanda, kvillebäcken, kållered, linnarhult, hjällbo, agnesberg, gårdsten, aplared, målsryd, bollebygd, sandared, olsfors är väl dom ställen jag kör på :)

AlexGBG
2006-08-20, 12:35
ähh nu har jag bestämt mig...jag stannar i Göteborg, tycker det känns mest "rätt"

det var det värsta, är det regnet som nästan vräker ner just nu som lockar?

o.z.z
2006-08-20, 12:37
det var det värsta, är det regnet som nästan vräker ner just nu som lockar?
faan nu ångrade jag mig:laugh: nää jag diggar Göteborg för mycket faktiskt, förutom det pissiga vädret.

o.z.z
2006-08-20, 12:39
23k före skatt om man inte jobbar helger, 28 om man jobbar 4 helger, plus övertid med obtillägg vilket jag kommer att få ut en massa extra på denna lön :D

jag kör massa olika, bergsjön, bjöndammen, furulund, kärna, tega, bohus, surte, alvhem, skepplanda, kvillebäcken, kållered, linnarhult, hjällbo, agnesberg, gårdsten, aplared, målsryd, bollebygd, sandared, olsfors är väl dom ställen jag kör på :)
Det var schysst lön, levererar du till typ ICA mm eller kör du runt med de små glassbilarna och spelar den där jobbiga truddelutten.

AlexGBG
2006-08-20, 12:42
Det var schysst lön, levererar du till typ ICA mm eller kör du runt med de små glassbilarna och spelar den där jobbiga truddelutten.

jobbig trudelutt?? jahaa, den signalen menar du ;)
jag kör hemglass, med trudelutt :P

o.z.z
2006-08-20, 12:44
jobbig trudelutt?? jahaa, den signalen menar du ;)
jag kör hemglass, med trudelutt :P
behövs bara b-kort för de bilarna ni kör va? vet du om de leter efter nytt folk? Kollade på deras hemsida men där fanns inga lediga tjänster. Jobbar som budbilschaufför just nu, men tycker det är för dåligt betalt.

AlexGBG
2006-08-20, 12:47
behövs bara b-kort för de bilarna ni kör va? vet du om de leter efter nytt folk? Kollade på deras hemsida men där fanns inga lediga tjänster. Jobbar som budbilschaufför just nu, men tycker det är för dåligt betalt.

vad jag vet så letar dom inte efter nytt folk, jag är inte ens fastanställd men hoppas på att jag får nån slags fast anställning snart så man får lite trygghet i vardagen.

du har pm..

michael
2006-08-20, 12:49
Eller om du vill jävlas med dom så sjukskriver du dig resterande period av anställningen och kasserar ut lön samtidigt som du flyttar och börjar plugga =)

o.z.z
2006-08-20, 12:56
Eller om du vill jävlas med dom så sjukskriver du dig resterande period av anställningen och kasserar ut lön samtidigt som du flyttar och börjar plugga =)
"ähh nu har jag bestämt mig...jag stannar i Göteborg, tycker det känns mest "rätt"

jag ska alltså stanna kvar på jobbet