handdator

Visa fullständig version : Jag blir snurrig - vilken mängd reps bygger bäst? Är nybörjare.


Pär__
2006-08-18, 23:36
Läser i forumen att det ska tränas hårt och många reps med variation för att bygga muskler bäst?

Själv tycker jag att man kan köra fler reps på tex mage än armar(biceps, triceps)
bör man köra fler reps på någon muskel ? hur många olika övningar per muskel/dag låter lämligt?

Vad låter bra och hur många sätt bör jag köra?. jag är relativt ny med träning hållt på ca 2 månader med mål att bygga och må bra!

om jag kör hårdare bör jag vila längre?

spelar volleyboll 2 ggr/vecka

bör 2 helkropps träningspass i veckan räcka då?

hur bör jag sprida ut dem? styrketräningen ligger nog 3ggr hårdare än volleyboll då det inte är jätte seriöst.
så en ledig dag efter varje styrkepass borde kasnke räcka?:)

mangs
2006-08-18, 23:48
Hej,

Börja med att kolla in de olika träningstipsen i Best of- och då speciellt:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

och

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=42583

Om du samtidigt kör annan träning så låter två helkroppspass i veckan som en vettig start och precis som du säger själv så kanske det kan vara smart att planera in vilodagarna efter styrkedagarna.

Det finns hur mycket som helst att lära men börja med att hålla det basic och kör på. När du hållt på en tid och fattat tycke så kan du variera dig lite och prova vad som funkar bäst för dig men att sköta kosten och att köra träningen regelbundet kommer ge dig resultat men förvänta dig inte att se ut som Arnold inom en vecka utan det tar massvis med år innan man blir "stor". Lycka till!

pragmatist
2006-08-19, 05:16
Det är en omdiskuterad fråga om vissa muskelgrupper "behöver" högre reps än andra, och en viss logik finns det ju bakom tanken att det stämmer. Muskelfibersammansättningen i de olika muskelgrupperna tenderar skilja sig åt, och då kan man ju tycka att det är rimligt att träna dem med fokus på olika antal reps också (många snabba fibrer = tyngre vikt och färre reps, många långsamma fibrer = lättare vikt och fler reps). Ett typexempel skulle kunna vara soleus, en av vadmusklerna, som vanligen innehåller många långsamma fibrer och därför svarar bättre på fler reps. Detsamma skulle kunna gälla magen, lårens framsida, biceps o.s.v. medan t.ex. lårens baksida och triceps har mer snabba fibrer och därför bör tränas med tyngre vikter.

Jag vet inte hur väl det är belagt det är att det faktiskt förhåller sig på det sättet att en muskel svarar bättre på fler reps om den innehåller mer långsamma fibrer men det finns ju gott om anekdotmässigt stöd för det från byggarvärlden. Det är också vetenskapligt demonstrerat att t.ex. vaderna svarar sämre på styrketräning än vad lårmusklerna gör vid samma typ av belastning, troligen på grund av att vaderna domineras av långsamma muskelfibrer.

Generellt tycker väl jag att alla muskelgrupper mår bra av att man varierar antalet repetitioner och tränar med både högre och lägre repetitionstal emellanåt, d.v.s. att man inte snöar in på att ett visst antal reps eller set "bygger bäst".

Sniggel
2006-08-19, 11:31
Sen brukar det även påstås att de snabba fibrerna är de som har störst potential att växa och därför ska man alltid eftersträva att stimulera dessa fibrer vilket man gör med tung belastning, oavsett vilken muskel det är, de olika musklerna har helt enkelt olika förutsättningar för tillväxt.
Detta är spekulationer dock, men ville bara belysa det från synpunkten som säger tvärtom till det pragmatist tog upp så att man inte tror att det ena eller det andra är sanningen(tm).
En sak är säker dock, det går att ändra en muskels fibersammansättning.

Fjod0r
2006-08-19, 15:58
Jag skulle tro att en blandning eller om du så vill varvning av reps i perioder är det mest optimala. Tex vecka1 5reps, vecka2 7reps, vecka3 9reps, vecka 1.