handdator

Visa fullständig version : PUK-kod till mobilen...


Mikeman
2006-08-18, 23:08
Jag fick blackout när jag skulle slå in pin-koden på mobilen och gjorde fel 3 ggr. Nu är simkortet låst och fanskapet vill ha en PUK-kod.

Frågan är: Var får jag tag på den koden?

Jag har inte kvar några papper på telefonen då den är gammal som trollet.

Garnax
2006-08-18, 23:12
Jag fick blackout när jag skulle slå in pin-koden på mobilen och gjorde fel 3 ggr. Nu är simkortet låst och fanskapet vill ha en PUK-kod.

Frågan är: Var får jag tag på den koden?

Jag har inte kvar några papper på telefonen då den är gammal som trollet.

Ja det logiska är att fråga kollo, och det var nästan rätt. Kolos support
kan mycket...Men din PUK-kod kan vi inte.

Så vad blir då nästa mindre logiska alternativ?

Ahh, supporten för vilket företag du nu har :)

martin_vbg
2006-08-18, 23:19
Jag fick blackout när jag skulle slå in pin-koden på mobilen och gjorde fel 3 ggr. Nu är simkortet låst och fanskapet vill ha en PUK-kod.

Frågan är: Var får jag tag på den koden?

Jag har inte kvar några papper på telefonen då den är gammal som trollet.

Har du Telia vänder du dig till närmsta Telia-butik och medhaver legitimation så fixar dom det med en gång. Det går säkert hos andra operatörer men de har oftast inga butiker i mindre städer, kollade aldrig var du kom ifrån och orkar inte gå tillbaka :)

Om du har annan operatör eller inte har närhet til Telia-butik så ring supporten så skickar de ut ett papper på din PUK/PIN till din folkbokföringsadress.
Om du inte har registrerat ditt kort så är det bara att kasta skiten och starta upp ett nytt nummer.

/Martin

Mikeman
2006-08-18, 23:24
Har comvic och bor i Gbg. Bäst för dom att kundservice har öppet imorgon annars blir jag ilsk!

Jaja, tack för hjälpen.

martin_vbg
2006-08-18, 23:25
Har comvic och bor i Gbg. Bäst för dom att kundservice har öppet imorgon annars blir jag ilsk!

Jaja, tack för hjälpen.

Det är möjligt att du kan gå till en ÅF för comviq, frågan är om de har rättigheter till att göra sånt. Men ring ner till en Phone house butik eller nåt och fråga om de kan göra det.

LadyG
2006-08-18, 23:51
Comviq/Tele2 kan visst ersätta SIM-kort som låsts eller blivit förstört. Men man ska kunna verifiera att man är ägare till numret, dvs kunna rabbla cirka tio nummer man själv ringt upp och tio nummer som du blivit uppringd av på det nummer det gäller.

När min telefon blev stulen spärrade de mitt gamla SIM-kort på min begäran och skickade ett nytt, efter ett förhör om just sådana saker. De kan se även hemliga nummer, men de bekräftar inte om du säger rätt eller ej.

martin_vbg
2006-08-18, 23:59
Comviq/Tele2 kan visst ersätta SIM-kort som låsts eller blivit förstört. Men man ska kunna verifiera att man är ägare till numret, dvs kunna rabbla cirka tio nummer man själv ringt upp och tio nummer som du blivit uppringd av på det nummer det gäller.

När min telefon blev stulen spärrade de mitt gamla SIM-kort på min begäran och skickade ett nytt, efter ett förhör om just sådana saker. De kan se även hemliga nummer, men de bekräftar inte om du säger rätt eller ej.

Ja har jag sagt något annat?
Det jag menade var att om han ville ha PUK-en direkt så kan han bege sig till närmsta ÅF-butik. Om man har registrerat kontantkortet eller om man har ett abonnemang ska kundtjänsten kunna skicka ut koden till folkbokföringsadressen antar jag, utan att ange vilka man ringt till. Nu var det ju inte försvunna simkort det var tal om utan ett spärrat sim som behöver PUK.

Det här med dolda nummer och att kundtjänsten skulle kunna se dom tror jag inte ett ögonblick på att de kan se. Sånt är hemligt och för att någon överhuvudtaget ska få ge ut/se ett hemligt nummer så måste en polisanmälan göras.

Jag är inte 100%igt säker på allt jag skrivit i det första stycket iom. att jag inte jobbar på comviq och inte använder det själv men det är så de andra operatörer jobbar iaf.

Herkulez
2006-08-19, 09:41
Ja det logiska är att fråga kollo, och det var nästan rätt. Kolos support
kan mycket...Men din PUK-kod kan vi inte.

Så vad blir då nästa mindre logiska alternativ?

Ahh, supporten för vilket företag du nu har :)
ja som du ser så postar han inlägget kl 00 och som du säkert med förstår så har supporten nog stängt då så lägg ner din jävla attityd.

LadyG
2006-08-19, 12:18
Det här med dolda nummer och att kundtjänsten skulle kunna se dom tror jag inte ett ögonblick på att de kan se. Sånt är hemligt och för att någon överhuvudtaget ska få ge ut/se ett hemligt nummer så måste en polisanmälan göras.


Kundtjänst kan se hemliga telefonnummer. De kan inte lämna ut dem bara. Stor skillnad.

Eftersom jag både jobbat med det hos Telia och fått det verifierat hos Tele2 när min telefon blev stulen så vet jag att det stämmer hos båda kundtjänsterna dessutom.

haiduc
2006-08-19, 12:55
Har man comviq är det bara att ringa till dem så får man puk-koden, de brukar fråga när man laddade på kortet senast och om man kan nämna nåt nummer man ringer ofta.. Så gör alltid jag iaf för jag glömmer alltid koden och så har jag puk-koden uppskriven i mobilen där den inte hjälper mkt.. En gång råkade jag spärra en kompis telefon, ringde och fick hennes puk då, så inte så svårt :)

martin_vbg
2006-08-19, 15:08
Kundtjänst kan se hemliga telefonnummer. De kan inte lämna ut dem bara. Stor skillnad.

Eftersom jag både jobbat med det hos Telia och fått det verifierat hos Tele2 när min telefon blev stulen så vet jag att det stämmer hos båda kundtjänsterna dessutom.

Är det verkligen så, jag trodde ingen kunde få tag i sånt. Tänk om det jobbar någon idiot på ktj och får reda på hemliga nummer. Det kan ju inte stämma.

LadyG
2006-08-19, 18:38
Är det verkligen så, jag trodde ingen kunde få tag i sånt. Tänk om det jobbar någon idiot på ktj och får reda på hemliga nummer. Det kan ju inte stämma.

Du säpo-kollas innan du ens får komma i närheten av de där systemen. Dessutom skriver du under ett avtal, där du förbinder dig att inte sprida uppgifter vidare.

Däremot vet jag att kundtjänst av slentrian brukar hävda att "jag ser inte hemliga telefonnummer..." (högoktanigt skitsnack), för att slippa riktigt envisa människor.

Hemlig identitet däremot är betydligt bättre skyddad. En sådan brukar FK och tingsrätten bara avslöja ibland, av misstag. Hemliga telefonnummer lämnar de gladeligen ut om du vet hur du ska snacka med dem. (De vet oftast inte ens att numrena är hemliga till att börja med.)

<ironi>Visst är den personliga intergriteten väl skyddad i dagens moderna samhälle? </ironi>