handdator

Visa fullständig version : Har du eller har du haft en förvriden syn på mat?


Noodles
2006-08-18, 17:27
Ursäkta min andra poll för dagen. Hittade inte någon liknande när jag sökte.

Många här har nog en konstig syn på mat. Antingen är de rädda att lägga på sig för mycket eller så är de rädda att inte tillföra protein tillräckligt regelbundet. Variationerna kan säkert vara fler än så. Pollen gäller alltså om du själv är medveten om att du har eller har haft en konstig syn på mat. Jag vet att insikten kan vara den svåra biten men en del verkar ändå vara medvetna om sitt beteende.

Som det redan diskuterats så jagar en del ständigt den "optimala" kosten. Jag gör pollen anonym eftersom det är ett känsligt ämne. Den som vill får däremot gärna utveckla sitt svar.

Jag själv hade definitvt en sjuklig syn på mat för några år sedan när jag gick ner mycket i vikt. Jag tappade rätt många (20) kg på kort tid och den största orsaken var nog ett för stort kaloriunderskott. Efter ett tag stabiliserades dock vikten några kg över min bottenvikt och jag blev mer avslappnad ju mer jag började träna.

Idag vill jag gå ner några kg men tar det inte på blodigt allvar och därför får det ta sin tid. Jag försöker tänka på att äta ordentligt av riktig mat men har inget dåligt samvete när jag äter. Självklart slinker det ner en del godsaker med. :D

Snälla, försök hålla tråden seriös.

Cerberus
2006-08-18, 17:29
jag har ofta dåligt samvete för vad ja äter :( kan t.om bli sur på mig själv om ja äter en banan eller brödskiva för mkt...


har svårt att äta "en bit choklad", blir oftast enorma mängder och sen kommer det sjukt dåliga samvetet...

Johan
2006-08-18, 17:36
Jepp, när jag va yngre så blev det ofta hårda träningspass för att "åtgärda" balansen efter en vanlig middag.
Speciellt under en period så drev jag det där väldigt långt, men sen fick jag väl lite perspektiv och mer kunskap.
Idag anser jag att jag har en hyffsat sund syn på min kost.

NiXPhoenix
2006-08-18, 17:38
Jag är framförallt väldigt fokuserad på mina mattider.

Fartman
2006-08-18, 17:55
Nej, bara en lite annorlunda syn än vad som anses normalt.
Men jag är ju ändå helt medveten med vad jag sysslar med och varför jag gör det. Just nu har jag en period då jag faktiskt äter väldigt normalt, just för att jag sedan ska kunna köra igång igen med en mer uppstyrd kost och vara ordentligt motiverad igen.

Milia
2006-08-18, 18:04
wtf, jag läste fel och klickade på "ja det har jag" fast jag skulle klickat på "osäker" eller "har haft".
Jaja...anyways, jag har haft anorexia. Frisk nu, men om jag inte är uppmärksam blir jag lätt lite insnöad i mitt tänk vad gäller "hälsa" i allmänhet, inte mat i synnerhet.

Callister
2006-08-18, 18:07
Jag skulle vilja påstå att jag hade en förut och att det var bättre med den.. Då kunde jag tröstäta lite, sen fick jag panik och tog en lång promenad och var dubbelt så nyttig dagen efter (inte extremt). Nuförtiden äter jag godis osv när jag är glad och får inget dåligt samvete. *rolleyes*

Samvete owns!

Scratch89
2006-08-18, 18:12
Ibland, måste svaret bli. Ibland är jag helt fri från ortorexi, ibland kommer det som ett slag i ansiktet och hetsbantningen börjar, och håller i sig i en vecka eller två.

Nu har jag det schemalagt i min periodisering... :D

Denstillasittande
2006-08-18, 18:34
Skulle tro jag har en liten vriden syn på mat faktiskt. Jag äter nästan aldrig godis och sådant. Det lockar helt enkelt inte mig.

Jag har lite dåligt samvete när jag vet att jag har ätit väldigt lite på en dag. Ofta kompenserar jag det genom att hälla i mig massor av mjölk innan läggdags, det bruka kännas bättre efteråt. Tänker också på att äta mera dagen efter.

Har bara ätit skräpmat en hel dag så kan jag nästan känna fettet och måste motkompensera det genom bara nyttigt typ dagen efter.
Blir sådana dagar rätt sällan för jag blir lite dålig i kistan av allt skräp, min mage trivs bäst med bra mat.

Sebbe_H
2006-08-18, 18:36
Vart är det enkla svarsalternativet Nej. ?

Brooklyn
2006-08-18, 18:53
jag har ofta dåligt samvete för vad ja äter :( kan t.om bli sur på mig själv om ja äter en banan eller brödskiva för mkt...


har svårt att äta "en bit choklad", blir oftast enorma mängder och sen kommer det sjukt dåliga samvetet...
like always. samma här, känner mig tvingad att antingen hålla ett sjukt stort kcal underskott dagen efter, eller genast o gå ut o jogga o dyl.
men det har faktiskt blivit bättre med tiden. :thumbup: o andra sidan så gick de till överstyr då jag åt 500g choklad varje dag i 2veckor princip, det satte ju sina spår, *hehe*

Angel
2006-08-18, 19:04
Jag levde hela tonåren mellan total självsvält och bulimi. Nu försöker jag äta normal mat var 4-5de timma, men jag väger mig fortfarande varje morgon och mår dåligt om ja så bara gått upp 1hekto.

Dessutom har jag stark fobi mot viss mat som alla sorters korvar,bacon m.m

~nikita~
2006-08-18, 20:12
Jag är mat-kontroll-freak-wannabe, men inte på ett svältande sätt utan försöker hellre äta den typ av mat som ger energi och som även får de små grå att funka bättre. :)
Dock tycks jag ha för dålig självdiciplin för att ens skriva matscheman.. :/ *bekänner*

n1tro
2006-08-18, 20:18
nää bara tider som ska hållas..

NiXPhoenix
2006-08-18, 22:50
Jag levde hela tonåren mellan total självsvält och bulimi. Nu försöker jag äta normal mat var 4-5de timma, men jag väger mig fortfarande varje morgon och mår dåligt om ja så bara gått upp 1hekto.

Dessutom har jag stark fobi mot viss mat som alla sorters korvar,bacon m.m



Kan du inte låsa in vågen? Typ nere i källaren, då blir det ett jäkla bök om man ska ner och hämta den.
Ha en högtidlig stund på helgen och väg dig varje lördag eller nåt...

Nej, det kanske inte alls skulle vara något bra, vad vet jag.

Noodles
2006-08-18, 23:05
Vart är det enkla svarsalternativet Nej. ?

Därför att det handlar om en bedömning av sig själv. Det finns nog en del som tvärsäkert säger nej fast de inte borde. Därför satte jag alternativet "Nej, det tror jag inte".

Noodles
2006-08-18, 23:06
jag har ofta dåligt samvete för vad ja äter :( kan t.om bli sur på mig själv om ja äter en banan eller brödskiva för mkt...


har svårt att äta "en bit choklad", blir oftast enorma mängder och sen kommer det sjukt dåliga samvetet...

Känner igen det från min period av kraftig viktnedgång. Det är otäckt hur man kan tänka ibland.

myggan
2006-08-18, 23:12
Vet inte vart definitionen går, men jag kan få ganska så mycket ångest om jag slarvar med maten en hel dag.

Aldrig att jag äter onyttigt eller fel utan för att jag helt enkelt inte äter tillräckligt.

Äter jag bara 3 mål på en dag så kan jag ligga och fundera på varför jag åt så lite, fast jag mår egentligen aldrig riktigt dåligt över det så jag ligger väl på gränsen.

Äter i stort sett alltid efter schema och aldrig efter att jag är hungrig.
För mig är mat mer ett nödvändigt ont. Hade hellre levt utan att någonsin behöva tillföra kroppen näring.

MilkmaN
2006-08-18, 23:14
Åt ofantliga mängder tills jag nästan mådde dåligt nästan varje mål i 8 månaders tid. Detta kombinerat med styrketräning 3/ggr i veckan och handbollsträning 4-6 ggr i veckan gjorde att jag gick upp ca 1 kg i månaden, lite mindre.

Fick en rätt konstig syn på mat och jag åt precis allt, men höll mig ändå nyttig och beställde 2 st kycklingsallad på pizzerian istället. Åt hela tiden, hade mellanmål med mig jämt osv.

Det var en erfarnenhet, det var jobbigt men värt det :)


Nu äter jag i min mening mer normalt. I mina kompisars ögon är jag fortfarande alltid hungrig och äter massor och konstiga saker som kvarg.

Arf Pingvin
2006-08-18, 23:19
Nej.

Det konstiga är väl möjligen att jag inte är så brydd i mat. Kunde glömma bort att äta när jag inte tränade och var följaktligen spinkig, gick upp lite i vikt när jag fick som vana att fixa kvällsmål. Åt tills jag var mätt och tänkte inte mer på det.

Nu om jag missar en måltid eller äter lite - jaha jag blir inte tjock iaf. Om jag råkar svulla nåt enormt till lunch eller käkar lite godis - jaha nu kan jag träna mycket. Inte mer med det.

Sebbe_H
2006-08-19, 00:01
Därför att det handlar om en bedömning av sig själv. Det finns nog en del som tvärsäkert säger nej fast de inte borde. Därför satte jag alternativet "Nej, det tror jag inte".

Jag kan spiksäkert svara nej, för jag äter vafan jag vill.