handdator

Visa fullständig version : Kritisera mitt benupplägg!


Slartibartfast
2006-08-18, 14:06
Så här ser mitt benschema ut för tillfället. Görs med 3-4 dagars mellanrum.

3 set benpress eller knäböj
1 set stela mark
1 set bencurl

Alltså totalt 5 set var fjärde, femte dag.

Är detta tillräckligt för att stimulera maximal tillväxt (eller tillväxt överhuvudtaget)?

Jag har i höstas kört med totalt 11 set ben med samma frekvens, och det gav inte ett skit. Såhär såg det ut då:
3 set benpress
2 set böj
2 set benspark
4 set bencurl

Blaine
2006-08-18, 14:45
Vid en snabb glimt så såg det rätt tunt ut med antal set. PERSONLIGEN hade jag slängt in någon mer liggande bencurl samt lite utfall för att äta gluteus maximus, men jag vet inte vad du har för åsikt om den övningen…

Ryska_raketen
2006-08-18, 14:46
Vad sägs om :

5 set knäböj
5 set frontböj/hacklift
5 set benpress
5 set raka mark
5 set benspark + 5 set bencurl

Slartibartfast
2006-08-18, 14:50
Vid en snabb glimt så såg det rätt tunt ut med antal set. PERSONLIGEN hade jag slängt in någon mer liggande bencurl samt lite utfall för att äta gluteus maximus, men jag vet inte vad du har för åsikt om den övningen…

Utfall är helt ok i mina ögon. Inte kört den på några år nu. Dock skulle jag antagligen bli tjärad och fjädrad om jag gjorde dem på mitt macho SL gym. :D

Slartibartfast
2006-08-18, 14:50
Vad sägs om :

5 set knäböj
5 set frontböj/hacklift
5 set benpress
5 set raka mark
5 set benspark + 5 set bencurl

På sant? Var fjärde dag?

Ryska_raketen
2006-08-18, 14:51
På sant? Var fjärde dag?


Nja, ta vart 5-6 :)

Om det ska vara var 4je dag, ta alla övningar 3 set :thumbup:

lauria
2006-08-18, 14:54
Jag tycker inte du ska stirra dig blind på ett speciellt upplägg, kör det övningar du har lust att köra från gång till gång. Och variera repsantalet, träna så hårt o aggresivt som möjligt...Funkar bra för mig...Jag brukar hamna på 12-16set på framsidan och 6-10 på hamstring.
Tränar bene en gång i veckan ska tilläggas, brukar bli varje fredag/lördag

Slartibartfast
2006-08-18, 14:57
Jag tycker inte du ska stirra dig blind på ett speciellt upplägg, kör det övningar du har lust att köra från gång till gång. Och variera repsantalet, träna så hårt o aggresivt som möjligt...Funkar bra för mig...Jag brukar hamna på 12-16set på framsidan och 6-10 på hamstring.
Tränar bene en gång i veckan ska tilläggas, brukar bli varje fredag/lördag

För mig funkar helt enkelt inte att träna benen en gång i veckan. Jag orkar hålla hög intensitet i fyra-fem set basövningar. Sen blir det bara en massa lallande och spyor och sånt. 20 set ben på en dag är inte en valmöjlighet.

Blaine
2006-08-18, 14:57
Utfall är helt ok i mina ögon. Inte kört den på några år nu. Dock skulle jag antagligen bli tjärad och fjädrad om jag gjorde dem på mitt macho SL gym. :D

Våga gå emot strömmen med utfall, ty det är du som förvandlas till den riktiga mannen om du har stake nog att gå emot alla manschauvinistiska stereotyper på gymmet!

:bpump:

King Grub
2006-08-18, 14:57
Finns definitivt inga belägg för att påstå att fler set än vad du presenterar här skulle ge större tillväxt på något sätt.

Slartibartfast
2006-08-18, 14:57
Våga gå emot strömmen med utfall, ty det är du som förvandlas till riktiga mannen om du har stake nog att gå emot alla manschauvinistiska stereotyper på gymmet!

:bpump:

sant! :thumbup:

jwzrd
2006-08-18, 14:58
Finns definitivt inga belägg för att påstå att fler set än vad du presenterar här skulle ge större tillväxt på något sätt.

Inte mer än att man kan räkna setten hos alla som har stora lår. Lite som med diabetes typ I i den andra tråden.

Diggler
2006-08-18, 14:59
Jag tycker att det ser vettigt ut. Om jag hade vart du hade jag gjort det lite roligare med att variera lite annorlunda, haft stenkoll på antal reps och vikt, och kanske vart tredje benpass kört helt annorlunda tex enbart 5 set knäböj i höga reps, enbart 5 set utfall, eller om jag var sliten bara benspark och lårcurl.

Dessutom hade jag testat om jag hade pallat att köra passet lite oftare, testat var tredje dag i en period tex.

Slartibartfast
2006-08-18, 15:01
Bör påpekas att jag legat på kaloriminus länge nu och benträningen har stått stilla eller gått bakåt en aning. Till först när jag bytte till lägre volym började jag plötsligt gå framåt igen, trots att jag deffade, så det talade absolut för en lägre volym än jag kört tidigare. Kanske vore vettigast att vänta med att öka på antalet set för att se ifall mitt nuvarande upplägg funkar bra på kaloriplus.

King Grub
2006-08-18, 15:03
Inte mer än att man kan räkna setten hos alla som har stora lår. Lite som med diabetes typ I i den andra tråden.

Är det tävlande proffs du syftar på? := Då tror jag inte deras mängdtålighet är speciellt relevant.

Slartibartfast
2006-08-18, 15:03
Inte mer än att man kan räkna setten hos alla som har stora lår. Lite som med diabetes typ I i den andra tråden.

Sant. Mitt nuvarande upplägg har jag baserat på det som Grub sagt om att tre set per muskelgrupp är tillräckligt för maximal muskelstimulans, men som du säger så är det ju de som matar en massa set som har de grova benen.

K9Media
2006-08-18, 15:05
Vad sägs om :

5 set knäböj
5 set frontböj/hacklift
5 set benpress
5 set raka mark
5 set benspark + 5 set bencurl

Helt galet. Alltså sammanlagt 30 set ben på en dag ? Hur tänker du ?
Leder snarare till utröttning än överbelastning.
Man skulle ju inte kunna behålla intensiteten under den tiden.
Mer är INTE bättre när de gäller styrketräning.

Skulle snarare dela upp de så här:

3 set Knäböj
2 set Stela Marklyft
2 set Benpress

Kör tungt.
Träna benen var 5-7 dag. Fullt tillräckligt.

jwzrd
2006-08-18, 15:05
Är det tävlande proffs du syftar på? := Då tror jag inte deras mängdtålighet är speciellt relevant.

Jag tror inte jag nämnde det någonstans, så nej.

Ryska_raketen
2006-08-18, 15:07
Helt galet. Alltså sammanlagt 30 set ben på en dag ? Hur tänker du ?
Leder snarare till utröttning än överbelastning.
Skulle inte kunna behålla intensiteten under den tiden.
Mer är INTE bättre när de gäller styrketräning.

Skulle snarare dela upp de så här:

3 set Knäböj
2 set Stela Marklyft
2 set Benpress

Kör tungt.
Träna benen var 5-7 dag. Fullt tillräckligt.


ja? Runt 25-30 set ja. hur jag tänker ? Orka mesa på bendagen. Där har du det. DÄR HAR DU DET!

K9Media
2006-08-18, 15:09
ja? Runt 25-30 set ja. hur jag tänker ? Orka mesa på bendagen. Där har du det. DÄR HAR DU DET!

Mesa ? :confused:
Så man mesar för att man kör färre set ? *screwy*

Skulle du kunna köra 30 TUNGA set och behålla intensiteten under dom set är de imponerande. Lovar dig att de skulle bara leda till något helt annat än muskeltillväxt.

Vad har du fått för dig att mer är bättre ?

jwzrd
2006-08-18, 15:09
Sant. Mitt nuvarande upplägg har jag baserat på det som Grub sagt om att tre set per muskelgrupp är tillräckligt för maximal muskelstimulans, men som du säger så är det ju de som matar en massa set som har de grova benen.

Mitt tips är alltid: tro inte på det sättet jag personligen tränar på, det sättet uppfyller för allt jag kan veta just nu, MINA mål och fungerar ok för mig. Inte perfekt, men helt ok. Nästa månad har jag lärt mig något nytt som jag kommer att fortsätta med. Det tycker jag är den bästa metoden, den slår alla andra. Lite som Diggler säger, testa att en period t ex köra, tja, 5x5 tung böj. Vad hände? Inte ett smack? Massor av smack? En jävla massa set ett tag, vad händer då? Lätt vikt, 20 reps, många/få set ett tag - vad händer då? Till slut har du listat ut vad det är dina lår växer av (om det just råkar vara det du vill ha).

Det jag däremot säger är att MIN erfarenhet av andra som har stora/schyssta lårs sätt att träna dom, är ett par tre övningar för framsidan, ganska många set, inte idiottungt, etc. Med andra ord, ganska rak och tråkig träning kanske - men om man enbart är resultatinriktad så är det där man lägger sig.

Ryska_raketen
2006-08-18, 15:12
Mesa ? :confused:
Så man mesar för att man kör färre set ? *screwy*

Skulle du kunna köra 30 TUNGA set och behålla intensiteten under dom set är de imponerande. Lovar dig att de skulle bara leda till något helt annat än muskeltillväxt.

Vad har du fått för dig att mer är bättre ?


Mja, mesa ja. Om ja kör 5 tunga set ( allt är relativt) så skulle inte jag känna mig klar nej :) Jag har en rätt hög intensitet passet igenom och vem har sagt att ja skulle fått för mig att det var bättre ? Vad skulle det leda till?

King Grub
2006-08-18, 15:18
Sant. Mitt nuvarande upplägg har jag baserat på det som Grub sagt om att tre set per muskelgrupp är tillräckligt för maximal muskelstimulans, men som du säger så är det ju de som matar en massa set som har de grova benen.

Vilket jag i o f s inte sagt. Jag har sagt att det inte är någon skillnad vad gäller effekten på den akuta proteinsyntesen dom närmaste timmarna efter passet.

K9Media
2006-08-18, 15:19
Mja, mesa ja. Om ja kör 5 tunga set ( allt är relativt) så skulle inte jag känna mig klar nej :) Jag har en rätt hög intensitet passet igenom och vem har sagt att ja skulle fått för mig att det var bättre ? Vad skulle det leda till?


Jag tror du fått allt om bakfoten.
Vill du köra dina 30 set, gör de. Säger bara att det är ingen som kan köra TUNGT (tungt = överbelastning, överbelastning = muskeltillväxt),
och bibehålla den intensitet som behövs när man ska få muskeltillväxt.

En stor muskelgrupp som ben skulle inte behöva 30 set, snarare 6-7 för att få bra tillväxt. Och jag lovar att du inte skulle kunna överbelasta musklerna på ditt 30:e set, om ens ditt 12:e - 13:e.

Du verkar ju ha fått för dig att mer är bättre när du rekommenderar så förbannat många set till någon som vill få maximal muskeltillväxt, och det får du INTE med 30 set. *screwy*

Vad de skulle leda till ? Att du inte överbelastar musklerna utan snarare tröttar ut dom.

jwzrd
2006-08-18, 15:20
Jag tror du fått allt om bakfoten.
Vill du köra dina 30 set, gör de. Säger bara att det är ingen som kan köra TUNGT (tungt = överbelastning, överbelastning = muskeltillväxt),
och bibehålla den intensitet som behövs när man ska få muskeltillväxt.

En stor muskelgrupp som ben skulle inte behöva 30 set, snarare 6-7 för att få bra tillväxt. Och jag lovar att du inte skulle kunna överbelasta musklerna på ditt 30:e set, om ens ditt 12:e - 13:e.

Du verkar ju ha fått för dig att mer är bättre när du rekommenderar så förbannat många set till någon som vill få maximal muskeltillväxt, och det får du INTE med 30 set. *screwy*

Vad de skulle leda till ? Att du inte överbelastar musklerna utan snarare tröttar ut dom.

Grundar du det om 30 set på dig själv och din egen tillväxt?

Yankeee
2006-08-18, 15:20
Helt galet. Alltså sammanlagt 30 set ben på en dag ? Hur tänker du ?
Leder snarare till utröttning än överbelastning.
Man skulle ju inte kunna behålla intensiteten under den tiden.
Mer är INTE bättre när de gäller styrketräning.

Skulle snarare dela upp de så här:

3 set Knäböj
2 set Stela Marklyft
2 set Benpress

Kör tungt.
Träna benen var 5-7 dag. Fullt tillräckligt.

Låt höra hur stora/starka ben 17 åringen har då.

K9Media
2006-08-18, 15:21
Låt höra hur stora/starka ben 17 åringen har då.

Oh, ännu en i trotsåldern.

Yippie. :sleep:

Vad har min ålder med detta och göra ?

Slartibartfast
2006-08-18, 15:22
Vilket jag i o f s inte sagt. Jag har sagt att det inte är någon skillnad vad gäller effekten på den akuta proteinsyntesen dom närmaste timmarna efter passet.

Ok, det är i alla fall det jag syftar på.

Yankeee
2006-08-18, 15:22
Oh, ännu en i trotsåldern.

Yippie. :sleep:

Vad har min ålder med detta och göra ?

Du sitter uppenbarligen på kunskapen om hur man bygger grymma ben. Något måste du basera denna otroliga källa visdom på.

Liten Men Fet
2006-08-18, 15:23
Så här ser mitt benschema ut för tillfället. Görs med 3-4 dagars mellanrum.

3 set benpress eller knäböj
1 set stela mark
1 set bencurl

Alltså totalt 5 set var fjärde, femte dag.

Är detta tillräckligt för att stimulera maximal tillväxt (eller tillväxt överhuvudtaget)?

Jag har i höstas kört med totalt 11 set ben med samma frekvens, och det gav inte ett skit. Såhär såg det ut då:
3 set benpress
2 set böj
2 set benspark
4 set bencurl

Kör du vader på en annan dag?

jwzrd
2006-08-18, 15:24
Oh, ännu en i trotsåldern.

Yippie. :sleep:

Vad har min ålder med detta och göra ?

Jag vill inte sätta åt dig på något vis. Jag är dock intresserad av att höra om dina resultat, hur länge du tränat och lite sådant.

Slartibartfast
2006-08-18, 15:24
Kör du vader på en annan dag?

Tränar tre gånger i veckan och kör vader på två av passen. Tre set per pass.

King Grub
2006-08-18, 15:25
Ok, det är i alla fall det jag syftar på.

Eftersom proteinsyntesen efter ett styrketräningspass är förhöjd minst 2800 minuter jämfört med dom 150 minuter studien varade, kanske det inte är helt säker att dra sådana definitiva slutsatser åt det hållet heller, om det är allt man grundar dom på. :)

Slartibartfast
2006-08-18, 15:29
Eftersom proteinsyntesen efter ett styrketräningspass är förhöjd minst 2800 minuter jämfört med dom 150 minuter studien varade, kanske det inte är helt säker att dra sådana definitiva slutsatser åt det hållet heller, om det är allt man grundar dom på. :)

Ok, hahaaH! Nu är jag ute på djupt vatten igen. :D

Vad grundar du då ditt påstående på att mitt upplägg om fem set var fjärde-femte dag är fullt tillräckligt för muskeltillväxt, eller som du säger "Finns definitivt inga belägg för att påstå att fler set än vad du presenterar här skulle ge större tillväxt på något sätt."?

Ryska_raketen
2006-08-18, 15:29
Date of Birth:
May 17, 1989
Age:
17




LÅL

K9Media
2006-08-18, 15:31
Jag vill inte sätta åt dig på något vis. Jag är dock intresserad av att höra om dina resultat, hur länge du tränat och lite sådant.

Mina resultat ? Har ökat en hel del i benstyrka under åren.

Träna till och från i 3 år.
Har dock börjat tränat riktigt seriöst för ett år sen.

Vad jag får min kunskap ifrån ?
Verkar som att vissa här direkt dömmer på åldern, varför skulle jag inte kunna ha kunskap bara för jag är 5-6 år yngre än er ?
Kunskapen har jag fått från egna erfarenheter, snackat med en hel del forskare och läkare också, eftersom fadern min har varit erfaren i detta.

Edit: Kanske skulle tatt bort åldern redan i början, så kanske någon hade tatt till sig av vad jag sa ?

King Grub
2006-08-18, 15:31
Vad grundar du då ditt påstående på att mitt upplägg om fem set var fjärde-femte dag är fullt tillräckligt för muskeltillväxt, eller som du säger "Finns definitivt inga belägg för att påstå att fler set än vad du presenterar här skulle ge större tillväxt på något sätt."?

Påstående? Jag menar ordagrant det jag skriver: det finns inga belägg för att fler set ger större tillväxt. Jag vet inte om man kan kalla det ett påstående för eller mot något annat än just att det inte finns några belägg för något sådant.

Märker du att, som du skriver, du får bättre utveckling på färre set än du fick när du körde fler, är du kanske på rätt väg, åtminstone för vad som passar dig för tillfället?

jwzrd
2006-08-18, 15:32
Mina resultat ? Har ökat en hel del i benstyrka under åren.

Träna till och från i 3 år.
Har dock börjat tränat riktigt seriöst för ett år sen.

Vad jag får min kunskap ifrån ?
Verkar som att vissa här direkt dömmer på åldern, varför skulle jag inte kunna ha kunskap bara för jag är 5-6 år yngre än er ?
Kunskapen har jag fått från egna erfarenheter, snackat med en hel del forskare och läkare också, eftersom fadern min har varit erfaren i detta.

Edit: Kanske skulle tatt bort åldern redan i början, så kanske någon hade tatt till sig av vad jag sa ?

Kom igen nu, bråka mindre och berätta mer. Vi vill veta om dina resultat och förbättringar, inte hur du ser på världen.

Yankeee
2006-08-18, 15:35
Edit: Kanske skulle tatt bort åldern redan i början, så kanske någon hade tatt till sig av vad jag sa ?

Vi hade med stor sannolikhet förlöjligat dig oavsett ålder.

Belägg för dina påståenden tack.

Liten Men Fet
2006-08-18, 15:35
Mina resultat ? Har ökat en hel del i benstyrka under åren.

Träna till och från i 3 år.
Har dock börjat tränat riktigt seriöst för ett år sen.

Vad jag får min kunskap ifrån ?
Verkar som att vissa här direkt dömmer på åldern, varför skulle jag inte kunna ha kunskap bara för jag är 5-6 år yngre än er ?
Kunskapen har jag fått från egna erfarenheter, snackat med en hel del forskare och läkare också, eftersom fadern min har varit erfaren i detta.

Edit: Kanske skulle tatt bort åldern redan i början, så kanske någon hade tatt till sig av vad jag sa ?

Problemet är väl att man växer som en gris vad man än gör i den där åldern. När man är äldre och testosteronnivåerna går ner lite måste man helt plötsligt göra någorlunda rätt för att växa.
Det är nog det som gör dom tveksamma, dock tycker jag att du ska tro på det du gör och fortsätta samla erfarenhet.

King Grub
2006-08-18, 15:35
Den här tråden är till för att kritisera Slartis benupplägg, inte för att dom som svarar i den skall bevisa sina påståenden genom att presentera sin egen fysik. Alla får ge råd, och sedan är det upp till Slarti att utvärdera dom och bestämma vilka han vill ta till sig, om några. Tråden är inte till för att K9Media skall "förklara sig".

Yankeee
2006-08-18, 15:38
Det är väl ingen skillnad på den här tråden och någon annan? Någon vettig anledning / erfarenhet / fakta bör man ha som grund för sina tips.

K9Media
2006-08-18, 15:39
Kom igen nu, bråka mindre och berätta mer. Vi vill veta om dina resultat och förbättringar, inte hur du ser på världen.

Va ? :D
Vem började bråka ? Jag började "diskutera" med Ryska_Rakaten, inte bråka, stor skillnad. Forum är till för att diskutera.

Sen när vissa går på en för att man är yngre, då är de väl snarare de som börjar bråka, än jag ? :confused:

Okej, ska jag berätta vad jag tar i knäböj, benpress, ökat i vikt o.s.v. ?

Började med styrketräning för 3 år sen som sagt, då hade jag lirat basket i några år innan, hade ganska starka ben för min ålder ändå.

Sen när jag började seriöst för ett år sen, tog jag ca 85-90 kg i knäböj, som höjts till ca 145-150 i år.
Benpressen ligger uppe på ca 290-300. Kanske t.o.m. mer, har redan maxat benpressen på gymmet, eftersom det är en sån med viktmagasin *grr*.

Var lite småknubbig innan, så det är lite svårt och säga vad jag ökat direkt i muskler, och vad jag minskat i fett.
Har tappat en hel del fett, men samtidigt fått en hel del muskler.

K9Media
2006-08-18, 15:40
Den här tråden är till för att kritisera Slartis benupplägg, inte för att dom som svarar i den skall bevisa sina påståenden genom att presentera sin egen fysik. Alla får ge råd, och sedan är det upp till Slarti att utvärdera dom och bestämma vilka han vill ta till sig, om några. Tråden är inte till för att K9Media skall "förklara sig".

Tack för att någon insåg det.

Egentligen ska vi inte sno Slartis inlägg, men vafan, jag började diskutera, när folk sedan hoppar på mig för att jag är yngre osv. :S

Men gick igenom min livshistoria ändå :Virro

King Grub
2006-08-18, 15:40
Det är väl ingen skillnad på den här tråden och någon annan? Någon vettig anledning / erfarenhet / fakta bör man ha som grund för sina tips.

Jovisst, men tråden skall heller inte övergå till ett slags förhör, där folk säger "nu vill vi veta det och det om dig". Bemöt råden med kritik om ni inte håller med, be om förklaringar om varför Slarti skall ta till sig råden, men ha råden som central punkt, inte personen - kräva bilder, ålder, resultat, osv.

jwzrd
2006-08-18, 15:41
Va ? :D
Vem började bråka ? Jag började "diskutera" med Ryska_Rakaten, inte bråka, stor skillnad. Forum är till för att diskutera.

Sen när vissa går på en för att man är yngre, då är de väl snarare de som börjar bråka, än jag ? :confused:

Okej, ska jag berätta vad jag tar i knäböj, benpress, ökat i vikt o.s.v. ?

Började med styrketräning för 3 år sen som sagt, då hade jag lirat basket i några år innan, hade ganska starka ben för min ålder ändå.

Sen när jag började seriöst för ett år sen, tog jag ca 85-90 kg i knäböj, som höjts till ca 145-150 i år.
Benpressen ligger uppe på ca 290-300. Kanske t.o.m. mer, har redan maxat benpressen på gymmet, eftersom det är en sån med viktmagasin *grr*.

Var lite småknubbig innan, så det är lite svårt och säga vad jag ökat direkt i muskler, och vad jag minskat i fett.
Har tappat en hel del fett, men samtidigt fått en hel del muskler.

Det är detta vi är intresserade av att höra för att kunna ställa dina tips i relation till andra. Det är dina belägg om du så vill.

King Grub belägger det han påstår med forskningsresultat.

Jag belägger det med dels ren och skär hörsägen, alltså vad jag ser omkring mig, och min egen erfarenhet av mina egna resultat och hur jag tog mig dit.

jwzrd
2006-08-18, 15:44
Jovisst, men tråden skall heller inte övergå till ett slags förhör, där folk säger "nu vill vi veta det och det om dig". Bemöt råden med kritik om ni inte håller med, be om förklaringar om varför Slarti skall ta till sig råden. Inte personen - kräva bilder, ålder, resultat, osv.

Ärligt talat så tror jag det här handlar om att ditt eget sätt att träna implicit kritiseras i samma veva. Varför förstår jag faktiskt inte eftersom du själv säger att du inte tränar för högsta möjliga resultat utan för att du helt enkelt vill göra det du gör. Du gillar det etc. Verkligen ingenting negativt med det heller.

Men du borde inse att det är högst relevant att veta vem det är som delar ut tips och på vilken grund. Det finns redan 13 17-åringar på dussinet som sprider tips omkring sig som inte har bättre källor än Sidan 237 i FLEX.

K9Media
2006-08-18, 15:45
Det är detta vi är intresserade av att höra för att kunna ställa dina tips i relation till andra. Det är dina belägg om du så vill.

King Grub belägger det han påstår med forskningsresultat.

Jag belägger det med dels ren och skär hörsägen, alltså vad jag ser omkring mig, och min egen erfarenhet av mina egna resultat och hur jag tog mig dit.

Går själv efter forskningsresultat eftersom det är bevisat att 4-9 set (beroende på muskelgrupp) är bevisat tillräckligt för maximal muskeltillväxt. Det går jag efter.
Sen om det är olika för alla, ja det är klart, men gav fram vad som är bevisat.

Fattar fortfarande inte varför folk gav sig på mig pga av min ålder ?
Ren desperation eller ?

jwzrd
2006-08-18, 15:47
Går själv efter forskningsresultat eftersom det är bevisat att 4-9 set (beroende på muskelgrupp) är bevisat tillräckligt för maximal muskeltillväxt. Det går jag efter.
Sen om det är olika för alla, ja det är klart, men gav fram vad som är bevisat.

Fattar fortfarande inte varför folk gav sig på mig pga av min ålder ?
Ren desperation eller ?

Förstår du verkligen inte varför eller känner du dig bara förringad?

Hur många som är 17 känner du som verkligen HAR någon träningserfarenhet som betyder något. Alltså som faktiskt HAR lyckats bygga "ens" 1-2 kroppsdelar som är riktigt bra? Ställ det mot hur många 17-åringa [grabbar] som ger alla omkring sig tips i hur man bäst utför, ja, det mesta.

K9Media
2006-08-18, 15:47
Ärligt talat så tror jag det här handlar om att ditt eget sätt att träna implicit kritiseras i samma veva. Varför förstår jag faktiskt inte eftersom du själv säger att du inte tränar för högsta möjliga resultat utan för att du helt enkelt vill göra det du gör. Du gillar det etc. Verkligen ingenting negativt med det heller.

Men du borde inse att det är högst relevant att veta vem det är som delar ut tips och på vilken grund. Det finns redan 13 17-åringar på dussinet som sprider tips omkring sig som inte har bättre källor än Sidan 237 i FLEX.

Sant, men dra inte alla över en gräns förfan. Folk är alldeles för snabba här.

King Grub
2006-08-18, 15:47
Ärligt talat så tror jag det här handlar om att ditt eget sätt att träna implicit kritiseras i samma veva. Varför förstår jag faktiskt inte eftersom du själv säger att du inte tränar för högsta möjliga resultat utan för att du helt enkelt vill göra det du gör. Du gillar det etc. Verkligen ingenting negativt med det heller.

Men du borde inse att det är högst relevant att veta vem det är som delar ut tips och på vilken grund. Det finns redan 13 17-åringar på dussinet som sprider tips omkring sig som inte har bättre källor än Sidan 237 i FLEX.

Blanda nu inte in mig också. Det har INGET med saken att göra. Det jag skriver här är min allmänna principåsikt och har inget med min träning eller min person i övrigt att göra.

Visst skall man ha belägg för det man påstår.

Men:

Någon ger ett råd om benträning.

Är det då bäst att be personen klargöra VARFÖR just dom råden bör följas?

Eller är det bäst att vräka ur sig "Hur mycket tar du i knäböj?" som ungefär i den här tråden, som om det skulle vara vad som avgör om råden är av värde eller inte.

Jag ifrågasätter inte det du säger, att personen skall ha belägg för det han eller hon påstår. Men inte att han måste bevisa sina råd med egna resultat eller egen fysik. Bemöt hans råd i stället.

K9Media
2006-08-18, 15:49
Förstår du verkligen inte varför eller känner du dig bara förringad?

Hur många som är 17 känner du som verkligen HAR någon träningserfarenhet som betyder något. Alltså som faktiskt HAR lyckats bygga "ens" 1-2 kroppsdelar som är riktigt bra? Ställ det mot hur många 17-åringa [grabbar] som ger alla omkring sig tips i hur man bäst utför, ja, det mesta.

Inte många, om ens någon. Fått mycket av min erfarenhet av äldre personer, lärt mig av dom som sagt.
Sen kan ju inte min erfarenhet matcha en 30 årig bodybuilders, knappast.
Men jag kan fortfarande ha kunskap i detta ämne.

Yankeee
2006-08-18, 15:49
Jovisst, men tråden skall heller inte övergå till ett slags förhör, där folk säger "nu vill vi veta det och det om dig". Bemöt råden med kritik om ni inte håller med, be om förklaringar om varför Slarti skall ta till sig råden, men ha råden som central punkt, inte personen - kräva bilder, ålder, resultat, osv.

Du har rätt till viss del. Däremot är det ju så att bilder, erfarenhet och reslutat säger rätt mycket om tipsen är något att ha öht (jwzrd förklarade varför rätt bra). Men självklart är det inte allt.

K9Media
2006-08-18, 15:51
Kanske ska ta bort min ålder redan nu, så jag slipper framtida liknande dispyter. *grr*

King Grub
2006-08-18, 15:51
bilder, erfarenhet och reslutat säger rätt mycket om tipsen är något att ha öht

Absolut, men det bör nog inte vara det första man bör "krävas" på för att förklara varför man har den ståndpunkt man har i en fråga, träningsrelaterad eller inte.

jwzrd
2006-08-18, 15:52
Blanda nu inte in mig också. Det har INGET med saken att göra. Det jag skriver här är min allmänna principåsikt och har inget med min träning eller min person i övrigt att göra.

Visst skall man ha belägg för det man påstår.

Men:

Någon ger ett råd om benträning.

Är det då bäst att be personen klargöra VARFÖR just dom råden bör följas?

Eller är det bäst att vräka ur sig "Hur mycket tar du i knäböj?" som ungefär i den här tråden, som om det skulle vara vad som avgör om råden är av värde eller inte.

Du förstår precis vad jag säger och antaligen håller du med också, men det är ok. Du behöver inte berätta det i tråden. Men vi kan säga så här: benträningen är ett lika viktigt ämne för mig, som när en förvirrad tonårsflicka säger: Men jelp Grub, jag som eter eple varje dag kommer ju att bli megafet11 det har du ju sagt!

Du har uppnått en gedigen kunskap och respekt för densamma när det gäller kost och jag gissar att du knyter näven emellanåt när någon delar ut tips om hur ketodieten givetvis är överlägsen allt annat i Kost-delen av forumet, att GI reign:ar supreme och att kalorier in/ut inte har någon del i förklaringen. Kanske vill du veta vad personen grundar det på. Fallet att personen inte ger sig utan hetsar på om GI får dig att fundera över lämpligheten i att en 17-åring prompt vill Hjälpa andra med tips och råd utan att själv ha skaffat sig annat än en liten början till resultat?

TCOG
2006-08-18, 19:12
Så här ser mitt benschema ut för tillfället. Görs med 3-4 dagars mellanrum.

3 set benpress eller knäböj
1 set stela mark
1 set bencurl

Alltså totalt 5 set var fjärde, femte dag.

Är detta tillräckligt för att stimulera maximal tillväxt (eller tillväxt överhuvudtaget)?

Jag har i höstas kört med totalt 11 set ben med samma frekvens, och det gav inte ett skit. Såhär såg det ut då:
3 set benpress
2 set böj
2 set benspark
4 set bencurl

Har du testat dela upp framsidan & baksidan på olika dagar?

Robban
2006-08-18, 19:30
Skulle vilja komma med en åsikt om det här med att mäta kunskap efter någons bilder(fysik) osv. Om vi utgår från att de grövsta vet mest så är nog medelåldern typ 20 år på de mest kunniga där jag tränar. Erfarenheten för dessa "duktiga" individer sträcker sig max fem år bakåt.
Detta är bara en parentes, men man är oerfaren oavsett storlek om man är "oerfaren". Stor kan man tyvärr vara ändå. Har sett många under åren som varit "kunnigare" än t ex jag själv... Förhoppningsvis kommer vi få rent på K.A.C inom en snar framtid!

Robban
2006-08-18, 19:35
Ok. Det tråden handlade om. Som vanligt är mitt svar att styrkan ska öka. Själv gör jag detta igenom hela mina dropset. Lägger jag på ett kg på magget så följer det med hela vägen. Genom hela dropsetet om jag ska vara riktigt nöjd...
Personligen kör jag:

benspark 15reps totalt
sittande lårcurl 15 reps totalt
sittande vader 15 reps totalt
stående vader 15 reps totalt
utfallsgång 15 reps totalt

jwzrd
2006-08-18, 19:37
Skulle vilja komma med en åsikt om det här med att mäta kunskap efter någons bilder(fysik) osv. Om vi utgår från att de grövsta vet mest så är nog medelåldern typ 20 år på de mest kunniga där jag tränar. Erfarenheten för dessa "duktiga" individer sträcker sig max fem år bakåt.
Detta är bara en parentes, men man är oerfaren oavsett storlek om man är "oerfaren". Stor kan man tyvärr vara ändå. Har sett många under åren som varit "kunnigare" än t ex jag själv... Förhoppningsvis kommer vi få rent på K.A.C inom en snar framtid!

Om jag får försvara mig så menar jag inte storlek utan hur mycket någon förbättrat sig själv eller hjälpt förbättra någon annan. Det är också intressant hur många år någon tränat seriöst. Men såna saker är _essentiella_ för att någon öht ska ge sig in på att ge någon annan råd, det viker jag inte ifrån. Är man nybörjare så delar man inte ut råd till höger och vänster. Givetvis tycker jag inte att alla andra ska hålla käft men man måste vara ödmjuk inför andras erfarenheter. Det är inte så att den som skriker högst/först/oftast som vet bäst [ironin är tydlig även för mig].

Diggler
2006-08-18, 19:47
Dr. snuggles skrev såhär i en annan tråd, men det kan nog vara tänkvärt även här (byt ut axlar mot ben osv)

Tror att frågan är lite felställd, Nina. Många av de som har bra axlar får dem utan att lägga ner speciellt mycket krut, d.v.s. det är genetiskt. Samma sak med vader osv. Frågan borde vara riktad till dem som har dåliga förutsättningar för att bygga bra axlar, men ändå har lyckats.
(Tror jag ställde just den frågan för ett tag sen, men minns inte om jag fick några matnyttiga svar.)

Piranha
2006-08-18, 20:26
I mina ögon alldeles för lite.

Lägg på en 7-8 riktiga arbets set på en basövning ( böj, hacklift,benpress,frontöj) och komplementera med spark och lårcurl , och glöm inte finnen.

Ulf A Big
2006-08-18, 20:36
Vad sägs om :

5 set knäböj
5 set frontböj/hacklift
5 set benpress
5 set raka mark
5 set benspark + 5 set bencurl
-Idiotupplägg

Slartibartfast
Så här ser mitt benschema ut för tillfället. Görs med 3-4 dagars mellanrum.

3 set benpress eller knäböj
1 set stela mark
1 set bencurl

Det är lite i underkant för att det ska bli bra.

Daniel Mattusch
2006-08-18, 21:02
Jag tyckte ditt schema såg bra ut, kanske tråkigt som någon annan sa.

Kanske roligare med,

Dag1:
Böj 3 set
Frontböj 3 set
Lårcurl 3 set

Dag2:
Böj 5set(tyngre, färre rep)
Hamstring curl 3 set
Raka marklyft 3 set

Av egen erfarenhet så har jag ökat mest i volym av tung basträning(böj för min del) sedan komplement utöver det, precis som ditt schema är uppbyggt.

Dock är jag inte åt byggarhållet så allt förstor kunskap har jag inte om"maximal muskeltillväxt"

Kebab-Arne
2006-08-19, 10:14
På tal om att lägga upp bilder som tyngdpunkt bakom det man säger...

Coleman säger i "On the Road" att han kör 21:an för biceps och då man tränar först nedre biceps, sen övre och tillslut hela. Eller i vilken ordning det nu var. Har han mer rätt att det skulle gå att träna så för att han har en av världens bästa biccar?

thomasR
2006-08-22, 22:44
Dubbelpost

thomasR
2006-08-22, 22:44
Finns definitivt inga belägg för att påstå att fler set än vad du presenterar här skulle ge större tillväxt på något sätt.


Jag ställer frågan direkt till Grub ang. färre/fler antal set.
Jag dietar just nu, skulle det vara till någon fördel att köra fler set än vad jag vanligen hade gjort vid uppbyggnadsfas? Just vid diet menar jag alltså då.

Vi vill ju spara på musklerna. Förtydligande; Om t ex 10 set ben skulle spara mer på muskulaturen än 5 set i det långa loppet.

För det enda vi klargjorde i den här tråden var ju att fler set inte innebär ökad tillväxt, men nu är det ju inte det jag frågar.

Slartibartfast
2006-08-22, 22:54
Jag ställer frågan direkt till Grub ang. färre/fler antal set.
Jag dietar just nu, skulle det vara till någon fördel att köra fler set än vad jag vanligen hade gjort vid uppbyggnadsfas? Just vid diet menar jag alltså då.

Vi vill ju spara på musklerna. Förtydligande; Om t ex 10 set ben skulle spara mer på muskulaturen än 5 set i det långa loppet.

För det enda vi klargjorde i den här tråden var ju att fler set inte innebär ökad tillväxt, men nu är det ju inte det jag frågar.

Det som gäller för ökad tillväxt gäller även för att "spara" på muskler under deff. Mer set är inte bättre, enligt Grub. Pröva dig fram.

thomasR
2006-08-22, 23:08
Det som gäller för ökad tillväxt gäller även för att "spara" på muskler under deff. Mer set är inte bättre, enligt Grub. Pröva dig fram.

Så tänkte jag också. Men man har ju haft fel förr så att säga ;)

z_bumbi
2006-08-23, 08:27
Det som gäller för ökad tillväxt gäller även för att "spara" på muskler under deff.

Det krävs mindre belastning för att behålla muskler under deff än att tvinga kroppen att öka volymen.

Jag tycker ditt upplägg saknar lite set men då vet jag inte hur du har lagt upp träningen. Antalet set och reps är ganska intensägande utan att veta utförandet.

Slartibartfast
2006-08-23, 10:14
Nu har jag konstruerat det optimala benprogrammet. Fortfarande samma frekvens:

Varannat pass ser ut såhär:
Knäböj/benpress 3 set x 10 reps
Stela mark 1 set x 10 reps
bencurl 1 set x 10 reps

Vartannat såhär:
Knäböj/benpress 5 x 5
Stela mark 2 x 5 (om jag kör benpress kör jag inte SLDL utan bara 4 set bencurl)
Bencurl 2 x 5

Vad tycks?

Slartibartfast
2006-08-23, 10:15
Jag tycker ditt upplägg saknar lite set men då vet jag inte hur du har lagt upp träningen. Antalet set och reps är ganska intensägande utan att veta utförandet.

Vad vill du veta?

så djupt jag kan med en minuts vila mellan seten. På 10-repparna kan det bli 2 minuter.

mini
2006-08-23, 10:53
Jag har små ben och ingen vetenskap att hänvisa till, men jag tycker att du kör väldigt låg volym. Prova tre månader och se vad som händer.

Slartibartfast
2006-08-23, 11:06
jag tycker att du kör väldigt låg volym.

Ja, det är det som är hela idén.:thumbup:

jwzrd
2006-08-23, 11:08
Ja, det är det som är hela idén.:thumbup:

Låg lårvolym?

mini
2006-08-23, 11:40
Okej, för att förtydliga - jag skulle inte lita på att mina ben skulle växa på den låga träningsvolymen. Å andra sidan gillar jag att träna så att köra några set extra gör mig inget.

MickeZZ
2006-08-23, 12:44
Skriver ett litet inlagg for att dela med mig av min erfarenhet till alla som pratar om att man maste kora mycket volym jamt och standigt.

Efter att ha varit i princip helt omedveten i manga ar om modellen som beskriver olika kroppstyper tog jag nyligen och laste pa lite pa natet. Det var intressant att se att i en artiklel jag lyckades hitta hade nagon skrivit specifikt om styrketraning for ektomorfer, vilket jag ar.

Jag ar alltsa naturligt tunn och en extrem hard gainer. I princip kunde jag instamma med allt som skrevs efter 13 ars trial-and-errortraning. Forfattaren menade att ektomorfer bor fokusera pa lag volym och relativt tunga vikter. Om detta stammer overlag vet jag inte men personligen kan jag bara instamma i att det har visat sig fungera bast for mig overlag.

Som ektomorf ar jag varken nagon elitbyggare eller elitstyrkelyftare utan en hobbybyggare som ar intresserad av en kombination av styrka och symmetri. Efter tre ars totalt uppehall har jag nu tranat i ett ar efter ett upplagg inspirerat av Westside. Det innebar att benen har fatt pisk i form av:

Sondagar:
(1) 3-4 arbetsset av endera:
Good Mornings 3-5 reppare (Utgor ca 50% av passen)
eller
Boxboj (strax under 90 grader) - 1-3 reppare
eller
Marklyft - 1-3 reppare

(2) Glute-ham Raises (ungefar som finnen) med endast kroppsvikt
3-4 set X 6-12 reps

(3): Omvand hyperextension 3-4 set 8-10 reps
(kanske inte direkt en benovning)

Onsdagar:
4-5X5-6 Frontboj eller Zercher Squat

Om jag ej hinner ner till gymmet pa onsdagarna (varannan/var tredje vecka under det gagna aret) har jag kort 100 ATG-bojar hemma med endast kroppen som vikt.

Jag tycker sjalv att jag har hyfsade ben. Vet inte om folk har haller med men jag stallde mig precis upp och matte laren som visade sig vara 70 cm over bredaste stallet.

jwzrd
2006-08-23, 12:54
Skriver ett litet inlagg for att dela med mig av min erfarenhet till alla som pratar om att man maste kora mycket volym jamt och standigt.

Efter att ha varit i princip helt omedveten i manga ar om modellen som beskriver olika kroppstyper tog jag nyligen och laste pa lite pa natet. Det var intressant att se att i en artiklel jag lyckades hitta hade nagon skrivit specifikt om styrketraning for ektomorfer, vilket jag ar.

Jag ar alltsa naturligt tunn och en extrem hard gainer. I princip kunde jag instamma med allt som skrevs efter 13 ars trial-and-errortraning. Forfattaren menade att ektomorfer bor fokusera pa lag volym och relativt tunga vikter. Om detta stammer overlag vet jag inte men personligen kan jag bara instamma i att det har visat sig fungera bast for mig overlag.

Som ektomorf ar jag varken nagon elitbyggare eller elitstyrkelyftare utan en hobbybyggare som ar intresserad av en kombination av styrka och symmetri. Efter tre ars totalt uppehall har jag nu tranat i ett ar efter ett upplagg inspirerat av Westside. Det innebar att benen har fatt pisk i form av:

Sondagar:
(1) 3-4 arbetsset av endera:
Good Mornings 3-5 reppare (Utgor ca 50% av passen)
eller
Boxboj (strax under 90 grader) - 1-3 reppare
eller
Marklyft - 1-3 reppare

(2) Glute-ham Raises (ungefar som finnen) med endast kroppsvikt
3-4 set X 6-12 reps

(3): Omvand hyperextension 3-4 set 8-10 reps
(kanske inte direkt en benovning)

Onsdagar:
4-5X5-6 Frontboj eller Zercher Squat

Om jag ej hinner ner till gymmet pa onsdagarna (varannan/var tredje vecka under det gagna aret) har jag kort 100 ATG-bojar hemma med endast kroppen som vikt.

Jag tycker sjalv att jag har hyfsade ben. Vet inte om folk har haller med men jag stallde mig precis upp och matte laren som visade sig vara 70 cm over bredaste stallet.

Vad med det upplägget är inspirerat av Westside?

MickeZZ
2006-08-23, 13:11
JWZRD: Vad ar det du ar ute efter med din fraga?

Slartibartfast
2006-08-23, 13:13
....

Vad tar du i böj och vad är din fettprocent? 70 cm är ohyggligt mycket om du är kring 10%, men ingenting om du är kring 20%.

Intressant upplägg i alla fall!

jwzrd
2006-08-23, 13:13
JWZRD: Vad ar det du ar ute efter med din fraga?

Jag vill bara veta vilka delar av Westside som ingår i ditt sätt att träna benen.

Fjod0r
2006-08-23, 13:37
Nu har jag konstruerat det optimala benprogrammet. Fortfarande samma frekvens:

Varannat pass ser ut såhär:
Knäböj/benpress 3 set x 10 reps
Stela mark 1 set x 10 reps
bencurl 1 set x 10 reps

Vartannat såhär:
Knäböj/benpress 5 x 5
Stela mark 2 x 5 (om jag kör benpress kör jag inte SLDL utan bara 4 set bencurl)
Bencurl 2 x 5

Vad tycks?

Ska du köra detta som en del i ett helkropps?

Slartibartfast
2006-08-23, 13:50
Ska du köra detta som en del i ett helkropps?

Nej, halvkropps. Jag kör bröst, rygg, triceps vart annat pass och ben, biceps vart annat pass. Tränar tre dagar i veckan.

Fjod0r
2006-08-23, 13:52
Nej, halvkropps. Jag kör bröst, rygg, triceps vart annat pass och ben, biceps vart annat pass. Tränar tre dagar i veckan.

Alltså, ben,överkropp,ben tvärt om eller oberoende av kalenderveckorna rakt av?

Fjod0r
2006-08-23, 13:54
Om du kör rakt av skulle jag lägga till en 3-5 x 5 övning för framsidan på den "tunga" dagen.

Slartibartfast
2006-08-23, 13:55
Alltså, ben,överkropp,ben tvärt om eller oberoende av kalenderveckorna rakt av?

Alltså t.ex:

månd:
ben

onsd:
överkropp

fred:
ben

Månd:
överkropp

onsd:
ben

Fred:
överkropp

osv.

muddler
2006-08-23, 14:31
Låg lårvolym?


:laugh:

Corpobal
2006-08-23, 14:34
Utan att ge mig in på någon närmare kritik eller diskussion om vad som tidigare nämnts i tråden så kan jag skriva om mitt sätt att träna benen. Det har gett mig goda framsteg under en längre tid, jag tränar en tvåsplit med fyra pass i veckan. Ett av passen är rygg och ben, det andra bröst, armar, axlar och mage.

Typisk träningsvecka för benen.

Benpress:

3 set 8-10 reps

Sittande vadpress:

3 set 6-8 reps

Stela mark:

3 set 8 reps

Fyra dagar senare:

Knäböj:

4 set 3-5 reps

Sittande vadpress:

3 set 5-7 reps

Frontböj:

3 set 5 reps

Stående vadpress med ett ben:

2 set 5-7 reps.

Den träningsveckan gav 13 set med låren som främst arbetande muskelgrupp och 8 set vader. Fungerar mycket bättre än att bara ha en bendag för min del, vilket jag tidigare haft.

MickeZZ
2006-08-24, 00:34
Jag vill bara veta vilka delar av Westside som ingår i ditt sätt att träna benen.

Ok ville bara kolla att jag fattade fragan. Ska forsoka fatta mig kort sa att vi hijackar traden till en Westsidediskussion.

Manga experter som tranat ihop med Simmons och co sager sakert att jag inte tranar riktig Westside per se och det ma sa vara. Foljande har anser jag mig i alla fall lanat fran Westside-systemet:

1. ME-traning 1 dag i veckan 3-4 arbetsset med 1/3-reppare pa 90%+ av 1/3RM

2. Ovningsval i allmanhet t ex boxboj, GM, GHR, Zercher

3. Relativt stort fokus pa GM i SQ-traningen

4. Relativt lite DL jamfort med manga andra renodlade SL-are

5. DE-traning en dag i veckan under 1-2 ar efter min comeback utbytt mot 1 RE-dag till 80-90% av tiden ar ocksa en ide jag fatt fran en som sager sig vara Westside-nisse. Detta da jag vill fokusera pa att bygga lite mer absolut massa for att sedan som mer avancerad lyftare kanske overga till DE-traning med gummiband och kedjor osv. kor bara en DE-dag i st f RE som sagt 10-20% av tiden i hopp om att bibehalla hastigheten.

Av praktiska skal kor jag totalt endast 3 dagar i veckan ej 4 som Westside normalt tycks foreskriva. Jag har aven skurit ner en del pa komplementtraningen pa ME-dagarna jamfort med de "mallar" jag sett pga att jag blir sa satans trott dagen efter och har ett for mig kravande jobb dar jag inte kan ga omkring och vara seg och trott.

Tjing,

MickeZZ
2006-08-24, 01:03
Vad tar du i böj och vad är din fettprocent? 70 cm är ohyggligt mycket om du är kring 10%, men ingenting om du är kring 20%.

Intressant upplägg i alla fall!

Ok det var skoj att fa lite feedback. :)

Du har kanske en poang anganende fett-%, det slog mig inte. Som ektomorf har jag aldrig agnat min BF mycket uppmarksamhet. :em: Inte ens nu som 35-aring har jag problem med att jag skulle ga upp i vikt utan far fortfarande tvinga i mig mat. Jag har dock lyckats ligga pa kalori+ anda sedan min comeback i augusti forra aret. Benen ar harda men jag ligger inte pa 10%. Jag planerar att ga pa komplett halsokontroll pa jobbet de narmsta manaderna sa jag ber om att fa aterkomma.

Ingen digitalkamera + gymmet jag kor pa tillater ingen kamerautrustning sa jag har mycket svart att filma mig sjalv. Men jag har bojt 165 kg i april i ar med balte och med vad jag anser vara godkant tavlingsdjup. Mitt mal var att boja 185 kg fore nyar. Men jag borjade fa kanningar i knana och har kort latt rehab anda sedan maj sa just nu bojer jag inte manga kilon.

MickeZZ
2006-08-24, 02:31
EDIT: Ville bara tillagga att jag med mitt forsta inlagg endast ville fa fram att det gar att fa resultat utan att kora 30 set samt att behovd traningsmangd kanske varierar beroende pa kroppskonsitution. Jag har aldrig kunnat forlika mig med 30 set osv.

F.o. visste jag inte att 70 cm var ett varstingmatt om man ligger pa 10%BF (vilket jag inte gor). Jag ville bara fa sagt att jag alltid tyckt att mina ben ar just hyfsade utan att jag kort extremt mycket volym och nu visade sig laren mata just vad gjorde. Ville inte pa nagot satt forsoka lata som att jag ar nagot monster.

Robban
2006-08-24, 06:31
Vad det gäller mått runt ben och även andra kroppsdelar så säger det inte mycket! Finns så mycket som spelar in som jag inte ens orkar gå in på.


Tar ett exempel:


längd 160cm 10%fett 70cm lår

längd 190cm 10%fett 70cm lår

Två individer med exakt samma mått runt lårens grövsta ställe. Trots att det faktiskt är så att de har samma mått så är de långt ifrån lika grova. Snarare är det så att en är tokgrov och en är medelmåttig!

Timme
2006-08-24, 21:35
Vad det gäller mått runt ben och även andra kroppsdelar så säger det inte mycket! Finns så mycket som spelar in som jag inte ens orkar gå in på.


Tar ett exempel:


längd 160cm 10%fett 70cm lår

längd 190cm 10%fett 70cm lår

Två individer med exakt samma mått runt lårens grövsta ställe. Trots att det faktiskt är så att de har samma mått så är de långt ifrån lika grova. Snarare är det så att en är tokgrov och en är medelmåttig!

Amen! :bow:

Slartibartfast
2006-08-25, 09:34
Hur tycker ni detta upplägg ser ut dådå:

Pass1 Måndag:
Benpress 2 set x 10 reps
Böj 2 set x 10 reps
Stela mark 1 set x 10 reps
Bencurl 2 set x 10 reps

Pass2 Fredag:
Benpress 3 set x 5 reps
böj 3 set x 5 reps
Stela mark 2 set x 5 reps
Bencurl 2 set x 5 reps

jwzrd
2006-08-25, 09:38
Vad det gäller mått runt ben och även andra kroppsdelar så säger det inte mycket! Finns så mycket som spelar in som jag inte ens orkar gå in på.


Tar ett exempel:


längd 160cm 10%fett 70cm lår

längd 190cm 10%fett 70cm lår

Två individer med exakt samma mått runt lårens grövsta ställe. Trots att det faktiskt är så att de har samma mått så är de långt ifrån lika grova. Snarare är det så att en är tokgrov och en är medelmåttig!

Exakt. Mina lår ser inte särskillt stora ut öht trots 70-75cm (beroende på var på benet jag mäter och hur jag flexar). (Jag är 188).


Slarti> bra övningsval, _jag_ tycker att det är låg volym men jag säger ändå: kör i vind ffs, kör för allt vad tyget håller för. Dina ben lär växa av det så länge det finns kalorier att tanka dom med mellan passen.

Mr. Moose
2006-08-25, 11:26
Hur tycker ni detta upplägg ser ut dådå:

Pass1 Måndag:
Benpress 2 set x 10 reps
Böj 2 set x 10 reps
Stela mark 1 set x 10 reps
Bencurl 2 set x 10 reps

Pass2 Fredag:
Benpress 3 set x 5 reps
böj 3 set x 5 reps
Stela mark 2 set x 5 reps
Bencurl 2 set x 5 reps


Tycker det ser bra ut även om jag nog skulle valt front böj istället för benpress, (gillar inte benpress.)

Generellt sett borde folk fråga sig hur lite de behöver träna för att växa istället för att se hur mycket de kan träna och ändå växa.

Claes

Slartibartfast
2006-08-25, 11:37
Generellt sett borde folk fråga sig hur lite de behöver träna för att växa istället för att se hur mycket de kan träna och ändå växa.

Claes

Det är precis det som jag haft i tankarna när jag experimenterat med riktigt låg volym.

MickeZZ
2006-08-25, 12:54
I enlighet med mitt forsta inlagg tror jag ocksa att det ar fullt mojligt for vissa personer (inklusive mig sjalv) att fa "god" tillvaxt med en volym som i ditt program Slarti.

Kor sa det tutar!

Robban
2006-08-25, 12:59
Jag kör:

15reps benspark
15 reps lårcurl
30 reps vader
30 reps utfall

Detta ger iaf mig bättre benmuskler. Det är inte volymen i sig, som tagits upp tidigare, som är intressant. Det är intensiteten, överbelastningen, smärtan osv. i det givna setet som ska upp på max. Detta är det svåra. Inte att upprepa en massa "intensitetslösa" set så länge som möjligt. Varför skulle något värdelöst bli bättre för att det upprepas!? Kvalitet är det som gäller. När det gäller träning är det inte synonymt med något "flashigt" och "soft" utan det kostar!

Vem bryr sig om tionde man i ett hundrameterslopp springer längre än ettan! Hans "motorer" gick ju längre än ettans kanske någon hugger till med... *screwy*

Slartibartfast
2006-08-25, 18:20
Pratade just med två lyftare (som tar 300 i böj) på gymmet som sa att de kör 5-7 set ben högst en gång i veckan. Började fundera om mitt program inte är överträning ändå. :MrT:

Men jag ska ge det ett par månader i alla fall. Sen är det rejäl lågvolym som gäller om det inte börjar hända saker.

Longshot
2006-08-25, 19:05
Pratade just med två lyftare (som tar 300 i böj) på gymmet som sa att de kör 5-7 set ben högst en gång i veckan. Började fundera om mitt program inte är överträning ändå. :MrT:

Men jag ska ge det ett par månader i alla fall. Sen är det rejäl lågvolym som gäller om det inte börjar hända saker.

Sen tror jag att dessa 5-7 set ben motsvarar ett års benträning för en vanlig hobbybyggare.

Yankeee
2006-08-25, 20:23
Det var ett redigt tjat om intensitet. Sen när blev det guds enda sätt? Det går utmärkt att bygga bra ben med 2-3 reps och 5 minuters vila.

Som vanligt handlar det om att hitta det man själv trivs med, sen utövar man detta och belastar muskeln.