handdator

Visa fullständig version : fettskatt


AlexGBG
2006-08-18, 13:01
http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006%5c08%5c18%5c656&o=sp3

fettskatt ja, bra för dom feta, lite väl dumt för "oss" som tränar och behöver mkt energi om man skulle beskatta varje kalori...

skulle det funka tror ni?

Krampus
2006-08-18, 13:03
Jättesvårt att säga...
Kanske skatt på chips och liknande, men inte tex på nyttiga nötter..
Kan bli skitsvårt att tillämpa i praktiken.

trasan
2006-08-18, 13:06
Vem ska bestämma vad som är "nyttigt"..

dynamo
2006-08-18, 13:11
Ptja. Om de lyckas sätta nyttighetsindex på varor på nått bra sätt så gillar jag idén.

Alltså inte bara att priserna skulle öka på fet mat, utan att vinster från det ska göra vettigare mat billigare och på väldigt lång sikt kanske även "ta" pengar från sjukvård osv kan subventionera nyttig och bra mat ytterligare.

Mackz
2006-08-18, 13:12
Vem ska bestämma vad som är "nyttigt"..

Kungen.

Big_Vik
2006-08-18, 13:15
Vem ska bestämma vad som är "nyttigt"..
Paulun såklart? :D Grub kanske....

L-Sami
2006-08-18, 13:17
Ne, ingen skatt på fett. Det ger energi och vissa hormonella positiva funktioner för människan. Däremot, skatt på skräpmat, bakelser och godis.

userfriendly
2006-08-18, 13:22
jag är FÖR fettskatt!! :hbang: (dock inte på kosttillskott som tex. gainer bara för att det innehåller socker)
fettskatt ska vi ha på allt som innehåller transfetter eller har en hög fetthalt, då mättat fett (svårt att säga vilken fetthalt), godis och produkter som innehåller mer än 10g socker /100g (typ)

skatt på dålig snabbmat

problemet blir ju dock produkter som tex. mörk choklad som faktiskt är nyttig, oboypulver som spädes i mjölk (ska man räkna per färdigt glas då?)

isf borde vi även ha en alkoholskatt för alkohol leder oxå till övervikt

Trance
2006-08-18, 13:33
Varför är gainers bra mat? Ganska värdelöst ur hälsosynpunkt förmodligen. Skatta hårt!

Sedan tonfisk, tungmetaller och utfiskning. Skatta hårt!

Sedan skall inte ens ta upp debatten om de olika fetterna, svårt att säga vad som är nyttigt där. Men skatta alla fetter hårt, man blir fet av fett.

Vindruvor, massa energi av fruktsocker. Helt förkastligt att trycka i sig. Skatta hårt.

Tung styrketräning, inte direkt någon höjdare ur hälsosynpunkt. Skatta hårt och förbjud riktigt tung uttrustning för att spara axlar, knän etc. Inför skatt på fria vikter för att styra mot maskiner.

Tolkia
2006-08-18, 13:33
Jag tror att de flesta som uttalat sig för en "fettskatt" har menat en höjning av priserna på "erkänt onyttig" mat, typ chips, godis, läsk, dessertostar, vissa typer av snabbmat osv. och inte ep prissättning per kalori eller gram fett (vad skulle olivolja kosta då ...?). Men "fettskatt" är väl ett bra ord att skriva i rubriker, gissar jag. ;)

Yankeee
2006-08-18, 13:34
Inga jävla skatter. Sänk priserna på frukt, grönt och nyttig mat istället. Inte för att jag gillar det heller. Men folk är som vanligt för dumma för sitt eget bästa.

Mackz
2006-08-18, 13:39
Det räcker med skatter. Jag tror dessutom inte att det hjälper att godis kostar 10:-/hg än som nu runt 6:-/hg, eller att en burgare går på en tjuga extra.

Tolkia
2006-08-18, 13:59
Inte kommer folk att sluta köpa godis om priset fördubblas. MEN, givet att en prishöjning på vissa varor kunde ge en pris-SÄNKNING på andra, "nyttigare", kan jag tycka att det skulle vara en fördel. Inte minst för t.ex. barnfamiljer, där maten ofta är en stor utgiftspost. Hellre dyra chips än dyr potatis, liksom.

skaparn
2006-08-18, 14:12
Vän av ordning undrar om det inte bara är en retorisk skillnad på att sänka priset på "nyttig" mat och att höja det på billig. Så Yankeee får passa sig för att undvika det hårda straffet en veckas sosse-strut på huvudet.

Det här har varit uppe förr, och jag var mot det då, är mot det nu, och kommer vara mot för all framtid.

Yankeee
2006-08-18, 14:16
Vän av ordning undrar om det inte bara är en retorisk skillnad på att sänka priset på "nyttig" mat och att höja det på billig. Så Yankeee får passa sig för att undvika det hårda straffet en veckas sosse-strut på huvudet.

Det här har varit uppe förr, och jag var mot det då, är mot det nu, och kommer vara mot för all framtid.

Mjo, egentligen är det väl ingen skillnad. Dyrare "onyttig" mat genom extra skatt och billigare "nyttig" mat finansieras via mer skatt. Men som sagt så gillar jag inte det alternativet heller. Bara det att jag hellre ser subventionerad nyttig mat än tvärtom ;)

Miiix
2006-08-18, 14:22
Mycket dålig ide.

Vi har skatter så det räcker redan, sen så är det ens eget problem om man käkar bakelser varje dag och lägger på sig en massa kilos övervikt (tycker jag)

Bronkitkorv
2006-08-18, 17:02
Skatt ???? :confused: Vi vill i sann sosseanda ha en ändrad lagstiftning och böter för övervikt.

mathor
2006-08-18, 17:03
isf borde vi även ha en alkoholskatt för alkohol leder oxå till övervikt

En alkoholskatt! Vilken bra och nyskapande idé! Fan vad häftigt om det skulle genomföras!

jwzrd
2006-08-18, 17:05
En alkoholskatt! Vilken bra och nyskapande idé! Fan vad häftigt om det skulle genomföras!

Haha :)

Mental
2006-08-18, 17:25
Kul det kommer att vara att köpa en liter rapsolja om det vore skatt på fettinnehållet. Vad som är onyttigt är ju ganska individuellt. En hamburgare i sig är det ju inget fel på, eller pizza, eller pommes. det är ju överätandet som det är fel på, vettig utbildning i näringslära på högstadiet tror jag skulle ge betydligt bättre resultat på lång sikt.

trasan
2006-08-22, 15:42
Kul det kommer att vara att köpa en liter rapsolja om det vore skatt på fettinnehållet. Vad som är onyttigt är ju ganska individuellt. En hamburgare i sig är det ju inget fel på, eller pizza, eller pommes. det är ju överätandet som det är fel på, vettig utbildning i näringslära på högstadiet tror jag skulle ge betydligt bättre resultat på lång sikt.

Amen my brother

Cilia
2006-08-22, 15:46
iofs har vi ju olika momssatser vi kan laborera med vilket vi gör med andra varor och tjänster beroende på hur vi vill se på dom. Då blir det bara olika momssatser på olika livsmedel. Det kan ju restauranger redan hantera beroende på om det är take away eller äta inne så teoretiskt skulle det ju funka utan att införa en ny typ av skatt.

Sen är frågan om det är bra eller inte. Jag vet faktiskt inte. Det kan bli väldigt hårklyveri och svåra gränsdragningar. Det som verkar lätt i teorin när man först tittar på det är oftast betydligt svårare i praktiken.

Yes
2006-08-22, 15:49
Kul det kommer att vara att köpa en liter rapsolja om det vore skatt på fettinnehållet. Vad som är onyttigt är ju ganska individuellt. En hamburgare i sig är det ju inget fel på, eller pizza, eller pommes. det är ju överätandet som det är fel på, vettig utbildning i näringslära på högstadiet tror jag skulle ge betydligt bättre resultat på lång sikt.
Vad jag minns från högstadiet så fick vi rätt vettig utbildning i näringslära. Problemet var snarare att ingen brydde sig. :D

Scratch89
2006-08-22, 16:04
Yankee och mental har redan fört min talan här.