handdator

Visa fullständig version : En konstig insekt i min trappa - Vad sjutton är det för något??


Stoltz
2006-08-18, 09:08
Självklart fungerar inte kameran, så jag ska försöka förklara.

I min trappa sitter nu en insekt som har en väldigt konstigt formad kropp, ungefär lika stor som en halv tumme. Kroppen är orange och formen är störst uppe vid huvudet och blir smalare längre neråt, men ändå inte spetsad.
Den verkar ha endast fyra ben, eller så gömmer den de sista två, och benen och huvudet är kolsvart.

Någon som har någon aning?

Palm
2006-08-18, 09:19
Bärfis

Piranha
2006-08-18, 09:20
Bärfis


Låter som en bärfis ja.


Tryck till den lätt med fingret och lukta på det sen.

Palm
2006-08-18, 09:23
Ser den ut så här?
http://www.myra.nu/myraKB-257-2.jpg

jwzrd
2006-08-18, 09:25
Haha, jag hade lätt fötts som en bärfis i mitt nästa liv. Grymma baggar :D

Piranha
2006-08-18, 09:30
Haha, jag hade lätt fötts som en bärfis i mitt nästa liv. Grymma baggar :D


Inte dyngbagge då ? ... rulla bajs hela dagen skulle passa dig.

OggeP
2006-08-18, 09:30
I min trappa sitter nu en insekt som har en väldigt konstigt formad kropp. Kroppen är orange och formen är störst uppe vid huvudet och blir smalare längre neråt, men ändå inte spetsad.


Någon som har någon aning?

Är det en sådan här så är det straffbart att ha ihjäl den!

http://www.vagverketproduktion.se/upload/Bilder/skyltning.jpg

Stoltz
2006-08-18, 09:32
Nej, det är ingen bärfis. Ser mycket mer...Ja, konstig ut.

jwzrd
2006-08-18, 09:32
Inte dyngbagge då ? ... rulla bajs hela dagen skulle passa dig.

Nej det gör jag ju nu? Jag vill ha ett annat liv!

Trance
2006-08-18, 09:33
Nej det gör jag ju nu? Jag vill ha ett annat liv!

Börja koda c# istället för "javapopups" då. ;)

MasterChief
2006-08-18, 09:34
Bärfis stor som en halv tumme? Fan, hur små tummar har ni?


Du får använda dina paintskillz ffs!

jwzrd
2006-08-18, 09:34
Börja koda c# istället för "javapopups" då. ;)

Jag ville inte vara en dyngbagge alltså :)

Piranha
2006-08-18, 09:35
Nej, det är ingen bärfis. Ser mycket mer...Ja, konstig ut.


Haru ingen kamera ?

Stoltz
2006-08-18, 09:43
Självklart fungerar inte kameran, så jag ska försöka förklara.

http://www.putfile.com/pic.php?img=3221878

Gjorde en jävligt snabb paintskillz grej. Så ser den ut ungefär!

jwzrd
2006-08-18, 09:47
http://www.putfile.com/pic.php?img=3221878

Gjorde en jävligt snabb paintskillz grej. Så ser den ut ungefär!

Har den långa något taggiga antenner?

MasterChief
2006-08-18, 09:47
http://www.putfile.com/pic.php?img=3221878

Gjorde en jävligt snabb paintskillz grej. Så ser den ut ungefär!

Lite lik?

http://www.cytox.no/publish_files/Am-kak-150pix.jpg

Stoltz
2006-08-18, 09:48
Nej, inte vad jag ser.

Stoltz
2006-08-18, 09:52
Lite lik?

http://www.cytox.no/publish_files/Am-kak-150pix.jpg

Inte ett dugg :D

Stoltz
2006-08-18, 09:54
Fan, måste till gymmet - Förväntar mig mycket förslag när jag kommer hem! :D

MasterChief
2006-08-18, 09:55
Inte ett dugg :D

Fånga fanskapet då! Du kanske har gjort årets artupptäckt! Jag har nämligen scannat igenom de 1 miljon arter som finns och har inte hittat den.

Stoltz
2006-08-18, 14:57
Fånga fanskapet då! Du kanske har gjort årets artupptäckt! Jag har nämligen scannat igenom de 1 miljon arter som finns och har inte hittat den.

:MrT: Nu blir jag sur! Kom precis hem från träningen och en trevlig lunch så säger syrran och morsan att de tog död på den! wtf... Min väg till rikedom *cry*

Ska försöka kolla igenom några insektsböcker och se om jag hittar den.

mangs
2006-08-18, 15:23
Är du säker på at tdet inte var en morot? Din bild tyder nämligen på det. :D

Löjtnant Blank
2006-08-18, 16:18
Är det en sådan här så är det straffbart att ha ihjäl den!

http://www.vagverketproduktion.se/upload/Bilder/skyltning.jpg
:D

Pepparkakssmurfen
2006-08-18, 16:37
:MrT: Nu blir jag sur! Kom precis hem från träningen och en trevlig lunch så säger syrran och morsan att de tog död på den! wtf... Min väg till rikedom *cry*

Ska försöka kolla igenom några insektsböcker och se om jag hittar den.


Tror du att de la den döda insekten i din insektsbok? :krampus
Jag tror det är lättare att hitta den om du frågar vart de la den.

mathor
2006-08-18, 17:10
Ack, kvinnor ska alltid förstöra de små krypens liv.

MasterChief
2006-08-18, 17:17
:MrT: Nu blir jag sur! Kom precis hem från träningen och en trevlig lunch så säger syrran och morsan att de tog död på den! wtf... Min väg till rikedom *cry*

Ska försöka kolla igenom några insektsböcker och se om jag hittar den.

Det där fattar jag inte. Getingar, myggor och fästingar är ok att slå ihjäl eftersom de är "fiender" och potentiellt farliga. Men en fin skalbagge som bara sitter där. Det finns faktiskt fridlysta insekter i Sverige. Nä, jag bär alltid ut snälla insekter och släpper iväg dem. Fascinerande varelser.

Yes
2006-08-18, 17:18
Vet du inte att insekter är intrinsikalt onda?

Stoltz
2006-08-18, 17:42
Det där fattar jag inte. Getingar, myggor och fästingar är ok att slå ihjäl eftersom de är "fiender" och potentiellt farliga. Men en fin skalbagge som bara sitter där. Det finns faktiskt fridlysta insekter i Sverige. Nä, jag bär alltid ut snälla insekter och släpper iväg dem. Fascinerande varelser.

De är sorgligt rädda för insekter. Fick rädda en oskyldig vårtbitare, som dock var sjukligt stor, från dem och släppa ut den.

MasterChief
2006-08-18, 17:46
Vet du inte att insekter är intrinsikalt onda?

Konceptet "ond" är endast applicerbart på individer med konceptuell förmåga. Detta måste du väl ända begripa?

MasterChief
2006-08-18, 17:48
De är sorgligt rädda för insekter. Fick rädda en oskyldig vårtbitare, som dock var sjukligt stor, från dem och släppa ut den.

Jag fattar faktiskt inte denna hysteri kring insekter. Ok om man bodde i Indien och varenda kryp är dödlig, men i Sverige? Fina och fascinerade varelser. Jag jobbar hårt med att få min fyraåriga dotter att INTE bli rädd för kryp. Vi har samlat och undersökt hela sommaren. Hon tycker Harkrankar är söta nu så jag tror jag har lyckats. Spindelfobi är det töntigaste som finns.

Kwon
2006-08-18, 17:58
Ja, det är så onödigt att döda insekter i Sverige bara för att de inkräktar (och inte alls är farliga).

Bara för att den är lite ful och kanske ser konstig (skräckinjagande för vissa) men ente gjort ett skit så rättfärdigar att folk attackerar den/tar dess liv, när den inte ens gjort någonting.

Precis så känner sig en Stockholmare uppe i Norrland första gången *snyft*

Yes
2006-08-18, 18:04
Konceptet "ond" är endast applicerbart på individer med konceptuell förmåga. Detta måste du väl ända begripa?
Jodå. En vanlig missuppfattning är att insekter saknar konceptuellt tänkande. I själva verket konspirerar de för att ta över världen och utrota alla människor.

Spindelfobi är det töntigaste som finns.
Spindlar är ju sjukt läskiga. :(

Kwon
2006-08-18, 18:07
Alla vet dock att alla insekter har ett enda mål.


De är styrda av The Hivemind och arbetar i det fördolda som ett kollektiv med ett enda mål i sikte.

The Fall of Humanity and Reclaim the Earth!

Nothing else matters.

Om ni tycker de svenska insekterna e kusliga (fästingar kan jag förstå att folk ogillar pga borrelia) ska ni kolla in sydamerikanska eller asiatiska kryp.

Har sett en hel del skummisar, precis när man ska pissa mitt i natten etc

AAAAH ambush! :devil:

MasterChief
2006-08-18, 18:11
Jodå. En vanlig missuppfattning är att insekter saknar konceptuellt tänkande. I själva verket konspirerar de för att ta över världen och utrota alla människor.


Spindlar är ju sjukt läskiga. :(

Källa?

Yes
2006-08-18, 18:12
Källa?
De är äckliga och jag är rädd för dem, räcker inte det? :D

MasterChief
2006-08-18, 18:28
De är äckliga och jag är rädd för dem, räcker inte det? :D

Hahaha.. Hare. :D

Du har pm ffs! Om du har sett det och inte svarat så är du inte min internetpolare längre.

Lellan
2006-08-18, 18:40
.... Jag jobbar hårt med att få min fyraåriga dotter att INTE bli rädd för kryp. Vi har samlat och undersökt hela sommaren. Hon tycker Harkrankar är söta nu så jag tror jag har lyckats. Spindelfobi är det töntigaste som finns.

Min pappa lyckades med mig. Tills jag var 14 år och de åkte på semester. Hade roligare saker för mig än att äta, men så en dag öppnade jag kylskåpet och vips så var hela jag täckt med (jaa, så kändes det i alla fall) stooora feeta knappt flygdugliga flugor.. Jag höll för mun och näsa, skred kontrollerat ut ur köket, vardagsrummet, ner till altanen och ut på gräsmattan där jag fick tokspel och flaxsade och skrek.. Såå jävla äckligt! :cryout:

Pappa hade nämligen glömt maggots i kylskåpet, som blivit stora så att locket hoppat av å där i kylen hade de kalasat. Det värsta med den här historien var att min pappa gott tyckte att jag kunde städa upp, dvs få ut alla flugor från köksgolvet och städa ur kylen. Men icke.. svagt surrande fetingar på hela kroppen (hade linne å shorts har jag för mig) var vidrigt. Så kylskåpsdörren OCH köksdörren fick vara stängd tills de kom hem. Gillar sedan den dagen inte småkryp i "flock" (det heter säkert stim, men det känns som om de har en gemensam hjärna och jagar en, som en flock.. hyenor eller nåt).

Å sen en gång sov jag utomhus och fick en skalbagge i näsan, men det visste jag inte förrän en stund efter jag vaknat och duschat (med värkande kliande näsa) och till slut nös ut en högst levande rätt stor skalbagge.. uss!!

Så jag gillar inte djur som kryper på mig. Har inga problem med stora spindlar (små däremot), ormar eller getingar - konstigt nog eftersom det kan finnas ett uns av anledning till att ha respekt för dem.

MasterChief
2006-08-18, 18:43
Min pappa lyckades med mig. Tills jag var 14 år och de åkte på semester. Hade roligare saker för mig än att äta, men så en dag öppnade jag kylskåpet och vips så var hela jag täckt med (jaa, så kändes det i alla fall) stooora feeta knappt flygdugliga flugor.. Jag höll för mun och näsa, skred kontrollerat ut ur köket, vardagsrummet, ner till altanen och ut på gräsmattan där jag fick tokspel och flaxsade och skrek.. Såå jävla äckligt! :cryout:

Pappa hade nämligen glömt maggots i kylskåpet, som blivit stora så att locket hoppat av å där i kylen hade de kalasat. Det värsta med den här historien var att min pappa gott tyckte att jag kunde städa upp, dvs få ut alla flugor från köksgolvet och städa ur kylen. Men icke.. svagt surrande fetingar på hela kroppen (hade linne å shorts har jag för mig) var vidrigt. Så kylskåpsdörren OCH köksdörren fick vara stängd tills de kom hem. Gillar sedan den dagen inte småkryp i "flock" (det heter säkert stim, men det känns som om de har en gemensam hjärna och jagar en, som en flock.. hyenor eller nåt).

Å sen en gång sov jag utomhus och fick en skalbagge i näsan, men det visste jag inte förrän en stund efter jag vaknat och duschat (med värkande kliande näsa) och till slut nös ut en högst levande rätt stor skalbagge.. uss!!

Så jag gillar inte djur som kryper på mig. Har inga problem med stora spindlar (små däremot), ormar eller getingar - konstigt nog eftersom det kan finnas ett uns av anledning till att ha respekt för dem.

Hahha..Fan, jag förstår att du har problem med kryp. Du har giltigt skäl.
Men när fullvuxna människor skriker för att de ser en gräshoppa så skrattar jag högt.

Yes
2006-08-18, 18:55
Hahaha.. Hare. :D

Du har pm ffs! Om du har sett det och inte svarat så är du inte min internetpolare längre.
Men insekter ÄR farliga. Jojomensan!

Såg det nu! :)

Mikeman
2006-08-18, 23:02
Gillar sedan den dagen inte småkryp i "flock" (det heter säkert stim, men det känns som om de har en gemensam hjärna och jagar en, som en flock.. hyenor eller nåt).

Svärm?

Sniggel
2006-08-18, 23:03
Har sett den insekten förut. Dock har jag ingen aning om vad de små parvlarna heter, du skulle frågat den!

heltzonicka
2006-08-19, 00:55
Det var nog bara en skalbagge, inget att oroa sig över.

daja
2006-08-19, 01:06
Tror du att de la den döda insekten i din insektsbok? :krampus
Jag tror det är lättare att hitta den om du frågar vart de la den.
:laugh:

Krille 87
2006-08-19, 02:25
Fan asså Stoltz, du å insekter börjar ju bli som peece and carrots ju !!

Stoltz
2006-08-19, 08:52
OKay, lägesrapport: Grejen, insekten...Det - Var inte något unikum i alla fall, såg två stycken i uterummet i morse, fast de hade försvunnit när jag kommit tillbaks med en billig mobilkamera.

Fan asså Stoltz, du å insekter börjar ju bli som peece and carrots ju !!
Vilken ära :laugh: