handdator

Visa fullständig version : Finns det nåt att äta hurmycketsomhelst av?


sailaways
2006-08-17, 21:47
Hej, under en deff, finns det nåt man kan äta hurmycketsomhelst av? Något som mättar jag-vill-äta-något-känslan?

Finns det bara frukt? Äpplen? Jag vill inte äta tuggummi.
Två senaste dagarna har jag ätit för mycket, eftersom vi inte haft frukt hemma. Då har jag ätit Wasa Knäckebröd m. socker och kanel (gott, men nyttigt?...nja)

Nån som vet nåt?

Callister
2006-08-17, 21:54
Att äta för sig så funkar morötter skitbra.

nutz
2006-08-17, 22:10
Ta några dagar off diet och ät dig mätt, sen nya friska tag.

Ät ordentligt(alltså ORDENTLIGT) till dina mål också.

sailaways
2006-08-17, 22:10
haha, ja :p tycker dock personligen att morötter snabbt blir äckligt. Gott med en kanske, men sen räcker det.

nutz, det vill jag inte göra. : ) även om jag känner mig lite utsvulten. men igår åt jag mer än normalt och det har jag gjort idag också... fast jag kanske ändock inte känner mig sådär MÄTT.

Melker
2006-08-17, 22:31
Hej, under en deff, finns det nåt man kan äta hurmycketsomhelst av? Något som mättar jag-vill-äta-något-känslan?

Finns det bara frukt? Äpplen? Jag vill inte äta tuggummi.
Två senaste dagarna har jag ätit för mycket, eftersom vi inte haft frukt hemma. Då har jag ätit Wasa Knäckebröd m. socker och kanel (gott, men nyttigt?...nja)

Nån som vet nåt?

Det första som jag kom att tänka på var gurka. Kalorifattigt som få
(12,4 kcal/100gr) Mättande? Tveksamt, kanske om man trycker i sig en hel. Tomat funkar bra och är förmodligen ett bättre alt än gurka.

Pellefant
2006-08-17, 22:57
Bambuskott! Endast 20 kcal/100g, 500g mättar bra!

Men måste blandas med iallafall lite vanlig wok, för bara bambuskott blir väl trist.

sailaways
2006-08-17, 23:18
Tack för tipsen

Gurka låter bra.. känslan av att äta det bara, är ihålig, men smaken är väl inte lika påträngande som morot.
Bambuskott har jag aldrig ätit :D Kanske nåt att pröva?

En sak som jag vet är "mättande" (magsäcken brukar typ bli uppsvälld efter att ha ätit det) är vattenmelon. Hur är det med det? Det är ju så otroligt gott! Men att trycka i sig 5 kg vattenmelon?... nån som vet?

formula4shape
2006-08-17, 23:23
Du kan prova stuvad spenat.

Mental
2006-08-17, 23:51
Tack för tipsen

Gurka låter bra.. känslan av att äta det bara, är ihålig, men smaken är väl inte lika påträngande som morot.
Bambuskott har jag aldrig ätit :D Kanske nåt att pröva?

En sak som jag vet är "mättande" (magsäcken brukar typ bli uppsvälld efter att ha ätit det) är vattenmelon. Hur är det med det? Det är ju så otroligt gott! Men att trycka i sig 5 kg vattenmelon?... nån som vet?

Mja, jag har käkat en hel del vattenmelon i sommar, men bara för att det är gott, visserligen bara runt 40kcal per 100g, men jag äter minst ett kilo i stöten, och då är det nite så lite längre.

Pez
2006-08-18, 00:46
Grönsaker. Kokt potatis har tex högt SI om det är det du är ute efter.

King Grub
2006-08-18, 05:22
Selleri har t o m negativa kalorier. ;) Kul att äta ett par kilo. *spy*

Jacky
2006-08-18, 06:01
Selleri har t o m negativa kalorier. ;) Kul att äta ett par kilo. *spy*
Negativa..utveckla tack...
Menar du att det går åt mer energi att få i sig sellerin?

King Grub
2006-08-18, 06:03
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=67790&highlight=selleri

Jacky
2006-08-18, 06:31
Tack Grub...!
Hur är det med bloody mary med selleri då? ;)

Lilla Brynolf
2006-08-18, 07:50
Finns det något annat med negativa kalorier?

Cerberus
2006-08-18, 08:45
fy fan va tufft, det var helt nytt för mig :D.

Selleri är ju t.om gott tycker jag..

Brooklyn
2006-08-18, 11:14
fy fan va tufft, det var helt nytt för mig :D.

Selleri är ju t.om gott tycker jag..
måste prova o köpa lite ikväll :)
hur äter man det? rått, eller tillagat? stekt/kokt?

Mental
2006-08-18, 12:21
Finns det något annat med negativa kalorier?

Sluta snacka om att något innehåller negativa kalorier, så vida vi inte pratar någon underlig form av antimateria.

Att något innehåller 10kcal och kostar kroppen 20kcal att bryta ned betyder inte att det innehåller -10kcal eller 10 "negativa kalorier"

LadyG
2006-08-18, 12:36
Selleri har t o m negativa kalorier. ;) Kul att äta ett par kilo. *spy*

Negativa kalorier? Aldrig hört talas om? :confused:

King Grub
2006-08-18, 12:42
Vad är svårt att förstå? Det kostar mer energi för kroppen att bryta ned X gram av det än vad X gram ger.

Mandus
2006-08-18, 12:42
Negativa kalorier? Aldrig hört talas om? :confused:

Något missvisande beskrivning kanske. Fenomenet består i att det går åt mer kalorier att smälta selleri än vad den innehåller.

King Grub
2006-08-18, 12:47
Celery would have a negative available calorie content based on the well-known fact that it contains fewer calories than are required to chew and digest it, not to mention the calorie content of the excreted remains.

New Scientist Magazine, Issue 2453, 26 June 2004.

Timme
2006-08-18, 12:49
Grub hur mycket kalorier är det i broccoli?

thomasR
2006-08-18, 12:50
www.slv.se

L-Sami
2006-08-18, 13:09
Grub hur mycket kalorier är det i broccoli?

Broccoli 100g= 73kcal .. 3g Protein, 0,4g Fett och 2,7 kolhydrater

rbn
2006-08-18, 13:19
Broccoli 100g= 73kcal .. 3g Protein, 0,4g Fett och 2,7 kolhydrater

73kcal? Det står 25 på mina förpackningar.

userfriendly
2006-08-18, 13:23
73kcal? Det står 25 på mina förpackningar.

o 25-35 på mina.. han har väl typ sockrade broccolis *popcorn* *rolleyes*

Princy
2006-08-18, 15:55
Selleri har t o m negativa kalorier. ;) Kul att äta ett par kilo. *spy*

Synd att selleri är den mest osmakliga grönsaken av alla. *spy*

Jacky
2006-08-18, 19:44
Har precis ätit ett stånd selleri...700g...määääääääätttttt! :Virro

King Grub
2006-08-18, 19:47
Är man inte överförtjust i selleri finns det ju ingen anledning att äta för den här sakens skull. Du kanske får äta ett kilo för att gå -10 kcal, och då hade man lika gärna kunna låtit bli och gå uppför en trappa i stället. Selleri är väl inte direkt något man vanligen äter som man äter blomkål eller broccoli, utan är mer en smaksättare?

Bönne
2006-08-18, 20:03
Gröna bönor kan man nog äta hur mycket som helst av, innehåller inte alls mycket energi, gott att ha som eftertugg till en riktig måltid och lär inte inkräkta på fettförbränningen för er som deffar.

LadyG
2006-08-18, 20:06
Något missvisande beskrivning kanske. Fenomenet består i att det går åt mer kalorier att smälta selleri än vad den innehåller.

Men det är ju underbart! Selleri är användbart, jag hade ingen aning om att den hade positiva egenskaper också :)

King Grub
2006-08-18, 20:08
Selleri smakar ju satan. http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/frech/d035.gif Om det hade varit choklad som givit minuskalorier...

Cerberus
2006-08-18, 20:12
Selleri smakar ju satan. http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/frech/d035.gif Om det hade varit choklad som givit minuskalorier...

när kommer choklad som ger minuskcal?? :D den dagen...ojojojoj, chokladfrossa

Mental
2006-08-18, 22:30
Broccoli 100g= 73kcal .. 3g Protein, 0,4g Fett och 2,7 kolhydrater


um, ca 12kcal från proteinet, 4kcal från fettet och ca 12kcal från kolhydraterna blir ju runt 30, så vad kommer siffran 73 från?

Karl_alfred
2006-08-19, 11:25
Gurkskivor!

Mental
2006-08-19, 14:42
Gurkskivor!

Inte så mycket fibrer där dock, borde passera utan större energiåtgång

King Grub
2006-08-19, 14:45
Kall Cola Light ger negativ energipåverkan. Inga kalorier i drycken, det kostar energi att värma upp den i kroppen, och koffeinet höjer energiförbrukningen. Man går back energimässigt för varje klunk.

ramagoen
2006-08-19, 14:51
Kall Cola Light ger negativ energipåverkan. Inga kalorier i drycken, det kostar energi att värma upp den i kroppen, och koffeinet höjer energiförbrukningen. Man går back energimässigt för varje klunk.

Sen att det är jävligt gott också. Det är ju otroligt :D

mangemani
2006-08-19, 15:15
"hur mycket som helst av" finns det väl inget man kan äta utav,finns väl alltid en gräns.
spelar väl ingen roll om man sitter och tok äter morötter eller whatever,när man väl har nått +/- strecket,då får man ju ej äta nått mer.
iof,ingen orkar väl knapra på morötter i dom mängderna.

Mental
2006-08-19, 15:33
"hur mycket som helst av" finns det väl inget man kan äta utav,finns väl alltid en gräns.
spelar väl ingen roll om man sitter och tok äter morötter eller whatever,när man väl har nått +/- strecket,då får man ju ej äta nått mer.
iof,ingen orkar väl knapra på morötter i dom mängderna.

Jodå, läs tråden :)

King Grub
2006-08-19, 15:34
Tror han menar när magens volym sätter stopp. ;)

mirrranda
2006-08-19, 16:25
Vattenkastanjer kan man väl äta en massa av?

Brukar blanda med lite äppelmos :D

L-Sami
2006-08-19, 16:33
um, ca 12kcal från proteinet, 4kcal från fettet och ca 12kcal från kolhydraterna blir ju runt 30, så vad kommer siffran 73 från?

Ja, det undrar jag med var siffran 73 kommer ifrån :confused:
27 kcal ska det vara ...

Doctor Snuggles
2006-08-19, 18:41
Dessa anses av vissa att ha "negativa kalorier":

Asparagus
Fennel *
Aubergine *
Gourd *
Broccoli
Leek
Cabbage *
Lettuce *
Carrots
Marrow *
Cauliflower
Peppers
Celery *
Radish *
Chicory *
Spinach
Cress *
Tomato *
Cucumber *
Turnip

Apricot
Mandarin
orange
Blackberry *
Melon
Canteloupe *
Blackcurrant
Peaches
Clementines
Plums
Damsons
Raspberry *
Grapefruit
Rhubarb **
Guava *
Strawberry
Honeydew Melon
Tangerine
Lemon *
Watermelon

----

Vet inte om det stämmer för frukterna egentligen, det är väl som Grub säger, man får räkna på hur mycket kalorier per kg/hg man får i sig, och dra bort energiförbrukningen av att smälta maten.

En stjärna ska indikera extra mycket negativa kalorier, och två stjärnor ännu mer (fast då stuvat, utan tillsatt socker).
Så stuvad rabarber utan tillsatt socker skall vara bäst.

Tolkia
2006-08-19, 19:13
Så stuvad rabarber utan tillsatt socker skall vara bäst.
"Ont skal med ont fördrivas." *spy*

Jag är rätt tveksam till den där listan, när de har med t.ex. guava och plommon på fruktlistan. Om de ville ändra rubriken till "Ät gärna mycket av dessa lyttiga livsmedel" skulle jag däremot hålla med.

Selleri har ju f.ö. (som jag skrev i den andra tråden) utöver smaken (stjälkselleri är rätt OK i lagom mängd; rotselleri är jag inte SÅ förtjust i) den lilla egenheten att kroppsvätskor och utdunstningar får en pikant selleridoft om man äter lite större mängder.

King Grub
2006-08-19, 19:13
Den där listan stämmer definitivt inte. Inte en chans att t ex persika ger "negativa kalorier". Frukt är i allmänhet lättsmält i jämförelse med t ex trådig selleri.

Jag kom på minimajs på burk i alla fall. Innehåller 16 kcal per 100 gram, men lär kräva en del att smälta. Kanske inte "negativa", men bukfylla så det förslår. Goda små rackare också.

Rå potatis passerar också ut i toaletten osmält. Vissa tycker t o m rå potatis är gott. *screwy*

LadyG
2006-08-19, 19:20
...ja... Rå potatis kan man ju äta hur mycket som helst av?

mr.clean
2006-08-19, 21:22
Menar ni då kokt och att den sedan kallnat eller stenhårda råa potatisar?

Innehåller inte råa potatisar nått gift eller nått har ja hört??

Devoid
2006-08-19, 21:27
De menar troligtvis just vad de säger råa potatisar. Är den kokt så är den inte rå längre.
Råa potatisar är väldigt gott!

Jacky
2006-08-19, 21:39
Den där listan stämmer definitivt inte. Inte en chans att t ex persika ger "negativa kalorier". Frukt är i allmänhet lättsmält i jämförelse med t ex trådig selleri.

Jag kom på minimajs på burk i alla fall. Innehåller 16 kcal per 100 gram, men lär kräva en del att smälta. Kanske inte "negativa", men bukfylla så det förslår. Goda små rackare också.

Rå potatis passerar också ut i toaletten osmält. Vissa tycker t o m rå potatis är gott. *screwy*

Grub...kan du utveckla potatis-resonemanget...är det 0 kcal för rå potatis eller?

rbn
2006-08-19, 22:17
Kall Cola Light ger negativ energipåverkan. Inga kalorier i drycken, det kostar energi att värma upp den i kroppen, och koffeinet höjer energiförbrukningen. Man går back energimässigt för varje klunk.

Hur stor skillnad gör koffeinet? Jag tänker mest på att iskallt vatten borde ge samma effekt :)

Mental
2006-08-19, 23:37
Grub...kan du utveckla potatis-resonemanget...är det 0 kcal för rå potatis eller?

Eftersom kroppen inte kan smälta rå potatis så kan den ju inte ta upp någon näring, så du får lika många kcal ur en potatis som du får ur en näve småsten.

Mx-Iggesund
2006-08-20, 08:00
Är det verkligen sant.
Jag älskar rå potatis, synd bara att man fiser så mycket av dom.

Mental
2006-08-20, 09:56
Är det verkligen sant.
Jag älskar rå potatis, synd bara att man fiser så mycket av dom.

Om du nu inte trodde på det första gången det skrevs, spelar det då någon roll om vi skriver, ja det är sant?

Sniggel
2006-08-20, 12:33
Tror det krävdes 1 kalori (inte kilocalori!) för att värma upp en liter vatten 1 grad. Dricker man 1 liter iskallt vatten borde man behöva få i sig 37 calorier (0.037 kcal) för att kompensera, inte så svårt va?
För att göra av med 37 kcal kan man dricka 1000 liter iskallt vatten, eller cykla 5 minuter. *rolleyes*

rbn
2006-08-20, 12:45
Tror det krävdes 1 kalori (inte kilocalori!) för att värma upp en liter vatten 1 grad. Dricker man 1 liter iskallt vatten borde man behöva få i sig 37 calorier (0.037 kcal) för att kompensera, inte så svårt va?
För att göra av med 37 kcal kan man dricka 1000 liter iskallt vatten, eller cykla 5 minuter. *rolleyes*

Nej. 1 kalori gäller för att värma 1 gram vatten, 1 grad. 1 kcal (kilokalori) däremot, gäller för 1 liter.

Angel
2006-08-20, 18:45
Kall Cola Light ger negativ energipåverkan. Inga kalorier i drycken, det kostar energi att värma upp den i kroppen, och koffeinet höjer energiförbrukningen. Man går back energimässigt för varje klunk.


Gäller det Pepsi Max också? Det e ju så mycket godare

Slartibartfast
2006-08-20, 19:03
Gäller det Pepsi Max också? Det e ju så mycket godare

Ja, det är jag ganska säker på. Även om sötningsmedlen är olika. :thumbup:

Frisk
2006-08-20, 23:35
Hur ar det med svamp?
Jag har last før langesen att magen inte kan smalta svampfibrerna och inte ta naring ur den.

Kan det vara sant?

AlexGBG
2006-08-21, 09:36
Nej. 1 kalori gäller för att värma 1 gram vatten, 1 grad. 1 kcal (kilokalori) däremot, gäller för 1 liter.

det är ju bra mycket bättre att frysa små isbitar och svälja hela då smältvärmen för is är 106kcal/kg is.

ett kg is ger alltså ett uppvärmningsbehov på 106kcal+37*1 = 143kcal minus.

sen kan man med god min äta 15-20g choklad utan att gå så mkt plus..

Mental
2006-08-21, 19:23
hehehe, eller så tar man en lättare promenad.

HenrY
2006-08-21, 22:08
Undra hur långt tid innan

"Negativa kalorier diet - Ät så mycket du vill och gå ner i vikt!"

Sen efter det kommer det ett märke med måltidsdrycker gjorda på selleri, Cola light och majs!:D

begt
2011-10-22, 16:24
det är ju bra mycket bättre att frysa små isbitar och svälja hela då smältvärmen för is är 106kcal/kg is.

ett kg is ger alltså ett uppvärmningsbehov på 106kcal+37*1 = 143kcal minus.

sen kan man med god min äta 15-20g choklad utan att gå så mkt plus..

Det borde man kunna bli sjuk utav. Inte värt risken.

Mental
2011-10-22, 16:44
Stabil bump. Vad för sorts sjukdom skulle det ge då? Annat än rännskita?

dramodur
2011-10-22, 16:46
Stabil bump. Vad för sorts sjukdom skulle det ge då? Annat än rännskita?

hypotermi?

begt
2011-10-22, 16:50
Stabil bump. Vad för sorts sjukdom skulle det ge då? Annat än rännskita?

Förkylning, influensa, lunginflammation-- vad som helst egentligen.

Det är säkert inte bra om själva kärnan i kroppen blir för kall. Precis som det är dåligt att äta en sked kokhet gröt (svimmade faktiskt en gång p.ga. av det).

Eddie Vedder
2011-10-22, 16:52
Förkylning, influensa, lunginflammation-- vad som helst egentligen.

Varför skulle det ge de sjukdomarna?

begt
2011-10-22, 16:56
Varför skulle det ge de sjukdomarna?

Varför inte? Inget är säkert förstås men att kärnan i kroppen kyls ned ordentligt kan aldrig vara bra.

Lychgate
2011-10-22, 17:15
Varför inte? Inget är säkert förstås men att kärnan i kroppen kyls ned ordentligt kan aldrig vara bra.

Virussjukdomar har inget med kyla eller värme att göra.

begt
2011-10-22, 17:25
Virussjukdomar har inget med kyla eller värme att göra.

Sökte runt lite på internet och det verkar stämma. Pinsamt att jag inte visste det :) Jag har alltid tagit det mer eller mindre för givet.

Doctor Snuggles
2011-10-22, 17:39
Stabil bump. Vad för sorts sjukdom skulle det ge då? Annat än rännskita?

Varför skulle käka is ge rännskita?

Tolkia
2011-10-22, 18:07
Det skulle väl vara om man käkar istappar ute, då, och de innehåller något ofräscht.

Att äta is för att gå ned i vikt är rätt värdelöst som bantningsmetod. Däremot är nog risken för att sänka kärntemperaturen så mycket att det är skadligt vara obefintlig. Att man känner sig kall i magen efter att ha ätit kalla saker är inte något säkert tecken på att man har sänkt kärntemperaturen.

Eddie Vedder
2011-10-22, 21:52
Varför inte? Inget är säkert förstås men att kärnan i kroppen kyls ned ordentligt kan aldrig vara bra.

Du nämnde tre specifika tillstånd och jag undrar vad du har för belägg för det? har du några alls eller var det bara ett rent påhitt?

Felixflobby
2011-10-23, 11:09
Har för mig att de flesta tuggummin räknas som negativa kcal om du tuggar tillräckligt länge (kanske inte de allra sötaste med socker).

En perfekt lördagskväll = Ett paket goda tuggummin + en flaska cola zero ;) = 0/-x kcal!!

benacii
2011-10-23, 12:18
hur är det med majs? det går ju rakt igenom.

Nikodemus
2011-10-23, 13:14
=D fin 5-års bump.

blev nästan sugen på att starta en bajstråd... dvs vilka livsmedel är svårare för magen att smälta och vad kan man göra för att förbättra matsmältningen. typ linfrö?

känns ju lite oroande när man lägger ner så mycket tid på att räkna kalorier för olika livsmedel och sedan märker att en massa kommer ut osmält ;)

Tolkia
2011-10-23, 13:22
blev nästan sugen på att starta en bajstråd... dvs vilka livsmedel är svårare för magen att smälta och vad kan man göra för att förbättra matsmältningen. typ linfrö?

känns ju lite oroande när man lägger ner så mycket tid på att räkna kalorier för olika livsmedel och sedan märker att en massa kommer ut osmält ;)
Allt som kommer ut "osmält" (någon kommer snart att anmärka på min användning av "matsmältning" istället för "matspjälkning" ...) är inte sådant man hade behövt "smälta". Om man inte har något fel på mag-tarmkanalen är den JÄVLIGT duktig på att behandla det man stoppar ned i den och man kan glömma funderingarna på hur man skulle kunna optimera den och ägna energin åt något annat, t.ex. att hitta på något gott att stoppa ned för smältning.

Eddie Vedder
2011-10-23, 14:09
hur är det med majs? det går ju rakt igenom.

Ja om du bara sväljer dom. Inte om du tuggar. Men om cellulosahöljet till viss del kan förstöras av exempelvis magsyra vet jag inte. Men någon enzymatisk nedbrytning är vår mag- tarmkanal inkapabel till i alla fall.

puman83
2011-10-23, 14:12
Tack för tipsen

Gurka låter bra.. känslan av att äta det bara, är ihålig, men smaken är väl inte lika påträngande som morot.
Bambuskott har jag aldrig ätit :D Kanske nåt att pröva?

En sak som jag vet är "mättande" (magsäcken brukar typ bli uppsvälld efter att ha ätit det) är vattenmelon. Hur är det med det? Det är ju så otroligt gott! Men att trycka i sig 5 kg vattenmelon?... nån som vet?

Sockerärtor;)

Mental
2011-10-24, 12:31
Varför skulle käka is ge rännskita?

Mitt underlag är mycket tunt, stäcker sig till mig och några plutonskamrater som under värnplikten noterade att om man halsade vatten som var nära fryspunkten (pga minusgrader ute och vatten i fältflaska) Så gav det upphov till snabbt påfallande rännskita. Tror inte min mage och mina tarmar klarade köldchocken så bra. Men om det är tillämpbart på andra vet jag inte.

begt
2011-10-27, 08:33
Har för mig att de flesta tuggummin räknas som negativa kcal om du tuggar tillräckligt länge (kanske inte de allra sötaste med socker).

En perfekt lördagskväll = Ett paket goda tuggummin + en flaska cola zero ;) = 0/-x kcal!!

Tuggummi ska man vara mycket försiktig med att överkonsumera. Det sliter mycket på emaljen.

Eddie Vedder
2011-10-27, 16:50
Tuggummi ska man vara mycket försiktig med att överkonsumera. Det sliter mycket på emaljen.

Källa?

Chaimbers
2011-10-27, 17:07
Tuggummi ska man vara mycket försiktig med att överkonsumera. Det sliter mycket på emaljen.

gör det verkligen det?
finns ju tuggumi som sägs förstärka emaljen..

Cerberus
2011-10-27, 18:38
svälj jättemånga tuggummin för ett roligt brev på posten. ha en toa i närheten.

RassK
2011-10-29, 12:13
svälj jättemånga tuggummin för ett roligt brev på posten. ha en toa i närheten.

Ät två askar läkerol drops. Ha en toa i närheten. Gör det inte på bion.