handdator

Visa fullständig version : Deff Eller bygga?


mazzej
2006-08-17, 18:48
Tjena!

Jag har ca 20 kilos fett övervikt!

Har tänkt att få en fin beachkropp till 2007 om det är möjligt?

Ska jag börja med att deffa ellere bygga??

Eller har ni någon annan bra metod?

HA det gött!!

NI är grymma!! :bow:

//MAzzej\\ :thumbup:

gondie
2006-08-17, 18:50
Tjena!

Jag har ca 20 kilos fett övervikt!

Har tänkt att få en fin beachkropp till 2007 om det är möjligt?

Ska jag börja med att deffa ellere bygga??

Eller har ni någon annan bra metod?

HA det gött!!

NI är grymma!! :bow:

//MAzzej\\ :thumbup:







Jag hade deffat om jag hade haft 20 kilo övervikt, men om du är nybörjare så lär du öka bra i början endå

nutz
2006-08-17, 19:00
Jag har ca 20 kilos fett övervikt!

Sätt igång direkt.. :>

J.Saarela
2006-08-17, 19:02
Får en känsla av att du ska banta i stället för deffa.....

mazzej
2006-08-17, 20:04
:confused: Får en känsla av att du ska banta i stället för deffa.....

ÄR inte deffa och banta ungefär samma sak?

pragmatist
2006-08-17, 21:26
Absolut deffa först och bygga sen om du har 20 kilos övervikt, av hälsoskäl om inte annat. Är du total nybörjare är det inte otänkbart att du bygger lite muskler även medan du deffar på grund av den nya träningsstimulansen.

Popeye
2006-08-17, 23:35
20kg säger inte sådär jättemycket...
Men du snackar om en beachkropp -> banta

Pez
2006-08-18, 01:13
IMHO så är "banta" och "deffa" två sidor av samma mynt. Same same, but diffrent liksom.

Om man bortser från att "banta" av många här bla ses som ett skällsord och lite av ett rött skynke så syftar båda koncepten på att "gå ner i fettvikt" - den stora skillnaden mellan de två är som jag ser det följande:

"Banta" gör man i syfte att enbart gå ner i fettmassa.
"Deffa" gör man i syfte att gå ner i fettmassa samtidigt som man försöker bibehålla maximalt av befintlig muskelmassa.

Det senare är lite mer komplext än det förra. Men behöver inte vara "svårare" för det.
Att "deffa" är iallafall, underförstått, således svårt att göra om man saknar en muskelutveckling utöver "normalbyggd".

Men det är ju som sagt min definition. Sen vet jag med mig att många, speciellt killar, aldrig skulle ta ordet "banta" i sin mun.. så man får kalla det vad man vill.

mazzej
2006-08-18, 06:56
Ok så banta med lite styrketräning är det bästa för mig alltså? Någon som kan göra ngt slags vecko schema?

HAr hört annars att det bara är bra att ha lite fett runt musklerna som musklerena kan ta ifrån!! MEn detta stämmer alltså inte?

HA det bra//MAzzej\\

Nina L
2006-08-18, 06:58
Ok så banta med lite styrketräning är det bästa för mig alltså?
Japp

Någon som kan göra ngt slags vecko schema?
Kolla Best-of-avdelningen för träningsprogram och råd till nybörjare.

HAr hört annars att det bara är bra att ha lite fett runt musklerna som musklerena kan ta ifrån!! MEn detta stämmer alltså inte?
Nej, det stämmer inte.

Popeye
2006-08-18, 09:50
Lite fett är helt ok.
Personligen gillar jag inte konceptet beachkropp öht. Det brukar innebära inte så mycket muskler men ännu mindre fett. (det finns alltid undantag)
Alltså... du frågade efter en beachkropp och får svar som talar om hur du skall a dig dit.
Om du hade frågat hur du skall bära dig åt för att packa på dig så mycket muskler som möjligt så hade svaren sett annorlunda ut.

L-Sami
2006-08-18, 10:13
Jag tycker att du ska deffa...

Läs och behärska.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

mazzej
2006-08-18, 13:41
Konstigt att många säger olika :confused: .. I denna tråden:

http://forum.body.se/showthread.php?t=7271

frågar jag samma sak men jag får andra svar? :confused: Någon som med säkerhet vet att sin metod funkar bäst??

polaren
2006-08-18, 13:43
Vill du gå ner i vikt så gör det.
Vill du inte så ser jag ingen anledning.

Du bestämmer ju själv!

flenders
2006-08-18, 14:10
Jag skulle rekommendera dig till att gå ner större delen av de här 20 kilo först. Det kan du göra genom att ligga på kaloriunderskott samtidigt som du tränar. Genom att läsa din text så framstår du som någon som inte är starkare än "normalt". I så fall kan du nog bli starkare under tiden du går ner.

Senare när du gått ner dessa kilo och börjat satsa på att få mer muskelmassa så kommer du förmodligen lägga på dig några extra kilo igen. Du behöver dock inte oroa dig, om du är ute i god tid kommer du ha möjlighet att trimma kroppen och framstå som en kung Beach 07. Fördelen med detta är det att du har självsäkerhet inom bantning/deff eftersom du redan har klarat det en gång så att du kommer kunna göra det en gång till.

Blaine
2006-08-18, 14:36
Konstigt att många säger olika :confused: .. I denna tråden:

http://forum.body.se/showthread.php?t=7271

frågar jag samma sak men jag får andra svar? :confused: Någon som med säkerhet vet att sin metod funkar bäst??

Att du får en massa olika svar, vad kan det bero på? För det första vet vi inget om dig, hur du ser ut, fysik, träningsbakgrund och dylikt. För det andra så har alla olika mål och ideal, träningsmetoder och erfarenheter. Självklart får du inte Svaret med stort s på din fråga.

Jag tycker du ska läsa omkring på Kolozzeum och få en hum om hur bantning/deff går till väga och bilda dig en uppfattning sedan vad som passar bäst för dig. I slutändan är det ändå du som bestämmer vart du vill sätta ribban.

Mitt råd, utan som helst bakgrund om dig, är ändå att banta bort det släpande fettet snarast. Sedan kan du gott bulka sönder kroppen, det vill säga skaffa dig muskelmassa/volym. Sen när du bulkat ett bra tag kan du deffa och analysera din muskulatur för att justera kroppen inför nästa bulk. Givetvis talar jag inte om några månaders plåga, utan år…

mazzej
2006-08-18, 14:39
Jag skulle rekommendera dig till att gå ner större delen av de här 20 kilo först. Det kan du göra genom att ligga på kaloriunderskott samtidigt som du tränar. Genom att läsa din text så framstår du som någon som inte är starkare än "normalt". I så fall kan du nog bli starkare under tiden du går ner.

Nej jag är inte starkare än normala!! Så man kan bli starkare även fast man deffar/bantar?? :confused:

VErkar ju bra isådanafall

Ha det gött

MVH MAzzej

mazzej
2006-08-18, 14:48
Att du får en massa olika svar, vad kan det bero på? För det första vet vi inget om dig, hur du ser ut, fysik, träningsbakgrund och dylikt. För det andra så har alla olika mål och ideal, träningsmetoder och erfarenheter. Självklart får du inte Svaret med stort s på din fråga.

OKej kan förstå det! Tänkte om det fanns någon som hadde gjort samma grej! Och hadde lyckats som hadde något tips!

Jag tycker du ska läsa omkring på Kolozzeum och få en hum om hur bantning/deff går till väga och bilda dig en uppfattning sedan vad som passar bäst för dig. I slutändan är det ändå du som bestämmer vart du vill sätta ribban.

Självklart har jag läst!! Nästan läst för mycket! Om man nu kan det :D
JAg har bildat mig en uppfattning men eftersom jag inte vill gå och göra fel ett helt år tänkte jag att det var lättare att fråga proffsen!! :naughty:


Mitt råd, utan som helst bakgrund om dig, är ändå att banta bort det släpande fettet snarast. Sedan kan du gott bulka sönder kroppen, det vill säga skaffa dig muskelmassa/volym. Sen när du bulkat ett bra tag kan du deffa och analysera din muskulatur för att justera kroppen inför nästa bulk. Givetvis talar jag inte om några månaders plåga, utan år…

Ok tackar för ditt råd!! Får se vad jag bestämmer mig för!!

HA det bra

\\Mazzej//

L-Sami
2006-08-18, 15:09
Konstigt att många säger olika :confused: .. I denna tråden:

http://forum.body.se/showthread.php?t=7271

frågar jag samma sak men jag får andra svar? :confused: Någon som med säkerhet vet att sin metod funkar bäst??


Använd programmet som jag skrev till dig på Body! :)

flenders
2006-08-18, 16:53
Nej jag är inte starkare än normala!! Så man kan bli starkare även fast man deffar/bantar?? :confused:

VErkar ju bra isådanafall

Ha det gött

MVH MAzzej

De som inte är vana vid styrketräning och är "vanliga" till muskelmassan brukar kunna bli lite starkare även när de går ner. De som har problem med att bibehålla muskelmassa medans de ligger på kaloriunderskott är de som har mycket muskelmassa för att kroppen inte vill bibehålla alla muskler då muskler kräver mer energi än fett.

Empe
2006-08-18, 17:38
OKej kan förstå det! Tänkte om det fanns någon som hadde gjort samma grej! Och hadde lyckats som hadde något tips!
\\Mazzej//


Kaboffen har ju lyckats riktigt jävla bra. mangemani är också en med framgångar som jag känner till.

Se till att vara aktiv och ha en aktiv livsstil. Sitt inte så mycket vid datorn, har du ingenting att göra så ta cykeln och cykla runt nån timme, bara du håller kroppen igång hela tiden. Sen måste du självklart ligga på energiunderskott. Det bästa tipset (som jag har att komma med) är att du tänker på vad du äter, kolla i näringsvärdena i de betydande delarna av dina måltider, bilda dig en uppfattning om ungefär hur mycket kalorier du får i dig. Det finns även räknare att googla efter som räknar ut ungefär hur mycket kalorier många vanliga motionssätt förbränner.

Ursäkta om jag är lite rörig i mitt inlägg, jag är ny i den här delen av internet -> forum ;)

mazzej
2006-08-20, 17:54
De som inte är vana vid styrketräning och är "vanliga" till muskelmassan brukar kunna bli lite starkare även när de går ner. De som har problem med att bibehålla muskelmassa medans de ligger på kaloriunderskott är de som har mycket muskelmassa för att kroppen inte vill bibehålla alla muskler då muskler kräver mer energi än fett.

Ok ska se om det går! Tack så mycket för all hjälp!! :thumbup: Nu hänger allt på mig :) ..

HA det gött

MVH Mazzej