handdator

Visa fullständig version : Bör jag äta mindre kolhydrater?


Linusen
2006-08-17, 18:44
Jag har tränat rätt ordentligt nu i sommar, känner mig så duktig så

Men jag vet aldrig om jag äter bra eller ej, just nu speciellt känns de som om jag är svullen konstant i magen*!!O det gör att jag känner mig tjock o äcklig...trots att jag tränat...Så kan de bero på min kost?

Säg att jag joggar 5 dar i veckan... ca 5km-1mil varje pass! Jag tränar styrketräning två dagar i veckan, ibland kan jag till o med jogga på morgonen innan jobbet för att sen efter jobbet gå ner o gymma o träna mycket armar osv...Jag tränar mycket på motions cykel oxå i gymmet..Satt jag tränar verkligen hårt när jag väl är där.. tar faktiskt 60 kilo i bänk:thumbup: ¨Men starkare ska jag bli:)

jag går promenader med hunden varje dag ...Satt ja, jag rör mig....

Nu till maten...
Jag käkar frukost. men joggar jag på morgonen tar jag bara en banan o ett glas mjölk innan, därefter käkar jag lite fil/yoghurt eller havregröt till frulle innan jobbet.-.- Jag käkar alltid mellanmål i form av frukt.

Lunch blir ofta en potion med 200 gram kyckling file, 100 gram pasta.. broccoli, bönor,spenat,Ruccola, keso och ett kokt ägg.. Jag rör ihop detta till en form av sallad.. ibland byter jag ut kyckling till tonfisk.. och ibland hoppar jag pastan för att öka med keson istället...

Och vissa luncher kanske jag äter de som serveras på jobbet, om de nu är nyttigt vill säga..

sen kl 15 käkar jag en knäckebröd skiva med skinka.. och ett äpplel,,

Sen när jag kommer hem joggar jag eller gymmar.. Till middag..

Ofta kyckling just nu samt mycket grönsaker och 100 gram keso och lite feta ost 10% brukar ja även festa på till kvällen Ingen pasta så sent men ibland blir de så ändå.. Ibland kan de bli ris .. Ibland blir de vanlig husmanskost men då lagat på magert vis.. och jag äter mindre portion o mer grönsaker.. Alltid fullkorns pasta osv.. aldrig ljust bröd utan alltid osötat.. aldrig sockrade filmjölk eller yoghurtar..

På kvällen sen kanske jag äter lite solrosfrön eller nåt .. förutom fre-lördag då jag faktiskt unnar mig lite gott som kanske lite lösgodis eller nån näve ostbågar osv..

Äter jag för mycket ris,pasta tex? För nu har jag verkligen tränat stenhårt nästan varje dag.. har väl vilat en gång max per vecka.. men då går ja lång promenader istället! Jag äter verkligen satt jag blir mätt och de är ändå inte mycket fett på tallriken , eller??

.. försöker gå ner 2 kilo i vikt nu och har då lagt om min träning till MERA träning.. men ändå känns de som att inget händer:furious: .. Äter jag fel? Eller tränar jag för lite ändå??

nutz
2006-08-17, 18:49
Orkade inte riktigt sätta mig in i texten, svår att läsa pga. rörig meningsuppbyggnad.
Räkna ärliga kalorier under några dagar och se vart du hamnar.

Linusen
2006-08-17, 18:52
Orkade inte riktigt sätta mig in i texten, svår att läsa pga. rörig meningsuppbyggnad.
Räkna ärliga kalorier under några dagar och se vart du hamnar.


Rörig meningsuppbyggnad:confused: Jag avskyr när alla skriver allt packat i ett .. då tar jag hellre mellanslag när de passar :)

Ja jag kanske bör räkna kalorierna.. men de är inte alltid lätt o veta hur mycket de är i allt man äter.. blir ett jäkla räknande:whipped: ..

pragmatist
2006-08-17, 19:48
Det kan ju hända att du är en smula allergisk mot något som du äter mycket av. Laktos till exempel?

dynamo
2006-08-17, 19:55
Rörig meningsuppbyggnad:confused: Jag avskyr när alla skriver allt packat i ett .. då tar jag hellre mellanslag när de passar :)

Kan vara något eller allt av detta han åsyftade:

Om man har hög skärmupplösning och stort webbläsarfönster blir det en rad per stycke ofta, vilket kan bli lite jobbigt att läsa.
Du använder ofta dubbla/trippla punkter istället för en.
Du sätter ofta inte mellanslag efter punkt, komma, utropstecken och frågetecken.
Ibland börjar du en mening med stor bokstav, ibland inte.
Du skriver en del uppbrutna meningar där det kan vara svårt att få grepp om vad du menar.
Du särskriver en del och underliga tecken landar här och var.


Jag har svårt att läsa sån text, jag snubblar där det blir fel istället. Är det för mycket fel blir det jobbigt att läsa, speciellt när det är en lång text. Jag antar att andra kan uppleva samma sak. Nåja, jag hoppas du får svar på din fråga!

Linusen
2006-08-18, 06:04
Kan vara något eller allt av detta han åsyftade:

Om man har hög skärmupplösning och stort webbläsarfönster blir det en rad per stycke ofta, vilket kan bli lite jobbigt att läsa.
Du använder ofta dubbla/trippla punkter istället för en.
Du sätter ofta inte mellanslag efter punkt, komma, utropstecken och frågetecken.
Ibland börjar du en mening med stor bokstav, ibland inte.
Du skriver en del uppbrutna meningar där det kan vara svårt att få grepp om vad du menar.
Du särskriver en del och underliga tecken landar här och var.


Jag har svårt att läsa sån text, jag snubblar där det blir fel istället. Är det för mycket fel blir det jobbigt att läsa, speciellt när det är en lång text. Jag antar att andra kan uppleva samma sak. Nåja, jag hoppas du får svar på din fråga!

Jaha är de så ni upplever texten:confused: .. ändrar som ni vill ha den da:)

Linusen
2006-08-18, 06:07
Jag kan ju inte ändra texten? Finns ingen som knapp jag kan trycka på? Satt hur raderar jag nu hela mitt inlägg?

MrBoris
2006-08-18, 06:27
skriv det en gång till istället då? som en "reply":thumbup:

Börje H
2006-08-18, 07:01
Om det är så att du konstant känner dig uppsvullen kan det, ju som ngn ovan var inne på, att du inte tål ex laktos eller mjölkprotein. Men annars så tycker då jag att din kost ser bra balanserad ut. Bra val av baslivsmedel och en rejäl mängd med motion/träning under veckan. Att unna soig något till helgen är absolut inget att klaga på då det tillhör vanligt sunt förhållningssätt till sin kropp och kost. väldigt många som rör sig i kostdelen här verkar ha en tämligen uberfanatisk hållning till sin kost och undrar om de äter för mycket kolhydrater för att de känner sig lite svullna vissa tider av dygnet. Då så ofta inte är fallet. Att kroppens lager av kolhydrater och vätska varierar över dagen är ju tämligen logiskt.

Mvh

Linusen
2006-08-18, 20:19
Om det är så att du konstant känner dig uppsvullen kan det, ju som ngn ovan var inne på, att du inte tål ex laktos eller mjölkprotein. Men annars så tycker då jag att din kost ser bra balanserad ut. Bra val av baslivsmedel och en rejäl mängd med motion/träning under veckan. Att unna soig något till helgen är absolut inget att klaga på då det tillhör vanligt sunt förhållningssätt till sin kropp och kost. väldigt många som rör sig i kostdelen här verkar ha en tämligen uberfanatisk hållning till sin kost och undrar om de äter för mycket kolhydrater för att de känner sig lite svullna vissa tider av dygnet. Då så ofta inte är fallet. Att kroppens lager av kolhydrater och vätska varierar över dagen är ju tämligen logiskt.

Mvh

Ja du kanske har rätt, kanske ska prova att dra ner på laktos produkter o se om det är de som får min mage att bli så svullen o spännd:confused:
Jag tränar mycket och speciellt denna sommar har jag verkligen kört hårt!! Älskar att röra mig och gör det dagligen ofta två ggr dagligen till o med. Äter inget onyttigt förutom Fre-Lör då även jag kan unna mig en släng med godis eller en varm korv med bröd:thumbup: (om jag nu känner för de)
Jag äter strikt 5 dar i veckan o faller aldrig ur banan trots helger, tänker alltid på vad jag stoppar i mig, kollar fett procent och äter allt med fullkorn!! Jag har fått otroligt synliga muskler:ike , tidigare har jag mest haft endast "breda" lår då jag joggat i många år!! Men nu sen ett år tillbaka har jag ju även börjat styrketränat satt mina armar och axlar och rygg ser grymt bra ut, inte för att skryta:em: . Men jag ser verkligen resultaten...:thumbup:

Men kan ni kanske ge mig tips på bra magmuskel träning??
Och ska testa att utesluta laktos kanske? Eller kanske minska portionerna ännu mera??