handdator

Visa fullständig version : Manlig sterilisering?


Krokodil
2006-08-17, 18:20
Som ni kanske vet har jag ungar så det räcker och blir över, så barnalstrandet är över för min del.

Nu känns det fel att frugan ska börja peta i sig hormoner igen, därför lutar jag åt att knipsa mig istället.

Någon som gjort ingreppet och kan berätta lite om det? Vart vänder man sig, narkos eller lokalbedövning, hur länge har man ont, påverkar det sexet på något sätt?

Etc...

Ni som vill göra er lustiga kan göra det i annan tråd tack!

Nitrometan
2006-08-17, 18:21
Lustiga och lustiga. Ta kontakt med vårdcentralen och be dem ordna en tid. Eller BVC, där känner de väl er?

Annars vet Emmzan hur man gör... ;)

Catstyle
2006-08-17, 18:25
Om jag inte minns fel så såg jag på nån dokumentär där ämnet behandlades, det verkade tämligen enkelt och effektivt.

Osten80
2006-08-17, 18:28
Vad händer med testosteronvärdena vid ett sådant ingrepp?

Catstyle
2006-08-17, 18:28
Here we go!

Sterilisering (vasektomi) är ett mindre kirurgiskt ingrepp för att klippa av och stänga av sädesledarna (vas deferens). Proceduren tar omkring 30 minuter, ingreppet orsakar vanligtvis få komplikationer och ingen försämring av den sexuella funktionen. Omkring 500.000 vasektomier utförs per år i USA. En vasektomi är ett mindre ingrepp än ett steriliseringsingrepp hos kvinnor. Ett ökande antal par väljer vasektomi som permanent födelsekontroll.

Det manliga fortplantningssystemet
För att förstå vad en sterilisering (vasektomi) är behöver man förstå det manliga fortplantningssystemet och hur det fungerar. Testiklarna är lokaliserade i en påse under penis kallad skrotum. Varje testikel är kopplad till ett tunt spiralformat rör, bitestikel (epididymis), där sperma lagras och mognar under 6 veckor. Bitestiklarna är kopplade till prostatakörteln med ett par rör som kallas vas deferens. Vas deferens är en del av en större vävnadsbunt innehållande blodkärl och nerver och lymfkärl, s k funikel.

Förberedelse

Innan en vasektomi ska utföras vill kirurgen att fyra saker ska förberedas.

1. Raka och tvätta skrotum (för att förhindra infektion och underlätta åtkomst)
2. Ta med ett par tätt sittande kalsonger eller sportbyxor (för att stödja pungen och minimera svullnad).
3. Arrangera för upphämtning vid avfärd (för att minimera rörelse som kan öka svullnaden).
4. Undvika antiinflammatoriska droger, som ibuprofen och aspirin, före operation (de är blodförtunnande och kan orsaka blödningsrisk).

Operation

En urolog utför en vasektomi och proceduren tar ca 30 minuter. Patienten behåller kläderna på från midjan uppåt och ligger på rygg. Pungen (skrotum) injiceras en eller flera gånger med lokalbedövning (lidocain) vas deferens förs in under huden på skrotum och ett litet snitt läggs (vanligtvis 1 cm eller mindre). Vas deferens dras därefter ut genom snittet, kapas på två ställen, och cirka 1 cm stort segment avlägsnas. Varje ände av vas deferens knyts eller klipps av kirurgiskt och placeras bak i skrotum. Snittet sys och proceduren repeteras på den andra sidan av skrotum. En del urologer bränner ändarna på vas deferens, men andra anser att bränning är onödig och komplicerar läkningen. De flesta män kan gå hem omedelbart efter operationen.

Vasektomi utan skalpell
I denna metod används en peang för att hålla vas deferens under tiden som ett punktsnitt (istället för ett klipp) utförs med speciella peang. Peangen öppnas för att sträcka huden och gör på så sätt ett litet hål för att lyfta ut vas deferens, dela den, bränna den och återföra den i skrotum. Punktsnitt behöver inte sys. Vissa urologer rekommenderar vasektomi metoden utan skalpell p g a att den är snabbare och minimerar besvär efter operationen samt minskar risken för blödning och infektion. Fler och fler vasektomier utförs med denna metod.

blekfet2
2006-08-17, 18:38
Krokodil, hur många knuttar har du?

Krokodil
2006-08-17, 18:39
Krokodil, hur många knuttar har du?
4st.












vad jag vet iaf...:em:

mangs
2006-08-17, 19:50
Ok, efter att ha läst detta så har jag inte längre några funderaingar på att låta mig steriliseras då vi fått önskad mängd knattar. *spy*

Det stod att sexualfunltionen inte skulle påverkas? Men att kapa massa ledare i underlivet borde ju påverka till viss del, kan man få utlösning och orgasm normalt efter ett sådant ingrepp?

Rock'nRoll
2006-08-17, 20:06
Gör det ont?

Piranha
2006-08-17, 20:08
Absolut, och det går att göra online också.

Stirra bara på den här bilden i 30 min om dagen.

http://panzo.org/entryimg/no_scars.jpg

Kwon
2006-08-17, 20:48
Jag läste Catstyles beskrivning och det pirrade till både i organet/scrotum och i knäna...Usch!

Jag skulle nog aldrig vilja genomföra vasektomi, oavsett mängd på knoddar.

Stort Props till Krokodil dock, som skall genomföra denna process!

Jag hoppas verkligen att du inte ångrar dig om några år och vill ha en unge till! :)

Bronkitkorv
2006-08-17, 21:17
Nu vet jag att jag aldrig vill göra det ingreppet... hu jag ryser av att tänka på att dom ska skära i .......hu..

Krokodil
2006-08-17, 21:34
Jag läste Catstyles beskrivning och det pirrade till både i organet/scrotum och i knäna...Usch!

Jag skulle nog aldrig vilja genomföra vasektomi, oavsett mängd på knoddar.

Stort Props till Krokodil dock, som skall genomföra denna process!

Jag hoppas verkligen att du inte ångrar dig om några år och vill ha en unge till! :)
Kycklingar! :D
Jag ser inte heller fram mot att nån ska hugga mig i pungen men jag väger det mot min frus hälsa och då är valet faktiskt ganska lätt.

Jag har som sagt fyra knoddar varav den ena är handikappad och kräver väldigt mycket tid och energi från oss föräldrar, så risken att jag skulle bli sugen på en till är mikroskopisk.

ManuelIT
2006-08-17, 21:52
newbie fråga: får man ingen utlösning alls om man steriliserar sig?*screwy*

Kwon
2006-08-17, 21:56
Kycklingar! :D
Jag ser inte heller fram mot att nån ska hugga mig i pungen men jag väger det mot min frus hälsa och då är valet faktiskt ganska lätt.

Jag har som sagt fyra knoddar varav den ena är handikappad och kräver väldigt mycket tid och energi från oss föräldrar, så risken att jag skulle bli sugen på en till är mikroskopisk.

Well, stort props till dig Kroko.

Du är modigare än mig och självklart vet du vad som är bäst val för dig och familjen.

Krokodil
2006-08-17, 22:00
newbie fråga: får man ingen utlösning alls om man steriliserar sig?*screwy*Jodå, det ska inte vara nån skillnad i storlek på satsen har jag hört.

blekfet2
2006-08-17, 22:02
4st.












vad jag vet iaf...:em:
Satan i gatan.. :whipped: :thumbup:

viktor88
2006-08-18, 00:32
fråga min farsa, han gjorde det efter dom fick mig ;) får tacka jehovas vittnen att jag finns :) morsan e de, mot abort är dom ju :)

Callister
2006-08-18, 00:46
Jag har gjort operationer på utrustningen (inge sådana här dock) och jag kan säga att smärta kommer du inte känna. Du kommer få mediciner mannen. ;)

Jag har för mig att man kan koppla ihop strängen de klipper av om man nu skulle vilja ha barn sedan igen?

Daniiiel
2006-08-18, 00:47
fråga min farsa, han gjorde det efter dom fick mig ;) får tacka jehovas vittnen att jag finns :) morsan e de, mot abort är dom ju :)


ok alla slutar snacka me viktor från och med nu.

viktor88
2006-08-18, 01:02
ok alla slutar snacka me viktor från och med nu.
vaför?

Mikeman
2006-08-18, 03:24
Jag har gjort operationer på utrustningen (inge sådana här dock) och jag kan säga att smärta kommer du inte känna. Du kommer få mediciner mannen. ;)

Jag har för mig att man kan koppla ihop strängen de klipper av om man nu skulle vilja ha barn sedan igen?

Stämmer bra. Om man mot all förmodan skulle få för sig att skaffa fler barn efter att man gjort operationen, kan de öppna upp och sy ihop ledarna igen.
Till de som undrade: Sädesvätska kommer att komma ut som vanligt vid utlösning, skillnaden är att det inte finns några flitiga simmare i den.

aliquis
2006-08-18, 03:42
Och vätskan kommer väl från prostatan så det är därför det kommer något trots ingreppet.

Herkulez
2006-08-18, 03:57
ok alla slutar snacka me viktor från och med nu.
:D


lycka till kroko om du gör den :thumbup:

LarsK
2006-08-18, 04:53
Jag är inne på samma banor. Jag är gift, har ett barn och frugan äter inte p-piller. Jag är trött på gummi, mest till bekymmer. Men jag blev lite rädd och ovillig att genomföra ingreppet efter den målande beskrivningen av hur det går till.

[Onödigt vetande]Här i Japan äter inte kvinnor p-piller, de är nojiga om att stoppa i sig hormoner. Tror det var 4-5 år sen de introducerades här. Japan har ett av de högsta antalet arborter per år i världen. Här kör de oskyddat, sen abort om de blir på smällen.[/onödigt vetande]

Lilla Brynolf
2006-08-18, 08:00
Jodå, det ska inte vara nån skillnad i storlek på satsen har jag hört.

Nu fattar jag ingenting... Var kommer satsen ut??? :confused:
Skvätter det lite på sidan av pungen eller?


Det här är nåt jag faktiskt kunde tänka mig om några år, så slipper tjejen käka en massa piller...

Krokodil
2006-08-18, 10:15
Nu fattar jag ingenting... Var kommer satsen ut??? :confused:
Skvätter det lite på sidan av pungen eller?


Det här är nåt jag faktiskt kunde tänka mig om några år, så slipper tjejen käka en massa piller...
Google är min vän... :) http://www.urologkanalen.com/vasektomi/sterilitet.shtml

"Seminalvätska kvarstår efter sterilitet har uppnåtts men den innehåller inga spermier. Testiklarna fortsätter att producera spermier, men spermierna är förhindrad att nå prostata eftersom de är blockerade i den avknutna vas deferens, där de dör och försvinner ut i kroppen. Eftersom sädesvätska endast består av 5 % spermier är det ingen större skillnad på mängden ejakulat vid utlösning efter sterilisering."

Caixa**
2006-08-18, 10:54
Måste bara göra ett litet inlägg här...

Alla ni killar som skulle kunna tänka er att göra det här ingreppet för era fruars/flickvänners skull: Fasen vad ädelt! Jag är imponerad. Känns bra att det finns en handfull killar där ute som faktiskt värderar sina fruar och förhållande så högt..

Fortsätt så:thumbup:

Timme
2006-08-18, 11:32
Absolut, och det går att göra online också.

Stirra bara på den här bilden i 30 min om dagen.

http://panzo.org/entryimg/no_scars.jpg



HAhaah! :laugh:

Blir man steril då?

Timme
2006-08-18, 11:34
[Onödigt vetande]Här i Japan äter inte kvinnor p-piller, de är nojiga om att stoppa i sig hormoner. Tror det var 4-5 år sen de introducerades här. Japan har ett av de högsta antalet arborter per år i världen. Här kör de oskyddat, sen abort om de blir på smällen.[/onödigt vetande]

hemskt tycker jag... :(

jimcg
2006-08-18, 12:54
Någon som gjort ingreppet och kan berätta lite om det? Vart vänder man sig, narkos eller lokalbedövning, hur länge har man ont, påverkar det sexet på något sätt?

Jag har gjort det för ett par år sedan. Jag minns inte vart jag vände mig först, om det var via vårdcentral eller direkt till sjukhuset här i Eskilstuna. Hur som helst, man fick först allmän info, sedan obligatoriskt samtal med kurator-liknande figur som skulle försäkra sig om att det var ett genomtänkt beslut. Det gick att få det utfört här i stan, men skulle ta lång tid, så de tipsade om att vända sig direkt till Sophiahemmet (http://www.sophiahemmet.se/) i STHLM i stället (minns inte om det var remiss inblandad) för att korta ned väntetiden. Jag valde att ta det via Sophiahemmet och det gick alldeles utmärkt.

Ingreppet (som inleds med rakning på de två ställen som ska snittas) gick ganska snabbt, gjorde trots lokalbedövning en del ont eftersom de gör ett snitt på varje sida av pungens ovansida och drar där ut sädesledaren, skär av den och ser till att ändarna hamnar så pass långt ifrån varandra så att de inte riskerar att växa ihop igen (tror de kortade av ledarna lite och brände i ändarna). Eftersom sädesledaren normalt sett inte är så pass lång att den skulle räcka till att forma en utvärtes ögla stramade det rätt rejält under ingreppet - det är det som orsakar smärtan och det kan inte lokalbedövningen göra något åt, men sövning skulle kännas helt onödig. Har för mig att det tog ca 10-15 minuter. När man sedan gick därifrån fick man gå lite bredbent - alltid roade det någon...

En viss smärta satt i några dagar. Inte så farligt, men tillräckligt för att man skulle ha tvingats tacka nej till sex. Fortfarande flera veckor efteråt kände man av att något gjorts, men inte längre som smärta, den gick över rätt så fort.

Nu när jag vet vad det innebär, hur det kändes att få det gjort och hur maskineriet fungerar efteråt (precis som tidigare), kan jag verkligen rekommendera det av samma anledning som du tänker. Jag var (och är) fast övertygad om att jag inte vill ha fler barn och vill inte att min fru ska behöva proppa i sig hormoner och de var dessa två anledningar tillsammans som låg till grund för mitt beslut.

Kontakta Sophiahemmet och hör efter - du kanske kan vända dig direkt dit.

Måste bara göra ett litet inlägg här...

Alla ni killar som skulle kunna tänka er att göra det här ingreppet för era fruars/flickvänners skull: Fasen vad ädelt! Jag är imponerad. Känns bra att det finns en handfull killar där ute som faktiskt värderar sina fruar och förhållande så högt..

Fortsätt så:thumbup:
:cool: :angel:

//Jim

Lilla Brynolf
2006-08-18, 13:04
Måste bara göra ett litet inlägg här...

Alla ni killar som skulle kunna tänka er att göra det här ingreppet för era fruars/flickvänners skull: Fasen vad ädelt! Jag är imponerad. Känns bra att det finns en handfull killar där ute som faktiskt värderar sina fruar och förhållande så högt..

Fortsätt så:thumbup:

Ännu finns det hopp... :D

Krokodil
2006-08-18, 13:08
Jag har gjort det för ett par år sedan. Jag minns inte vart jag vände mig först, om det var via vårdcentral eller direkt till sjukhuset här i Eskilstuna. Hur som helst, man fick först allmän info, sedan obligatoriskt samtal med kurator-liknande figur som skulle försäkra sig om att det var ett genomtänkt beslut. Det gick att få det utfört här i stan, men skulle ta lång tid, så de tipsade om att vända sig direkt till Sophiahemmet (http://www.sophiahemmet.se/) i STHLM i stället (minns inte om det var remiss inblandad) för att korta ned väntetiden. Jag valde att ta det via Sophiahemmet och det gick alldeles utmärkt.

Ingreppet (som inleds med rakning på de två ställen som ska snittas) gick ganska snabbt, gjorde trots lokalbedövning en del ont eftersom de gör ett snitt på varje sida av pungens ovansida och drar där ut sädesledaren, skär av den och ser till att ändarna hamnar så pass långt ifrån varandra så att de inte riskerar att växa ihop igen (tror de kortade av ledarna lite och brände i ändarna). Eftersom sädesledaren normalt sett inte är så pass lång att den skulle räcka till att forma en utvärtes ögla stramade det rätt rejält under ingreppet - det är det som orsakar smärtan och det kan inte lokalbedövningen göra något åt, men sövning skulle kännas helt onödig. Har för mig att det tog ca 10-15 minuter. När man sedan gick därifrån fick man gå lite bredbent - alltid roade det någon...

En viss smärta satt i några dagar. Inte så farligt, men tillräckligt för att man skulle ha tvingats tacka nej till sex. Fortfarande flera veckor efteråt kände man av att något gjorts, men inte längre som smärta, den gick över rätt så fort.

Nu när jag vet vad det innebär, hur det kändes att få det gjort och hur maskineriet fungerar efteråt (precis som tidigare), kan jag verkligen rekommendera det av samma anledning som du tänker. Jag var (och är) fast övertygad om att jag inte vill ha fler barn och vill inte att min fru ska behöva proppa i sig hormoner och de var dessa två anledningar tillsammans som låg till grund för mitt beslut.

Kontakta Sophiahemmet och hör efter - du kanske kan vända dig direkt dit.


:cool: :angel:

//Jim
Kalasbra med svar från en som gjort det! :thumbup:

Ska höra med husläkaren så snart som möjligt, annars blir det Sophiahemmet.

L-Sami
2006-08-18, 13:11
Absolut, och det går att göra online också.

Stirra bara på den här bilden i 30 min om dagen.

http://panzo.org/entryimg/no_scars.jpg

Haha :laugh:

Krokodil
2008-09-26, 19:52
*uppdate* *uppdate* *uppdate*

Efter lååååång väntan pga husläkare som slarvade bort remissen, urologmottagningar som inte hade tid och en vårdstrejk som prioriterade bort mig har jag idag äntligen fått en tid för min sterilisering! *jippie*

Om ett par veckor sätter doktorn skalpellen i min "polare" och jag ser faktiskt fram mot det.

Wish me luck...

Palm
2008-09-26, 20:10
Herrejösses, två års väntetid!?

Hoppas det går bra.

Krokodil
2008-09-26, 20:38
Herrejösses, två års väntetid!?

Hoppas det går bra.

Nja, inte två år kanske... Det tog ett par månader innan jag fick arslet ur vagnen och började ringa runt. Det var inte speciellt akut just då, nyfödda tvillingar funkar rätt bra som preventivmedel :cryout: .

Men nu känns det bra att det blir av.

Krokodil
2008-12-20, 21:50
*uppdate**uppdate**uppdate*
För ganska exakt fyra veckor sedan genomfördes ingreppet och jag är helnöjd!
Vasektomier utförs tydligen ofta tidigt på morgonen och det passade mig bra eftersom man måste göra det på fastande mage.

Efter tvättning med steril tvål och rakning av pung bar det iväg till farbror doktorn. Ett snabbt samtal med läkaren för att ge mig sista chansen att ångra mig och sedan klädde jag av mig på underkroppen och lade mig på britsen.

Innan han började fick jag en lugnande spruta, och den var faktiskt riktigt kul :) Själva ingreppet görs under lokalbedövning och det kändes inte alls, utom möjligen någon sekund när nålen stacks in. Snitten och suturen gick skitfort och jag blev lite förvånad när han sade att det var klart.

Efteråt skall man ligga still med en ispåse på pungen för att förhindra blödning och det var inte speciellt obehagligt eftersom lokalbedövningen fortfarande satt i. Dessutom kom sköterskan med frukost och det var mycket välkommet.

Första dagarna efter ingreppet var jag lite öm, men inte farligt alls. Det som faktiskt var jobbigast var att det kliar något fördjävligt när håret som rakades bort växer ut igen!

Efter två veckor togs stygnen bort och nu syns ärren knappt alls. Jag känner ingen skillnad alls på potens o.dyl.

Det enda som återstår nu är att lämna spermaprov för att kontrollera att ingreppet lyckats, sedan är det full fart igen...


Summa summarum... Jag rekommenderar verkligen vasktomi för dem som känner att de är färdiga med barnproduktionen. Skönt också att veta att frugan slipper trycka i sig en massa hormoner helt i onödan.

shadowfire
2008-12-20, 21:58
haha, fan vad kolo är underbart, här lär man sig massor av saker för sin allmänbildning...
Grattis till väl genomfört ingrepp i varje fall! Bara att läsa om detaljerna i din story räckte för att göra mig steril, blir inge morgonfräs på ett par dagar här inte =/

Mental
2008-12-20, 21:58
Skönt att det gick bra, och om du fortfarande har simmare kvar kan du la bara byta hål elle? ;D

Jag skulle vara nervös som fan inför ingreppet, men jag förstår helt klart varför man gör det

lectris
2008-12-20, 22:13
haha, fan vad kolo är underbart, här lär man sig massor av saker för sin allmänbildning...

+1

Ignatius72
2008-12-20, 22:16
porrpung och allt! Äh, jag producerar lite fler ungar istället.

Troll
2008-12-20, 22:33
Kul att läsa detta!.
Har själv tänkt starta en liknande tråd då vi har en son på 2 år och en bäbis som kommer i början på det nya året. *cupid*

Vi är sedan överens om att det får räcka, frun tycker att ett ingrepp är drastiskt men jag tycker det känns fel att hon ska börja knapra piller igen.

Det jag har tänkt lite på är om min hormonbalans blir rubbad av ingreppet på något sätt?

Man vill ju inte blir som en fet och slö gammal hankatt som bara ligger och spinner i soffan efter ett tag!!! :D

shut teh face
2008-12-20, 22:34
Verkar va ett bra alternativ till preventivmedel. Gummi är hemskt, jag avstår hellre sex än kör jag kondom! Och p-piller tror jag inte är nyttigt att knappra i hur många år som helst.

shadowfire
2008-12-20, 22:35
Kul att läsa detta!.
Har själv tänkt starta en liknande tråd då vi har en son på 2 år och en bäbis som kommer i början på det nya året. *cupid*

Vi är sedan överens om att det får räcka, frun tycker att ett ingrepp är drastiskt men jag tycker det känns fel att hon ska börja knapra piller igen.

Det jag har tänkt lite på är om min hormonbalans blir rubbad av ingreppet på något sätt?

Man vill ju inte blir som en fet och slö gammal hankatt som bara ligger och spinner i soffan efter ett tag!!! :D

Hellre det än när kärringen blir hormonstinn av pillren o blir rabiat ;)
Mig veteligen blir det ingen påverkan för steriliserade män, allt fungerar ju som förut förutom att du skjuter lösa skott i stället för skarp ammo o det skarpa krutet dör inuti dig istället.

shut teh face
2008-12-20, 22:40
En tanke dock: som jag förstått så kommer spermier fortfarande produceras, men dör istället. Om man är steril i 10 år så lär ju produktion avta då den i normalt fall förmodligen regleras av ens sexliv (produktion - efterfrågan?). När man sen klipper tillbaka trådarna så undrar jag egentligen om maskineriet kör igång bra direkt?

Krokodil
2008-12-20, 22:49
Kul att läsa detta!.
Har själv tänkt starta en liknande tråd då vi har en son på 2 år och en bäbis som kommer i början på det nya året. *cupid*

Vi är sedan överens om att det får räcka, frun tycker att ett ingrepp är drastiskt men jag tycker det känns fel att hon ska börja knapra piller igen.

Det jag har tänkt lite på är om min hormonbalans blir rubbad av ingreppet på något sätt?

Man vill ju inte blir som en fet och slö gammal hankatt som bara ligger och spinner i soffan efter ett tag!!! :DIngreppet var inte värre än att gå till tandläkaren faktiskt. Hormonbalansen är helt oförändrad och du kommer inte bli någon "slö hankatt". Inte värre än du var innan iaf... :D

En tanke dock: som jag förstått så kommer spermier fortfarande produceras, men dör istället. Om man är steril i 10 år så lär ju produktion avta då den i normalt fall förmodligen regleras av ens sexliv (produktion - efterfrågan?). När man sen klipper tillbaka trådarna så undrar jag egentligen om maskineriet kör igång bra direkt?
En vasektomi skall räknas som ett permanent ingrepp även om man kan i vissa fall reversera den. Om du tror att du kommer ångra dig skall du nog fundera en stund till.

miss_incorrigible
2008-12-20, 23:22
Efter att ha sett en film av Tim Burton försöker jag föreställa mig en oändlig kyrkogård för spermier och vad som står på gravstenarna.

"Skott # 234568983554963 Så mycket potential, gavs ingen chans alls..."

bear.flowertwig
2008-12-20, 23:31
Om man kan operera in en pacemaker i hjärtat för att få det att slå och fixa hörseln med hörapparat borde man hitta kunna hitta en bättre lösning för att undvika vådaskott. Lösningen är uppenbar och tekniken finns redan:

http://www.hasseahlen.se/Nerdingebanan/vaxlar/bojd%20vaxel%20marklin%20origbild.jpg

Krokodil
2008-12-20, 23:37
Om man kan operera in en pacemaker i hjärtat för att få det att slå och fixa hörseln med hörapparat borde man hitta kunna hitta en bättre lösning för att undvika vådaskott. Lösningen är uppenbar och tekniken finns redan:

http://www.hasseahlen.se/Nerdingebanan/vaxlar/bojd%20vaxel%20marklin%20origbild.jpgLeka med tågbanan istället för att nuppa? :D

bear.flowertwig
2008-12-20, 23:50
Det funkar för de hör grabbarna...

http://www.geocities.com/malarmodulmote/mmm2a.jpg

(om de sen har ett val är en annan sak ;))

shadowfire
2008-12-21, 00:13
Det funkar för de hör grabbarna...

http://www.geocities.com/malarmodulmote/mmm2a.jpg

(om de sen har ett val är en annan sak ;))

fan va nice, han till höger slår ju upp värsta krabban :thumbup:

Troll
2008-12-21, 07:25
Ingreppet var inte värre än att gå till tandläkaren faktiskt. Hormonbalansen är helt oförändrad och du kommer inte bli någon "slö hankatt". Inte värre än du var innan iaf... :D

Okej tack, bra att veta. :)


En tanke dock: som jag förstått så kommer spermier fortfarande produceras, men dör istället. Om man är steril i 10 år så lär ju produktion avta då den i normalt fall förmodligen regleras av ens sexliv (produktion - efterfrågan?). När man sen klipper tillbaka trådarna så undrar jag egentligen om maskineriet kör igång bra direkt?

Såg på Dr: Phil :em: som både gjort ingreppet och tagit tillbaka det att det tog sig på första laddningen efter att han var återställd. :naughty:


fan va nice, han till höger slår ju upp värsta krabban

:laugh:

Tolkia
2008-12-21, 11:44
Cred till killar som gör det, säger jag.

messier11
2008-12-21, 11:49
intressant..

Jag har själv övervägt att göra ingreppet, har tom varit på den obligatoriska träffen med en kurator/psykolog(?).
Jag har dock inga barn och har inga ambitioner att skaffa heller(är 33år) men det är tyvärr en väldig skillnad i informationen här och vad man kan se på typ dr Phil.
Att jag inte genomfört det beror helt enkelt på att jag är orolig att ändra mig senare trots att jag är 99,9 % säker på min sak och kommer med största sannolikhet ångra att jag inte gjort det istället.

Mailade nyss random klinik och skulle höra reglerna kring infrysning men de var då inte speciellt hjälpsamma så jag blev då inte klokare av det..

Krokodil
2008-12-21, 15:46
intressant..

Jag har själv övervägt att göra ingreppet, har tom varit på den obligatoriska träffen med en kurator/psykolog(?).
Jag har dock inga barn och har inga ambitioner att skaffa heller(är 33år) men det är tyvärr en väldig skillnad i informationen här och vad man kan se på typ dr Phil.
Att jag inte genomfört det beror helt enkelt på att jag är orolig att ändra mig senare trots att jag är 99,9 % säker på min sak och kommer med största sannolikhet ångra att jag inte gjort det istället.

Mailade nyss random klinik och skulle höra reglerna kring infrysning men de var då inte speciellt hjälpsamma så jag blev då inte klokare av det..

http://www.karolinska.se/sv/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Endokrinkliniken/Centrum-Andrologi--Sexualmedicin/Spermaprov/Frysforvaring-annan-orsak/

messier11
2008-12-21, 20:31
http://www.karolinska.se/sv/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Endokrinkliniken/Centrum-Andrologi--Sexualmedicin/Spermaprov/Frysforvaring-annan-orsak/

Tack! hade inte lyckats hitta nån info själv.
Som jag tolkade detta är det tillåtet att frysa in om man ska sterilisera sig även om man inte är sjuk.

Pdaddy
2008-12-21, 22:37
Som ni kanske vet har jag ungar så det räcker och blir över, så barnalstrandet är över för min del.

Nu känns det fel att frugan ska börja peta i sig hormoner igen, därför lutar jag åt att knipsa mig istället.

Någon som gjort ingreppet och kan berätta lite om det? Vart vänder man sig, narkos eller lokalbedövning, hur länge har man ont, påverkar det sexet på något sätt?

Etc...

Ni som vill göra er lustiga kan göra det i annan tråd tack!


Hormon Spiral !! Bästa som hänt mig :), även frugan *hehe*

Pd