handdator

Visa fullständig version : Vad föreslår ni?


iingenalls
2006-08-17, 17:38
Jag är en sån där som bara älskar mat och att äta, och det är ju inte alltid så bra när man ska ner i vikt ;)
Vad kan vara passande att äta som kvällsmål när man tidigare på dagen ätit detta:
Frukost- två fullkornsbröd med bregott och skinka och ett glas mellanmjölk, och en apelsin
Mellanmål - En apelsin
Middag - Tre potatisar, några surströmmingsfileer och ett vitt tunnbröd plus sånt där vitt hårdbröd, ser ut som tunnbröd (ja, jag ångrar det vita redan...).. och ett plommon.

Jag ska strax promenera en timme.

(om det spelar nån roll så är jag 14 år, 64,9 kg lätt/tung och 163,5 cm lång :) )

Max
2006-08-17, 17:43
Det där verkar inte vara mycket mat alls. Ät ett riktigt mål mat efter promenaden. Kokta ägg på mackor, pasta och köttfärs, pannkakor eller whatever, finns inget som är förbjudet. Allt (nästan) går dessutom att göra nyttigt om man vill. Glöm inte frukten eller grönsakerna.

iingenalls
2006-08-17, 18:05
Det där verkar inte vara mycket mat alls. Ät ett riktigt mål mat efter promenaden. Kokta ägg på mackor, pasta och köttfärs, pannkakor eller whatever, finns inget som är förbjudet. Allt (nästan) går dessutom att göra nyttigt om man vill. Glöm inte frukten eller grönsakerna.

Oj, då har folk faktiskt rätt i att jag äter för lite. Min vanliga tanke hde varit att äta en liten apelsin eller ett knäckebröd med kalkon på, och hade jag ätit knäckebrödet hade jag ändå haft dåligt samvete.

Känns lite skönt att höra att jag ändå kan äta lite mer :)

King Grub
2006-08-17, 18:06
Du äter ungefär så mycket som behövs för en rullstolsbunden pensionär som måste gå ner i vikt. :(

iingenalls
2006-08-17, 18:20
Konstigt nog så blir jag glad av att höra det.. För då kan jag utan dåligt samvete äta mer :D .. Vet inte varför jag fått för mig att jag äter tokmycket.

Milia
2006-08-17, 18:24
Kille/tjej?

iingenalls
2006-08-17, 20:06
Ja just det ja, det glömde jag.
Jag är tjej.

Bamse79
2006-08-18, 09:12
Du kan äta massor mer utan att ha dåligt samvete. Styrketränar du något?

Milia
2006-08-18, 10:30
Du har ju fått råd av en sjuksköterska att äta normala portioner och regelbundet och att din mamma ska hjälpa dig med detta, varför skriver du då i denna tråden att du vill ha råd för vad du ska äta så du går ner i vikt?
Dessutom är inte det där en normalkost. Som andra redan skrivit så är det på tok för lite.
Mitt råd om du verkligen vil slippa fixeringen på mat är att hålla dig borta från forum som detta eftersom det kan stjälpa mer än det hjälper om man är på gränsen till en ätstörning.
Det kan vara enormt triggande att läsa om andras dieter, eller hur man ska äta si eller så, och varför det ena livsmedlet skulle var bättre än det andra. Jag talar av egen erfarenhet.
Vill du prata mer ingående så skicka PM, men som sagt; Jag råder dig att hålla dig härifrån och satsa på sunt förnuft.
Känner du att du inte vågar lita på dig själv så överlåt till din mamma att sköta portionsstorlekarna. Hon vill nog att du varken ska väga för mycket eller för lite, sätt dig ner tillsammans med henne och kom eventuellt överens om ett matschema eller liknande om nu det känns tryggare.
Men så småningom tycker jag du ska försöka våga lyssna på kroppen och lita på det istället.
Ät när du är hungrig, tugga maten ordentligt och ät varierat av alla delar av kosten, både proteiner, kolhydrater och fetter. Sluta när du är mätt.
Du är ung och har ditt liv framför dig, förstör inte det genom att börja strula med maten, tro mig, DET ÄR INTE VÄRT DET.

Lycka till.

iingenalls
2006-08-18, 16:29
Du kan äta massor mer utan att ha dåligt samvete. Styrketränar du något?

Nej, just nu styrketränar jag inte. Känns inte riktigt som att jag har nog mycket kunskap för det och vill inte ha fel resultat eller skada mig på något vis. Funderar på att börja gymma lite smått igen till vintern, men jag får se :)
Gör endast situps 6 dagar i veckan. Jag vet att det inte går att punktförbränna fett men har fått för mig att om musklerna inte används blir de "slappa och hängande". Vet inte om jag har rätt :cool:

iingenalls
2006-08-18, 16:32
Jag får försöka sålla lite grann i det jag läser, ibland så hittar jag vettiga saker också :) Jag har ju bestämt mig för att följa det sjuksköterskan sa men det är alltid roligt att lära sig lite mer.

Mamma föreslog tallriksmodellen och den verkar ju vettig. Alltså när det gäller portionsstorlekarna. Men jag känner till två varianter på den, vet inte vilken som är vettigast.

Syftet med denna tråd var att få nåt roligt förslag på nånting att äta på kvällen, och jag skrev mitt mål osv. för att folk inte skulle tro att jag var någon supertränande deffmänniska eller nånting ;)


Du har ju fått råd av en sjuksköterska att äta normala portioner och regelbundet och att din mamma ska hjälpa dig med detta, varför skriver du då i denna tråden att du vill ha råd för vad du ska äta så du går ner i vikt?
Dessutom är inte det där en normalkost. Som andra redan skrivit så är det på tok för lite.
Mitt råd om du verkligen vil slippa fixeringen på mat är att hålla dig borta från forum som detta eftersom det kan stjälpa mer än det hjälper om man är på gränsen till en ätstörning.
Det kan vara enormt triggande att läsa om andras dieter, eller hur man ska äta si eller så, och varför det ena livsmedlet skulle var bättre än det andra. Jag talar av egen erfarenhet.
Vill du prata mer ingående så skicka PM, men som sagt; Jag råder dig att hålla dig härifrån och satsa på sunt förnuft.
Känner du att du inte vågar lita på dig själv så överlåt till din mamma att sköta portionsstorlekarna. Hon vill nog att du varken ska väga för mycket eller för lite, sätt dig ner tillsammans med henne och kom eventuellt överens om ett matschema eller liknande om nu det känns tryggare.
Men så småningom tycker jag du ska försöka våga lyssna på kroppen och lita på det istället.
Ät när du är hungrig, tugga maten ordentligt och ät varierat av alla delar av kosten, både proteiner, kolhydrater och fetter. Sluta när du är mätt.
Du är ung och har ditt liv framför dig, förstör inte det genom att börja strula med maten, tro mig, DET ÄR INTE VÄRT DET.

Lycka till.

Milia
2006-08-18, 16:54
Denial, denial, denial.
Men - det är ditt liv, och det är dig du lurar, ingen annan.

Brooklyn
2006-08-18, 18:43
Du äter ungefär så mycket som behövs för en rullstolsbunden pensionär som måste gå ner i vikt. :(
HAHAHAHA :laugh:

iingenalls
2006-08-22, 21:49
Jag måste bara få skryta lite :D

Det går bättre för mig nu. Idag till exempel så har jag ätit ganska mycket. Nämligen såhär..
Frukost: Långfil med Kellogs Red Berries, en apelsin och fullkornsbröd med salami.
Mellanmål: Äpple
Middag: Fullkornspaj med melon.
Kvällsmål: Te, en apelsin och en limpskiva (tjock) med skinka.

:)

Brooklyn
2006-08-22, 21:53
Jag måste bara få skryta lite :D

Det går bättre för mig nu. Idag till exempel så har jag ätit ganska mycket. Nämligen såhär..
Frukost: Långfil med Kellogs Red Berries, en apelsin och fullkornsbröd med salami.
Mellanmål: Äpple
Middag: Fullkornspaj med melon.
Kvällsmål: Te, en apelsin och en limpskiva (tjock) med skinka.

:)
bra, keep on eating :)
annars blir du bara arg gnällig o deppig, precis som en av mina tjejpolare som envisas med att MAX äta 800kcal varje dag, oavsett om hon joggar 1mil, nån dag ibland...

men som sagt :thumbup: !

Max
2006-08-22, 21:56
Jag måste bara få skryta lite :D

Det går bättre för mig nu. Idag till exempel så har jag ätit ganska mycket. Nämligen såhär..
Frukost: Långfil med Kellogs Red Berries, en apelsin och fullkornsbröd med salami.
Mellanmål: Äpple
Middag: Fullkornspaj med melon.
Kvällsmål: Te, en apelsin och en limpskiva (tjock) med skinka.

:)
Jag trodde jag åt lite, men det där är löjligt lite...

Trance
2006-08-22, 22:12
Jag måste bara få skryta lite :D

Det går bättre för mig nu. Idag till exempel så har jag ätit ganska mycket. Nämligen såhär..
Frukost: Långfil med Kellogs Red Berries, en apelsin och fullkornsbröd med salami.
Mellanmål: Äpple
Middag: Fullkornspaj med melon.
Kvällsmål: Te, en apelsin och en limpskiva (tjock) med skinka.

:)


Bra jobbat att det går åt rätt håll. Det blir nog lättare att tänka positivt och röra sig om du får i dig mer näring. Ingen lunch dock?

mrflyes
2006-08-23, 07:55
Jag måste bara få skryta lite :D

Det går bättre för mig nu. Idag till exempel så har jag ätit ganska mycket. Nämligen såhär..
Frukost: Långfil med Kellogs Red Berries, en apelsin och fullkornsbröd med salami.
Mellanmål: Äpple
Middag: Fullkornspaj med melon.
Kvällsmål: Te, en apelsin och en limpskiva (tjock) med skinka.

:)


du äter ju verkligen ingetting...

FreCKo
2006-08-25, 13:11
Jag måste bara få skryta lite :D

Det går bättre för mig nu. Idag till exempel så har jag ätit ganska mycket. Nämligen såhär..
Frukost: Långfil med Kellogs Red Berries, en apelsin och fullkornsbröd med salami.
Mellanmål: Äpple
Middag: Fullkornspaj med melon.
Kvällsmål: Te, en apelsin och en limpskiva (tjock) med skinka.

:)

lunch då? :confused:

Kolla, ett stort tips om man vill gå ner i vikt: Skippa inga måltider. Jag har inte så stor koll på varför det är så (KingGrub kan nog berätta, eller någon annan), men om man t.ex. skippar frukost för att man tror att man ska gå ner i vikt så gör man inte det. Så enkelt är det. Jag upptäckte det när jag var i din ålder (käkade aldrig lunch i skolan) att jag inte gick ner i vikt av att skippa en måltid, och jag var väl allt annat än normalviktig :D