handdator

Visa fullständig version : Triceps och dips experter jag behöver er hjälp


Yip_man
2006-08-17, 16:07
Hej!
Starta en diskussin i en anna tråd för att inte stjäla tråden eller skriva i fel forum så lägger jag den här efterssomm det egentligen är en träningsfråga.

Så Arne eller någon annan... När jag kör dips ,på mina triceps pass så upplever jag ofta vad jag tror är en sorts överträning av triceps. Jag höjer mig till startläget och när jag påbörjar den negativa fasen så smärtar det till i höger triceps och jag faller mot golvet och tvingas göra lite cheating på de första respen för att "komma igång". Smärtan kommer som sagt bara i dips och när jag kört det förra tricepspasset hårt. Ett triceps pass ser för närvarande ut såhär:


Liggande triceps extenssion
15x20kg (uppvärmning)
8x40kg (uppvärmning)
6x45kg
6x45kg
4-6x50kg (fail.beroende på dagsform)

Dips
10x kv
kv+10kg x6
kv+15kgx6
kv+20kgx4-6kg(fail)

Sittande tricepsextension i smith
10x40kg
6x50kg
6x50kg
4-6x50kg (fail)

Dips i Nordic gym maskin
6x100kg
6x100kg
4-6x100kg fail (smala fattningen )

Sittande tricepsextenssion i Nordig gym maskin
10x40kg
10x40kg
10x40kg

Yip_man
2006-08-17, 16:08
Sen kan väl någon snäl mod ta bort kopian av denna tråden i träningsskador och rehab.

Tack på förhand.

formula4shape
2006-08-17, 17:35
Kan du mer specifikt säga i vilken del av triceps det gör ont? Eller upplever du smärta i hela regionen?
http://www.bodyactive-online.co.uk/IMAGES/TR/triceps.jpg

Läs även denna om du inte redan gjort det:
http://62.181.218.130/forum/showthread.php?t=10208

Yip_man
2006-08-17, 18:26
Ja Arnes artikel är läst både en och två gånger. Ska man ha bilden som referns så får jag nog säga att det smärtar i långa huvudet även ner mot det mediala. Skulle nästan kunna tänka mig att smärtan kommer från triceps långa fäste

formula4shape
2006-08-17, 21:04
Kan mycket väl vara överträning, stressat muskelfäste eller dyligt. Har du vilat något från tricepsträningen, alternativt kört lättare en period?

Yip_man
2006-08-18, 19:32
Ja efter en vilovecka klarar jag triceps passet galant första veckan. Sen kommer smärtan igen. Vad jag vill uppnå är att kunna hålla samma träningsvolym och bli av med besvären.

mangs
2006-08-18, 23:22
Ett tips kan ju vara att lägga in lite mer vila eller sänka set-antalet eller vikterna.

jag antar att du även tränar bröst och Axlar vilket indirekt även de tränar triceps.

Om du vill köra högvolym så börja först med en volym som kroppen och ditt psyke pallar och öka sen eftersom. Lycka till!

Yip_man
2006-08-19, 17:08
Ett tips kan ju vara att lägga in lite mer vila eller sänka set-antalet eller vikterna.

jag antar att du även tränar bröst och Axlar vilket indirekt även de tränar triceps.

Om du vill köra högvolym så börja först med en volym som kroppen och ditt psyke pallar och öka sen eftersom. Lycka till!

Ja mitt upplägg ser förnärvarande ut såhär:

Dag1 Bröst&biceps
Dag2 vila
Dag 3 triceps&mag
Dag4 Vila
Dag5 Axlar&rygg
Dag6 Ben & cardio
Dag7 Cardio/vila

polaren
2006-08-19, 17:37
Ja mitt upplägg ser förnärvarande ut såhär:

Dag1 Bröst&biceps
Dag2 triceps&mag
Dag3 vila
Dag4 Vila
Dag5 Axlar&rygg
Dag6 Ben & cardio
Dag7 Cardio/vila

Triceps får smaka 3 gånger i veckan, du kanske ska pröva lägga om det lite? Tycker det låter lite knasigt att köra cardio på bendagen också.

Tex:

Dag1 Rygg, biceps, mage
Dag2 Cardio/Vila
Dag3 Bröst, axlar
Dag4 Cardio
Dag5 Vila
Dag6 Ben, triceps
Dag7 Vila

Eller kolla nybörjarprogrammen i Best of.

Ulf A Big
2006-08-19, 17:41
Hej!
Starta en diskussin i en anna tråd för att inte stjäla tråden eller skriva i fel forum så lägger jag den här efterssomm det egentligen är en träningsfråga.

Så Arne eller någon annan... När jag kör dips ,på mina triceps pass så upplever jag ofta vad jag tror är en sorts överträning av triceps. Jag höjer mig till startläget och när jag påbörjar den negativa fasen så smärtar det till i höger triceps och jag faller mot golvet och tvingas göra lite cheating på de första respen för att "komma igång". Smärtan kommer som sagt bara i dips och när jag kört det förra tricepspasset hårt. Ett triceps pass ser för närvarande ut såhär:


Liggande triceps extenssion
15x20kg (uppvärmning)
8x40kg (uppvärmning)
6x45kg
6x45kg
4-6x50kg (fail.beroende på dagsform)

Dips
10x kv
kv+10kg x6
kv+15kgx6
kv+20kgx4-6kg(fail)

Sittande tricepsextension i smith
10x40kg
6x50kg
6x50kg
4-6x50kg (fail)

Dips i Nordic gym maskin
6x100kg
6x100kg
4-6x100kg fail (smala fattningen )

Sittande tricepsextenssion i Nordig gym maskin
10x40kg
10x40kg
10x40kg
För mycket träning på en enskild muskel som får mycket stryk i alla pressar. Försök att hålla dig till en två bra pumpövningar i de 3-4 set med reps 8-16 och se till att ha muskelkontakt och ordentlig pump i muskeln. Kör ett par uppvärmningsset på reps runt 25-30 reps.

Yip_man
2006-08-19, 17:45
Jag kör Cardio eller ben inte både och , skulle skrivit utförligare. Anledningen till att jag inte kör triceps ihop med tex axlar eller bröst är att jag inte vill vara föruttröttad i triceps. Det som känns märkvärdigt är väl att jag kört med detta upplägget innan utan problem och det ger bra resultat. Men samtidigt försöker jag lyssna på kroppen när det gör ont.

Ska kanske prova att lägga om passen så jag får 3dagar mellan triceps och axelpasset.

Arne Persson
2006-08-19, 17:54
Hej!
Starta en diskussin i en anna tråd för att inte stjäla tråden eller skriva i fel forum så lägger jag den här efterssomm det egentligen är en träningsfråga.

Så Arne eller någon annan... När jag kör dips ,på mina triceps pass så upplever jag ofta vad jag tror är en sorts överträning av triceps. Jag höjer mig till startläget och när jag påbörjar den negativa fasen så smärtar det till i höger triceps och jag faller mot golvet och tvingas göra lite cheating på de första respen för att "komma igång". Smärtan kommer som sagt bara i dips och när jag kört det förra tricepspasset hårt. Ett triceps pass ser för närvarande ut såhär:


Liggande triceps extenssion
15x20kg (uppvärmning)
8x40kg (uppvärmning)
6x45kg
6x45kg
4-6x50kg (fail.beroende på dagsform)

Dips
10x kv
kv+10kg x6
kv+15kgx6
kv+20kgx4-6kg(fail)

Sittande tricepsextension i smith
10x40kg
6x50kg
6x50kg
4-6x50kg (fail)

Dips i Nordic gym maskin
6x100kg
6x100kg
4-6x100kg fail (smala fattningen )

Sittande tricepsextenssion i Nordig gym maskin
10x40kg
10x40kg
10x40kg


Det är lite "kaka på kaka" övningar. Hade nog lagt dipsen (En av dom) sist, samt kört alla extensionövningar först.

LuThe
2006-08-19, 18:02
personligen brukar jag lägga dipsen som sista övning på pressmuskler-dagen och bara maxa gånger 3-4, Det är ju en utmärkt övning att pumpa ur de sista glykogenet i triceps.

Yip_man
2006-08-19, 18:53
Det är lite "kaka på kaka" övningar. Hade nog lagt dipsen (En av dom) sist, samt kört alla extensionövningar först.

Jo övningarna är lite kaka på kaka. Men gillar samtidigt att köra ut mig ordentligt på passen. Ska prova att lägga dipsen sist, då lär jag dessutom aldeles säkert vara tillräckligt varm. Ska kanske även skippa den sista övningen då jag använder den mest till att få den där sista pumpen.

Arne Persson
2006-08-19, 19:39
Jo övningarna är lite kaka på kaka. Men gillar samtidigt att köra ut mig ordentligt på passen. Ska prova att lägga dipsen sist, då lär jag dessutom aldeles säkert vara tillräckligt varm. Ska kanske även skippa den sista övningen då jag använder den mest till att få den där sista pumpen.

Testa att lägga några superset innan den avslutande dipsen....

Yip_man
2006-08-19, 20:16
Testa att lägga några superset innan den avslutande dipsen....

Det ska provas.